![]() |
28.06.2017 21:24 | Mikko Herpman | ||
Hieno, eipä ole koskaan tullut nähtyä vanhaa kiekkovalintaista puhelinkoppi Eriksonia junassa. Oma muistikuva on siitä vähän tuoreemmasta lilan värisestä ja muovisemmasta puhelimesta. Kaapissa sen takana taisi olla tunattuna NMT Mobiran Talkman. Mikähän matkapuhelin on ollut tämän yhteydentekijänä? Muistelen että kolikkoja sai syytää kohtuu tiuhaan tuohon puhelimeen. | ||||
![]() |
28.06.2017 15:35 | Mikko Herpman | ||
Äänekoskella putosi kaksi Dv12 vaihteessa kiskoilta noin 14.6, saattoi olla myös 13.6. Ilmeisesti vauriot olivat akseleissa/teleissä sen verran suuria että oli tuotava korjattavaksi lavetilla. Erikoista että tämä tapahtui aivan uusissa vaihteissa, joten luulisi että rata oli kunnossa. Mutta tarkemmasta syystä ei ole minulla tietoa. |
||||
![]() |
28.06.2017 10:32 | Mikko Herpman | ||
Lättävaunu lienee 41xx sarjan alkupäätä sisäseinämateriaalista päätellen. On alettu ajelemaan jo 2-päästä, teippaukset päätyovessa. Ei linjaradiota lätässä, alkuperäinen moottorinlämpömittari.. Mahtaisiko kuva olla 70/80 -lukujen taitteesta tai 70-luvun loppupuolelta. | ||||
![]() |
26.06.2017 10:18 | Mikko Herpman | ||
Eiköhän näissä kaikissa ole kaksi Dieseliä ja tankit/täyttöaukot molemmin puolin jo tankkausta helpottamassa.. Ehkäpä molemmat tankit täyttyy vaikka vaan toiselta puolelta täyttää ;). | ||||
![]() |
24.06.2017 19:53 | Mikko Herpman | ||
Joo, piellinen/Saimaa ovat olleet nuo viimeiset missä käsitin uittoa vielä olevan. Keitele-Paijanne vesistössä Uitto loppui varmaan kymmenisen vuotta sitten. | ||||
![]() |
24.06.2017 12:49 | Mikko Herpman | ||
Oho, olipa yllättävä kuva. Uutta puunuittoa sisävesillä, harvinaista herkkua. Onko puskuproomu uustuotantoa, vaiko restauroitu vanhemmasta.? Ohjaushytti vaikuttaisi tuoreen oloiselta päällepäin. | ||||
![]() |
22.06.2017 11:21 | Mikko Herpman | ||
Hieno tilannekuva, mahtaako olla kuinka yleisiä bussikuljetukset? Löytyyköhän ihan katalogista/hinnastosta tämän tyylinen kuljetus vai vaatiiko erityistilauksen. | ||||
![]() |
20.06.2017 16:08 | Mikko Herpman | ||
Ilmeisesti jonkinlainen maalaisjärki on voittanut tässäkin hölmöilyssä.. Ainakaan ei ole tullut uusia kuvia vaunujen lavettikuljetuksista. | ||||
![]() |
16.06.2017 10:42 | Mikko Herpman | ||
Lienee vielä uuteen työkaluun tutustumista ja sen "metkujen" opettelua. Mahtaako myös vielä tarvita tietokone-ohjelmiin hienosäätöjä. Säädettävää tässä laitteessa varmasti riittää. | ||||
![]() |
15.06.2017 14:59 | Mikko Herpman | ||
Joo Tumppi-Ysi lensi myös Jyväskylästä Helsinkiin. Korvaajana taisi sitten olla MD-87. | ||||
![]() |
15.06.2017 14:23 | Mikko Herpman | ||
Mikähän se olisi tämän littera... ErH (Erikoinen rautatie Härveli). Taitaa olla yksivetoinen, tunteeko pyröstäjärjestys moista. | ||||
![]() |
13.06.2017 12:24 | Mikko Herpman | ||
Joo, rauta on painavaa.. Rekan kyytiin kun laitetaan teräslevyä.. Lavalle pari vaivaista rainaa niin on painot tapissa. | ||||
![]() |
26.05.2017 15:13 | Mikko Herpman | ||
Sattumakuvana pollahti ja muistui mieleen kun Keitele-Museon lättiä maalattiin Pieksämäen vanhoilla talleilla. Raideyhteys oli tuolloin enää Jyväskylän suunnasta lättätallille ja kun hiekkapuhallus/maalaus tehtiin vanhalla veturitallilla, piti siirtää purusta/varustelusta lättätallista ensin lättätallin pöydälle ja siitä yhdysraidetta pitkin veturitallille ja sieltä kääntöpöydän kautta pilttuuseen missä oli varsinainen "pöllytys". Sekä sama juttu takaisin. | ||||
