![]() |
27.11.2011 21:51 | Olli Aalto | ||
Siihen aikaan, kun tuo merkki vielä merkitsi jotain, tuli merkin kohdalla kuljettajan antaa juna tulee -vihellinopaste, joka oli muistaakseni yksi pitkä kimeä vihellys. | ||||
![]() |
27.11.2011 21:22 | Olli Aalto | ||
Teemu ehtikin ensin. :) | ||||
![]() |
27.11.2011 21:22 | Olli Aalto | ||
Ja keltamusta sitä että auran terät tulee nostaa ylös. | ||||
![]() |
25.11.2011 22:06 | Olli Aalto | ||
Kemira-Siilinjärvi välillä ei virallisesti anneta lähtölupia lainkaan, koska kyseinen pätkä on lienee suojastettu ja kauko-ohjattu? Varmaa kuitenkin on, että lähin lupapaikka on vasta Juankoski. Ja ei, kuvaajan selän takaa ei voi ajaa tuonne veturin tulosuuntaan kuvanottohetkellä, sillä tämä veturi on nyt varannut Siilinjärvi-Kemira välin, eikä Kemiralla sijaitsevaan tätä raideosuutta suojaavaan opastimeen voi saada asetettua aja-opastetta tähän suuntaan, ts. asetettua kulkutietä, itse asiassa viholliskulkutietä. Sama Siilin kolmion päässä. Eli tältä opastimelta vähintään 1200 metriä Kemiran suuntaan löytyy sitten pääopastin M, josta Janin jo mainitsema punainen seis-opaste sitten löytyy. | ||||
![]() |
14.11.2011 22:15 | Olli Aalto | ||
Tuohan on jo museoitu tuonne Aitonevalle virkistys- ja kokouskäyttöön. | ||||
![]() |
06.11.2011 21:07 | Olli Aalto | ||
Kiva kuulla että kuva sittenkin onnistui. :) Tuo eteen "tunkeutunut" kääntöpöydän koppi jäi tosiaan harmittamaan, mutta kyllähän se olennainen osa rautateiden historiaa toki on. | ||||
![]() |
04.11.2011 22:17 | Olli Aalto | ||
Alex, kyllä se niin vain on. | ||||
![]() |
04.11.2011 18:10 | Olli Aalto | ||
Helppoa tämä HMVY:n junien tyyppikirjainten muistaminen on, sillä niitä ei käytetä. :) VR:n kotkotuksia ne. | ||||
![]() |
04.11.2011 18:06 | Olli Aalto | ||
Lienee Keuruu, kun siihen sopii tuo sininen asemarakennus ja tuo ajolla käytetty rataosuuskin - Vilppula kun on sillä Orivedelle vievällä. | ||||
![]() |
01.11.2011 21:11 | Olli Aalto | ||
Ei ole kerta tai toinenkaan kun Ei:n tupakkipään eteisessä on näkynyt noiden ledien valokeilassa sankka tupakansavun käyhä, joka ei tahdo hävitä... | ||||
![]() |
19.10.2011 16:42 | Olli Aalto | ||
Kyllä. | ||||
![]() |
17.10.2011 20:29 | Olli Aalto | ||
Näin on, Vaasan sähköistyksen takia. Yksi junapari säilyy silläkin rataosalla sinisenä, mutta täällä sinistyy kaikki. Sitten kun 2020 viimeisetkin kasariplootut ovat ajonsa ajaneet voidaankin samalla lakkauttaa koko rataosalta henkilöliikenne. | ||||
![]() |
11.10.2011 17:28 | Olli Aalto | ||
Lisätietoa kertaalleen mainitusta osoitteesta: https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=3845.msg23831. Einy:t ovat varavaunuja, jonka kohtalosta minulla ei ole tietoa. Taitaa olla (ollut?) punavalkoinen sekin.. | ||||
![]() |
07.10.2011 15:34 | Olli Aalto | ||
