![]() |
13.10.2014 22:25 | Jukka Ahtiainen | ||
Valmistanut Rheinstalhl-Transporttechnik Henschel (RTH) ja Siemens. | ||||
Kuvasarja: Junamatkalla Suomessa |
11.10.2014 16:09 | Jukka Ahtiainen | ||
Peter von Baghin muistoa ja elämäntyötä kunnioittaen. | ||||
Kuvasarja: Kiskoautojunalla Otavan satamaan |
07.10.2014 20:36 | Jukka Ahtiainen | ||
Hatunnoston arvoinen kuvakertomus ja samalla historiankirjoitusta. Oli mukava nähdä paljon tuttuja, kuulla rautatieaiheista musiikkia Haukivuoren asemalla James Deaniä unohtamatta sekä livenä M.A. Nummisen & Pedro Hietasen mestarilliset esitykset. | ||||
![]() |
06.10.2014 19:48 | Jukka Ahtiainen | ||
"Haukivuorelaiset saivat tahtonsa läpi." http://www.lansi-savo.fi/uutiset/l%C3%A4hell%C3%A4/junat-pys%C3%A4htyv%C3%A4t-edelleen-haukivuorella-147647 |
||||
![]() |
06.10.2014 19:33 | Jukka Ahtiainen | ||
Pave on varmaan oikeassa ja mukavaa porukkaa olivat kaikki. Taisi olla myös diplomityön toteutukseen liittyvä juttu. | ||||
![]() |
05.10.2014 18:34 | Jukka Ahtiainen | ||
Pysähtyvä ('täpötäynnä' oleva) juna kerää matkustajia, rahaa ja sympatiaa, sekä saa lipun nousemaan salkoon. | ||||
![]() |
27.09.2014 08:40 | Jukka Ahtiainen | ||
Hyvin mahdollista. Keravalla ei oltu vielä, kun Haslerkin oli noin menopäällä. | ||||
![]() |
22.09.2014 18:59 | Jukka Ahtiainen | ||
Mittakaava taitaa olla taiteilijan oma ja laipat näyttävät olevan mallia 60-luvun pienoisrautatie. E 103 240-8 Valmistanut 1974 Rheinstahl-Transportechnik Henschel (RTH) ja Siemens |
||||
![]() |
22.09.2014 18:27 | Jukka Ahtiainen | ||
Helsingissä kävi myös näin (taisi olla 81): Mies käveli matkalaukun kanssa laiturilla. Pikajuna lähti liikkeelle, jolloin hän lähti juoksemaan junan rinnalla ja yritti avata ovea matkalaukku toisessa kädessä, mutta kaatui ja horjahti niin että lopputuloksena pää oli laiturin reunalla. Laiturilla ollut matkustaja teki salamannopean liikkeen ja vetäisi miehen laiturin reunalta (olin viereisessä junassa). | ||||
![]() |
21.09.2014 11:16 | Jukka Ahtiainen | ||
Kesällä -81 yksi kiireinen hyppäsi tästä junasta Pasilassa hieman ennen kuin juna ehti pysähtyä sillä tuloksella, että salkku iskeytyi asemalaituriin ja A4:t levisivät oikein kunnolla. |
||||
![]() |
17.09.2014 19:17 | Jukka Ahtiainen | ||
Kyllä on komeaa. | ||||
![]() |
14.09.2014 19:42 | Jukka Ahtiainen | ||
Tapion kertoman perusteella laitettu Ilmala. Eiköhän se ole linjalle lähdössä, koska tolppakin on jo ohitettu. | ||||
![]() |
11.09.2014 20:52 | Jukka Ahtiainen | ||
Päättäjillä on vielä hetkinen aikaa tarkentaa suunnitelmia. Vanhasta mainoksesta saa hieman vinkkiä. Purkaa, lopettaa ja rullata voidaan nopeasti, mutta toimivan infran ja liikenneyhteyksien rakentaminen uudelleen vie suomalaisten käytettävissä olevilla rahoilla aikansa. Asia ei toimi pelkän vapaan kilpailun pohjalta, vaan lisäksi tarvitaan valtiotason vahvaa ohjausta tarpeen viitoittamaan suuntaan. Oleellista ei ole, puhutaanko 39:stä, 40:stä tai 80 vuodesta, vaan se, että jotain tarttis tehdä. Pitkässä juoksussa raideliikenteestä tulee joka tapauksessa 'voittaja' verrattuna rinnalla kulkevaan motorisoituun kumipyöräliikenteeseen tai lentoliikenteeseen. http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article198962.ece |
