12.06. 09:40 | Ari-Pekka Lanne | |||
Eikös Muhkurissa ja Pansiossa edelleen lastata puutavaraa? | ||||
12.06. 09:29 | Ari-Pekka Lanne | |||
Niinhän se on aina mennyt, että uudet syömähampaat on narskuteltu alun vuosikymmenet pohjoisessa tai pohjoiseen suuntautuvassa liikenteessä. Kai se jotenkin liittyy haastaviin olosuhteisiin ja pitkiin välimatkoihin. Itseni sen sijaan on yllättänyt se, ettei näitä ole vieläkään nähty puhtaasti päivystäjinä, niinkuin näitä alunperin mainostettiin, kun oli tiedossa että Deeverit on niin loppu kun vaan voi veturit olla. | ||||
11.06. 23:44 | Ari-Pekka Lanne | |||
No nyt tällaista kuvaa ei sitten enää saakaan. Ei siitä montaa viikkoa ole, kun katsoin, että alkavat olla nuo vanhat telexpylväät jo melko ränsistyneitä. Tänään sitten havahduin siihen, että ne on korjattu pois. | ||||
10.06. 07:09 | Ari-Pekka Lanne | |||
Eikun niinpäs olikin, tuonkin kyllä joskus kuullut. | ||||
10.06. 00:03 | Ari-Pekka Lanne | |||
Herra Esa meinaa, että Vilppulassa oli ollut niin »ahdas paalu», että oli tullut jo suorastaan kylkikontakti? | ||||
09.06. 23:50 | Ari-Pekka Lanne | |||
Laipanvoitelugrafiittia tosiaan. Noita näkee paljon ratapihoilla, joissa tehdään vaihto- ja järjestelytöitä Dv12-vetureilla. Se oli myös riihimäkinen rautatieopiston opettaja ― taustaltaan liikenneohjaaja ―, joka v. 2018 lopulla kertoi Kouvolassa tuleville vaihtotyökuljettajille luennoidessaan, että noihin vanhoihin rajamerkkivaijereihin saattaa kompastua tai lyödä polvensa ratapihoilla liikkuessaan. Muuta tekoahan noilla vanhoilla vaijereilla ei nykyään ole, tämäkin kuvan lörpäke ratapihan muutostöiden jäljiltä parinsadan metrin päässä nykyisestä vaihteesta. Jäännöksiä vanhoilta ajoilta. Mutta tosiaan vaihtotyöhenkilökunnan puheissa »paalu» ja »nappula» elävät uskollisesti ― vaikkakin sellaisista puhuttaessa viitataan kuvitteellisiin rajamerkkeihin, kun ne konkreettiset tavallisesti nykyään maastosta puuttuvat ― ainakin niiltä oikeilta paikoiltaan. Ulkopuolisilla alueilla esim. satamissa on usein lajiteltaviin ja varastoitaviin vaunumääriin suhteutettuna pienet tilat eli lyhyet raiteet, jolloin ne on usein hyödynnettävä tarkasti ― »nappulasta nappulaan». |
||||
09.06. 22:20 | Ari-Pekka Lanne | |||
Höh, kukaan ei vieläkään viitsi tai kehtaa arvata Deeverin telistä tipahtaneen varpusvärisen monoliitin tehtävää veturin telissä... Selailin tuossa Dieselveturit ja moottorivaunut II -raamattua, niin joskus antiikin aikoina tällaisten kanttisauvojen sijaan on pelattu jollain kymmenien kilojen rasva-annostelijoilla... | ||||
09.06. 16:08 | Ari-Pekka Lanne | |||
Luultavimmin. Vrt. http://vaunut.org/haku/kommentit/?m=1&ku=290&t=ett%C3%A4%20niit%C3%A4%20on%20ollut%20kaksi,%20tarkoittaa | ||||
09.06. 08:45 | Ari-Pekka Lanne | |||
2749:n paapuurin kylkiysi puuttui jo perjantai-illansuussa 1/3-2019, kun veturi toimi mun Dv12:n pöydästäajon inssiajon kulkulaitoksena. Ohjelmassa oli Tampereelta saapuneen iltasekuli T 3729:n vaunuston lajittelu Rauman satamaan vaihtotyönjohtajan toimiessa työparina. Eli perinteistä vaihtotyötä. Sitä en muista, oliko valmistajanlaatta tuolloin vielä matkassa mukana, mutta ohjaamon saman puolen lämpöpatterilla killui joka tapauksessa hevosenkenkä. | ||||
