![]() |
23.12.2012 22:33 | Leo Männistö | ||
Ja tämä juna saapui Kieliin melkolailla tarkkaan kuvan lisäyshetkellä. | ||||
![]() |
22.12.2012 16:36 | Leo Männistö | ||
Off-topicina muuten mainittakoon, että BVG:n U-Bahnkuljettajakurssin pääsykokeissa on luetunymmärtämistehtävä, joka kertoo suomalaisesta Hannu Salosesta. Hän on ohjannut kaksi jaksoa suositusta Polizeiruf 110 - tv-krimistä. | ||||
![]() |
19.12.2012 20:44 | Leo Männistö | ||
verratessa vai verrattaessa? Minen osaa enää kirjottaa suomea (jos olen ikinä osannutkaan). | ||||
![]() |
19.12.2012 20:40 | Leo Männistö | ||
kyllähän ne, ainakin Helsinkiin verratessa, leveät on, eli 1435mm. Vaunun korileveydessä on eroa 10 senttiä, GT6N on 2,3m ja Flexity Berlin 2,4m leveä. | ||||
![]() |
19.12.2012 19:37 | Leo Männistö | ||
Vai pitäisikö sanoa, että Helsingin raitiovaunun suunnittelijat ovat kopioineet Flexityn keulamuodot omaansa =). Ei sillä, perin onnistuneen oloinen vaunuhan tämä on, tasainen kyyti, hiljainen, tilaa on ihan reilusti eikä tuo edes näytä hullummalta. Vaikka kyllä se Tatra on edelleen se oikea raitiovaunu. | ||||
![]() |
13.12.2012 23:27 | Leo Männistö | ||
voisi olla kyllä ihan yksöisajopätkäkin. Ei kyllä ole mitään mielikuvaa, miltä porkkanan käyntiääni kuulostaa. Satasarvisen muistan kyllä Jyväskylästä, mutta liikkeellä sitä en muista ikinä nähneeni. | ||||
![]() |
12.12.2012 17:22 | Leo Männistö | ||
Niklaksen viittaamaan moniajoon ja Bredan äänimaailmaan olisi muuten mukava tutustua ihan vaikka näin virtuaalisesti internetzin välityksellä. Jos jollain olisi videomateriaalia tai edes ääntä taltioituna, ei mielestäni olisi pahuutta lisätä sitä esim. youtubeen tai muuten saataville. | ||||
![]() |
11.12.2012 17:39 | Leo Männistö | ||
Svenska Rotor Maskiner (nimenomaan erikseen kirjoitettuna) kertoi googl. Kotisivut: http://www.opcon.se/web/SRM_EN.aspx - Valmistanut siis Dv11:n vaihteiston. M - A - N toki on kaikille tuttu Maschinenfabrik Augsburg - Nürnberg. (Näitä "lyhenteitä" on muuten Saksassa ja Ruotsissa vaikka kuinka paljon esim. ASEA, AEG, BAMAG ja niiiiiin edelleen, mutta miksei suomalaisista tule mieleen muita kuin Abloy?) | ||||
![]() |
08.12.2012 12:44 | Leo Männistö | ||
Pituus: 32,1m vs 44,2m, korkeus: 3,4m vs 3,6m, leveys 2,65m vs 3,2m, teho 540kW vs. 1000kW. (F-Serie vs. M100) | ||||
![]() |
07.12.2012 15:49 | Leo Männistö | ||
Voin olla aivan hakoteillä, mutta eikö L ko 3Y ollut puskinlyhty oikealla ja punavalo vasemmalla, vasenta raidetta ajoa varten. | ||||
![]() |
02.12.2012 21:56 | Leo Männistö | ||
Mulle tulee tästä jokseenkin vahvasti mieleen Tom Fritzin maalaus "A little ahead of schedule" http://www.fritzart.com/img/hot_rod/ALittleAheadOfSchedule.jpg | ||||
![]() |
02.12.2012 20:24 | Leo Männistö | ||
Paitsi punavalojen, sillä osaan sarjan junista on saneerattu LED-punavalot hehkulamppujen tilalle :P | ||||
![]() |
02.12.2012 19:48 | Leo Männistö | ||
Me käytiin syyskuussa torstai-iltapäivällä viiden jälkeen, pääsi jonottamatta sisään ja tungos oli lähempänä siedettävää. | ||||
![]() |
02.12.2012 17:59 | Leo Männistö | ||
