![]() |
01.09.2012 12:16 | Riku Outinen | ||
Ollut onnettomuudessa. | ||||
![]() |
01.09.2012 11:11 | Riku Outinen | ||
Kyllä. | ||||
![]() |
30.08.2012 13:30 | Riku Outinen | ||
Näytti ennen pitäneen majaansa Seinäjoella, jossa oli vielä ainakin tämän vuoden maaliskuussa: https://vaunut.org/kuvat/?tag0=5|Tve1|427 | ||||
![]() |
30.08.2012 12:46 | Riku Outinen | ||
Kyllähän noissa eroja riittää, mm. alakerta täysin erilaiset. =) | ||||
![]() |
28.08.2012 22:04 | Riku Outinen | ||
Kyllä, ainakin virvoitusjuomateollisuus sitä käyttää tuotteen säilyvyyden parantamisessa. Lannoite- ja rehulaatuiset fosforihapot ovat sitten erikseen. | ||||
![]() |
28.08.2012 17:09 | Riku Outinen | ||
Rojektina ollut ilmeisesti näiden muuttaminen Zans-v-vaunuiksi? Zan-v-vaunuista poiketen Zans-v-vaunut ovat lämpöeristettyjä, ja niillä kuljetetaan puhdasta, elintarvikelaatuista fosforihappoa. (Ker->Yks) Onkos Kokkolan hapossa (4059/5050) muuten nyt näkynyt Zans-v-vaunuja? | ||||
![]() |
28.08.2012 17:01 | Riku Outinen | ||
Suurimmaksi osaksihan tässä junassa kulkee (tyhjiä) fosforihappovaunuja, joita tässäkin tässäkin näyttäisi olevan (tunnistaa vaaleista roiskeista). Myöskin (täysiä) rikkihappovaunuja kulkee, tai ainakin on kulkenut. Vuonna 2008 valmistunut rikkihappotehtaan laajennus Yara Siilinjärvellä vähensi ulkopuolelta (Harjavallasta ja Kokkolasta) rautateitse tuotavan rikkihapon tarvetta. Ja vielä tuosta rikkihappotehtaan laajennuksesta Ennen Siilinjärvellä valmistetun rikkihapon ainoana raaka-aineena oli Pyhäsalmen rikkirikaste, joka tunnestusti tuodaan junalla (5048). Nyt laajennuksen myötä mukaan tuli Sköldvikistä öljynjalostamolta tuotava sula rikki, joka kuljetetaan rekoilla Siilinjärvelle. Sulan rikin kuljetuksista saisi n. 3 vaunua päivässä rautateitse Sld->Ker. |
||||
![]() |
28.08.2012 14:47 | Riku Outinen | ||
Taitaa olla että Avecran hinnoissa on ihan tarpeeksi "ylimääräistä" nykyisinkin. :) | ||||
![]() |
27.08.2012 20:57 | Riku Outinen | ||
Kuinkas yleisesti Venäjän maalla vedellään näitä rahteja M62:lla, siis yhdellä veturilla? Mitenkäs, paljonkos Venäjällä suurimmat junapainot ja pituudet on. Millaisia akselipainoja siellä on? (25 vai 30 tonnia suurin aks.paino) | ||||
![]() |
27.08.2012 11:17 | Riku Outinen | ||
Nämä Venäläisen sahatavaran kuljetukset avovaunuissa Tornio-Haaparannan kautta ovat varsin kivoja, Suomessahan ei sahatavaraa enää juurikaan avovaunuissa kuljetella, varsinkin kun Eskolan saha poistui rautatiekuljetusten piiristä. Viime vuonna tuli Lesosibirskyin sahatavaraa Snps-vaunuissa Haminan sataman kautta, ja jatkoivat Kouvolasta matkaa kohti Torniota. Näytti viime kuussakin menevän 4075:ssä Ilim Timberin (jonka tuotemerkkejä tämä Taigakin on(?)) sahatavaraa Occ-vaunussa kohti pohjoista. | ||||
![]() |
25.08.2012 22:02 | Riku Outinen | ||
Joutsenostahan Kirkniemeen sellua ajetaan. | ||||
![]() |
