![]() |
30.11.2006 10:36 | Niila Heikkilä | ||
Otto: Veturinkuljettaja on ammattinimike, veturin kuljettaja on tuossa yläpuolisessa linkissä tuo rekka, tai jopa koko rekan liikuttamiseen liittyvä organisaatio. Valtionrautatiet lopetti liikennöinnin 1995, mutta valtion rautatiet on edelleen olemassa. Menikö hankalaksi :) | ||||
![]() |
28.11.2006 16:04 | Niila Heikkilä | ||
Kuuluisa Härmänmäen mäkijakso alkaa aavistuksen Laahtasen itäpuolelta, Hiisijoen ylityksen kohdalta. Siinä ollaan 160 metriä merenpinnan yläpuolella. Itse mäen pituudeksi ilmoitetaan 7km, mutta kun huomioidaan nousu aivan alhaalta saakka, täytyy junan nousta 9 kilometrin matkalla 70 metriä, kunnes ollaan Pienen Kylkivaaran laella. Mäessä on loivan alkunousun jälkeen kaksi erillistä jyrkempää osanousua, joista jälkimmäinen lopullisesti tappaa 3xDr16-vetoisen 5000 tonnin junan vauhdin 20 kilometriin tunnissa. Normaalin pidon vallitessa 3xSr2-vedolla mäki jyristellään ylös varsin reipasta vauhtia, eli suurinta sallittua 70 kilometriä tunnissa. Suuren vetotehon mukanaan tuoma etu, jo alkunousussa esilletuleva vauhdin hyytymättömyys, auttaa painavaa junaa pääsemään paremmin mäkijakson suurta loppunousua ylös. Jos normaali, sähköparivedossa oleva 4000-5000 tonnin juna joutuisi taasen jostain syystä pysähtymään Härmänmäkeen, olisi tilanne varmasti jo täysin erilainen. Erästä mäkeen lumituiskussa hyhmettynyttä malmijunaa on ollut irroittamassa 6xDr16:n tarjoama raaka vetovoima, ja liikkeelle on päästy siitä huolimatta vasta pitkällisen temppuilun jälkeen. Isoissa massoissa on aina haasteensa. | ||||
![]() |
27.11.2006 22:40 | Niila Heikkilä | ||
Vielä aavistuksen ylemmäksi mennään Salmivaaran ja Sallan välimaastossa. Talvisodanaikaisen Paikanselän taistelumuistomerkin kohdalla ollaan 250m merenpinnan yläpuolella. Siinä on Suomen nykyisen rataverkon korkein piste. | ||||
![]() |
26.11.2006 16:12 | Niila Heikkilä | ||
Arolassa (ja myös Härmänmäen laella) ollaan itseasiassa melkoisen korkealla, 230m merenpinnan yläpuolella. Tämä ei kuitenkaan riitä, vielä korkeammalle on kömytettävä eräällä toisella rataosalla. | ||||
![]() |
26.11.2006 14:05 | Niila Heikkilä | ||
Tähän varmaankin sopisi jatkokysymys. Missäs on nykyrataverkon korkein piste? | ||||
![]() |
26.11.2006 13:02 | Niila Heikkilä | ||
Näiden vanhojen piironginlaatikkolöydösten skannaajille täytyy aina nostaa hattua. Arvokasta dokumentointityötä. Eräs huomionarvoinen juttu liittyen kuvatekstiin: Nykypäivän valtion rautateiden veturin kuljettaja näytti kuitenkin viimeksi tällaiselta https://vaunut.org/kuvasivu/29840 Ymmärsithän Otto mitä tarkoitan? :) | ||||
![]() |
21.11.2006 18:40 | Niila Heikkilä | ||
Valitettavasti ei.. | ||||
![]() |
09.11.2006 12:58 | Niila Heikkilä | ||
Tällä asemalla tulee aina väistämättä mieleen sen moninainen lähihistoria. Nykykunnossa oleva vilkas Kirkkonummen asema toimii elävänä esimerkkinä millaisia mm. luovutetun Karjalan asemat saattaisivat olla, jos alue olisi palautettu samoihin aikoihin. http://www.suomenkaitafilmi.fi/filkat/porkkala2.mpg ja http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=4&t=27&a=115 | ||||
