![]() |
29.03.2004 18:05 | Risto Hyvärinen | ||
Niin! Olen ottanut kuvia monenlaisilla kameroilla ja kuvaajan näkyminen varjona otetussa kuvassa on kyllä jokaisen kameran, ei pelkästään digikameran, ominaisuus, joten se liittäminen pelkästään digikameroihin on kyllä selvää tiedon (kokemuksen) puutetta. | ||||
![]() |
29.03.2004 18:00 | Risto Hyvärinen | ||
Monet Venäläiset junat on nykyään siistimpiä ja hienompia sisältä, kuin Suomalaiset. (Valitettavasti) | ||||
![]() |
29.03.2004 17:54 | Risto Hyvärinen | ||
Tuo ei ole Solifer! :P Junan vaunuissa ei tällaista rajoitusta ole. Ihmisiä saa kuljettaa jopa tavaravaunuissa. Eri asia on, onko se mukavaa. Tosin ei niistäkään avovaunuissa. | ||||
![]() |
29.03.2004 17:51 | Risto Hyvärinen | ||
Sitä epäilinkin noiden opastimien asennoista, että juna on tulossa oikelta keltaista linjaa pitkin ja jatkaa vasemmalle. Muuttuuko taulun näyttö jotenkin, kun juna on radalla? | ||||
![]() |
29.03.2004 17:49 | Risto Hyvärinen | ||
Kehitystä! Sanoi mummo, kun sokeripihdit näki! :P | ||||
![]() |
29.03.2004 16:01 | Risto Hyvärinen | ||
Ei se silti ole digikameran ominaisuus, että se poimii kuvaajan varjon mukaan kuvaan. Se onnistuu ihan millä tahansa kameralla. | ||||
![]() |
29.03.2004 14:40 | Risto Hyvärinen | ||
Tänne varmaan saa jatkossakin lähettää ohjaamokuvia. Niiden lähettäminen tuskin on kiellettyä, samoin kuin muidenkaan kuvien. | ||||
![]() |
29.03.2004 14:37 | Risto Hyvärinen | ||
Yksi tyhmä kyselee enemmän, kuin monta viisasta ehtii vastaamaan. mutta tarkoittaako kuvassa oleva keltainen kulkutie, että se on "vapaa" eikä sitä, että siellä on juna? Pöh! Mikään juna tietenkään ole noin pitkä! :P | ||||
![]() |
29.03.2004 14:29 | Risto Hyvärinen | ||
On! Varoitukseksi muille! Se uskotaan, että sinulle on mennyt perille! :) | ||||
![]() |
29.03.2004 14:06 | Risto Hyvärinen | ||
Jos tuosta ei näe, niin kannattaisi vierailla useammin optikolla. Käynti kuulemma helpottaa. | ||||
![]() |
29.03.2004 14:03 | Risto Hyvärinen | ||
Siinä sitä hommaa onkin, kun on eri raiteella. | ||||
![]() |
29.03.2004 14:01 | Risto Hyvärinen | ||
Tästähän saa selvää, mitä kuva esittää. Selvästi kysymyksessä on rakennus ja kuvan selityksestä selviää, että jopa asemarakennus. Jos kuvassa näkyisi pelkästään tuo valo, niin voisi luulla, että se esittää vaikka höyryveturia. | ||||
![]() |
29.03.2004 13:58 | Risto Hyvärinen | ||
Se on aivan sama, kuka näitä sivuja lukee. Vaikka lukisi kaikki Pyhästä Pietarista alaspain. Juttu vaan on yksinkertaisesti niin, että veturin koppi on kuljettajan työmaa ja sinne on pääsy kielletty ulkopuolisilta. Se veturinkuljettaja, joka ottaa sinne muita, ottaa sinne niitä aivan omalla vastuullaan. Kaikki menee niin kauan hyvin, kun mitään ei satu, mutta jos sattuu vahinko, mitä voi aina tapahtua, silloin otetaan suurennuslasi käyttöön ja aletaan tutkia, kuka teki, mitä ja miksi. Se on yleistä, kun aletaan etsiä maksumiehiä ja liikuttelemaan rahaa vetureiden sijaan. | ||||
![]() |
29.03.2004 13:48 | Risto Hyvärinen | ||
Minun sivulta saa ehkä helpoimmin sähköpostiosoitteeni. http://koti.mbnet.fi/rhyvarin/ | ||||
![]() |
29.03.2004 12:32 | Risto Hyvärinen | ||
Eipä ole kyseistä lehteä käsillä! Voitko vähän referoida? | ||||
![]() |
29.03.2004 11:14 | Risto Hyvärinen | ||
Seinällä oleva mitteri on jarrupainemittari. (Kuvan ylälaidassa!) | ||||
![]() |
29.03.2004 11:11 | Risto Hyvärinen | ||
Ne ilmeisesti kuvittelee, että höyryveturin voi tilata, kuin linja-auton. | ||||
![]() |
29.03.2004 11:09 | Risto Hyvärinen | ||
