![]() |
27.02.2022 15:05 | Timo Salo | ||
Lisääppä Petri vielä tämäkin kuva sarjaan, KIITOS! | ||||
Kuvasarja: Tšornobyl ja Ukrainan piina |
27.02.2022 14:59 | Timo Salo | ||
En tiedä tuliko jo kaikki kuvat, mutta TODELLA HIENO ja MIELENKIINTOINEN/AJANKOHTAINEN kuvasarja!!! | ||||
![]() |
26.02.2022 16:14 | Timo Salo | ||
Esa: Saattoivat olla risteilyliput tarjouksessa...? Mitäs noista Berliineistä, Lempäälän Sääksjärvellä onkin paikka nimeltä Uusi-Eurooppa! | ||||
![]() |
26.02.2022 11:59 | Timo Salo | ||
Höyryvoimalla kirjeetkin tulivat seuraavaksi päiväksi perille, mutta nyt se on n. viikko minimissään... Ei siinä paljon kaikkien suosima "Me Postilaiset"-sarja paljon auta, hyvä maine meni jo!!! Hieno kuva! | ||||
![]() |
22.02.2022 20:26 | Timo Salo | ||
Todella katseltava linkki! | ||||
![]() |
22.02.2022 16:29 | Timo Salo | ||
Kilometritkin 22 :-) Veturi voisi olla 3322? Kiva kuva! | ||||
![]() |
22.02.2022 15:47 | Timo Salo | ||
Täyskäsi + jokeri... | ||||
![]() |
22.02.2022 15:44 | Timo Salo | ||
Jaaha, muokkaus vanhaan kommenttiin ei näykkään "uutena" kommenttina. | ||||
![]() |
21.02.2022 16:31 | Timo Salo | ||
Aika erikoinen pannu, täytyy olla veto-/ilmareikiä nuo isot holet... Ilmeisesti kyseessä on aikaansa edellä oleva ekologinen pannu, josta ei tule pienhiukkaspäästöjä, kun veto on aina täpöillä!? | ||||
![]() |
21.02.2022 13:47 | Timo Salo | ||
Kilahti sellainenkin huomio tuosta kamiinasta ja sen luukuista: Mihin tuhkat joutui, radan varteen? Yksi luukku liian vähän. Ylin nuohousta varten ja alempi polttoaineen täyttöön? Tuhkaluukku puuttuu... | ||||
![]() |
21.02.2022 11:51 | Timo Salo | ||
Aina sitä löytyy samaa tekniikkaa junan vaunuista ja työstötekniikasta. Tuo Tapion mainitsema systeemi on käytössä monissa koneissa jossa ei ole varsinaista hydrauliikkaa. Tuolla konstin tehdään ns. painemuunnin, jolla saadaan korkeammat tehot kipin käsittelyyn. Pelkällä paineilmalla jäisi vain pihisemään... Oliskohan ongelmaksi koitunut paineilmajärjestelmään helposti kertyvä kondenssivesi ja sen jäätyminen??? https://www.festo-didactic.com/fi-fi/palvelut/symbols/fluid-power-hydraulic/cylinders/pressure-booster-single-acting,which-converts-a-pneumatic-pressure-p1-into-a-higher-hydraulic-pressure-p2.htm?fbid=ZmkuZmkuNTQ4LjIwLjMyLjEyMzMuNjgyNQ |
||||
![]() |
21.02.2022 11:09 | Timo Salo | ||
Ilmankos tuo vaikuttaa niin mukavalta työltä ja työpaikalta... :-) Olen varmaan ollut edellisessä elämässä konnari, kun noita kuvia olen katsellut jo hyvän aikaa! Mitä metsätöihin tulee, niin jo klapien teko tuntuu oikealta työltä! (vaikka onkin moottorisaha ja peräkärry tavaran kuljetukseen, niin siinä hommassa kuitenkin palaa PALJON kaloreita!) |
||||
![]() |
21.02.2022 09:45 | Timo Salo | ||
Mukavan näköinen työpaikka sattumakuvana. Lämminkin varmaan (?) talvisin, jos muisti laittaa klapeja pesään. Oikeaoppisesti klapit valmiina kamiinan edessä josta tuli heti mieleen, että kuinka paljon näitä mahtoi palaa??? (muutenkin tulipalot tapetilla tänäaamuna, kun p.....eet polttivat Saariselän ainoan kaupan! :-( ) HIENO KUVA (sarja)! Näitä sisäkuvia lisää, jos on vielä Tapsalla varastossa... KIITOS! |
