22.09.2014 19:42 | Mikko Nyman | |||
Mitä h***ettiä tuolle on tapahtunut? Ei mahdu järkeeni, ei, enkä tällä viittaa siis Haapamäen talkooväen saamattomuuteen, siitä ei todellakaan ole kyse. Sen sijaan nuo kusipäävandaalit (anteeksi karkea kielenkäyttöni tässä yhteydessä) pitäisi naulata vyötärön ala- ja polvilumpion yläpuolelta vesitorniin viikoksi. | ||||
22.09.2014 10:00 | Mikko Nyman | |||
Tässä on Tölkön Jukan kuva Pitäjänmäki hbf:ltä tapahtuma-ajalta: http://vaunut.org/kuva/43902 Nummijoen Petri kertoo tuossa Myrtsin suorituksesta. Sellainen todella on tai ainakin oli olemassa: suorittajan bunkkeriin kulku tapahtuu/i lippuhallin pohjoisseinustan peltiovesta. Olen itse siellä joskus käynyt, mutta nykytilanteesta en tiedä mitään. Vielä reilu parikymmentä vuotta sitten Myrtsissä oli Siemensin Hpl-Mrl-taulu. Jatkettiinko palataulua Vantaankosken aseman valmistuttua, sitäkään en tiedä. Ennen muinoin suorittajien bunkkereita kutsuttiin kivikukoiksi, Myyrmäen vastaava lienee betonihelvetti. |
||||
21.09.2014 23:29 | Mikko Nyman | |||
Teemulta loistava linkkivinkki! Kiitokset! Selko-..., ei kun siis selmakielistä tekstiä kerrankin :-) | ||||
21.09.2014 12:02 | Mikko Nyman | |||
Topi siis haluaa kertoa tuossa myös syyn siihen, miksei > 80 km/h:n nopeusmerkeillä ole merkitystä. Topi yrittää viitata siihen, että 80 km/h:n ylittäminen edellyttää toimivaa JKV:tä, jolloin vallitseva nopeustieto saadaan veto- tai ohjausvaunuyksikköön JKV:n näytöltä. Näin ollen maastossa olevat nopeusmerkit voivat näyttää vaikka numeroita 14, vaikka paikan sn olisikin 180 km/h. Tällöin oikean nopeusrajoituksen kertoo JKV, ei penkalla sojottava alumiinipyörylä. | ||||
21.09.2014 09:46 | Mikko Nyman | |||
Heh, heh, heh - KUVAUS KIELLETTY! Eli tuon kyltin jälkeen et saa kuvata samoja asioita, joita voit kuvata laiturialueelta käsin. Sekoiluako? Vainoharhaisuutta? Anti-glasnostia? Oli mitä oli, mutta tuolla ei ole mitään tekemistä 2000-luvun yhteiskunnan kanssa. (EDIT: sensuroitu ylimääräinen piste tekstistä ja lisätty ennakkosensuurissa piste oikeaan paikkaan) |
||||
Kuvasarja: Kesäaamu Keravalla puuvaunujen aikaan |
20.09.2014 23:45 | Mikko Nyman | ||
Mainio kuvasarja Reinolta! Funtsikaa, että näistä kuvista ehti kulua kuutisen vuotta, kun viimeisetkin puupaikut häipyivät kaupunkikuvasta. This is what I like, great job Reino! |
||||
Kuvasarja: Kivikukot |
19.09.2014 09:37 | Mikko Nyman | ||
Komppaan Jounia. Olin kysymässä aivan samaa asiaa kuin etunimikaimani yllä, eli löytyykö kukkojen kiduksista kuvia? | ||||
18.09.2014 17:30 | Mikko Nyman | |||
