![]() |
21.04.2016 01:25 | Tuukka Ryyppö | ||
Sinänsä osuva huomio kyllä, että ei ole uskottavaa, että noi hinnat oikeasti pysyisivät alhaalla paria vuotta pitempään. | ||||
![]() |
21.04.2016 01:24 | Tuukka Ryyppö | ||
No, ei kyllä ole. Muta Aika lähellä. Jyrkin pitää palata Pasilaan ottamaan uusi kuva ;) | ||||
![]() |
19.04.2016 13:20 | Tuukka Ryyppö | ||
Käytännössä pimeät markkinat toimivat ennemminkin niin, että selvitetään, miten monen päivän välein omalla asemalla pysähtyy sama junarunko ja jutellaan sitten kyseisessä rungossa konduktöörin kanssa ja otetaan hänen puhelinnumeronsa talteen. Hän sitten järjestää sovittuna päivänä vapaata tilaa jostain ja ottaa rahat vastaan. Matka tulee vähän halvemmaksi kuin lippu ostamalla. | ||||
![]() |
16.04.2016 15:01 | Tuukka Ryyppö | ||
Ei saa alaspäästää päällimäeltä. Eli ilmeisesti laskumäki kielletty, ehkä ihan ymmärrettävästi. | ||||
![]() |
15.04.2016 12:45 | Tuukka Ryyppö | ||
Mainittakoon tähän väliin, että Kiovan metrossa poletit ovat muovisia ja vihreitä ja maksavat 4 hrivnaa kappaleelta, kun yksi euro on 30 hrivnaa. | ||||
![]() |
13.04.2016 23:38 | Tuukka Ryyppö | ||
Tää on vähän hassu firma, kun ei ikinä kuljeta vaunuja mukanaan. | ||||
![]() |
12.04.2016 17:39 | Tuukka Ryyppö | ||
Mielenkiintoisesti täysin venäläisstandardien mukaan rekisteröity veturi, vaikka on noinkin uusi. | ||||
![]() |
11.04.2016 13:16 | Tuukka Ryyppö | ||
Käytännössä voi siis sanoa, että on käytössä sarjatunnukset 1000 ja 2000. Tai että on sarjatunnukset 1400, 2200 ja 2400 (plus mitä versioita noista nyt onkaan). Tai 14, 22 ja 24. Tai miten niistä haluaa kukakin puhua :) | ||||
![]() |
10.04.2016 12:04 | Tuukka Ryyppö | ||
Se, että kielessä on homonyymejä, on ihan normaalia. Esim. suomessa kasvaa puissa newspapers, mutta silti oikeasti asia ei ole kirjoitettunakaan kenellekään epäselvä. Ja tässä suomen on kyse tilanteesta, jossa kumpikin sana on samaa sanaluokkaa - tässä substantiivi. Kun sanaluokka on eri, asiayhteys tuo merkityksen yksiselitteisesti selville. Kiinan jäykkä sanajärjestys auttaa tässä paljon. Lopuksi esimerkki suomesta: sanapari "kuusi palaa" voi suomessa tarkoittaa asiayhteydestä riippuen seitsemää eri asiaa kuten sitä, että omistamasi kuu on tulessa tai että joulupuu on tulossa takaisin. Hyvin me silti pärjäämme kielemme kanssa; ei ongelmaa. Ja - jos tässä asiassa olisi oikeasti ongelma, kiinalaiset taistelisivat sen kanssa ja nyt aina yrittäessään puhua kiroamisesta: "Hän päätylevysi minut menetettyäni kasvoni!" Kielten yhteisluettavuuden kannalta merkitys on myöskin vähäisempi. Ensinnäkin kiinassa on jo nyt melkoinen joukko aakkosia. Esim Setšüanissa (vaiko Gansun etelälaidalla? Nyt ei muista...) näkyi liikennemerkeissä jotain hieman burmalaistyyppisiä hyvin yksinkertaistettuja koukeroita ja uiguuria kirjoitetaan arabialaisin aakkosin. Toisekseen eri kiinansukuisillakin kielillä on jonkin verran erilaiset