||||
![]() |
07.09.2014 21:13 | Jukka Ahtiainen | ||
Onneksi olkoon syntymäpäiväsankarille! | ||||
![]() |
07.09.2014 19:04 | Jukka Ahtiainen | ||
Niin se on, veturi on liikenneministerin liikkuva innovaatiomainos. Kuvatekstin linkissä hän on veturissaan. |
||||
![]() |
07.09.2014 08:52 | Jukka Ahtiainen | ||
Ne on raideopastimia (Gleissperrsignale). | ||||
![]() |
06.09.2014 08:37 | Jukka Ahtiainen | ||
Jalustan päälle muistomerkiksi vehje, jolla rata purettiin. Toivottavasti varustetaan myös päätöksentekijöiden kuvilla. | ||||
![]() |
02.09.2014 18:57 | Jukka Ahtiainen | ||
Pertti Jotunia lainaten "Maailmassa on paljon asioita, joita tiede ei pysty selittämään". | ||||
![]() |
31.08.2014 22:22 | Jukka Ahtiainen | ||
Tero Jokilehto, Erityisasiantuntija, yksikön päällikkö, LVM, 11.8.2014: Hyvä Jukka Ahtiainen, Kiitoksia yhteydenotostanne, jossa kommentoitte Haukivuoren juna-aseman lakkauttamispäätöksen perusteluita. Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen taustoista todettakoon aluksi yleisesti, että VR-Yhtymä Oy oli jo aiemmin ilmoittanut lopettavansa oman, liiketaloudellisilla perusteilla hoitamansa liikenteen Haukivuorelle 11.8. alkaen. Tämän seurauksena ministeriö joutui arvioimaan asiaa velvoiteliikenteen osalta. Velvoiteliikenteeseen on kuulunut kaksi päivittäistä junavuoroa Haukivuorelle. Näissä vuoroissa matkustajamäärä on ollut alle 500 matkustajaa vuodessa (keskimäärin korkeintaan 0,5 matkustajaa per vuoro). Jos nämä velvoiteliikenteen vuorot olisi säilytetty, olisivat aseman ylläpitokustannukset siirtyneet valtiolle. Tässä tilanteessa liikenne- ja viestintäministeriössä arvioitiin tarkoituksenmukaiseksi antaa VR:lle lupa lopettaa velvoiteliikenne Haukivuoren juna-asemalle. Ministeriö ei voi puuttua VR:n päätöksiin, jotka koskevat sen omaa, liiketaloudellisin perustein hoitamaa liikennettä. VR:ltä saatujen tietojen mukaan uusi junakalusto, mahdollisuus nopeuden nostamiseen ja pysähdysten poistaminen Haukivuoren asemalla nopeuttaa junavuoroja koko Savon radalla, koska yksiraiteisen radan käyttöä voidaan tehostaa ja junien kulkua suunnitella paremmin. Tämä parantaa vuodessa noin 600 000 junamatkustajan palvelua kyseisellä radalla. Yksilöityihin kysymyksiinne vastataan vielä seuraavaa: 1. Matkustajatilastojen osalta toteatte, että konduktööri voi kulkea vaunuissa ohi niin, että leimaus jää tekemättä. VR:ltä saamamme tiedon mukaan tällaiset tapaukset on kuitenkin huomioitu arvioitaessa Haukivuoren matkustajamääriä. Myös tarjouslippujen käyttäjät voidaan sisällyttää VR:n arvioon Haukivuoren matkustajamääristä. 2. Liikenne- ja viestintäministeriön käsityksen mukaan VR:n tavoitteena oli ensisijaisesti nopeuttaa suurten matkustajamäärien matka-aikoja, vaikka Haukivuoren aseman lakkauttamisesta tuleekin VR:lle säästöjä. VR:llä on ollut useamman vuoden käynnissä toiminnan tehostamisohjelma. 3. Kommenttinne matalista laitureista perustunee väärinkäsitykseen. Voimassa olevien säännösten mukaan junalaitureita uusittaessa on sovellettava esteettömyyssäännöksiä, mutta olemassa olevien junalaitureiden käyttöä ei tarvitse lopettaa, vaikka liikuntaesteisten ei olisi helppoa liikkua laiturialueella. 