![]() |
12.01.2022 16:34 | Teemu Sirkiä | ||
Erikoista, että tämä on mennyt käyttöönottotarkastuksessa läpi. | ||||
![]() |
11.01.2022 16:49 | Teemu Sirkiä | ||
Itse seisake: https://vaunut.org/kuva/44024 | ||||
![]() |
11.01.2022 16:07 | Teemu Sirkiä | ||
Joo, itsekin katsoin ensimmäisellä katselukerralla, että voisi olla hyvin myös sinisten vaunujen letka tässä. | ||||
![]() |
09.01.2022 23:04 | Teemu Sirkiä | ||
Tämä kuva https://vaunut.org/kuva/99049 taitaa olla suunnilleen samasta paikasta. Mitä tälle valkoiselle veturille kuuluu nykyään, onko edelleen ajossa? | ||||
![]() |
08.01.2022 14:03 | Teemu Sirkiä | ||
Taitaa olla niin, että kun yksikkö on saanut EVN-numeron, niin siitä on tullut "uusi". | ||||
![]() |
06.01.2022 14:31 | Teemu Sirkiä | ||
O-junista on muutama aiempikin kuva ( esim. https://vaunut.org/kuva/34480 ), joskaan kirjain ei ole käsittääkseni ollut koskaan aiemmin virallisessa käytössä. Ainakin se näyttää monessa yhteydessä harmillisesti nollalta. Olen varma, että täältä löytyy myös kuva, jossa ikkunasta näkyy vain linjanauhan takana oleva pyöreä loisteputki saaden sen näyttämään O-kirjaimelta, mutta sitä kuvaa ei nyt yrittämisestä huolimatta löydy. | ||||
![]() |
06.01.2022 14:16 | Teemu Sirkiä | ||
Ei juuri mitään, https://vaunut.org/kuva/16530 | ||||
![]() |
05.01.2022 22:01 | Teemu Sirkiä | ||
Jt:n määritelmät vetämiselle ja työntämiselle vaihtotyössä ovat myös sangen huonosti määriteltyjä, kun mitä esimerkiksi liike vaunujen suuntaan (termi työntäminen) tarkoittaa moottorijunassa tai liike vetävä yksikkö edellä (termi vetäminen), jos ajetaan veturijunaa ohjausvaunusta... Kun Edossa istuu, niin suuntakahva pitää olla taaksepäin käskyllä "vedä"? | ||||
![]() |
05.01.2022 21:52 | Teemu Sirkiä | ||
Sääntöteknisesti se olisi myös peräyttämistä, jos junaa (siis juurikin junaa) ajettaisiin tuosta keskimmäisestä veturista veturit edellä eli vaunuja vetämällä :D | ||||
![]() |
05.01.2022 21:50 | Teemu Sirkiä | ||
Hyvä pointti! | ||||
![]() |
05.01.2022 21:48 | Teemu Sirkiä | ||
Jos kameran kellossa on ollut oikea päivä, niin taitaa olla tämä 18.12.2021 kulkenut juna: https://juliadata.fi/timetables?s=53650&d=18.12.2021 Tänään ei ole tällaista kulkenut ja maisemakin on lumisempi. | ||||
![]() |
05.01.2022 21:44 | Teemu Sirkiä | ||
Tyylikäs otos! Joulun välipäivinäkin oli ilahduttavasti kolme kertaa veturijuna sivulla ja keltavihreä sai loistaa asemalla. | ||||
![]() |
04.01.2022 15:58 | Teemu Sirkiä | ||
Tarkoitin, että termiä "peruuttaminen" käytetään yleensä rautateillä vain siihen, että junavuoro poistetaan kulusta eli sitä ei ajeta. Taaksepäin kulkevaa liikettä taas työntämiseksi. Vähän sama kuin, että junat eivät tööttää, vaan ne viheltävät. Ei tähänkään mitään virallista sääntöä tietenkään ole olemassa, mutta pointti oli, että autoa peruutetaan, junan voi perua, mutta junaa työnnetään :) | ||||
![]() |