![]() |
07.11.2006 22:42 | Niila Heikkilä | ||
Mukava oivallus dokumentoida tämäkin. Koeajo on omalla laillaan aina yksittäisluontoinen tapaus, ja 1970- ja 1980-luvun alun nopeuskoeajoissa ajettiin Sr1:llä hyvinkin kovia nopeuksia ilman sen kummempia panostuksia telin kiertoliikkeen vaimennuksiin. Seinäjoki-Oulu sähköistyksen valmistumisen jälkeen, vuonna 1983 on varmastikin nähty paljon nopeuskoeajoja. Nostettiinhan tuona vuonna ratojemme kattonopeus 120 --> 140. Alkuaikoina sitä tosin hyödynsivät vain muutamat erikoispikajunat. | ||||
![]() |
02.11.2006 17:17 | Niila Heikkilä | ||
Niin. Kuvassa on selvästi tulevaisuuden suora tavarajuna Värtsilästä Joensuun kautta Vaasaan, Haapamäelle seisahtuneena. Ken kokee auktoriteettinsa riittävän tyrmäämään kyseisen spekulaation täysin utopistisena huuhaana..? Tosin Sr1 ehkä ei enää ole sitä vetämässä. | ||||
![]() |
02.11.2006 11:16 | Niila Heikkilä | ||
Kun Seinäjoki-Oulu sähköistys valmistui vuonna 1983, virallista juhlajunaa oli vetämässä siihen tarkoituksellisesti valittu Sr1 3083. Nykypäivänä numeroasiaa ei varmaan koeta samalla lailla tärkeäksi, vaikka miksei toisaalta tulevan virallisen avajaisjunan veturina sitten yhtä hyvin voisikin olla Sr1 3006 tai Sr2 3206. | ||||
![]() |
02.11.2006 00:48 | Niila Heikkilä | ||
Onpas pysäyttävä näky, ei voi muuta sanoa! Aikoinaan niin kaukainen, ja ehkä osin jopa epäuskottava ajatus että Kontiomäellä räiskyy joskus virroittimen valokaari, on nyt totta. | ||||
![]() |
15.10.2006 11:16 | Niila Heikkilä | ||
Maapallo pyörii.. Tähtien piirtämistä viivoista voisi päätellä että kamera on joutunut keräämään valoa linssin läpi tovin jos toisenkin. Veikkaisin että tässä on suljinaika jo 4-5 minuutin luokkaa? Säkkipimeästä maastostakin alkaa paljastua vaikka ja mitä jännää. | ||||
![]() |
24.09.2006 14:56 | Niila Heikkilä | ||
Eräs teoreettinen vaihtoehto mikäli kuvaaminen pitäisi väen vängällä edelleen toteuttaa salamalla, olisi käyttää orjasalamia pitkänä jonona. (Orjasalama = salama joka välähtää toisen salaman väläyksestä) Sellaisia 20 metrin välein sijoitettuna, ja aavistuksen hitaampi suljinaika. Lopputuloksena 300m täysin valaistua putkea. Jos ei muuta, niin ainakin taiteellisessa mielessä. | ||||
![]() |
24.09.2006 14:44 | Niila Heikkilä | ||
Jos epäilyttää, saako supertehokkaalla salamalla valaistua koko putken kerralla, voisi melkein vastata että -Ei. Ja jos jostain löytyisikin sellainen pienen ydinlatauksen tehoinen megaflash joka valaisisi koko tunnelin, olisi kuvan etuala joka tapauksessa pahasti puhkipalanut ja seinän graniitti sulanut kiskoille. Vastauksena ongelmaan on käyttää pitkää aikavalotusta. Sillä tavoin pimeähkönkin kohteen saa melko hyvin "valaistua". Käsisalamalla (tai toisella kameralla) saa sitten halutessaan "maalattua" kohteeseen lisää valoa liikkumalla sulkimen ollessa auki kuva-alan sivustoilla ja räpsimällä salamaa kohti kohdetta. | ||||
![]() |
19.09.2006 12:34 | Niila Heikkilä | ||
