15.05.2010 / Norssalmi, välillä Kotka Mussalo–Kotka tavara

15.05.2010 Tähän Norssalmen maisemaan saatte nyt kuvitella Mussalosta tulevan T2653:n aivan itse. Juna oli varsin pitkä, ja koostui pääosin umpivaunuista. Muutama säiliövaunukin oli eksynyt mukaan. Veturi tuossa tasoristeyksen kohdalla näyttäisi hyvältä. Mutta pahus, Hyväntuulentien leveällä pientareella onkin "kävely" kielletty, ja kotkalaiset töihinmatkaajat ovat turhankin huolehtivaisia kanssaihmisistään: Poliisin mukaan vartissa on tullut "useita soittoja", ja allekirjoittanut pääsee maijakyydissä uuteen (huonompaan) kuvauspaikkaan.

Kuvan tiedot
Välillä: Kotka Mussalo–Kotka tavara Kuvauspaikka: Norssalmi
Kuvaaja: Tuomas Pätäri
Kuvasarja: Norssalmen silta
Lisätty: 15.05.2010 18:15
Junatyyppi
T: 2653
Muu tunniste
Rautatieinfra: Silta
Sijainti: Linjalla
Vuodenajat: Kevät

Kommentit

15.05.2010 19:25 [Tunnus poistettu]: Veturitallin katolta vai mistä kuvasit?
15.05.2010 19:35 Jimi Lappalainen: Hauska idea.
15.05.2010 20:07 Mika T. Polamo: Hyvä valkotasapainon/valotuksentarkastuskuva Tuomaalta vaunut.orgissa!!! Puhtaan* spekulatiivisesti, siis ottamatta lakiin ja järjestykseen kantaa. Mitäs jos yrittäisit vielä kerran: haalarit, turvaliivit, kova hattu ja joku voimatyökalu messiin. Soittaiskohan enää kukaan? (*80 astetta, linkous ja valkaisu)
(Käyttäjä muokannut 15.05.10 20:10)
15.05.2010 21:21 Perttu Karttunen: Mulla kävi aikanaan svealandiassa aivan sama, haeskelin kuvauspaikkaa radan varressa, aidan toisella puolen niin joku oli soittanut poliisit paikalle, luulivat että aion hypätä junan alle :D Joten eikun paikallisessa (joskin allekirjoittaneen mielestä asjallisessa) poliisi-volvossa takaisin enon asunnolle...
15.05.2010 21:47 Simo Virtanen: Pääsitkö takapenkille vai heittivätkö sikaosastolle?
15.05.2010 22:01 Jari Kuusinen: Kun pukeudutaan huomiovaatetukseen, ei pientareella odottelu ole enää normaalia jalankulkua. Jos kuvaajalla sattuisi vielä olemaan Tieturva 1 -kurssi käytynä ja kortti perstaskussa, ollaankin juridisesti mielenkiintoisessa tilanteessa. Tietysti pitää muistaa, ettei kuvaustoiminta saa aiheuttaa minkäänlaista haittaa tai vaaraa muulle liikenteelle, kuten ei olisi aiheuttanut varmaan tämän kuvan esimerkkitapauksessakaan. Ei siis ulosmitata turvavaatetuksen tuomaa hyötyä. Kahden euron kertakäyttöliivien ja junaharrastajaliivien sijaan kannattaa tällaisissa tilanteissa käyttää ammattilaiskäyttöön tarkoitettua huomiovaatetusta, jolla on suurempi katu-uskottavuusarvo nyt kun jokainen sauvakävelijä ja moottoripyöräilijäkin käyttää huomioliiviä. Ne yleisliivit ovat hyviä kyllä normaalissa linjakuvaamisessa. Lisäksi tällaisilla oleskelukiellon alaisilla huomiota herättävillä kuvauspaikoilla ja kuvaustilanteissa on syytä toimia mahdollisimman huomaamattomasti ja nopeasti, toisin sanoen vartin odottelu on jo liikaa, varsinkin jos se tehdään liikenteellisesti vilkkaaseen aikaan. Porukalla tällaisille paikolle ei kannata edes mennä. Yksi on aina huomaamattomampi kuin viisi: Yhteen turvaliiviukkoon ei välttämättä kiinnitetä sen suurempaa huomiota, mutta jos niitä on viisi, herää välittömästi kaikkien mielenkiinto siihen mitä on tekeillä. Pertun esimerkki muistuttaa taas siitä, että isokokoisesta varustuksesta on hyötyä, varsinkin jos sitä esitellään näkyvästi mahdollisille ihmettelijöille. Eli aina pitää tietää mitä on tekemässä ja pyrkiä mahdollisuuksien mukaan näyttämään se muillekin. Itse kuva on erinomainen - mutta niinhän ne kaikki Tuomaksen kuvat aina ovat! :)
15.05.2010 22:11 Pasi Utriainen: Ja maanantain Iltalehden otsikko: "Mies häiritsi junaliikennettä -poliisi raudoitti".
16.05.2010 21:53 Markus Räsänen: Itsellä kävi lähes samoin Korian nykyisen seisakkeen 2. raiteen laiturin kohdalla, (silloin siinä oli vielä Hankkijan lastaus/purkuraide) kun olin aamu tuimaan kuvaamassa T2092:sta! Poliisi maija ajoi viereen ja kutsui minut pois radan vierestä ja suitsutti minua siitä että "ei saa mennä radalle" ja sain 50€ rikesakon! Otin silloin opikseni vain sen verran että seuraavana sumuisena aamuna kuvasin 2092:sen!
16.05.2010 23:10 Markus Räsänen: Kyse oli viime kesästä.
16.05.2010 23:30 Tuomas Pätäri: Tässä tapauksessa poliisit olivat hyvinkin asiallisia, rivien välistä pystyi lukemaan että ilman ihmisten soitteluja heille olisi ollut aika sama vaikka tässä olisin kuvia räpsinytkin. Luovutin jo tämän sillan osalta, mutta hmm.., tuolta oikealla olevalta rampin penkereeltä saisi ehkä jotain aikaiseksi ilta-auringon aikaan, jolloin Mussalon liikenne on suurimmillaan.. täytyypä kokeilla.