03.01.2022 20:57 | Teemu Sirkiä | ||
Junavuoro voi olla peruttu, mutta junia joko vedetään tai työnnetään - ihan riippuen siitä kummassa päässä junaa veturi on :) | ||||
![]() |
29.12.2021 22:53 | Teemu Sirkiä | ||
Vanhoja käskylehtiä selatessa tuli vielä tähän suojastusopastimen opastemuutokseen liittyen tällainen tiedonmurunen vastaan: "Suojastusopastimien muuttamisen siten, kuin uusittu opaste Po 4 vaatii, tulee olla loppuun suoritettuna ennen 1.6.1962". Samassa käskylehdessä vahvistetaan myös lisälehden 8 muutoksien ja lisäyksien tulleen voimaan 16.4.1962. | ||||
![]() |
29.12.2021 12:27 | Teemu Sirkiä | ||
Pystygeometriatiedot löytyvät Digitrafficista avoimena datana. Tein pienen työkalun tietojen tarkasteluun: https://juliadata.fi/pystygeometria/ | ||||
![]() |
26.12.2021 13:28 | Teemu Sirkiä | ||
Tuo nuoli siipiopastimessa taitaa olla myös sangen harvinainen. Olisikohan tämä peräti ensimmäinen kuva, jossa olen tällaisen nähnyt. | ||||
![]() |
26.12.2021 13:28 | Teemu Sirkiä | ||
Jännää, että tulo-opastimet A ja B ovat olleet samassa päässä ratapihaa. Onkohan tämä ollut yleistäkin risteysasemilla? | ||||
![]() |
22.12.2021 00:04 | Teemu Sirkiä | ||
https://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4%C3%A4kiekon_maailmanmestaruuskilpailut_1991 | ||||
![]() |
18.12.2021 21:09 | Teemu Sirkiä | ||
Jokin tässä kuviossa ei täsmää. 2 Dv12 ei vetäisi tällaista vaunuletkaa kuormassa eikä varsinkaan sillä nopeuskäyrällä, millä näitä on nyt kulkenut. | ||||
![]() |
16.12.2021 16:18 | Teemu Sirkiä | ||
Ei ole mitään numeroita tähän liittyen minulla tiedossa, mutta voisin veikata, että vähän pidemmän laiturin rakentamiskustannus on suhteessa kokonaiskustannuksiin nähden aika pieni. Etenkin jos sitä pitäisi sitten jossain vaiheessa erikseen jatkaa, mikä olisi monin verroin kalliimpaa kuin tehdä kerralla sellainen, jonka kanssa pärjätään varmasti. Vertailuna tähän Länsimetron lyhyet laiturit, joiden jatkaminen ei käytännössä enää edes ole mahdollista. | ||||
![]() |
12.12.2021 16:40 | Teemu Sirkiä | ||
Julian ratatyötiedot päivittyvät vain kerran vuorokaudessa ja eiköhän tämä jännitekatko tehdä tarpeen mukaan ihan pikamenettelyllä ilman mitään ennakkoilmoitusprosessia. | ||||
![]() |
11.12.2021 12:10 | Teemu Sirkiä | ||
On siitä havainto vielä lokakuun lopultakin: https://juliadata.fi/trainspots/617de0c03ba0e5255cda6dce | ||||
![]() |
10.12.2021 22:01 | Teemu Sirkiä | ||
Valtionrautateiden sähköyksikkö. | ||||
![]() |
28.11.2021 11:50 | Teemu Sirkiä | ||
"Koskaan" on tietysti vaikea kysymys, mutta melko varmasti voi sanoa, että Dr13:lla ei ole vedetty säännöllisesti kaksikerrosvaunuja. Junassa olisi pitänyt käytännössä olla aggregaattivaunu tuota varten. | ||||
![]() |
26.11.2021 01:17 | Teemu Sirkiä | ||
Helsingin karttapalvelun ilmakuvista https://kartta.hel.fi/ voi ainakin rajata muutoksen tapahtuneen 1976-1988. | ||||
![]() |
25.11.2021 11:54 | Teemu Sirkiä | ||