Lukihäiriö on tilanne, jonka yhteydessä on ymmärrettävää, että ajatuksen pukeminen sanoiksi takkuaa, tai tekstiä tulee yhtä pötköä pitkiä pätkiä, ilman ainuttakaan välimerkkiä, isoista kirjaimista puhumattakaan. Jopa oma nimi osataan kirjoittaa vain pienillä alkukirjaimilla. Kaikesta huolimatta kannattaa silti pyrkiä olemassaolevien mahdollisuuksien ja resurssien mukaan särmään lopputulokseen, koska esimerkiksi suttuinen kuva käsittämättömällä tekstillä aiheuttaa äkkiä kuvien katsojalla ns. ohitusreaktion. Voidaan tietysti lyhytjänteisesti sanoa että mikään pakkohan ei ole avata kuvaa ollenkaan. Mutta entäs jos niitä katsottaviksi kelpaavia kuvia olisikin päivä päivältä yhä vähemmän ja vähemmän? Siksi on melko vaarallista sivuston laadun ja kiinnostavuuden kannalta puolustaa loputtomiin esimerkiksi suttuisten kuvien ylenmääräistä dumppaamista tänne. Maltti on valttia tässäkin. Tästä kuvasta voisi päinvastoin antaa ainakin 9?, koska 160km/h (45m/sek) lähestyvä/sivuuttava kohde ei ole koskaan se helpoin ikuistettava. | ||||
![]() |
19.09.2006 01:33 | Niila Heikkilä | ||
Pientä opastinremonttia on näemmä tehty, koska pohjoisen suunnan lähdöt 4M1A, 4M2A ja 4M3A ovat vaihtuneet uusiin neliskanttisiin. Tuo EP1 046 lienee (yhä) Kantalahden varikon koneita, vaikka 25kV:n koneiden reviiri laajeni viime syksynä muutaman sata kilometriä etelää kohti sähköistyksen valmistuttua Karhumäestä Petroskoihin, ja edelleen Syvärille. Nyt näillä voi operoida Murmanskista Syvärille, jossa on 25kV ja 3kV:n sähköistyksen rajapinta. Ilmeisesti myös pitkälle tulevaisuuteen. | ||||
![]() |
16.09.2006 19:34 | Niila Heikkilä | ||
Rata ilman pensaita, kameramiehen idylli. Vai onko se? https://vaunut.org/kuvasivu/29382 | ||||
![]() |
06.09.2006 12:34 | Niila Heikkilä | ||
Heh, historia on kääntynyt täysin päälaelleen. Kuvasta käy hyvin esille, että sinivalkoisuus tulee nykyään idästä, kun taas lännessä on puna-aate päivän trendinä :) | ||||
![]() |
29.08.2006 01:35 | Niila Heikkilä | ||
On myös mahdollista että rakennus on jäänyt pystyyn ihan sattuman oikusta. Esimerkiksi Marttiinin puukkotehtaan hiilikellarista löytyi syttymätön termiittipanos, jonka ansiosta tuo komea funkisrakennus komeilee yhä nelostien varressa. Uudemman aseman vaiheilla olevaa sekasortoa ja hävitystä lisäsi ammusjunan räjähdys, jossa 400t lentopommeja yms. räjähti kerralla, palavien lähitalojen sytyttämänä. Räjähdyksen paineaalto heitti parin kilometrin päässä sijaitsevalta, jo panostetulta Suutarinkorvan sillalta satojen kilojen painoiset trotyylikasat Kemijokeen. Saksalaisilla tuli kiire panostaa silta uusiksi. Lähellä oli ettei sitä saatu ehjänä, sillä silta lensi ilmaan aivan suomalaisten kärkijoukkojen nenän edessä. | ||||
![]() |
12.07.2006 23:32 | Niila Heikkilä | ||
Nykyisinä aikoina, jolloin kielioppivirheet ja yhdyssanojen osaamattomuus rehottavat, voisikin tähän heittää erään aiheeseen liittyvän kysymyksen: Kumpi yhtiö on edelleen olemassa, tavalla taikka toisella? :) A) Valtionrautatiet B) Valtion rautatiet | ||||
![]() |
24.05.2006 20:50 | Niila Heikkilä | ||
Bongaus tehty Mattilan lintutornista? | ||||
![]() |
14.02.2006 22:18 | Niila Heikkilä | ||