kieliopit, eli yhteisluettavuus on vain osittaista. Tilanteet, joissa merkkiä "väärinkäytetään" äänteen merkitsemiseen, sekä tilanteet, jossa hevosen merkki on mukana sanassa "ongelma", ovat argumentteja pinyinin puolesta. Ainoa oikeasti merkittävä haitta muutoksesta olisi mandariinin ja kantonin välisen ilmeisesti melko sujuvan yhteisluettavuuden menettäminen. Nähdäkseni kirjoitusjärjestelmän helpompi opittavuus pesee tämän haitan moninkertaisesti, mutta tässä toki kiinalaisten oma kanta asiaan on tärkeämpi. | ||||
![]() |
09.04.2016 20:39 | Tuukka Ryyppö | ||
Jouni: Jos tekstiviestissä on yksi UTF-merkki, koko viesti menee UTF:nä. Ja UTF käyttää kaksi kertaa niin paljon tilaa kuin ASCII, eli kirjaimen A-Z ja muutama lisämerkki. | ||||
![]() |
07.04.2016 21:40 | Tuukka Ryyppö | ||
Voisiko olla, että kiinaa voi ihan virallisestikin kirjoittaa pinyinillä? Siellä pyöriessä pinyinin käyttöä katsellessa syntyi arvaus, että Kiina ehkä hieman valmistelee ainakin osittaista pinyiniin siirtymistä. Tietokoneillahan teksti kirjoitetaan joka tapauksessa pinyinillä, eli vähitellen jo alkaa olla selviö, että kaikki sen hallitsevat. | ||||
![]() |
06.04.2016 13:01 | Tuukka Ryyppö | ||
Ainakaan minä en ymmärrä kysymystä. Voisitko, toveri Peltonen, täsmentää? | ||||
![]() |
06.04.2016 12:58 | Tuukka Ryyppö | ||
(Se, miten vanhasta keksinnöstä tällaisessa matalatelisessä vaunussa on kyse, on mulle osin epäselvää, mutta mulle on asia markkinoitu ~vuosikymmen sitten uutuutena) | ||||
![]() |
06.04.2016 12:57 | Tuukka Ryyppö | ||
Tarttee olla, koska keski-Euroopassa kuormaulottuma on noin metrin matalampi kuin Suomessa. Aiemmin on kuljetettu pelkkiä perävaunuja, jotka on nostettu nosturilla vaunun kyytiin. Ne ovat tavallaan "uponneet vaunun sisään", eli perävaunun pyörät ovat olleet vain hieman raidetta korkeammalla. Kun nämä matalateliset vaunut ovat tulleet käyttöön, on voitu alkaa ajaa koko yhdistelmä junan kyytiin samaan tapaan kuin Suomessa. | ||||
![]() |
05.04.2016 21:33 | Tuukka Ryyppö | ||
Ei Edo tuossa todellakaan hyödytön ole. Siihen kun mahtuu matkustavaisia kyytiin. | ||||
![]() |
04.04.2016 12:54 | Tuukka Ryyppö | ||
Niin, voisihan sitä kutsua kolmanneksi raiteeksikin ;D | ||||
![]() |
04.04.2016 09:46 | Tuukka Ryyppö | ||
Joo, on se. Muistan ton tyypin vieläkin lähes 25 vuoden takaa. | ||||
![]() |
31.03.2016 21:06 | Tuukka Ryyppö | ||
Latvia on ollut kiväärimiehistään erittäin ylpeä ja pitkälti heidän ansiostaan Latvia vuonna 1918 itsenäistyi. Tällainen Latvian itsenäistymistä hehkuttava plakaati tuskin olisi ollut mahdollinen neuvostoaikana. | ||||
![]() |
23.03.2016 17:08 | Tuukka Ryyppö | ||
Mitä tarkoittaa tässä "saksalainen parakki aidoimmillaan"? Ovatko sodan ajalta vai onko jostain muusta kyse? | ||||
![]() |
23.03.2016 10:45 | Tuukka Ryyppö | ||
Kuva otettu taman sisalta: https://vaunut.org/kuva/26332?liikp1=2647 ? | ||||
![]() |
20.03.2016 16:49 | Tuukka Ryyppö | ||