||||
![]() |
20.02.2022 17:23 | Timo Salo | ||
Näkisitpä Teemu ne muut "kuvat" joita otin samasta kohteesta, aina joku rauta väärässä kohdassa... (tai muuten vinksin vonksin) Vauhtia kuitenkin n. 125 km/h... Näihin nopeuksiin riittää näköjään parametri 2 kuvaa/sec... Ei tuo muuten kallellaan ole muutakuin sen verran kun kiskotkin, kallistusautomatiikka jäässä??? |
||||
![]() |
20.02.2022 10:50 | Timo Salo | ||
Kiitos kommenteista! Ymmärrän nyt asian niin, että pitää opetella tilanteen mukaan kumpaa moodia käyttää... Muistikortin ostin juuri myyjän suosituksen mukaan, malli "nopea"... Harmittaa vain ne lukuisat "sudet", mitä tulee tuon ongelman takia. (I-phone puhelin ottaa kyllä ihan ok-tason kuvia vaikka 100kpl peräjälkeen, mutta häviää lähes kaikessa muussa! I-phone 8....) Linkin opaskin löytyi, kun "hakkasin päätä seinään"! https://avplus.fi/opas-valotus-valokuvauksessa-osa-1-3-suljinaika/ |
||||
![]() |
19.02.2022 21:54 | Timo Salo | ||
Juu, kymmenen kuvaa tuntuu olevan maximi, toinen asetus ottaa ne vaan hitaammin. Jotenkin vaan tuo vitosen vauhti tuntuisi mukavammalta... (HQ-laadulla) (näyttää muuten kuvanoton jälkeen sen tallennuksen ja se on tosi hidas. Kuvan sähköinen koko n.5-7Mb) | ||||
![]() |
18.02.2022 08:20 | Timo Salo | ||
Jaaha, Tapion joka-aamuinen rautaisannos elävää historiaa... Tuo oli sitä aikaa, kun VR vielä palveli ja työllisti! | ||||
![]() |
18.02.2022 08:11 | Timo Salo | ||
Onpa linja-automainen laite, sama suunnittelija tekee töitä kumi-/rautapyörille... Huomio kiinnittyy myös loppukesän kukkaloistoon, Suomessa ei kuki muut kuin siankärsämö ja peltovalvatti tuohon aikaan! (liekkö villiintyneet aseman kukkalaatikoista?) :-( Hieno kuva. | ||||
![]() |
16.02.2022 16:08 | Timo Salo | ||
Uusi kuvaaja (?), uusi veturi, hienoa työtä... MahtavaaTampere-kuvaa! Tnx! | ||||
![]() |
16.02.2022 12:31 | Timo Salo | ||
Onko tuo hiukan "rehvakas" koeajokuorma? Vai onko veturi sisäänajettu valmiiksi... (nykyään ei kai sellaistakaan ((sisäänajoa)) tarvita, kun laitteet on niin huippuluokkaa!) Hieno kuva taas Roopelta! | ||||
![]() |
16.02.2022 11:02 | Timo Salo | ||
Kiitos Jukka mukavasta kommentista! :) Jos Sinulle sanoo nimet Di Eero Rasi, tai Di Martti Mäkeläinen mitään, niin sitten mekin on todennäköisesti tavattu. Nuo kyseiset "herrat" olivat koko Valmetin kunnioittamia ja pidettyjä kavereita. Antoivat itselleni erittäin hyvän pohjan senaikaisiin DC-käyttöihin ja Multiway-8 ohjaukseen. Harva inssi oli tervetullut senaikaisten duunarien kahvirinkiin, mutta nämä kaksi.... | ||||
![]() |
15.02.2022 23:25 | Timo Salo | ||
