![]() |
21.10.2016 17:12 | Olli Aalto | ||
Hyvinpä onnistui tämä kyseinen firma nolaamaan taas itsensä täällä Julkisuudessa. | ||||
![]() |
19.10.2016 19:39 | Olli Aalto | ||
Aivan juu. Olkoon tämä siis palautteena Haapamäen talkoolaisille, että pilttuissa ja ulkona kunnostettavina olevista vaunuista otetuille kuville on täällä nykyistäkin suurempaa tilausta. Edit: tässäpä muutama kuva viime kesältä Cht 2365:n kunnostuksen etenemisestä: https://vaunut.org/kuvat/?tt=8&i1=Cht&i2=2365 |
||||
![]() |
19.10.2016 00:02 | Olli Aalto | ||
Täytyy nyt asiasta päättäneiden puolustukseksi sanoa, että kaikista tällaisista asioista mainitaan jälkeenpäin sekä toimintakertomuksessa että myös jäsenkirjeessä. Kun tällainen tilaisuus tulee, niin ei siinä ehdi kutsumaan kaikkia satoja ja taas satoja jäseniä paikalle päättämään, hankitaanko se vai ei. Lisäksi tämä vaunu on vanha ja harvinainen, joten mielestäni maantiekuljetus oli jokaisen euron arvoinen. Siitä maksettu hinta on paljon huokeampi kuin monen homeisen, tätä paljon pahemman raadon kunnostamiseen uhrattu. | ||||
![]() |
14.10.2016 22:23 | Olli Aalto | ||
http://www.digikasko.org/view.php?image=HF0678&y=1912&lng=sw&srt=peryear&cls=allimg&mtv=&lvl=bestpics&size=12x3&indx=139 tässä sama portti, mutta Benvikenistä päin kuvattuna. | ||||
![]() |
14.07.2016 15:19 | Olli Aalto | ||
Kuvassa näkyvän metsän takana kohoaa Bötesberget, jolla oli Ruotsin vallan ajan alussa (ts. siihen maailmanaikaan kun alue oli vielä veden peitossa) nimensä mukaisesti tärkeä strateginen merkitys. Kun vihollisen laiva lähestyi tai jokin muu väestöä uhkaava tilanne syntyi, sytytettiin sen laella (nykyisin 35 m merenpinnan yläpuolella) ett böte, nykyruotsiksi vårdkase eli vartiotuli, joka toimi optisena lennättimenä eteenpäin viestittäen paikallista väestöä ja tällä rannikkonauhalla sijainneita muita vartiovuoria uhkatilanteesta. Hoitovuorot kiersivät säännöllisesti kylänmiesten välillä, ja rauhan aikana tämän suuren, valmiudessa olevan kokon sisällä oli myös tilaa nukkua. Jotta vartiotuli erotettaisiin muista tulipaloista, oli kokossa nahkalla peitetty aukko, ja tätä nahkaa sitten auottiin ja suljettiin jotta tuli välkkyisi tunnistettavalla tavalla. Sisällä käytettiin polttoaineena esim. pihkaisia kantoja, ja valoisalla ajalla käytettiin kosteita kuusenoksia valkoisen savun aikaansaamiseksi. Viimeiseksi jäänyt vartiotulien käyttökerta Itämeren alueella oli vuonna 1856 Krimin sodan yhteydessä. Tämäkin on niin kaukainen asia, jota tälle korpiliikennepaikalle vuonna 2016 eksyvä keskivertonykyihminen tuskin arvaa ensimmäiseksi. | ||||
![]() |
14.07.2016 15:04 | Olli Aalto | ||
Ri-etuliitteen alkuperä ei olekaan suomen kielen sana riihi, vaan sanskriitin riti, joka tarkoittaa veden virtausta tai juoksua. Indoeurooppalaisiin kieliin omaksuttiin sitten tämän johdannainen ridh. Kyseinen sana on myös mm. englannin river-sanan alkuperä. Kaupungin keskustan itäpuolella on lisäksi nyt jo kuivunut merenlahti Rikil [ri'chill]. Jälkiosan järv ei nykykäsityksen mukaan katsota sinällään kertovan mitään nimenantajan äidinkielestä, sillä suomenkieliset paikannimiosat ovat olleet tuottavassa osassa myös suomenruotsalaisissa paikannimissä. Näiltä osin suora käännös suomen kieleen olisi Juojärvi, joka on jo varattu rautateiden käyttöön idemmässä. | ||||
