|
|
25.07.2025 09:33 | Esa J. Rintamäki | ||
| Uusi, mutta ah, niin tilapäinen rautatiemuseo. Kaikissa näissä nopeusmittareiden viisarit jumittuneet nollaan. | ||||
|
|
25.07.2025 09:31 | Esa J. Rintamäki | ||
| Viimeinen vaihtotyö 1873:lle... | ||||
|
|
25.07.2025 09:25 | Esa J. Rintamäki | ||
| Kumma kyllä, kumpikin auto on KOE - rekisterilaputettuja. Ja ketkupolkat - eiku anteeksi - tuota, POTKUKELKAT täydessä käytössä. Esiopastin on seis-asennossa. Onko radan varressa olevan aurausmerkin tolppa musta-valkoinen? Sillan painorajoituksesta kertovan likennemerkin fontti on pikkiriikkinen. Oikealla, harusvaijeriin nojaavan "retki"-pyörän ohjaustangon muotoilu on sangen ergonomisen oloinen...? Noista ajoista nykypäivään ovat tsygeleiden ohjaustangot suoristuneet melkoisen oikoosiksi. Tosiaan, vekkulia ajankuvaa, kun autot olivat puuta ja autonkuljettajat rautaa (sotaveteraaneja, Taipaleenjoen tai Tali-Ihantalan muistoina kranaatinsirpaleita kehoissaan). |
||||
|
|
25.07.2025 09:11 | Esa J. Rintamäki | ||
| Kyseessä on pikemminkin Dm4. Ajankohdan vuoksi arvuuttelempa, että mistähän päin Dm4 on junansa kanssa Karjaalle tullut? Porkkalan tunneli oli jo olemassa, joten ei ainakaan Helsingistä. Perässä olevasta vaunusta näkyy sen verran, että kyseessä on I & II luokan hyttipäivävaunu Ci, nrosarjasta 2242 - 2251. |
||||
|
|
24.07.2025 23:59 | Esa J. Rintamäki | ||
| Huolimatta 2501:n yksittäistapausstatuksesta, niin voisiko tämän veturin museontia miettiä edes vähän...? | ||||
|
|
24.07.2025 16:22 | Esa J. Rintamäki | ||
| Saman vuoden loka - marraskuun vaihteessa Turussa oli samanlainen F, numeroltaan 3925. Näitä ilmeisesti käytettiin lähialueen järjestelyjunissa, vaikkapa esim. Uudenkaupungin radan suunnalla. |
||||
|
|
24.07.2025 10:08 | Esa J. Rintamäki | ||
| Vaunu F 3935 valmistui vuonna 1938, vanhalle aluskehykselle (peräisin vaunusta E nro 604). F hylättiin vuonna 1980. |
||||
|
|
23.07.2025 09:47 | Esa J. Rintamäki | ||
| Tapio Keränen kirjoitti aikoinaan ilmestyneeseen Junat-lehteen artikkelin päätepuskureista, piirroskuvilla täydennettynä. Kuvan toppari on muodoltaan mainitun artikkelin mukaan "savolaesmallinen raijetopparj". |
||||
|
|
23.07.2025 09:42 | Esa J. Rintamäki | ||
| G.m.b.H = Gott muss bald Helfen. (= Jumala auttakoon ja pian) Oikeasti: "Gesellschaft mit beschränkter Haftung" eli yhtiö rajoitetulla lisämaksulla. Tätä yhtiömuotoa ei ole Suomessa liiemmin esiintynyt. Lieneekö ollenkaan...? |
||||
|
|
23.07.2025 09:37 | Esa J. Rintamäki | ||
| Veturin virta-avain näyttää seuranneen teknillisen kehityksen trendiä. Alunperinhän höyryveturin "virta-avaimena" oli - tulitikkuaski! |
||||
|
|
23.07.2025 09:33 | Esa J. Rintamäki | ||