En muistanut litteraa ulkoa, mutta vaunun numero oli sarjan ensimmäisessä kuvassa. | ||||
![]() |
29.03.2004 01:53 | Risto Hyvärinen | ||
Ei ole nykymakuuvaunussa enää tuollaisia. Eikä taida liioin olla vatiakaan! Tosin tuossakin lukee: Vedentulo suljettu. | ||||
![]() |
29.03.2004 01:49 | Risto Hyvärinen | ||
Mikä? Tuo pumppuko? Ei pidä! Kovempi ääni tulee tulipesästä, kun vetopuhallin aiheuttaa sinne imun ja sitten pyörien kolina tulee sisälle, kun koppi on käytännössä avoin. Lisäksi mukaan tulee kaikki kankikoneiston äänet. Usein vielä imuri meluaa, kun syötetään kattilaan vettä. | ||||
![]() |
29.03.2004 01:44 | Risto Hyvärinen | ||
Seon mekaaninen mittari. (Vaijerivälitteinen.) Niinkuin lähes kaikissa höyryvetureissa, joten asteikko on kumpaankin suuntaan. Taakepäinmenonopeutta rajoittaa näissä vetureissa tenderin kulkuominaisuudet. Tankkivetureilla, kuten paikut ja vaihtoveturit voidaan ajaa yhtä kovaa kumpaankin suuntaan. Tenderi on suunniteltu vedettäväksi, ei työnnettäväksi, niin siitä johtuu taaksepäin ajon rajoitus. | ||||
![]() |
28.03.2004 17:15 | Risto Hyvärinen | ||
Tämä on Juhani Salorannan vanhempi veturi. Uudempihan on Trumannin pienoismalli. | ||||
![]() |
28.03.2004 17:02 | Risto Hyvärinen | ||
Kuvia on kaikkiaan 8 kpl. | ||||
![]() |
28.03.2004 17:02 | Risto Hyvärinen | ||
Tämä on joskus syksyllä 2000 kuvattu Pasilan Konepajan pihalla. Omistajaksi oli merkitty Rautatien Soittokunta Riihimäki | ||||
![]() |
28.03.2004 15:16 | Risto Hyvärinen | ||
Tässä on nyt niitä kaivattuja Ukko-Pekan hyttikuvia! (6kpl) | ||||
![]() |
28.03.2004 13:23 | Risto Hyvärinen | ||
Niin taitaa! | ||||
![]() |
28.03.2004 12:49 | Risto Hyvärinen | ||
Kyllä kai niiden TÄYTYY olla rautatieharrastajia, jotka on steissillä klo 22-03 viikonloppuisin, koska ei kai ne siellä muuten olisi. Vai? | ||||
![]() |
28.03.2004 11:26 | Risto Hyvärinen | ||
Onko yhdessäkään Haapamäen koneessa kattila-aikaa jäljellä? | ||||
![]() |
28.03.2004 11:19 | Risto Hyvärinen | ||
On sitten aivan erinomaisen hankalaa mennä noille istuimille, kun ne on ensinnäkin kiivettävää sorttia, eikä liiku sitten mihinkään suuntaan. Istuuhan niissä sitten, kun niihin on ensin saanut kiivettyä. | ||||
![]() |
28.03.2004 11:10 | Risto Hyvärinen | ||
Muistelisin, että jossain vaiheessa oli tullut VR:lle palautetta ainakin matkustajajunissa olevista likaisista vetureista. Kyseessä taisi olla Dr13-sarja. Sen jälkeen matkustajajunissa käytettävät veturit kai on olleet "suunnilleen" puhtaita. | ||||
![]() |
28.03.2004 10:24 | Risto Hyvärinen | ||
Pensastuksesta päätellen ei olla liikutettu ihan äsken. | ||||
![]() |
28.03.2004 09:50 | Risto Hyvärinen | ||
JOSKUS minusta tuntuu että me kinataan kakaroiden kanssa! :P | ||||
![]() |
27.03.2004 19:06 | Risto Hyvärinen | ||
Scott Kelby:n kirja: PhotoShop digikuvaajille antaa hyviä neuvoja kuvien oikeaoppiseen käsittelyyn. (IT-press) | ||||
![]() |
27.03.2004 18:54 | Risto Hyvärinen | ||
Nykyään EKEltä ei tule muita nopeusmittareita. Kaikki on samalla asteikolla, riippumatta siitä, mihin koneeseen ne laitetaan. Ainoa ero on sähköliittimen paikassa. toisissa mittareissa se on pohjassa ja toisissa etusivussa. Etusivussa oleva malli käy Sm1 ja 2 runkoihin paremmin. On tosin joskus laitettu pohjassaolevalla liittimelläkin varustettu, mutta se ei mene ihan pohjaan. | ||||
![]() |
27.03.2004 18:07 | Risto Hyvärinen | ||
No, vempu nimi kuulopuheiden mukaan kuitenkin tulee tuosta sokkoakselin päässä olevan vastapainon "vemputtavalta" näyttävältä liikkeeltä. Jotkut kutsuu samasta syystä veturia voi-voiksi tai voivotiksi. Sitten oli olemassa myös pikkuvempu, tai voi-voi. https://www.vaunut.org/kuvasivu.php/1691.html | ||||
