![]() |
05.04.2020 16:47 | Tuomas Pätäri | ||
Kiinnityin miettimään Tepon kommenttia. Sijaintikunnassahan on neljä tasoristeystä, eli kolme tämän lisäksi. Mankki on tasoristeysdatassa luokiteltu laituripoluksi, vaikkei siellä laitureilla enää ole käyttöä. Sen sijaan kaupunkiradan paria keskilaitureille menevää huoltotietä ei ole luokiteltu laituripoluiksi, vaikka sellaisiksi ne helposti voisi mieltää. | ||||
![]() |
05.04.2020 16:40 | Tuomas Pätäri | ||
No, ovat nämä metanolit aina olleet omaan silmääni superjunia. Suomessa kriteerit voivat olla vähän pienemmät kuin suuressa maailmassa :) Hienosti on kuvassa kaiken sorttisia sävyjä, vaikkei vihreämpi vuosipuolisko olekaan vielä alkanut. | ||||
![]() |
03.04.2020 21:21 | Tuomas Pätäri | ||
No niin, alkanut Vectronia näkymään Kouvolan suunnalla! Hieno homma ja hyvin dokumentoitu. Itse olen jumissa toisessa maakunnassa, joten tätä näkyä ei vielä pääse kuvaamaan. | ||||
![]() |
02.04.2020 22:06 | Tuomas Pätäri | ||
No on, ei tässä voi kuin ihailla - niin kuvaa kuin säätäkin. | ||||
![]() |
02.04.2020 22:05 | Tuomas Pätäri | ||
Päivää aikaisemmin tämä olisi käynyt hyvin aprillikuvasta: "Nyt kävi vaihtotöissä oho, sinnepähän lähtivät!" Tosin tarkemmin katsoessa huomaa, ettei raiteisto ihan täsmäisi moiseen :) | ||||
![]() |
01.04.2020 15:32 | Tuomas Pätäri | ||
Näistä superjunista kun nyt hehkutetaan, on vähän harhaanjohtavaa uutisoida sellaisia tuollaisilla nyt uutisoitujen vaunujen määrillä, kun onhan rataosalla liikkunut pitempiä jo iät ajat ( https://vaunut.org/kuva/52426 ). Jos uusissa junissa on jotain Superia, uutisoiva taho voisi keskittyä siihen mikä niissä sitä on (vaunujen määrä täysinä, vai ennätykselliset tonnit?). Näin jossain linkin ilmeisesti juuri samaan uutiseen mutta en ole vielä katsonut mitä siellä on oikein höpötetty tällä kertaa. Usein toimittajat tuntuvat ymmärtäneen useammankin asian väärin, kun rautateistä lukee uutisia :) | ||||
![]() |
01.04.2020 15:24 | Tuomas Pätäri | ||
Se kolmioraide ja Imatrankosken radan sähköistys taisi alun alkaen olla tarkoitus tehdä jo samaan aikaan kuin tämä remontti. Se tippui pois, ja supistettiinhan tätäkin remonttia kun alun perin oli tarkoitus tulla kaksoisraide koko matkalle. Rahaa puuttui, mutta mielestäni olisi silti kaksoisraide Imatralta Lauritsalaan asti ollut joka tapauksessa järkevä tässä yhteydessä, kun Saimaan kanavan uusi siltakin rakennetaan nyt kaksoisraiteen mahdollistavaksi. | ||||
![]() |
31.03.2020 17:33 | Tuomas Pätäri | ||
Hmm, näyttäisi olevan pääraide-termi käytössä molempien raiteiden osalta. Ja joo, tarkistin, yksi laituri vain ja se jää tähän eli eteläiselle raiteelle. Aseman länsipuolelle tulee raiteenvaihtopaikka, josta pääsee länteen päin mennessä pohjoiselle raiteelle. Aseman itäpuolelle (joen taakse) tulee raiteenvaihtopaikka molempiin suuntiin, mutta kaikki henkilöjunat käyttänevät siitä eteen päin eteläistä raidetta, koska raiteet jatkuvat tavaralle kuten nykyään. Kuvista ei selviä missä vaiheessa siinä pohjoinen raide muuttuu sivuraiteeksi :) Mutta kuvat kertovat enemmän kuin selitykseni, tuolta löytyy: http://aineistot.vayla.fi/hankkeet/rata/LUIMA_RAS_slukartat/Joutseno_Imatra/pdf/ joista kartat 48-51 ovat tähän kommenttiin liittyviä. | ||||
![]() |
31.03.2020 15:21 | Tuomas Pätäri | ||