09.06. 00:25 | Ari-Pekka Lanne | |||
Jo vain. Jt-1969 62 §: »1. Rajamerkki osoittaa vaihteessa ja raideristeyksessä paikan, johon saakka raidetta voidaan käyttää estämättä viereisen raiteen liikennettä.» Tuon ajan Jt tunsi rajamerkkeinä kuvan teräsköyden sekä puna-valko-punaisen maalauksen kiskossa: http://vaunut.org/kuva/37905 . Jt-1957 kuvasi näiden lisäksi rajamerkiksi rautaisen tai puisen paalun. Vaihtotyösanastoon »paalu» kuuluu edelleen oleellisena. Ainakin Turun ja Uudenkaupungin seudulla käytetään sen sijaan termiä »nappula», joka johtunee tällaisen teräsvaijerin nupista. Mutta entäs tuo kantikas grafiittipötkylä? Vihjeenä voisi kertoa, että se on näköjään myöhempien aikojen hapatuksia, koska Valtionrautateitten v. 1971 toimittamassa opuksessa »Dieselveturit ja moottorivaunut II» kuvataankin näköjään luvussa »Sv 12- ja Sr 12-veturit» tuollaisten tuubien sijaan toisenlainen järjestely asian hoitamiseksi. |
||||
08.06. 17:47 | Ari-Pekka Lanne | |||
»Lätistymästä» kirjoitetaan ainakin prujun »Ratakiskon elinkaari» (Mikko Kauppinen, Liikennevirasto, 2011; https://core.ac.uk/download/pdf/39980793.pdf ) s. 46. Termin »jäyste» opin 90-luvun loppupuolella yläasteen metallitöissä legendaariselta raumalaiselta teknisen työn opettajalta Matti Pursiheimolta ( https://www.uutisrauma.fi/mielipiteet/tlee-suviki-jalle-6.331.145665.5bc717f52e ). |
||||
08.06. 07:01 | Ari-Pekka Lanne | |||
Luulen että aika moni satunnaisista rautatiematkustajista olettaa moista touhua nähdessään isojen äijien leikillään ruovittelevan. Meneehän sekin monelta kadunkäyttäjältä yli hilseen, kun päivystäjä vetää vaunuroikan vaihteen taakse ja sitten työntää sen jälleen tulosuuntaansa. Vallankin, kun jossain junien pilkkomisissa tällaista sahausta saattaa jatkua loputtomiin. XoD | ||||
07.06. 16:40 | Ari-Pekka Lanne | |||
En tiedä, mihin suuntaan menee tavaraa, mutta on siinä öljyvarastolla näkynyt viime aikoina liikettä. | ||||
07.06. 15:47 | Ari-Pekka Lanne | |||
Ei nykyään enää mitään erillisiä koulutusjunia ajeta. Toki alkuun työnopastajan valvonnassa, mutta kuitenkin. Tämä taitaa liittyä Nokian ratapiharemonttiin. Siellä ei varmaankaan ole ollut ympäriajomahdollisuutta, niin Siuro on sitten seuraava mahdollisuus. | ||||
06.06. 17:20 | Ari-Pekka Lanne | |||
Syy letkan pykälä pykälältä tapahtuvaan hilaamiseen on vaunuvaaka, jonka päälle radio-ohjauskuljettajat passaavat vaunut yksitellen. | ||||
06.06. 05:57 | Ari-Pekka Lanne | |||
Niin se kai sittenkin on. Meillä on Timon mainitseman saturaatiopisteen saavuttamiseen vielä matkaa viisi vuotta. Tai kolme viikkoa, jos lasketaan alun susipariaika mukaan. | ||||
05.06. 17:02 | Ari-Pekka Lanne | |||
Ai niin, täällähän saattaa olla sellaisia nuorempiakin rautatieharrastajia, jotka eivät ole vielä päässeet nauttimaan perhe-elämästä. Se, että frouva kantaa asuinrakennuksen päälle rakennettuun huvimutteriin, johon perheenpää on piiloutunut selvittämään ajokoomaa eli linjahypnoosia, pölynimurin, ei siis enteile sitä, että frouva siivoaisi siellä. Se merkitsee sitä, että frouva olettaa epäsäännöllisten työvuorojensa välillä toipuvan perheenpään ryhtyvän siivousaskareisiin. | ||||
