Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


Kuvasarja:
Katsaus Sallan rataan välillä Kelloselkä - rajavyöhyke
 
14.09.2022 10:18 Kari Haapakangas  
  Radasta puheenollen, huomioiden rakentamisen kiire ja ajankohta, tuo rataosuus on rakennettu yllättävän nykyaikaisesti. Eihän Kemijärvi-Raja välillä ole lainkaan "peukalomutkia", mutta leikkauksia, penkereitä ja järvenylityksiä on. Jos aikaa olisi ollut enemmän (ja rahaa vähemmän), tuskin esimerkiksi Kotajärven ylitystä olisi toteutettu nykyisestä paikasta.
kuva 13.09.2022 11:50 Kari Haapakangas  
  Miksiköhän siinä on tuo kieltomerkki? Junan tulemisesta ei ole vaaraa, eikä tämä ole vielä rajavyöhykettäkään.
kuva 13.09.2022 11:46 Kari Haapakangas  
  Siinä kuitenni on kiskot. Eikös se jostain täältä joku yritteliäs haalinut vähän romurautaa? Junahan tuosta on kulkenut viimeksi syyskuussa 1944
kuva 12.09.2022 12:57 Kari Haapakangas  
  Melkeinpä veikkaisin, että tuossa oikealla ei pohjavesi ole enää kaukana. Sen verta rehevältä kunttakerros siinä vaikuttaa.
kuva 12.09.2022 10:10 Kari Haapakangas  
  Hauska fakta on, että rataosahan oli alunperin suora myös Verebjen kohdalla. Senaikaisten veturien uupuminen pitkään ja jyrkkään nousuun selittää varsin tökerön näköisen mutkan radassa.

Ja nykyäänhän on siinäkin palattu alkuperäiselle linjalle.
kuva 11.09.2022 20:05 Kari Haapakangas  
  Eipä tuolla Haapämäki - Saarijärvi välilllä näytä olevan kuin yksi asutuskeskus: Multia. Mitenkähän tuo rata oli tarkoitus Multialla suunnata? Kouluniemen kautta ei näytä oikein lupaavalta, ehkä mieluummin Kivisalmen-Majasalmen kautta?
kuva 09.09.2022 11:05 Kari Haapakangas  
  Lievä deja vu -tunne tuli tätä katsoessa...

https://vaunut.org/kuva/7157?tag0=1%7CDr13%7C
kuva 09.09.2022 10:29 Kari Haapakangas  
  Stalinistisessa viivanvedossa käytetään PAKSUA tussia. Tällöin jää sopivasti toleranssia asettaa toteutus "sopivaan" kohtaan.
kuva 09.09.2022 09:29 Kari Haapakangas  
  Harmi kun tuo kartta ei juuri korkeuseroista kerro, mutta nopeasti rakennetun radan piti ilmeisesti vältellä tiettyjä maastoesteitä, kuten vaaroja (mutka etelään) ynnä kuruja (mutka pohjoiseen).
kuva 06.09.2022 14:40 Kari Haapakangas  
  Eiköhän siinä ole vanhukselle ihan tarpeeksi vedettävää.
kuva 05.09.2022 09:49 Kari Haapakangas  
  Tuohan kannattaisi täydentää "kirkkovene"-kuvioksi. Pääsisi ainakin naureskelemaan sisään (ja ulos) kömpijöiden kustannuksella.
kuva 04.09.2022 13:41 Kari Haapakangas  
  Ja tuo ruoppaus on osa Oulujoen voimalaitosrakentamista. Sotkajärven voi sanoa olevan Utasen voimalan alakanavan viimeinen /Pällin voimalaitoksen yläkanavan ensimmäinen osa. On siis osa Oulujoen rankimmin raiskattua osuutta.
kuva 30.08.2022 08:55 Kari Haapakangas  
  Seinällä on Postikartta. Näinköhän nämä linjakirjurit tekevät yhteistyötä Posti- ja lennätinlaitoksen kanssa?
kuva 30.08.2022 07:50 Kari Haapakangas  
  Syvä valtaoja seuraa radan kulkua. Siinä on ojurilla lapio saanut heilua tosissaan, että tuollainen on savimaahan saatu. Viittaa myös siihen, että radalla on saattanut olla kuivatusongelmia.
kuva 26.08.2022 04:18 Kari Haapakangas  
  Kuinkas nopeasti tasoristeyksen puomit lähtevät laskeutumaan kun tähän pärähtää vihreä?
kuva 25.08.2022 11:05 Kari Haapakangas  
  Nethän aiheuttavat suurta huvitusta paikallisille, kun ulkopuoliset vääntävät niitä aina ja ikuisesti väärin. Tällä seudulla Kempele on ikuinen hauskuuttaja. Kempeleessä on oikein Kempeleellä väärin. Tai, no, oikiastaan Kempeleesä on se oikia muoto.
kuva 19.08.2022 10:37 Kari Haapakangas  
  Tai hollantilaisen sinterklaasin apuri musta petteri...
kuva 17.08.2022 12:15 Kari Haapakangas  
  Tuon inventoinnin johtopäätöksissä oli mielenkiintoinen kappale: (s 67)

