![]() |
04.12.2005 18:28 | Ville Vehmaa | ||
Eiköhän tuo jännite ole 3 kV. Virrasta en sitten tiedä. :) Miten tuo jännite selittää äänen? Onko junassa kenties kovaääninen, joka toistaa dieselmoottorin ääntä? | ||||
![]() |
04.12.2005 18:24 | Ville Vehmaa | ||
JZ ei ikinä ostanut Pendolinoja vaikka niiden hankkimista kai harkittiin. Slovenian rautateillä on käytössä jokin muu kirjainyhdistelmä. :) | ||||
![]() |
29.11.2005 14:09 | Ville Vehmaa | ||
Kuinka suuri miehistö tässä junassa oli? Kuljettaja ja kaksi konnaa? | ||||
![]() |
27.11.2005 16:02 | Ville Vehmaa | ||
Edelleenkin on suunnitteilla tunneli, joka yhdistäisi tämän radan Geneven pääasemalle (Cornavin). Rakennetusta ympäristöstä päätellen rata ei kulkisi läheltäkään tätä asemaa, joten tämä rata voitaisiin purkaa. Ja siinä syy kai siihen, että tämän radan on annettu metsittyä. Tuon tunnelin jälkeen Cornavinin asemalle tulisi sitten kolme eri sähköistysjärjestelmää. | ||||
![]() |
27.11.2005 00:33 | Ville Vehmaa | ||
"Aikataulunmukainen Pendolino-liikenne aloitettiin 27.11.2005 Helsingin ja Turun välillä." Nyt siis vietetään nollavuotisjuhlia? | ||||
![]() |
10.11.2005 20:47 | Ville Vehmaa | ||
Anteeksi, muisti petti ja valehtelin: Felica on länsisaksalainen kamera. Suomeen niitä on myyty 178 tuhatta kappaletta. Valotusaikoja on 1/25 s, 1/50 s ja B. Aukot ovat f/8 ja f/16. Käsitarkennus on, mutta ei tähyslasia. Mustana ja harmaana yleinen. Saatavana mm. EP-kamerasta Helsingistä. | ||||
![]() |
10.11.2005 13:49 | Ville Vehmaa | ||
Felica on japanilainen kamera ja maksaa käytettynä noin 4 euroa (violettina taisi olla huomattavasti arvokkaampi). Felicaa on myyty Suomessa yli 100 000 kappaletta ja se on siis Suomen myydyin kamera. Felican objektiivissa on vain yksi linssi. | ||||
![]() |
31.10.2005 22:05 | Ville Vehmaa | ||
On hienot kytkimet veturissa! | ||||
![]() |
31.10.2005 22:03 | Ville Vehmaa | ||
Liikennöitsijän sivuston www.mtab.com mukaan monilla vaunuilla on suurin sallittu nopeus tyhjänä 70 km/h ja lastattuna 60 km/h. Joillakin vaunutyypeillä nopeudet ovat vielä 10 km/h alemmat. Ei taideta veturilla kovin usein ajaa "täyttä vauhtia"? Uusilla IORE-vetureilla pääsee sentään 80 km/h, varsinaisia pikavetureita! | ||||
![]() |
30.10.2005 21:13 | Ville Vehmaa | ||
Unkarilaisen ystäväni (joka mm. oli mukana suunnittelemassa Bp:n neljättä metrolinjaa) mukaan kiskokalustoa sai SEVissä valmistaa mikä tahansa tehdas, jolla oli valmistukseen perinteitä. Olisiko tämä syy siihen, että unkarilaiset ajoivat Ganz-vaunuilla? Ganz myös vei tuotteitaan SEV-maiden ulkopuolelle. Romanialaiset varmasti toimivat tässäkin asiassa omin lupineen. | ||||
![]() |
26.10.2005 23:28 | Ville Vehmaa | ||
Meinaatko kilpailuun osallistua? Kuinkahan vanha tuo on? | ||||
![]() |
22.10.2005 23:18 | Ville Vehmaa | ||
Kerrataan vielä osallistujia... Oma suosikkini kisaan on: https://vaunut.org/kuvasivu.php/12911.html?kuvaus=&paikka=&tyyppi=0&kuvaaja=114&x=50 Tämä kuva kilpailee mielestäni enemmän määrällä kuin laadulla: https://vaunut.org/kuvasivu.php/14379.html?kuvaus=&paikka=karjaa&tyyppi=0&kuvaaja=0&x=10 | ||||
![]() |
09.10.2005 22:58 | Ville Vehmaa | ||
Montenegron rautatieyhtiön sivut ovat nykyisin myös muulla kielellä kuin montenegroksi: http://www.zeljeznica.cg.yu/eng/index.php Kaikkihan meistä kai montenegroa osaa? |