04.06. 13:28 | Ari-Pekka Lanne | |||
Ei sunk niist muist pojist olis mihinkä ollukka. En kyl muist nähneeni semmost pytinkiä. Sekin voi olla, kun ei tuolla tule juuri sivuille katseltua. Mutta tosiaan kuulostaa jännältä. Sinne voi sitten mennä piiloon frouvalta. Tai kai se pölynimurin sinnekin kantaisi... | ||||
04.06. 05:11 | Ari-Pekka Lanne | |||
Tuossa taisi olla vielä melkein Sn:n (130 km/t) verran, vaikka juna jo rullailikin. Ja rullasi Nohkuan mäen yli aina Karkun rautikselle. Valojen himmennys jäi vähän viime tippaan. Tosin luulisin, etteivät Kakkosen kelmeät lamput isoinakaan kovin häikäise ainakaan näin aurinkoisilla keleillä? | ||||
03.06. 10:30 | Ari-Pekka Lanne | |||
Penassa on tosiaan kahdeksan ajomoottoria, jotka jakautuvat äskeisessä mainittuihin vaunuihin. Kussakin moottoroidussa vaunussa on kaksi ajomoottoria ja kaksi vetävää akselia, kyseisten vaunujen sisemmät akselit. Telien välissä olevilta ajomoottoreilta voima välittyy akselinkäyttölaitteille kardaanien välityksellä. Moottorivaunujen teleissä vetävien akseleiden kavereina olevat laahusakselit saavat aikaan sen, että Pena on siinä mielessä kuin Transitti, kun se jää vaikka kesällä nurmikolle. | ||||
03.06. 09:30 | Ari-Pekka Lanne | |||
Hieno kuva! Toisena veturina jolkotteli Sr1 3019. | ||||
01.06. 12:03 | Ari-Pekka Lanne | |||
Kas kas. Raumalainen ja porilainen vaihtotyönjohtaja ovat sopineet samaan kuvaan. | ||||
31.05. 11:42 | Ari-Pekka Lanne | |||
Veljet, mikä historiakuva! Sr2 oli tuolloin varsin huikea laitos. ― Mitä se toki on edelleenkin, vaikka sen asema Valtionrautateitten »syömähampaana» onkin nyt vuosikymmenten mentyä murenemassa. | ||||
29.05. 19:46 | Ari-Pekka Lanne | |||
Käsisäädössä eivät toimi myöskään kentänheikennykset, joten vastasähkömotoriset voimat viimeistään alkaisivat hillitä kierrosten kasvua ennen äärettömyyksiä. Tosin ennen kuin ajomoottoreiden ryntäys pääsisi niin pahaksi, taitaisivat pyörät jo olla jyrsineet montut kiskoihin. Lumirakeen vaunusome-esseet ovat kyllä mainioita, niinkuin kokemus kuljettajana ja kouluttajana sekä alan harrastus edellyttävät. Erittäin mukavia tekstejä! Sr1:n veto- ja jarrutiloista puheen ollen ei voi olla ajattelematta vetotankoja, jotka välittävät veto- ja jarruvoimat teleistä veturin runkoon. Tuossa yhtenäkin päivänä viereeni pysähtyi tupla-Susi. Kuljettaja jarrutti hitaasti valuvan junan loivaan ylämäkeen sähköjarrulla, aivan lopun pienellä suoriksella. Veturien telien lopulta pysähtyessä vaunut yrittivät vielä hiukan tuupata vetureiden koreja eteenpäin, kunnes mäki veti vaunut sekä vetureiden korit junan tulosuuntaan sen, minkä vetotankojen klappi antaa myöten.Se on aina vaan päheä näky, kun Kaalihäkki tekee liikkeelle lähtiessään tai pysähtyessään sitä telijuttua. Katsokaa joskus, jotka ette ole vielä huomanneet ilmiötä. Nopeusasettelu on tosiaan kätevä monessa tilanteessa. Hiutaleen kuvaama ajotyyli edustaa luultavasti valta-asennetta sen suhteen. Toisaalta sanotaan, että on ääretön määrä tapoja mennä paikasta A paikkaan B. On sekin