20.05.2010 09:05 Laura Jänis: Tänä aamu poljin pyörällä kilpaa hiukan aikasessa olevan T2653:n kanssa, mutta se luovutti Norssalmen sillalla. Hyvänlainen letka erilaisia cargo-vaunuja suden perässä jarrut kirskuen pysähtyi odottelemaan valon vaihtumista vihreäksi.
19.07.2013 11:48 : Missä se huonompi kuvauspaikka olisi tarkalleen ollut, jonne poliisit yrittivät ohjastaa sinua ottelemaan niitä kuvia Tuomas? :D
19.07.2013 14:44 Tuomas Pätäri: Paikallisen McDonaldsin parkkipaikalla, josta ei ole edes näköyhteyttä tälle radalle.. :)
30.09.2013 20:18 : Ihme kyllä etteivät jättäneet sinua edes etualalla näkyvälle kevyen liikenteen väylän ylikäytävälle. Oli kyllä aika ajattelemattomia poliiseja tuossa tapauksessa.
30.03.2014 23:13 : Ja tänään puolestaan itse jouduin poliisin puhutteluun rautatieharrastukseen liittyen. Ei ollut sekään mitään mukavaa puuhaa.
30.03.2014 23:45 Tero Korkeakoski: Tässä samassa kohtaako vai missä?
30.03.2014 23:46 Mikko Mäntymäki: Minut taas tuli noin 6 sitten tultiin puhalluttamaan kun joku kerrostalokyttääjä oli soittanut kytät kun oli olin pitänyt autoani parkissa Lempäälän rautatieaseman kohdalla huoltotiellä, tosin itse olin koko ajan näköetäisyydellä jos olisi tullut henkilökunnalle tarvetta käyttää huoltotietä. Tosin ilmoittaja sai vähän palautetta perättömästä ilmiannosta. Nykyään tulee liikaa perättömiä ilmiantoja, tuon minun puhallus oli 0,0 promillea.
31.03.2014 10:12 : En tässä kohtaa, vaan Nakkilassa. Olin Tuottajantiellä odottamassa junan tuloa, koska opastin oli vihreänä. Menin odottamaan sitä kiskoille/kiskojen viereen, koska halusin nähdä sen junan tulon hyvin ajoissa ennen paikalle osumista. Yhtäkkiä joku musta volkkari menee radan kanssa samansuuntaisesti menevää Tuottajantietä pitkin ohitse ja pysähtyy vähän matkan päähän. Minä epäilin vähän ennakkoon että siinä on jotain hämärää, mutta en uskonut sen tekevän sitä mitä se lopulta teki, eli soitti poliisit tietämättä. Siinä sitten läheinen opastin vaihtui yhtäkkiä keltaiseksi, tietämättä edelleen että se johtui minusta itsestäni. Lähdin hetken päästä jatkamaan matkaani Tuottajantietä pitkin pyörällä ex-Nakkilan vartioimattomalle ylikäytävälle. Olin hetken katselemassa jos sieltä tulisi opastimen vaihtumisesta huolimatta junaa jommasta kummasta suunnasta, kunnes yhtäkkiä poliisiauto tuli takaani vierelle. Kaksi poliisia siinä sitten kyseli että olinko minä ollut radalla hetki sitten jne ja myönsin olleeni, mutta en missään pahassa (esim. itsemurha) tarkoituksessa, vaan harrastemielessä. Sanoivat lopulta että opastimet ovat radalla keltaisena/punaisena sekä odottamani juna myöhässä "minun takia". Kyselivät vielä muutamia kysymyksiä minulta, samalla kun juna lopulta tuli ohitse. Selvisin koko tilanteesta pelkällä puhuttelulla, mutta olin kyllä koko loppuillan paniikissa (en ole ennen ollut poliisin kanssa tekemisissä omista tekosista, niin ei ihmekään miksi).
31.03.2014 10:16 Riku Outinen: "Menin odottamaan sitä kiskoille" Niin sitä pitää!
31.03.2014 11:41 Tero Korkeakoski: Aika älytöntä mennä radalle odottamaan. Olisin minäkin soittanut poliisille. Toisaalta olen kyllä Mikonkin kanssa samaa mieltä että vähän liian helpolla soitetaan hätäkeskukseen, mutta silti apua tarvitsevia ei auteta itse.
(Käyttäjä muokannut 31.03.14 11:46)
31.03.2014 12:04 : En sitten kyllä ollut kiskojen välisellä alueella, vaan ulkopuolella, mutta kiskojen vieressä kylläkin. Ymmärrän kyllä että ehkä itse menin tällä kertaa vähän liian pitkälle tuossa jutussa, mutta, jokaisella joskus se innokkuus nähdä junan tulo karkaa käsistä eikä sille voi mitään. Jatkossa pysyn vaikka kahden kilometrin päässä radasta, jotta vältytään tuollaiselta vahingolta. Taisin selittää kuitenkin vähän liian epätarkasti alueen missä olin, kun kerran sanoin "kiskoilla", vaikka olin kuitenkin kiskojen välisen alueen ulko- enkä sisäpuolella.
(Käyttäjä muokannut 31.03.14 12:12)
31.03.2014 23:30 Petri P. Pentikäinen: Nakkilan tapauksessa, kuten monissa muissakin joutavissa soitteluissa pitäisi kysyä, miksei soittaja mennyt itse kysymään radan varressa seisoskelleelta, onko joku hätänä ja tuntuuko elämä vaikealta. On tätä ajanmukaista näennäisvälittämistä, että normaaliin ihmisten väliseen kanssakäymiseen pitää tilata kaksi poliisia jostain kymmenien kilometrien päästä tekemään se homma, johon olisi kulunut soittajalta itseltään yksi minuutti.