Kari: palaute@vr.fi | ||||
![]() |
18.03.2016 16:27 | Tuukka Ryyppö | ||
Jaa, tuo tikku näyttääkin jatkuvan aika pitkälle alas, ehkä veturin kattoonkin asti? Voiko se johtaa sähköä niin hyvin, että riittää eristimien ohittamiseen? | ||||
![]() |
18.03.2016 16:25 | Tuukka Ryyppö | ||
Ei sitä valokaarta ("salamaa") pääse muodostumaan, jos tuo kytkin ei pääse olemaan kiinni. Kun kytkin ei voi olla kiinni, se ei voi auetakaan, eikä valokaarta siten muodostu. (Vai olenko väärässä sen suhteen, että tuossa on kyse kytkimestä?) Sitä en kyllä ihan ymmärrä, että mihin tarvitaan 10-30 cm pitkää eristintä, jos tuollaisen puutikun paksuus riittää hoitamaan sama homma. Luulisi 25 kV jännite saavan jo aikaan valokaaren tuollaisessa tilanteessa. Ja sellaisen jäljiltä ei puutikku olisi enää havaittavisti olemassa. |
||||
![]() |
17.03.2016 20:13 | Tuukka Ryyppö | ||
Pyry, olettaisin että viime yönä tai tämän päivän aikana, jos se kerran eilen illalla oli vielä Tampereella. | ||||
![]() |
08.03.2016 17:10 | Tuukka Ryyppö | ||
Yllä kun puhuttiin sekä Baltian maista, että ympäristöongelmista, on hyvä muistaa nämä kaksi seikkaa: *) Neuvostoliiton hajoaminen alkoi Baltiasta *) Baltian neuvostovastaisuus roihahti ilmiliekkeihin juurikin ympäristöliikkeen kautta. Baltiassa ei enää siedetty sitä, että alueen luontoa tuhotaan ja väitetään kaiken olevan hyvin. NL siis romahti siihen, että lörötteli Tarton tukikohdassaan kerosiinia miten sattui. |
||||
![]() |
04.03.2016 19:56 | Tuukka Ryyppö | ||
Mikko, eihän tässäkään ole kyse Linuxin viasta, vaan Linuxin päällä toimivan ohjelman viasta ;) Oikeasti vähän lillukanvarsien varassa kiipeilyä mainostaa Linuxia virheettömänä, kun pelkkä Linux ei vielä oikein riitä mihinkään sen enempää kuin pelkkä Windows. Ohjelmiakin on hyvä olla olemassa. Kosketusnäytöistä... Helsingin kaduilla näkyy näyttöjä, joissa näytetään jatkuvasti jotain staattista mainosta. Tai karttaa. Ne ovat toki kosketusnäyttöjä, kuten toki jatkuvasti samaa karttakuvaa näyttävän näytön tulee olla. Mikonkadulla näin moisen näytön ohjelmiston kaatuneen. Keskellä kävelykatu seisoi siis Windows XP:n työpöytä. Tökkäsin auki Käynnistä-valikon, sitten Pelit ja Pasianssi. Ja pelailin sitten pasianssia Mikonkadulla olevalla mainoksella ;) Samaten, kun Makkaratalon peruspilaus valmistui, siellä olevat info- ja mainostaulut näyttivät aluksi Windowsin työpöytää. Jotain mspaint-piirrustusohjelmalla siihen näyttöön suhrasin :P |
||||
![]() |
04.03.2016 09:23 | Tuukka Ryyppö | ||
Vaihtoajolla tarkoittanet vaihtotyota? | ||||
![]() |
04.03.2016 09:21 | Tuukka Ryyppö | ||
Taustalla Linux, ilmeisesti GTK:lla toteutettu. | ||||
![]() |
02.03.2016 06:56 | Tuukka Ryyppö | ||
Sveitsin valtiollisen rahtifirman, SBB Cargon. | ||||
![]() |
29.02.2016 15:47 | Tuukka Ryyppö | ||
Linnunlaulu? | ||||
![]() |
27.02.2016 08:08 | Tuukka Ryyppö | ||