![]() |
26.05.2017 13:06 | Mikko Herpman | ||
Aikaisemmassa kuvassa oli mietitty laitteen liikkumista: https://vaunut.org/kuva/4677 Joten tässähän hammaspyörä näkyy hyvin. Mahtoiko olla niin, että liikkuminen onnistuu mutta jarruttamisen kanssa oli vähän niin ja näin. |
||||
![]() |
18.05.2017 15:17 | Mikko Herpman | ||
Last mile vetureiden polttoainesäiliöt ovat kohtuullisen maltilliset ja jos joudutaan käyttämään isoja tehoja kulutus on lähes tavallisen dieselveturin luokkaa. Eli kovin monen tunnin ison tehon vaihtotöitä ei voi ilman polttoainetäydennystä tehdä. Joten mahtaa edelleen olla tarvetta diesel-vaihtovetureille ja/tai muulla vastaavalla polttoaineella toimivalle. | ||||
![]() |
17.05.2017 09:43 | Mikko Herpman | ||
Miten oli pyöränrenkaassa vielä paksuutta? Kuvasta ei oikein näe että vieläkö on sorvausvaraa? Tosin, uudella kulutuspinnalla museoajoilla pääsee todella pitkään. | ||||
![]() |
15.05.2017 21:21 | Mikko Herpman | ||
Kuinkahan moni tai kukaan on pudonnut noihin aikaan katolta. On osattu varoa ja vieläpä maalaisjärjellä mietitty. Nykyäänhän tuo homma tappaisi jokaisen sinne kiipeävän henkilön. :) | ||||
![]() |
14.05.2017 13:10 | Mikko Herpman | ||
Niin, mitenköhän on ollut Dm7 alkupään vaunuissa. Dm6 vaunuissa ainakin oli kolme mittaria, toki tässäkin ajopöydässä on tuo mittarivalolippa.. Eli kuten Dm6. Mutta miten lie onko mittareissa jo sisäinen valaistus? Sinänsä ei ole paha lovi museaalisuuteen vaikkei olisi ihan alkuperäinen. Toki vaan pieniä yksityiskohtia mistä on kiva keskustella hyvässä hengessä. Nappi ja kytkinjarjestys toki on eroava muista ajossa olevista vaunuista. Muistelen että tuli aikanaan Pieksämäellä purettua vastaava talteen, saattoi olla joku 41xx alkupään vaunu. |
||||
![]() |
13.05.2017 17:34 | Mikko Herpman | ||
Onko H0 malleja? Kulkevia vaiko vaan dioraamaan tehtyjä? | ||||
![]() |
13.05.2017 01:46 | Mikko Herpman | ||
Kuppikuulosuojaimet.. Silentat myös kelpuutetaan ;) Hienoa että koeajo meni mallikkaasti ja vaunu on sitten toimiva tekemään pieniä ajeluja kesällä. Kaveriksi tälle toki sopisi 4216, jos olisi tilaa museolla. |
||||
![]() |
13.05.2017 01:44 | Mikko Herpman | ||
Ei taida olla tuo nopeusmittari alkuperäinen.. Meiltä saattaisi löytyä 110km/h maksimin näyttävät mittarit.. | ||||
![]() |
12.05.2017 16:55 | Mikko Herpman | ||
Hieno tilannekuva ja myöskin komea juna. Voisikohan tämä olla ikään kuin tulevaisuuden rautatieliikennettä. Jopa yhdenkin vaunun kuljettaminen on kannattavaa. | ||||
![]() |
12.05.2017 12:14 | Mikko Herpman | ||
Ei taida olla oikein sopivan matkan päässä kääntämismahdollisuutta, eli joutuu kuljettaja ajamaan "konepäästä" takaisin. No nostalgiaahan se, ehkä Peltorit korville kumminkin. Eipä ollut Riksun maisema niin tuttu, eli menomatka olikin konepäästä... Toivotaan että pelaa hienosti, tosin aina huollon jälkeenhän on se pieni etiäinen että voisi olla vaikka polttoaine-vuoto tai muuta mikäli on paikkoja auottu. |
||||
![]() |
10.05.2017 20:15 | Mikko Herpman | ||
Kyllä juu, pihtputtaalta vaikuttaa. | ||||
Kuvasarja: Vappuajelulla |
10.05.2017 12:14 | Mikko Herpman | ||
Paluullehan taisi olla aikataulu mutta se peruttiin.. Ei ole sattunut silmään uutta, onko kalusto vielä Oulussa vaiko sattunut sukkasillaan menemään ohi havaintojen takaisin Haapamäelle? | ||||
![]() |
10.05.2017 12:12 | Mikko Herpman | ||
Oliko molemmat veturit käynnissä ja vetopäällä? Vaiko Dv16 hinauksessa? | ||||