Ja mulla on paria viikkoa aiemmin (6.12.2014) rautatieharrastuksen 25-vuotistaiteilijajuhla, joten perässä tullaan... :-) Aika harva Pyhän Martinlaakson asukki on tullut niin reteesti rautatieharrastuskaapista saranapuolelta ulos kuin minä. Eivät paljon karmit tuntuneet, kun meikäläinen koki valaistuksen Pyhän Martinlaakson päärautatieasemalla 6.12.1989 klo 13.35. Levitoin päärautatieasemalla ja kuiskasin kaverille: "Oi tulkoon Sm1! Näin todella tapahtui ja vain paria minuuttia myöhemmin Louhelan suunnasta lipui useiden kymmenien kilometrien tuntivauhdilla saneeraamaton Sm1-junayksikkö! Harva uskoo yllä olevaa tositarinaksi, mutta kaverini Hannu voi tuon todistaa. Mieletön rajatilakokemus kerrassaan. Ajatelkaa nyt vähän: olet sohjoisena itsenäisyyspäivänä Pyhässä Martinlaaksossa vailla minkään valtakunnan tekemistä. Yhtäkkiä mieleen juolahtaa lähteä katsomaan junia. Ja kuin salama kirkkaalta taivaalta, täysin yllättäen, asemalle saapuu Valmet Lentokonetehtaan parikymmenvuotias järkäle. Se oli todellakin veret seisauttava ja vuoret pysäyttävä tunnelma. Toinen rajatilakokemukseni liittyy siihen, kun pääsimme Hannun kanssa Ilmalan varikolle kesällä 1990. Näky oli kuin tieteisfilmistä: kymmeniä ja taas kymmeniä kalustoyksiköitä: ratapihalla oli Sm-junien lisäksi Sr1-vetureita, Deevereitä, Vempuja ja sokerina pohjalla - hallien pohjoispuolella oli Tve5-pienveturi! Tunnelma oli lähes aavemainen, kunnes yhtäkkiä selkämme takaa kuului matala miesääni: "Mitäs hiippareita te olette?" -Ihan luvan kanssa täällä ollaan. "Niin ne ovat kaikki sanoneet. Ettei teillä ole vain spraypulloja mukana? Olkaa varovaisia." Tämän jälkeen ääni häipyi. Emme voi vahvistaa oliko kyseessä ihminen vai vartijan henki, mutta jommastakummasta täytyi olla kyse. |
||||
17.09.2014 19:00 | Mikko Nyman | |||
Topi: ainakin aiemmin Blue 1:n Saab 2000:iin tehtiin iltaisin ns. versionvaihto, jolloin matkustamon jakkarat otettiin Hesa-Vantaalla veks ja pötkö täytettiin postilla - nämä olivat ainakin tuolloin (vuosina 2004-2005) Postin tilauslentoja. Siitä, ajaako Finski nykyään postit pohjoiseen vuorokoneilla, mulla ei ole tietoa. | ||||
17.09.2014 12:27 | Mikko Nyman | |||
Eljas tiesi tuossa äsken kertoa, että Ruotsissa ajetaan yhä edelleenkin kokonaisia postijunia, joiden prioriteetti on muita korkeammalla (vrt. esim. Allegro InterCityt Suomessa). Junia ajetaan muun muassa Tukholman ja Malmön välillä ja ne pysähtyvät matkallaan parissa postiterminaalissa. Tämä ei kuitenkaan ole a) mahdollista ja b) kannattavaa liiketoimintaa niissä tietyissä kuuluisissa erityisolosuhteissa. Sen sijaan on huomattavast fiksumpaa ajaa Helsingistä Ouluun, Kajaaniin ja Joensuuhun viisisataa postirekkaa päivässä (yössä). | ||||
17.09.2014 10:02 | Mikko Nyman | |||
Ismo on näiden ristiasioiden erikoisasiantuntija... :-) https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=U3nx4VcMvOI#t=98 |
||||
16.09.2014 21:58 | Mikko Nyman | |||
En tiedä saammeko julkaista euromääräisiä numeroita, firmoista puhumattakaan, mutta tämä selvinnee tässä lähiaikoina. | ||||
16.09.2014 16:34 | Mikko Nyman | |||
Toimitustiimimme (VRLeaks) on selvittänyt tänään sellaisen faktan, että VR oli nostanut yhdistelmäkuljetusten hintoja kahdessa vuodessa 25 %. Että silleen. Ei ole ihme, ettei rekkafirmoja enää kiinnosta käyttää rautateitä osana kuljetusketjujaan. | ||||