"Keravan ja Riihimäen välinen rata on jo linjaukseltaankin historiallinen. Tällä välillä
Helsingin–Hämeenlinnan rataa ei ole oikaistu kertaakaan alkuperäisestä. Ottaen
huomioon radan korkean iän ja sen korkean käyttöasteen, linjauksen alkuperäisyys
on merkittävää. Monia Suomen vanhoja ratoja on uudistusten yhteydessä jouduttu
oikaisemaan. "

Rataosa on siis kerralla rakennettu suoraksi. Tämä taitaa tosin johtua maastosta, harvinaisen helppoa radanrakennusmaastoa.
kuva 17.08.2022 09:48 Kari Haapakangas  
  Kuten inventoinnissakin todetaan, rakennus on melko suuri yksinkertaiseksi vahtituvaksi.
kuva 16.08.2022 10:22 Kari Haapakangas  
  Enempi kyllä kasaria dieselin vetämine sinisineen. Kyllä ysäri oli jo punainen sähköllä höystettynä.
kuva 14.08.2022 13:52 Kari Haapakangas  
  Puolustuksellisesti erinomaisella paikalla, mutta saari on kyllä kovin pieni. Veikkaisinpa, että linnan aktiiviaikana viereinen hieman suurempi saari on palvellut linnan huoltoa esilinnanna.
kuva 12.08.2022 08:16 Kari Haapakangas  
  Näin lakeuden kasvattina menisi ihan täydestä. Joten saisko ihan pikku brieffauksen mitä outoutta tuossa on?
kuva 11.08.2022 09:47 Kari Haapakangas  
  Myös rinnevarjostuksen käyttäminen paljastaa "armotta" vanhan ratapenkan olemassaolon.
kuva 10.08.2022 14:40 Kari Haapakangas  
  Olettaen tietenkin, että Venäjän keisarikunnalla olisi ollut halua, kykyä, resursseja ja tarmoa kaivoksen rakentamiseksi. Harmillisena pikkuseikkana olisi lisäksi ollut kunnollisen sataman puute (Narvik oli osa Ruotsia tuolloin).
kuva 09.08.2022 16:26 Kari Haapakangas  
  Hakisin popparit esiin, ellei tuntuisi, että joku täällä haastelee tosissaan...
kuva 09.08.2022 14:11 Kari Haapakangas  
  Aika harva Suomessa tulee ajatelleeksi miten tärkeä polttoaine pienkuluttajille propaani Yhdysvalloissa on, vaikka onhan propaanikauppias jopa yhden piirrossarjan isukin ammattinimike.
kuva 04.08.2022 09:05 Kari Haapakangas  
  Jyväskylä-Pieksämäki -rataosan valmistuminen selittänee huomattavan osan rakennusten ja laitosten lisääntymisestä. Toki oli hävikkiäkin. Esimerkiksi asemahuoneuksia (!) taisi tuhoutua useampiakin tuona tapahtumarikkaana vuonna.
kuva 04.08.2022 08:53 Kari Haapakangas  
  Matkakeskuksen sijoittelussa on kuitenkin hieman epäonnistuttu. Eihän se edes sijaitse käyttäjien tarvitsemalla alueella.
kuva 01.08.2022 13:07 Kari Haapakangas  
  Ole tarkka, ota Pirkka
kuva 01.08.2022 08:06 Kari Haapakangas  
  Hmm, silppu? Aika erilaiset tarpeet on näemmä onkapannulla ja saunankiukaalla...
kuva 26.07.2022 07:24 Kari Haapakangas  
  Kemi-Tornio tietysti. Eikö se saanut jo rahoitustakin?
kuva 25.07.2022 15:06 Kari Haapakangas  
  Jaa niin, tuo paikka. Meemien kautta (maailman)kuuluisuuteen noussut kohde Suomen kartalla.
kuva 25.07.2022 07:01 Kari Haapakangas  
  (surku)hupaisasti karttapaikan ilmakuva on informatiivisempi kuin karttataso.
kuva 12.07.2022 14:31 Kari Haapakangas  
