![]() |
22.08.2021 07:45 | Teppo Niemi | ||
Tuota kuvassa näkyvää tietä kulki aikoinaan Helsinki - Vaasa poatiautovuoro, kuten myös Forssa - Punkalaidun bussivuoro. | ||||
![]() |
19.08.2021 12:11 | Teppo Niemi | ||
Tuohon Raajärven rataa liittyy runsaasti mielenkiintoisia yksityiskohtia, joista yksi on tuo silta. Viime syksynä yhdelle lukuisia suomenkielisiä rautatiekirjojakin kirjoittaneelle Väylä-virastosta tullut vastaus hänen sähköpostikystmykseen sai minunkin kiinnostumaan tuosta radasta pienoisrautatieaiheena. Ja tuo kysymys koski juurikin puheena olevaa siltaa. Toivon, että joskus Resiina lehdessä julkaistaisiin tutkimustietoa radan historiasta. Tai jopa kirjakin. |
||||
![]() |
19.08.2021 08:01 | Teppo Niemi | ||
Tuohon sillan nimeen voisi todeta, että Jokioisten rsutatiellä Jänhijoen ylirtävän sillan nimenä on Nummelan joki Tuolla nimellä on se on nimetty piirrustuksissa. Nyt en luottaisi ihan Wikibediaan. Olisi kiva verrata sitä asiakirjalähteisiin. Mitähän kaikkea arkistoista löytyisikään tuosta radasts. Kaivoksen omistajan ja Rautatiehallituksen kirjeenvaihto voisi tuoda uusia asioita tietoisuuteen |
||||
![]() |
19.08.2021 07:52 | Teppo Niemi | ||
Tuohon sillan nimeen voisi todeta, että Jokioisten rsutatiellä Jänhijoen ylirtävän sillan nimenä on Nummelan joki Tuolla nimellä on se on nimetty piirrustuksissa. |
||||
![]() |
13.08.2021 22:57 | Teppo Niemi | ||
Habis8 olisi pidempi vaunu, eli minäkin päädyn kaksi akseliseen vaunuun. | ||||
![]() |
13.08.2021 17:43 | Teppo Niemi | ||
Ei ole. Kyseessä on sama tyyppi kuin juuri tässä Keräsen kuvassakin, Eli kyseessä on Habis1. Nuo mallit ovat Habis6 tyyppiä. | ||||
![]() |
13.08.2021 15:31 | Teppo Niemi | ||
Mutta tässä kuvassa on Habis1 ja nuo mallit ovat uudempaa Habis6 sarjaa. Seinämien rakenne ja materiaali on erilainen näissä vaunutyypeissä. Toivoisin löytäväni kuvan sinisestä Railshipin tekstein olevasta Habis6 vaunusta. Vai onko tuo Juhan linkkaama malli feikki? |
||||
![]() |
12.08.2021 11:15 | Teppo Niemi | ||
Ei, vaan ennen 1.12.1969 yhdellä siivellä suorialle raiteelle II, kahdella siivellä matkustajajunaraiteelle I ja kolmella siivellä tavarajunaraiteille 3 (....). Vastaava järjestely oli esim Lappohja, Lyly.... Ihan yleinen liikennepaikoilla, joilla oli sivuraiteita pääraiteen molemmilla puolilla |
||||
![]() |
12.08.2021 11:10 | Teppo Niemi | ||
Eikös lumiaurat olleet erikoistyövaunuja Etv, eivätkä liitevaunuja. Nykyisin sarjatunnus lienee lumiauroilla (mitkä ovat uusilla sarjatunnuksilla rekisteröityinä Etvla), eivätkä liitevaunuja, joiden tunnukset taas alkoivat Lv- | ||||
![]() |
10.08.2021 10:17 | Teppo Niemi | ||
Eikö ole? Kyllä viime sykynä löytyi, etenkin Misin päästä, mutta myös muualtakin. Ja tuo tie kait on jopa vanhempi kuin rautatie? Ratahan on kulkenut Raajärveltä Misiin päin katsottuna tien vasemmalla puolella. Nykyisinhän tie ylittää Päiväjoen rautatiesiltaa pitkin. Mutta millainen ratkaisu siinä on ollut aikoinaan? Ja mistä tuo silta on tuotu tuolle radalle. Siltahan on 12 m levysilta joka on tehty vuoden 1944 jälkeen. |