| Eikä!!! Pieni mielleyhtymä veturitehtaan nimestä: Schwindler = huijari. Schlingel = lurjus. Leverkusen, kuuluisa potkupallojoukkueestaan ja nyt näemmä myös veturiteollisuudestaan... |
||||
|
|
23.07.2025 09:25 | Esa J. Rintamäki | ||
| Tanzbrunnen? Suomeksi "Tanssikaivo", lapiokäännöksenä. Kerrassaan huvittavan näköinen valtaputki, höyrykuvusta tasoluistille. Vekkuli konstruktioratkaisu tuo vesisäiliön sivu...? Kautta August Borsigin luiden, etevänovelaa suunnittelua tuo höyrykuvun jälkeinen kupu! |
||||
|
|
23.07.2025 09:15 | Esa J. Rintamäki | ||
| "Salainen" vodkankuljetusvaunu...? Venäläismallinen yhteiskuntakehtys historian valossa: Feodalismi -> tsarismi -> bolshevismi -> stalinismi -> alkoholismi. |
||||
|
|
22.07.2025 18:50 | Esa J. Rintamäki | ||
| Niin mitä tyyppiä nämä olivatkaan? | ||||
|
|
22.07.2025 14:47 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Joonas, näin itsekin uumoilin, mutta teksti nimenomaan kieltää vaunun "tiputtamisen" laskumäestä alas. En tiedä yhtään mitään tässä sanotun venäjänkielen knopeista ja/tai sivumerkityksistä. Periaatteessa olet mielestäni oikeassa. |
||||
|
|
22.07.2025 13:29 | Esa J. Rintamäki | ||
| Google-kääntäjän mukaan säiliön kyljessä lukee: SYTTYVÄÄ EI SAA KULKEA LASKUMÄESSÄ. (sanatarkemmin: ei saa laskea mäkeä alas) Venäjän kieltä paremmin osaavat oikaisenevat käyttämäni sanamuodot? |
||||
|
|
21.07.2025 15:44 | Esa J. Rintamäki | ||
| Tuli vaan mieleen Tapion kirjoittamasta kuvatekstistä ("1931" ja "1932"): Maailma kärvisteli pahan pula-ajan paineessa. Voi tosiaan olla, että 9909 valmistui vuonna 1931, mutta kuitattiin postin suosiollisella avulla (??? tai "suosituksella", kuinka vain) vuodelle 1932. Miksi sitten? Ei tullut postin vuosibudjetin 1931 kohtaan "vaunuhankinnat" turhan päiten rasitetta, ja niin kätevästi 9909 "syntyi uudestaan" 1932. Muuten olisi eduskunnan talousvaliokunta voinut ruveta uteliaaksi budjetin ylityksistä tai käyttämättä jättämisistä? En tietenkään pysty todistamaan tapahtumaketjua todeksi, mutta inhimillisen luovuuden ja improvisointitaidon aliarvioiminen on kuolemansynti. Etenkin kun noihin aikoihin korkeille paikoille sijotettavilta vaadittiin ainakin asianmukaista koulupohjaa, ellei peräti yliopistosivistystä. Toisena vaihtoehtona oli se kuuluisa sisäinen "ylennysjuna", joka rullasi vaikka kuinka ylätasolle, jos vain pää kesti. Sotaväessähän se ylennysjuna konkretisoitui kaulusnapeissa ja kaluunoissa. Suottahan ei kuuluisa sotaa käynyt Napoleon sanonut: - "Jokaisella rivisotilaalla on marsalkansauva repussaan." Tilannehan on nykyisin toinen: - nyt on maamme valtioneuvostossa väkeä, joka olisi pitänyt jättää sinne savuisen keskikaljakuppilan nurkkapöytään suutaan soittamaan ja pöhnäisenä tyhjiä uhoamaan. Po 9909 (omissa muistiinpanoissani vuodelta 1931) poistettiin vuonna 1970 ja romutettiin vuonna 1972. |