Komeita kuvia, tässä ilahduttaa myös kaluston siisteys. Ymmärtääkseni tästä tulee kaksiosaisella rataosalla harvinainen asema siinä mielessä, että laituri tulee vain toiselle raiteelle. Muutoksia ei tehdä siis siinä laajuudessa kuin ne voisi tehdä. | ||||
![]() |
29.03.2020 22:53 | Tuomas Pätäri | ||
Kyllä joo, ei näkynyt mitään erikoista missään. Ja niinhän sen pitäisi ollakin, kun vain rajan ylittäminen on kiellettyä. Huomasin, että poliisi oli kuvannut tälle "vastakuvan" - kuvauspaikka on radan oikealla puolella oleva lähin leikkaus: https://twitter.com/HelsinkiPoliisi/status/1243986440805060608/photo/1 | ||||
![]() |
28.03.2020 20:27 | Tuomas Pätäri | ||
Siltarekisterin mukaan tämä on rakennettu 1986. | ||||
![]() |
24.03.2020 16:51 | Tuomas Pätäri | ||
Laskettiinko Nokia oikeaksi vastaukseksi? | ||||
![]() |
24.03.2020 16:50 | Tuomas Pätäri | ||
No joo, kelat eivät tietenkään selitä asiaa jos ja kun alustakin on kapea. | ||||
![]() |
23.03.2020 11:33 | Tuomas Pätäri | ||
Tai onkohan mitoitettu vain siten, että riittää standardikeloille? Muuhan tuossa olisi turhaa. | ||||
![]() |
23.03.2020 11:29 | Tuomas Pätäri | ||
Yleisesti ottaen katsotaan, että Kymijoki alkaa Päijänteestä - eli joen alkukohta on Asikkalan Kalkkisissa, siinä lähettyvillä missä Kalkkisten kanavakin sijaitsee. Kymijoen Vesistö ulottuu aika pohjoiseen, latvat hiuksenhienosti Pohjois-Pohjanmaalle asti. Isommista järvistä Jyväskylä-Haapajärvi-radan varrella siajitseva Muurasjärvi kuuluu vielä Kymijoen vesistöön. https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/?lang=fi -palvelussa (samantapainen kuin Karttapaikka) saa vesistörajat näkyviin klikkailemalla vasemmalta Karttatasot -> Hae karttatasoja -> Hydrografia -> Päävesistöalueet. Tarkempia näiden sisäisiä valuma-alueita löytyy tasolta "Valuma-alueet". Väristä johtuen rajat näkyvät paremmin, jos taustakarttana on "Taustakartta" eikä "Maastokartta". |
||||
![]() |
22.03.2020 17:10 | Tuomas Pätäri | ||
Tiedot päivitetty, kiitoksia. | ||||
![]() |
22.03.2020 13:00 | Tuomas Pätäri | ||
Pointsit myös täältä. Seesteinen talvipäivä, puhdas lumi ja edustavat veturit jykevän rahtirungon keulilla. | ||||
![]() |
22.03.2020 12:57 | Tuomas Pätäri | ||
Aurinkoinen lauantai on saanut sinutkin liikkeelle, hienoja lopputuloksia. Veturin naamalle on löytynyt sopiva rako tiheästä pylväsviidakosta. Mökkimme on tässä aika lähellä ja kuvan taustalla olevan sikalan pajassa kävin joskus muutamia listoja sahaamassa, kun oli joku homma mihin jostain syystä omat työkalut eivät riittäneet. | ||||
![]() |
07.03.2020 22:51 | Tuomas Pätäri | ||
Taasko olen onnistunut sähläämään vuosien kanssa! Tosin tällä kertaa tarkoituksella, kun kuva-arvoitukseen laitoin päiväksi 1.1.1860, mutta arvoituksen ratkettua huomasin näköjään päivittää vain päivän ja kuukauden. Siirretään junaa vielä 160 vuotta. | ||||
![]() |
07.03.2020 20:19 | Tuomas Pätäri | ||
Kyllä. Joonas on tarkentanut Heikin sinänsä oikeaa ratkaisua heti alkumetreillä, ja Ossi on lopulta päässyt reilun sadan metrin päähän oikeasta tuloksesta, joten eiköhän tämä ole ratkennut :) | ||||
![]() |
07.03.2020 16:38 | Tuomas Pätäri | ||
On niin upea kuva, että Triplakin näyttää tyylikkäältä ja Sm modernilta. Maisema tulee vielä muuttumaan, kun työmaakoppien alue rakennetaan kaupungiksi. | ||||
![]() |
03.03.2020 18:32 | Tuomas Pätäri | ||
No tänäänhän on tullut esille upeita talvikuvia useammankin harrastajan toimesta! Tässä on kauniit, uneliaat pilvisen talvipäivän sävyt. Mukava tällaista on katsoa lumettomassa, mustassa vesisateessa heitetyn juoksulenkin jälkeen... | ||||
