Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #25 : Helmikuu 29, 2024, 22:17:35 » |
|
Jokainen voi halutessaan ottaa Asiakastiedosta Suomen Elämysjunat Oy:n tilinpäätöksen (per 29.2.2024 tuorein tilinpäätös on vuodelta 2022) ja tehdä sen pohjalta arvion, millaiset mahdollisuudet tällä hankkeella on edetä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #26 : Helmikuu 29, 2024, 22:22:59 » |
|
Hanke ei tule toteutumaan aina saa pilvilinnoja, rakentaa tai haaveilla taikka nähdä päiväunia.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1178
|
« Vastaus #27 : Helmikuu 29, 2024, 22:33:51 » |
|
Ramstedt artikkelissa: Vaikka pankit eivät sitä ymmärrä, niin käytännössä sijoitus on riskitön, hän viittaa reaalivakuutena olevaan junakalustoon. Miten museorautatiekaluston reaaliarvo määritellään? Kaluston kunnostamiseen käytettyjen työtuntien arvo voi olla valtava ja tätä kautta kaluston laskennallinen arvo voi nousta pilviin. Näin muodostuva hinta on kuitenkin niin korkea, että todennäköisesti sille ei löydy ostajaa. Silloin reaaliarvo on jotain muuta — todennäköisesti lähempänä romuarvoa, etenkin sellaisessa tapauksessa, jolloin kalusto pitäisi realisoida mahdollisimman nopeasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 454
|
« Vastaus #28 : Helmikuu 29, 2024, 23:28:03 » |
|
Ramstedt artikkelissa: Vaikka pankit eivät sitä ymmärrä, niin käytännössä sijoitus on riskitön, hän viittaa reaalivakuutena olevaan junakalustoon. Miten museorautatiekaluston reaaliarvo määritellään? Kaluston kunnostamiseen käytettyjen työtuntien arvo voi olla valtava ja tätä kautta kaluston laskennallinen arvo voi nousta pilviin. Näin muodostuva hinta on kuitenkin niin korkea, että todennäköisesti sille ei löydy ostajaa. Silloin reaaliarvo on jotain muuta — todennäköisesti lähempänä romuarvoa, etenkin sellaisessa tapauksessa, jolloin kalusto pitäisi realisoida mahdollisimman nopeasti. Herra Petrin kuvailema skenaario "toteutui" erään mänttäläisen tuttavani autokaupoilla, kerran 1970-luvulla. Jannu kaupitteli mielestään arvokasta kusiais-Fiiattia (= Fiat 600) Keuruun Autotalolle. Oli omasta mielestään tuplannut fiiattinsa arvon ostamalla siihen upouudet renkaat. Kehui sitten Autotalon myyjälle, kuinka hyvät ja kalliit renkaat "pompannapissaan" oli, odottaen kieli pitkällä saavansa paljon rahaa autostaan. Autotalon ukkeli potkiskeli renkaita, ja sanoi: - Niin, pitäähän autossa sentään renkaat olla, totta kai! Ota tai jätä - tarjouksen saatuaan, ja jouduttuaan pitkin hampain hyväksymään sen, fiiunmyyjä poistui Autotalosta muutaman setelin saatuaan käteensä, naama norsunv***lla, "tietysti"! Kokenut Autotalon setä tunsi hyvin vanhan pikkufiiun reaaliarvon!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #29 : Maaliskuu 03, 2024, 18:28:18 » |
|
Mites Dv12 pätevyydet? Jos semmosella aiotaan ajella ni tarvitaan siihenki kuljettajat. Lisäksi tuon ilmoituksen oikeinkirjoituskaan ei kaikkialla ole ihan parasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Kiviniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 57
|
« Vastaus #30 : Maaliskuu 03, 2024, 18:39:05 » |
|
Onhan Porvooseen toki Dv12:lla ajettu viime vuosikymmenellä. Jutussa mainitaan vaihteeksi klubivaunun käyttö tuossa, sen liikennekuntoon saaminen on oma juttunsa tietysti.
