|
Kuvasarja: Katsaus Sallan rataan välillä Kelloselkä - rajavyöhyke |
14.09.2022 10:18 | Kari Haapakangas | ||
| Radasta puheenollen, huomioiden rakentamisen kiire ja ajankohta, tuo rataosuus on rakennettu yllättävän nykyaikaisesti. Eihän Kemijärvi-Raja välillä ole lainkaan "peukalomutkia", mutta leikkauksia, penkereitä ja järvenylityksiä on. Jos aikaa olisi ollut enemmän (ja rahaa vähemmän), tuskin esimerkiksi Kotajärven ylitystä olisi toteutettu nykyisestä paikasta. | ||||
|
|
13.09.2022 11:50 | Kari Haapakangas | ||
| Miksiköhän siinä on tuo kieltomerkki? Junan tulemisesta ei ole vaaraa, eikä tämä ole vielä rajavyöhykettäkään. | ||||
|
|
13.09.2022 11:46 | Kari Haapakangas | ||
| Siinä kuitenni on kiskot. Eikös se jostain täältä joku yritteliäs haalinut vähän romurautaa? Junahan tuosta on kulkenut viimeksi syyskuussa 1944 | ||||
|
|
12.09.2022 12:57 | Kari Haapakangas | ||
| Melkeinpä veikkaisin, että tuossa oikealla ei pohjavesi ole enää kaukana. Sen verta rehevältä kunttakerros siinä vaikuttaa. | ||||
|
|
12.09.2022 10:10 | Kari Haapakangas | ||
| Hauska fakta on, että rataosahan oli alunperin suora myös Verebjen kohdalla. Senaikaisten veturien uupuminen pitkään ja jyrkkään nousuun selittää varsin tökerön näköisen mutkan radassa. Ja nykyäänhän on siinäkin palattu alkuperäiselle linjalle. |
||||
|
|
11.09.2022 20:05 | Kari Haapakangas | ||
| Eipä tuolla Haapämäki - Saarijärvi välilllä näytä olevan kuin yksi asutuskeskus: Multia. Mitenkähän tuo rata oli tarkoitus Multialla suunnata? Kouluniemen kautta ei näytä oikein lupaavalta, ehkä mieluummin Kivisalmen-Majasalmen kautta? | ||||
|
|
09.09.2022 11:05 | Kari Haapakangas | ||
| Lievä deja vu -tunne tuli tätä katsoessa... https://vaunut.org/kuva/7157?tag0=1%7CDr13%7C |
||||
|
|
09.09.2022 10:29 | Kari Haapakangas | ||
| Stalinistisessa viivanvedossa käytetään PAKSUA tussia. Tällöin jää sopivasti toleranssia asettaa toteutus "sopivaan" kohtaan. | ||||
|
|
09.09.2022 09:29 | Kari Haapakangas | ||
| Harmi kun tuo kartta ei juuri korkeuseroista kerro, mutta nopeasti rakennetun radan piti ilmeisesti vältellä tiettyjä maastoesteitä, kuten vaaroja (mutka etelään) ynnä kuruja (mutka pohjoiseen). | ||||
|
|
06.09.2022 14:40 | Kari Haapakangas | ||
| Eiköhän siinä ole vanhukselle ihan tarpeeksi vedettävää. | ||||
|
|
05.09.2022 09:49 | Kari Haapakangas | ||
| Tuohan kannattaisi täydentää "kirkkovene"-kuvioksi. Pääsisi ainakin naureskelemaan sisään (ja ulos) kömpijöiden kustannuksella. | ||||
|
|
04.09.2022 13:41 | Kari Haapakangas | ||
| Ja tuo ruoppaus on osa Oulujoen voimalaitosrakentamista. Sotkajärven voi sanoa olevan Utasen voimalan alakanavan viimeinen /Pällin voimalaitoksen yläkanavan ensimmäinen osa. On siis osa Oulujoen rankimmin raiskattua osuutta. | ||||
|
|
30.08.2022 08:55 | Kari Haapakangas | ||
| Seinällä on Postikartta. Näinköhän nämä linjakirjurit tekevät yhteistyötä Posti- ja lennätinlaitoksen kanssa? | ||||
|
|
30.08.2022 07:50 | Kari Haapakangas | ||
| Syvä valtaoja seuraa radan kulkua. Siinä on ojurilla lapio saanut heilua tosissaan, että tuollainen on savimaahan saatu. Viittaa myös siihen, että radalla on saattanut olla kuivatusongelmia. | ||||
|
|
26.08.2022 04:18 | Kari Haapakangas | ||
| Kuinkas nopeasti tasoristeyksen puomit lähtevät laskeutumaan kun tähän pärähtää vihreä? | ||||
|
|
25.08.2022 11:05 | Kari Haapakangas | ||