25.08.2012 15:56 | Riku Outinen | ||
https://vaunut.org/kuva/55037 https://vaunut.org/kuva/55050 Nämä olivat muistaakseni Otavan liikenteen viimeisiä hetkiä, ainakaan itseltä ei tuon jälkeen hirveästi Otavan kulkijoista havaintoja löydy. Elikkä 2009 loppui Otavan sahan rautatieliikenne. Otavan sahan liikennehän siirtyi kumipyörille edellisen kerran vuonna 2005. Mutta yllättäen 2007 alusta alkoi Versowood Otavassa taas käyttää junakuljetuksia. Otavassa käytiin vilkkaimpina aikoina 2007-2008 (ennen taantumaa) n. 3 kertaa viikkoon (monesti esim. ma,ke,pe), yleensä vaunusto oli n. 20 Hbi, ja junat olivat usein kokojunia Loviisaan. Vakinaisissa ei Otavan junia enää tuolloin 2007-2009 liikennöintijaksolla ollut. Valitettavasti Vr Transpointin toimesta täältä ei ikinä enää varmankaan tule sahatavaraa kulkemaan. Niinkuin olen useissa yhteyksissä ainakin junalaudan puolella todennut, niin koko Versowood voisi olla useankin seikan puolesta hyvin potentiaalinen asiakas Proxionille. |
||||
![]() |
24.08.2012 11:21 | Riku Outinen | ||
Kouvola-Kuusankoski on pätkäkiskoa. | ||||
![]() |
21.08.2012 21:20 | Riku Outinen | ||
Niin, Kemijärven radan sähköistyshän on käynnissä, ja reilun vuoden päästä sinne pääseekin jo sähköllä. =) Kolaristahan tässä ei nähdäkseni puhetta ollutkaan. | ||||
![]() |
20.08.2012 15:30 | Riku Outinen | ||
Kyllästettyjä pylväitä (eli jalostettua valmista puutavaraa) vientiin menossa (todnäk Höljäkästä), eikä raakapuuta (kuitu/tukkipuu). Eihän 2860 tee sitäpaitsi vaihtotöitä Lapinjärvellä, vaan tämän paluujuna. Lapinjärvellä ei kuulemma juurikaan ole lastattu kesän aikana, kesäkuun alusta on lastauksesta ainakin havaintoja. | ||||
![]() |
20.08.2012 14:37 | Riku Outinen | ||
Hmm, mitenkäs Lapinjärven puunkuormaus tähän liittyy? | ||||
![]() |
20.08.2012 13:45 | Riku Outinen | ||
Toivottavasti. Tuossa aikaisemmassa kommentissani oli kyse siitä, että huonon turvekesän jälkeen (esim. 2008-2009) on jouduttu Jyväskylään ajamaan varapolttoaineena käytettävää kivihiiltä rautateitse Tahkoluodosta. Ja nythän on ollut taas surkea turvekesä, joten on hyvät mahdollisuudet, että kivihiiliralli käynnistyisi taas. Jyväskylän energiahan on hakenut ja saanut ympäristöluvan kivihiilen käyttämisestä ja varastoinnista Keljonlahdessa. | ||||
![]() |
20.08.2012 12:35 | Riku Outinen | ||
Yksi Vaasan radan junapari on ainakin sähköllä vakituisesti (ja samalla IC-juna), nimittäin IC2 455/IC2 444. | ||||
![]() |
20.08.2012 12:11 | Riku Outinen | ||
Saattapi olla, että jos vanhat merkit paikkansa pitää, ensi talvena saattaa hyvinkin olla suht vilkasta junaliikennöintiä Keljonlahteen. | ||||
![]() |
17.08.2012 23:28 | Riku Outinen | ||
Taidan tietää tämän, mutta antaa muiden arvailla. Ko. liikennepaikalla on kuvassa näkyvän toiminnan lisäksi myös lastattu satunnaisesti raakapuuta(viimeisin havainto 2-3 vuotta sitten), muttei enää. | ||||
![]() |
