07.07.2007 17:34 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Olisiko muu tekniikka kielen asennon ilmaisimia? | ||||
05.07.2007 19:43 | Jukka-Pekka Manninen | |||
ERTMS = ETCS + GSMR kertoo http://www.ertms.com/what.html . Ilmeisesti ETCS:ää on (2004) suunniteltu aluksi kokeiltavaksi Kehäradalla ja Kouvola-Kotka/Hamina - linjalla joskus 2010 jälkeen. Mutta tämä lähde kertoo myös että suunnitelmia ei ole hyväksytty poliittisella puolella: (PDF) http://tinyurl.com/389vsr . | ||||
28.06.2007 09:31 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Näenkö vai luulenko vaan että tuolla välissä olisi vielä yksi Gg tai sen sukulainen? | ||||
26.06.2007 11:45 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Todennäköisesti, kun tunnus ja jännitteet täsmää. Keula olikin sitten tuota vanhempaa(?) ja yleismaailmallisempaa tyyliä, eikä sitä mitä kuvittelin. | ||||
25.06.2007 20:43 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Ja kuten pohjois-Ranskassa. Romaniassa ei tarvitse pyyhkiä silmälasejaan jos luulee näkevänsä tyypillisen Alstominkeulan. SNCF on nimittäin myynyt 12 BB25500-sarjan veturia Romaniaan, ja ensimmäinen ehti perille jo viime vuoden puolella. | ||||
11.06.2007 12:18 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Hauskan näköinen tuo BUi-v junan keskellä | ||||
08.06.2007 08:52 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Olisiko kuitenkin tuo 26-sarjan isompi Voith-jäähdytin mikä syö tilaa kulkusillalta? | ||||
25.05.2007 17:40 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Ja tuohon(kin) liikenteeseen ne ohjausvaunut olisivat kuin tarkoitettu... ;) | ||||
25.05.2007 13:25 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Taisi olla tämmöinen BUi-v? http://vaunut.org/kuvasivu/29542 Olisiko tuossa ollut yhden firman tyypit mukana toisen alihankkijana? | ||||
15.05.2007 21:13 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Potithan ovat olleet jo aikapäiviä armeijan leivissä: http://vaunut.org/kuvasivu/27265 Ja Eiteistä muutettuja on enemmänkin. Molemmat variaatiot ovat litteraltaan Ems. Oliko noista sitten laveritkin purettu pois? http://vaunut.org/kuvasivu/3457 | ||||
12.05.2007 20:35 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Ylioppilastalo Studenthuset? | ||||
29.04.2007 15:39 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Jeps, nämä lyhyethän on tehty katkaisemalla semmoinen pidempi keskeltä ja rakentamalla päihin ohjaamot. On saatu enemmän junia vähemmän kapasiteettia vaativille reiteille. | ||||
27.04.2007 10:06 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Amerikassa pitkissä junissa on vetureita edessä ja keskellä, Euroopassa lyhyemmissäkin junissa mäkisillä seuduilla tuntuu olevan tapana pistää yksi veturi eteen ja toinen taakse. Voiko tälläisillä järjestelyillä lyhentää noita jarruviiveitä, ja kenties vaikuttaa pitkittäisiin voimiinkin? | ||||
26.04.2007 09:24 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Tanskastahan tämä on kotoisin. Ruotsissa nämä tunnetaan litteralla TMZ, kuten kyljestäkin voi (ehkä) erottaa. Lisätietoja ruotsiksi: http://www.jarnvag.net/lokguide/TMZ.asp ja joukossa myös suora sivukuva juuri tästä samasta yksilöstä. | ||||
25.04.2007 14:05 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Vasemmalla Y1, oikealla Dm7. | ||||
24.04.2007 18:18 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Veikkaanpa että pojat kyllä maalaisivat, mutta Herra Ekonomi on laskenut että Ei Kannata(tm). Tosin sen verran söhrittyjä Gbln:iä näkyy liikenteessä että ehkä pientä säästöä tulee oikeastikin kun maalataan vaan graffitit piiloon. | ||||
22.04.2007 16:37 | Jukka-Pekka Manninen | |||
En ole varma onko näiden telit vaihdettu uusiin vai alkuperäiset levennetty, mutta käsittääkseni työ tehtiin jo USAssa ennen laivausta Viroon. | ||||
21.04.2007 14:07 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Espanjan raideleveys on yhtä aikaa myös tasan viisi Espanjalaista jalkaa. Lienee aikoinaan tuo jalan tarkka mitta riippunut kovasti mittaajan kengännumerosta... Espanjassa rakentavat koko ajan normaalileveää suurnopeusrataverkkoa, mutta Madridin ja Sevillan välinen linja on ollut käytössä tietääkseni jo kymmenkunta vuotta. AVE-radoilla kulkee sekä "perinteisiä" suurnopeusjunia että Talgo-junarunkoja, jotka voivat siirtyä myös leveäraiteiselle verkolle läpiajettavien leveydenvaihtolaitteiden kautta. | ||||