Myös nämä uudet ohjeet junaliikenteen mahtipontisesta pysäyttämisestä hyvinkin heppoisien havaintojen seurauksena ovat välittämisen sijasta instituutioiden omaa patsastelua.
01.04.2014 10:11 : Olen Petri kanssasi samaa mieltä. Itsekin tuumin juuri eilen sitä, että miksi tuossa minun tapauksessa soittaja itse ei olisi voinut kysyä minulta sitä, että mitä minä siellä teen. Niin mykkää ja ujoa väkeä nämä suomalaiset tuntuvat olevan nykypäivänä kun kerran eivät siviileinä uskalla lähestyä toisiaan, vaan aina pitää olla joku poliisi, vartija tai vastaava hoitamassa homma.
01.04.2014 11:19 Jouni Hytönen: Tässä on tietysti sekin riski, että etäisyys, millä on seisottava ettei joku innokas soita hätäkeskukseen, alkaa hiljalleen kasvaa.
01.04.2014 12:20 : Totta. Radalla tehtyjen itsemurhien tai allejäämisten määrät kun ovat kasvaneet, niin hyvin pienestäkin radan lähellä olemisesta ollaan kyllä hyvin huolissaan ja meinataan soittaa hätäkeskukseen.
01.04.2014 12:44 Kimmo T. Lumirae: Onko noiden tapausten määrä kasvanut?
01.04.2014 16:15 Petri Nummijoki: Tuntuu tosiaan melkoiselta ylireagoinnilta, että junaliikenne keskeytetään, jos joku on nähnyt ihmisen seisoskelevan radan varressa. Onhan esimerkiksi massatapahtumien yhteydessä ollut iät ja ajat tilanteita, joissa ihmisiä poukkoilee radan varressa mutta niissä on riittänyt, että junat korkeintaan ajavat alennetulla nopeudella ohi. Nähtävästi turvallisuusajattelussa on päästy tasolle, jossa syyllisen löytäminen on vahingon sattuessa pääasia, joten oman nahan pelastamiseksi on pakko painaa paniikkinappulaa pienimmänkin huhupuheen perusteella.
01.04.2014 16:23 Jani Keskinen: On kyllä todella idioottimaista että soitetaan suoraan hätänumeroon ja eikä viitsitä edes kysyä sivuikkunasta milla asialla ollaan, ei voi muuta sanoa...