Pöh, kunhan töihin mennessä räpsäytin. Tää pitäis saada kuvattua linjalla, mutta en ole vielä onnistunut kolmessa vuodessa ratkomaan mihin tää kurvaa Schönhauser Alleen jälkeen, oikealle kohti pohjoista vai suoraan kohti länttä. Veturin vuokraaja muuten on EGP, joka on näitä sementtijunia ajanut vähän milloin milläkin. Usein tässä on ollut EGP:n omissa mustissa väreissä oleva Taurus, mutta viime aikoina tämän keulilla on ollut DDR-peräisten sähkäreiden (E109?) pariveto. | ||||
![]() |
02.12.2012 04:11 | Leo Männistö | ||
170 tulee olemaan vaaleamman sininen punaisin ja valkoisin aaltoilevin raidoin, eli ns firman omissa väreissä. Tällä hetkellä maalattavana. Märklin muuten tekee pienoismallit sekä H0- että N- mittakaavaan molemmista vetureista. | ||||
![]() |
01.12.2012 18:19 | Leo Männistö | ||
Tavallaan ei. 151 075 oli viimeinen veturi uutena tässä "chromoxydgrün" värityksessä, 076 ja sitä uudemmat on toimitettu merensininen/beige- väreissä. 151 124:n alkuperäinen väritys tämä ei ole, mutta veturisarjan kylläkin. | ||||
![]() |
29.11.2012 18:00 | Leo Männistö | ||
Niin, vielä pitäis sitten opetella kirjoittamaan... Tässä muuten uusin käänne tältä päivältä: http://www.thelocal.de/national/20121129-46453.html. Tsiisus mitä touhua. Mutta se siitä, täytyy jatkaa Talent-jahtia ja kuvata ne matkalla _toiseen suuntaan_ niin ehkä tulee kommentteja muustakin kuin lennujaamasta. Mielestäni tuo Talent ei kyllä ulkonäössä pärjää Stadlerin tuotteille (jotka muuten aloittavat Berliinin seutujunissa noin viikon kuluttua parilla linjalla). | ||||
![]() |
28.11.2012 21:59 | Leo Männistö | ||
Lentokenttiähän on kyllä siirrelty "yhdessä yössä" ennenkin, esimerkiksi Münchenissä Riemistä nykyiselle kentälle Hallbergmoosiin. Itse asiassa tämä müncheniläisten logistiikkaosaaminen on heille jo eräänlainen vientituote. Berliinissäkin muuttoa, sen logistiikkaa ja koulutusta hoiti nimenomaan müncheniläisten ORAT (operative readiness and airport transfer) joukkue. Suunnitelmiin kuului esimerkiksi Berliinin Stadtautobahnin (vastaa suunnilleen Helsingin kehä ykköstä) muuntaminen yön ajaksi lentokenttäalueeksi ja kaiken Tegelillä olevan maakaluston siirto yön aikana uudelle kentälle ajamalla/ laveteilla. Valitettavasti berliiniläiset eivät halunneet ostaa suunnitteluosaamista Münchenistä itse terminaalia / muita rakennuksia koskien ja nyt tuloksena on sitten valitettavan epäonnistunut teelmä, joka auetessaan tulee olemaan täysi fiasko, sen verran paljon kaikkea tuolla on lähtökohtaisesti pielessä. Omin silmin olen tuolla pyöriessäni nähnyt niin paljon täysin käsittämättömiä ratkaisuja, että niistä saisi vaikka kirjan aikaiseksi. | ||||
![]() |
28.11.2012 17:39 | Leo Männistö | ||
Tulkintakysymys nimenomaan... Jos rakennetaan miljardeilla euroilla kokonainen keskikokoisen liikennelentoaseman infra 99% uusiksi ja sekin päin Pirkkalaa niin en puhuisi pelkästä "reittiliikenneterminaalin uusimisesta". Itseähän asia harmittaa henkilökohtaisesti siksi, että 4.6.2012 alkaen työpaikkani piti olla (ja itseasiassa ehti olla toukokuun, jolloin vielä oli edes hieman toiveita avajaisista) tuo uusi kenttä, mutta vietin kesäni sitten Stuttgartissa kaukana kotoa ja nyt päädyin eri työnantajalle (ja eri taksoin) Tegelille... | ||||