ääripää, joka pyrkii aina ja kaikissa tilanteissa pitämään junan nopeuden vakkarilla ja suurella tehopyynnillä niin lähellä Sn:ää kuin mahdollista. Ylämäessä ajolanka imetään kuivaksi ja ― Kakkosen sekä erityisesti Kolmosen tapauksessa ― alamäessä siihen tungetaan sähköjarrutehoa siinä määrin, että syöttöasemien ylijännitereleet paukkuvat. Itse kuulun sen pään vähemmistöön, joka ei tahdo löytää rataverkoltamme niin tasaisia pätkiä, että raaskisi antaa ohjia vakkarille, ainakaan kovin voimaperäisesti. Maastonmyötäisessä ajotyylissä annetaan ― siinä määrin kuin aikataulu, muu liikenne, mäkeenjäännin vaara yms. mahdollistavat ― nopeuden romahtaa ylämäessä, eli osan junan liike-energiasta muuttua potentiaalienergiaksi. Alamäessä päästetään juna »laukalle», jolloin potentiaalienergia palautuu liike-energiaksi. Toisaalta voidaan ajaa vakionopeuden sijaan vakioteholla (josta Lumirakeenkin esittelemässä tavassa on osittain kyse). Siinäkään ei tarvitse koskea pitkiin matkoihin virtarattiin. Kokemus hioo sopivan tasapainotilanteen löytämistä. Jo varhaisissa kokeiluissani aloittelevana linja-autonkuljettajana saatoin havaita tällaisen ajotavan selvästi havaittavan edullisen vaikutuksen naftankulutukseen. Kohta parinkymmenen vuoden ajan olen omaksuttanut itseäni ekoajoon, johon kuuluu maastonmyötäisen ajon lisäksi monia asioita, joista rautatien kohdalla ei voi olla mainitsematta esimerkkinä pitkiä rullauksia. Olen niin kotona kuin työpaikallakin se pihi talviorava, joka sammuttelee kaikki valot. Minun jälkeeni aina pimeys. Kimmo mainitsi vakkarin vaikutuksesta kuljettajan tarkkaavaisuuden jakamiseen. Joissain tilanteissa vaikutus voi olla myönteinen. Sitä en kiellä. Epäilemättä sen suhteen on henkilökohtaisiakin eroja. Toisaalta junan kuljettaminen on sellaista monitasoista keskittymistä vaativaa, että jos pakka leviää siitä, kun soppaan lisätään tehonsäädön kanssa nyprääminen, eivät resurssit riittäisi muutenkaan. Olenpa toisaalta kuullut sellaisiakin mielipiteitä, joiden mukaan vakkarin käytön rajoittaminen päinvastoin parantaa kuljettajan tilannetietoisuutta. Katsotaanpa vaikka videota linkin https://yle.fi/a/74-20078828 uutisen yhteydessä. Matkaneuvojalla on vasen käsi virranasettelupyörällä ja oikea itsarin kahvalla valmiudessa jarruttamaan. Usein junaa koskevat nopeusrajoitukset vaihtuvat tiheästi. Jatkuva nopeusasettelun säätäminen niihin varastaa keskittymistä kaikelta muulta. Siihen ei ainakaan tällaisen yksinkertaisen maalaisveturinkuljettajan kapasiteetti riitä. |
||||
28.05. 17:29 | Ari-Pekka Lanne | |||
Usein ne ovatkin, mutta sitten pajatso menee syystä tai toisesta vaihtotöitä tehdessä sekaisin, eikä sitten välttämättä ihan heti aleta vaihtotöihin vain sen takia, että saataisiin SA3 letkan päähän. Kun se kuitenkin menee apulenkillä siellä välissäkin. | ||||
26.05. 17:21 | Ari-Pekka Lanne | |||
Oi oi... | ||||
26.05. 16:31 | Ari-Pekka Lanne | |||