Juu, ei taida junassa tehdä vielä 1500 watilla yhtään mitään. | ||||
![]() |
28.09.2011 12:40 | Olli Aalto | ||
Ei tosiaankaan. Siihen se melkein nilkan yläpuolelle kuitenkin osui. Mutta, tuntuu hyvältä - olla elossa ja omata vahingoittumaton jalka. Tosin sääriluu nyt ei kyllä helposti annakaan periksi. Eniten minua kuitenkin säikäytti/hirvitti se takanani tullut pienempi lapsi, jolle olisi voinut käydä vakavastikin jos en olisi mennyt ensin. Onneksi hänellekään ei tainnut käydä mitään sen pahempaa. | ||||
![]() |
26.09.2011 17:15 | Olli Aalto | ||
Juu, ei tullut onneksi yhdellekään mustelmaa pahempaa. | ||||
![]() |
19.09.2011 21:27 | Olli Aalto | ||
Kyllä minä ainakin kuulen asemilla seistessä sinisissä koneellisen tuuletuksen aiheuttaman kohinan selvästi. | ||||
![]() |
30.08.2011 21:55 | Olli Aalto | ||
24082 noista kahdesta ennemmin.. Suorakulmainen oviaukon yläosa ja ilmanottoaukko tuolla vasemmanpuoleisimman hytin ja oven välissä paljastaa vaunun olevan uudempaa sarjaa. | ||||
![]() |
22.08.2011 16:47 | Olli Aalto | ||
Riittää. :) Vain kolme vaunua tarvitsevat 1500V:sta jäähdytys(- ja lämmitysenergiaa) tuossa letkassa. Siniset ottavat johdosta sähköä vain valaistukseen ja ilmanvaihdon puhaltimiin (ja talvella öljykattilalaitokseen, varmasti laitetaan sähkölämpö pois päältä näillä öljyn hinnoilla) yms. | ||||
![]() |
20.08.2011 20:58 | Olli Aalto | ||
Eikös ne jo ainakin pari vuotta ellei pidempään ole olleet siellä. Niin ainakin muilla radan asemilla. | ||||
![]() |
19.08.2011 21:00 | Olli Aalto | ||
"Ilmalämpöpumppu"? :) | ||||
![]() |
16.08.2011 16:20 | Olli Aalto | ||
Niinpä, muutama kymmenen metriä lännempään (oikealle) tuosta, niin jo alkaa matkustaja- ja veturijunilla kiihdytys 40->120 km/h... | ||||
![]() |
13.08.2011 22:43 | Olli Aalto | ||
Kyllä sellainen on ollut pöydällä ja taitaa virkamiehet olla siitä selvityksiäkin tehneet. Myös on esitetty että vain Pm-V141-Kmm osuus sähköistettäisiin, yksinkertaisimmissa Varkauden ratapihalle sähköistys ei enää uloittuisi. Suunnitelmat ovat lienee jo kuitenkin haudattu Stora Enson Varkauden tehtaiden synkän tulevaisuuden takia. Toisaalta jos Vnj-Sij sähköistettäisiin, ja tehtaiden näkymät olisivat valoisammat, niin ei kai mitään järkeä olisi että Säkäniemi-Niirala sekä Pieksämäki(tai Kommilan sähköistyessä VAR V141)-Joensuu jäisivät sähköttä, jos liikennettä vaan riittää. | ||||
![]() |
13.08.2011 00:25 | Olli Aalto | ||
Kaunis on CEmtin päätyovialue. | ||||
![]() |
11.08.2011 15:36 | Olli Aalto | ||
Olikohan juurikin tämä vaunu, jonka valmistajanlaatan viereen oli piirretty mustalla tussilla sellainen tähti. Sellaiset vaunut, joissa on esiintynyt tuo symboli, ovat sitten olleet seuraavissa resiinoissa romutettujen vaunujen listalla. Löytyy myös kännykkäkamerakuva sellaisesta, siinä on vastaava symboli vasta 29-vuotiaassa Rkt 23824:ssä. | ||||
