![]() |
05.03.2017 17:29 | Mikko Herpman | ||
Vielä taitaa olla käytetty lumiaura harvinaisempi.. Tuossakaan ei ole tainnut terä lumeen koskea vielä näillä lumilla. | ||||
![]() |
03.03.2017 17:55 | Mikko Herpman | ||
Oliskohan löytynyt "liekaa" näiltä main.. Eli pysyy sähköllä MGO:t käyntilämpöisinä.. | ||||
![]() |
03.03.2017 16:29 | Mikko Herpman | ||
Sil tappaa, penkki ja selkänoja.. Varpaatkaan ei kastu jos ei kovin vinoon sada! | ||||
![]() |
03.03.2017 14:34 | Mikko Herpman | ||
Mikähän on tuo säiliö ylävalonheittimen takana? Poistohöyrystä lämmöntalteenottoa ja kattilaveden esilämmitystä vaiko mahtaisiko olla jonkun tyyppinen kipinänsammuttaja..? | ||||
![]() |
03.03.2017 12:21 | Mikko Herpman | ||
Kukahan omistaa nuo vaunut. VR, VR-Track, Vossloch...? Mietin vaan että jos omistaja on VR.. hauskaa että vetopalvelu on Fenniaraililta. | ||||
![]() |
03.03.2017 10:48 | Mikko Herpman | ||
Mielenkiintoisen näköinen metalliluiska tuossa kytkimen oikeassa laidassa, taitaa olla lisätty varmistamaan/helpottamaan kytkemistä kaarteissa. Muutaman kerran olisi ollut tarpeen lätässäkin, ratapihalla kaarteessa tahtoo olla haasteellista saada tarttumaan jos on juuri sopivassa kulmassa. | ||||
![]() |
02.03.2017 23:47 | Mikko Herpman | ||
Hienoa että on fenniarailin koukussa vaihteeksi erilaisiakin vaunuja! Mukavaa että varastotavarat kulkee rautatietä. | ||||
![]() |
02.03.2017 14:41 | Mikko Herpman | ||
Mitenkähän muuten, oliko linja-ajossa kulutus sen verran tasaista että kun puhallukset oli kohdallaan ja stokeri naksutti tasatahtiin ei tarvinnut kuin tarkkailla ja lisätä vettä. Kun saavuttiin asemalle tai pitkässä alamäessä stokeri seis ja päähanasta puhallus pois.. | ||||
![]() |
01.03.2017 15:00 | Mikko Herpman | ||
Mitä tässä on vanhaa, akselit ja laakerit? Hienoa uudistuotantoa! | ||||
![]() |
28.02.2017 13:16 | Mikko Herpman | ||
Mitenkähän vaihteet, jääköhän ratapihan raudat edelleen käsikäytölle, poisluettuna päätie ja viereinen kuten olikin. Kauempana Suolahden suunnalla olevat uudet puuraiteiden raudat taisivat olla sähköllä kääntyviä. | ||||
![]() |
27.02.2017 14:17 | Mikko Herpman | ||
Teppo, ei aivan löydy.. Tai ehkäpä kyllä jos sahalle tuonne joen varteen ei ole mennyt kiskoja.. https://vaunut.org/kuva/108588 kuvan kaavion satamaraiteet näyttävät kaartavan joenrannasta kohti asemaa. Sahalle menevät olisivat jatkaneet kaaviosta ylöspäin. | ||||
![]() |
27.02.2017 11:51 | Mikko Herpman | ||
Sattumakuvana pollahti.. jo paljon kadonnutta maisemaa dokumentoitunut. Makasiini on palanut, siniset kadonneet, JVV ulkomailla.. Toisaalta joen yli on tehty parikin uutta siltaa, tuonne Penttilän sahan lähelle ja kuvan oikealle puolelle. Lisää taloja tornin viereen ja pitkin joenrantaa. Tulikin sahasta mieleen, onko sinne ollut pistoraide? Jos on niin mistä se on kulkenut? |
||||
![]() |
25.02.2017 16:15 | Mikko Herpman | ||
Miten lie olisi oikea keskinopeus Helsingin-Oulun välillä. Verrattuna Juna/Rekka, sopivasti aikataulutettuna juna voisi mahdollisesti ajaa lähes tauotta tuon välin, Seinäjoella kuskin vaihto. Kapellit kestää kyllä 120km/h mainiosti, tämän voi todeta kotimaisilla moottoriteillä.. Ajallisesti nykyisilläkin nopeuksilla uskoisin junan olevan kilpailukyinen.. Lieneekö mistään saatavilla todellisia/realistisia kustannusvertailuja junan ja rekan kesken... Tuskin nykyisellään.. |
||||
![]() |
24.02.2017 21:08 | Mikko Herpman | ||
Yhdyn edellisiin.. Toki hallinnosta vastaavat jatkavat erikoislupien myöntämistä yhä suuremmille rekoille. Viimeisin oli ristiinan-kouvolan välille. | ||||