||||
![]() |
09.08.2021 09:50 | Teppo Niemi | ||
Tuo Jimin kuva vain on vastakkaiseen suuntaan (Forssaan) tuosta ylikulkusillasta hierman Forssaan päin., kun taas tämä on kohti Humppilaa kohdassa, jossa oli nykyisen Majatalontien tasoristeys.... | ||||
![]() |
05.08.2021 20:07 | Teppo Niemi | ||
Entäs agregattivaunut?? Ja eikös Haaparantankin ole suunniteltu Suomen järjestelmän sähköistystä...? | ||||
![]() |
05.08.2021 14:39 | Teppo Niemi | ||
Vaihdekoju tai asetinlaiterakennus. | ||||
![]() |
02.08.2021 15:36 | Teppo Niemi | ||
Mutta onko nosturklla 'katsastukset' kunnossa? Eli onko sitä viime aikoina käytetty? Tarkastuksetkin on yksi kuluerä, kun eurot konsultoivat. |
||||
![]() |
30.07.2021 22:27 | Teppo Niemi | ||
Se on Mot no 1. Ja sarja Ds1. Eli yksi niistä kalustoyksiköistä, joiden numero on ollut 1. | ||||
![]() |
11.07.2021 21:22 | Teppo Niemi | ||
Nykyaika näyttää olevan saapumassa Jokioisten asemalle. | ||||
![]() |
10.07.2021 17:55 | Teppo Niemi | ||
Kyllä. Juhani Katajiston kirjoissa on jopa kuviakin junaata, jossa on CEm vaunu ilman ylikulkusuojuksia A8 teleillä, Eit ja EFi. | ||||
![]() |
09.07.2021 21:10 | Teppo Niemi | ||
Helsingin laiturinäytöt ovat muuttumassa. Mustapohjaiset, keltaisella tekstillä olleet liuskataulut ovat poistuneet ja kohta on tulossa kilvet, joissa oli musta teksti valkoisella pohjalla. | ||||
![]() |
09.07.2021 07:21 | Teppo Niemi | ||
JTT:n mukaan ylikulkusuojuksetonta ja teräskorista matkustajavaunua ei saanut kytkeä yhteen, Pakottavissa tapauksissa se oli kuitenkin sallittua, mutta vaunujen väliset päätyovet oli pidettävä lukittuna. Mutta onhan näitä kytkentöjä ollut. Ilmeisesti 100 paikkaisista ylikulkusuojuksella varustetuista vaunuista on ollut pulaa. |
||||
![]() |
06.07.2021 14:16 | Teppo Niemi | ||
Kahvilavaunujahan oli Cik ja Eik -vaunut. Ja kuten Esa yllä kirjoitti, niin Eik vaunuissa oli putkikalusteet, eli ei puupenkkejä ja Cik:ssa taas matkustajapuoli oli 1. luokkaa, niin vastaus Rainerin kysymykseen on, että eipä niitä ollut. | ||||
![]() |
02.07.2021 20:20 | Teppo Niemi | ||
Omistajaa tuskin kiinnostaa..... Aikoinaan tuo oli suullisella sopimuksella deponoitu Rautatiemuseolta Wanhat Waunut ry:lle, jolloin harrastajat tekivät siihen katon. | ||||
![]() |
01.07.2021 14:54 | Teppo Niemi | ||
Taitaapi olla ihan normaali olikeakätinen kaksoisvaihde. | ||||
![]() |
29.06.2021 19:52 | Teppo Niemi | ||
Minä lasken vaunumääräksi 4. Olisiko sittenkin lähtevä juna Toijalan suuntaan? | ||||
![]() |
26.06.2021 19:30 | Teppo Niemi | ||
Cht oli vakiona myös Turun Sataman laivapikajunan kokoonpanossa. Ja näyttää että viimeisenä olisi SZDn 'kova' makuuvaunu. Cht näyttää olevan kilvitetty ja myös myyntinumerolla varustettu. | ||||
