28.02. 19:17 | Tuukka Ryyppö | |||
Mitä tässä junassa kulkee? Viljaa? | ||||
02.11.2023 22:38 | Tuukka Ryyppö | |||
Kun tiedetään, mikä on yhteys VR:n veturinumeroinnin ja EVN:n välillä, 19 10 3103 201 tarkoittaa, että tämä on Sr3 numero 3201 ;) Nythän asialla ei ole mitään väliä, mutta jos tämä joskus päätyisi VR:n omistukseen, joutuisivat tekemään päätöksen siitä, miten EVN:n ja nelinumeroisen tunnuksen välinen yhteys menee tämän osalta. |
||||
02.11.2023 22:26 | Tuukka Ryyppö | |||
Tšekissä valmistettu. Muut maat, joissa tällaisilla mennään ovat Tšekki, Ukraina ja Slovakia. Eikös tämä ole jotain sukua Dm12:lle? |
||||
02.11.2023 22:25 | Tuukka Ryyppö | |||
Ja loppuun palaviksi. Kävelin Ukrainan Vinnytsjassa paloaseman ohi, kun siellä oltiin lähdössä paloa sammuttamaan. Miehistö istui tuollaisen paloauton kopissa, ja moottorista kuului käynnistysyrityksen ääniä. Jonkun viisi minuuttia siinä katselin, kun autoa yritettiin saada käyntiin. Sitten jatkoin kauppamatkaani. Ei sattunut kuulumaan paloauton sireeniä, eli joko se lähti eri suuntaan kuin missä kauppa on, tai sitten se vaan ei lähtenyt. Ei paras mahdollinen valinta paloautoksi siis! |
||||
05.07.2023 09:21 | Tuukka Ryyppö | |||
Wikipedia kertoo, että alkuperäistä sarjaa oli 15 kpl, joihin sisältyi kaksi prototyyppiä. Sitten tuli 5 suunnilleen samanlaista lisätilauksena. Ja lopuksi sitten 12 ALP-M.ää. Eli ilmeisesti prototyyppien korit tehtiin muualla kuin Suomessa, mutta sitten tuo 15-2+5 kappaletta sai korinsa Otanmäeltä päin? Ja ALP-M:t on koritettu jossain muualla? | ||||
15.06.2023 13:49 | Tuukka Ryyppö | |||
Ennen kaikkea savutukseen vaikuttaa se, ettei ole mitään pakoputkea, joka ohjaisi savua mihinkään katontasaa ylemmäs. Tämä johtuu siitä, että veturi on suunniteltu paljon ahtaampiin kuormaulottumiin. Mahtuisiko tämä jopa Englannin raiteille? | ||||
03.06.2023 22:46 | Tuukka Ryyppö | |||
Kai ennemminkin "vetten takana" kuin "veden takana"? Vod on kai slovakiassakin genetiivin monikko sanasta voda? | ||||
30.05.2023 01:24 | Tuukka Ryyppö | |||
Sivulta, tarkoittanit sanoa? .... ;) |
||||
29.05.2023 00:01 | Tuukka Ryyppö | |||
Tällä maalauksella näyttää kyllä 10-20 vuotta nuoremmalta kuin DB:n punaisessa maalissa. | ||||
28.05.2023 14:30 | Tuukka Ryyppö | |||
Kiitos kuvasta, tulinpa lukeneeksi tästäkin junasta. Pikkukuvassa näytti Pesan Liettuassa ajavilta junilta, mutta ei ole niitä. Sitten sain tietää, että Slovakiassa on noinkin osaava kiskokalustotehdas kuin nämä tehnyt ŽOS Vrútky. Ja kuvakin on kiva. Kiitos :) |
||||
25.04.2023 23:58 | Tuukka Ryyppö | |||
...ja saanut magentan sijaan oranssin ja vihreän? Ei vähentynyt vitutus varmaan :D | ||||
16.04.2023 21:32 | Tuukka Ryyppö | |||
Täytyy sanoa, että aika epäonnistunut nimi tuo North Rail, jos kerran on jo olemassa etabloitunut rautatiefirma nimeltä Northrail! Ei ole kovin kaukaa haettua, että kansainvälisessä logistiikassa joku olisi tekemisissä sekä suomalaisen että saksalaisen rautatieyhtiön kanssa, ja päädyttäisiin johonkin typerään sekaannukseen. |
||||
25.03.2023 11:59 | Tuukka Ryyppö | |||