| Nethän aiheuttavat suurta huvitusta paikallisille, kun ulkopuoliset vääntävät niitä aina ja ikuisesti väärin. Tällä seudulla Kempele on ikuinen hauskuuttaja. Kempeleessä on oikein Kempeleellä väärin. Tai, no, oikiastaan Kempeleesä on se oikia muoto. | ||||
|
|
19.08.2022 10:37 | Kari Haapakangas | ||
| Tai hollantilaisen sinterklaasin apuri musta petteri... | ||||
|
|
17.08.2022 12:15 | Kari Haapakangas | ||
| Tuon inventoinnin johtopäätöksissä oli mielenkiintoinen kappale: (s 67) "Keravan ja Riihimäen välinen rata on jo linjaukseltaankin historiallinen. Tällä välillä Helsingin–Hämeenlinnan rataa ei ole oikaistu kertaakaan alkuperäisestä. Ottaen huomioon radan korkean iän ja sen korkean käyttöasteen, linjauksen alkuperäisyys on merkittävää. Monia Suomen vanhoja ratoja on uudistusten yhteydessä jouduttu oikaisemaan. " Rataosa on siis kerralla rakennettu suoraksi. Tämä taitaa tosin johtua maastosta, harvinaisen helppoa radanrakennusmaastoa. |
||||
|
|
17.08.2022 09:48 | Kari Haapakangas | ||
| Kuten inventoinnissakin todetaan, rakennus on melko suuri yksinkertaiseksi vahtituvaksi. | ||||
|
|
16.08.2022 10:22 | Kari Haapakangas | ||
| Enempi kyllä kasaria dieselin vetämine sinisineen. Kyllä ysäri oli jo punainen sähköllä höystettynä. | ||||
|
|
14.08.2022 13:52 | Kari Haapakangas | ||
| Puolustuksellisesti erinomaisella paikalla, mutta saari on kyllä kovin pieni. Veikkaisinpa, että linnan aktiiviaikana viereinen hieman suurempi saari on palvellut linnan huoltoa esilinnanna. | ||||
|
|
12.08.2022 08:16 | Kari Haapakangas | ||
| Näin lakeuden kasvattina menisi ihan täydestä. Joten saisko ihan pikku brieffauksen mitä outoutta tuossa on? | ||||
|
|
11.08.2022 09:47 | Kari Haapakangas | ||
| Myös rinnevarjostuksen käyttäminen paljastaa "armotta" vanhan ratapenkan olemassaolon. | ||||
|
|
10.08.2022 14:40 | Kari Haapakangas | ||
| Olettaen tietenkin, että Venäjän keisarikunnalla olisi ollut halua, kykyä, resursseja ja tarmoa kaivoksen rakentamiseksi. Harmillisena pikkuseikkana olisi lisäksi ollut kunnollisen sataman puute (Narvik oli osa Ruotsia tuolloin). | ||||
|
|
09.08.2022 16:26 | Kari Haapakangas | ||
| Hakisin popparit esiin, ellei tuntuisi, että joku täällä haastelee tosissaan... | ||||
|
|
09.08.2022 14:11 | Kari Haapakangas | ||
| Aika harva Suomessa tulee ajatelleeksi miten tärkeä polttoaine pienkuluttajille propaani Yhdysvalloissa on, vaikka onhan propaanikauppias jopa yhden piirrossarjan isukin ammattinimike. | ||||
|
|
04.08.2022 09:05 | Kari Haapakangas | ||
| Jyväskylä-Pieksämäki -rataosan valmistuminen selittänee huomattavan osan rakennusten ja laitosten lisääntymisestä. Toki oli hävikkiäkin. Esimerkiksi asemahuoneuksia (!) taisi tuhoutua useampiakin tuona tapahtumarikkaana vuonna. | ||||
|
|
04.08.2022 08:53 | Kari Haapakangas | ||
| Matkakeskuksen sijoittelussa on kuitenkin hieman epäonnistuttu. Eihän se edes sijaitse käyttäjien tarvitsemalla alueella. | ||||
|
|
01.08.2022 13:07 | Kari Haapakangas | ||
| Ole tarkka, ota Pirkka | ||||
|
|
01.08.2022 08:06 | Kari Haapakangas | ||
| Hmm, silppu? Aika erilaiset tarpeet on näemmä onkapannulla ja saunankiukaalla... | ||||
|
|
26.07.2022 07:24 | Kari Haapakangas | ||
| Kemi-Tornio tietysti. Eikö se saanut jo rahoitustakin? | ||||
|
|
25.07.2022 15:06 | Kari Haapakangas | ||
| Jaa niin, tuo paikka. Meemien kautta (maailman)kuuluisuuteen noussut kohde Suomen kartalla. | ||||
|
|