![]() |
25.06.2021 21:57 | Teppo Niemi | ||
Tuota semafooria tuli usein seurattua vierailessani tätini luona. | ||||
![]() |
25.06.2021 20:09 | Teppo Niemi | ||
...Pasilan tavararatapihalle tulevalle liikenteelle. Jokunen vuosi aikaisemmin myös henkilöratapihan liikenteelle. | ||||
![]() |
25.06.2021 20:06 | Teppo Niemi | ||
Yhdyn Lindrothin Johniin. Eipä myöskää näy semafoorin asetuslankojakaan. | ||||
![]() |
25.06.2021 16:49 | Teppo Niemi | ||
Kuvan ottoajankohtana Gd vaunuja oli myös BG -litteralla. Ja Oulan kysymykseen, ensimmäinen vaunu on Gbk tai Gbkk ja seuraava Gbl tai Gblk. |
||||
![]() |
24.06.2021 23:15 | Teppo Niemi | ||
Missäs on Joensuuta lähin sähköradan syöttöasema ja välikytkinasema. Siellä on voinut mittarit näyttää hetkellisesti outoja lukemia ja virroittimen hiilen läpi kulkea aikamoisia virtoja kun veturi mennyt erotusjakson läpi. | ||||
![]() |
21.06.2021 10:42 | Teppo Niemi | ||
XOt, ja numerokin voisi löytyä 1950-luvun vaunumestarikurssin monisteesta telin K10 perusteella. | ||||
![]() |
21.06.2021 07:06 | Teppo Niemi | ||
Seisakevaihde: Liikennöimistapana yleensä Hil Tt eli henkilöliikenteelle ilman lipunmyyntiä ja tavaraliikenteelle täysin vaunukuormin. Onko kenelläkään käytettävissä Liikennepaikkojen välimatkat julkaisua tuolta ajalta, jotta saisi ketjuun oikean liikennöimistavan. |
||||
![]() |
18.06.2021 12:30 | Teppo Niemi | ||
Onko Vartius - Kivijärvi sähköistetty? Ja jos on, niin millä järjestelmällä? Eipä Sr2 taida pystyä omin konein käydä Venäjän puolella. |
||||
![]() |
17.06.2021 18:05 | Teppo Niemi | ||
Mitekäs on vähäliikenteisten ratojen junakohtaukset? Ainoinaan vastakkaisiin suuntiin kulkevien junien välissä piti olla yksi täysi liikennepaikkaväli. Mitä säännöstö ja liikenteenohjauksen käsikirjat sanovat asista nykyisin. | ||||
![]() |
16.06.2021 16:10 | Teppo Niemi | ||
Kovasti tuo vaunu näyttää Gb vaunulta. Gbkk vaunussa olisi teräksiset pystytolpat ja vaneriseinät. |
||||
![]() |
15.06.2021 17:55 | Teppo Niemi | ||
Ja onhan Sv1 myös käynyt Neuvostoliitossa testiradalla. | ||||
![]() |
15.06.2021 16:01 | Teppo Niemi | ||
Ja tuohon Rainerin huoleen.... Mennesä huoltoporukka joutui itse huolehtimaan viisumien ja passin leimauksista ja paluumatkalla viisumista ei oltu kiinnostuneita, tuli annettua se junan tekniikasta kiinnostuneelle tullimiehelle junan lähtiessä jatkamaan Värtsilästä kohti Niiralaa...... Myöhemmin tuli keskusteltua Sortavalan matkaneuvojan kanssa tuohon liittyen Värtsilän raja-asemalla (maantie), ja kuulin tuohon ihan loogisen selityksen raja-aseman esimiehiltä. |
||||
![]() |
15.06.2021 15:54 | Teppo Niemi | ||
Ja tuosta lättähattumatkasta löytyy kuviakin vaunut.orgissa: https://vaunut.org/sarja/348 , https://vaunut.org/kuva/22202 , | ||||
![]() |
15.06.2021 15:48 | Teppo Niemi | ||