![]() |
10.05.2017 12:09 | Mikko Herpman | ||
Raili nimi jatkaa kyllä käyttöä.. Kiinnostavaa, kehitys kehittyy.. Oliko ihan hys hys vielä, vaiko miten pelasi uusi kapula, onko liikenteenohjauksessa myös tuo jo koekäytössä? Kalustoon ei ilmeisesti ole vielä antenni- tai telinemuutoksia, vaan on testausvaihe menossa. | ||||
![]() |
08.05.2017 15:32 | Mikko Herpman | ||
Hienoa että kulkee junalla... Lyhytkin siivu, lieneeköhän ollut ihan edullisempikin. | ||||
![]() |
07.05.2017 17:06 | Mikko Herpman | ||
Meillä on led-valonheitin kakkospäissä joista yleensä ajetaan. Kyllä näkyvyys on hyvä ja myös kuljettajat ovat kehuneet että näkeekin huomattavasti paremmin. Emma tuli bongattua Joensuussa tänään ja siinä taitaa olla vastaava ratkaisu. | ||||
![]() |
04.05.2017 16:07 | Mikko Herpman | ||
Näyttää olevan siirtoaikataulu peruttu tältä päivältä ja huomiselta, onko tullut jotain yllättävää tai muuta hidasteita ettei vielä lähtenyt siirtymään takaisin Haapamäelle? | ||||
![]() |
03.05.2017 20:13 | Mikko Herpman | ||
https://vaunut.org/kuva/20974 Eli reilun 10v välein tarvii sorvata.. No, museoajeluilla taitaa mennä "loppuun" asti tällä kerralla. | ||||
![]() |
03.05.2017 12:46 | Mikko Herpman | ||
Onko vaunut alkuperäiset ja säästyneet ehjinä näille päiville, vai onko kunnostettu/rakennettu uudelleen? Hieno fiilis välittyy, kylmänkostea lähes mustavalkoinen värikuva. | ||||
![]() |
02.05.2017 19:09 | Mikko Herpman | ||
Olisipa mukavaa nähdä muutama kuva miten sorvaus menee, varmaankin kytkintangot pitää irroittaa, onko jotain muita valmistelevia hommia? | ||||
![]() |
02.05.2017 11:06 | Mikko Herpman | ||
Trafin tuumat ovat joskus vähän tempoilevia. Kanavien aitaus, aloitettiin mutta nyt ovat antamassa lenkkiin esim. Heinäveden kanavilla. Nämä hienot ja arvokkaat miljööt pitäisi ehdottomasti armottoman turvallisuuden mukaan aidata. Kunnes museovirasto purattaa aidat, tämähän olisi se oikea menettely. | ||||
![]() |
29.04.2017 21:45 | Mikko Herpman | ||
Mahtaako olla suhteellisen harvinaista että sattuu juuri sopivan rähmäinen keli. Jos näin käy, ei taida olla muuta keinoa kuin odotella että sulaa? Käykö tässä niin että satava märkä räntä jää kiinni virroittimeen ja aikanaan tipahtaa? | ||||
![]() |
28.04.2017 12:41 | Mikko Herpman | ||
Taisi olla Resiinassa tai VR-julkaisussa kuva Neuvostoliittolaisesta hiontajunasta ja siinä taisi olla Alsti molemmissa päissä. | ||||
![]() |
25.04.2017 17:14 | Mikko Herpman | ||
Aivan, ihan ei sentään mene yhdellä miehellä. Vähän nopeuttaa kahden kaverin tapaan. Lohikoskella kun joutuu käymään vaihteen takana. Jos olisi veturissa kamera ja kakessa sen näyttö.. Voisi mies jäädä vaiheelle ja katsella ruudusta ettei kukaan jää alle. ja vastaavasti samalla tapaa palatessa. Mahtaako olla missään päin maailmaa käytössä kauko-ohjaimessa näyttöä ja veturissa kameroita? |
||||
![]() |
25.04.2017 16:23 | Mikko Herpman | ||
Ajetaanko tuossa puskimen päällä radio-ohjaimella veturia? | ||||
![]() |
25.04.2017 15:56 | Mikko Herpman | ||
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/140176-radanvarren-palanut-makasiini-vaistyy-ellin-talon-tielta Eli näin poistuu loputkin jäänteet makasiinista. |
||||
![]() |
25.04.2017 15:07 | Mikko Herpman | ||
Sattumakuvana iskeytyi tämä hauska otos. Missä muuten Risto kunnostettiin ajokuntoon varastoinnin jälkeen? Hyvinkäällä? Oliko varastoituna mihin, ja valikoituiko millä perusteella koe?kunnostukseen 1004 Ukko-Pekan kanssa? Olivatko kattilaltaan parhaita, vai sattuivatko olemaan ensimmäisinä kriisijonossa? |