![]() |
27.11.2012 18:14 | Leo Männistö | ||
No ei aivan. SXF:n on tarkoitus muuttua hallituksen kentäksi ja BER on rakennettu nykyisen Schönefeldin eteläpuolelle siten, että SXF:n kiitotie tulee toimimaan BER:n pohjoiskiitotienä ja uuden terminaalirakennuksen eteläpuolella on sitten uusi kiitotie (jolla muuten oli keväällä n. 1,5m vettä, koska viemäri oli väärässä paikassa. Mutta olihan se komean näköinen kylpyallas sorsille). Ja lisäksi muuttaisin sanan "kun" muotoon "jos". | ||||
![]() |
25.11.2012 23:57 | Leo Männistö | ||
Onhan siinä, mm. DDR-moottoripyörämuseo, huono ravintola ja sen sellaista. | ||||
![]() |
23.11.2012 17:41 | Leo Männistö | ||
Ei toki ole suljettu. Tegel elää ja voi hyvin, esimerkiksi marraskuun alussa Germanwings siirtyi Schönefeldiltä Tegelille, +108 lentoa per viikko. Schönefeld on hiljentynyt merkittävästi, ja keskittynyt lähinnä halpalentoyhtiöiden (easyjet, Ryanair, Pegasus) ja lomalentojen palvelemiseen, | ||||
![]() |
23.11.2012 16:43 | Leo Männistö | ||
17.10.2013 on tällä hetkellä se päivämäärä, jolloin pitäisi aueta. Mutta sen toteutuminen on erittäin epävarmaa ja kyseenalaista. Oikeastaan juuri kukaan ei jaksa uskoa siihen, että kyseistä katastrofia koskaan avattaisiin. Ja mikäli avataan niin täysi kaaoshan se tulee olemaan. Periaatteessahan konsepti on kopioitu Münchenin lentoasemasta, mutta erittäin huonoin tuloksin. Ihan vaan esimerkin vuoksi, näitähän on siis satoja, tällainen tarina: Putkipaikoilla on sähköiset opasteet lentokoneille pysähdyspaikan ilmaisemiseksi. Havaittiin, että ne ovat liian matalalla eivätkä pilotit näe niitä. Ratkaisu -> Tolpan juureen tehtiin 2mx2mx2m betoniklöntit korokkeeksi ja ne ympäröitiin metallisin putkikaitein. Seuraus -> Push-Back-traktorit eivät mahdu nyt nokkapyörän ja tuon betoniklöntin väliin. Ratkaisu -> Pysäytysviivat rouhittiin pois betonista ja maalattiin uudet viivat tilalle. Seuraus -> Olimme alkukesästä tankkausajoneuvolla mittaamassa tankkauskaivojen paikkoja ja nyt kaivot ovat joko liian kaukana tai vastaavasti aivan kummallisissa paikoissa, esim. 30cm nokkapyörän vieressä. Että näin. | ||||
![]() |
22.11.2012 11:49 | Leo Männistö | ||
Tällä veturilla siirretään tästä Warschauer Straßen makuuvaunuvarikolta lähteviä yöjunarunkoja esim. Lichtenbergiin ja päinvastoin aamulla ja illalla. | ||||
![]() |
01.10.2012 11:19 | Leo Männistö | ||
Oho, kiitos linkistä. Tänä vuonna näyttäisi olevan vielä kolme ajopäivää, kun keskiviikolle osuu pyhäpäivä eli Saksojen jälleenyhdistymisen päivä. On kyllä mennyt tällainen aivan ohi, vaikka lähellä asunkin. | ||||
![]() |
01.10.2012 10:38 | Leo Männistö | ||
Loks der DDR 1949-1990- kirjan mukaan ei muuten ole lainkaan Berliinin S-Bahnin juna. Vaunut ovat alunperin Hannoverschen Waggonfabrikin tuotantoa 1930-luvulta ja saneerattu RAW Schöneweidessä (tässä se ulkonäöllinen yhteys Berliinin S-Bahniin) 1980-luvulla. Ajolankojen jännite on kyllä vaihdettu, mutta 800V tasavirrasta 600V tasavirraksi. DR:n aikainen sarjamerkki on ollut 279.0 ja vuodesta 1992 eteenpäin 479.6. | ||||