![]() |
09.07.2016 20:22 | Olli Aalto | ||
Hyvin todennäköisesti asia on mennyt juuri näin. Luultavasti nimen valintaan on vaikuttanut helppo suomennettavuus, koska Hästeslandet on lähin paikannimi ja hankalammin väännettävä. Etelään oleva tasoristeys tunnettiin ilmeisesti nimellä Svinback. | ||||
![]() |
06.07.2016 01:06 | Olli Aalto | ||
Ehkäpä hieman Jeppis vs. Kokkola -viharakkaussuhdetta tässä kommentissa, mutta Pietarsaari ei kuulu Keski-Pohjanmaahan vaikka kuu taivaalta tipahtaisi. | ||||
![]() |
01.07.2016 16:38 | Olli Aalto | ||
Taitavat Kokkola ja Sköldvik olla lähimpiä terminaaleja. | ||||
![]() |
27.05.2016 00:12 | Olli Aalto | ||
#silornabort | ||||
![]() |
02.04.2016 20:15 | Olli Aalto | ||
Osin historiallista, että raide 101 on taas matkustajaliikenteen vakituisessa käytössä. Joskus ratatöiden aikaan junat ovat saattaneet aikataulunkin mukaisesti kohdata tuolla, jolloin ykkönen on ollut käytössä, mutta vain tilapäisesti. | ||||
![]() |
28.03.2016 23:50 | Olli Aalto | ||
Juu, sitä tulee aina silloin tällöin. Kulkee joko tästä tai sitten peräyttämällä erkanemisvaihteen kautta. Pääsääntöisesti, siis päivittäisessä liikenteessä, tätä raidetta ei käytetä. | ||||
![]() |
28.03.2016 22:59 | Olli Aalto | ||
Kommilan junat eivät kulje tästä, vaan menevät sinne suoraan aseman ohi käymättä lainkaan ratapihalla. | ||||
![]() |
28.03.2016 22:58 | Olli Aalto | ||
Melko usein liikennevalojono ulottuu kiskoille. Jos jää odottamaan kiskojen eteen ja jättää väliä rataan, niin torvet alkavat melko pian soida. | ||||
![]() |
27.03.2016 22:49 | Olli Aalto | ||
Erikoiset värit. Vaasan läänin kärppäpuoliskon värien tulisi olla käänteiset ja oikealla puolen olevan rynnäkkörisukimpun taas musta keltaisella/kullanvärisellä pohjalla. Samaten jalokivien kuuluisi olla punaisia ja sinisiä vuorotellen. | ||||
![]() |
26.03.2016 23:06 | Olli Aalto | ||
Niin. | ||||
![]() |
25.03.2016 21:45 | Olli Aalto | ||
Voi Visa kuule, näinhän se asia on. Nyt vain jotenkin aina iskee hirvittävä katumus kun tätä tuli aikoinaan pidettyä täysin jokapäiväisenä asiana, jonka ylenpalttisella kuvaamisella eri paikoissa ei muka olisi saavuttanut mitään lisäarvoa. Näinä kuukausina on hiukan toisenlainen ääni raikunut kellossa, ja kuitenkin olen aina ollut sitä mieltä että kuva jok'ikisestä Dr13-junasta jaksaisi ilahduttaa yhtä ainutkertaisena. Miksi samalla tavalla Dv12-taajis ei jonain päivänä olisi yhtä arvokas? –Ihmisluonto on kummallinen. | ||||
![]() |
04.03.2016 20:59 | Olli Aalto | ||
Vaskiluoto 2 on Vaskiluodon Voima Oy:n omistuksessa, josta EPV ja Pohjolan Voima omistavat kumpikin omat puolikkaansa. Siinä voidaan polttaa nykyisin myös biomassaa. | ||||
![]() |
17.01.2016 01:26 | Olli Aalto | ||
Vai että kiristyy. Meillä Pohjanmaalla on vieläkin paikka paikoin niinkin lämmintä kuin -5 astetta. | ||||
![]() |
16.01.2016 21:20 | Olli Aalto | ||
Nykyään kyllä mahdetaan sähkön tasaisuudelle hyvinkin paljon jotta se saadaan muuntumaan muuksi. Puolijohteiden ansiosta enää ei tarvita hankalia suurjännitevastusviritelmiä eikä liioin akseligeneraattoreitakaan, kuten uusissa Tolstoin vaunuissa asian laita on. | ||||