  Muistanko väärin vai oliko niin, ettei lättien aktiiviaikana Raaheen ajettu lättävuoroja? Henkilöliikennehän ehti Raahessa loppua siinä 60-luvun puolivälissä.
kuva 11.07.2022 18:20 Kari Haapakangas  
  No niin, tuli luettua Taivalvaara Talvivaaraksi ja ihmeteltyä kuinkas kiskot noin ruosteessa ovat :oops:
kuva 10.07.2022 12:52 Kari Haapakangas  
  Mitenkähän pitkälle tuo rautateiden ruotsinkielisyys 1800-luvulla oikein ylettyi. Tietysti keskushallinto ja korkeimmat viskaalit asemilla olivat ruotsinkielisiä, mutta jo ensimmäisen radan ratavartijat umpisuomalaisella maaseudulla oletettavasti suomenkielisiä. Mutta jäähän siihen väliin melkoinen kirjo ammatteja. Miten esimerkiksi veturinkuljettajat? Millainen osuus "ruotseilla" oli heidän parissaan?
kuva 08.07.2022 11:12 Kari Haapakangas  
  Näyttäpä muuten tuo kolmas patteristo tunnetun "Auran patteristona". Sen esikunta ja 7. patteri perustettiin Aurassa.
kuva 08.07.2022 08:30 Kari Haapakangas  
  Näitähän saatiin melkoinen määrä välirauhan aikana, Yhdysvalloista.
kuva 30.06.2022 12:15 Kari Haapakangas  
  Kaikkea muuta on paitsi voimanlähde.
kuva 29.06.2022 08:20 Kari Haapakangas  
  Aavistuksen uhkarohkeaa sijoittaa laitekontti ulkokurviin. Voi olla vastustamaton houkutus paikallisille Teuvoille.
kuva 23.06.2022 06:37 Kari Haapakangas  
  Niin siis kahden henkilöliikenneaseman kuntia?
kuva 03.06.2022 03:57 Kari Haapakangas  
  Jotenkin osuvaa käyttää isoa S- kirjainta purkauksessa, jonka mukaan suomalaiset eivät arvosta omaa kulttuuriaan....
kuva 31.05.2022 13:15 Kari Haapakangas  
  Ei taida Firma sentään hotellimajoitusta kappareille maksaa, mutta ei heidän sentään telttamajoitukseen tarvitse tyytyä.
kuva 25.05.2022 11:55 Kari Haapakangas  
  Kyllä se vain edelleen näyttää Legoveturilta ;)
kuva 24.05.2022 08:10 Kari Haapakangas  
  Varkaudesta, tai varkauksista puheenollen, ovatko tällaiset vaunut ratapihalla seisoessaan ikinä joutuneet "yksityisyritteliäisyyden" kohteeksi Suomessa?
kuva 24.05.2022 08:01 Kari Haapakangas  
  Tötteröimällä ratapölkyistäkin muodostuu "kapulatie"
kuva 23.05.2022 14:01 Kari Haapakangas  
  Junaliikenne Ukrainassa on ollut vilkasta sota-, henkilö- ja jopa rahtipuolella, että tehtäviä varmasti riittää. Vaan niin riittää riskejäkin...
kuva 23.05.2022 08:09 Kari Haapakangas  
  Onpas jätetty vaarallisesti vaiheeseen. Kai edes toisessa päässä on esteet, jotain muuta kuin nopiasti edestä heivattava puomi.
kuva 20.05.2022 09:43 Kari Haapakangas  
  Eikös kaivokselta ole linnuntietäkin 25 km asemalle? Ei kaivos oikeastaan ehtynyt, se suljettiin kannattamattomana vanadiinin ylituotantotilanteen vuoksi.
kuva 19.05.2022 12:55 Kari Haapakangas  
  Oliko olemassa mitään suunnitelmia Taivalkosken radan jatkamisesta? Kuusamoon ja edelleen Kemijärvelle esimerkiksi? Jos rata olisi ulotettu tuolloin Kuusamoon saakka, saattaisi se olla edelleen liikennöitynä.
kuva 18.05.2022 05:00 Kari Haapakangas  
  Aina mäki velkansa maksaa, mutta tuuli on yksi perhanan roskapankki. Vanha pyöräilijän sananlasku