12.03.2013 19:24 | Kari Suominen | |||
Varovaisuudella pitää kuukelilla valaistua. Jos nyt ei suoranaista disinformaatiota niin ainakin virhellisyyksiä asiatiedoista ajoittain löytyy, onhan tieto kenen tahansa lisättävissä ja muutettavissa ilman, että kirjoittajan ansioluetteloiden perään kyseltäisiin. | ||||
12.03.2013 19:11 | Kari Suominen | |||
Kyllä muuli vie Opelia hätäjarrutuksessa, ainakin pari kertaa Isä meidän pitäisi lukea ennenkuin tuolla liikenteeseen lähtee. | ||||
12.03.2013 18:06 | Kari Suominen | |||
Jarkko K : Tästähän ei ollutkaan epäselvyyttä, kysymys oli eri termien sekoittumisesta lipunmyynnin eri vaiheissa ! Haluat aikataulusta löytyneeseen Taajamajunaan mutta lipun saat Lähijunaan | ||||
12.03.2013 17:08 | Kari Suominen | |||
Ziggy : Lisäsin tähän liittyen Keskustelut -osioon vielä lisätietoa aiheeseen liittyen. Jos vielä kiinnostaa, voit käydä kommentoimassa. | ||||
10.03.2013 19:45 | Kari Suominen | |||
"Kaikki mikä on sinun on myös minun, mutta kaikki mikä on minun ei välttämättä ole sinun" Hyvä täsmennys Jonilta, aaltopituus asiassa sittenkin suunnilleen sama. Timo : Saksalainen on saksalainen vaikka kommunistina. Aina yhtä säntillinen ja arjalaisen roolinsa vanki. |
||||
10.03.2013 18:58 | Kari Suominen | |||
Huumorini ja sivuston muiden käyttäjien huumori ei näköjään kohtaa. Ensin Matti huomautti kommenttinsa Trabin hinnasta olleen totta, mitä en missään vaiheessa edes kyseenalaistanut ja nyt sinä pidät vallinneen talousopin oppitunnin... Vitsi kommentissani oli siinä, että DDR onnistui kyseenalaistamaan markkinatalouden lait siltä kannalta kuin ME länsimaissa asioita katsoimme. | ||||
10.03.2013 18:19 | Kari Suominen | |||
Kyllä se näin meni, veli venäläinen myi vain kokonaisvaltaisia paketteja. Vähän kaikkea az -loppuista kulkuneuvoa tuli riviin : Uaz, Gaz, Maz... Parolan panssarit poikivat hankintana vielä läjäpäin Zilejäkin aikoinaan. | ||||
10.03.2013 17:04 | Kari Suominen | |||
On pakko tunnustaa tyhmyytensä ja kysyä, mihin tässä vaunua viedään ? Mikä ja missä on rajavartiolaitoksen näköisraide ? | ||||
10.03.2013 16:57 | Kari Suominen | |||
Auto on Ural 4320. | ||||
10.03.2013 15:49 | Kari Suominen | |||
Joo, tarkoitinkin tosiasiaa puhutun hymyssä suin. Itäinen kansandemokratia onnistui toimillaan kyseenalaistamaan markkinatalouden lait. | ||||
10.03.2013 15:38 | Kari Suominen | |||
Vanhojen kuvien upottaminen vorgin "miljoonalaatikkoon" vaatii motivaatiota. Nykyhetken kuvien lisäysvauhti sivustolle on sellainen, että pahimmillaan yksittäinen kuva ehtii olla "framilla" vain muutamia tunteja, kunnes sen perään sivustolle siirretyt jo työntävät sitä syvemmälle arkistojen kätköihin. Montako päivää vanhoja kuvia Jimi itse käy läpi sivustolla poiketessaan ? Katsotko vain samaisena päivänä siirretyt kuten useimmat. Huonoimmassa tapauksessa kuvaasi ehtii vilkaista vain marginaalinen määrä sivustolla päivittäin vierailevista ja sellaisen kohtalonko haluaisit historiallisille otoksillesi ;) Jos sivustolla olisi