![]() |
16.01.2016 20:47 | Olli Aalto | ||
Katosta pursuavat purjot eivät oikein istu muutoin niin raikkaaseen sisustukseen, tuovat ikävä kyllä tunkkaisuuden tunnelmaa. | ||||
![]() |
10.01.2016 18:33 | Olli Aalto | ||
Tämä ei taidakaan edes olla lakeutta, vaan ihan tasankoa. | ||||
![]() |
30.12.2015 21:53 | Olli Aalto | ||
Suojakiskot. Jos kalustoa sattuu suistumaan kiskoilta sillalla, niin nuo ehkäisevät sen putoamista. | ||||
![]() |
27.12.2015 00:34 | Olli Aalto | ||
Miten se kaksi vaihetta tähän liittyy? Eivät ne päätasurilta tulevat kaksi piuhaa ole vaihejohtimia, vaan "plussa ja miinus". Eli moottori ei inahtaisikaan vaikka kuinka kondensaattoria tunkisi mukaan. | ||||
![]() |
05.11.2015 21:21 | Olli Aalto | ||
Tuollainen erkkeriratkaisu vaikuttaa olevan yleinen näissä rakennuksissa. | ||||
![]() |
05.11.2015 21:20 | Olli Aalto | ||
Siinäpä hyväkuntoisen näköinen vaunu. | ||||
![]() |
31.10.2015 00:36 | Olli Aalto | ||
Oikeastaan en jaksa ymmärtää, miten EVN-numeroiden mielenkiinto tai tuollainen viittaus voisivat olla joltakulta toiselta, jota asia ei edes kosketa millään lailla, niin paljon pois että siitä täytyy tehdä iso numero. Ja ylipäätänsä että miten energiaa sellaiseen voikaan riittää. | ||||
![]() |
25.10.2015 17:06 | Olli Aalto | ||
Eemeli, juu niin olin. Huomasinkin sinut siinä. | ||||
![]() |
25.10.2015 02:16 | Olli Aalto | ||
Hienoja kuveja nämä. Eivät enää koskaan toistu nämä tilanteet viime aikoina lähettämissä kuvissasi. | ||||
![]() |
25.10.2015 01:53 | Olli Aalto | ||
Siitäkin on jo melko kauan, kun niin pystyi tekemään. | ||||
![]() |
25.10.2015 00:40 | Olli Aalto | ||
Näin se on, Reino. JPL, näin on, lisätietoa junasta Havaintoja Pohjanmaalta -ketjusta. Panu, vielä ei ole syytä menettää toivoa, kaikkihan on mahdollista vielä niin kauan kuin viimeistä yksilöä ei ole romutettu, sen osoittaa historia! Edit: dvs. 23839 å flera andra... | ||||
![]() |
25.10.2015 00:01 | Olli Aalto | ||
Säg he. Mutta eihän rautatieliikenne pitkään aikaan ole ollut ydinliiketoimintaa, joten kaikki on valitettavasti mahdollista. | ||||
![]() |
24.10.2015 23:09 | Olli Aalto | ||
Viimeisten junien lähdettyä taivas vetäytyi voimakkaaseen pilveen vain n. puolessa tunnissa. Selkeä korrelaatio näiden välillä siis on. | ||||
Kuvasarja: Än en gång till |
24.10.2015 14:48 | Olli Aalto | ||
Kiitos Jouni muistutuksesta, lisäysajankohta kellonaikaa ajatellen taisi olla sellainen että kuvauspäivämäärät unohtuivat laittaa. | ||||
![]() |
24.10.2015 01:35 | Olli Aalto | ||
Minä sanoisin, että 70-luvun suomalaistyylillä. Ei se enää kuulu niihin lisenssillä valmistettuihin saksalaisvaunuihin. | ||||
![]() |
22.10.2015 17:50 | Olli Aalto | ||
Ei kannata vielä heittää toivoa menemään etteikö näitä uudempia saataisi pelastettua. Tulihan esimerkiksi 23839 Haapamäelle, joten edellytyksiä muidenkin museoinnille on varmasti sen myötä. Resiina-lehdessähän on puhuttu viimeisten poistuvan joskus 2019. Se toteutunee näiden EFiti-, Eipt- ja CEmt-vaunujen jäädessä vielä ajoon joksikin aikaa. |
||||
![]() |
11.10.2015 17:09 | Olli Aalto | ||
Missäs torpedot? | ||||
![]() |