![]() |
09.07.2011 21:54 | Olli Aalto | ||
Matkustelin Venäjällä viime viikolla yöjunilla ja sain sönkötettyä tuon kysymyksen tulkin kautta junan 15 Sverdlovsk-Moskova sähkömiehelle. Vastusten kytkennän arvaus tuossa kommentissa meni mitä ilmeisimmin oikein. Ilmastointikompuran sähkö otetaan gardaaniakselin pyörittämältä generaattorilta, ja se toimi vain junan liikkuessa, jonka kyllä huomasi selkeästi. Samoin Tolstoissa. Sähkömies oli aivan ällikällä lyöty, kun kerroin, kuinka uudet suomalaiset vaunut ovat olleet 1980-luvun lopun jälkeen täysin riippuvaisia 1500V:stä. Hän nauroi, että eivätkö suomalaiset insinöörit tosiaankaan ole osanneet kehitellä vastaavia virityksiä (tarkoitti ilmastointia). | ||||
![]() |
01.07.2011 11:53 | Olli Aalto | ||
Erään kerran: "ja sit ku se valtio ei anna VeeÄrrälle..." minä: "niin Liikennevirastolle" "...rahaa näiden ratojen korjaamiseen." Ehkä olen törkeä, kun lainaan eräältä sivustolta seuraavan virkkeen: "Ja ei pelkästään se toimimaton ja epämukava kalusto. Ei ole yksi kerta kun olen Savon radalla körötellyt sinisellä vaunulla kävelyvauhtia maisemista nauttien kun turvalaitteet ovat sanoneet työsuhdesopimuksen irti." Vikahan on siis tosissanssa VR:n ja sen kaluston aiheuttama, eikä Liikennevirastolla (kommentin aikaisella Ratahallintokeskuksella) ole osaa eikä arpaa. Menee hieman ohi aiheen, mutta jos etuajan takia seistään hieman pidempään tai pysähdytään aikataulunmukaiselle kohtaukselle, niin alkaa joukossa huokailu: "Kerrankin kun tää ois ajoissa nii sitten seistäänkin. Ai että ottaa päähän tää VR:n toiminta". | ||||
![]() |
30.06.2011 20:40 | Olli Aalto | ||
No joo, mutta pikajuna dieselvetoisena sähköradalla nyt on vähän eri juttu. | ||||
![]() |
30.06.2011 20:38 | Olli Aalto | ||
https://vaunut.org/kuva/50538 kokemusta on. Tuona päivänä oli kova sadepäivä ja kun ilmankosteus oli 95%, niin eikö vaan objektiivin linssi mennyt huurteeseen. Jäi tuo harvinaisuus Pieksämäellä ikuistamatta, ja Siilinjärven kuva alivalottui vielä kun poikkeus tuli täytenä yllätyksenä sillan takaa esiin... | ||||
![]() |
30.06.2011 16:30 | Olli Aalto | ||
Kpo=Kuopio -niminen liikennepaikka, johon kuuluvat liikennepaikan osat Kuopio asema Kuo sekä Kuopio tavara Kuot. Oikeamminen toki Kuo tuo määräasema. | ||||
![]() |
13.06.2011 15:55 | Olli Aalto | ||
Finnairin kaukolennoilla (siis "mannertenvälisisillä" reiteillä, ei Euroopan yms. lyhyillä lennoilla, niin kuin tästä asiasta sota täällä aikoinaan olikin) kuulokkeiden taso on laskenut dramaattisesti viime vuosien aikana, eivätkä ne kestä edes 11 tunnin lentoa, ja ovatkin kertakäyttökamaa. Äänenlaatu ei ole kovinkaan päätä huimaava. Samaan aikaan saman firman uusissa laajarunkokoneissa reittilennoilla kyllä on nykyään ilmainen, melko