Nyttemmin tiedetään, että tässäpä on kuin onkin moka. Rataa ei vedetty terminaaliin asti, koska terminaalin paikalle oli tulossa suuri määrä uusia taloja, ja terminaali pistetään kokonaan uusiksi tuon projektin yhteydessä. Asiasta oli sopimukset YIT:n kanssa. YIT sitten vaan otti ja irtautui suunnitelmasta, peruen sen toteutumisen. Moka on ennen kaikkea siinä, ettei siinä ollut YIT:lle mitään sanktioita siitä, että YIT torppaa radan jatkumisen terminaalille asti. Nyt ei tiedetä, milloin tuo viimeinen pätkä rakennetaan – tai rakennetaanko. | ||||
25.03.2023 11:00 | Tuukka Ryyppö | |||
Missä nämä on valmistettu? Ainakin selvästi aivan eri sukua kuin VR:n Habins-vaunu! | ||||
25.03.2023 10:55 | Tuukka Ryyppö | |||
Kuka tämän vaunun on tehnyt? Transtech vai Pieksämäen KNP? | ||||
16.03.2023 00:07 | Tuukka Ryyppö | |||
Tän ehdotuksen ainoa (mutta iso) ongelma on, että se on ihan liian lähellä DB:n väritystä. | ||||
07.03.2023 20:45 | Tuukka Ryyppö | |||
16 tonnia kuulostaa tutulta suuruusluokalta. Teininä olin vuokratyövoimana töissä, ja kerran saatiin keikka tyhjentää Roberts Coffee -kahvilaketjun kontti. No, mitä siellä nyt on? Pahvimukeja, servettejä, jne. Kahteen pekkaan tyhjennettiin. No, avattiin kontin ovi. Päällimmäinen kahvisäkki putosi alas, osin päällemme. Kysyimme työnjohtajalta, mikä osuus kontista on kahvisäkkejä. Kaikki. Paljonko? 18 tonnia. Aivan. Eipä ollutkaan pahvimukeja. No, sitten kahteen pekkaan, ilman mitään aiempaa kokemusta vastaavasta, tyhjensimme 18 tonnia kahvisäkkejä kontista. Oli jokusen päivän ajan lihakset kipeinä :D |
||||
07.03.2023 01:07 | Tuukka Ryyppö | |||
Uwe, Suomen tasoristeyssymbolissa on yhä tuo kuvailemasi 1830-luvun höyryveturi! Tällainen siis: https://liikennemerkkeja.fi/public/images/signs/a26-rautatien-tasoristeys-ilman-puomeja.jpg | ||||
06.03.2023 00:55 | Tuukka Ryyppö | |||
Jukka: Kuvassa on asemalaituri. Kiskojen yläpinta on matalammalla kuin mitä näyt kuvasta hahmottavan. | ||||
24.02.2023 20:24 | Tuukka Ryyppö | |||
Jouni, heitä tuo rimpsu vielä kuvatekstin yhteyteen. Ihan kaikkea tuota ei toki tarvitse, mutta jos haluat, niin siitä vaan. Jos oikein ymmärrän, niin tuon rimpsun – tai sen relevantin osan – kuvan yhteyteen lätkäisemällä pääset ihan laillisille vesille :) | ||||
14.02.2023 11:55 | Tuukka Ryyppö | |||
Cz Loko näyttäisi yhä tarjoavan hyvin vastaavia vetureita, mutta pienempitehoisia. Voisiko olla, että riittävän hyvässä kunnossa olevien 770-sarjalaisten veturirunkojen saatavuus alkaa olla liian huono? Nuo pienempitehoiset perustuvat eri veturin runkoon. | ||||
26.01.2023 12:57 | Tuukka Ryyppö | |||
KaLi kuulostaa vähän veriseltä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kali | ||||
20.06.2022 09:18 | Tuukka Ryyppö | |||
Lukee tuossa, että СССР, eli että rautatieyhtiönä on Neuvostoliitto. Neuvostojärjestelmässä SŽD:n irrallisuus valtiojärjestelmästä ylipäätään oli melko filosofinen kysymys. | ||||
23.04.2022 22:12 | Tuukka Ryyppö | |||
Joo, vuonna 2015 siirtyi tehdas tankkien tuotantoon. Tai ainakin peruskorjaamiseen. | ||||
23.04.2022 00:38 | Tuukka Ryyppö | |||