Erään odessalaisen kaverini kansallisessa passissa on muuttoilmoitusleima 2000-luvun puolelta, muisaakseni 2003 tai 2006. Viranomainen sijaitsee leiman mukaan paikassa Odessa, Ukrainan sosialistinen neuvostotasavalta. Eli hidasta on, juu. | ||||
![]() |
23.02.2016 10:02 | Tuukka Ryyppö | ||
Miksi tuota kylkeen merkitä, kun keulakin on olemassa? | ||||
![]() |
21.02.2016 13:36 | Tuukka Ryyppö | ||
Niinhän se on että tuo Saksan MwSt eli Mehrwert-Steuer ("Lisäarvo-Vero") on sama asia kuin Suomen ALV ("Arvonlisävero"). | ||||
![]() |
21.02.2016 13:29 | Tuukka Ryyppö | ||
Mikä tuossa litterassa on omituista? En ole kovin tottunut töllistelemään Edm-vaunujen litteroita, joten olisi kiva tietää. Mä ymmärrän, että toi littera on pienemmällä tekstillä kuin esim. kalustonumero, mutta esim. fontti sinänsä näyttää ihan tutulta. Pelkkä litteran pienempi fonttikoko tuskin kuitenkaan on vielä syy julkaista kuvaa tuollaisella kuvatekstillä, eli jokin syvempi juttu tässä kai on takana? | ||||
![]() |
21.02.2016 13:23 | Tuukka Ryyppö | ||
Jos halutaan saksan kieliopilla leikkiä, niin sitten joko "der Vectron ja Vektroni" tai "die Vectren" (tai: "die Vectronen"), vaikka en mä kyllä ole ihan varma sanan "Vectron" oikeaoppisesta monikosta. "Der" tarkoittaa kuitenkin nominatiivimuodossa yksiselitteisesti yksikkömuotoa, joka on ristiriidassa suomenkielisen monikollisen sanan "veljekset" kanssa. Myös "Vectronimme velihän se (der Vectron)" olisi ihan toimiva käännösratkaisu. Anteeksi nipotus, minä yksinkertaisesti pidän kielellä leikittelemisestä ja sain tästä tekosyyn vääntää tuon monikkomuotoon. Sinänsähän et tehnyt mitään moraalisesti tai eettisesti väärää tuolla lausahduksellasi :D | ||||
![]() |
21.02.2016 05:17 | Tuukka Ryyppö | ||
Kaikki netistä löytämäni tuoreet vt08-kuvat ovat nelivaunuisia. | ||||
![]() |
20.02.2016 15:51 | Tuukka Ryyppö | ||
Ymmärsinkö oikein, että nuo VT 08 ja VT 12 ovat muuten keskenään samoja, mutta toinen on kaukoliikenne- ja toinen lähiliikenneversio. Eli pitkälti sama kuin Suomessa Dm8 ja Dm9? | ||||
![]() |
20.02.2016 15:50 | Tuukka Ryyppö | ||
Paljonkohan noita nollakaseja on jäljellä? Wikipedia-artikkeli on epäselvästi kirjoitettu, mutta siitä saa käsityksen, että niitä on vain yksi. Kyseinen yksikkö on maalattu erään loppuvuodesta 2003 julkaistun elokuvan kuvausten yhteydessä alkuperäisiin punaisiin väreihinsä, jotka siis eroavat tämän kuvan väreistä. Mutta, kuva näyttää otetun aikana, jolloin kyseisen yksikön värit ovat olleet jotain muuta kuin leffassa näkyvä. Kyseinen runko asustelee Braunschweigissa, josta olisi kyllä lyhyempi matka Göttingeniin kuin Stuttgartista. (400 km vs. 100 km), mutta ei se 400 km sekään ole junalle mikään mahdoton ajomatka. | ||||
![]() |
20.02.2016 09:03 | Tuukka Ryyppö | ||