Niin olihan Kostamus Pass (henkilöasema) jopa suomalainen suorittajakin. Eli sinne on liikennöity suomalaisilla junilla.Onpa siellä ollut käytössä jopa suomalainen aseman leimasinkin. https://vaunut.org/kuva/3982 | ||||
![]() |
15.06.2021 13:54 | Teppo Niemi | ||
Dm7 on käynyt vuonna 1994 Petroskoissa ja aikoinaan Niiralasta ja Vartiuksesta on liikennöity tosiaankin Dv12 vetureilla. Niiralassa on ainakin Dr13 sarjaa käytetty rajaliikenteessä. | ||||
![]() |
11.06.2021 08:38 | Teppo Niemi | ||
Vaiko Kelloselkä - Kelloselkä raja? | ||||
![]() |
08.06.2021 19:14 | Teppo Niemi | ||
En sanois, että kunnostettu, vaan rakennettu hyödyntäen 1524 mm resiinan osia. Lava on rakennettu runkoineen kokonaan uudelleen 1524 mm resiinan mittoja soveltaen. Pumppumekanisni on 1524 mm resiinasta, pyöräkerrat joko rullavaunusta tai resiinasta. Hammaspyörä on taas toisesta resiinasta, vetoakseli on koneistettu vanhasta, lisäämällä siihen mm hammaspyörän kiilaura. Rakennusprojektiin osallistuneet voinevat tarkentaa selostusta. Resiina lienee siis uusin 750.mm resiina ja valmistumispäivä 8.6.2021. |
||||
![]() |
03.06.2021 11:42 | Teppo Niemi | ||
Ylen Kanta-Hämeen uutisen https://yle.fi/uutiset/3-11846676 mukaan Humppilaan tulevan voimalan huippukorkeus on 230 metriä. | ||||
![]() |
02.06.2021 21:07 | Teppo Niemi | ||
Toimiviahan on neljä ja nämä uudet ovat jonkin verran isompia. | ||||
Kuvasarja: Maanmittauslaitoksen vanhoja ilmakuvia |
02.06.2021 13:44 | Teppo Niemi | ||
Tosiaankin vuoden 1946 kuvassa näkyy niin tuhotut sillat kuin myös niitä korvaamaan rakennettu kiertoratakin. Ja näyttää olevan jopa käytössä kesäaikanakin. Eli ilmeisesti pukkisilloin. | ||||
Kuvasarja: Maanmittauslaitoksen vanhoja ilmakuvia |
02.06.2021 13:15 | Teppo Niemi | ||
Niin Rovaniemellähän on ollut kaikkiaan kolme rautatieasemaa, joista vanhin ja uusin ovat käsittääkseni jäljellä. Lapin sodan jälkeenhän Kemijoen tuhottujen siltojen tilalla oli jääratayhteys juurikin vanhimman aseman kautta Kemijärven radalla. Eli kun tuo huomioidaan, niin Petri on ymmärtänyt asian aivan oikein. | ||||
![]() |
01.06.2021 14:46 | Teppo Niemi | ||
Todella hienoa työtä ja komea kuva ilmeisestikin ulkona olevalla Fremo-modulilla. Joulukuussa 1972 veturi oli Tampereen kirjoilla.Olisiko matkalla henkilöjunassa Turkuun? Joulukuussa 1977 sijoitus oli vaihtunut Ouluun. Enpä taida kehdata laittaa helatorstain projektistani kuvaa tänne..... |
||||
![]() |
01.06.2021 14:33 | Teppo Niemi | ||
Radanvarressahan näkyy olevan isompi kumipyöräkuljetus liikkeellä. | ||||
![]() |
26.05.2021 11:56 | Teppo Niemi | ||
Mites olis ASLRHKTNP....? | ||||
![]() |
22.05.2021 18:25 | Teppo Niemi | ||
Muistaakseni ihan hyvin. Hellepäivä..... | ||||
![]() |
21.05.2021 22:36 | Teppo Niemi | ||
Hyvä tilannekuva. | ||||
![]() |
21.05.2021 14:37 | Teppo Niemi | ||
Ei sentään ollut. Parin talon päähän tuli tuo suruviesti. |