![]() |
24.02.2017 11:36 | Mikko Herpman | ||
Mikä on tuo umpipäätyinen vaunu vasemmalla? Mahtaako auto olla "mummouaz", neuvostovalmisteinen nelivetopaku.. Onko tässä joku tärkeä delegaatio ollut liikkeellä, vai mihin liittyy tuo makuuvaunu Turun junassa? |
||||
![]() |
24.02.2017 11:29 | Mikko Herpman | ||
Eri valtionyhtiöillä/yrityksillä on omat ajatusmaailmat, omassani työnantaja ei ota mitään kantaa mihin työntekijä pysäköi, on kyllä selvitetty asiaa. Eli ei auta kuin lähteä aikaisemmin.. tai siirrellä autoa huonolla tuurilla tunnin välein. Toki saattaisihan se olla yrityksen etu jos tarjoaa varman pysäköinnin ja esim. tässä tapauksessa toki miehistö pitää saada kulkupelin luo tai toisinpäin... |
||||
![]() |
23.02.2017 14:29 | Mikko Herpman | ||
Joo ilman muuta.. Mutta eihän nyt sentään Eurolla.. Parikymppiä vähintään niin saadaan vähän kovuutta.. Ja vain käteisellä, ryppyiset setelit ei käy.. | ||||
![]() |
23.02.2017 13:02 | Mikko Herpman | ||
Eipä näy viimasuojia vielä Tammikuun kuvissa, eli ilmeisesti on tuotekehittelyn tulosta.. Mitähän komponentteja/tuuletusaukkoja tuolla kohtaa konepeiton alla on? | ||||
![]() |
22.02.2017 11:44 | Mikko Herpman | ||
Liikkuiko Vectron myös Dieseleillä täällä, vai pysyttelikö langan alla? | ||||
![]() |
21.02.2017 15:27 | Mikko Herpman | ||
Mikähän on suomen painavin juna? Onko Vartiuksen pelletti, vaiko Raahen-Hämeenlinnan kelat? | ||||
![]() |
18.02.2017 11:56 | Mikko Herpman | ||
Hinta kuulostaa kovalta, saahan tuolla hinnalla vaikka uuden henkilöauton.. Toki tuon pitää olla lähes pomminkestävä.. | ||||
![]() |
17.02.2017 22:58 | Mikko Herpman | ||
Vetolaite- ja porrasvalot "koneistovalot" kivasti kuvassa päällä. | ||||
![]() |
13.02.2017 11:28 | Mikko Herpman | ||
Eiköhän tuo ole suht. loogista, että suuntalaatikkoon vääntöä aiheuttavat moottorit erotetaan ennen suunnan kääntöä. Tämän vuoksi lienee tuo paineilmaohjaus erotuskytkimellekin. Käy nopsaan. Kammella erotusta tarvinnee vain kun ei ole paineilmaa, eli "aamun ensikäynnistyksellä". Lienee kuitenkin että hieman ryömintämomenttia kulkeutuu suuntalaatikkoon irroitettunakin, jotta hammaspyörät osuvat paremmin kohdalleen? Tai on suunniteltu niin ettei tuota tarvita. Tämähän on laatikon ominaisuuksista kiinni, tarvitaanko momenttia kääntämään rattaita vaihdon yhteydessä vai ei. Esim. lätässä tuota pitää olla, suunnan kääntö ei muuten onnistu. | ||||
![]() |
12.02.2017 21:11 | Mikko Herpman | ||
Hieman harmillisen näköistä.. Olikohan näissä tekniikkapuoli jo sen verran loppuun käsiteltyä, ettei kannattanut alkaa restauroimaan tai jalostamaan uusille toimijoille. Toki aikajänne on varmaankin sen verta pitkä, ettei elinkaariajattelun mukaan kannata valmiiksi kunnostaa ja jättää odottelemaan. Toki varaosien saaminen on varmasti haasteellista, eli ehkä näistä purettiin/puretaan käyttökelpoiset osat loppujen ylläpitoon. | ||||
![]() |
11.02.2017 18:40 | Mikko Herpman | ||
No tässähän on kahdeksan vetävää pyörää. Joten jos ei ole jäänyt mahastaan kiinni niin tuskin on pieni tai isompikaan riite hidastanut menoa. Lienee jokin muu syy. | ||||
Kuvasarja: Suomalaista rautatiehistoriaa |
11.02.2017 00:29 | Mikko Herpman | ||
Nykäisin tuon paketin Nyblinin kuvia. Enimmäkseen potretteja ja muita ihmisaiheita. Luontokuvia ja maisemia. Rautatieaiheisia en nopealla läpikäynnillä noista löytänyt. | ||||
![]() |
10.02.2017 22:17 | Mikko Herpman | ||