||||
![]() |
09.10.2005 22:55 | Ville Vehmaa | ||
Eihän tämä nyt vain ole maailman korkein rautatiesilta? | ||||
![]() |
09.10.2005 22:54 | Ville Vehmaa | ||
Mitä sotaa Montenegrossa on käyty ja minä vuonna? Montenegrossa ei pahemmin teollisuutta ole ollutkaan, rautatien tavaraliikenne on lähinnä liikennettä satamaan. | ||||
![]() |
09.10.2005 22:52 | Ville Vehmaa | ||
Juu, saksalaisia vaunuja ovat. Ja Romaniassa valmistettu veturi vetää. | ||||
![]() |
05.10.2005 19:17 | Ville Vehmaa | ||
Niin, kiitokset näistä kotiseudun kuvista. | ||||
![]() |
05.10.2005 19:16 | Ville Vehmaa | ||
Ja tässä kuvassa näkyy nyt jo purettu Viialan rautatieasema, jonka kai Engel oli suunnitellut. Nykyisin on Viialassakin korotetut laiturit ja aita estämässä radan yli kävelyä. Ei taida oikealla näkyvällä teollisuusraiteella olla enää ikinä mitään käyttöä? |
||||
![]() |
05.10.2005 19:15 | Ville Vehmaa | ||
Onhan se uusi silta ollut jo noin 20 vuotta. Ja montako vuotta onkaan ollut moottoritiesilta valmiina? Viisi vai enemmän? | ||||
![]() |
23.09.2005 12:51 | Ville Vehmaa | ||
Eikös kaikissa Talgoissa (lukuunottamatta IC-kerrostaloja) ole pyörien kohdalla tuollainen "kapea kohta"? Ja tämähän on Talgo! | ||||
![]() |
09.09.2005 23:11 | Ville Vehmaa | ||
Vihdoin kuva Lieksasta! Ja näin hieno kuva noin hienosta radasta. Olisipa tuollaista rataa enemmänkin Suomessa... Mutta mitä se veturi siellä Höljäkässä tekee? | ||||
![]() |
07.07.2005 11:26 | Ville Vehmaa | ||
Vaunun ikkunat tuntuvat olevan muisto menneestä ajasta. Niin, ja löysin kuvasta suomalaisen (terkkuja Fannylle). | ||||
![]() |
18.04.2005 23:05 | Ville Vehmaa | ||
Meninpäs valehtelemaan: Jarnvag.netin mukaan norjalainen Ofotbanen AS ajaa omistamillaan Di3-vetureilla Norjassa ja Ruotsissa. Mutta Ruotsalaisilla yhtiöillä ei siis ole Norjasta ostettuja Nohabeja. | ||||
![]() |
18.04.2005 20:36 | Ville Vehmaa | ||
Eivät aja enää norjalaiset, mutta YK:n ukot ajavat Kosovossa. Ja ruåttalaisillakin on käytettyjä Nohabeja, mutta en juuri nyt muista, ovatko ne Norjasta hankittuja vai vaan Tanskasta. | ||||
![]() |
17.04.2005 21:33 | Ville Vehmaa | ||
Kuvan tie (303) EI yhdistä kahta kaupunkia, sillä Viiala ei ole kaupunki vaan Suomen kaupunkimaisin kunta. Valkeakoskiin - joka on kaupunki - pääsee muistaakseni tietä 304, joka lähtee vähän matkan päästä. | ||||
![]() |
17.04.2005 21:26 | Ville Vehmaa | ||
Oli 14.4.2005 Tampereenkin IC2-junassa susi. Valitettavasti ei jäänyt numero mieleen. Susijuna kulki aikalailla samaa vauhtia kuin marsukin; Toijalassa oltiin korkeintaan kaksi minuuttia myöhässä. | ||||
![]() |
31.03.2005 22:15 | Ville Vehmaa | ||
Mistä kumman maantiesillasta te puhutte? Eihän Metsäkansassa mitään maantiesiltaa ole. Ainoa mieleen tuleva silta ylittää 303-tien ja on Toijalassa. Tarkoitatteko yhdistettyä rautatie- ja maantiesiltaa? Jos sitä tarkoitatte, niin veikkaisin, että tuo kuva on otettu siitä noin 500 metriä Valkeekoskiin päin. | ||||
![]() |
16.03.2005 16:42 | Ville Vehmaa | ||
Veturi on todennäköisesti El 16. Tuon omistaja tai vuokraaja lienee CargoNet. NSB ajaa samanlaisella veturilla matkustajajunia, väritys tosin taitaa olla erilainen. | ||||
![]() |
16.03.2005 16:41 | Ville Vehmaa | ||