Mitä tulee taas muihin pitkiin suoriin, ei liene syytä unohtaa Pohjanmaan radalla Vihannissa sijaitsevaa suoraa. Kilpuan liikennepaikan pohjoispuolelta Vihannin ohi aina Tuomiojalle jatkuvaa suoraa riittää sitäkin vajaat 23 kilometriä. Eikä jätetä mainitsematta myöskään pitkää suoraa joka alkaa Haapajärveltä, jatkuen 20km Pyhäsalmen suuntaan. Tätä kuulee väitettävän joissain piireissä Suomen pisimmäksi (aidoimmaksi) suoraksi, ilmeisesti vähäisimpien korkeuserojen takia. | ||||
![]() |
14.02.2006 21:58 | Niila Heikkilä | ||
Mitä tulee taas tuohon pisimpään suoraan, se alkaa Lamminkosken pohjoispuolella olevasta pienestä kaarteesta kilometriltä 270. Rata seurailee silloin Linnanjärven Perkiönlahden rantoja, ja sillä kohtaa ratapenkka on hyvin korkea. Suoraa jatkuu aina Madesjärven liikennepaikan pohjoispäähän, kilometrille 293, jossa rataa piirtävä viivoitin on päässyt hieman lipsahtamaan, sillä siihen on syntynyt etelästä katsottuna, kartalla näkymätön oikealle suuntaava häviävän pieni kaarre. Rata jatkuu tästä jälleen viivasuorana kilometrille 302 Ylivalliin, jonka ratapiha on jo junastakin helpommin havaittavassa kaarteessa. Tämän jälkeen radassa on vielä useita 5-8km suoria. Parkanon radan profiili on siis kirjaimellisesti suoraa suoran perään. | ||||
![]() |
14.02.2006 21:11 | Niila Heikkilä | ||
Poikkeuksen eteläpään vaihteesta on kaukaisuudessa siintävälle Vahojärven välikytkinasemalle 5900m, joten teletötterö on tässä näemmä litistänyt aika tiiviiseen pakettiin melkoisen pitkän pätkän rataa. Vasemmalla kohoavat Ilvesvuoren ja Lehmivuoren harjanteet, ja kuva-alan keskivaiheilla erottuu selvästi tummempana kohtana Marjolammen ja Ylisenlammen välisen pikku joen ylittävä silta. Jokinotko on muuten kaunis paikka usvaisena kesäaamuna. Kokonaispituutta tältäkin suoralta löytyy lähes 9000m, alkaen Vahojärven pohjoispuolelta kilometriltä 248, jatkuen Poikkeusjärven rantamille kilometrille 257. | ||||
![]() |
06.02.2006 17:34 | Niila Heikkilä | ||
Piirrokseen on mukavasti koottu sähköratatekniikkaa ajojohdon Y-köysityksineen kaikkineen, ja näemmä tässä on 1.5km johdinosuuden päätepylväät sivuunvientijänteineen ja kiristyspainoineen. Vasemmassa laidassa erottuu ilmeinen, tosin tällä kohtaa hieman harvinaisempi nopeastiajettava veitsierotin. Mahtaako samalla puolella, jo kuva-alan ulkopuolella olla opastinkin, koska paluujohtimet on viety vaa-assa sinne suuntaan. Ilmeinen opastimen ylitys. Sen verran täytyy kysyä että jos veturi on Sr2, liekö oikea virroitin toisinpäin? Tosin tämähän on QR:n sähköveturi, jossa virroitin saattaa uutena ollakin noinpäin :) | ||||
![]() |
31.01.2006 00:48 | Niila Heikkilä | ||
Todellakin upea kuva! Oliko sähköistyksen rakentamisen yhteydessä Imatralla jonkun aikaa kaksi kaupallista pysähdystä, joiden välille olisi teoriassa voinut jopa ostaa junalipun, vai onko keli vain niin kuuma että laiturilla käyskentelevät ihmiset ovat matkustajia jotka ovat laskeutuneet veturinvaidhon ajaksi Imatra T:n laiturille "jäähylle"? Milloinkas muuten Imatran nykyinen henkilöasema on avattu? | ||||
![]() |
26.01.2006 01:03 | Niila Heikkilä | ||