4. Liikenne- ja viestintäministeriön käsityksen mukaan VR:n esittämät arviot lisäpysähdyksiin kuluvasta ajasta ovat uskottavia. 5. Koska VR päätti lopettaa liikennöinnin Haukivuoren aseman kautta siten, että junat pysähtyvät asemalla viimeisen kerran 10.8.2014, ministeriön päätös sallia velvoiteliikenteen lopettaminen asemalla oli perusteltu. 6. Laskelmia hiilidioksidipäästöjen muuttumisesta ei ole tehty. Selvää on, että kaikkien Suomessa liikennöivien junien ei kannata pysähtyä kaikilla mahdollisilla juna-asemilla. Jos näin toimittaisiin, matka-ajoista tulisi kohtuuttomia eikä kukaan haluaisi liikkua junilla. Linja-autoliikenteen muutoksilla, jotka ovat tulleet voimaan tänä kesänä, on todennäköisesti ollut vaikutuksia junaliikenteeseenkin. VR on osakeyhtiö, jonka tulee pyrkiä liiketaloudellisen kannattavuuden saavuttamiseen ja sen vuoksi sillä täytyy olla mahdollisuus reagoida toimintaympäristön muutoksiin. Tämän vuoksi junaliikenteen aikataulumuutosten esittäminen ministeriölle voi osto- ja velvoiteliikenteen osalta olla hyvinkin perusteltua. 7. Henkilöjunaliikenteen yksinoikeutta koskevan käyttöoikeussopimuksen 3.12.2009 - 31.12.2019 kohdan 5 mukaan muutoksia junien pysähtymiskäytäntöihin on mahdollista tehdä. 8. Toteatte kirjeessänne, että liikennettä ei voisi lopettaa eikä asemalaitureita purkaa kesken valitusprosessin. Ministeriön asiassa tekemä päätös on kuitenkin luonteeltaan sellainen, että sen täytäntöönpanoa ei voida tässä tilanteessa lykätä. Muutokset liikennöinnissä edellyttävät aina huolellista suunnittelua (kuten liikenteenohjaus- ja infojärjestelmien mukauttamisen uuteen tilanteeseen), eivätkä ne ole nopealla aikataululla toteutettavissa. Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti 6.6.2014 siitä, että velvoiteliikenteen neljä junavuoroa eivät enää pysähdy 10.8.2014 jälkeen Haukivuoren asemalla. Huomattavasti tätä ennen VR tiedotti lopettavansa oman, kaupallisin perustein toimivan liikenteensä Haukivuoren asemalla samasta ajankohdasta lukien. Ministeriö katsookin, että liikenteen loppumisesta on tiedotettu hyvissä ajoin. Huoli Haukivuoren liikenneyhteyksien heikkenemisestä on ymmärrettävä. Ministeriön tavoitteena onkin yhdessä alueen toimijoiden kanssa pohtia, miten alueen liikenneyhteyksiä voitaisiin kehittää niin, että aseman lakkauttamisen vaikutus olisi mahdollisimman pieni. Tero Jokilehto Erityisasiantuntija, yksikön päällikkö *** Minun logiikan mukaan em. perusteluilla IC 66 täyttää nyt kaikki kriteerit kannattamattomasta IC-junasta, koska Pieksämäki - Mikkeli välillä ollut pysähdys Haukivuorella, jota hyödynsivät maksavat asiakkaat, on korvattu nyt kahdella pysähdyksellä, joita asiakkaat eivät voi käyttää. |
||||
![]() |
29.08.2014 19:15 | Jukka Ahtiainen | ||
Muutama vuosi myöhemmin hyökkääjä yritti pommittaa sillan, mutta eivät onnistuneet, pommi putosi sen sijaan isoisäni pihaan, suutari. | ||||
![]() |
28.08.2014 22:37 | Jukka Ahtiainen | ||
Liikennesääntöjä noudatetaan paljon paremmin kuin Suomessa ja huomioidaan muut liikenteessä kulkevat, mm. jalankulkija päästetään ylittämään katu suojatietä pitkin. |
||||
![]() |