Aiheesta tulee väkisinkin muuan artikkeli mieleen SK sivuilla http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/​1194889693567/artikkeli/auto+katollaan+k​uski+sisalla+hatailmoittajat+ajoivat+tie​hensa.html
(Käyttäjä muokannut 01.04.14 16:26)
01.04.2014 17:17 Topi Lajunen: Autoilijan reaktio oli kieltämättä ylimitoitettu, mutta kaikelta tältä olisi vältytty, mikäli ei oltaisi menty yksiselitteisesti lakia rikkomalla rautatiealueelle.

Tänään oli tällä kertaa Espoon seudulla nuorisoa kamerat kädessä kiskoilla, ja kyllä siitä ilmoiteltiin ympäriinsä. Liikennettä ei toki tällä kertaa katkaistu.

Vaikka kuinka tällä sivustolla vähätellään rautatiealueella laittomasti oleskelun vaikutuksia, ja vaikka kuinka Kimmo kehottaa muita olemaan puuttumatta, niin puutun jälleen silti.

Olkaa rautatieharrastajat muita tavan tallaajia fiksumpia, ja älkää menkö rautatiealueelle. Se on laitonta, ja te tavan tallaajaa paremmin tiedätte sen olevan laitonta.
01.04.2014 18:04 : Juu, varsinkin itse olen tästä eteenpäin varovaisempi sekä näytän hyvää esimerkkiä. Jo edellä mainitsinkin siitä. Sen verran opin kyllä tuosta teostani että toiste ei tapahdu, vaikka vahingoille ei tietenkään voi mitään.
01.04.2014 19:29 Mikko Mäntymäki: Jos joku siviili tulee ruikuttamaan huoltotiellä kävelystä otan valokuvan että voin sille valittajalle järjestää kostoksi sakot. Jos pitää valita niin olisin ennemmin "Kimmon leirissä", jokainen vastaa omista tekemisistään, ulkopuoliset voi jättää sen kyttäämisen poliiseille.
01.04.2014 19:30 Jarmo Pyytövaara: Vaikka nykyisin ei ole olekkaan tapana, että tuntemattomille puhutaan yhtään mitään, niin voisit kokeilla seuraavalla kerralla vaikka: Ei ole mitään hätää tai huolta, junia tässä vain kuvaan ja vilautat kameraasi ihmettelijälle. Eiköhän homma selviä sillä ihmettelijälle. Jos haluat hieman hersytellä, voisit lisätä. Tiedän että, tämä ei ole täyspäisten hommaa mutta kun urheilussa olen täysin onneton ja muukaan ei oikein suju mitenkään, siksi junia vain kuvaan. Viimeistään tässä vaiheessa, ihmettelijä ei ihmettele enää mitään, vaan ymmärtää mistä on kysymys ja lakoninen vastaus kuuluu: Jaa – vai niin ja saat säälittävän katseen.
01.04.2014 19:31 Jarmo Pyytövaara: Topi, onko rautatiealueilla olevat henkilölaiturit sallittuja paikkoja?
01.04.2014 19:43 Pasi Utriainen: Syrjemmällä on oikeastaan parempi kuvata, kun häiriötekijöitä ei ole eikä joudu raastupaan, jos kenkä kiskoa koskettaa. Ihmisten ilmoilla radan läheisyydessä toikkarointi herättää aina huomiota.
01.04.2014 20:27 Topi Lajunen: Jarmo, ovat.
01.04.2014 21:19 Heikki Kannosto: Mitä mieltä olette saksalaisten ilmeisesti suosittelemasta tavasta käyttää huomioliiviä jonka selässä lukee oselotinkokoisin kirjaimin FOTO? Tämä liittyy väljästi siihen että oikein aktiivisina takavuosina huomasin moneen kertaan ns. suuren yleisön antavan kummasti tilaa kuvaajalle joka nappasi vaihto-objektiivin huolettomasti pusakan taskusta, vaihtoi filmiä samalla kun eteni puolijuoksua paikasta toiseen ja käsitteli välineitään muutenkin rennosti: tuo on varmaan ammattikuvaaja, pitääpä antaa sille työskentelytilaa...
(Käyttäjä muokannut 19.10.14 18:57)
01.04.2014 22:11 Kimmo T. Lumirae: En ole silti Topin kanssa eri mieltä, sivustolla on käyty keskustelua rautatiealueella liikkumisesta ja sen laittomuudesta eikä siitä varmaan ole mitään kyseenalaistettavaa.

