|
|
11.01.2025 21:09 | Kari Haapakangas | ||
| Näyttävät noin kaksimetrisiltä pituudeltaan. Eikös sellainen ole vähän lyhyt sahatavaraksi? Lipusta voisi yrittää laskea tähdet, jotta tietäisi montako osavaltioita oli tuohon aikaan. Nythän siellä yksi kaheli aikoo nostaa määrän 61:een (10 Kanadan osavaltiota plus Grönlanti). Millainenhan mahtaisi olla senaatin voimatasapaino moisessa Yhdysvalloissa? |
||||
|
|
09.01.2025 09:02 | Kari Haapakangas | ||
| Avattava ikkuna on usein jopa parempi kuin puutteellisesti toimiva ilmastointi. Ainoa ongelma ovat pysähdykset asemilla jolloin avoimesta ikkunasta saatava hyöty jää vähäiseksi. | ||||
|
|
06.01.2025 15:39 | Kari Haapakangas | ||
| Joissain tapauksissa paikallinen tapa uhkaa jäädä alakynteen. Oulun kupeessa on uusi (uudehko) nukkumälähiö Tupos (osa Liminkaa). Paikalliset lakeuden asukkaat tietävät taivutuksen olevan Tupoksessa. Koska Tupoksessa avojalakaset ovat nykyisellään mitätön vähemmistö on alettu entistä enemmän kuulla myös muotoa Tupoksella. Tupoksessa on myös rautatiehistoriaa. Eihän siellä enää (tai vielä) ole seisaketta, mutta aikoinaan sellainen palveli paitsi tuposlaisia myös tyrnäväläisiä. |
||||
|
|
06.01.2025 09:56 | Kari Haapakangas | ||
| Kelloissa on kehitys kehittynyt taaksepäin. Pitkään käytin ranteessa kelloja, joiden huolloksi riitti paristonvaihto parin vuoden välein. Nykyinen nk älykello pitää yhdistää piuhan päähän ainakin kerran viikossa. Mutta niin sitä on ehdollistunut vuodesta 1979 alkaen, että ranteessa on kello oltava. |
||||
|
|
04.01.2025 05:32 | Kari Haapakangas | ||
| Melkoinen arvonalennus. Ei tuota Pietarin rataa voi juuri mutkaiseksi haukkua | ||||
|
|
04.01.2025 05:24 | Kari Haapakangas | ||
| Pikemminkin nykypäivän wolttifoodoraajat ovat noiden lähettipoikien kaukaisia jälkeläisiä. Faksit, sähköposti ja palkkakulujen nousu merkitsi aikoinaan lähettien ammattikunnan loppua, mutta nyt kapitalismi on keksinyt tehdä läheteistä "yrittäjiä" ja tarjolla on yllinkyllin halukkaita "yrittäjiä", enimmäkseen maahanmuuttajien joukossa. Eivätkä lähetit nykyään enää viestejä kuljeta. |
||||
|
|
31.12.2024 13:45 | Kari Haapakangas | ||
| Suomessa tuo ruksi kaipaisi vielä natsaa allensa. Turvallisuustekijää on pitänyt hieman entrata. Muuallakin kuin Suomessa oikaisemisen houkutus on suuri. |
||||
|
|
30.12.2024 12:26 | Kari Haapakangas | ||
| Laihialaista säästäväisyyttä? | ||||
|
|
28.12.2024 07:44 | Kari Haapakangas | ||
| Kivihiiliterva? Jos oikein muistan lapsena luetun Ankkarin siitä tehtiin myös koipalloja eli naftaliinia. Erään vähän erikoisemman Ankkarihahmon lempiherkkua. | ||||
|
|
27.12.2024 05:53 | Kari Haapakangas | ||
| Itse asiassa Mälaren on sen verran niukasti (~70 cm) Itämeren tason yläpuolella, että eräissä (epä)suotuisissa olosuhteissa Mälaren saattaa saada "suolapulssin" merestä. | ||||
|
|
26.12.2024 06:13 | Kari Haapakangas | ||
| Vänern taitaakin olla Ruotsin neljästä järvestä ainoa missä on vielä merkittävää tavaraliikennettä. Götan kuuluisa (ja hiukan liian myöhään valmistunut) kanavakin on miltei vallan huviveneilykäytössä. | ||||
|
|
25.12.2024 12:27 | Kari Haapakangas | ||