20.04.2007 09:33 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Huruissahan oli pariajovarustus, voisiko "ylimääräinen" kaapeli liittyä jotenkin siihen? | ||||
19.04.2007 08:53 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Niin, kai JKV:llä olisi hyvä olla oikeat tiedot sinne Kontion esiölle tultaessa, että osaa laskea oikean jarrutuksen jos pääopastin on punaisena. | ||||
15.04.2007 20:51 | Jukka-Pekka Manninen | |||
(Oletusasetuksilla) Explorer kutistaa ne kuvat, jotka katsotaan suoralla linkillä kuvatiedostoon, mutta ei HTML-sivuihin upotettuja kuvia. Paitsi jos jälkimmäisen tagissa on käytetty kokoparametreja, jolloin se skaalaa kuvan määrättyyn kokoon. | ||||
15.04.2007 20:38 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Eikös tuo Otso liene tämä http://vaunut.org/kuvasivu/31117 ? Mikä tarkoittaisi että tuossa etualalla on Hyyryläisen Kouvolan varikko? | ||||
15.04.2007 19:49 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Jos ammatinvalintaa pohdiskeleva ei osaa päättää, halutako kuljettamaan veturia vai lakaisukunetta, niin... | ||||
15.04.2007 19:32 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Vanhempia D-sarjan sähkövetureita puukorista päätellen. Ensimmäiset Ds- ja Dg-veturit rakennettiin 20-luvun puolivälissä, viimeiset Da-veturit 1960. Pari Da:ta lienee vielä kaupallisessa liikenteessä Tågfrakt AB:lla. | ||||
28.03.2007 20:29 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Ja miten käy kelkkailijan, lipeääkö uralta jos joku ketkuilija käy kääntämässä vaihteen käyrille? :) | ||||
12.03.2007 19:44 | Jukka-Pekka Manninen | |||
TGOJ:lla on sivujensa mukaan 17 Ma:ta. Inlandsgods AB osti yhden, numero 882, ja BK Tågilla oli ilmeisesti pari vuokralla ennen kuin Inlandsgods osti sen. Järnväg.netissä on ainakin yksi kuva Ma:sta liikenteessä TGOJ:n väreissä vuodelta 2005. http://www.jarnvag.net/lokguide/Ma.asp löytyy lisää tietoa, ruotsiksi. | ||||
09.03.2007 08:54 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Ja taas tuo perinteinen instanssimoka... No, ehkä se muutos toisessa kymmenessä vuodessa alkaa jäädä ihmisten mieliin. | ||||
09.03.2007 08:53 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Lisätietoa YLEn maakuntauutisista tänään: "VR purkaa sillan, sillä sen kannattimet vaurioituivat pari viikkoa sitten, kun kuorma-auton nosturi osui siltaan. Rataosuudella ei ole enää liikennettä." | ||||
25.02.2007 01:09 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Juups, tsekkasin tuon jutun uudestaan, niin siinä puhutaan tosiaan vaan alkupään BM69:stä, ei koko sarjasta. Mutta ilmeisesti vanhimmat näistä ovat olleet BM72:n tultua vähän aikaa varastoituna poissa liikenteestä. | ||||
23.02.2007 08:38 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Eikös nämä oltu jo pistetty naftaliiniin, mutta nyt matkustajamäärien kasvaessa on jouduttu ottamaan uusiokäyttöön? Helmikuun Today's Railway's Europessa oli pikku-uutinen että 26 tämmöisen saneerauksestakin olisi tehty sopimus Bombardierin kanssa. | ||||
20.02.2007 13:10 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Hmm... eikös junissa ihan yleisesti ole valot myös silloin kun ne eivät ole linjalla? ;-) | ||||
31.01.2007 08:43 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Taisikin olla "yksityiskohtaisempi" otos kuin ensin ymmärsinkään... mutta tosiaankin, tuohon deeverivetoiseen lipokasjunaan minä huomioni ensiksi kiinnitin. Tosin Dv taitaa olla oikeasti viereisellä raiteella ja vähän kauempana, kun näyttää Dm:a matalammalta. | ||||
30.01.2007 20:01 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Piti hieman hieraista silmiä kun tuli katsottua kuvaa vähän tarkemmin... mutta kuka huomaa saman, hmm, odottamattoman yksityiskohdan? | ||||
29.01.2007 12:05 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Kaikki saneeratut 25-sarjalaiset on maalattu noilla sävyillä. Huomaa myös harmaa katto ja savupiippu. 27- ja 26-sarjojen väritystä ei tietääkseni olla muuttamassa. | ||||
28.01.2007 13:51 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Juna on määräasemallaan ja muut kulkijat ovat jo siirtyneet lumituiskun puolelle? | ||||
25.01.2007 19:42 | Jukka-Pekka Manninen | |||
(off topic, jommassakummassa?) | ||||