monipuolinen henkilökohtainen viihdejärjestelmä, mutta kuulokkeisiin ei vaan panosteta. Cathay Pacificillä taas jaetaan halukkaille kunnon luurit, ja niiden äänenlaatu taas oli ehkä parempi kuin monen muun kaupoissa myytävien kuulokkeiden. Viime tammikuussa pyysinkin CX:n lennon purserilta ottaa kuulokkeet mukaan Hongkongista eteenpäin Finnairin lennolle Helsinkiin tämän "taso-ongelman vuoksi". Hän suostui, ja lähetin ne kotiin päästyäni postitse takaisin Hongkongiin. | ||||
![]() |
13.06.2011 13:35 | Olli Aalto | ||
No ei varmasti laiteta taajamajunavuorolle ravintolavaunuun henkilökuntaa. Ja varmasti on hyvin todennäköistä että vaunu 1 on suljettuna matkustajilta, eihän se ole kovinkaan kummoinen temppu. On taas yksi vaunu vähemmän lippujen rahastuksessa. | ||||
![]() |
09.06.2011 16:51 | Olli Aalto | ||
Eilf:ssä on wc. | ||||
![]() |
07.06.2011 22:49 | Olli Aalto | ||
Niin siis nimenomaan Edfs piti kirjoittaa, mutten kuitenkaan jostain syystä f:ää tullut laittaneeksi. :) Eihän nuo kaksikerrosvaunut "toimi" ilman Edfs-, Rx-, Fots-, tai Efits-vaunua. | ||||
![]() |
07.06.2011 20:20 | Olli Aalto | ||
28325 on Eds. Eds-vaunuja ei kai ole tällä vuosituhannella valmistunut yhtään. | ||||
![]() |
07.06.2011 16:39 | Olli Aalto | ||
Konduktöörihytti löytyy edelleen sieltä 2-päästä. | ||||
![]() |
05.06.2011 23:38 | Olli Aalto | ||
Toinen Haapamäestä, toinen Parkanosta. | ||||
![]() |
04.06.2011 14:26 | Olli Aalto | ||
Tuo kaari, jossa kaksi vinoa x-merkkiä, tarkoittaa että laskumäestä kulku on kielletty, viereinen sybmoli kieltää kulun raidejarrun läpi. Kolmio, jossa on punaisella taustalla !-merkkejä tarkoittaa ettei kalustoyksikköä saa heittää eikä laskea (jo kertaalleen kielletyssä) laskumäessä valumaan itsekseen. Vaunu on saattaen vaihdettava. R150m:ää en tiedä, lienee joku kaarresäde. KE-GP jossa KE jarrujen valmistaja Knorr-Bremse ja jarrulajit G (güter, tavarajunaan tarkoitettu hidas jarrulaji, jonka tarkoitus on saada jarrutus alkamaan kaikkialla mahdollisimman samaan aikaan), ja P (person, matkustajajunaan tarkoitettu nopeammin reagoiva jarrulaji). Bremset vekt P tarkoittaa jarrupainoa P-jarrulajilla, jota käytetään junan jarrutuskyvyn laskemiseen sekä sn:n määrittelyyn. Painojen merkityksen heitän hatusta: 42 tonnia taarapaino ja 45 tonnia brutto. 3 tonnia on nettopaino hyötykuormalle. 14,44 m tarkoittaa tietenkin pituutta puskimesta puskimeen. 80 km lienee huippunopeus. | ||||
![]() |
03.06.2011 17:40 | Olli Aalto | ||
Näinhän se onkin: Sulkulahti km+m 622+650, Peltola km+m 623+540, Asema 624+313. | ||||
![]() |
02.06.2011 11:57 | Olli Aalto | ||
Ja ravintolavaunu heti 1. lk jälkeen, jotta 1. lk matkustajilla olisi mahdollisimman lyhyt matka ravintolavaunuun, ja toisaalta, että 1. lk:n ja 2. lk:n välillä olisi selkeä raja. | ||||
![]() |
