24.09.1967 / Helsinki, Helsinki asema

24.09.1967 Sunnuntaiehtoopäivää Helsingin asemalla. Tornin kello on hieman yli 15:n. P 31 on lähdössä Turkuun Hr12 2201:n vetämänä kohta pian, eli 15.20. H 158A (kulussa la ja su) on juuri saapunut Tikkurilasta vetäjänään Sr12 2707. Lyhyen henkilöjunan perään on tarttunut Vv15 1989. Lättähattujuna H 153 Tikkurilaan lähtee 15.10. - Aikataulu on edelliseltä vuodelta, mutta pitänee paikkansa.

Kuvan tiedot
Liikennepaikka: Helsinki asema Kuvauspaikka: Helsinki
Kuvaaja: Tapio Muurinen
Lisätty: 17.12.2006 00:00
Junatyyppi
H: 153, 158
P: 31
Muu tunniste
Rautatieinfra: Asemarakennus
Sijainti: Asemalla/Ratapihalla

Kommentit

17.12.2006 13:25 Tapio Muurinen: Alkuperäinen kuva on epätarkka, mutta panin tämän dokumenttina aikakaudesta 40 vuoden takaa.
17.12.2006 13:37 Sakari Kestinen: Ja laatat laiturilla :)
17.12.2006 13:56 Oskari Väisänen: Nämä kuvat menevät kyllä niin vahvasti jalkaan että. Oi, miksi olen syntynyt 40 vuotta liian myöhään?
17.12.2006 14:35 Jussi Mäkinen: Komeaa. Dieseliä, terästä, puuta. Ja vanhin Huru!
17.12.2006 15:33 Valtteri Keski-Säntti: Tämä on kyllä aivan järjettömän jalkaanmenevä. Ja muuten, tuo ei taidakaan olla vanhin huru.
17.12.2006 16:43 Simo Toikkanen: Oj då, Hurun perässä toisena vaununa näyttäisi olevan Esslingenin valmistama, täyshelmapelleillä varustettu Cit, joka sittemmin muutettiin Eit 23000:ksi.
17.12.2006 16:43 Olli Keski-Rahkonen: Huomatkaas 31:ssä hiivatin asianmukainen kokohelma-Cit! :)
18.12.2006 01:08 Kimmo Pyrhönen: Väittäisin, että kuvassa on vain toiseksi vanhin Huru.
18.12.2006 09:58 Juha Kutvonen: Vetureiden 2200 ja 2201 käyttöönottopäivämäärissä on muistaakseni kuukauden ero ensinmainitun ollessa vanhempi.
18.12.2006 10:00 Juha Kutvonen: Niin, ja Tapiolta jälleen erinomainen ajankuva Helsingistä ennen suuria mullistuksia!
18.12.2006 10:04 Tapio Muurinen: Juuri aioinkin heittää kommentin tuosta ikäkysymysestä, kumpi sai omansa ensin valmiiksi ja liikenteeseen, Valmet (2200) vai Lokomo (2201), mutta vastauksen saimme.
18.12.2006 15:37 Timo Salminen: Oskari, sinun täytyy ajatella asia positiivisesti: 40 vuoden kuluttua joku ehkä katsoo sinun kuviasi ja huokaa samalla tavalla kuin sinä nyt tuossa edellä - kunhan vain odottelet aikasi... ;-) Tämä kuva kuuluu ehdottomasti jälleen helmien joukkoon.
18.12.2006 19:39 Jussi Mäkinen: Jahas, olisi taas pitänyt tarkistaa ennen kuin heittää kommenttia. :) Kuvittelin senkin sarjan alkaneen ykkösestä. Mutta onneksi täällä viisastuu nopeasti. ;)
18.12.2006 23:03 Juhana Nordlund: 2201 esiintyi aikanaan VR:n useissa virallisissa kuvissa. 2200:ssa oli ymmärtääkseni järjestysnumerot sijoitettu ihan outoon paikkaan alkujaan. Useissa alkupään Huruissa oli päätyjen siipipyörälogo "vanhempaa mallia". Tässä kuvassa 2201:ssä on jo ajankohtaa vastaava VR:n liikemerkki, joka esiintyi vuosikymmenien ajan monessakin paikassa.