Niin, Jukka varmasti tietää mistä se ääni varsinaisesti tulee? Topin manitsemalla kanttiaallolla suoritetaan ns. PWM-modulointi. Kolmivaihesähkön muodostamiseksi hakataan kolmessa/kolmessa eri linjassa tasasähköstä PWM-muotoista vaihtovirtaa. Eli positiivinen puoliaalto tehdään ensin antamalla ensin lyhyitä sitten leveneviä pulsseja ja taas alasajo lyhyemmillä pulsseilla. Seuraavaksi tehdään negatiivinen puoliaalto samalla tavallla. Näitä "hässäköitä" on oltava kolme+kolme, jotta voidaan muodostaa 120:n asteen vaihesiirrolla olevaa kolmivaihejännitettä. Jännitteen taajuutta muutetaan ulkoisen ohjeen mukaan ja siittä syntyy säädettävän moottorin vaihtuva kierrosluku. (do-re-mi-jne) Äänen voima on yleensä virran suuruudesta ja resonoivien osien määrästä/mallista kiinni. Ko. ääni muodostuu ymmärtääkseni siittä, että tuo AC-kanttiaalto muodostaa magneettikentän moottoriin, jolla saadaan haluttu voima ulos. Tällöin kenttä resonoi kaikessa missä on välystä ja on magneettista. Myös tamusta itsestään kuuluu tuo ääni yleensä, jos siellä on yksikin rautasydänkuristin. (jopa tehokomponentit itsessään voivat ääntää, kun ovat yleensä teräskuoren sisällä lämmönjohtamisen takia. Pienempivirtaiset muovikuoriset ei välttämättä tätä tee) Tuon resonoinnin ymmärtää parhaiten koittamalla/kuuntelemalla erityisesti vaikka jotain huonosti tehtyä muuntajaa. Jos E/I-levyt ei ole kunnolla tiiviisti pakattu, niin ääni voimistuu vastaavasti levyjen resonoidessa 100 Hz:n taajuudella. Nuo taajuusmuuttajat (tamut) toimivat yleensä kHz-taajuuksilla. PWM= Pulse Width Modulation Mitä moottoreihin (3*230/400V) tulee, niin periaatteessa nuo ajomoottorit ovat kai samalla periaatteella toimivia. Roottori pyörii magneettikentän mukana. RSTRSTRST jne. Siinä on kuitenkin muutamia ongelmia kuten jättämä (nimelliskierrokset 3000 rpm / todellinen n. 2950 rpm ja laskee kuormituksen mukaan) Mitä isompi jättämä tyhjäkäyntisellä moottorilla, sitä huonompi laite . Jättämä taas riippuu mekaniikasta, eli mikä on ilmaväli roottorin ja staattorin välillä +laakeroinneista jne. Huom. yllä oleva texti on henkilökohtainen käsitykseni asiasta ja saattaa sisältää vähän sitä sun tätä... :-) |
||||
![]() |
15.02.2022 16:01 | Timo Salo | ||
Jos moottoreille menevä sähkö olisi puhdasta siniaaltoa, niin ääni olisi aivan toisenmoinen... (tuskin kuultavissa, mutta tuo kun on niin "särmikästä") | ||||
![]() |
15.02.2022 13:02 | Timo Salo | ||
Olisko Siemenssin suunnitteluinsinöörit? Kyllä tuolla yhdet euroviisut voittas, sanoitusta vaan kehiin... :-) | ||||
![]() |
15.02.2022 10:14 | Timo Salo | ||
Miten lie rakennettu tuollaisen DC-laturin jännitteensäätö senaikaisilla komponenteilla? Akusto **(*) V? Ilmeisesti kuitenkin "ruokki" vain isäntävaunun järjestelmää... Tälläisestä yksityiskohtakuvasta on ainakin minulle enemmän iloa, kun jatkuvasta vaunujen sivuprofiilitulvasta! Tapsalla on ollut silmää jo tuolloin... |
||||
![]() |
14.02.2022 20:12 | Timo Salo | ||
Nyt Antti heitti pahan! Mutta itselle jäi käsitys että mitä pidempi varastointi, niin sitä parempi... Yleensä ne oli ainakin yhden talven yli ulkona "jäähtymässä". Yritin googlettaa tuota asiaa, mutta en löytänyt optimiaikaa, tai ylipäätään mainintaa tuosta ajasta. Susia niistä kuitenkin tulee, jos tuodaan lohko suoraan valimosta koneistukseen! Vääntelee...... | ||||