Pitäisi tai ei. Berlin-Friedrichshagen tarkoittaa samaa kuin vaikkapa Helsinki-Pitäjänmäki. Eli kaupungissa Berliini sijaitseva kaupunginosa nimeltä Friedrichshagen. Se on ihan yhtä oikein tai väärin ja yhtä vaadittua tai vapaaehtoista kuin sanoa Helsinki-Pajamäki tai Helsinki-Eira. | ||||
23.04.2022 00:36 | Tuukka Ryyppö | |||
Venäläiset telit tosin ovat kopioita jenkkiteleistä. Useimmat suomalaisharrastajat kyllä tietävät asioista sen verran, että tunnistavat tuollaisen telin jenkkityyppiseksi. | ||||
08.04.2022 00:15 | Tuukka Ryyppö | |||
Arvaisin, että tää on B'2'B? Vaiko A1A'3'A1A? Lasketaanko nuo pienet asiat pyöriksi, kun ne eivät toteuta pyörän tehtävää? | ||||
03.04.2022 12:14 | Tuukka Ryyppö | |||
Ilmeisesti rakennuksessa ei haluta järjestää yhtään mitään tapahtumia. Yksi jääkiekkojoukkue – jolla tosin ei ole pelisarjaa jossa pelata?! – siellä saattaa vielä pelailla, jos keksii itselleen jostain peliseuraa. Senkin tosin toivoisin käyttävän jatkossa mieluummin kaupungin toista jäähallia, jota on ennenkin käyttänyt kotiareenanaan. Voi olla, että lopulta ongelmajätteeksi muuttunut halli myydään todella halvalla jollekulle suomalaiselle, ja sitten se lakkaa olemasta hyvin suurikokoinen roska ja palaa käyttökelpoiseksi esineeksi. | ||||
19.03.2022 11:46 | Tuukka Ryyppö | |||
Vaunut näyttäisivät olevan mallia Jokioinen/Brio, eli niiden on oltava junassa aina samoin päin. Noista vaunuvälin yläpuolisista katoksista sen näkee. Eli, toisessa päässä vaunua lienee jokin jämerä palkki, joka tuohon koloon menee? | ||||
17.03.2022 00:02 | Tuukka Ryyppö | |||
Onpa muuten lyhyet vaunut! Miksi? | ||||
15.03.2022 00:04 | Tuukka Ryyppö | |||
Liukuportaat ovat vaihtuneet epävarmemmin toimivaan ratkaisuun, aikataulunäyttö on vaihdettu toisenlaiseen ja junakin on vaihtunut toiseksi. Yllättävän paljon on muuttunut! | ||||
14.03.2022 16:47 | Tuukka Ryyppö | |||
Kyrillisiä muuten saa aika helposti aikaan tämän sivun avulla: http://translit.ru . Siihen kirjoitetaan latinalaisia aakkosia, ja tilalle pompahtelee vastaavia kyrillisiä. Kirjoituskentän ohessa on lista kirjainyhdistelmistä, joilla saa minkäkin kyrillisen merkin aikaan. Tai niitä merkkejä voi klikata hiirellä. | ||||
06.03.2022 10:52 | Tuukka Ryyppö | |||
Tää linkki kai toimii ilman että tarvitsee sisäänkirjautua tuohon helvetinkoneeseen nimeltä FB: https://www.facebook.com/groups/805007689568130/posts/4829171883818337/ | ||||
06.03.2022 10:51 | Tuukka Ryyppö | |||
Just oli eilen tapaus, että jossain Pendolino-junassa oli virroitinta ylös nostava jousi löystynyt (paineet vähenneet liikaa?) ja virroitin oli ihan pikkiriikkisen irti ajolangasta. Lopputulos oli yhtenäinen jatkuva valokaari, joka pidemmän päälle poltti virroittimen hiilen puhki, mikä johti virroittimen laskeutumiseen sitten. Samalla ilmeisesti vaurioitui myös ajojohdin, eli vaikka se ei katkennut, se tarvitsee tuollaisen jälkeen vaihtaa. | ||||
06.03.2022 07:46 | Tuukka Ryyppö | |||
Joo, ja tuo on oikeastikin erikoista. Mutta, tuo ei liity mitenkään noihin Viron ja Ruotsin antamiin tunnuksiin, joista tässä oli nyt puhe. | ||||
06.03.2022 00:39 | Tuukka Ryyppö | |||