Mutta se, että missä OLIT, silloin kun kuvaa OTIT, on mielestäni erittäin typerää jälkiviisauskyttäämistä. Tähän on vaikea keksiä muuta vastausta kuin että eipä kuulu kysyjälle.
01.04.2014 22:15 Kimmo T. Lumirae: Kuvan rata on yksiraiteinen, ja tässä ei tule samaa tilannetta kuin moniraiteisella: eli kun paikan ohittaa juna, ja kuljettaja huomaa kulkijan joko kielletyssä tai erittäin epäilyttävältä näyttävässä paikassa niin kyllähän varoitus lähtee heti ja tilanteen mukaan liikenteenohjaus joko pyytää seuraavaa junaa lähestymään varoen ja tarvittaessa pysähtymään tai katkaisee koko liikenteen ja paikalle hälytetään virkavalta. En suosittele minkäänlaista poukkoilua rata-alueen välittömässä läheisydessä muuta kuin ilmiselvästi turvallisilla paikoilla kuten esim. sillalla, joka on kieltämättä aika lähellä rata-aluetta :oP
01.04.2014 22:21 Kimmo T. Lumirae: Jarmo: täytyyhän henkilölaiturin olla ainakin teoriassa täysin sallittuja paikkoja. En näe kuitenkaan minkäänlaista järkeä seistä Lempäälän tai Turengin ykköslaiturilla jalat keltaisen viivan päällä, kun Pendo losottaa kahtasataa ohi. Harrastajan tai kuvaajan pitäisi aina olla paikassa, jossa hän ei läsnäolollaan säikäytä veturinkuljettajaa, siitä saattaa seurata aiemmin kuvattu virkavallan paikalle hankkiminen vielä tällä kertaa jänistänyttä itsemurhakandidaattia etsimään.
01.04.2014 23:29 Mikko Mäntymäki: Minä kuljen rautateiden sisäistenohjeiden mukaan rautatiealueella. Siviilit säikähtävät vaikka junaa ei ole 10km säteellä, syksyn pimeillä käytän huomioliivejä että kuljettaja näkee kilometrin päähän että olen sähkötolpan ja huoltotien välisellä alueella, moni kuljettaja pitää huoltotiellä kävelyä harmittomana jos on liikkeellä kävellen mopolla/enduropyörällä koska sillä on helppo väistää metsän puolelle jos henkilökunnalle tulee tarvetta kyseiselle tielle. Jos haluaa "hurjia kuvakulmia" sitä varten kamerassa 28x putki ettei itse tarvitse mennä riskirajoille. Muistan ajat kun ei ollut digikameraa jolloin harrastin veturien numeroiden bongausta vähimmällä häiriöillä se toimi parhaiten "linjalla" koska siellä harvemmin tulee "paskanjauhajia" kyseleen "mitä sinä täällä teet". Kiskojen väliin ei pidä mennä "linjalla" koska se ei ole sallittua edes veturinkuljettajalle ilman turvamiestä. Lempäälä-Tampere välillä oppii pitkällä aikavälillä jo pääopastimien väreistä koska juna on minuutin päässä kuvaajasta, multisillassa eräs paikallinen sanoi kun TPET annettiin läpiajovärit että juna on 10km etäisyydellä, minä taas vastasin 45s niin se ohittaa multisillan. Minua auttoi etäisyyden arvioinnissa kokemus, siviilit ei älyä sitä että radanvarressa saattaa olla 23 vuotta kokenut harrastaja.
01.04.2014 23:31 Mikko Mäntymäki: Ja mitä tulee tuohon 1 metrin päässä seisomisesta laiturin reunasta kun juna menee ohi 220km/h pitäisin tyyppiä täytenä kusipäänä.
01.04.2014 23:41 Jarmo Pyytövaara: Laiturialueet ovat täysin sallittuja kuvauspaikkoja harrastustarkoituksissa. Silloinkin järjenkäyttö on sallittua ja itsesuojeluvaistoa on hyvä olla mukana, kohtuullinen määrä. Jos kyylän tai kerrostalokyttääjän havaitsee kuvatessaan, niin silloin kannattaa pilata hänen päivänsä täysin ja lähteä vain pois.
02.04.2014 00:34 Tapio Muurinen: Entisen kotikaupunkini (v.1976-81) tuttua, mutta rankasti muuttunutta maisemaa. Mussalon rata myötäilee vanhaa Keisarinsataman raidetta, joka päättyi Norssaareen ennen isoa siltaa. - Mutta asiaan aiheesta "rautatiealueella liikkuminen". Pidän kertomusta totena koska se on veturimiehen suulla kerrottu. En muista sattuiko tapaus hänelle itselleen vai kollegalle. Yksityiskohdissa saattaa viirata. - Muistaakseni se oli jossain Tampereen - Helsingin välillä 1970-luvulla.