![]() |
14.02.2022 10:37 | Timo Salo | ||
Sen takia varmaan tuon pusikonkin annetaan kasvaa, ettei "salaisuudet" näy maailmalle. Malli muuttui yllättäen paljon tiukemmaksi, kun Hornetit v. -95 tulivat Suomeen. Vierailin muutaman kerran työsuhteeni loppumisen jälkeen tuolla ja taustojen/kropan tarkastus tehtiin tarkemmin vain Olkiluodon kuumalle alueelle mentäessä. (mukaan sai omista kamoista vain kalsarit ja hammaspaikat. Vihkisormusta en käyttänyt turvallisuussyistä, mutta todennäköisesti sekin olisi jäänyt "kaniin". Nykyaikaiset lävistysjonnet ei varmasti pääsisi edes ekaportista sisään!) Joskus olen miettinyt, että kauanko saisi dronea lennättää tuossa alueen rajalla? (haulikko varattu ilmatorjuntaan?) |
||||
![]() |
14.02.2022 10:17 | Timo Salo | ||
Kiitos taas Erkki mukavista muisteluista. Muutama täsmennys mitä taas itse muistan noista ajoista: Kokoonpanohalli oli numeroltaan II-halli ja sen länsipää. Siellä tapahtui isojen lisenssidieselien kokoonpano. Muita merkkejä en muista, kuin tuon Burmaister&Wainin. Niitä tehtiin useita eri malleja ja malli muuttui lähinnä sylinterilukua lisäämällä/vähentämällä. Ryhmät tulivat valmiina ja Linnavuoressa suoritettiin vain kokoonpano/koekäyttö vesivastuksiin. (200 ltr:n tynnyri jossa oli kolme pitkää kuparilevyä 120:n asteen välein ja jotain sopivan johtavaa vettä.) Niitä tehtiin 70-luvun loppuun ainakin ja olin itsekkin piuhoja vetämässä moottorin kylkeen. Eka linkissä näkyy pari lähtevää konetta Sallisen rekan kyydissä. Rata tuolloin jo deaktivoitu loppuen nosturilinjan kohdalle ja kuvassa näkyy myös tunnelin pohjoispää. Kuvassa näkyvällä vaunulla kuskattiin lähinnä metallilastut kierrätykseen Kisko-Kallen vetämänä. Litterafriikit varmaan tunnistaa vaunun, näyttää venäläiseltä...: https://oloneuvos.kuvat.fi/kuvat/Valmetista+AGCO+Poweriin+A-H/Burmaister+moottorit+lastattu-73_0001.jpg Mitä tulee militääridieselien kokoonpanoon omissa siihen tarkoitetuissa luolatiloissa, niin se alkoi joskus 80(?)-luvulla, kun olemassa oleviin luoliin rakennettiin lisää huoltotiloja ja natsisaksan aikuiset hätävarakoneet rahdattiin uusiokäyttöön(nauloiksi?). Ne koekäytettiin aikaisemmin II-hallin päädyssä, mutta myöhemmin siirrettiin koekäyttökin luolatiloihin. Malli laivan apukoneesta, B&W: https://oloneuvos.kuvat.fi/kuvat/Valmetista+AGCO+Poweriin+A-H/Burmaister+&+Wain+diesel+aggregaatti.jpg |
||||
![]() |
13.02.2022 14:24 | Timo Salo | ||
Jos kävitte "kiven sisällä", niin siellä huollettiin militääridieseleitä, mutta "maanpäällisellä" osastoilla sekin (MGO) lienee ollut mahdollista... Erkki N. tietää/muistaa varmasti paremmin! Itse olin harjoittelijana kesällä -72 tehtaan lähetysosastolla Nurmen Oivan kommennossa! :-) | ||||
![]() |
13.02.2022 14:13 | Timo Salo | ||