Mikä lie tuon klubivaunun omistaja. Etenkin kun lukee haulla löytyneitä vanhempia kirjoituksia, jotka koskevat Kihniöltä Haapamäelle siirrettyjen vaunujen omistajaa. Kun otetaan huomioon vielä, kauanko vaunut ovat seisseet Kihniöllä ja Haapamäellä, ei klubivaunun palauttaminen tapahdu hetkessä. Entä onko klubivaunu kokenut Kihniöltä siirrettäessä vaurioita, kuten muista siirretyistä vaunuista julkaistuissa kuvissa ilmenee. Klubivaunun kunnostus vaatinee asianmukaisia sisätiloja, eikä kunnostus silti tapahdu hetkessä. Ja lisäksi pitää muistaa, että vaunun saanti liikenteeseen vaatii myös byrokratian pyöritystä, joka on jo vaunun edellisessä siirtoyrityksessä osoittautunut haasteelliseksi. Ja mitä tulee Suomen rautateiden 150 vuotiseen juhlavuoteen, niin viranomaiset edellyttävät tarkkaa ja aukotonta selvitystä vaunun omistussuhteista ja liikenteeseenasettajasta. Samojahan nuo kaikki on. Viimesimmän tiedon mukaan nuo ovat Junakulttuuriyhdistyksen vaunuja. Tuohon samaan jutskaan taitavat kaikki reissujunat ja lähijunat kuulua. Mitkä lähijunat?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #31 : Maaliskuu 03, 2024, 21:16:08 » |
|
Onhan Porvooseen toki Dv12:lla ajettu viime vuosikymmenellä. Jutussa mainitaan vaihteeksi klubivaunun käyttö tuossa, sen liikennekuntoon saaminen on oma juttunsa tietysti.
Mikä lie tuon klubivaunun omistaja. Etenkin kun lukee haulla löytyneitä vanhempia kirjoituksia, jotka koskevat Kihniöltä Haapamäelle siirrettyjen vaunujen omistajaa. Kun otetaan huomioon vielä, kauanko vaunut ovat seisseet Kihniöllä ja Haapamäellä, ei klubivaunun palauttaminen tapahdu hetkessä. Entä onko klubivaunu kokenut Kihniöltä siirrettäessä vaurioita, kuten muista siirretyistä vaunuista julkaistuissa kuvissa ilmenee. Klubivaunun kunnostus vaatinee asianmukaisia sisätiloja, eikä kunnostus silti tapahdu hetkessä. Ja lisäksi pitää muistaa, että vaunun saanti liikenteeseen vaatii myös byrokratian pyöritystä, joka on jo vaunun edellisessä siirtoyrityksessä osoittautunut haasteelliseksi. Ja mitä tulee Suomen rautateiden 150 vuotiseen juhlavuoteen, niin viranomaiset edellyttävät tarkkaa ja aukotonta selvitystä vaunun omistussuhteista ja liikenteeseenasettajasta. Samojahan nuo kaikki on. Viimesimmän tiedon mukaan nuo ovat Junakulttuuriyhdistyksen vaunuja. Tuohon samaan jutskaan taitavat kaikki reissujunat ja lähijunat kuulua. Mitkä lähijunat? Suurisuunnitelmainen yritys nimeltään Suomen Lähijunat
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 513
|
« Vastaus #32 : Maaliskuu 04, 2024, 19:49:31 » |
|
Onhan Porvooseen toki Dv12:lla ajettu viime vuosikymmenellä. Jutussa mainitaan vaihteeksi klubivaunun käyttö tuossa, sen liikennekuntoon saaminen on oma juttunsa tietysti.