Jotenkin muistelisin että tämä joissain historiikeissa esiintyvä SA-kuva olisi otettu Louhen ja Kiestingin välisellä pistoraiteella? Ratalinjaa katsoessa kääntyisin kovin mieluusti tuonne pistoraiteen puolelle. Saksalaiset ja Suomalaiset eivät päässeet tällä suunnalla tavoitteeksi asetettuun Louheen, vaan juuttuivat Sohjananjoelle muutaman kymmenen kilometrin päähän Louhesta, joka taasen oli varsinaisen Muurmannin radan asema. Kiestingin suunnalla Suomalaisilla ei ollut käytännössä muuta ehjää kiskokalustoa kuin tavaravaunuista ja autonmoottorista rakennettu kiskoilla kulkeva haavoittuneiden kuljetuslavetti. | ||||
![]() |
22.01.2006 17:40 | Niila Heikkilä | ||
Piipuista nousee savua kuin höyryveturiaikakautena ikään. Ja jopa tallin piippu on käytössä. Veikkaanpa että Katajiston Jussi kuvaa katsoessaan saattaa kokea fiiliksiä jos toisiakin :) Vertaisin tähän kuvaan, (vaikkakin on aavistuksen kesäisempi) sillä se sisältää aika paljon samaa. Nimittäin höyryä: https://vaunut.org/kuvasivu/16718 | ||||
![]() |
21.01.2006 16:37 | Niila Heikkilä | ||
Onpas mukava mukava kuva Rovaniemeltä! Nuo moderninnäköiset valonheitinmastotkin näyttävät olleen pystyssä jo miesmuistin verran, kuva sen paljastaa. En tiedä, (tämä on vain minun ehdotukseni vanhemmille kuvaajille) mutta olisiko parempi laittaa kuvan kuvausvuodeksi edes joku parhaiten täsmäävä vuosiluku, vaikkei tiedä aivan tarkkaa vuotta? Sitten vaikka kommentoisi kuvatekstissä että kuvausvuosi on arvio. Ajattelen lähinnä tilannetta jossa myöhemmin osuu kuvahaulla tällaiseen kuvaan minkä ottoajankohdasta ei ole mitään merkintää. Kuvahauissahan ei välttämättä käy ilmi että kuva on osa jotain kuvasarjaa, vaikka alunperin kuvasarjan ensimmäisessä kuvassa itse päivämäärää olisikin jo pohdittu. | ||||
![]() |
19.01.2006 17:45 | Niila Heikkilä | ||
Niin, vaikka kuvanottohetkellä sähköistys Rovaniemelle on vielä vaiheessa, ei edelleenkään autovaunuja lastattaessa sähköä saa olla langassa. Jos ajorampin portti avataan, katkaisee automaattierotin lastausraiteitten yläpuolisista johdoista jännitteen. Näin siis (ainakin) Rovaniemellä. | ||||
![]() |
18.01.2006 23:56 | Niila Heikkilä | ||
Ken tästä käy pohjoiseen, joutuu hän "Parkanon kaukon" ruudulle. Samalla tässä on kahden asetinlaitteen raja. Siemens / ABB Ebilock Tpe1, Llh-Stö. | ||||
![]() |
15.01.2006 23:52 | Niila Heikkilä | ||
Olisiko tuolla lätän takana ratapenkalle jaettuja sähköratapylväiden perustuksia? Jos on, ajankohdasta voisi haarukoida lisää, eli oltaisiin rataosalla Pieksämäki-Iisalmi, jonka sähköistys valmistui vuonna 1984. Apt? | ||||
![]() |
15.01.2006 22:54 | Niila Heikkilä | ||
Minä kun tarkoitin ratapohjoiseen :) | ||||
![]() |
15.01.2006 21:50 | Niila Heikkilä | ||
Tällä kohtaa näyttäisi olevan vielä 3kV tasasasähköjärjestelmä. Alhaisesta jännitteestä johtuvan suuren virtatarpeen takia ratajohto on tyypillisesti tupla-ajolankaa, kuten kuvassa. Podporozhje, eli suomalaisittain Koskenala, sijaitsee noin 50km Lotinanpellosta pohjoiseen, Petroskoin suuntaan. Itä-Karjalan paikannimien yhteydessä on hyvä muistaa että Karjalan tasavallan virallinen kieli oli Suomi, vuoteen 1956 saakka, joten monille paikoille löytyy alkujaankin nimi molemmilla kielillä. Ei siis kuten Karjalan kannaksella jossa kylät on nimetty keinotekoisesti venäläisten toimesta uudelleen vasta 1940- ja -50 luvuilla. | ||||