11.10.2015 14:44 | Olli Aalto | ||
Olen ollut tänä vuonna useasti osallisena sellaisessa tilanteessa, jossa nopeusrajoituksen mukaista nopeutta ajavana olen saavuttanut edelläni kulkevan, alinopeutta ajavan poliisiauton. Olen sitten tarpeeksi turvallisessa kohdassa sen ohittanut ajamatta edes hetkellistäkään ylinopeutta, eivätkä sinivilkut taikka punavalo ole syttyneet kertaakaan. Voimakkaan jonon ne ovat toki keränneet taakseen, mikä vaikeuttaa ohitusta mutkaisilla teillä. | ||||
![]() |
04.10.2015 20:35 | Olli Aalto | ||
Nykypäivä sekä jo 1960-luvun ennestään korkealuokkainen veturiteknologia kohtaavat. | ||||
![]() |
03.10.2015 00:09 | Olli Aalto | ||
Eivätköhän ne Dm12:t mene romuksi tämän jälkeen. Ainakin Ex*-vaunujen romutushankkeen myötä se vaikuttaa hyvin todennäköiseltä. | ||||
![]() |
30.09.2015 23:10 | Olli Aalto | ||
Ruotsissa asia on ratkaistu sillä tavalla, että alaikäiselle on sallittua antaa sopiva määrä alkoholijuomaa tämän henkinen ja fyysinen kehitys huomioon ottaen, jonkun läheisen aikuisen seurassa. Toista se on tässä poliisivaltiossa, jossa jouluna 17-vuotiaalle annettu lasillinen punaviiniä johtaa sossujen piinaan. | ||||
![]() |
28.09.2015 15:49 | Olli Aalto | ||
https://vaunut.org/kuva/17175 | ||||
![]() |
17.07.2015 22:26 | Olli Aalto | ||
Pötypuhetta edellinen kommenttini. Kyllä generaattori on 50 kVA (hyötyteho 40 kW) arvokilven mukaan. Diesel näyttää kuulemma silmämääräisesti 70-heppaiselta eli karvan verran päälle 50 kW. | ||||
![]() |
14.07.2015 20:59 | Olli Aalto | ||
Olisiko kyseessä mahdollisesti ollut loppuopastimien kyttääminen aikoinaan? | ||||
![]() |
13.07.2015 21:59 | Olli Aalto | ||
Niin, saksalaisvaunutkin saivat uuden lämmitetyn ja tuuletetun akustopoteron sekä 220 voltilla vaihtosuuntaajan syöttämänä toimivan öljypolttimen ja kiertovesipumpun (jotka olivat suomalaisvaunuissa alusta saakka), sen sijaan että sitä edeltänyt ratkaisu oli säilytetty sellaisenaan. Plootujen tuotannossa oli tuolloin pari hiljaisempaa vuotta, 1975 ja 1976 jolloin ensimmäiset Suomessa suunnitellut Rkt:t ja Eht:t valmistuivat vaunuluettelon mukaan. Ja täydentäen edellistä kommenttiani, doubledeckereissä ei ole vastaavia ongelmia esiintynyt eikä niitä ole tarvinnut suunnitella uudelleen yhtä radikaalisti. | ||||
![]() |
10.07.2015 20:50 | Olli Aalto | ||
Niinpä - onhan esim. Kaustisilla enemmän ruotsinkielisiä kuin Korsnäsissä suomenkielisiä, joten ei kun vain hakemaan hekin näitä lisämiljoonia Kaustinen – Kaustby -kilpien avulla :) | ||||
![]() |
08.07.2015 21:22 | Olli Aalto | ||
Juu, kasitiellä ne ovat olleet hyvin kauan niin kuntarajalla. Teuvalle osoittavissa kilvissä lukee valtaosassa kuitenkin pelkkä Östermark. Maakuntarajan kilvethän ovat kaikissa Pohjanmaan kunnissa kaksikielisiä. | ||||
![]() |
26.06.2015 14:14 | Olli Aalto | ||
15 kVA. | ||||
![]() |
08.06.2015 23:02 | Olli Aalto | ||
Olisiko Mikko mahdollisesti halukas osallistumaan kustannuksiin? | ||||
![]() |
08.06.2015 15:45 | Olli Aalto | ||
Eihän mainitussa "sairaalavaunussa" ruokia lämmitetä enää Mikro-Auschwitzissä, vaan turbouunissa. | ||||
![]() |
26.05.2015 22:33 | Olli Aalto | ||
Suomea se on. Kaiken takana on vanha Höystöveden kylä tällä paikalla. |