Mikä lie tuon klubivaunun omistaja. Etenkin kun lukee haulla löytyneitä vanhempia kirjoituksia, jotka koskevat Kihniöltä Haapamäelle siirrettyjen vaunujen omistajaa. Kun otetaan huomioon vielä, kauanko vaunut ovat seisseet Kihniöllä ja Haapamäellä, ei klubivaunun palauttaminen tapahdu hetkessä. Entä onko klubivaunu kokenut Kihniöltä siirrettäessä vaurioita, kuten muista siirretyistä vaunuista julkaistuissa kuvissa ilmenee. Klubivaunun kunnostus vaatinee asianmukaisia sisätiloja, eikä kunnostus silti tapahdu hetkessä. Ja lisäksi pitää muistaa, että vaunun saanti liikenteeseen vaatii myös byrokratian pyöritystä, joka on jo vaunun edellisessä siirtoyrityksessä osoittautunut haasteelliseksi. Ja mitä tulee Suomen rautateiden 150 vuotiseen juhlavuoteen, niin viranomaiset edellyttävät tarkkaa ja aukotonta selvitystä vaunun omistussuhteista ja liikenteeseenasettajasta. Samojahan nuo kaikki on. Viimesimmän tiedon mukaan nuo ovat Junakulttuuriyhdistyksen vaunuja. Tuohon samaan jutskaan taitavat kaikki reissujunat ja lähijunat kuulua. Mitkä lähijunat? Suurisuunnitelmainen yritys nimeltään Suomen Lähijunat Mitä yhteistä on Suomen Lähijunat Oy:llä ja Junakulttuuriyhdistyksellä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1178
|
« Vastaus #33 : Maaliskuu 04, 2024, 20:13:31 » |
|
Mitä yhteistä on Suomen Lähijunat Oy:llä ja Junakulttuuriyhdistyksellä? Robert Ramsted taitaa olla Junakulttuuriyhdistyksen puheenjohtaja ja oli ainakin alussa jonkinlainen Suomen Lähijunat Oy:n puhemies — ei tainnut omistaa yhtiön osakkeita, vaikka puhuikin Suomen Lähijunien asioista naaman puolella lähes omistajan elkein.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 513
|
« Vastaus #34 : Maaliskuu 04, 2024, 22:09:57 » |
|
Mitä yhteistä on Suomen Lähijunat Oy:llä ja Junakulttuuriyhdistyksellä? Robert Ramsted taitaa olla Junakulttuuriyhdistyksen puheenjohtaja ja oli ainakin alussa jonkinlainen Suomen Lähijunat Oy:n puhemies — ei tainnut omistaa yhtiön osakkeita, vaikka puhuikin Suomen Lähijunien asioista naaman puolella lähes omistajan elkein. Ei näytä herra ainakaan kuuluvan Suomen Lähijunien johtoonkaan - Antero Alku tj, Jaakko Mustakallio vtj, Onnibussin perustaja Pekka Möttö jonkinlaisena takapiruna - ei tuo nyt oikein junakulttuurin vaalimiselta vaikuta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1178
|
« Vastaus #35 : Maaliskuu 04, 2024, 23:03:23 » |
|
Ei näytä herra ainakaan kuuluvan Suomen Lähijunien johtoonkaan - Antero Alku tj, Jaakko Mustakallio vtj, Onnibussin perustaja Pekka Möttö jonkinlaisena takapiruna - ei tuo nyt oikein junakulttuurin vaalimiselta vaikuta.
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6571488Vantaan Sanomat: "Ramstedt on ollut mukana Suomen Lähijunat Oy:ssä, joka hankki äskettäin VR:ltä vanhoja sähkömoottorijunia. Junaoperaattori suunnittelee aloittavansa toimintaansa Varsinais-Suomessa."Antero Alku todennäköisesti valottaa taustoja, jos häneltä kysyy. Kun kysyin, sain vastauksia. Silloin vältytään turhiltä spekulaatioilta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #36 : Maaliskuu 05, 2024, 01:28:09 » |
|
Onhan Porvooseen toki Dv12:lla ajettu viime vuosikymmenellä. Jutussa mainitaan vaihteeksi klubivaunun käyttö tuossa, sen liikennekuntoon saaminen on oma juttunsa tietysti.