22.12.2006 21:29 Simo Toikkanen: 2200:ssa oli kylkinumerot todellakin sijoitettu aluksi kuljettajan sivuikkunan alle. Keulassa ei ollut numeroita eikä "vanhemman mallin" siipolyörälogoa, joka komeili alkupään vetureiden nokassa käsittääkseni aina numeroon 2217 asti. Näissä "protovetureissa" oli lisäksi levystä tehdyt esteenraivaajat, jotka kai aika nopeasti muutettiin kuvassakin näkyvän mallisiksi.
27.12.2006 10:30 Petri Nummijoki: Vanhoista valokuvista päätellen 2200:ssa oli kylkinumerot normaalissa paikassa jo kesällä 1959 ja myös VR:n liikemerkki oli lisätty keulaan. Ikkunan alle sijoitetut kylkinumerot sekä liikemerkin puuttuminen ajoittuvat siten keväälle 1959 eli aikaan, jolloin veturia ei oltu vielä luovutettu VR:lle. Keulanumerot tulivat vasta myöhemmin mutta nekin luultavasti viimeistään 1960. Vanhempi liikemerkki oli muuten Hr12-vetureiden nokalla ainakin numeroon 2219 asti. Luontevaa olisikin, että raja menee juuri vetureiden 2219 ja 2220 välissä, koska 2219 oli toisen tilauserän viimeinen ja 2220 kolmannen tilauserän ensimmäinen veturi. Lisäksi vetureiden toimituksissakin oli tässä kohtaa noin puolen vuoden tauko.
27.12.2006 10:47 Petri Nummijoki: "Move on" kaivoi tietonsa varmaankin Resiinasta 2/87, jossa 2200:n luovutuspäiväksi mainitaan 13.6.1959 ja 2201:n 13.5.1959. Mielestäni tässä on kuitenkin virhe ja päivämäärän pitäisi olla molemmilla vetureilla 13.5.1959. Tämä sen takia, että molemmat on luovutettu Tampereella 14.5.1959 järjestetyssä juhlassa. Tästä on keskusteltu täällä: http://vaunut.org/kuvasivu/10156
29.12.2006 19:43 Kimmo Pyrhönen: Soppaan voi toki lisätä vielä "otettu käyttöön" päivämäärät, jotka on päivätty kesäkuulle siten, että 2200 otettiin käyttöön ensin.
02.01.2007 13:21 Juha Kutvonen: Resiinan tietoja muistelin ja järjestys meni tietenkin väärinpäin! Tarkistin nyt asian Resiinasta 2/90, jossa näkyy olevan samat luovutuspäivämäärät, kuin numerossa 2/87. Tiedä sitten, mikä on oikea päivämäärä ja miten tuo mahdollinen virhe on päässyt syntymään.
24.03.2008 21:09 Tapio Muurinen: Ylläolevaan polveilevaan keskusteluun ensimmäisten (Valmet ja Lokomo) Hurujen luovutuksesta. Se pidettiin Tampereen rautatieasemalla to 14.5.1959 klo 15.00. Luovutuspuheen piti Lokomon toim.joht., vuorineuvos Lauri Kivekäs. Rautatiehallituksesta olivat läsnä kaikki johtajat, paitsi pääjohtaja Aalto, jolla oli "työesteitä".
12.02.2009 12:22 Pasi Seljas: Myös 2201:ssä oli kylkinumero aluksi kuskin luettavissa hytin ikkunan alla. Aallon kosto?

Kirjoita kommentti Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kirjoittaa kommentteja!