![]() |
15.01.2006 11:29 | Niila Heikkilä | ||
Kiitoksia Jouni tarkennuksista. Vuosi 1987 oli ilmeisestikin TEP80 eikä TEP70 prototyypin esittelyvuosi, tai ainakin kyseisen projektin käynnistysvuosi?? Itse asiassa tästä huomaamme että jollakulla voisi olla hyvä harrastusprojekti koota sivuilleen historiikkikoosteet kaikesta Suomessa ja rajojemme läheisyydessä liikkuvasta venäläiskaulustosta absoluuttisine teknisine tietoineen ja tukittuine tietoporsaanreikineen. Epäilisin että moni harrastaja olisi asiasta mielissään :) | ||||
![]() |
15.01.2006 02:05 | Niila Heikkilä | ||
Xenonin 6000 Kelviniä vastaan halogeenin 3600 Kelviniä. Värilämpötiloissa ja tehokkuudessa selvä ero, Xenonin hyväksi. Joissain (teini)autoissa saattaa nähdä jopa 8000 Kelvinin lisävarustexenoneita. Sinertävyydessään ehkä jo laillisen ja laittoman rajamailla. | ||||
![]() |
15.01.2006 01:17 | Niila Heikkilä | ||
Tka:n lumiauralla auki puskettua lumista sähkörataa, tuplaraiteella. Omalla laillaan hyvinkin historiallinen kuva. Ensi talvena ei enää linjalla tarvitse pahemmin aurailla, vaan sen hoitaa hieman nopeammin liikkuva kalusto.. Etualalla 2x25kV:n järjestelmän AM-ratamuuntajapari, tässä vielä kylmillään. | ||||
![]() |
14.01.2006 15:50 | Niila Heikkilä | ||
JR latoo aika mukavaa faktaa, ja muutinkin kuvatekstiä hieman myös tuon "suorittajan" osalta. Aseman edessä olevat kaapit ovat paikallinen asetinlaite, eikä sen pääkäyttäjä toden totta asu tuossa tuvassa :) Erilliskäyttötaulu ehkä enintään. Itänaapurissa törmää varsin usein siihen että asia joka näyttää ulkoapäin hyvin vanhanaikaiselta, on piilossa hyvin hoidettu. Esimerkiksi tässä tapauksessa vaikkapa rataosan kauko-ohjaus. Näinhän se, onhan maassa maailman laajin rataverkko ja sitä kautta laaja kokemus junaliikenteen keskitetystä ohjauksesta. Sen verran täytyy kuitenkin vetää kotiinkinpäin, että noihin verrattuna ovat ne kotomaan korpiasemien erkkakaapit kuitenkin hieman vähemmän lommoilla, mutta vastaavasti enemmän spreijattuja :) Mitä taasen tulee tuon junaa vetävän veturin voimanlähteeseen, TEP70 esiteltiin vasta vuonna 1987 ja silloin alkoi 2-tahtisten (maallakulkevien) dieseleiden aika olla jo kutakuinkin ohi. Äänimaailman ja runsaan savutuksen perusteella perus-TEP70:n konetta vaan voisi äkkiseltään luulla (kuten myös itse oletin) kaksitahtidieseliksi kuten M62:ssa ja muissa vanhemmissa vetojuhdissa. Sittemmin TEP70:ä on päädytty kehittämään eteenpäin tekniikan osalta, uusien versioiden myötä. |
||||
![]() |
09.01.2006 22:24 | Niila Heikkilä | ||
Tuohan on Porvoosta. Eikös siinä luekin aivan selkeästi 1168 :) | ||||
![]() |
08.01.2006 22:01 | Niila Heikkilä | ||
Jos Porilainen matkustaisi junalla Portugalissa, hän todennäköisesti päätyisi aina tälle asemalle. Jaa miksikö? No ihan siitä syystä että kun lippukassa kysyy määränpäätä, Porilainen miettii: hmm...Tua..noi..Tua.. -Ja kassa myy taas lipun Tuaan. | ||||