Moottori puoliskot saa irti toisistaan. Joko käsin kammella tai paineilmalla. Kun käynnistetään on ne oltava irti toisistaan. Vikatilanteessa toisella voinee ajaa, miten oli apulaitteiden osalta onko ne niin että paineilmaa ja sähköä riittää... | ||||
![]() |
08.02.2017 19:07 | Mikko Herpman | ||
Joo, ja kuvattu kutakuinkin keskitalvella. Eli eihän sitä ilman lämmitystä pärjää... | ||||
![]() |
07.02.2017 20:30 | Mikko Herpman | ||
Onko vaunuissa höyrylämmitys? | ||||
![]() |
06.02.2017 19:35 | Mikko Herpman | ||
Tuli kyllä hienosti lähes äänettömästi liukuen asemalle. Taitaa olla invertterikäytöt kaikissa apulaitteissa. Eli puhaltimet, pumput, kompura ajellaan vaan juuri tarpeen mukaan sopivilla kierroksilla. Sinne jäi sitten Samien viereen pakastumaan, tai no kaipa siellä on virroitin langassa ja seisontalämmitys päällä. Miten lienee, luulisi toki että lähtee käyntiin vaikka olisi jäähdytelty yön ylikin. Jotain siellä kuljettajat vielä parkkeerauksen jälkeen lampun kanssa tarkastelivat keulaluukkuun, telejä, muita rakenteita. Mikä lienee Joensuun ajelun tarkoitus... |
||||
![]() |
03.02.2017 20:46 | Mikko Herpman | ||
Kiva että on sisällä, onkos hevosmiesten tietotoimistolla huhuja milloin tämä hörätää käyntiin? | ||||
![]() |
01.02.2017 15:31 | Mikko Herpman | ||
Muistan kun tämä oli rakenteilla Kuopiossa. Mutta eipä ole jäänyt mieleen, että tuliko tuohon keulaan jotain arkaa minkä vuoksi puskuri, kenties Volvon moottoriin tai apulaitteisiin liittyvää.. Ja onko puskin pitempi, vai lieneekö vaan kiinnityspistettä siirretty ulommas? | ||||
![]() |
01.02.2017 13:14 | Mikko Herpman | ||
Olisikohan parikin syytä ollut moottoreiden ja tekniikan sijoitteluun. Saatiin näin matala painopiste, hyötyä kaiketi huonoilla radoilla ajettaessa. Toki myös moottori, momentinmuunninvaihteisto, suuntalaatikko, ja akselikäytöt saatiin samaan pötköön, ehkä tässä oli oma hyötynsä. Näinhän on nykyäänkin monissa moottorivaunuissa. Toki aikanaan varmasti hiekkasuihku kesällä ja jää/lumi talvella oli kohtalokasta avoimille herkille osille. | ||||
![]() |
31.01.2017 15:48 | Mikko Herpman | ||
Mitähän täällä porhaltajat askartelevat, ollaanko tätä rakentamassa uuteen uskoon tai muuta mukavaa. Kiva nähdä että on Oulussa kalusto nyt sisällä. Vieressä ilmeisesti Ttv-12? Oliko muita kuvia tallin sisältä, vaiko salaisia ettei vielä näytetä mitä on tulevaisuudessa tulossa? | ||||
Kuvasarja: Raakapuun lastauspaikka Hankasalmen Asemalla |
30.01.2017 10:47 | Mikko Herpman | ||
Missäköhän nämä kuormataan jatkossa, vai ajetaankohan sitten kumipyörillä perille asti. | ||||
![]() |
29.01.2017 21:27 | Mikko Herpman | ||
Ei siis lähtenyt apukone käyntiin jotta olisi saanut paineilmaa? Imaisiko webasto esilämmityksen aikana akut tyhjiksi, vai olisiko akustinen uusinnan tarpeessa? Mites näissä olikaan, onko akustoa lataava generaattori sekä pääkoneessa että apukoneessa? | ||||
![]() |
28.01.2017 16:49 | Mikko Herpman | ||
Olisipa hieno juttu jos tässä onkin täysin toimiva vaihdelaatikko. Eli mahdollinen museoliikkuminen omin konein on tulevaisuudessa mahdollista. | ||||
![]() |
24.01.2017 12:46 | Mikko Herpman | ||
Kiitos selvityksestä, eli Knorrin pumppu oli ikään kuin kehitysvaihe. Silinteriöljy siis erottuu riittävästi ennen poistohöyryinjektoria, ja täten ei tarvita tuota lämmönvaihdinpönttöä/erillistä pumppua. | ||||
![]() |
24.01.2017 00:08 | Mikko Herpman | ||