Pendolino tuo ei varmasti ole! Kyseessä lienee NSB 73 Signatur tai 73b eli Agenda. Punainen taitaa olla Agenda ja sininen Signatur. Huippunopeus - ja kuulemma myös aikataulunmukainen ajonopeus - 210 km/h. | ||||
![]() |
18.02.2005 21:48 | Ville Vehmaa | ||
Lisätietoa tästä ratikasta unkariksi: http://villamos.budapest.hu/jarmuvek/hunplan/index.html ja hieman englanniksikin: http://villamos.budapest.hu/tipus/hunpl_a.html | ||||
![]() |
18.02.2005 21:46 | Ville Vehmaa | ||
Valtio on Unkari ja valuutta on forintti (joka virallisesti jakautuu sataan fillériin). Yksi euro on noin 243 forinttia. Unkari ottanee euron käyttöön vuonna 2009-2010. | ||||
![]() |
17.02.2005 11:31 | Ville Vehmaa | ||
Kauan odotin, että huntupäinen muslimityttö kävelisi Tatra-raitiovaunun edessä, mutta niin ei käynyt. Saatte tyytyä kuvaan hunnuttomasta tytöstä. :) Jos tätä kuvaa vertaa aiemmin lähettämiini, niin voi huomata, että olen vihdoin oppinut käyttämään filmiskanneriani. | ||||
![]() |
17.02.2005 11:29 | Ville Vehmaa | ||
Valtio on Bosnia ja Hertsegovina, valuutta on konvertibilna marka (KM). Yksi KM vastaa yhtä Saksan markkaa eli noin puolta euroa. | ||||
![]() |
05.02.2005 23:02 | Ville Vehmaa | ||
Nykyiset trollikat ovat kyllä teknisesti kehittyneitä; niissä on oikein oikosulkumoottoritkin. Lisätietoa Ganzin kotisivuilta: http://www.traction-ganztrans.hu/hu/index.php | ||||
![]() |
05.02.2005 23:01 | Ville Vehmaa | ||
Jos liikennettä ei olisi lopetettu, niin kalustoa olisi uusittu varmaankin alkuun joko a) länsimaisella kalustolla (esim. Vossloh Kiepe) tai b) SEV-maiden kalustolla(esim. Skoda, Ikarus ja neuvostovalmisteiset bussit). Todennäköisesti kuitenkin neuvostokalustolla (muistelkaapa sähköveturihankintoja). Vasta 1990-luvulla HKL olisi uutta kalustoa ostaessaan todennäköisesti saanut Ikaruksia tai Ganz/Solaris-yhdistelmiä. Onhan Ikarus Suomessa dieselbussien markkinajohtaja! | ||||
![]() |
05.02.2005 01:44 | Ville Vehmaa | ||
Ei pysynyt Pyynikki Tampereella vaan myytiin muualle. Nykyisin pitää juoda savolaisten vissyä. Toivottavasti Tapola sentään pysyy Mervin ja Matin omaisuutena eikä sitä myydä HK:lle tai Saarioisille. :) | ||||
![]() |
14.01.2005 22:36 | Ville Vehmaa | ||
Mitenköhän tuo nyt pitäisi suomentaa? "Tutustukaa Vileenin juhlaan"? Ei se oikein imperatiivi ole, mutta en sille parempaakaa käännöstä keksi. | ||||
![]() |
10.01.2005 19:41 | Ville Vehmaa | ||
Sarjamerkinnöistä ei ole tietoa, mutta etummainen veturi muistuttaa erehdyttävästi VL23-veturia. Ja eivätkös VL23-veturit olleetkin Leningradissa? Mutta veturissa oleva merkintä TTsh-2 ja numero 11121050 viittaisi johonkin ihan muuhun. | ||||
![]() |
10.01.2005 19:39 | Ville Vehmaa | ||
No Molodjozhni siinä lukee eikä sitä arvata tarvitse. Tuo sana on adjektiivi ja suomessa sitä voidaan käyttää yhdyssanan alkuosana "nuoriso-". Kyseessä lienee siis "nuorisojuna" (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan). | ||||
![]() |
27.11.2004 01:13 | Ville Vehmaa | ||
Asia on nyt selvitetty. Ikiteekkari Jaska kertoi joskus 1980-luvulla kirjoittaneensa ircissä vahingossa lappeen Ranta erikseen. Jaska kommentoi asiaa sanomalla "ainahan me täällä kirjoitetaan lappeen Ranta erikseen". Otaniemeläiset kuitenkin muistuttivat asiasta niin usein, että lappeen Ranta jäi elämään inter netissä. Eli väitökset nyysseistä, gopherista ja irc-palvelimesta ovat joko valeita tai myöhemmin tapahtunutta. Kaikki kunnia ja kiitos asiasta Jaskalle. | ||||