Eikös se kuitenkin ollut niin, että tällä veturilla voi suorittaa "kuuranpoistoa", eli irroittaa ekana kulkeva virroitin sähköisesti? Muissa ei? (vai onko sähköinen erotus liian hankala toimenpide päivittäiseen ajoon) | ||||
![]() |
13.02.2022 10:52 | Timo Salo | ||
Ajattelinkin ettei tuolloin ollut drooneja, mutta karttapaikka kertoi heti:Näkötorni... Jos tulkitsen korkeuskäyriä oikein, niin korkeusero on n. 30m+tornin korkeus? Hieno kesäinen kuva, kiva katsella, kun ulkona sataa jotain mössöä! | ||||
![]() |
13.02.2022 01:49 | Timo Salo | ||
https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000008609614.html | ||||
![]() |
12.02.2022 18:26 | Timo Salo | ||
Kyllä se toimii englantikin hyvin noitten puheluiden paljon pikaisempaankin lopettamiseen... Vastatessa sanoo vain kaksi sanaa: F..k Y.u! Tuo uuskielitaidottomuus on kyllä vakava ongelma, kun esim. sotketaan espanja ja italia. Olin hiukan hämilläni, kun harrastajaveli haukkui espanjalaista: Berlusconi go home!!! |
||||
![]() |
12.02.2022 10:38 | Timo Salo | ||
Porukkaa raiteilla, kuin Tapparan maalilla! Taisi olla joku "oikotie" tuossa? | ||||
![]() |
12.02.2022 10:30 | Timo Salo | ||
Jaaha, Simo on ollut venerannassa kuvailemassa... (onnistunut Siuron mainoskuva) Kesäisin kannattaa olla nätisti ko. alueella, siellä on jatkuva vartiointi ehtoisin/öisin. EU-kansalaiset vieneet omanaan niin paljon tavaraa, että on pakko... :-( Todellista asian harrastusta, kun katselin jälkiäsi. Syvässä tuiskulumessa laiturille kymmeniä metrejä! OIKEIN! |
||||
![]() |
12.02.2022 09:41 | Timo Salo | ||
Tämähän on hauska, pulu kulunvalvojana... Saksalaista Hi-Techhiä! Tuo linkki menee varmaan useimmilta "ohi"! Saksalaiset ja ranskalaiset eivät ole vieläkään ymmärtäneet, että juuri heidän kielensä ei ole se maailman kieli. Entisessä itä-Euroopassa kylläkin puhuttiin yleisesti ykkös-vieraana kielenä saksaa, ei enää... Ranskaa onneksi ei puhu kun ranskalaiset ja muutama näivettyvä entinen alusmaa! |
||||
![]() |
11.02.2022 13:50 | Timo Salo | ||
Niin kai, kun vaihdoin sen alkuperäisen pakattuun... Ei siinä muuten niin fataalia eroa ollut! (Et tainnut ehtiä näkemään sitä isoa kuvaa) :-) | ||||
![]() |
11.02.2022 13:46 | Timo Salo | ||
Onko tänne tehty kuvien lataukseen joku muutos, kun antoi "vahingossa" ladata ison "ahtamattoman" kuvan... | ||||
![]() |
11.02.2022 11:57 | Timo Salo | ||
Portugalin Junttilan Salama... | ||||
![]() |
10.02.2022 17:13 | Timo Salo | ||
Kiva, että Johnilla on rahaa käydä "oikeutta", niin se menee... | ||||
![]() |
10.02.2022 16:57 | Timo Salo | ||
Pöydälle jäänti tarkoittaa vain "tuomion" lykkäämistä... | ||||
![]() |
10.02.2022 15:40 | Timo Salo | ||
Siis aivan uskomatonta Sastamalan kaupungilta torpata kaikki aktiviteetti! Ilmankos sieltä on moni yritys siirtänyt "toimistonsa" muualle....(Esim. Levorannan Autoliike) Kaikki tämän tyyppinen aktiviteetti aiheuttaa yleensä tuloja kaupungille! Sastamalan johtajat: Soitelkaa vaikka Pirkkalan "kuntaan" ja kyselkää neuvoja, siellä hommat sujuu ja verorahoja tulee... | ||||