käytössä laskuri, joka kertoisi kunkin kuvan kohdalla avauskerrat, saattaisi se statistiikkatieto lisätä uskoa siihen, että hakutoiminnollakin arkistoa pöyhitään ja näin osaltaan lisätä kuvien lisäämistä. Oma työnsä on vanhojen kuvien skannaaminen ja siirto, unohtamatta sitä kunkin kuvan kohdalla tapahtuvaa selvitystyötä jotta saadaan tunnisteisiin eksaktia tietoa kuvan taustasta. Kuvan saaminen tänne nähtäväksi kaikkinensa edellyttää siis paljon enemmän kuin vain kameran piuhan kytkemistä ja siirtämistä. |
||||
10.03.2013 14:43 | Kari Suominen | |||
Ei niin pientä pilaa, ettei totta toinen puoli. Huumorilla esitetty heitto autosta, joka kaatoi itäisen Saksan kansantalouden. | ||||
10.03.2013 12:23 | Kari Suominen | |||
Omia huomioitani liittyen termeihin R juna ja taajamajuna käytännössä : Verkkokauppa myy lippuja Tampere - Helsinki välillä Lähijunaan R kaikille asemaväleille, ei ainoastaan Riksusta eteenpäin. Automaatista asemalla ostettaessa lippuun tulostuu junatyypiksi lähijuna, mutta numero on taajamajunan esim. juuri tämä 9686. Junien omat näytöt kertovat määräasemasta ja junatyypistä tekstein RTampere / RHelsinki (och samma på svenska) koko matkan ajan. Lisäksi vox humana on ainakin joskus matkan alkaessa kuuluttanut junan muuttuvan vasta Riihimäeltä alkaen R junaksi. Oikeellinen junatyyppi taajamajuna löytyy verkossa vasta mentäessä VR:n verkkokaupan sivuilla asemien aikatauluihin -> lähtevät junat. | ||||
08.03.2013 13:34 | Kari Suominen | |||
Postin linja-autot eivät käyttäneet Matkahuollon asemia ja laitureita ainakaan suuremmilla paikkakunnilla, vaan nillä oli omia postiautoasemia. Muistaako Eljas (tai joku muu asioista tietävä) toimiko Tampereen asema myös postiautoasemana ennen pääpostin valmistumista ? Toki Vanajan laiturilla oloon saattoi liittyä vain postin nouto ja tuonti asemalla sijainneeseen postin toimipisteeseen. Vastapäätä rautatieasemaa Tikanojan talossa sijaitsi Finnairin kaupunkitoimisto ja Postin linja-autoilla hoidettiin lentomatkustajien kuljetukset Härmälän kentän ja kaupunkitoimiston välillä. Postin Vanajat olivat näillä nurkilla siis varsin tavallinen näky. Postin linja-autoihin liittyy vielä sellainen muistikuva, että niillä hoidettiin eduskunnan kaikki tilausajot lähes "yksinoikeudella" aikoinaan. |
||||
08.03.2013 11:18 | Kari Suominen | |||
Pakollinen rahanvaihto oli vain yksi epätoivoinen keino lisää saada läntistä valuuttaa. Muistan jonkun aikoinaan irvailleen, että DDR:n tärkein vientituote olivat omat kansalaiset, kun heitä myytiin perheitä rajan yli yhdistettäessä länteen. Meidänkin nelihenkinen seurueemme ajeli Volgalla ympäriinsä yrittäen kuluttaa 80 DM tilanteessa, kun oikein mitään ei ollut ostettavissa. Lopun mitä neljän tunnin vierailusta taksilla ajon jälkeen jäi yli, lahjoitimme vastaantulleelle iäkkäämmälle rouvalle ennen takaisin Länsi-Berliiniin puolelle paluutamme. | ||||
07.03.2013 19:21 | Kari Suominen | |||