![]() |
29.09.2012 13:33 | Leo Männistö | ||
Niin laivasta oli kyse. Ei se meteli hirveää ole, kun vaan huolehtii huolellisesti kuulonhuollosta - tulppien sijaan järeät mikkihiiret niin kuuluu heinäsirkat vielä tulevaisuudessakin. Siirryin muuten laivan konehuoneesta touhuamaan lentokoneiden pariin, joten melua riittää jatkossakin. | ||||
![]() |
28.09.2012 23:44 | Leo Männistö | ||
Tuskinpa nyt sentään ihan yli 120dB:n yli mennään... Eräässä entisessä työpaikassa muuten oli pääkoneen käydessä täydellä teholla (10000kW) ahtimen vieressä melutaso 117dB työsuojelupöytäkirjan mukaan. | ||||
![]() |
28.09.2012 05:34 | Leo Männistö | ||
Mukavaa, että retkikuntanne löysi Berliiniin ja Innotransiin. Suhteettoman järeältä muuten näyttää CAT:n villoitukset pakoputken ympärillä. Onkohan tarkoitus pitää konehuoneen ilma mahdollisimman viieänä vai onko tuon "pahkan" alla äänenvaimentimet? | ||||
![]() |
27.09.2012 21:01 | Leo Männistö | ||
Ja täällä Saksassa vielä 2010-luvulla monet U- ja S-Bahnin kuljettajat, samoin kuin esimerkiksi poliisit partioautoissaan, röyhyttelevät suhteellisen avoimesti. | ||||
![]() |
24.09.2012 14:25 | Leo Männistö | ||
Näin on ilmeisesti tarkoitus, mutta käytännössähän matkatavarat kulkevat sitten viereisellä penkillä... Muutoinhan junat vaikuttivat erittäin valoisilta ja asiallisilta. | ||||
![]() |
14.09.2012 16:12 | Leo Männistö | ||
Ahaa, enpä ole tiennytkään tuollaisesta käyttökiellosta. Ainakin tänään nopean satunnaisotannan perusteella 60/61:llä oli yksinäisiä Tatroja liikenteessä. | ||||
![]() |
12.09.2012 18:53 | Leo Männistö | ||
Ja toinen mutu-epäilys voisi olla se, että nyt 100% Tatra-linjoille voisi ilmestyä pikkuhiljaa GT6-vaunuja, esim. 60-sarjan linjat. | ||||
Kuvasarja: Ruskaretki Kainuussa |
12.09.2012 18:06 | Leo Männistö | ||
Jos olisi viikon kuvan lisäksi viikon kuvasarja, tämä olisi Se. | ||||
![]() |
26.06.2012 21:29 | Leo Männistö | ||
Katselin tuossa kuviani tuolta, ja lännessä ainakin Möhringeniin asti näyttäisi olevan kolmikiskoinen raide, mutta uudella osuudella Freibad Möhringen - Fasanenhof Schelmenwasen (Business Park) ei ole kuin 1435mm. Möhringenistä Vaihingeniin on myös tonniset kiskot, mutta vaihteet ovat vain 1435mm leveydellä. | ||||
![]() |
26.06.2012 16:38 | Leo Männistö | ||
Jostain syystä kolmikiskoista rataa oli Stuttgartissa huomattavan paljon, mutta vaihteet olivat moniaalla vain 1435mm leveydellä eli yhteyksiä ei varsinaisesti ole. | ||||
![]() |
07.04.2012 13:58 | Leo Männistö | ||
Eli mikäli radio-ohjaimeen tulee vika, on paikalle kutsuttava veturinkuljettaja ajamaan veturi paikkaan, jossa radio-ohjain saatetaan toimintakuntoon? | ||||
![]() |
31.03.2012 22:41 | Leo Männistö | ||
Duroplast on siis eräänlaista muovia, joka ei enää muuta kovettumisensa jälkeen muotoaan. Trabantin tehtaalla (VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau) korinosat ovat siis prässätty 40kg/cm2 paineella 170°C lämpötilassa muotoonsa hartsista ja trasselista ja hyvä tuli. Aivan loppuaikoina muuten Trabantia sai Volkswagen Polosta lainatulla 1,1 litraisella vesijäähdytteisellä moottorilla. | ||||