![]() |
26.11.2004 18:41 | Ville Vehmaa | ||
Korjaus edelliseen: nostovipu on yksikössä, ei monikossa. Arvatahan tuo teksti piti, koska minä en neä. Luulin ensin, että alateksti alkaa sanalla "voskreshaetsja". Tällöin lauseessa olisi luvattu, että "työskenteleminen herättää kuolleista". :) | ||||
![]() |
26.11.2004 18:36 | Ville Vehmaa | ||
Eikö täällä muka kukaan muu osaa venäjää? Ei se mitään, en taida osata minäkään. Venäjäksi: "Pod domikraty autrigerov podkladivai shpali. Vospreshaetsja rabotat bez autrigerov." Suomeksi: "Laita autrigereiden nostovipujen alle ratapölkkyjä. Työskentely ilman autrigereitä kielletty." Keksittekö sanalle autriger ("out trigger") muita suomennoksia kuin ulkoliipaisu? | ||||
![]() |
25.11.2004 17:00 | Ville Vehmaa | ||
No saisitko niitä venäjänkielisiä tekstejä skannattua? Täällä varmasti joku osaa venäjää. | ||||
![]() |
19.11.2004 20:03 | Ville Vehmaa | ||
Eivät osaa kaikki teekkarit vieläkään yhdys sanoja. Ja lappeen Rantaan pääsee edelleen todella helposti (ainakin minä pääsin ilman pääsykokeita - ja varmaan Jounikin). Mutta jos lappeen Rannan teknilliseen yli opistoon pääsee helposti opiskelemaan, niin miksi täällä on niin monta rauta tie harrastajaa opiskelemassa? Ja miksi emme ikinä valmistu? | ||||
![]() |
18.11.2004 19:42 | Ville Vehmaa | ||
Antti S: kukaan ei ilmeisesti tiedä, mistä lähtien lappeen Ranta on kirjoitettu niin kuin kirjoitetaan. Jotkut epäilevät, että kaikki on lähtenyt liikkeelle irc-palvelimesta, joka toivotti irkkaajat terve tulleiksi yhdys sanojen koti kaupunkiin. Joku muu LTY:n opiskelija (meitä on monta täällä vaunut.orgissa) osaa varmaan kertoa paremmin. | ||||
![]() |
18.10.2004 22:46 | Ville Vehmaa | ||
Hienoa, että tällainenkin kuva on otettu. Kölnin tuomiokirkko on UNESCOn maailmanperintölistalla uhanalaisten kohteiden joukossa, joten ottakaa niitä kuvia vielä kun on mahdollisuus. Tämä on ihan Puthan patsaitten kuvaamiseen verrattavaa! | ||||
![]() |
18.10.2004 22:37 | Ville Vehmaa | ||
Onhan niitä kaksivirtaisia Pendolinoja olemassa. Ja yhtä hyvin (huonosti) ne kai toimivat kuin yksivirtaisetkin; eihän Pendolinon sähköjärjestelmissä ongelmia ole. Vai pitäisköhän tuohon hankkia diesel-Pendolino? Eikös DB:ltä jäänytkin luotettavuusongelmien vuoksi käyttämättä Siemensin ja Bombardierin valmistamia 200 km/h dieseljunia... | ||||
![]() |
13.10.2004 11:16 | Ville Vehmaa | ||
Niin, kivenheiton päässä mutta silti niin kaukana... Ylen radio kuuluu Venäjällä, mutta Parikkalassa kaikki eivät pääse näkemään edes Ylen TV-kanavia ilman satelliittivastaanotinta. | ||||
![]() |
17.09.2004 22:52 | Ville Vehmaa | ||
Ilmeisesti sitten ei olis kannattanut laittaa ruksia siihen Terävöitä-kohtaan, kun lisäsin kuvan? | ||||
![]() |
17.09.2004 22:50 | Ville Vehmaa | ||
Muistaakseni Ameriikassa tämä tunnetaan GM:n G-16 -veturina. Tehoa on 1433 kW ja valmistusvuosi 1959. Valtio on siis Serbia ja Montenegro. Valuutta on Montenegrossa euro ja Serbiassa dinaari. Dinaari ei ole vaihdettava valuutta, joten tuhlatkaa ne ennen maastapoistumista. | ||||
![]() |
17.08.2004 14:23 | Ville Vehmaa | ||
Hups... Romania on maa ja valuutta on lei. Yksi euro on noin 40 000 leitä. |