16.09.2014 16:17 | Mikko Nyman | |||
Ovatko nämä Lehis- vai sn 80 -vaihteita? Mainilan, siis mainittakoon, että juna molempien päiden "korkit" (päät) ovat kotoisin Neuvostoliitosta, ehkäpä juuri Mainilan kulmilta... | ||||
16.09.2014 08:40 | Mikko Nyman | |||
Aamun Hesarissa on muuten Articin Saksan-seikkailusta juttua. | ||||
15.09.2014 18:22 | Mikko Nyman | |||
Rikulta hyvä pointti. Tänään saamani tiedon mukaan VR ylihinnoitteli tytäryhtiönsä (VR Transpoint Oy) yhdistelmäkuljetukset siten, että Transpointin ei yksinkertaisesti kannattanut ajaa rekkoja emoyhtiönsä junilla etelästä pohjoiseen tai toisin päin. Selvitystyö jatkuu huomenissa, mutta tämä siis faktana. | ||||
15.09.2014 17:43 | Mikko Nyman | |||
Pekka: lähde? Kumpaa isoa kirjaa? Koraanilla vai Raamatullako menit? Miten voit todentaa kirjojen paikkansapitävyyden? Näkisin asian niin, että jos et voi todistaa väitteitäsi, uskon siihen, että en ole oikeassa. | ||||
15.09.2014 17:31 | Mikko Nyman | |||
Pekka: lähde? | ||||
15.09.2014 11:33 | Mikko Nyman | |||
Tällainen random-kuva tuli sattumalta vastaan: http://vaunut.org/kuva/44535 |
||||
14.09.2014 22:40 | Mikko Nyman | |||
Tsekkaan toki; Pohjaanmaanradan remppa aiheutti myöhästyimisiä logistiikkaan (perilletuloon Ouluun), mutta kaikin mittarein järkevämpää olisi kiikuttaa autot junalla sen sijaan, että 34 ukkoa ajaa täysiä kuormia maanteillä keskellä yötä eessuntaassun samalla välillä. | ||||
14.09.2014 19:51 | Mikko Nyman | |||
Riku: nimenomaan Schenkerin ja Vähälän autoja kiikutettiin rekkajunissa, Transpointin autoja ei niinkään. | ||||
14.09.2014 19:36 | Mikko Nyman | |||
Petri: asia ei ole noin, kuten kerrot. Yhdistelmäkuljetusten lopettaminen johtui puhtaasti siitä, että VR ylihinnoitteli palvelunsa. Voit tarkistaa nämä faktat Vähälän tai Schenkerin talouspuolelta, mikäli suostuvat antamaan lausuntoa. | ||||
14.09.2014 16:04 | Mikko Nyman | |||
Jos Kimmo ei olisi VR:llä töissä ja minä olisin, jakaisin Kimmolle kahvikuponkeja ansiokkaista selvennyksistä kerta toisensa jälkeen. Komppaan siten OKR:n kommenttia. Juuri nämä viimeisen päälle tarkat nippelitiedot ovat mielestäni tärkeitä säilöä internetin syövereihin tulevia rautatiehörhösukupolvia silmällä pitäen. Tosiasiassahan Kimmo ei tiedä mistään mitään, kääntää vaan tekstit Google Translatella saksalaisten dokkareista.... ;-) |
||||
14.09.2014 12:01 | Mikko Nyman | |||
^.^ | ||||
14.09.2014 09:24 | Mikko Nyman | |||
Jykä: mikä tuo sininen sinikäyrä on? Tuskin ainakaan valkoisen Marlboron "suihkuvana"? | ||||
14.09.2014 09:19 | Mikko Nyman | |||
Eikö Äänekoski-Saarijärvi-rataosa perusparannettu ja varustettu betonipölkyin ja K54-kiskoin? Vaikka miten tihrustan, en löydä kuvasta betonipölkkyjä, enkä raskasta rautaa. | ||||
13.09.2014 18:31 | Mikko Nyman | |||
Kimmo siis epäsuorasti viittaa tähän leikkisään kömmähdykseen Taalasmaa-S:n osalta: -- https://www.youtube.com/watch?v=hNA6t7kpzlo |