27.08.2014 21:26 | Jukka Ahtiainen | ||
Vanha rautatieasema on monesti paikkakunnan komein rakennus, kuten tämäkin, joten kannattaa pitää kunnossa. Toimii myös paikkakunnan näyteikkunana, sekä muistutuksena suomalaisesta osaamisesta ja laadusta. | ||||
![]() |
25.08.2014 19:52 | Jukka Ahtiainen | ||
Jommin kummin, tuli sattumalta. Perässä oli n. 50 tuollaista vaunua, jollainen näkyy vähän kuvassa. Nopeutta 20-30 km/h. Oikealla vanhaa ratalinjaa Kalixforsenin vanhalle sillalle. Edellisenä päivänä Dm3 painoi työjunaa Kiirunaa kohti samassa paikassa. https://vaunut.org/kuva/88197?u=2471 | ||||
![]() |
19.08.2014 23:12 | Jukka Ahtiainen | ||
Olen muutamia vuosia seurannut tätä sivustoa mukaan lukien Kimmon kommentteja. Eipä ole tullut poikkeavia ajatuksia niistä, ei tässäkään tapauksessa ;) alan oikea ammattilainen kun on. | ||||
![]() |
18.08.2014 23:35 | Jukka Ahtiainen | ||
Uudenlaista tilastotiedettä. Mikähän oli tällä tavalla arvioituna minun ostamien lippujen arvo Haukivuorelle 2014 kun enimmäkseen minulta ei kysytty eikä leimattu lippua noustessani Haukivuorella junaan - oikea vastaus: n. 1500 €. Toinen kysymys, mitkä olivat lipputulot tänä vuonna oikein laskettuna Haukivuorelle / Haukivuorelta? Tero Jokilehto, Erityisasiantuntija, yksikön päällikkö, LVM, 11.8.2014: "Matkustajatilastojen osalta toteatte, että konduktööri voi kulkea vaunuissa ohi niin, että leimaus jää tekemättä. VR:ltä saamamme tiedon mukaan tällaiset tapaukset on kuitenkin huomioitu arvioitaessa Haukivuoren matkustajamääriä. Myös tarjouslippujen käyttäjät voidaan sisällyttää VR:n arvioon Haukivuoren matkustajamääristä." |
||||
![]() |
14.08.2014 19:44 | Jukka Ahtiainen | ||
Kumipyöräliikenteen lisääminen korvaavana kuljetuksena on täysin ristiriidassa seuraavien tavoitteiden kanssa - hiilidioksidipäästöt https://vaunut.org/kuva/94312?s=1 - öljyvarannot http://www.taloussanomat.fi/auto-vihertyy/2011/04/05/milloin-oljy-loppuu/20114627/286 - liikenneturvallisuus http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288446608557.html jne. |
||||
![]() |
11.08.2014 21:08 | Jukka Ahtiainen | ||
Samaa mieltä Jounin kanssa. Tarvitsemme älykästä liikennepolitiikkaa, josta tulee olla yhteys myös muihin tavoitteisiin: ympäristö, liikenneturvallisuus, energiakysymykset, valtion talous ja tietysti ihmiset. Oli sitten kysymyksessä monopoli tai ei, niin valtion on asetettava rajat tämän maan raiskaamiselle. Tai sitten vaihdamme poliitikot. Haukivuori-tapauksessa on kaikki pelissä (pielessä). *** (Veijo Meren Manillaköyden pohjalta tehdyssä TV-sovituksessa Esko Hukkanen huusi hullulle, joka aikoi hypätä mielisairaalan katolta: "Tule alas sieltä, tai minä kaadan tämän talon!" - ja hullu tuli alas.) |
||||
![]() |
10.08.2014 22:17 | Jukka Ahtiainen | ||
Meidän porukka (5 henkilöä) nousi Haukivuorella 10.8.2014 klo 17:22 IC66:een yhteen hyttiin. Konduktööri tuli kysymään Mäntyharjun jälkeen: "Onko Mikkelistä tulleita?" Johon vastasin: "Ei. Entäs Haukivuorelta tulleet?" |
||||
![]() |
09.08.2014 07:50 | Jukka Ahtiainen | ||
No, meni heti oikein. Klondyke Savio. Renny Harlinin omistama. | ||||
![]() |
22.07.2014 19:18 | Jukka Ahtiainen | ||