![]() |
31.03.2012 10:54 | Leo Männistö | ||
Kimmo: Ilmeisesti tähän jo sinänsä kattavaan listaasi olisi lisättävä, että veturin voima tuotetaan puristussytytteisellä polttomoottorilla, jonka konseptin hra Rudolf Diesel aikanaan keksi. | ||||
![]() |
24.03.2012 18:13 | Leo Männistö | ||
Kyllä. Kaksi junaparia ajetaan päivässä B Hbf/Gesundbrunnen - Stettin/Szczecin. Tuohon on olemassa ihan oma näppärä lipputuotekin: http://www.berlin-stettin-ticket.de/ | ||||
![]() |
24.03.2012 14:35 | Leo Männistö | ||
http://www.youtube.com/watch?v=QxaSQ22Q_fU - ja tältä se kuulostaa tuo BR628:n kiihdyttäminen 0-120km/h täydellä teholla. | ||||
![]() |
24.03.2012 11:21 | Leo Männistö | ||
Osassa 628-sarjaa on ollut Scharfenbergit, mutta ne on vaihdettu myöhemmin ruuvikytkimiin. | ||||
![]() |
19.03.2012 16:50 | Leo Männistö | ||
Kävin eilen taas Uckermarkin suunnalla Ludmillajahdissa ja Schwedtissä ainakin oli sitten taas opastustauluissa nimet pelkästään puolaksi ja nimen perässä se autoista tuttu maatunnus-soikio. | ||||
![]() |
17.03.2012 19:05 | Leo Männistö | ||
Tuukka, mutta Kotkansaareltapa ainakin löytyy Mussalo-opasteet muodossa "Муссало" | ||||
![]() |
17.03.2012 02:03 | Leo Männistö | ||
Ainakin Bundesautobahn 11:llä opastetaulusissa lukee nimenomaan Stettin. Vasta lähempänä Puolaa, suunnilleen Angermündestä eteenpäin, lukee myös pienellä suluissa Szczecin. Välimatkatauluissa sitten vastaavasti pelkkä Stettin. | ||||
![]() |
16.03.2012 00:04 | Leo Männistö | ||
Ohoh! Tulipa hyvään aikaan hoksattua, että tällainen Ludmilla-pikuri löytyy näinkin läheltä. Tätähän täytyy alkaa dokumentoida pikimmiten. Sain muuten kielipoliisilta ankaran nuhtelun, että Stettin pitäisi kirjoittaa suomeksi muotoon "Szczecin", toivottavasti tämä ei teitä mahdottomasti häiritse. | ||||
![]() |
15.03.2012 10:17 | Leo Männistö | ||
Tuossa sillan kohdalla radan toisella puolella on ainakin autoliike. | ||||
![]() |
12.03.2012 22:46 | Leo Männistö | ||
Kelpaa. VBB:n liput kelpaa jopa eräissä IC/EC-junissa Berliinin ja Bernaun välillä (!), mutta niissä ei ne turistikortit käy. Matkailijalippujen (oletan että tarkoitat Berlin Welcome Cardia tai Berlin CityTourCardia) hyötysuhde kannattaa laskea. 7-päivän tavallinen lippu on halvempi, kuin viiden päivän CityTourCard. | ||||
![]() |
12.03.2012 18:08 | Leo Männistö | ||
Tänään muuten tuli nähtyä Talent 2 koeajolla, kyljessä luki S-Bahn Nürnberg ja linjakilvissä RE9 Berlin Hbf. RE9 aloittaa liikennöinnin 2.6.2012 ja ajaa päärautatieasemalta suoraan uudelle Berlin Brandenburg International "Willy Brandt" - lentoasemalle. | ||||
![]() |
09.03.2012 00:48 | Leo Männistö | ||
Saa nähdä saako ne niitä edes toimimaan. Elstalissa ainakin seisoi pitkät letkat hyväksyntää odottavia T2-junia. EBA vissiinkin haraa vastaan, kun ei ne oikein tahdo toimia. | ||||
![]() |
08.03.2012 22:44 | Leo Männistö | ||
ja VW:n vakiokampura näyttää about tältä: http://aircooled.fi/tuote/1369/kampiakseli-vakio-69-mm-t1-865183 - VW:n sylinterithän ovat hieman lomittain. |