| Tuon lätäkön ansiosta Mälaren on järvi eikän(enää) Itämeren Lahti Kovin kummoinenhan tuossa salmessa ei pudotus ole. |
||||
|
|
20.12.2024 20:33 | Kari Haapakangas | ||
| Kaksi viimeistä lausetta pätevät kahteen viimeiseen vaunuun :) | ||||
|
|
20.12.2024 10:00 | Kari Haapakangas | ||
| Suurten Kiusausten Vaunu aka Kaikkien Janoisten Sankari | ||||
|
Kuvasarja: Oulujoen nippu-uittoratoja |
19.12.2024 12:03 | Kari Haapakangas | ||
| Mielenkiintoinen kuvasarja "arkeologisista" kohteista. Kiitos. | ||||
|
|
18.12.2024 12:48 | Kari Haapakangas | ||
| Onpa nähty melkoisesti vaivaa. Kiskojen jättäminen paikoilleen vaikuttaa kuitenkin tuhlaukselta, ellei noita siis ole semipysyvästi upotettu betoniin. | ||||
|
|
17.12.2024 16:40 | Kari Haapakangas | ||
| Eipä sitä Nuuksiossakaan juuri kaupunkia n e ä, vaikka se osa suurta ja mahtavaa onkin... Mutta kieltämättä kuntien into ylentää itsensä kaupungiksi on tuolla Kala-Pyhäjokilaakson alueella mennyt vähän överiksi. Enemmänhän tuolla on kaupunkeja kuin kuntia. |
||||
|
|
17.12.2024 08:02 | Kari Haapakangas | ||
| Yliveska, Nivala, Haapajärvi, Pyhäjärvi, Kiuruvesi ja Iisalmi ovat kaikki kaupunkeja. Siksihän tuo Kyösti Kallion rata tunnetaan leikillisesti Suomen pisimpänä kaupunkiratana. | ||||
|
|
16.12.2024 13:53 | Kari Haapakangas | ||
| Elä Lasse hyvä yritä ängetä sitä etelän herrojen d:tä Pohojanmaalle! Lantapaukku? |
||||
|
|
09.12.2024 20:14 | Kari Haapakangas | ||
| Ouluun? | ||||
|
|
05.12.2024 14:08 | Kari Haapakangas | ||
| Kyllähän se mahtuisi nytkin, mutta ei ole erityisen viisasta sijoittaa kaikkia munia samaan koriin... | ||||
|
|
05.12.2024 09:05 | Kari Haapakangas | ||
| Kirkkonummi ja Porkkala on kyrillisestä tekstistä tunnistettavissa. Sen pitemmälle minulla ei slaavinkielentaitoa olekaan, paitsi ne pakolliset. | ||||
|
|
05.12.2024 09:04 | Kari Haapakangas | ||
| Tanskan vaakunassa kissojen seurassa on sydämiä, niinpä vitsin mukaan Tanskaan vaakunassa on "three horny lions" Miespulassa SS-joukkoihin hyväksyttiin lopulta milteipä kaikkia kansallisuuksia, jopa Balkanin muslimikansallisuuksia. Tiettävästi juutalaisia ei sentään SS-joukoissa ollut. |
||||
|
|
04.12.2024 08:12 | Kari Haapakangas | ||
| Vaan eikö vasemmalla puoliksi kuvasta rajautuva ole silli, näyttäisi ainakin olevan ehta akuankka -kaulus asusteena. Ilman kaula-aukon näkemistä ei voi sanoa onko kyseessä puolisotilaallisen pursiseuran vaiko punalippuisen edustaja... | ||||
|
|
02.12.2024 11:04 | Kari Haapakangas | ||
| Taisi olla ukko-pekka ja Suomi-kp, joiden pura ja kokoa -harjoitus järjestettiin vielä 1992. Hämmästyttävän monimutkainen on ukko-pekan lukko verrattuna rynkyn vastaavaan. Ainakaan jälkimmäisen purkamisessa ja kokoamisessa ei tarvita puukalikkaa avuksi... | ||||
|
|
02.12.2024 08:00 | Kari Haapakangas | ||
| Ei niille höyrykattilan käytölle aivan suotta määräyksiä asetettu. Kotkassa oppia saatiin raskaimman mukaan, kun maito-osuuskunta ei tajunnut, että ostetun höyrypurren kattilaa pitäisi joskus huoltaakin: https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiutinen_II https://www.suomenmaa.fi/uutiset/tragedia-kotkan-saaristossa-valvonta-petti-ja-rajahdys-vei-24-henkea/ |
||||