Olen samaa mieltä Topin kanssa. Tässä tuoreimmassa tapauksessa nousimme viimeiseen vaunuun, jonne konduktööri tuli rungon läpi junan lähdettyä liikkeelle. Käytännössä hän kuitenkin käveli ohitsemme sanomatta mitään ja en ehtinyt reagoida asiaan ennen kuin hän oli mennyt jo ohi, joten lähdin hänen peräänsä - tuskin kukaan muu toimii tällä tavalla. |
||||
![]() |
21.07.2014 21:57 | Jukka Ahtiainen | ||
Konduktööri vastasi ystävällisesti, että kyllä. En kysynyt enempää, miksi prosessi meni taas näin. En syytä konduktöörejä, mutta jos laatujärjestelmä on jokapäiväisessä käytössä, niin toimintaa tulee kehittää havaittujen puutteiden perusteella. Tässä tapauksessa asiakas haluaa, että prosessi tuottaa oikeita tietoja tilastoihin - varsinkin, kun niitä käytetään päätöksentekoon. | ||||
![]() |
21.07.2014 19:33 | Jukka Ahtiainen | ||
Tänään konduktööri kiiruhti taas ääneti ohi ilman "Haukivuorelta junaan tulleita?" -kysymystä. Nousin ylös hänen perään kysymään myydäänkö Haukivuorelta junaan tulleille lippuja. |
||||
![]() |
20.07.2014 20:16 | Jukka Ahtiainen | ||
Veturien näköisiä vetureita. | ||||
![]() |
19.07.2014 22:59 | Jukka Ahtiainen | ||
Tällä autolla matkanneet toivottivat hyvää jatkoa Haukivuoren asemalle. | ||||
![]() |
19.07.2014 22:03 | Jukka Ahtiainen | ||
Terveppä terve! Taisit olla yksi junalla tulleista. | ||||
![]() |
04.07.2014 23:16 | Jukka Ahtiainen | ||
Ja henkilöstöllä tyylikkäät työasut. | ||||
![]() |
02.07.2014 07:07 | Jukka Ahtiainen | ||
Ajatus, että liikenteen hoitaminen korvaavilla kuljetuksilla olisi tässä tapauksessa parempi ratkaisu, on myös käsittämätön. Haukivuorihan ei ole pääteasema, vaan sama määrä junia menee Haukivuoren kautta joka tapauksessa. Sen sijaan korvaavat kuljetukset tarkoittavat kumipyöräliikenteen lisäämistä. Luulisi edes vihreän omistajaohjausministerin pyrkivän ohjaamaan tätä maata käytännön tekojen kautta siihen, että hiidioksidipäästöt vähenevät. (Kai jokainen on huomannut, että kelit ovat muuttuneet? Suomi ei tietysti ratkaise asiaa yksin, mutta kaikkien on oltava siinä mukana). Pysähdyksen vaatiman energian kuittaa yksi matkustaja ja uudella kalustolla vielä paremmin hyötyjarrutuksen avulla. Aika? Uudella kalustolla jokainen kiihdytys tapahtuu nopeammin, kuin kuvassa näkyvällä Sr1:llä. Mitä vihreyteen tulee, niin parempi että metsät ja niityt vihertävät kuin kulkuneuvojen ulkopinta (ei ole turvallinen eikä komea). Käytännön tekoja osoittavat Haukivuoren asemalaiturilla olevat matkustajat, jotka haluavat käyttää junaa - ottakaa heistä esimerkkiä! |
||||
![]() |
01.07.2014 19:41 | Jukka Ahtiainen | ||
Erikoista, että asian käsittelyssä ei tarvittu esim. Mikkelin kaupungin tms. näkemystä. - osallistujen määrä ei korreloi asian ymmärrystä. |
||||
![]() |
30.06.2014 21:15 | Jukka Ahtiainen | ||
Päätösten takaa löytyy: - Ex VR:n matkustajaliikenteen johtaja Tiitola: ... Lidl - VR (2,5 vuotta) - Neste - Ex liikenneministeri Virkkunen (oli liikenneministerinä alle 3 kk) - Kari Rajamäki, poliitikko |
||||
![]() |
26.06.2014 19:08 | Jukka Ahtiainen | ||