17.08.2012 22:35 | Riku Outinen | ||
Onpas tyylikäs kokoonpano, harvemmin näkee 4-vaunuista matkustajajunaa ravintolavaunulla. Nämä tilausjunat on kivaa piristystä henkilöliikenteessä. | ||||
![]() |
16.08.2012 12:00 | Riku Outinen | ||
Vanhaan kysymykseen vastaus. CP Kelcolle Äänekoskelle nuo pytyt ovat menossa. CP Kelco tuottaa karboksimetylliselluloosaa, jonka tärkeimpiä raaka-aineita on tuo monokloorietikkahappo mm. sellun ohella. Junalauttaliiikenteen loppumisen jälkeen läntisten tavaravaunujen esiintyminen on romahtanut, mutta nämä käsittääkseni jatkavat kulkuaan kuten ennenkin Tornion kautta. | ||||
![]() |
13.08.2012 19:35 | Riku Outinen | ||
Varmaan Proxionin pitäisi saada muitakin polttoainekuljetuksia. Ei varmasti ole mitenkään kannattavaa hommata säiliövaunuja pelkästään tällaista liikennettä varten. Kyseessä on kuitenkin varavoimalaitos, joka vaatii keskimäärin vain 20 polttoainekuljetusta vuodessa, koska lähtökohtaisesti laitosta ei hirveästi käytetä. Näin ainakin ymmärsin kun luin ko. laitoksen YVA:n(ympäristövaikutusten arviointi). | ||||
![]() |
12.08.2012 21:18 | Riku Outinen | ||
Tuo kotimaisista umpivaunuista koostunut juna ollut hyvin varmastikin (jos ei muuta junaa mennyt) 2874, jonka kuuluisikin kulkea tiistaisin ja torstaisin dieselillä. (Loviisan juna ei kulussa aamulla) Viime tiistain 2874 näytti tältä: http://rikste85.kuvat.fi/kuvat/Kouvola+7.8.2012/2874kv.jpg | ||||
![]() |
10.08.2012 18:18 | Riku Outinen | ||
Hyvä havainto että vielä on Metsolle liikennettä, kiitos siitä! Itsellä on pari havaintoa Metson liikenteestä muistaakseni vuosilta 2006 tai 2007. Silloin oli ilmeisesti Itänaapurin suuntaan joka isompi tilaus, koska parina päivänä sieltä tuli varmaan yhteensä n. 10-15 Vof/Vok/Vgk-vaunua. Avovaunuissa oli jotain koneiden osia. Ilahduttavaa että Metso (Järvenpään siis) käyttää vielä Itäisissä kuljetuksissa ainakin osittain junaa. Jyväskylän Metsohan on ollut aina iso kuljetusten käyttäjä. |
||||
![]() |
10.08.2012 15:33 | Riku Outinen | ||
Suursäkeissä jotain tavaraa. Ennen vanhaan Cemexille tuli sementtijauhetta idästä Vtadeilla, mutta tuossa 2006-2007 tienoilla liikenne muuttui. Sen jälkeen on tullut Vtadeissä irtotavarana, sekä Vgk/Vok-vaunuissa säkkitavarana niin tiesuolaa, vuorisuolaa kuin muovin raaka-aineitakin. Ukä:stä tavara lähtee rekoilla eteenpäin. | ||||
![]() |
10.08.2012 13:23 | Riku Outinen | ||
Se on HMVY:n omistuksessa, ja näyttää olevan mukana Hyvinkää-Karjaa-Hyvinkää sekajunissa (jossa siis kaikki tavaravaunut tästä junasta+ pari matkustajavaunua) 1924/1925 ensi viikonloppuna la-su. | ||||
![]() |
10.08.2012 12:53 | Riku Outinen | ||
Silk-vaunuilla kuljetettiin sementtiä 1980-luvulle asti etenkin Lohjan seudulta. https://vaunut.org/kuvat/?tag0=11|Silk| | ||||
![]() |
10.08.2012 10:11 | Riku Outinen | ||
2884 tämän viikon tiistaina: http://rikste85.kuvat.fi/kuvat/Kouvola+7.8.2012/2884kv.jpg | ||||