Kuvat Berliinin metrosta tuovat mieleeni vuoden 1980 kesän, jolloin ensi kertaa vierailin kaupungissa. Länsi-Berliinistä oli mahdollista tulla itäpuolelle metrollakin Friedrichstrassen aseman rajanylityspisteen kautta. Honeckerin kodinturvajoukot sallivat maanpinnalle kiipeämisen, kun 20 DM läntistä oli vaihdettu itäiseen paskarahaan. Ei näkynyt silloin graffitin tekijöitä kilikali maalien kanssa ja sukupuolihurjastelijatkin taisivat visusti pysyä neljän seinän sisällä. Huonosti ovat saksalaiset Honeckerin kulttuuriperintöä vaalineet, entisen kurin sijaan on tullut Jazzin soitto ja muu säädytön meno ;) | ||||
Kuvasarja: Rautatiemuseon tilausjuna Hyvinkää- Hanko- Hyvinkää 13.10.1990 |
07.03.2013 18:26 | Kari Suominen | ||
Kiitos. Olitko itse mukana ? Joitakin sivuston käyttäjiä taitaa vilahdella kuvissa nuorempina, mutta vertaamista nykypäivän hahmoon vaikeuttaa luonnon tekemä 22 vuoden "Facelift". Jos joku on itsensä tunnistanut mutta haluaa pysyä incognito, niin se hänelle sallittakoon. | ||||
06.03.2013 22:41 | Kari Suominen | |||
Kiitos Mikolle ja Ilkalle konsultaatiosta, merkitään tunnisteisiin vaunuksi 4216. Kuvateksti on nyt muutettu sellaiseksi, että sen ei enään pitäisi provosoida ketään, vaan katsoja saa rauhassa keskittyä vanhoihin kuviin ;) | ||||
06.03.2013 19:12 | Kari Suominen | |||
Valitettavasti kuvan osalta puuttuu merkintä kummasta vaunusta se on otettu. Monia asioita olen tarkkaan kirjannut reissun vaiheilta, mutta tästä ei näytä olevan mitään mainintaa. Jos asiantuntija kertoo kuvan olevan vaunusta 4216 en lähde vastaankaan väittämään. | ||||
06.03.2013 19:03 | Kari Suominen | |||
Hmm... Muistikuvani mukaan uudemmat sisustukset olivat vaaleampia ja tämä "linnunsilmäpoppeli" edusti alkupään vaunuja. | ||||
Kuvasarja: Mustia vetureita Riksussa |
28.02.2013 19:33 | Kari Suominen | ||
Iso-Rapidilla minäkin tallensin ensimmäiset harrastekuvani, -mustavalkoisina niin ikään. Paikallinen valokuvaaja toimi kuvalaboratorion asiamiehenä toimittaen värifilmit kehitykseen, mutta mustavalkofilmit hän kehitti itse ja valmisti kuviksi halvemmalla, mikä sopi paremmin koululaisen vähiin rahoihin. Taisi olla vielä niin, että Rapidiinkin sai Agfan oman lisäksi myös Ilfordin mustavalkoista, koska hämärä muistikuva on, että Ilford olisi usein mustavalkokuvia otettaessa filminä ollut. Erotuksena Jorman mainitsemaan 6x6 kokoon omat kuvani kameran hankinnasta asti (1960-luvun puoliväli) tulivat kyllä erikseen tilaamatta 9x9 koossa. Joskus 80-90 -luvulla lisätilauksia tehdessä näistä sai jo suurempiakin halutessaan ilman erikoistilausta ja valkoinen reunuskin putosi muodista pois. | ||||
27.02.2013 16:53 | Kari Suominen | |||