Tuli mieleen kuvan http://www.vaunut.org/kuva/167947 alla käytyyn keskusteluun liittyen, että tuota valtatienharmaata »roiskehelmaahan» on säilynyt myös näissä Sir Souterilta ostettuihin väreihin maalatuissa autoissa. Tukeeko se sitten roiskeläppäväitettä, vai onko se puhtaasti maalinsäästöä… Toisaalta Lauttakylän Auton Kabusit (15 kpl) olivat vuoden 2008 kesään asti ExpressBus -markkinointiyhteenliittymän väreissä, jolloin niiden helmatkin olivat valkoisia. | ||||
26.05. 15:36 | Ari-Pekka Lanne | |||
Niin, noinkohan liittyy siihen. Mutta työjuna on saattanut olla sepelöintiasioilla. Olisiko palaillut takaisinpäin vaikka ratatöinä? Tuossa tänään, kun kävin Uudessakaupungissa, niin siellä näytti olevan uutta sepeliä rautiksen ja Kemiran apulantatehtaan välillä. | ||||
26.05. 06:58 | Ari-Pekka Lanne | |||
Ai, siinä tapauksessa niiden on oltava typpihappokuormassa. Jolloin punnusvaunu voisi olla tyhjien piifluorivetyhappovaunujen eli »piippoloiden» ja kuormatyppien saumakohdassa. | ||||
25.05. 22:25 | Ari-Pekka Lanne | |||
Jospa sen perässä olevat pöntöt ovat »huoltiksia», jotka katkaistaan junasta Tampereella. Kalibrointivaunu jäisi sitten siinä samaa hyömyä... | ||||
24.05. 12:32 | Ari-Pekka Lanne | |||
Seisontajarruja ihmeteltiin aikanaan kuvan http://vaunut.org/kuva/156460 alla. | ||||
23.05. 21:03 | Ari-Pekka Lanne | |||
Ykkönen on analoginen, virtapiireihin ja vipukytkimiin perustuva pappalaitos, jonka pöytä on avattava ja suljettava nappula nappulalta ―, kun sen sijaan Kakkonen ja Kolmonen ovat väyläohjattuja painikedigitoosia. Hiutale tuossa kaivoi veturia esitellessään näytille jo suihkuturbiinipäiset yhteisajokaapelitkin, joita pitkin johtuu joitain käskyjä ja juoruja johto- ja apuveturin välillä. Määräänsä enempää tietoa niihin ei kuitenkaan sovi kulkemaan. Jos vaikkapa tupla-Sutta ollaan valmistelemassa ajettavaksi pelkkänään, vaunuitta kulkevana veturisiirtona ― ja tätä aikomusta varten veturiparin häntään halutaan sytyttää loistamaan punaiset loppuopastelyhdyt ―, asianmukaisten punalamppujen prätkytyksen mahdollistava nappula löytyy apuveturin johtoveturia vasten olevan väliohjaamon ajopöydästä. Joskus tämä(kin) nappula saattaa erehdyksessä jäädä ohjaamosta poistuttaessa väärään asentoon: http://vaunut.org/kuva/88827 . Linkin kuvassa näyttää unohtuneen sen lisäksi kyseisen, vaunuja vasten olevan, ohjaamon manuaalisesti eli lihasvoimin avattavat ja suljettavat peilit auki. |
||||
22.05. 12:56 | Ari-Pekka Lanne | |||
L. P. Hartley: »Menneisyys on vieras maa. Siellä asiat tehdään toisin.» | ||||
14.05. 14:16 | Ari-Pekka Lanne | |||
Keynesiläisistä talousopeista on jo aika matka leninistiseen »proletariaatin diktatuuriin». Siitäkään ei pääse mihinkään, että diktatuurin vastakohta demokratia väkisinkin vaatii tuotantovälinekastin kuulemista. Vallan ― jota rahakin on ― kasaantumisessa piilee aina vääryyksien riskinsä. | ||||
13.05. 10:35 | Ari-Pekka Lanne | |||
Muistan kun keräsin tänne kerran vertailuarvoja Konkasta ja Volvosta: http://vaunut.org/kuva/147647 . Konkassa on jäätävästi painoa ja moottoritehoa, ja sillä pystyy päästelemään kovempaa. Se on surkeaa, kunnei Konkka pärjää ekoajokisassa edes vanhalle kunnon Lättähatulle, jonka kulutuksen muistelen olevan jotain 30 litraa satasella. | ||||
12.05. 19:08 | Ari-Pekka Lanne | |||