Jokaisella maalla on siis oma logiikkansa vetokaluston EVN-numeroinnissa. Viro on päättänyt, että Tka7 on 0259. Ruotsi on päättänyt, että Tka7 on 9491. On siis vain yksi tunnus Ruotsissa: 9491. Ja vain yksi tunnus Virossa: 0259. Ei siis kolmea tunnusta missään. | ||||
02.03.2022 10:46 | Tuukka Ryyppö | |||
Löytyy peilit Sloveniankin pendoista: http://vaunut.org/kuva/42997?maa=158&t=pendol | ||||
28.02.2022 19:36 | Tuukka Ryyppö | |||
Ja tässä tiedot, jos haluaa laittaa rahaa Ukrainan armeijalle. Rahankeräyksen toteuttajana on Ukrainan keskuspankki. https://bank.gov.ua/en/news/all/perekazati-koshti-dlya-dopomogi-zbroynim-silam-ukrayini-stalo-prostishe . Itse pistin tänään kaiken sen, minkä sain järkevästi tililtä tuonne irtoamaan. | ||||
28.02.2022 19:32 | Tuukka Ryyppö | |||
Peruspyörät menevät koukkuihinkin, mutta liikkellä on enenevissä määrin kuormapyöriä, pitkäperäpyöriä, läskipyöriä, jne. Niillekin on oltava paikkansa. Toki: Silti kannattaisi olla ne koukutkin. Kun isoin osa pyöristä on nykyäänkin niitä perinteisen tyyppisiä. | ||||
28.02.2022 19:30 | Tuukka Ryyppö | |||
Tästä annostuksen ajasta kyllä mietin, että kun siellä nyt majoitetaan sotilaita samaan aikaan, kun nurmikkoa myllätään telaketjuilla, niin mikähän on sotilaiden saama säteilymäärä? | ||||
26.02.2022 02:52 | Tuukka Ryyppö | |||
Onpa samanlainen rakenne kuin suomalaisissa tavaravaunuissa! | ||||
21.02.2022 11:33 | Tuukka Ryyppö | |||
Missähän noiden moottorit seilaa nykyään? Tuskin Kuuballa on varaa luopua moottoreista, vaan ne lienee otettu muualle johonkin muuhun käyttöön. Kuormureihin kai liian isoja noi moottorit? Mutta ehkä esim. johonkin kalastusaluksiin? | ||||
17.02.2022 18:32 | Tuukka Ryyppö | |||
Oliko numero vaunun numero vai junan numero? | ||||
16.02.2022 03:12 | Tuukka Ryyppö | |||
Ainakin ulkoisesti asiantuntivammalta vaikuttava selitys Tauruksen lauleskelusta, jonka olen nähnyt. Ehkä sä jotain tiedätkin? :) Onko siitä aiheutunut yhtään mitään tehohäviötä tai muuta, että äänet on väännetty osumaan nuottien kohdalle? |
||||
15.02.2022 22:46 | Tuukka Ryyppö | |||
Miten sait sen kuoren laatikkoon? Oliko siinä se estolevy esteenä, vai oliko se jätetty pois, ''koska ei kai nyt kukaan tänne kaiken keskelle tule kirjettä lähettämään''? Ja mitkä olivat nuo oikeat leimat? | ||||
15.02.2022 14:07 | Tuukka Ryyppö | |||
''Tietoisesti sivutuotteena'' tarkoittaa siis, että niistä lähtee joka tapauksessa noin kova ääni, ja kun ääni on kova, siitä on tehty mieluummin miellyttävä kuin ikävän riitasointuinen. Tuo ääni voisi olla myös kirskuva ja rosoinen kirkuna. Paljon mukavampaa, että sieltä tulee kaunis do-re-mi-fa-so-la-ti-dõõõ. (Loppu tosiaan menee vähän nuotin vierestä) Tuosta äänestä on hieno video, kun Tauruksen vetämä juna on lähdössä liikkeelle hyvin liukkailta kiskoilta ja tehonsäätö venkslaa edestakaisin ylös ja alas: https://www.youtube.com/watch?v=Q_bF1Wb_pSE |
||||
15.02.2022 12:23 | Tuukka Ryyppö | |||