![]() |
15.02.2020 12:43 | Tuomas Pätäri | ||
Pistin QGIS:n hetkeksi pörisemään ja se vahvisti tuloksen. Pisin väli on Kinnunen-Lippo 2620 metriä. Rataosan tasureiden välimatkojen keskiarvo on 614 metriä ja mediaani 512 metriä. | ||||
![]() |
14.02.2020 15:54 | Tuomas Pätäri | ||
Hyvin onnistunut ajoitus! | ||||
![]() |
12.02.2020 21:28 | Tuomas Pätäri | ||
Tuliko "kirkko kuvassa" päivän teemaksi :) | ||||
![]() |
12.02.2020 16:16 | Tuomas Pätäri | ||
P.S. korjatessa olikin vuosia mistä valita, kun alasvetolaatikko näytti KAIKKI vuodet vuodesta 3008 taakse päin... | ||||
![]() |
12.02.2020 16:13 | Tuomas Pätäri | ||
What? Mietin jo miten tuo on edes mahdollista, mutta taisi olla noina aikoina Vorgissa erilainen päiväyksentäyttösysteemi :) Korjataan | ||||
![]() |
07.02.2020 18:13 | Tuomas Pätäri | ||
Joo, esimerkiksi Hankobaanalla on ollut kohtuu hiljaista kun lähinnä vain metalli ja hiili on liikkunut. | ||||
![]() |
06.02.2020 17:20 | Tuomas Pätäri | ||
Mikan pointti taisi olla se, että onko turvattomampaa ylittää rata luvattomasti vaikkapa 50 metriä tuon tasoristeyksen vierestä kuin luvallisesti tuosta tasoristeyksen kohdalta... :) | ||||
![]() |
01.02.2020 10:31 | Tuomas Pätäri | ||
Tämä komean sillan lähtölaskenta on alkanut, kun uuden suunnittelu on alkanut (Väylän tieto lokakuulta). Uusi rakennetaan viereen ja tämä puretaan. Nykyisessä sillassa on Suomen rautatielevypalkkisiltojen pisin jänne eli 45 metriä. Myös toiseksi pisin vastaavan rakenteen silta puretaan lähitulevaisuudessa (Saimaan kanavan ratasilta). |
||||
![]() |
01.02.2020 10:18 | Tuomas Pätäri | ||
Kiitoksia tarkennoksesta, nyt on korjattu. | ||||
![]() |
31.01.2020 16:42 | Tuomas Pätäri | ||
Tässä on tunnelmaa. Sitä tuo myös kuvan valkoinen aines, ollut harvinaisempaa herkkua tänä talvena :) | ||||
![]() |
31.01.2020 16:40 | Tuomas Pätäri | ||
Tässähän näkyy hyvin, mitä Onttola "pitää sisällään". Olenkohan näin hyvää kuvaa sieltä vielä nähnytkään, ja itse en ole poikennut paikalla vaikka muutamia kertoja ysitietä tullut tuosta ohi ajettua. Mukavasti myös tekemistä ja toimintaa kuvassa. | ||||
![]() |
27.01.2020 22:20 | Tuomas Pätäri | ||
Epäilemättä myös sähkö- ja bensavetureillekin! | ||||
![]() |
26.01.2020 19:33 | Tuomas Pätäri | ||
Joku muu tietää rutiineista varmasti paremmin, kun minulle oli vasta elämäni kolmas vierailu Hangossa. Mutta nämä vaihtotyökuvat on otettu noin kello 12 ja 13 välillä. Parin tunnin aikana ennen puoltapäivää ei tapahtunut mitään, mutta päivä ei ollut tyypillinen, kun 3639:kin pääsi lähtemään vasta kolmisen tuntia myöhässä. | ||||
![]() |
22.01.2020 21:16 | Tuomas Pätäri | ||
Kiitoksia, tunnistetietojen "oikeellisuuden" lisäksi nuo ovat mielenkiintoisia tietoja itsessäänkin. Löytyykö noita osapaikkojen rajatietoja, tai vaikkapa sellaiset sisältäviä ajantasaisia raiteistokaavioita keskitettynä jostain päin nettiä, kun olen törmäillyt vain yksittäisiin esimerkiksi joissain Väylän raporteissa, selostuksissa ym. sellaisissa? | ||||
![]() |
22.01.2020 21:11 | Tuomas Pätäri | ||
Vastaus vähän myöhässä, mutta: On tulossa sieltä. En tiedä mitä firmoja siellä oli 2009 tai 2013, mutta nykyään näyttäisi olevan Surfactor Finland Oy ja Hexion Oy. | ||||
![]() |
22.01.2020 21:03 | Tuomas Pätäri | ||