Olematta puolesta tai vastaan näiden vaunujen käyttöiän pidentämistä tulee kuitenkin mieleeni muutama seikka, johon edellä käydystä keskustelusta en vastausta löydä. Kimmo esitti ovijärjestelmien muuttamista sekä telien vaihtoa. Myös ilmastointi on mainittu. kaikki mainitut muutokset ovat tai ovat olleet kokeilumielssä käytössä, mutta käyttökokemuksista en ole kuullut. Asiantuntijat kertokoot Minkälaisia käyttökokemuksia saatiin SIG -telien käytöstä EFit vaunussa 23560 ? EFiti -vaunun 23664 liukuovet eivät ole toimineet parhaimmalla mahdollisella tavalla, mutta onko konsepti lopultakin toimimaton vai onko uniikin ja poistumassa olevan vaunun kanssa konstailu koettu turhaksi vaivannäöksi ? Väittäisin tässä maailmassa vaikeampiakin asioita toteutetun jos vain tahtoa löytyy. Olisiko ilmastoinnin toteutus esim. Salonkivaunun A 41 tapaan mahdollista ? |
||||
21.02.2013 20:45 | Kari Suominen | |||
Kyllä Karin reissu oli vuonna 1978, ihan niin kalkkis en sentään ole, että vuodet noin menisivät sekaisin. Toinen luokka oli IC-junissa käytössä jo kesällä 1978 ja 3,00 DM suuruinen paikanvarauksen lisämaksu oli ainoa lisäkulunki näitä junia käytettäessä, mikä mahdollisti reilarinkin budjetilla näillä liikkumisen. Saattaa olla, että tämä mieleeni jääneen hokeman lanseeraaminen mainoslauseeksi on tapahtunut vasta vuodenvaihteen jälkeen vuoden 1979 puolella, mutta mainoslauseella kuitenkin markkinoitiin vuoden 1978 puolella alkanutta uutta konseptia. Kiitokset kuitenkin Kimmolle, ainakin täsmennettiin ajallisia asiayhteyksiä. |
||||
21.02.2013 11:35 | Kari Suominen | |||
Jos ihan pilkkua viilattaisiin, niin oliko se suurin nopeus saksalaisella täsmällisyydellä ilmoitettuna 191 km/h tälle veturityypille. Ensimmäisen kerran olen kiertänyt Euroopan ympäri reilaamalla vuonna 1978 ja siltä turneelta tallessa on mapillinen lippuja ja kuvia, joiden joukossa mm kuva tästä veturityypistä ja kuvan takana maininta Hampurista IC junalla lähdöstä. Lisäksi olen merkinnyt nopeuden 191 km/h, mutta mistä tuon nopeuden kilometrin tarkkuudella olen napannut, en enään muista, mutta ilmoitettu tarkkuus lienee ollut muistiinmerkitsemisen syy. "Jede Stunde-jede Klasse" moton mukainen IC -juniin saksassa 1978 tullut toinen luokka mahdollisti reilaajankin huokeat IC matkat. IC-Zuschlag näyttää lipun mukaan olleen 3,00 DM samaiseen kuvaan liittyneen matkustustapahtuman yhteydessä. |
||||
21.02.2013 10:01 | Kari Suominen | |||
Jaha, Kimmokin muistaa :o) Eesti Reklaam Televitsiooni tiedotudas : Tuleva suve moodis, tasatahis pääsdelles on ensmäne printsiippi Raivola-rysäböksyd | ||||
21.02.2013 09:44 | Kari Suominen | |||
Herbert Römerin allekirjoittama vapaalippu on myönnetty kaikilla mahdollisilla ominaisuuksilla mitä lippuun suinkin kyettiin liittämään, mutta hieman tahatonta komiikkaa näkisin kuitenkin "VR veturi" leiman laittamisessa presidentin lippuun. Vaikka Urkki palmuun Tunisiassa kiipesikin, en silti osaa kuvitella häntä vapaalipun suomin oikeuksin adjutantti kintereillään veturiin kiipeämässä. "Kelpaa rajoituksetta erikoispikajunassa vain asianmukaisesti leimattuna, mutta muutoin vapaalippuasetuksen lisämääräyksissä olevin rajoituksin". Riimitykset rimmaa, tässä on kapulakieli muuttumassa jo taiteeksi. |
||||
20.02.2013 23:42 | Kari Suominen | |||
Ei tainnut kuvanoton aikoihin vielä pyöriä seutulippumainos Eesti Reklaami Televizioonissa | ||||