Mikä lie tuon klubivaunun omistaja. Etenkin kun lukee haulla löytyneitä vanhempia kirjoituksia, jotka koskevat Kihniöltä Haapamäelle siirrettyjen vaunujen omistajaa. Kun otetaan huomioon vielä, kauanko vaunut ovat seisseet Kihniöllä ja Haapamäellä, ei klubivaunun palauttaminen tapahdu hetkessä. Entä onko klubivaunu kokenut Kihniöltä siirrettäessä vaurioita, kuten muista siirretyistä vaunuista julkaistuissa kuvissa ilmenee. Klubivaunun kunnostus vaatinee asianmukaisia sisätiloja, eikä kunnostus silti tapahdu hetkessä. Ja lisäksi pitää muistaa, että vaunun saanti liikenteeseen vaatii myös byrokratian pyöritystä, joka on jo vaunun edellisessä siirtoyrityksessä osoittautunut haasteelliseksi. Ja mitä tulee Suomen rautateiden 150 vuotiseen juhlavuoteen, niin viranomaiset edellyttävät tarkkaa ja aukotonta selvitystä vaunun omistussuhteista ja liikenteeseenasettajasta. Samojahan nuo kaikki on. Viimesimmän tiedon mukaan nuo ovat Junakulttuuriyhdistyksen vaunuja. Tuohon samaan jutskaan taitavat kaikki reissujunat ja lähijunat kuulua. Mitkä lähijunat? Suurisuunnitelmainen yritys nimeltään Suomen Lähijunat Mitä yhteistä on Suomen Lähijunat Oy:llä ja Junakulttuuriyhdistyksellä? Aika pitkälti samat henkilöt pyörii tuossa koko hommassa mukana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2194
|
« Vastaus #37 : Huhtikuu 04, 2024, 06:46:30 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #38 : Huhtikuu 07, 2024, 17:16:43 » |
|
Eihän tässä puutu muuta kuin junat ja rahoitus
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #39 : Kesäkuu 08, 2024, 21:50:48 » |
|
Kesä on alkanut! Suomen Elämysjunat Oy ei ole vielä tehnyt minkäänlaisia aikatauluvarauksia Porvoon radalle heinäkuulle, jolloin lupailuiden mukaan liikennöinnin pitäisi alkaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2194
|
« Vastaus #40 : Kesäkuu 08, 2024, 22:21:59 » |
|
Kesä on alkanut! Suomen Elämysjunat Oy ei ole vielä tehnyt minkäänlaisia aikatauluvarauksia Porvoon radalle heinäkuulle, jolloin lupailuiden mukaan liikennöinnin pitäisi alkaa?
Eipä kait noita aikatauluvarauksia taida edes pystyä tekemään. Eihän koko yritystä löydy vieläkään Eradis- tietokannasta https://eradis.era.europa.eu/safety_docs/scert/default.aspx , josta pitäisi löytyä kaikki turvallisuustodistusten haltijat. Eipä sieltä näy löytyvän myöskään Höyryveturimatkat 1009 Oytä sen paremmin kuin Keitele-museotakaan. Viimeinen Höyryveturimatkat 1009 Oyn juna Julian mukaan on ajettu joulukuun lopulla 2023 ja Keitelemuseon juna näyttää ajetun marraskuussa 2023.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1793
|
« Vastaus #41 : Kesäkuu 10, 2024, 14:49:11 » |
|
Myöntäjämaa Ruotsilla hakemalla ei löytynyt turvallisuustodistusta Tågåkeriet i Bergslagenille (TÅGAB). Mutta nykyisin on mahdollista, että myöntäjä on jokin muu taho kuin kansallinen turvallisuusviranomainen. Tågabin turvallisuustodistuksen on myöntänyt Euroopan rautatievirasto ERA. Eli hakemalla ainoastaan myöntäjämaalla ei voi enää aukottomasti todeta yksittäisen jäsenmaan tilannetta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 841
|
« Vastaus #42 : Kesäkuu 10, 2024, 16:07:29 » |
|
Ottamatta kantaa kyseessä olevaan tapaukseen totean että laulun "Jänöjussin mäenlasku" tarina soveltuu kertomukseksi moniin hankkeisiin.
Jänöjussin mäenlasku Sävel ja sanat Georg Malmstén: 1. Kun pikkupojat suksillaan laski mäessään, jänöjussi pensaastaan katsoi ihmeissään. Ja niin hän nauroi itsekseen, kun joku lensi pyrstölleen. Niin huoleton tuo leikki on ja aivan verraton. 2. "Jos mulla oisi sukset vaan, kyllä näyttäisin mä, mäkeä kuink lasketaan, ja kaikki voittaisin. Vaik hyppyri tuo katala on mulle liian matala, niin pilvihin mä hyppäisin; heille näyttäisin!" 3. Mut orava tuo oksaltaan hän silloin haastoi näin: "Sä pullistelet varmaan vaan, Jussi ystäväin. Et kyllä hyppää pilvihin, mä vaikka sua auttaisin. Ja vedon lyön: jos teet sen työn, niin häntäni ma syön 4. Jos Jussi vaikka yllättäis, se mistä tiedettiin, ja jotta kiista selviäis, sukset hankittiin. Ja kohta mäen huipulta Jussi huutaa hurjana: "Pois alta vaan, nyt lasketaan, en pelkää ollenkaan!" 5. Niin kuin myrsky konsanaan hän syöksyi alaspäin; ei aavistanut ollenkaan, et voisi käydä näin: Kas satakunta volttia hän teki ilman holttia ja vatsalleen hän kinokseen näin lensi suksineen! 6. Mut orava hän hymyili: " Se oli miehen työ. Ja mulla säilyy häntäni, en vielä sitä syö. Kas muista, Jussi ystäväin, ei pilvet ole maata päin. Sä usko vaan, kun neuvotaan, tai koeta uudestaan!" https://www.youtube.com/watch?v=Y2DhXMqp7mA Oikeasti aika 1:1:teen on tämä geisssi.