![]() |
27.03.2004 17:53 | Risto Hyvärinen | ||
Veturista voidaan poistaa nuo kytkintangot kokonaan ja vetää sitä vaikka toisella veturilla, niin se vatkaa silti. | ||||
![]() |
27.03.2004 17:48 | Risto Hyvärinen | ||
Niin. Kuten tuolla jo aiemmin sanoin, veturissa on vain kaksi "kiinteää" akselia, eli keskimmäiset. Molempien päiden akseleissa on pieni "sivuttaisvälys". Siis etummainen ja takimmainen akseli pystyy liikkumaan sivusuunnassa. Jos yhdistetään kytkintankokoneiston liike akselistojen sivuttaisliikeeseen, on yhdistelmä valmis. | ||||
![]() |
27.03.2004 17:30 | Risto Hyvärinen | ||
Ennen sähköistystä ei ollut ajojohtopylväitä, mutta puhelinpylväitä oli senkin edestä ja vielä useampia lankoja. | ||||
![]() |
27.03.2004 17:26 | Risto Hyvärinen | ||
Hyi! hyi! Kun on päästy liftikyytiin, pitäisi pitää suukki kiinni tuollaisista asioista. Saattaa päästä kuvatunlaiselle kävelylenkille. | ||||
![]() |
27.03.2004 17:23 | Risto Hyvärinen | ||
No, molemmat tulee Alstomilta tämä ja uusi Sm4. Muotoilun ja designin puutetta ei voi ainakaan moittia. Sm4 olisi voinut näyttää myös tältä. | ||||
![]() |
27.03.2004 17:19 | Risto Hyvärinen | ||
Ei sitä höyrykonetta tarvita siihen, että kytkintankokone vatkaa. Se johtuu ihan siitä kytkintangosta ja pyörien tasapainottomuudesta. Höyryvetureissa ei tasapainoteta, kuin 20-60% pyörien voimista. Se on ihan Ivalon kirjasta luettua. | ||||
![]() |
27.03.2004 13:04 | Risto Hyvärinen | ||
Niin! Mielipiteitä on monia! Tiedä nyt sitten kumpi on paremman näköinen tämä, vai nykyinen Sm4? | ||||
![]() |
27.03.2004 08:19 | Risto Hyvärinen | ||
Vempuista mä en tiedä mitään, mutta höyryvetureissa se on 90 astetta. Ihmetyttää miksi sitä olisi muutettu, kun veturi on suunniteltu höyrykoneaikaan ja senhetkisen tietämyksen mukaan. | ||||
![]() |
27.03.2004 00:26 | Risto Hyvärinen | ||
Varmaan vaikeaa, jos on levy jäänyt paikalleen. | ||||
![]() |
26.03.2004 23:07 | Risto Hyvärinen | ||
Vaikuttaisi muutenkin aika matalalle veturille. Meillä ei taida leveäraidepuolella olla yhtään noin matalaa konetta, jos ei mennä aivan vanhoihin koneisiin. Pieniin pyöriin saadaan siirrettyä enemmän voimaa nopeuden kustannuksella. | ||||
![]() |
26.03.2004 22:54 | Risto Hyvärinen | ||
Sm4:n paskiksiin on kuulemma laitettu viime syksynä uusi pinnoite, jonka tavoitteena on helpompi puhdistus. En tiedä, miten on toiminut. Sytyttimen jälkiä tuskin sekään helpottaa. | ||||
![]() |
26.03.2004 22:42 | Risto Hyvärinen | ||
Vaikuttaa siltä, että kännykamera ei ole aivan heti minun ostoslistalla. | ||||
![]() |
26.03.2004 22:38 | Risto Hyvärinen | ||
Kyllä on ihan tarpeeksi kestämistä matkustaa bussilla Helsingistä Porvooseen. Niissä on sitten vielä ahtaammat penkit, kuin missään junassa. Siellä sitten istutaan, kuin sillit suolassa. Puhumattakaan, että bussikuskit osaisi ajaa niitä vekottimiaan. HKL:ä on ainakin joitain sellaisia bussikuskeja, jotka minä potkisin välittömästi pihalle ajamasta niitä. | ||||
![]() |
26.03.2004 22:25 | Risto Hyvärinen | ||
Minä en suostu menemään linja-autoon, kuin aivan pakosta, jos ei millään muulla vehkeellä pääse, niin sitten on pakko. | ||||
![]() |
26.03.2004 19:56 | Risto Hyvärinen | ||
Vain höyryveturissa on kuolokohta, mutta sekin yleensä menee ohi, kun ruuvaa tehonsäätöpyörää, tai liikauttaa vähän toiseen suuntaan. | ||||
![]() |
26.03.2004 13:53 | Risto Hyvärinen | ||
Taisi jäädä ainoaksi lajissaan. |