Viittasin sanalla "etualalla" tämän kuvan edessä https://vaunut.org/kuva/151425 näkyviin telineisiin, eli koko tämän kokonaisuuden etualalla. Pahoittelut epätarkasta ilmauksesta. | ||||
![]() |
21.11.2021 14:08 | Teemu Sirkiä | ||
Tämäkin kuva on ”lavastettu”, koska todellisuudessa tässä ei ole yksikään liikennepaikka kauko-ohjauksessa. | ||||
![]() |
21.11.2021 14:05 | Teemu Sirkiä | ||
Näitä kun katselee suurennuslasilla, niin löytyy kaikenlaisia yksityiskohtia. Kaikki liikennepaikat ovat erilliskäytössä, joten kuva lienee otettu ennen kuin kauko-ohjaus on otettu käyttöön. | ||||
![]() |
21.11.2021 13:42 | Teemu Sirkiä | ||
Etualalla on ollut enemmän kauko-ohjauskäyttöliittymän toimintaan liittyvää releistöä, noissa kahdessa taaimmaisessa rivissä on varsinaiseen tiedonsiirtoon (komennot ja ilmaisut) liittyvä releistö tiedonsiirtokanaviin ryhmiteltyinä kokonaisuuksina. | ||||
![]() |
21.11.2021 13:36 | Teemu Sirkiä | ||
Telineiden yläreunoihin on kirjattu sangen siististi ja selkeästi, mitä mistäkin kohtaa löytyy. | ||||
Kuvasarja: Suomen ensimmäinen kauko-ohjauskeskus |
21.11.2021 13:19 | Teemu Sirkiä | ||
Linkataan tämä https://vaunut.org/sarja/5011 kuvasarja myös tähän, sen kommenteissa on aiheeseen liittyvää keskustelua. | ||||
![]() |
21.11.2021 13:09 | Teemu Sirkiä | ||
Tuolla on vain junalaji-ilmaisin (H/T/P), jotta voi vähän pitää muistissa, mitä junia liikkuu missäkin kohdassa. Mutta junanumeroiden tulo Suomessa kauko-ohjausnäkymään taisi odottaa vielä tuloaan aika pitkään, olikohan Helsingin suurasetinlaite 70-luvulla itse asiassa ensimmäinen. Kaikille näille elementeille löytyy nykypäivän vastineet (Dicora-puhelin, kauko-ohjausnäyttö, Reaali++), mutta tuo piirturin alareunassa oleva korkeuskäyrä on vähän sellaista tietoa, joka on hukkunut työympäristöstä. Mikään järjestelmä ei sitä tällä hetkellä liikenteenohjaukselle oikein esitä. | ||||
Kuvasarja: Suomen ensimmäinen kauko-ohjauskeskus |
21.11.2021 13:00 | Teemu Sirkiä | ||
Hieno kuvasarja, kiitos! | ||||
![]() |
21.11.2021 12:59 | Teemu Sirkiä | ||
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin myös nuo viivat on piirretty käsin. Piirturi tekee vain noita lyhyitä merkkejä kunkin raideosuuden kohdalle. Niiden tulkitsemiseen (liikennepaikat ja suojavälit) löytyy apua yläreunan ”viivaimesta”, jossa on näiden tunnisteet näkyvillä. Onko tuolla alaosan paperilla ollut jokin merkitys? Samoin tuo radan korkeusprofiili taitaa olla myös vain visualisointitarkoituksiin, mutta on piirretty samaan mittakaavaan piirturin kanssa. | ||||
![]() |
20.11.2021 12:34 | Teemu Sirkiä | ||
Tuota kolmosraidetta ei siis ole, vaikka laiturilla sellainen merkki yhä näkyykin tässä ja yllä linkatussa kuvassa. | ||||
![]() |
20.11.2021 12:24 | Teemu Sirkiä | ||