||||
13.09.2014 16:08 | Mikko Nyman | |||
Jos tämän verran on lupa kohottaa lähes rapistumaan päässyttä itsetuntoani, kerron tuon nykyisen (uuden) opastinjärjestelmän joulukuusi-termin synnyinhistoriasta: oli kesä 1991, kun olin jälleen kerran Alsthomin päällä matkalla Tampereelta kohti Jyväskylää, jolloin Jsk-Jy-kauko oli juuri otettu käyttöön. Sanoin Tpe:n VEKeille, että noi uudet tolpathan näyttävät aivan joulukuusilta. Kuskit tähän: "Mikko, toi on niin hauska vertaus tolpille, että toi tulee leviämään ainakin meidän varikolla!" Mitä tapahtui, sen kirjoitti mm. Lajus-T kommentissaan 11.9.2014 klo 18.17. Mutta Topin "puikko" on mielestäni kyllä hauska termi yhdistelmäopastimille. Itse mietin aluksi "suippoa", "pötköä" tai perinteistä "tolppaa", mutta kieltämättä "puikko" kuvaa kuvassa näkyvää keppiä parhaiten. |
||||
13.09.2014 15:06 | Mikko Nyman | |||
[OT fortsätter ännu litet] Olli: tuu käymään Martsarissa. Martinlaaksossa on paitsi tiheä lähijunatarjonta, myös aivan äärimmäisyyksiin viety kasari-Martinmiilu-niminen kauppakeskus. Niin ikään Martinlaakson asemalta hieman Kivimäen suuntaan löytyy kolme kertaa varastettu polkupyörä (sarjanumero on kryptattu). Lisäksi Martsarin aseman entisen lipunmyynnin kupeessa tavattiin kerran puliukko, joka toimitettiin sittemmin "säilöön". | ||||
13.09.2014 14:41 | Mikko Nyman | |||
[OT fortsätter] Olli: et voi olla tosissasi - oletko Pyhästä Martinlaaksosta kotoisin? | ||||
13.09.2014 12:37 | Mikko Nyman | |||
Vorg näemmä pursuaa asiantuntijoita myös muualta kuin Lempäälän mehtistä. Kiitokset siten kaimalleni ja Ollille selvennyksistä. Jos tarvetta on, voin kertoa teille vaihdossa Pyhän Martinlaakson vanhasta ostoskeskuksesta lähes kaiken ja myös pari muuta juttua, joita ette ole koskaan aiemmin kuulleet. Ette nimittäin tienneet sitä, että koko meidän 6 D -luokka sai jälki-istuntoa maaliskuussa 1990, kun menimme safkiksella ostarille ("ossu" tyttöjen kesken, toim. huom.) ja kävimme ostamassa ihan helvetisti irtsareita ("irtiksii" jätkien kesken, toim. huom.). Söimme tietysti namit ennen paluuta kouluun, mutta narahdimme kaikki opettajalle, sillä luokan valtasi hedelmäkarkkien dunkkis. Ei siinä oikein selitykset enää auttaneet, joten ei muuta kuin tunti jälkkärituolia - ilman jälkkäriä. Miten tämä liittyi rautateihin? No siten, että ilman Pyhän Martinlaakson pyhää pyhättöä Martinlaaksosta ei olisi ponnistanut suomalaiseen rautatieharrastusskeneen erästä hahmoa, jonka nimipäivät ovat 29.9. joka vuosi. |
||||
13.09.2014 11:09 | Mikko Nyman | |||
Okei, tämä selvensi paljon asioita. Kiitokset jälleen kerran Kimmolle. Mennäänpä sitten kysymykseen numeroltaan 2: miksi syöttöasemat ovat aina erotusjaksojen yhteydessä? Mikseivät esimerkiksi puolivälissä kahta erotusjaksoa? Oi, tulkoon valaistus tietoaukkooni. |
||||
13.09.2014 08:00 | Mikko Nyman | |||