20.02.2013 23:36 | Kari Suominen | |||
Veturit sekä sähkö- ja moottorivaunut taitavatkin olla ainoita kulkuvälineitä, joissa muotoilusyistä kuljettajan näkökenttää rajoitetaan. Eurooppalaiset valmistajat varsinkin ovat olleet innostuneita tämän tyylisestä muotoilusta. Vectronin ohjaamokuvissa näkyy verhoilussa ikkunan ääriviivat kuten Jorma mainitsi, ja jos kuvittelen sellaiset tähän eivät ne mielestäni millään tavalla kokonaisuutta pilaisi. Kun N ja M (Dr16) -vetureita sekä Tve4 -pienvetureita suunniteltiin, oli kuljettajakunta ja veturimiesliitto mukana esittämässä näkemyksiä ergonomiaan liittyvissä asioissa. Jos näin oli meillä jo 80-luvulla, niin eivät nämä tämän päivän teutoonit tällaisissa imaginäärisissä asioissa varmasti jälkijunassa tule. Kyllä on Siemensin suunnittelu pitänyt palaverin jos toisenkin käyttäjäkunnan kanssa voidakseen markkinoida tuotettaan käyttäjälähtöisenä. Miksi sitten tällaiseen ratkaisuun on päädytty, jää vain arvailtavaksi. Uskon, että jos tästä tulisi Sr3, olisi 100 veturia ostavalla kyllä ihan hyvät mahdollisuudet halutessaan vaikuttaa ohjaamon lasituksen määrään... :) |
||||
19.02.2013 23:03 | Kari Suominen | |||
Ovatko tässä tuotteen toiminnalliset ja esteettiset ominaisuudet jollakin tavoin nivoutuneet käyttäjälähtöisiin arvoihin, kun kuljettajan näkemä on minimoitu jättämällä sivuikkunat pois ohjaamosta ? Olisi mielenkiintoista kuulla muotoilijan perustelu tälle lopputulemalle samoin kuin Trafin kannanotto, jos tämä olisi tuleva Sr3. Tarkoittaako Topi "asiakkaan toivomuksiin taipuvalla konstruktiolla" modulaarisuuden lisäksi mm. mahdollisuutta konvertoida koriin lisäikkunoita ja mitä mieltä kuljettajat yleisesti ovat tällaisesta "laput silmillä" ajosta ? |
||||
16.02.2013 20:39 | Kari Suominen | |||
Ilman Tiimarin laseja katsottuna vasemmanpuoleinen näyttäisi Volvon 400 -sarjalaiselta ja oikeanpuoleinen Nuffieldilta. | ||||
16.02.2013 18:30 | Kari Suominen | |||
Tka6 rata-autoja valmistettiin 1972-73 ja myös Dv15 -veturit saivat käyntisillan kaiteet 1973. Tämä veturi 2006 näyttää kaiteet jo saaneen, joten kuvausajankohta on aikaisintaan 1973. Ovi-ikkunoiden asennus molempiin sarjoihin (Dv15/16) alkoi vuoden 1975 paikkeilla, joskin ikkunattomia on liikkunut vielä 1982 http://vaunut.org/kuva/54892 , joten ikkunoiden puuttumisesta ei voine ajankohtaa varmuudella päätellä. Veturisarjaa koskeneiden muutostöiden luettelossa on kyllä päivämääriä vuosilukuineen, mutta työt näyttävät edenneen läpi sarjan välillä varsin verkkaisesti. | ||||
12.02.2013 23:09 | Kari Suominen | |||
Näinhän se meni | ||||
12.02.2013 23:01 | Kari Suominen | |||
Luontainen häveliäisyys muutti kommenttia kun kirjautuneena näkyi naishenkilön nimi... ;) | ||||
12.02.2013 22:23 | Kari Suominen | |||
x | ||||
10.02.2013 11:55 | Kari Suominen | |||