25.07.2022 07:01 | Kari Haapakangas | ||
| (surku)hupaisasti karttapaikan ilmakuva on informatiivisempi kuin karttataso. | ||||
|
|
12.07.2022 14:31 | Kari Haapakangas | ||
| Muistanko väärin vai oliko niin, ettei lättien aktiiviaikana Raaheen ajettu lättävuoroja? Henkilöliikennehän ehti Raahessa loppua siinä 60-luvun puolivälissä. | ||||
|
|
11.07.2022 18:20 | Kari Haapakangas | ||
| No niin, tuli luettua Taivalvaara Talvivaaraksi ja ihmeteltyä kuinkas kiskot noin ruosteessa ovat :oops: | ||||
|
|
10.07.2022 12:52 | Kari Haapakangas | ||
| Mitenkähän pitkälle tuo rautateiden ruotsinkielisyys 1800-luvulla oikein ylettyi. Tietysti keskushallinto ja korkeimmat viskaalit asemilla olivat ruotsinkielisiä, mutta jo ensimmäisen radan ratavartijat umpisuomalaisella maaseudulla oletettavasti suomenkielisiä. Mutta jäähän siihen väliin melkoinen kirjo ammatteja. Miten esimerkiksi veturinkuljettajat? Millainen osuus "ruotseilla" oli heidän parissaan? | ||||
|
|
08.07.2022 11:12 | Kari Haapakangas | ||
| Näyttäpä muuten tuo kolmas patteristo tunnetun "Auran patteristona". Sen esikunta ja 7. patteri perustettiin Aurassa. | ||||
|
|
08.07.2022 08:30 | Kari Haapakangas | ||
| Näitähän saatiin melkoinen määrä välirauhan aikana, Yhdysvalloista. | ||||
|
|
30.06.2022 12:15 | Kari Haapakangas | ||
| Kaikkea muuta on paitsi voimanlähde. | ||||
|
|
29.06.2022 08:20 | Kari Haapakangas | ||
| Aavistuksen uhkarohkeaa sijoittaa laitekontti ulkokurviin. Voi olla vastustamaton houkutus paikallisille Teuvoille. | ||||
|
|
23.06.2022 06:37 | Kari Haapakangas | ||
| Niin siis kahden henkilöliikenneaseman kuntia? | ||||
|
|
03.06.2022 03:57 | Kari Haapakangas | ||
| Jotenkin osuvaa käyttää isoa S- kirjainta purkauksessa, jonka mukaan suomalaiset eivät arvosta omaa kulttuuriaan.... | ||||
|
|
31.05.2022 13:15 | Kari Haapakangas | ||
| Ei taida Firma sentään hotellimajoitusta kappareille maksaa, mutta ei heidän sentään telttamajoitukseen tarvitse tyytyä. | ||||
|
|
25.05.2022 11:55 | Kari Haapakangas | ||
| Kyllä se vain edelleen näyttää Legoveturilta ;) | ||||
|
|
24.05.2022 08:10 | Kari Haapakangas | ||
| Varkaudesta, tai varkauksista puheenollen, ovatko tällaiset vaunut ratapihalla seisoessaan ikinä joutuneet "yksityisyritteliäisyyden" kohteeksi Suomessa? | ||||
|
|
24.05.2022 08:01 | Kari Haapakangas | ||
| Tötteröimällä ratapölkyistäkin muodostuu "kapulatie" | ||||
|
|
23.05.2022 14:01 | Kari Haapakangas | ||
| Junaliikenne Ukrainassa on ollut vilkasta sota-, henkilö- ja jopa rahtipuolella, että tehtäviä varmasti riittää. Vaan niin riittää riskejäkin... | ||||
|
|
23.05.2022 08:09 | Kari Haapakangas | ||
| Onpas jätetty vaarallisesti vaiheeseen. Kai edes toisessa päässä on esteet, jotain muuta kuin nopiasti edestä heivattava puomi. | ||||
|
|
20.05.2022 09:43 | Kari Haapakangas | ||
| Eikös kaivokselta ole linnuntietäkin 25 km asemalle? Ei kaivos oikeastaan ehtynyt, se suljettiin kannattamattomana vanadiinin ylituotantotilanteen vuoksi. | ||||
|
|
19.05.2022 12:55 | Kari Haapakangas | ||
| Oliko olemassa mitään suunnitelmia Taivalkosken radan jatkamisesta? Kuusamoon ja edelleen Kemijärvelle esimerkiksi? Jos rata olisi ulotettu tuolloin Kuusamoon saakka, saattaisi se olla edelleen liikennöitynä. | ||||
|
|
18.05.2022 05:00 | Kari Haapakangas | ||
| Aina mäki velkansa maksaa, mutta tuuli on yksi perhanan roskapankki. Vanha pyöräilijän sananlasku | ||||