![]() |
08.01.2006 05:07 | Niila Heikkilä | ||
https://vaunut.org/kuvasivu.php/15822 | ||||
![]() |
04.01.2006 21:29 | Niila Heikkilä | ||
Ja merkillepantavana seikkana todettakoon että tämä lienee samalla rautatiehistoriassamme ensimmäinen juna Oulun yläpuolella joka koostui pelkästä venäläiskalustosta ihan veturia myöten. | ||||
![]() |
27.12.2005 10:45 | Niila Heikkilä | ||
Ei malta olla kysymättä: Tietääkö Lari kuinka kauan Vankkojen sinisvararunkoa on tarkoitus säilyttää esimerkiksi Iisalmessa? Jossain vaiheessahan tulee varmasti tilanne ettei varalle ole laittaa enää sinisiä, vaan sen korvaa jonon perältä lumesta kaivettu Varavankka. | ||||
![]() |
27.12.2005 10:32 | Niila Heikkilä | ||
Sähköradan rakenteissa on patosillan kohdalla hieman poikkeuksellinen järjestely. Sähköradan vasta- ja M-johdin ohittavat voimalaitoksen maakaapelissa turbiinien välppien huoltotyön helpottamiseksi. | ||||
![]() |
18.12.2005 21:20 | Niila Heikkilä | ||
Hyvä kuva. Mutta Mikko.. Volkswagenin insinöörit saattavat suuttua jos tuota kansanauton merkittävää mallia ei kirjoiteta oikein. Tekstissä on muutamia muitakin Suomen kieleen kuulumattomia juttuja. Pieniä, mutta oikeinkirjoituksen takia hyvin oleellisia.. :) | ||||
![]() |
11.12.2005 20:56 | Niila Heikkilä | ||
JR: Kiitoksia vastauksesta, sittenhän asia on selvä, eipä tarvitse murehtia :) | ||||
![]() |
11.12.2005 20:07 | Niila Heikkilä | ||
Ylimääräisen vetokaluston siirto paikasta toiseen vaikeutuu oleellisesti kun nämäkin taajamajunat muuttuvat kiskobusseiksi. Erillisinä veturijunina ajettaessa ne vaativat taas vähintään yhden kuljettajan, ja kulussa olisi kuitenkin edelleen juna, joka kuluttaa suhteellisen paljon polttoainetta, ja jossa ei ole maksavia asiakkaita. Tällöin kiskobussista saatu hyöty pienenee. Nyt voitaneenkin ajatella, että jollakulla on täysi työ miettiä mitenkä vetureita siirrellään tulevaisuudessa mahdollisimman halvalla oikea-aikaisesti oikeisiin paikkoihin. | ||||
![]() |
09.12.2005 17:30 | Niila Heikkilä | ||
Juna pysähtyi tosiaan Tampereella, odotellen Vaasasta saapuvaa pikajuna 44:sta. Huomionarvoisena seikkana voitaneen pitää sitä, että se seisoi hyvän tovin ykkösraiteen aitiopaikalla. Tässä epänautinnollisen dokumentaarinen kännykkäkamerakuva. Juuri kohdalla on panssariviestikomppanian BTR-50 esikuntapanssarivaunuja. Kuvassa on itse asiassa hyvinkin paljon naapurin rakentamaa rautaa.. http://members.surfeu.fi/dr800/Venalaiskalustoa.jpg | ||||
![]() |
08.12.2005 23:51 | Niila Heikkilä | ||
Aivan mainio kuva. Voisi muuten olettaa että kuva on otettu 1972, tai ehkä nippa nappa kesäkuussa 1973. Vuonna 1974 tässä on ollut jo sähköistys rakenteilla/valmiina. | ||||
![]() |
04.12.2005 22:14 | Niila Heikkilä | ||
Monesti tulee ihmeteltyä miksi digikameravalmistajat laittavat kameroihinsa toiminnon joka dumppaa isolla kuvaan päivämäärän. Kaikki oleelliset päivämäärätiedothan näkyvät muutenkin JPEG-kuvan datassa, ja paljon muutakin. Kaikesta tarjolla olevasta aikainformaatiosta huolimatta, kuvaan liittynee päivämäärävirhe... :) |