23.05.2011 18:13 | Olli Aalto | ||
Kyllä - tuolloin vedenpinta vajosi yhden yön aikana jotain luokkaa 20 cm, aiheuttaen suuria omaisuusvahinkoja. Kyllä siinä järvi kutistui parin kuukauden aikana melkoisen pieneksi. Sama tapahtui kahden vuoden kuluttua Joroisissa Valvatuksella, jolloin vedet karkasivat Joroisselkään erittäin kovalla virtauksella. | ||||
![]() |
10.05.2011 21:55 | Olli Aalto | ||
Ainahan näin on ollut. Lisäksi näkyy Kommilasta(!) nykyään lähtevän myös. | ||||
![]() |
04.05.2011 18:38 | Olli Aalto | ||
Ja jotta konnari pääsisi helpolla, näyttää ovet olevan lukittuina. | ||||
![]() |
03.05.2011 17:43 | Olli Aalto | ||
Valtatie 23:lle etäisyys tästä on linnuntietä pitkin vain luokkaa 8 km, eikä teitse (tiestä riippuen) kuin vain luokkaa 10 km. Ja meneehän seututie 455 aivan vierestä, eikä monessa kunnassa edes valtatietä kulje. Kaasuesiopastin on juurikin Jounin muistamassa paikassa. Kartanona tarkoitin Järvikylää. Se on tunnettu 96 henkeä työllistävästä puutarhasta, jonka natriumvalot näkyvät kauas pilvisellä säällä. Suurin osa on kaupoissa varmastikin törmännyt Järvikylän salaatteihin. Pasalan kartano on vielä erikseen hieman ennen Pasalan tasoristeystä, eteläpuolella. Museovirasto kertoo aiheesta lisää: http://www.rky.fi/read/asp/r_kohde_det.aspx?KOHDE_ID=1149 | ||||
![]() |
02.05.2011 21:28 | Olli Aalto | ||
Todellisuudessa aikalailla toisin. Junan ja metsän taakse jää Huutokosken kylä, ja junan edessä on Pasalankylä joka on tunnettu maanviljelystään ja Kolma/Järvikylä, jossa sijaitsee puolestan yksi Joroisten kartanoista. Eli varsin taajaan asuttua tuo koko Huutokosken-Joroisten väli on. Junan molemmilla puolin on asuintaloja, jotka eivät kuvassa näy. Kolmalta eteenpäin alkaa sitten olla jo aika syrjäistä ja Kollinjoki kylänä on täysin autioitunut. | ||||
![]() |
01.05.2011 21:02 | Olli Aalto | ||
Onhan ne, hieman paremmassa kunnossa vain, jos vertaa ylläolevan kuvan vastaaviin: https://vaunut.org/kuva/68625 | ||||
![]() |
01.05.2011 17:50 | Olli Aalto | ||
München-Kassel ja Esslingenin (C)Eit-vaunuissa käytetty muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. | ||||
![]() |
01.05.2011 13:06 | Olli Aalto | ||
Kyllä tuo vaihteen asennonilmaisin on. | ||||
![]() |
25.04.2011 21:11 | Olli Aalto | ||
Juuri se. Ovat tehtaalta alkaen olleet suht kiinteästi naimisissa. Eli junaa ei vedä kaksi veturia, vaan yksi veturi, joka on kaksiosainen. :) Tosin Venäjällä on näkynyt viime vuosina jonkin verran puolikkaita ja kolmasosia yksinäisinä. | ||||
![]() |
21.04.2011 18:16 | Olli Aalto | ||
Näinhän on plootuissa sisäpuolella. | ||||
![]() |
13.04.2011 15:09 | Olli Aalto | ||
Ei siitä tosiaankaan voi syyttää ketään muuta kuin itseään, silkkaa huolimattomuutta. Tietenkin näkövammaisille tämä voi olla ongelma, mutta tervenäköiselle. |