|
|
02.12.2024 07:53 | Kari Haapakangas | ||
| "Ettekös te rajalla nähneet, että koko maa on ympäröity suurilla punaisilla lipuilla?" Moskovalaismiliisin vastaus amerikkalaisturistille, joka moitti, ettei vaarallista kaivantoa oltu varoituksena ympäröity pienillä punaisilla lipuilla |
||||
|
|
02.12.2024 07:49 | Kari Haapakangas | ||
| Onkos tuossa jokin säiliövaunu toisella raiteella? Taisi olla niin, että tavarajunat (suomalaiset siis) eivät vuokra-alueen kautta ajaneet. Itänaapuri kun oli jo tuolloin perso länsivaluutalle, eikä junien ajattaminen vuokra-alueen kautta suinkaan ilmaista ollut. | ||||
|
|
28.11.2024 10:04 | Kari Haapakangas | ||
| Hiukan harvinaisempi paikka kyseessä. Karttapaikka ei edes tunnistanut kyseistä nimeä, niin hieman piti nähdä vaivaa paikallistamisessa. Muurasjärvi on sentään edelleen olemassa, ja lähin kylännimi nykykartalla Kojola. Pihtiputaan pohjoisimmilla rajoilla siis ollaan. | ||||
|
|
28.11.2024 09:56 | Kari Haapakangas | ||
| Blåkläder! ;) | ||||
|
|
28.11.2024 05:50 | Kari Haapakangas | ||
| Eipä sitä tuolle morttiosastolle liikoja nimityksiä kehitellä, etenkään nykyään, kun kuraporras ei edes tapaa palveluksessa "nuorempia varusveijareita" Kyllä sen sijaan luovuus kukkii mikäli varuskunnassa on muitakin aselajeja edustettuna. |
||||
|
|
27.11.2024 19:17 | Kari Haapakangas | ||
| Niinpä niin, kuka nimeää kokonaisen kaupunginosan kallioksi... moinen haiskahtaa ihan liikaa korkeuseroilta! Aakeen laakeeta se olla pittää! Oikia rautatiekin pittää rakentaa penkalle jottei se huku lummeen. | ||||
|
|
27.11.2024 08:33 | Kari Haapakangas | ||
| Tunnistushan on helppoa, malli on Polle, ja kauramoottorin maksimiteho on noin 14,9 hevosvoimaa. Aika vähän näyttää liinaharjoja olevan joukossa, joten tiettyä ulkomaista vaikutetta on havaittavissa. Tätä vielä vahvistaa kuvassa keskellä näkyvä nelipyörävankkuri, mikä meikäläisessä hevostaloudessa oli peräti harvinainen "peräkärry" | ||||
|
|
27.11.2024 08:08 | Kari Haapakangas | ||
| Voisihan se olla juhannuspäiväkin, vai onko kuvassa silloin liikaa väkeä? Noina vuosinahan kaupungit tapasivat autioitua täysin juhannuksen tienoilla. | ||||
|
|
27.11.2024 08:05 | Kari Haapakangas | ||
| "Sirkus Arkadian" rakentaminen ei ole vielä alkanut, vaikka eipä ne kalliot silti tyhjillään olleet! Minun makuuni Helsingissä -ja koko Uudellamaalla- on aivan liikaa kalliota, mutta tämä mielipide nyt johtuu lähinnä siitä, että lapsuudenmaisemissani avokallioita oli tarjolla kovin hintsusti, pyöreä nolla, jos tarkkoja ollaan. Vasta koulussa opimme, että maamme on kallioinen ja siksi jää, mutta kotiseutumme sattuu sijaitsemaan säännön vahvistavalla poikkeuksella, eli Muhoksen muodostuman alueella. |
||||
|
|
27.11.2024 07:59 | Kari Haapakangas | ||
| Eikös noiden puomien vasemmalla puolella ole se silta, joka sai tiettyä kuuluisuutta tämän viimeisimmän Mannerheimintien kunnostuksen yhteydessä? | ||||
|
|
25.11.2024 08:47 | Kari Haapakangas | ||
| Melkein voisi veikata, että saapuneet viisi vaunukuormaa ovat jonkun isännän tilaamaa isompaa kappaletavaraa. Ulkorakennus on hyvinkin rautatietyyliä, vastaavista on täällä ollut kuviakin, mutta asemarakennus ei tästä kulmasta kyllä näytä yhtään asemarakennukselta. Vuoden 1964 peruskartassa Kevolan laiturivaihteella on tosiaankin sivuraide. Kartan perusteella ei tosin läpiajettava. |