80-luvun alun jälkeen ei taidettu maantie-Kabusseihin juuri laittaa automaattilaatikoita. 2000-luvun alun runsaslukuisissa sarjoissakin oli pitkäkeppinen ZF, joka oli erityisen tunnettu siitä, että sitä ei ajamalla rikki saanut. Koivistolaista pragmaattisuutta sekin. Ne olivat ajossa senkin ajan kuin »tehdasvalmisteiset» sähkökeppiautot odottivat varaosia ja korjaamoaikoja laatikkovaivoihinsa. Katuri-Kabusseissa taisi olla vallan automaatit, ehkäpä kaupunkiliikenteen hektisyyden varalta. ― Mutta minimotit niissäkin. | ||||
12.05. 16:29 | Ari-Pekka Lanne | |||
Mutta tosiaan herra Esalta hyviä tarkennuksia ja täydennyksiä tuohon Koivarin värimaailma-asiaan. Tätä tietoa ei taida mistään kirjoista löytyäkään, joten laitetaan sekin tähän. Ennen kuin unohtuu. Koivarin autojen ajaton ja ikoninen laskuviivamaalauskuvio oli Tommolan Riitta-vaimon käsialaa. Samoin olivat istuintekstiilien kuviot. | ||||
12.05. 14:39 | Ari-Pekka Lanne | |||
Vielä Kabussin helmapelleistä, kirjan »Koiviston Auto Oy 1928―1988» s. 187: »Korin ulkoverhous oli kevyttä ja korroosiota kestävää alumiinia. Alaosan alumiinipaneelit kiinnitettiin niittaamalla ja jätettiin maalaamattomiksi, mikä oli meillä harvinaista, mutta yleinen käytäntö USA:ssa. Korin alaosan vauriot voitiin korjata helposti vaihtamalla uudet paneelit uhraamatta aikaa maalaukseen ja sen edellyttämälle pohjatyölle.» Mutta vaikkei tuossa, sen enempää kuin Rintiksenkään opuksen jutuissa mainita valtatien- tai alumiininharmaan värin immuuniutta maantiepölytahroille, niin senkin selityksen aikanaan kuulin jossain rasvamontun reunalla. Enkä sitä yhtään epäile, onhan tämä konsti tunnettu Valtionrautateilläkin jo pitkään. »Alustanharmaata» on tosiaan altteimmissa kohdissa nähtävissä yllä olevassa kuvassakin. |
||||
12.05. 13:46 | Ari-Pekka Lanne | |||
Herra Esa, kertomastasi nousee esiin pari Tommola Inc. -tyylistä seikkaa. Martti diggasi yli kaiken ekonomisuudesta sekä amerikkalaisista linja-autoista. Tommolan suunnittelemien Kabusien, vallankin sellaisten niittikylkisten versioiden, muotokieli toi väkisin mieleen Greyhoundit. Alumiinin keveys oli oleellista, että polttoaineenkulutus saatiin minimoitua. Kabusin sydän, moottori oli useimmiten jenkkiläinen, joko Detroit, Gardner tai Cummins; ja mahdollisimman pienitehoinen sellainen, koska kevyen alumiinilinja-auton liikuttamiseen ei paljon energiaa tarvitse haaskata. | ||||
11.05. 18:57 | Ari-Pekka Lanne | |||
Ehkei Vertti erityisesti hieno, mutta tämänkin vaunun alaosa on maalattu likaantumiselle kenties mahdollisimman immuunilla värillä. Samankaltaista pikitienharmaata käytti Koivari linja-autojensa helmoissa: http://vaunut.org/kuva/164580 | ||||
11.05. 12:17 | Ari-Pekka Lanne | |||
Aina pahempi. Sentään mäen kerrotaan maksavan aina velkansa takaisin. Samaa ei voi sanoa radan kaarteesta, jonka myös voi päätellä tilanteessa purevan. Eipä käy kateeksi muinaisdeeveripoloa. Sentään niin kaarre-, kuin nousuvastuksenkin voimakkuudet ovat jyrkästi riippuvaisia junan massasta, jota tässä tapauksessa ei paljon ole. Mutta kun erisorttisia junan vauhtien kasvamisen vastuksia alettiin luettelemaan, ei kai tässä tapauksessa voi olla mainitsematta vielä »läskipyöräefektiä». Sen