Aivan loistavasti on Lari saanut äärimmäisen harvinaiseksi jäänevän tilanteen fotosaaliikseen. Sieltäkin on enimmät lumet näköjään sulaneet. | ||||
![]() |
20.01.2020 22:34 | Tuomas Pätäri | ||
Näin olen normaalisti tehnyt, mutta nyt tuli mieleen nostaa kissa pöydälle - osittain siksikin, etten tällä kertaa tiedä mihin osaan tämän kytkeytyy. Hanko Asema olisi itse asiassa "lähempänä", mutten tiedä mitkä raiteet siihen kuuluvat, eli kytkeytyiskö tämä kuitenkin Tavaraan. Saa auttaa, kellä tietoa on? Jimin ehdottama systeemi olisi hyvä, ja muistaakseni sitä on ennenkin täällä ehdotettu. | ||||
![]() |
19.01.2020 20:01 | Tuomas Pätäri | ||
P.S. Onko näkemyksiä, kannattaako liikennepaikaksi laittaa Hanko Tavara (mikä on väärin), Hanko Asema (mikä on väärin) vai ei liikennepaikkaa ollenkaan (huono hakujen kannalta)? | ||||
![]() |
18.01.2020 22:18 | Tuomas Pätäri | ||
No juu, nyt on aamutunnelma kohdillaan! | ||||
![]() |
16.01.2020 21:33 | Tuomas Pätäri | ||
Paitsi että onhan ainakin Koverharin hiilijunia kulkenut neljä-viisi kappaletta viikossa joulu- ja tammikuussakin, joten "kaikki peruttu" on vähän liioiteltua? Mutta joo, Sr3 saisi ilmaantua myös Kouvolan seudulle vaihtelua tuomaan! | ||||
![]() |
07.01.2020 11:20 | Tuomas Pätäri | ||
Varmastikin, ja olettaisin että poistuvat ensimmäisinä, kun niin saadaan parhaiten minimoitua samaan aikaan käytössä olevien sarjojen määrä. Tuo tehokkuutta hallinnointiin, huoltoon ja kaikkeen sellaiseen mikä on nykyään jopa tärkeämpää kuin se, mitä perinteisesti "tehokkuudeksi" on mielletty kun vetureista puhutaan :) | ||||
![]() |
06.01.2020 00:36 | Tuomas Pätäri | ||
Oho, vuosi on näköjään vaihtunut kuvan oton ja lisäämisen välillä... :) Korjataan | ||||
![]() |
05.01.2020 18:13 | Tuomas Pätäri | ||
Onpa hieno kuva tonniysistä! Höyryn määrä oli tavaton myös tapanina, kun tämä Saunamäen ohitti. Säätä vai vuotoa, en itse näiden fysiikasta niin hyvin ole perillä. | ||||
![]() |
01.01.2020 15:55 | Tuomas Pätäri | ||
Hieno miljöö, upeat sävyt ja loistava sommittelu. Ainakin toistaiseksi vuosikymmenen hienoin kuva! | ||||
![]() |
29.12.2019 14:13 | Tuomas Pätäri | ||
Tuossa on ollut auto muutaman kerran junia kuvatessa parkissa. Ehkä yksityisen toimijan tontilla vähän luvatta, mutta vapaata tilaa on tuntunut riittävän sen verran, ettei ketään ole kiinnostanut tulla nuhtelemaan (tuskinpa kukaan on asiaa edes noteerannut). | ||||
![]() |
23.12.2019 06:49 | Tuomas Pätäri | ||
Aikamoinen setti komeita kuvia siltä suunnalta! Näissä riittää joulun ajalle ihasteltavaa. | ||||
![]() |
12.12.2019 15:59 | Tuomas Pätäri | ||
Sipoohan on kaipaillut lähijunayhteyttä Nikkilään, ja tämä lienee ainoa välipaikka missä voisi olla realistiset edellytykset seisakkeelle. Ei ole sattunut ainakaan silmiin, että asiasta olisi vielä laadittu mitään "selvitystä" tai edes "esiselvitystä". | ||||
![]() |
12.12.2019 15:53 | Tuomas Pätäri | ||
Onpa mahtavan näköinen rautatiemiljöö! Mietin jo että oletko "vuorikiipeillyt" kuvauspaikalle, mutta karttalinkki muistutti, että Sveitsissä ihan kaupungin kaduiltakin saa tällaisia maisemia kuviin :) | ||||
![]() |
09.12.2019 16:25 | Tuomas Pätäri | ||
Hanko on sellainen "dead-end" ettei sinne ole tullut juuri koskaan päädyttyä, joten tietämykseni kaupungista on varsin pieni. Suuntautuuko aivan kaikki raideliikenne siellä nykyään vain Länsisatamaan, vai kulkeeko tätä pitkin vielä epäsäännöllisesti jotain? |