![]() |
10.08.2012 09:59 | Riku Outinen | ||
Kouvola-Uusikylä. Löytyy uusimmasta listasta ja vakinaisena tiistaisin. | ||||
![]() |
09.08.2012 19:57 | Riku Outinen | ||
Kyllä Inginmaan seuduilla ollaan. Edessä Saunamäen puolenvaihtopaikka. | ||||
![]() |
09.08.2012 17:28 | Riku Outinen | ||
Noita 2740-2745 deevereitä onkin siirrelty edestakas 2005 vuodesta alkaen. Esim. 2741 on ehtinyt viimeisten 5 vuoden aikana käymään jo kahdesti Tampereella, mutta niin sitä taas vaan ollaan Kouvolassa. Kouvolaan on tarvinut saada lisää koneita varmaankin siksi että Kuk ja Lrs päivystyshommat siirtyivät Vr:lle, ja lisäksi niinkuin aiemmin totesin Imatralla (Jts pv, Pun juna ym.) pyörii taas Kouvolan 27-sarjalaisia, eikä pari vuotta esiintyneitä 25/26-sarjalaisia. | ||||
![]() |
09.08.2012 13:06 | Riku Outinen | ||
Jep, kiitos huomautuksesta! Olet oikeassa. | ||||
![]() |
09.08.2012 11:09 | Riku Outinen | ||
Minulla ei ole tietoa virallisista sijoituksista. Käytännössä eipä Kouvolan alueilla ole käytännössä juuri ollenkaan 26-sarjan koneita näkynyt, vaan Imatran seutukin hoidetaan taas Kouvolan perinteisillä koneilla joita ilmeisesti tällä hetkellä 2744-2760. | ||||
![]() |
07.08.2012 19:11 | Riku Outinen | ||
Tero: käyttikö mikään yritys Harjavallassa junalauttakuljetuksia silloin kun ne oli vielä mahdollisia? Onko Hva nikkelikemikaalitehtaan tuotteita lähtenyt rautateitse? | ||||
![]() |
07.08.2012 17:13 | Riku Outinen | ||
Aika mielenkiintoiset tunnisteet kuvassa. =) Voisiko kyse olla kuitenkin ihan tavaraliikenteestä? Käsittääkseni tuossa on aiemminkin seissyt Vok-vaunuja joista on purettu jotain terästä. | ||||
![]() |
06.08.2012 14:58 | Riku Outinen | ||
Eikait 2349:llä ollut mitään erikoisempaa roolia tuossa Lahden tapahtumassa. Helsingissä oli lauantaina asematapahtuma, ja pyhällä Valtterin vaunustoa vietiin Kouvolaan. Sattui vaan paikalle, kun oli palaamassa tuolta keikalta Kouvolasta. | ||||
![]() |
03.08.2012 14:20 | Riku Outinen | ||
Kyllähän siinä vanha ratapohja on, kuten voimme lukuisista vorgin kuvistakin todeta esim. https://vaunut.org/kuva/64784 https://vaunut.org/kuva/55989 | ||||
![]() |
31.07.2012 07:23 | Riku Outinen | ||
Miksei olisi? Saihan ennen esimerkiksi vakinaisten junien luettelon vaikka kotiin kannettuna. | ||||
![]() |
30.07.2012 12:33 | Riku Outinen | ||
Onko Venäjältä karsittu tällaista paikallisliikennettä 2000-luvulla? | ||||
![]() |
28.07.2012 16:52 | Riku Outinen | ||
Kouvolasta dieselit menevät Lahteen tällä hetkellä: T 2860 ma,ke,pe lähtö Kouvolasta 3.03 T 2874 ti,to lähtö Kouvolasta 10.25 |
||||
![]() |
28.07.2012 15:32 | Riku Outinen | ||
Yara Suomi Oy:n Yksipihlajan ammoniakkivaraston ympäristölupa (sivut 17-18) http://tinyurl.com/c4uzmbg "Ammoniakkivarasto on nesteytetyn ammoniakin vastaanottovarasto, johon ammoniakki tuodaan laivoilla, ja josta se lastataan rautatievaunuihin muihin käyttökohteisiin kuljetettavaksi." |