Radan varressa epänormaalissa paikassa oli oudosti käyttäytyvä naisihminen, joka kiinnitti vet.miehistön huomion. Soitto kauko-ohjaajallelle paikkatiedoin millä paikkeilla suunnilleen, että ilmoittaa seuraavan vastaantulevan junan kuljettajalle olla valppaana ja ajaa hiljennettyä siinä kohdassa. Ihminen oli noussut radalle kiskojen väliin kyhjöttämään. Hänet havaittiin riittävän ajoissa ja veturi laski hiljaa aivan lähelle. Vet.miehistö huuteli, "mikä hätänä?" ja "väistäisitkö että päästään jatkamaan!". Nainen ponkaisi ylös ja alkoi syytää sepeliä veturin ikkunaan huutaen: "Sxxxxxa kun et uskalla päälle ajaa!"
06.05.2014 15:46 : Ja juuri muutama päivä sitten joku onnistuikin jäämään junan alle. Vaikutti tahalliselta teolta kun ei piitannut edes ensimmäisen melkein päälle ajaneen junan torven soitteluista, ainakin siltä pohjalta mitä yhdestä lähes paikan päällä taltioidusta videosta katsoin. http://www.hs.fi/kaupunki/Ihminen+kuoli+​junan+alle+Helsingin+Puistolassa/a139900​1762603
06.05.2014 16:41 Tero Korkeakoski: EDIT: Äh, en mä jaksa aloittaa tästä keskustelua uudelleen.
(Käyttäjä muokannut 06.05.14 16:43)
06.05.2014 18:33 : Ei ole pakko jos ei halua. Mainitsin vain.
30.11.2014 21:34 Mikko Mäntymäki: Jos paikassa on meluaita tai aita niin kuvauksen kannalta se on pilaantunutta aluetta, parempi hakeutua korpipätkille vaikka nekin on vähenemässä. Parin kotipoliisin takia siirryin pois v.1998 Lempäälän aseman tuntumasta koska siellä ei saanut olla rauhassa, pimeällä veturin numeron havaitsemiseen menee korkeintaan 1-3s, ensin valoheitin häikäisee sen jälkeen jää se 3s ennen kuin kohde on mennyt ohi. Jos ihmettelitte tätä 3048,3089 havaintoa tietokannassa sen voi pistää junan nopeuden ja pimeyden piikkiin, haastavampia olivat pari-kolmivedot. Yksi neuvo vasta-alkajille perkiössä on 10 tuloraidetta saapuvan junan raiteen voi katsoa virroittimesta kun se on porttaalin kohdalla r841-850, veturinnumerot saa kun veturi ajaa junan edestä pois kannattaa hakeutua hyvin valaistuun kohtaan.
03.04.2015 17:03 Teemu Saukkonen: Pyörällä liikkuessa nyt on sillalla odotellessa kätevää räplätä puhelinta niin sulautuu joukkoon koska muutkin hiplaavat niitä älyluurejaan... Lisäksi voi seurata kulkutietoja.
Tätä kuvaa odottaessa kävi mielessä että jos joku luulee että hyppään sillalta ja odotin sitten penkalla alempana vaan sepä oli yhtä hyvä paikka kuvata. http://vaunut.org/kuva/97130

Kirjoita kommentti Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kirjoittaa kommentteja!