Tuuri tai onni on yksi yhteisistä nimittäjistä kuvien ja kalastuksen kanssa. Tuon veturin näkeminen on ilo. 60-luvulla Keravalla oli "Irrukassa" (yhdistetty kemikalio ja leluliike) Märklinin 103 myyjän tiskin takana ylähyllyllä. Siihen ei ollut rahaa, mutta 45 vuotta myöhemmin tuli ostettua 103 155-8 käytettynä ja se pääsi taas ylähyllylle. |
||||
![]() |
24.06.2014 21:48 | Jukka Ahtiainen | ||
Mitä matkustajatilastoihin tulee, niin niissä voi olla myös tästä syystä kumuloituva virhe: Takaisin tullessa istuin vaunuosaton keskelle. Konduktöörin tullessa hän käveli ohitse ja sanoi sen jälkeen hiljaisella äänellä: "Onko Haukivuorelta tulleita?" Keskiverto suomalainen ei nouse ylös ja lähde konduktöörin perään ostamaan lippua. Eli repliikki vaunuosaston alkupäässä kuuluvalla äänellä, kuten "ennen vanhaan", niin palveluntarjoaja saa rahansa ja tilastot täsmäävät paremmin (minulla oli etukäteen ostettu lippu). Tämä ei ole moite, vaan ystävällinen vinkki / asiakaspalaute. |
||||
![]() |
24.06.2014 20:40 | Jukka Ahtiainen | ||
Aivan, 66. Lisätty kuvan tietoihin. | ||||
![]() |
24.06.2014 20:35 | Jukka Ahtiainen | ||
Kyllä, kuvassa on juhannusaaton IC71. Rungossa oli vielä kaksi vaunua edessä näkyvästä aurausmerkistä taaksepäin. Juhannussunnuntain IC66 on tässä kuvassa https://vaunut.org/kuva/93657?u=2471&d=23.06.2014 jossa raide yksi on hyödynnetty täydellä mitalla. "Nimimerkki molemmilla matkustanut" |
||||
![]() |
23.06.2014 22:57 | Jukka Ahtiainen | ||
Minun osalta kyse on asiallisista mielipiteistä. | ||||
![]() |
23.06.2014 18:40 | Jukka Ahtiainen | ||
Die Auswahl liegt zwischen Pkw und Zug (+Taxi). Um siebzehn Uhr zwanzig man kann von zwei Züge Fahrrichtungsabhängig auswählen. Ich habe die Kombination 646 km mit dem Zug und 4 km zu Fuß ausgewählt - die grünste Auswahl |
||||
![]() |
20.06.2014 20:04 | Jukka Ahtiainen | ||
Luontoääniä ja elämystä täydentää vielä kevyt kiskojen kolke. | ||||
![]() |
19.06.2014 19:51 | Jukka Ahtiainen | ||
Kuvaa katsoessa tekisi mieli nousta kyytiin ja matkustaa mukavimmalla tavalla perille verrattuna "junannäköisiin" muodostelmiin maanteillä. Makuuvaunua tuli käytettyä myös Haukivuoren reissuilla (juna oli silloin viiden - kuuden välillä aamulla 'perillä'). | ||||
![]() |
13.06.2014 20:14 | Jukka Ahtiainen | ||
Taitaa olla erilaisia infoja, tuo on minun kuulema. | ||||
![]() |
08.06.2014 09:44 | Jukka Ahtiainen | ||
Tuolla on vastaus ainakin toiseen kysymykseen https://vaunut.org/kuva/92867?u=515 | ||||
![]() |
07.06.2014 09:01 | Jukka Ahtiainen | ||
Kyllä. Helsinki-Pasila välillä oli pendeliliikennettä kokoonpanoilla Dv15+Ei+Ei+Ei+Dv15 (jotain pientä heittoa voi olla litteroissa). Sr1-vetoiset pikajunat työnnettiin Dv12:lla avustaen. Noihin aikoihin tulee mieleen hauska tilanne. Kovaäänisestä kuulutettiin jonkin junan lähtevän poikkeuksellisesti toiselta raiteelta. Kun matkustajat olivat siirtyneet tunnelin kautta kyseiselle laiturille, tuli uusi kuulutus, joka ilmoitti junan lähtevän siltä raiteelta, missä matkustajat olivat vähän aikaisemmin olleet (samanlainen case, kuin Speden "Noin seitsemän veljestä" -elokuvan kiven pyörityksessä). | ||||
![]() |
07.06.2014 08:41 | Jukka Ahtiainen | ||
Kyllä. Hän näkyy kuljettajana Karjaan vanhasta asetinlaitetornista ottamassani kuvassa. (Kerran olin myös hänen kyydissä työasioissa 3040:llä.) |