||||
![]() |
28.07.2012 14:20 | Riku Outinen | ||
Eikös Ykspihlajassa ole tuontiammoniakkia varten terminaali josta on ajettu ammoniakkia Sti-vaunuilla(Ovatko nykyään jo jotain Zakks?) ainakin Siilinjärvelle (happojunien yhteydessä), Harjavaltaan (ainakin pari kesää sitten yleensä 6 vaunun erissä), Tahkoluotoon, sekä Ouluun(Kemiralle). | ||||
![]() |
28.07.2012 14:14 | Riku Outinen | ||
Lahden seudulla (Lahden alueen päivystys, Heinola, Loviisa) käytetään Kouvolan varikon Dv12-vetureita, Lahdessa ei yövy dieselveturia kuin äärimmäisessä poikkeustapauksessa. Nämä veturit on kätevintä ajaa sinne (Lahteen) ja takaisin, siksi Loviisan ja Heinolan junat vedetään Dv12-vedolla myös Kv-Lh välillä. Vai olisiko se kätevää, että vaikkapa Kouvolasta pitäisi lähteä erikseen hakemaan Sr1 esim. 2869:ää Lahdesta, minun mielestä kuulostaisi hieman turhalta? Nythän dieselit tuo kätevästi junan Kouvolaan. | ||||
![]() |
28.07.2012 01:05 | Riku Outinen | ||
Ammoniakin tuonti Venäjältä Uuteenkaupunkiin pitäisi loppua rautateitse. Ammoniakkijunat ovat poistuneet vakinaisista jo alkuvuodesta, mutta ainakin toistaiseksi ammoniakkia on kulkenut suht säännöllisesti. Ja kommentin tueksi uutinenkin: http://www.uudenkaupunginsanomat.fi/uutiset/369305.html "Ammoniakki pois junista Yaran satamaliikenteen kasvu tulee suurelta osin ammoniakista. Aikaisemmin se tuotiin rautateitse Venäjältä halki kaupungin. Nykyisin Venäjä on lopettanut ammoniakin myynnin ja pääosa siitä tulee laivoilla Yaran satamaan. – Asiassa on se hyvä puoli, että vaaralliset vaunut eivät enää kolistele asutuksen seassa. Riskit ovat siirtyneet merelle. Siis syvempi ja leveämpi väylä olisi entistä tarpeellisempi, sanoo Soini." |
||||
![]() |
27.07.2012 23:35 | Riku Outinen | ||
Ammoniakkiliikenne ei vieläkään näköjään ota loppuakseen. | ||||
![]() |
27.07.2012 23:34 | Riku Outinen | ||
Todennäköisesti Vilppulasta tulee vieläkin haketta Joutsenoon tuo pari junallista viikkoon. Liikenne ei ole enää niin vilkasta kuin vaikka reilu 5 vuotta sitten, koska Vilppulan sahan kapasiteetti tippui noin kolmanneksella vuonna 2006. Silloinhan Vilppulasta tuli jopa 6 junallista haketta viikossa Joutsenoon. | ||||
![]() |
27.07.2012 23:30 | Riku Outinen | ||
Kyllä, tämä juna on 3023 ja tällainen vaunusto on kyseiselle junalle hyvin tyypillinen. 2869 tuli reilu 10 min. tämän perässä. | ||||
![]() |
27.07.2012 09:44 | Riku Outinen | ||
Kulkee ma-pe. Ma,Ke,Pe lähtöasema Riihimäki ja Ti,To lähtöasema Tampere. | ||||
![]() |
26.07.2012 23:54 | Riku Outinen | ||
Varaukset on täällä kuudelle raiteelle. Alunperin ensivaiheessa piti rakentaa kolme raidetta, mutta se supistuikin vain kahteen raiteeseen. | ||||
![]() |
26.07.2012 17:52 | Riku Outinen | ||
Kyllä tuo mainitsemasi 3070-vetoinen juna on selvästi ollut 2056. Joutsenon sellu- ja kemihierrevaunut. Nyt en enää tarjoa numeroa =) |