Ei ollut tuolloin tavatonta, että lapset saatettiin panna asialle hakemaan tupakkaa vanhemmilleen. Eikä tarvinnut kysellä kassaneidiltä, että mitä numeroa pitää painaa saadakseen askin Colttia. Ne paikat missä tupakointi oli rajoitettu tai kokonaan kielletty olivat todella harvassa ja mainonta rehotti. Kortensa kekoon kantoi myös VR ollen mukana jakamassa kakkua mainosmarkoista http://vaunut.org/kuva/18617 | ||||
10.02.2013 11:28 | Kari Suominen | |||
Murrosvaiheen kuvissa tavanomaisuudet aiheessa muuttuvat kuriositeetiksi yllättäen. Joskus oikeassa paikassa oikeaan aikaan olo onnistuu onnenkantamoisella tai sitten on päättelykyvyn ansiosta paikalle tultu. Kummassakin tapauksessa poikkeavan tai harvinaisen tilanteen onnistunut taltiointi tarjoaa kuvaajalle kuitenkin mukavasti mielihyvän tunnetta. Nyt kannattaisi ryhtyä keräämään sinne virtuaalisen kenkälaatikon pohjalle kuvia hiljalleen katoavista Sameista, sillä tuo aika liikenteestä poistoon kuluu taas varkain. |
||||
09.02.2013 22:32 | Kari Suominen | |||
Niinkuin sen sanot, aika aikaansa kutakin. Nämä uudet punavalkoiset värit toivat kyllä pikanttia vaihtelua kuviin, mutta en tykännyt matkustaa näillä IC -junilla, koska paikanvarausjärjestelmä arpoi allekirjoittaneen lähes aina jonkun pyylevän puuman viereen istumaan. Plootuissa sai paikkansa valita vapaasti ja se sopi nuoren miehen menoon ja oloon huomattavasti paremmin. | ||||
09.02.2013 20:59 | Kari Suominen | |||
Kiihdytys näillä busseilla tapahtui pienin nykäyksin portaittain ja oli tarvittaessa varsin rivakkaakin. Kulku äänetöntä kuten sähkömoottorisessa autossa vain voi olla. Autoon nousu tapahtui etuovesta kuljettajan selän takaa ja rahastaessaan kuljettajan piti kääntää ylävartaloaan taaksepäin niin, että pystyi ottamaan maksun ja antamaan vaihtorahaa. Autot oli alunperin varustettu erillisellä rahastajan aitiolla ja rahastajalla kuljettajan hoitaessa ainoastaan ajamisen. Tehokkuusajattelu kuitenkin hävitti rahastajien ammattikunnan ja tehtävä lankesi kuljettajille, mikä järjestely toi mukanaan tämän varsin ergonomian vastaisen tavan myydä lippuja (vrt. Helsingin raitiovaunut / latojan huom.). Tämä kuljettajarahastukseen siirtyminen toi ulkoisena muutoksena rollikoiden ja myös dieselbussien nokkaan kyltin, jossa oranssilla pohjalla oli musta "E"-kirjain muistuttamassa, että sisäänkäynti on etuovesta. Sisäpuolella etuoven päällä oli sabluunalla maalattu teksti "Poistutaan keski- ja takaovesta" ilmaisemaan kulkusuuntaa poistuttaessa. |
||||
08.02.2013 23:29 | Kari Suominen | |||
Nähdessäni pikkupoikana Trumanin ensi kertaa, olin ihmeissäni moisesta rojukasasta. Jäsentymättömässä lapsen mielessä oli vertailupohjana isoista vetureista vain linjakkaat Ristot, joihin verrattuna mittasuhteiltaan totutusta poikkeava Tr2 näytti aivan maasepän sekalaisista osista kasaamalta. Vieläkään se ei ole kauniiksi muuttunut, mutta siitä huokuvan voiman aistiminen korvaa sen, mitä esteettisellä puolella menetetään. Kovin montaa kertaa en Trumania nähnyt, vaikka olen asunut 1960 ja -70 -luvun ajan pääradan varressa Lempäälässä. Isoista vetureista Ristoja meni ja tuli niin henkilö- ja pikajunissa kuin tavarajunissakin, mutta Pekat ja Trumanit kulussa olivat harvinaisia. |