Tämä on sikäli jännältä ajanjaksolta kuvattu, että Pitäjänmäen ratapiha oli jo purettu ( https://vaunut.org/kuva/21567 ), mutta Leppävaaran kaupunkirataa ei vielä ole. Sehän täyttää nyt rata-alueen tuosta kuvan raiteiden oikean reunan ja hallin vasemman puolen välistä. | ||||
![]() |
20.11.2021 12:12 | Teemu Sirkiä | ||
On ollut, ks. https://kartta.hel.fi/link/aoKjCz | ||||
![]() |
10.11.2021 00:30 | Teemu Sirkiä | ||
Joo, vanha ratapohja erottuu hyvin vielä nykyisestäkin kartasta, mutta vielä helpommin sen näkee täältä https://vanhatkartat.fi/ | ||||
![]() |
06.11.2021 15:15 | Teemu Sirkiä | ||
Tältä siis näyttää se salaperäinen paikka, jossa taksi pyörähtää sangen useasti junaliikenteen häiriötilanteissa. :) | ||||
![]() |
31.10.2021 21:40 | Teemu Sirkiä | ||
Ja tuo kartta on muutenkin mielenkiintoinen, kun siinä näkyy vielä Jyväskylän asemalta tänne suuntaan kolmioraide, jonka kautta pääsee joko tunneliin tai vanhalle radalle. | ||||
![]() |
31.10.2021 21:32 | Teemu Sirkiä | ||
Jos muuten katsoo vuoden 1963 peruskarttaa (vanhatkartat.fi), niin kilometripylväs 390 on pari sataa metriä pohjoisemmassa kuin nykyään. | ||||
![]() |
31.10.2021 21:29 | Teemu Sirkiä | ||
Hyvä huomio. Tuo 391+112 on selvästi väärä. Melkein samassa kohtaa on muinainen Järvilinnan seisake. 389+850 olisi aika lähellä kartasta katsottuna. | ||||
![]() |
26.10.2021 23:54 | Teemu Sirkiä | ||
Hunaja = hiili? | ||||
![]() |
26.10.2021 20:11 | Teemu Sirkiä | ||
Voit hakea paikan nimellä, vaikkei haku sitä ehdottaisikaan. Tämäkin kuva siis löytyy, kun vain kirjoittaa paikkaan Örö ja hakee. https://vaunut.org/kuvat/?paik=%C3%B6r%C3%B6 | ||||
![]() |
24.10.2021 20:29 | Teemu Sirkiä | ||
Olisiko typo, veikkaan että "sahasi". Tuolla ajeltiin ko. päivänä museon raiteistolla edestakaisin. | ||||
![]() |
17.10.2021 19:57 | Teemu Sirkiä | ||
Optiikka saa ratageometrian tässä näyttämään sangen villiltä verrattuna karttaan. Hieno kuva! | ||||
![]() |
15.10.2021 23:48 | Teemu Sirkiä | ||
Kyllä se on täysin käytössä. | ||||
![]() |
10.10.2021 21:40 | Teemu Sirkiä | ||
Kauklahden DrS on otettu käyttöön 1970. Masalan, Espoon ja Kauniaisten relelaitokset ovat tulleet 1968. Kirkkonummi on huomattavasti vanhempi ja otettu käyttöön jo 1961. | ||||
![]() |
01.10.2021 17:04 | Teemu Sirkiä | ||
Riippuu varmasti siitä, kuinka paljon taustatyötä jokainen mahdollinen kuvaa katsova henkilö osaa ja tajuaa tehdä. Nyt tämä on ainakin täysin selvä jo heti kuvatekstistä, enkä näe asiassa enää mitään ongelmaa. | ||||
![]() |
01.10.2021 16:55 | Teemu Sirkiä | ||
Onpas tästä aiheutunut melkoinen hulabaloo. Arvostan nähtyä vaivaa ja hienoa tarinaa, mutta olisin toivonut, että kuvatekstin lopussa olisi ollut vaikka sulkeissa, mistä on oikeasti kyse ja kuvauspäivä asettu oikein. Tällä kuva-arkistolla kun on myös historiallista merkitystä, niin tosiaan täysin väärin merkitty kuva voi johtaa joskus myöhemmin jänniin lopputuloksiin jossain yhteydessä, jos joku ei huomaa, että nyt ei ollutkaan ihan todellisesta tilanteesta kyse. |