![]() |
10.02.2022 11:00 | Timo Salo | ||
Oula: Nämä kaksi kuvaa kävin ottamassa vähän niinkuin pyynnöstäsi, mutta eka julkaisu meni niinkuin meni... Rata riittävän mutkalla? Kuvauspaikkana oikein mukava ympäri vuoden, mutta varsinkin kesällä. Esiintyy myös Leukaluut/Kesäniemi-paikkanimellä ko. paikasta otetut kuvat! https://vaunut.org/kuva/153172?a=1 |
||||
![]() |
09.02.2022 17:20 | Timo Salo | ||
https://areena.yle.fi/1-50964247?autoplay=true | ||||
![]() |
09.02.2022 09:53 | Timo Salo | ||
Unohdit Esa tämän uuden huumehuoneidean, saat rauhassa piikitellä itseäsi ja suunnitella mistä varastat seuraavaan annokseen tarvittavat rahat... Se on todella ihmisystävällistä ja käytännöllistä!!!? | ||||
![]() |
08.02.2022 16:48 | Timo Salo | ||
Niinpä niin, susivetoisen junan numero on todennäköisesti T55734 ja tuo T5008... Parempi kuitenkin, ettei luota Juliaan, saanut ennenkin sieltä virheellistä dataa. Ei parane laittaa tänne, menee pian munat valtiolle virheen takia... :-) (Nytkin ilmeisesti A-kirjain puuttuu, vakavampi juttu) | ||||
![]() |
08.02.2022 16:00 | Timo Salo | ||
Noin minäkin asian alkujaan ymmärsin! (kuten Jussi sanoo, kaikki on vapaaehtoista ja mukavaa. Ei pakottamista ja kiristystä, kuten saamassani yksityisviestissä...) | ||||
![]() |
08.02.2022 15:29 | Timo Salo | ||
Et taida Juhani tuntea Sastamalan kunnallispoliitikkojen sielunelämää. Saisit vielä purku-uhkauksen lisäksi sakot laittomasta veneenlaskupaikasta...! Yksikin kaupunginjohtaja viisaudessaan rakennutti Vammaskosken niskaan yhden ruittauksen suihkulähteen, joka sai "rahvaan" suussa nimen "PULLIN PISS"... :-) :-) | ||||
![]() |
08.02.2022 15:06 | Timo Salo | ||
Poliisilta voisi saada rahalla käyttöoikeuden heidän rekisterinumeron tunnistusohjelmaan ja silläkin tuotolla voisi palkata pari poliisia lisää... :-) | ||||
![]() |
08.02.2022 14:46 | Timo Salo | ||
Muistan satavarmasti nähneeni ylläpidon kommentin, jossa sanottiin suunnilleen näin: Turha lisätä itsestäänselviä tunnistetietoja kuvasta, josta näkyy esim. veturin numero muutenkin... Liekkö tämä ohje peruttu friikkien käskystä/pyynnöstä? Yritin löytää sen kommentin, mutta ei onnistu näillä taidoilla... |
||||
![]() |
08.02.2022 08:35 | Timo Salo | ||
Nämä ns. negatiiviset kommentit/toimenpiteet on yleensä jonkun yhden yksittäisen ihmisen mieliteko. Itse asialla ei ole mitään tekemistä oikeiden ongelmien kanssa. Esim. Vesilahdella yhdestä rosanpunaisesta talosta (siististi maalattu ja muutenkin ok) nousi hirveä hulabaloo, Nokialla vastaavia (rosanpunaisia) taloja on useita ja kukaan ei korvaansa lotkauta... Harvainvallalla on erittäin usein ikäviä seurauksia yksilön mahdollisuuksiin harrastaa haluamiaan asioita haluamallaan tavalla! Esimerkkejä tästä löytyy myös aivan uskomattoman läheltä.... (Näillä usein voimakastahtoisilla henkilöillä on hyvin usein lauma perässähiihtäjiä, jotka eivät uskalla sanoa mielipidettään rehellisesti konfliktin pelossa) |