Jorma: mielenkiintoista nippelitietoa - enpä ollut aiemmin moisista Alppilan anomuksista ja aneluista kuullutkaan Eilien yhteydessä. Oliko todella niin, että pohjoiseen päin mentäessä ensimmäinen jakso oli vasta Ogelin pohjoispuolella? Jos oli, milloin Haarakallion molemmilla puolilla olevat jaksot on rakennettu? Koska pidän numeroista naisiakin enemmän, kertokaapa viisaammat, kuinka paljon ajolangan jännite tippuu esimerkiksi silloin, kun 3 x Sr2 lähtee kiskomaan yleisimmin käytetyillä tehoilla Vartiuksesta 5500 tonnin pellettiä kohti parempaa tulevaisuutta? Kyllä, ymmärrän toki, että ajolangan jännite on kääntäen verrannollinen käytettyyn vetotehoon nähden, mutta kysymykseni pointin kaiketi ymmärtää useampikin Tajunen. |
||||
11.09.2014 09:40 | Mikko Nyman | |||
Sovitaanko Niila niin, ettet osallistu lähivuosina Veturimies-lehden valokuvauskilpailuihin? Olet nimittäin sen verran ylivoimainen kuvaaja, että jos pelaisit golfia, tasoituksesi olisi kaiketi -22. Mainioita otoksia siis jälleen kerran! |
||||
10.09.2014 21:55 | Mikko Nyman | |||
Juhani tarkoitti nimenomaan ilmastointia, kuten aivan hyvin kaikki ymmärtävät. Vaunuun nouseva asiakas on kuvassa nimenomaan ilmastoidussa osassa vaunua, joskaan ei koneellisesti ilmastoidussa osastossa. | ||||
10.09.2014 20:37 | Mikko Nyman | |||
Puhaltimet, jotka lämmittävät toinen toisiaan talvipakkasilla? On sitä hölmömpiinkin asioihin energiaa tässä maassa tuhlattu. | ||||
08.09.2014 11:11 | Mikko Nyman | |||
Tällainen lähes turha kysymys, mutta kysyn silti: onko muualla Suomessa mestoja, joissa silmät olisivat kiinni opastinportaalissa? Yritin tiristää ulkomuististani dataa ulos, mutta eipä kyllä tullut Tampereen lisäksi muita mieleen. | ||||
07.09.2014 22:34 | Mikko Nyman | |||
Ari: sellainen ulkopuolinen lafka, jonka tilaaminen maksaa enemmän kuin lipunmyyntien pitäminen auki. Tämä on faktatietoa ja tämän olen tarkastanut noin kymmenestä (10) eri lähteestä. | ||||
07.09.2014 12:47 | Mikko Nyman | |||
Tuon sepelin funktio ei avaudu ainakaan ekalla allekirjoittaneelle. Tai sitten tuo on vain optio tulevalle radalle, vähän niin kuin Kankaan entiselle paperitehtaalle suunniteltu ratayhteys (mitä ei siis koskaan toteutettu), mutta jolle rakennettiin myös silta: http://vaunut.org/kuva/687 |
||||
07.09.2014 11:56 | Mikko Nyman | |||
Riku on aivan oikeassa. Muistin virkistämiseksi ohessa P12:n aikataulu keväältä 2002: https://web.archive.org/web/20011123084840/http://www.vr.fi/heo/aika/14_p_02.html |
||||
07.09.2014 11:53 | Mikko Nyman | |||
Tuomas: mä panostaisin aiempaan ajankohtaan "nimellisten" EP-junien muuntumisesta IC-juniksi: ensimmäiset IC:thän aloittivat kulkunsa vuonna 1988. Aivan varma en ole, mutta jos väitän, ettei "nimekkäitä" EP-junia ollut enää vuoden 1991 jälkeen, olenko hirveästi mehtässä? Viikonlopun erikoisia kulki toki 9.6.2001 saakka, jolloin EP-tunnukset saivat kyytiä, vaikka viikonlopun erikoiset sinänsä kulkuun jäivätkin. | ||||
07.09.2014 11:02 | Mikko Nyman | |||