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #43 : Heinäkuu 03, 2024, 22:12:38 » |
|
Odottelen innolla milloin aikoinaan R.R:n mainostama Suomen Elämysjunat Oy:n heinäkuussa aloittava elämysliikenne Porvooseen "Ruotsinlaivoilla" alkaa? En ole vielä havainnut "Ruotsin laivojen" purjehtivan Porvoon radalla - juhlatkin ovat alkamaisillaan. Ei näyttäsi olevan vielä lippuja kaupan - heinäkuun alku on jo vierehtänyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2194
|
« Vastaus #44 : Heinäkuu 04, 2024, 00:57:09 » |
|
Odottelen innolla milloin aikoinaan R.R:n mainostama Suomen Elämysjunat Oy:n heinäkuussa aloittava elämysliikenne Porvooseen "Ruotsinlaivoilla" alkaa? En ole vielä havainnut "Ruotsin laivojen" purjehtivan Porvoon radalla - juhlatkin ovat alkamaisillaan. Ei näyttäsi olevan vielä lippuja kaupan - heinäkuun alku on jo vierehtänyt.
Jos oikein olen ymmärtänyt, niin VRn veturihuutokaupassa ei tetty yhtään tarjousta Dv12 vetureista. Elikäs se se siitä..... Mutta jos Resiina-lehteä on uskominen, niin reilun parin viikon päästä Porvoossa nähdään Porvoon radan 150 vuotisjuhlien http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,14696.0.html yhteydessä Sinisten vaunujen ystävien operoima höyryveturivetoinen juna. Mutta ilmeisesti tällä ei ole mitään tekenistä Jorman tarkoittaman R.R:n ja Suomen Elämysjunat Oyn kanssa. Mahtaneekohan ne lehdet, joiden uutisesta tämä ketju alkoi, päivittää tulannetta, uutisoidessaan Porvoon radan tulevista juhlista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2194
|
« Vastaus #45 : Heinäkuu 04, 2024, 12:43:09 » |
|
Odottelen innolla milloin aikoinaan R.R:n mainostama Suomen Elämysjunat Oy:n heinäkuussa aloittava elämysliikenne Porvooseen "Ruotsinlaivoilla" alkaa? En ole vielä havainnut "Ruotsin laivojen" purjehtivan Porvoon radalla - juhlatkin ovat alkamaisillaan. Ei näyttäsi olevan vielä lippuja kaupan - heinäkuun alku on jo vierehtänyt.
Eipä Reissujunien sivuillakaan näy mitään päivityksiä sitten kevään tapahtumien http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,11759.msg112319.html#msg112319 .
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #46 : Elokuu 27, 2024, 21:52:49 » |
|
Eipä näkynyt koko kesänä Ramstedin ruotsinlaivaa Porvoossa (ei tosin Ramstediakaan). Olen odottanut esim. Vantaansanomien toimittajan (Marita Itävuori) juttua peruuntuneista "Elämysjunista", joita hän kovin kommentoi aiemmin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 454
|
« Vastaus #47 : Syyskuu 15, 2024, 17:11:03 » |
|
Heinäkuu 2024. Elokuu 2024. Syyskuu 2024 (juuri puolivälissään). Lokakuu 2024. Marraskuu 2024. Joulukuu 2024.
En halua olla pahantahtoinen, mutta optimismia on nyt vaan sairaan vaikeaa lietsoa...
Viittaan omaan kommenttiini tässä ketjussa siitä kovin tavallisesta projektinkulkuskenaariosta. Suomi on turhan pieni maa...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|