||||
08.02.2013 19:33 | Kari Suominen | |||
Alstikka kaarrekuvassa, poissa sähköpylväät ja ajolangat, mutta sen sijaan lennätinpylväät radan vierustalla ja puupölkyt kiskotuksessa. Niin ja koneapu ohjaamossa eli kyllä näillä jo tunnelmaan pääsee. | ||||
08.02.2013 19:23 | Kari Suominen | |||
Niin, ei mielestäni väärin ole museoida junayksikköä juuri siinä päivityksessä jossa se on sillä hetkellä, kun se kaupallisesta liikenteestä poistetaan. Se on silloinkin kuitenkin konstailematta yhdessä käyttöhistoriansa aikaisessa asussa. Sm2 kernipenkeillä niskatukineen olisi kova sana pahaa maailmaa vastaan, kyllä. |
||||
08.02.2013 19:13 | Kari Suominen | |||
Vasta sarjamerkkiuudistuksesta 1.1.1976 alkaen nämä muuttuivat litteralle Dr13. Litteran Hr13 käyttö näin vanhoissa kuvissa, siis ennen 1.1.76 otetuissa, olisi paikallaan siksi, että näin haussa ajankohta ja oikeellinen littera kohtaisivat ja hakutulos olisi täydellisempi. Eli kyllä Jimmy ihan asiaa tässä haastaa | ||||
08.02.2013 18:14 | Kari Suominen | |||
Verhottomuus on vain yksi päivitys Sm1 -yksikön käyttöhistoriassa ja kun en tätä museointiasiaa oikein tunne pitää kysyä : - Onko jossain jo päätetty, että museoitaessa tämä yksikkö palautetaan varusteiltaan ja ulkoasultaan vastaamaan käyttöönottopäivän tilannetta ? - Kuinka on sitten poistetun matkatavaraosastojen kanssa, palautetaanko sekin ja asennetaan entiset ovet kylkiin ja osastoihin uudelleen paikoilleen. - Mitenkas alkuperäisen saksisankavirroittimen ja helmapeltien ynnä monen muun muunnetun detaljin osalta menetellään ? Palautetaanko alkuperäinen värityskin ? |
||||
08.02.2013 12:55 | Kari Suominen | |||
Tarkoittanet varmaan, että mikäli P911 kulkee myöhässä ohitus on käytäntönä. Aikataulun mukainen kulku 6 minuutin välillä on laskettu riittäväksi. | ||||
07.02.2013 23:32 | Kari Suominen | |||
Yhtenäinen käytäntö kuten armeijassakin ; Jos yhdellä on korvaläpät alhaalla niin silloin on kaikilla korvaläpät alhaalla. Järjestys se olla pitää vaikka huonompikin. | ||||
07.02.2013 10:19 | Kari Suominen | |||
Mielenkiintoinen toteutus tuon linkin mainospellitys, 80-luvun VR yllättää innovatiivisuudellaan. Täysin jäänyt havainnoimatta tällainen uniikki (?) yksilö, siksi kiitokset linkityksestä ! | ||||
06.02.2013 20:07 | Kari Suominen | |||
Sm1 -yksiköissä kyljen vekitys taisi haitata mainosten kiinnittämistä kuten tässä. Muistikuvani mukaan jos niissä mainoksia oli, ne oli kiinnitetty kyljen sijasta kattoon juuri vesikourun yläpuolelle. | ||||
06.02.2013 18:09 | Kari Suominen | |||
Ongelma havaittavuudessa koskee myös muita uuden värityksen saaneita http://vaunut.org/kuva/80113 | ||||
03.02.2013 20:53 | Kari Suominen | |||
Taitaa olla ihan ensimmäisiä roll out -kuvia, liekö käynyt vielä rataverkollakaan. Poikennut ulkona vaan poseeraamassa kameralle. | ||||
03.02.2013 20:06 | Kari Suominen | |||
Varsin miehekäs | ||||
03.02.2013 12:44 | Kari Suominen | |||
Hyvä havainto, kuvateksti muutettu oikeaan muotoon. |