||||
![]() |
25.04.2017 12:09 | Mikko Herpman | ||
Tulevaisuuteen katsominen on aika harvaa näinä aikoina. Kädestä suuhun menoa aika pitkälti tuntuisi olevan. Eli eipä yllättäisi vaikka VR pistäisi konepajan kokonaan lihoiksi. Varustus muilta kuin Ilmalaan siirrettäviltä osin romuksi. Kiinteistöt myyntiin ja täten sinne muuta toimintaa. Ulkoaluilta löytynee saastunutta maata, joten kiskot ja maa-aines pois. Siinä voi olla yksi mahdollinen skenaario.. |
||||
![]() |
24.04.2017 11:21 | Mikko Herpman | ||
Onko lätän posket vähän lommolla..? Eli pieni vaurio ja on otettu jo keltapäisestä ehjä portti tähän. | ||||
![]() |
24.04.2017 11:19 | Mikko Herpman | ||
Mahtaako olla keskikesän paahteinen iltapäivä. Ukkoskuuro ehkä roiskauttanut ennen porkkanan tuloa kun näkyy pölkyillä/laiturikivillä ja lankutuksella märkää. | ||||
![]() |
23.04.2017 20:42 | Mikko Herpman | ||
Mahtaako vesi tippua tuohon sähkökaappien päälle, vai riittääkö räystään lippa niiden yli.. Onhan ne vesitiiviitä mutta kuitenkin. | ||||
![]() |
23.04.2017 18:36 | Mikko Herpman | ||
Näin maalaisjärjellä mietittynä varmasti olisi Siemenssille hyvät fasiliteetit Hyvinkäällä. Mutta onko asia maalaisjärjellä päätettävissä vai vaatiiko se korkeampaa matematiikaa. | ||||
![]() |
23.04.2017 16:48 | Mikko Herpman | ||
Eiköhän huollot tehdä jossain kotimaassa. Mihin Siemens oman huollon sijoittaa lienee myöhemmin nähtävissä. Voihan olla että Ilmalasta vuokrataan siihen tilaa, tai muualta. Jonkin verran tilaa ja kalustusta tuossa homma vaatii, rakennetaanko puhtaalta pöydältä uudet tilat, käytetäänkö jotain olemassaolevia, vai ostetaanko palveluna alihankintana kolmannelta osapuolelta esim. Teräspyörältä.. | ||||
![]() |
23.04.2017 12:12 | Mikko Herpman | ||
Veikataan, Loviisan radan alkupää Lahdessa. | ||||
![]() |
22.04.2017 01:34 | Mikko Herpman | ||
Tuossa ilmeisesti öljyn sivukierrossa olevat öljynsuodattimet taustalla? Etualan kumit tiivistävät jäähdyttäjän kennot vesikanaviin? Ihanko on tuoreet kumit samoja kuin Dv12, eli jokin paja tekee noita uunituoreina. | ||||
![]() |
22.04.2017 01:30 | Mikko Herpman | ||
Lähteekö jäähdytinhuoltoon Heinolaan, vai mistä löytyi hyvä paja näiden uudistamiseen? | ||||
![]() |
22.04.2017 01:29 | Mikko Herpman | ||
Onhan tuonne vähän "mujetta" kertynyt. Varmaan pesu auttaa saamaan lisätehoa. Tosin joku jäähdytinkorjaaja varoitteli liian kovasta sisäpesusta.. Jos kalkkikivi tukkii jäähdytintä, mutta myös mahdollisesti reikää. No korjaamot tekee näistä varmaankin lähes uuden veroisia. | ||||
![]() |
20.04.2017 12:02 | Mikko Herpman | ||
Joo, tuo mainitsemani mäkeen jäänti oli myös monen yhteensattuman summa. Mentiin kohti Äänekoskelta kohti Kutemaista sn60. Todella hankala keli, voi olla ettei huomattu ottaa yhtään santsia Sapran mäkeen. Normaaliliikenteen aikana sn95 olisi todennäköisesti tuonut tarvittavan liike-energian ja tuota ei olisi käynyt. Lisäksi lättä oli tuona päivänä ainoa juna rataosuudella, eli joutui tekemään oman latunsa. Kerran oltiin lähdössä myös Suolahdesta keikalle, jäätynyt ratapiha kevätaurinko oli sulattanut vedet kiskonharjalle ja yöpakkanen jäädytti. Mentiin onneksi todella varovasti, ja huomattiin että nyt ollaan "jäällä". Laippojen varassa, ei kun vaan hiekkaa vetäville pyörille ja varovasti pois samoja jälkiä. Onnistui, sitten naputeltiinkin teräsjäätä tovi että saatiin kiskon pinta näkyviin. |