suhteen on olemassa kahdenlaisia massoja ― niitä, jotka on saatava radan suuntaiseen liikkeeseen ―, sekä niitä, jotka on tämän lisäksi saatava pyörimään sitä nopeammin, mitä kovempi on junan vauhti. K14-telin pyöräkerta painaa reilun tonnin, joten tässä junassa tätä viimeksi mainittua, työläämmin liikkeelle saatavaa massaa on yli sata tonnia. Yli kuudesosa kaikesta. Kompakteimmillaan junan kokonaispaino voitaisiin pakata tumpiksi, jossa olisi viisi sadan tonnin vaunua ja keulilla lähes samanpainoinen veturi. Akseleita olisi tällöin sadan sijaan 24 tai 26, riippuen kelpuutammeko possujunan veturiksi lievästi alipainoisen, 90-tonnisen Kolmosen, vai vaadimmeko museon pölyisistä kammioista kaivettavan ulkosalle kuusiakselisen, 120-tonnisen Hurun. Joka tapauksessa tällaisessa vertailutilanteessa pyörimismäärän hitaudelle altista massaa olisi vain muutama prosentti kaikesta. |
||||
11.05. 08:34 | Ari-Pekka Lanne | |||
Täysosuma auringon suhteen ja muutenkin. Deeveritkin parhain päin ― johtoveturi pitkä nokka edellä ―, apuveturit siten, että harmonisesti vastakkain ovat aina samaa maata olevat veturinpäädyt. | ||||
10.05. 23:35 | Ari-Pekka Lanne | |||
Niin, ajattele. Ne 80-luvun loppupuolen pakkastalvet, Kekkonen ja Koivisto, puhelinosakkeet, Teem- ja Smurffi -virvoitusjuomat, salmelais–kaitsus-Napakymppi ja jäänmurtajavitonen. Niin kasaria kuin vielä ysärikin paikoin oli, niin ysärin alkupuolelta on siltikin jäänyt mieleen eräs kina rinnakkaisluokalla olleen koulupojan kanssa. Hän ei sitten niin millään uskonut, että meillä ei ole autoa. Luuli tosissaan, että piloillani kiellän toistamiseen hänen väitteensä. Hän oli kerran kylänraitilla ohikulkiessaan nähnyt minun kömpivän betonielementeistä kasatun asuinkasarmimme pihamaalla ulos erään tuttavaperheemme Opel Kadett D -farkkuautosta, joten sen oli sitten hänen mielestään oltava meidän automme. Jo siihen aikaan ei tullut kuuloonkaan, että joku eläisi elämäänsä ilman autoa. Sellainen narratiivi ei vain mennyt enää läpi. |
||||
09.05. 19:14 | Ari-Pekka Lanne | |||
Sp(s) painaa n. 22 t. ( https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-transpoint/asiakkaan-opas/kalusto/rautatiekalusto/kotimaan-liikenteen-vaunut/avovaunut/raakapuuvaunu/raakapuuvaunut-sp-sps-spa-spar/ ) Olin laskevinani videolta 24 vaunua, jolloin junapaino olisi 528 t (kokonaispaino 596 t). Eli ei paljon mitään; reilu puolet Deeverille junassa (rataosasta riippuen) sallitusta. Kuitenkin videolta kuuli Dv:n työskentelevän täysillä, eikä vauhti näyttänyt siltikään kiihtyvän. | ||||
07.05. 20:27 | Ari-Pekka Lanne | |||
24 vaunua on kai tavallisimman Sp(s) -pötkön mitta. Joskus »kakkosnelosesta» on jouduttu jonkin löydetyn vian takia erottelemaan sivuun yksi vaunu, jolloin tähteelle on jäänyt 23-vaunuinen tuutti. Usein kakkosnelonen jaetaan ainakin kuormauksen tai purun ajaksi kahtia, jolloin nähdäänkin 12-vaunuisia letkoja. Tietyissä paikoissa suositaan myös osamääriä 1/3 (8 vaunua) ja 2/3 (16 vaunua). Viimeiseksi mainitun tötterön johdannainen eli 2 x 2/3 on juurikin kuvan 32-vaunuinen maila. | ||||
04.05. 20:29 | Ari-Pekka Lanne | |||