https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_VT_12.5 väittää seuraavaa: *) Juna on _yleensä_ kolmivaunuinen, koostuen kahdesta motorisoidusta ohjausvaunusta ja yhdestä välivaunusta. *) Koko sarja yhtä yksikköä lukuunottamatta on poistettu vuonna 1985. *) Vuonna 1988 junayksikkö 612 506 (toinen päätyvaunu numerolla 507) siirrettiin museokäyttöön DB:n vapaa-aikajärjestölle nimeltä BSW-Gruppe VT612 Stuttgarter Rössle. Välivaunuja junassa on kaksi: 912 501 ja 912 507. *) Museokäyttöön otettua (artikkeli ei suoraan sano, että museoitua) junaa käytettiin 1991-2006 tilausajoihin, kotivarikkona Stuttgart. *) Junayksikkö pistettiin peruskorjaukseen 2008 ja koottiin jälkeen kasaan 2013. Ilmeisesti loppukesästä 2015 ollut varsinaisesti liikennöintikunnossa. Siispä: Olet nähnyt BSW-Gruppe VT612 Stuttgarter Rösslen 612-sarjalaisen (eli VT12) junan, joka koostuu vaunuista 612 506, 612 507, 912 501 ja 912 507 ja joka on kuvassa joko tilaus- tai siirtoajossa. |
||||
![]() |
20.02.2016 08:46 | Tuukka Ryyppö | ||
Kulma/varjo kulkee sivuikkunan läpi sellaisella tavalla, että kallistuisin varjon kannalle. Lisäksi taustalla olevan sähkömoottorijunan virroitin on juuri nousemassa, mistähän syystä? | ||||
![]() |
13.02.2016 15:20 | Tuukka Ryyppö | ||
Ukrainan kielessä kirjain г merkkaa kaikissa tilanteissa meikäläistä äännettä /h/ eikä äännettä /g/ kuten venäjässä. Silloin harvoin, jos tarvitaan /g/-äännettä, ukrainassa käytetään kirjainta ґ (huomaa väkänen oikeassa yläkulmassa). | ||||
![]() |
13.02.2016 15:16 | Tuukka Ryyppö | ||
Hannu: Tuo trendi on johtunut VR:n politiikasta. On ihan mahdollisuuksien rajoissa, että nyt kun meillä on FR ja IVP, tuo trendi kääntyy. Kjällehän rakennetaan juuri uutta tehdasratapihaa, eli ensimmäinen merkki trendin kääntymisestä on jo näkyvissä. | ||||
![]() |
07.02.2016 10:49 | Tuukka Ryyppö | ||
Sanan "Savio" taivutuksesta kyse. | ||||
![]() |
06.02.2016 21:06 | Tuukka Ryyppö | ||
Aseman raiteistossa vähän Hyvinkään henkeä. | ||||
![]() |
06.02.2016 06:51 | Tuukka Ryyppö | ||
Taas näitä kuvia, jotka varmaan kuvanottohetkellä eivät olisi kiinnostaneet ketään, mutta ovat melkoisen hiivatillisia nykyhetkestä katsoen. | ||||
![]() |
04.02.2016 22:08 | Tuukka Ryyppö | ||
Joltain kangastossuilta ne näyttää omiin silmiini. VR:llä tulisi aikalailla harjausta, jos yrittäisi lenkkareissa tehdä konnarin hommia. | ||||
![]() |
04.02.2016 19:42 | Tuukka Ryyppö | ||
Oikealla laidalla liehuu lippu, jossa on risti. Uudenmaan Jahtiklubin vai Suomen? | ||||
![]() |
04.02.2016 19:35 | Tuukka Ryyppö | ||
MItkä kengät konnarilla on jalassaan? | ||||
![]() |
04.02.2016 19:35 | Tuukka Ryyppö | ||
Ajettiinko tuohon aikaan nokkajunia varsinaisten sarjatuotantojunien kanssa? Nykyäänhän niitä (kolme runkoa) ajetaan vain keskenään. | ||||
![]() |
03.02.2016 12:01 | Tuukka Ryyppö | ||
Eläköön Leninin puolue! ("Kunnia Leninin puolueelle") | ||||
![]() |
03.02.2016 09:36 | Tuukka Ryyppö | ||
Näyttää kyllä aivan erinomaisen tavalliselta kiinalaiselta rautatieasemalta. Mikähään tässä on Timon mielestä ollut epäkommunistista (siis käytännössä epäkiinalaista) |