Mikä oli esilämmittimen tarkoitus ja hyöty? Siis poistohöyryn lämmöllä esilämmitettiin ja pumpattiin kattilaan syötettävää vettä? Joten tarkoitus energiatehokkuuden parantaminen, kuumempaa vettä kattilaan, vähemmän energiaa sen höyryttämiseen. Oliko laitteistosta olennaista hyötyä, kun sitä ei löytynyt jatkossa uudemmistakin koneista? Olenko näin maallikkoarvailulla oikeassa suunnassa, vaiko oliko tällä joku muu tarkoitus? | ||||
![]() |
23.01.2017 12:25 | Mikko Herpman | ||
Voisi siis kaiketi summata olevan Brittiläiset erityisolosuhteet, vai tehdäänkö tämän tyylistä muualla maailmassa? Sen verta evergreeniä siis että lehtisadetta tulee jatkuvasti ja tämän tyylinen pesu on taloudellisesti kannattavaa. Kiskohan on aika tukevaa tavaraa ja ihan hetkessä ei syövy, ohi ajava junahan myös siivoaa kiskonpintaa.. | ||||
![]() |
21.01.2017 22:14 | Mikko Herpman | ||
Mikä on tuo kattilan kupeessa oleva toinen ilmapumpun näköinen laite? | ||||
![]() |
20.01.2017 09:48 | Mikko Herpman | ||
Joo, säteily ei liene se hankalin.. Elokuvilla ja tv-sarjoilla ryyditetty terroritekoja täynnä oleva maailmankuva, voisi tehdä mielleyhtymän veturirikon takia pysähtyneestä ydinjätekuormasta. Mustalla pakettiautolla pakalle kaahaavat huppupäiset terroristit ja ottavat tavalla tai toisella ydinmateriaalia luvattomasti tuosta astiasta. Eli lienee hyvä että tämän tyyppiset kuljetukset menevät lähtöpisteestä kohteeseen mahdollisimman virheettömästi ja häiriöttömästi. Kotimaisessa versiossa oli myös pariveto: https://vaunut.org/kuva/78248 |
||||
![]() |
20.01.2017 00:15 | Mikko Herpman | ||
Onkos Haapamäen laituripituus yhä yhtä pitkä kuin tässä? | ||||
![]() |
19.01.2017 12:38 | Mikko Herpman | ||
Kiskon pinnan puhdistus.. Yllättävää, tehdäänköhän vastaavaa muuallapäin, raitioteillä toki. Mutta miten normaalissa liikenteessä. Mistä tähän tulee tarve, no lehtikeli muttei sitäkään kaiketi koko ajan, vai sattuiko olemaan tuon tyyppinen sesonki menossa? | ||||
![]() |
19.01.2017 10:55 | Mikko Herpman | ||
Radanpesu.. Brittein saarilla satelee kaiketi kohtuullisesti.. Mikähän on tämän pesun tarkoitus ja vaatimus, toki vaikkapa vaihteita ja muita komponentteja pestään. Aika järeän näköinen kalusto vain tuon tyyppiseen hommaan. | ||||
![]() |
18.01.2017 15:21 | Mikko Herpman | ||
Voin kompata kaimaa, juurikin tuosta paikasta kuva on otettu. Olen myös itse käynyt näillä jalansijoilla.. | ||||
![]() |
18.01.2017 11:20 | Mikko Herpman | ||
Mahtaisiko olla vaan varmistusta, ettei ainakaan teknisen vian takia jää "säteilevä" kuorma seisomaan pitemmäksi aikaa huonoon paikkaan. | ||||
![]() |
17.01.2017 21:04 | Mikko Herpman | ||
Muistanko aivan väärin mutta oliko veturimies-lehdessä tätä veturia esittelevässä jutussa jotain mainintaa tuosta kipinöinnistä, eli että tässä veturissa olisi siihen jotain tiettyä toimintaa. Elikö ettei kipinöisi samalla tavalla kuin vanhemmat, tai että jotain muuta mikä vaikuttaisi hiilen kulumiseen tai välkkeen aiheuttamaan häiriöön kuljettajan näkökentässä. | ||||
![]() |
16.01.2017 11:43 | Mikko Herpman | ||
Miten muuten tuo pyörän profiili. Onko sitä ollut monenlaista ja esim. miten sen erot ovat olleet verrannollisia suurimpaan nopeuteen? Hyvä että oli sorvausvaraa pyörässä, no nythän mennee sitten hamaan tulevaisuuteen tuolla pinnalla. |
||||
![]() |
14.01.2017 10:44 | Mikko Herpman | ||
Eiköhän katolla kulje sujuvasti pakaasit ja tarpeen tullen myös lisäpaikkana matkustajille. :) | ||||
![]() |
12.01.2017 14:40 | Mikko Herpman | ||
Kotoisammassa Trumpassakin taitaa olla keskimmäinen pyöräkerta laipaton. https://vaunut.org/kuva/77829 |