Tunnetusti yksiä armeijan sodanajan himotuimmista pakko-ottosiviiliajoneuvoista ovat maasto-, lava- ja kuorma-autot sekä traktorit, joten samanlaista kalustoa on loogista olla käytössä myös rauhan ajan harjoituksissa. Voihan sen traktorin ajaa vaikka puun latvaan, kuten kadetti Kari kyyditessään kasarilla peräkärryn lavalla matkustaneita kadetteja Pyötsiä ja Hulkko: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/96b703ab-dbbd-4ecd-aa77-e332f3bc2592 | ||||
28.04. 13:21 | Ari-Pekka Lanne | |||
Iskareiden kunto vaikuttaa. Samoin pyörien profiili. Puhutaan »kartiokkuudesta». Mutta ylipäätään vetureiden matkustusmukavuus on kaukana matkustajavaunujen tasosta. Ja Sr2 on pahimmasta päästä. Mitä Timo Huruun tulee, muistelen jonkun vanhemman kaartin veturinkuljettajan kuvanneen täällä joskus sen liikkeitä »laajoiksi ja avariksi». Nythän Hurun käyttäytymistä pääsee tunnustelemaan vain kahdeksankympin vauhteihin asti. |
||||
28.04. 11:30 | Ari-Pekka Lanne | |||
Mahdoton sanoa. Kolmekymmentä vuotta sitten, kun Sr2 oli uusi, en voinut kuvitellakaan, että olisin päässyt ohjaamovierailulle veturin ollessa paikoillaan, saati sen ollessa liikkeessä. Ja kääntäen, eivät muut vetokalustot samalla tavalla hölsky, ei edes huomattavasti vanhempi Sr1. | ||||
28.04. 10:35 | Ari-Pekka Lanne | |||
Esimerkkikuva nykyajan tsekkilistan käyttämisestä: http://vaunut.org/kuva/166606 . Veturinkuljettaja laittaa Iso Vaaleeta hinuukuntoon ruksaillen samalla luurissaan olevaan hinauslomakkeeseen asioita tehdyiksi. | ||||
28.04. 07:36 | Ari-Pekka Lanne | |||
Vaikka Kolmonen onkin ottanut takapakkia Kakkoseen verrattuna kajuutan ergonomiassa ja siitä kuultaa läpi saksalainen logiikka sekä nykyajan digidigi, puhumattakaan ohjaamomeluun kuuluvista ajomoottoreiden jyristämisistään ja toosan korkeajänniteresonointipörinöistään, niin kyllä se vain Kakkosta tasaisemmin kulkeutuu eteenpäin. Havahduin Kakkosen nuljumisen määrään alkuvuodesta, kun liikenteellisten erikoisuuksien kautta sattui viikkojen ajanjakso, jolloin kohdalle ei osunut metriäkään kakkosmatkailua. Ykköstä, Kolmosta, Edoa ja Pendoa kyllä oli. Kun sitten ehkä kuukauden kakkosbreikin jälkeen kiipesin jälleen, itseni muiden laitosten vakaampiin menemisiiin totutettuani, Kakkosen kyyditettäväksi, melkein järkytyin siitä kiemurtelusta. Pahimpien vatkausten meneilläänolon tietää siitä, kun junankeulasta alkaa kuulua tuttu kolina. Se tulee siitä, kun SA3 heiluu laidasta laitaan kuin hullun mulkku. | ||||
23.04. 10:44 | Ari-Pekka Lanne | |||
Aihe on epätoivoinen suo perattavaksi. Sallittaessa ehken siltikin hiukan kuittaan Jussin depatinhakuista kommenttia. Muutamia kuljetusorganisaatioita nähtyäni luulisin löytäväni sen purukumin todennäköisimmin sieltä pienen tallin työmopedin kojelaudassa loistavan merkkilampun päältä. Isäntä saattaa nuukuuttaan viivästyttää korjaamokäyntiä, jos edes senhetkinen markkamääräinen tilanne sallisi moista. Suuren rautatieliikennöitsijän kalustovastaavat sen sijaan laativat deeverikuljettajalle omat menettelyohjeensa sellaisten tilanteiden varalle, joissa vetävien akseleiden lämpöjä indikoivissa merkkilampuissa ilmenee poikkeavuuksia. |