23.01.2007 19:49 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Juu, tämä on esiopastin ja kertoo jo edeltäkäsin että se varsinainen opastin jossain vielä kaukana näyttää myös vihreätä. JKV:n baliisit ovat siellä myös, ja matkaa lienee ainakin 1200 metriä. Esiopastimen tunnistaa vaikkapa tuosta, että nuo neljä valoa ovat tuollalailla vinosti järjestettynä. | ||||
22.01.2007 20:34 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Veikkaisin että arvot otetaan tiheämmin kuin 10s välein ja keskiarvo lasketaan sen viimeisimmän 10 sekunnin ajalta. Tarkoitus on tasata mm. GPS:n pienistä paikannusvirheistä johtuvaa tuloksen hyppimistä. Mitä pidemmältä ajalta keskiarvo lasketaan, sitä vähemmän lukuarvo hyppii, mutta toisaalta sitä pahemmin se laahaa todellisuutta jäljessä. Kulloiseenkin sovellutukseen sopivan ajanjakson haku onkin omanlaistansa taidetta. | ||||
19.01.2007 14:43 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Taitaapa olla, vaan eipä KSR:n "verkolla" (n.6km) paljon sisäistä liikennettä voisikaan ajaa. Mietiskelin että olisiko ysikymppisestä vetämään sellua Myllykoskelle (Myllykoski Paper on Sunila Oy:n toinen omistaja) mutta sieltä taitaa olla tehtaan raide purettu... | ||||
18.01.2007 19:09 | Jukka-Pekka Manninen | |||
2.3kV on lähes yhtä kaukana 1.5 kilovoltista kuin kolmestakin, molemmat melko yleisiä ajojohdon jännitteitä Euroopassa. Veikkaisin että tuo puoliväli on valittu siksi, että kumpainenkin saadaan sovitettua pendoon yhtä järeällä muuntopiirillä. Tiedä vaikka sama piiri kelpaisi, eri päin kytkettynä vaan... sähköinsinöörit kertokoon miten on. | ||||
17.01.2007 14:25 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Tämä lienee se uusi jakeluvarasto? Tuonnehan piti ilmeisesti tulla sekä 1524mm että 1435mm:n raiteet, jälkimmäinen varmaankin juuri junalautoilta. Onko tuossa siis nelikiskorataa niin kuin Torniossa vai jotain ihan muuta? | ||||
03.01.2007 14:18 | Jukka-Pekka Manninen | |||
"Paholaisen deeveriä" ei (onneksi?) olekaan, vaan 2664 on suurinumeroisin 26-sarjalainen. Olisiko tuo lähempi sitten 2658? | ||||
29.12.2006 18:58 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Selvennetään siis, että yhtäkään Dv12:sta ei ole hylätty, vaan kaikki ovat edelleen liikenteessä. Tuokin kuvassaoleva muutettiin takaisin dieselpolttoiseksi numerolle 2501. Sv1 oli koeveturi Strömbergin ajomoottorien kolmivaihekäytölle. Tarkoitus oli kehittää Suomen oloihin sopiva tehokas sähköveturi, johon tarpeeseen kuitenkin ostettiin Sveitsistä Sr2. | ||||
21.12.2006 13:59 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Keskustellaan sitten... Noita laitureita n e ä k y y levennetyn kiinnittämällä reunaan betonilaattoja noilla metallikolmioilla. Asvaltti jatkuu alkuperäiseen reunaan asti. Tätä laituria ei siis ole nähty tarpeelliseksi leventää. | ||||
30.10.2006 13:27 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Nurmisen uusilta kotisivuilta löytyi tietojakin ilmeisesti juuri tästä vaunutyypistä ( http://www.johnnurminen.com/fi/Yksikot/Rautatietoiminnot/Kalusto/ ). Eli hakevaunu, pituus 20.93m ja kantavuus 63 tonnia. | ||||
27.09.2006 09:10 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Onhan VR:llä lavettivaunu, mutta Osg:n kuormausala on "vain" 14 metriä, kun valakko on 17,6m pitkä. Ja on vaalee sen verran korkeakin, että olis saattanut ulottuman yläraja tulla vastaan. | ||||
25.07.2006 15:27 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Vaihtotöihin saadaan enemmän vetovoimaa käyttöön, kun kytketään TEM2:n perään lisää ratamoottoreita. Yhden veturin päägeneraattorista kun saadaan enemmän virtaa ulos, kuin mitä veturin ratamoottorit hitaissa nopeuksissa kestävät. | ||||
05.07.2006 09:27 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Muistuttaa minusta kovasti sitä samaista kolmosraidetta, jolta museomoottorivaunu Budapestin rautatiemuseolle lähti. Jolloin tämä olisi tietenkin Nyugati pályaudvar. Mutta muisti voi pettääkin... | ||||
07.04.2006 08:54 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Jos ratayhteys rakennetaan Murtomäkeen, niin se kannattaa ehdottomasti rakentaa sähköistettynä. Lahnaslammen kaivokselta tuleva rata olisi melkein puolet lyhyempi. Toisaalta Sotkamon kunta vastustaa (tavara)junaliikenteen lisäämistä Vuokatin aseman kautta. | ||||
15.03.2006 13:32 | Jukka-Pekka Manninen | |||
60km/h jollei Pajakulman parannukset ole siihen vaikuttaneet. Ja Juhalle kiitokset mainiosta N-kuvapaketista: Kiitos! | ||||
09.03.2006 12:49 | Jukka-Pekka Manninen | |||
Vuohijärven sora(?)raide? |