Väite oli, että tuota käytettiin konduktöörivaununa erilaisissa tavarajunissa. Tulkitsen tuon niin, ettäjos postivaunu oli henkilöjunassa, se oli aina postivaunu. Itsestäni tuntuisi epävarmalta yrittää tunkea kirjettä tavarajunassa olevaan postivaunuun. Lähinnä perusteella "mistä minä tiedän missä siirtoajossa tuo on?" Sinänsä, ennen ihmiset ajattelivat Suomessa nykyistä kokonaisvaltaisemmin. Eli, toisaalta uskoisin että kirjeitä ei ole jätetty postilaatikkoon lojumaan, vaan ne on aika hyvin päätyneet sieltä jotain tietä postille – kun sekä posti että VR olivat suoria valtion osia, virkamiehen uskoisi hahmottavan itsensä "saman tiimin jäseneksi" postilaisten kanssa. Ja toisaalta, ihan varmasti tuollainen kiertotie hidastaa kirjeen kulkua, jolloin lähettäjä kyllä ymmärtää hitaasta saapumisesta kuullessaan, miksi kirje saapui niin hitaasti. Ja vielä: Ihmisillä oli tieto, että kirje menee aluksi sinne, minne junakin. Tavarajunan määränpää on tavan talliaisen näkökulmasta "sattumanvarainen paikka, luultavasti Suomessa." Samalla tavalla kuin Joensuuhun menossa olevaa kirjettä ei pistäisi Helsingissä Poriin menevän junan postilaatikkoon, tuskin kirjettä kävisi viemässä sattumanvaraiseen määränpäähän matkalla olevaan junaan? (Ja jos laittaa, silloin ei varmaan ole kirjeen toimittamisella kovin kummoinen kiirus?) |
||||
13.02.2022 00:52 | Tuukka Ryyppö | |||
Kuva on vuodelta 2013. Silloin M-tunnuksella ajoi vielä juna väliä Helsinki–Vantaankoski. Sitten Lentoaseman ali kulkeva tunneli avattiin käyttöön, ja M-juna korvattiin junilla I ja P. (Englannin kielen sanat ''silmä'' ja ''pissa'', koska lentoaseman kautta kuljetaan) | ||||
12.02.2022 16:15 | Tuukka Ryyppö | |||
Noi ''kolme eri sarjaa'' ovat eri maiden rekistereissä. Rekisteröintimaan näkee kolmannesta ja neljännestä numerosta: 99 10 9481 171 = Maakoodi 10, rekisteröity siis Suomeen. 99 26 0259 006 = Maakoodi 26, rekisteröity siis Viroon 99 74 9491 185 = Maakoodi 74, kontekstista arvaisin että 74 on Ruotsi. Joku tarkistakoon jos huvittaa. Sen sijaan Suomessa kyllä on olemassa erikseen näemmä tosiaan sekä 99 10 9481 että 99 10 6456, molemmat merkityksessä ''Tka7''. Sikäli kun suomalainen EVN ylipäätään ottaa mitään muuta kantaa kaluston tyyppiin kuin tuo EVN:n toka numero. |
||||
12.02.2022 16:14 | Tuukka Ryyppö | |||
Jarno, jos katsomme samaa taulukkoa (eli sivulla L 84/101 olevaa), silloin tuo koskee vain erikoisvaunuja. Vetokaluston numeroinnista en nopealla selailulla löydä tuolta muuta kuin sivun L 84/96 taulukon, jossa kerrotaan koko pitkän EVN-rimpsun kahdesta ekasta numerosta. Ja mainitaan, että näitäkään numeroita ei ole ihan pakko käyttää juuri noin. Vetokaluston osalta nuo neljä numeroa, kuten 9491, ovat käsittääkseni kansallisen viranomaisen vapaasti päätettävissä. Ja jostain syystä Suomessa TraFi on nyt päättänyt, että suunnilleen kaikki mahdollinen diiselillä kulkeva ängetään sarjaan 2102. Siitä, mitkä nuo numerot ovat Ruotsissa, ei voi siis päätellä mitään siitä, mitä noiden numeroiden kuuluisi Suomessa olla. |
||||
12.02.2022 15:42 | Tuukka Ryyppö | |||
Tää kuva muuten näyttää huvittavasti junakohtaukselta, kun toisen vaunun keula on tähän suuntaan ja kuvasta näyttää, kuin toisessakin vaunussa olisi keula. |