Huomionarvoista tuossa on tuo oikeanpuoleinen piktogrammi - saako vastaavaa palvelua lippuautomaatista, vasemmalla näkyvästä Pepsi-automaatista tai Kupittaan R-Kioskilta? Hmmm... | ||||
06.09.2014 13:19 | Mikko Nyman | |||
Perimätiedon mukaan pikajunan P82 Fot toimi liikkuvana putkana Rkt-vaunusta poistetulle matkustajalle, joka oli puuttunut konduktöörin valtakuntaan, eli kuulutuslaitteisiin. Olen kuullut erittäin luotettavista lähteistä, että tämä olisi tapahtunut Mäntyharjun pohjoispuolella 11.8.1997. Tekijästä tiedetään ainakin, että hän on omasta mielestään normaalivartaloinen, lähes kaksimetrinen ja uskoo itse olevansa adonis. Tarinassa kerrotaan myös konduktöörin hiiltyneen ja matkustajien ja poliisien nauraneen tapaukselle. Kuulin myös sellaisen detaljin tapauksesta, että poliisi olisi tuumannut rikolliselle seuraavana aamuna: "Mie oon ollu kaksketyks vuot alal ja mie oon monenlaist nähny, mut kyl tää niinkö kärkikastiin kuuluu." | ||||
06.09.2014 12:12 | Mikko Nyman | |||
Oho! Ai Lumia 720:llakin saa noin hyviä kuvia? Melkoisesti on kyllä kehitys tosiaan mennyt eteenpäin. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon pokkareiden myynti on laskenut, sanotaan nyt vaikka viimeisen viiden vuoden aikana, kun autopuhelimien kameratekniikka on juossut oikealta ja vasemmalta niiden ohi. | ||||
06.09.2014 11:09 | Mikko Nyman | |||
Ehkäpä aavistuksen parantunut kännykkäkameroiden kuvanlaatu reilussa kymmenessä vuodessa, mutta siis vain aavistuksen... :-) | ||||
05.09.2014 10:41 | Mikko Nyman | |||
Aivan oikein, Ari. Demokraattinen päätös: pitäkäämme siten Flirtien lipunmyynti junayksikön kahdessa keskimmäisessä vaunussa. Kirjaan pöytäkirjaan ja vahvistan päätöksen tehdyksi kopauttamalla nuijaa. Joku voinee kertoa tekemästämme päätöksestä HSL:lle. | ||||
04.09.2014 17:58 | Mikko Nyman | |||
Luulin tosiaan, että tämä veturi on Joutsen. Kiitos tarkennuksista. Tässä linkki Joutseneen: http://vaunut.org/kuva/1686 (EDIT: lisätty linkki) |
||||
04.09.2014 14:50 | Mikko Nyman | |||
Minäkin olen kyllä kaikenlaisia nimityksiä rakkaasta lapsesta kuullut: purkki, holkki, pottu, yksikkö, yksi tuote, jne., mutta tämä etenolikapseli oli kyllä loistava :-) | ||||
04.09.2014 11:25 | Mikko Nyman | |||
Totta. Menisiköhän se sitten liikaa sähläämiseksi, jos lipunmyyntiosaston paikka vaihtuisi yksikön päästä toiseen esimerkiksi lentoasemalla? (EDIT: typo) | ||||
04.09.2014 09:54 | Mikko Nyman | |||
Onko Topilla tai muilla näkemystä siitä, miksi Sm5:ää keskimmäiset vaunut ovat lipunmyyntiosastoja, ei vaikkapa kaksi eteläpään vaunua? Ymmärrän, että tämä saattaa liittyä siihen, kun Flirtit ovat Sm1/2-kalustoa pidempiä, mutta toisaalta tämä "ongelma" kumoutuisi, mikäli Sm1/2-runkojen lipunmyyntiosastot olisivat niin ikään aina Stadin päädyssä. | ||||
03.09.2014 22:32 | Mikko Nyman | |||
Suomen Kuvalehti kirjoitti mielestäni erinomaisen artikkelin bonareista 31.12.2011: -- http://suomenkuvalehti.fi/tahanontultu/yritysten-arvot-ja-vr/ |