||||
|
|
25.11.2024 08:40 | Kari Haapakangas | ||
| Sivuraiteen taaemman vaunun kattoratkaisu on melkoisen originelli. Vaunustossa harvemmin näkee pulpettikattoa. | ||||
|
|
22.11.2024 09:31 | Kari Haapakangas | ||
| On siinä kyllä luotu jo melkoinen ilma-aita, kun samassa pylväässä on tuplaleveä yläaisa, normaali väliaisa, ja vielä keskellekin on piuhoja kiinnitetty. JK: melkoisen hämmentävää, kun alkupään kommentit kommentoivat jo poisvaihdettua kuvaa... |
||||
|
|
19.11.2024 10:22 | Kari Haapakangas | ||
| Enpä tiedä... mistä syntyy kovin huuto, itku ja meteli: maidon, kahvin vai oluen maahan kaatumisesta? | ||||
|
|
19.11.2024 07:57 | Kari Haapakangas | ||
| Valtatie on kuitenkin kohteliaasti väistänyt sen verran Saimaata kohden, että asema ja asemalle menevä tie saavat hieman tilaa. Korjaus, eihän se tuolla kohen vielä Saimaata olekaan... |
||||
|
|
18.11.2024 09:32 | Kari Haapakangas | ||
| Kilpihän on miltei minttikunnossa, tolppa vain on nauttinut muutakin kuin kansalaisluottamusta. | ||||
|
|
14.11.2024 12:34 | Kari Haapakangas | ||
| Isä Aurinkoinenhan siinä on etummaisena tuulenhaistelijana, mutta kuka jää teräsmiehen varjoon? Lenin? | ||||
|
|
14.11.2024 10:22 | Kari Haapakangas | ||
| Kaukolämmön päästöjen arvioiminen ei suinkaan aina ole yksinkertaista. Esimerkiksi Raahe lämpiää pääosin kivihiilellä. Tosin sillä kivihiilellä on ensi tehty terästä SSAB:n masuuneissa ja hukkalämpö hyödynnetään sitten kaukolämpöverkossa, mutta pohjimmiltaan kuitenkin kyse on kivihiilellä lämmittämisestä. | ||||
|
|
13.11.2024 13:01 | Kari Haapakangas | ||
| Näyttääpä pisimmän miehen sijoittamisella kulmamieheksi olevan pitkät perinteet. Lopputulos: takarivissä nuristaan askelpituudesta (meidän aikanamme takarivistä kajahtanut "perseet repiää" -huuto oli nimenomaan kulmamiehelle osoitettu pyyntö lyhentää askelta). | ||||
|
|
13.11.2024 12:51 | Kari Haapakangas | ||
| Siipirakennus on jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen. Näinköhän tuo lisäke on edes ollut tiilirakenteinen? | ||||
|
|
13.11.2024 07:52 | Kari Haapakangas | ||
| Eikös tuo keskimmäinen vaunu taustalla ole niitä jätekuljetusvaunuja? | ||||
|
|
13.11.2024 07:50 | Kari Haapakangas | ||
| Pitkään sitä sai VR pitää tuota vaunuvarastoaan valtakunnan paraatipaikalla. Eipä silti, vielä tänäkään päivänä nuo neliöt eivät varsinaisessa tehokäytössä ole, mutta onpahan kaupunkilaisille ja hanhille tarjolla vihreää. | ||||
|
|
13.11.2024 07:42 | Kari Haapakangas | ||
| Hmm, jos kuvassa kerran on ruotsalaisia siniverisiä, miksi taustan salossa liehuu Union Jack? Oliko Helsingissä tuolloin enemmänkin arvovieraita, ja jos, niin missä merkeissä? | ||||
|
|
12.11.2024 10:03 | Kari Haapakangas | ||
| Mitenkäs se menikään se Neuvostohärkävaunun kuormausohje? 5 hevosta, 30 sotilasta tai 60 vankia? | ||||
|
|
10.11.2024 18:00 | Kari Haapakangas | ||
| Nuo kivetykset ovat äärimmäisen hyödyllisiä heikkonäköisille, etenkin valkoista keppiä käyttäville. | ||||