||||
|
|
20.07.2025 21:40 | Esa J. Rintamäki | ||
| Ek 1055: vuodelta 1945. -> autovaunu Hac 105'959, -> Fh 3317. Ek 1059: vuodelta 1945. -> autovaunu Hac 105'915, -> Fh 3359. Ek 1076: vuodelta 1945, hylätty maaliskuussa 1968. F 3864: vuodelta 1944, hylätty lokakuussa 1970. Ei 22081: vuodelta 1924, hylätty toukokuussa 1968. Ei 22098: vuodelta 1925, -> virkatarveasuntovaunu BT 01199. Ei 22132: vuodelta 1931; aluskehys -> autovaunulle Oe 71'981. |
||||
|
|
20.07.2025 19:27 | Esa J. Rintamäki | ||
| F 3711, vuodelta 1942, hylättiin kesäkuussa 1974. | ||||
|
|
20.07.2025 19:25 | Esa J. Rintamäki | ||
| F 3706, valmistunut vuonna 1938, hylättiin lokakuussa 1976. | ||||
|
|
20.07.2025 19:21 | Esa J. Rintamäki | ||
| Tosissaankin hyvä kuva Hannu-serkulta. Maisemointi hyvin onnistunutta, eli ei tarvitse tuhertaa miljoonia douglas-kuusia tuntitolkulla, heko heko! Nyt voivatkin "papateilla" simuloida kantopommiräjäytysharjoituksia??? Auto näyttää 1940- ja 1950-luvun vaihteen Plymouthilta. Kivaa että rapakon takanakin "suosittiin" T-siipiopastimia, täysin uusi tieto minulle. |
||||
|
|
20.07.2025 13:22 | Esa J. Rintamäki | ||
| Millä kaasulla, kun valokaasun valmistus oli ollut slyyt jo vuosien ajan? | ||||
|
|
20.07.2025 13:20 | Esa J. Rintamäki | ||
| Mikä tämän 1132:n kohtalo on sittemmin ollut? Odottaako teurastajaa kattila-aika ummessa vai mikäkö? |
||||
|
|
19.07.2025 23:50 | Esa J. Rintamäki | ||
| No johan nyt! Olen nähnyt tuon CEit 2666:n "miljoonia kertoja" 1970-luvun aikana "miljoonia kertoja" Vilppulan kautta kulkeneessa pohjalaisessa (justiinsa P 41 ja P 42)!!! Itsekin ollut usein kyydissä... |
||||
|
|
19.07.2025 23:44 | Esa J. Rintamäki | ||
| Älä sure, herra Christian. Hälytyksen tultua on sähköratavalvomossa oltu kuitenki valvovat silmät auki valppaina. | ||||
|
|
19.07.2025 12:18 | Esa J. Rintamäki | ||
| Ei pidä paikkaansa. Se on 11595. Asia tarkistettu äsken juutuupista, Karpon ohjelmasta. Apuna kuvan pysäytys ja riittävä zoomaus. Viimeisen numeron kuluneisuudesta huolimatta ylin vaakaviiva on selvästi viitoseen kuuluva. Standardin VRS 473 mukaan kolmosen yläkoukun pyöreys ei jätä tulkinnanvaraa. |
||||
|
|
19.07.2025 09:49 | Esa J. Rintamäki | ||
| Eikös tämä EFiab päätynytkin Nilsiän Öljysheikin "öljynjalostamon" pihalle??? | ||||
|
|
19.07.2025 09:44 | Esa J. Rintamäki | ||
| Ja vitsinä Tku konepajan piirustuskonttorilla joskus 1979: [alemman sosiaaliluokan ihmisistä puhuttaessa] "Pultsari, pultsari, pultsari, ISI". Toinen vitsi: - mitä varten Volkkarissa oli kaksi pakopukea? - Pitäähän olla, kun kottikärryissäkin on kaksi aisaa! |
||||
|
|
19.07.2025 09:40 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Juha-Pekka: - se on sitä "tahtotilaa"! Terve järki häviää sille nykyään AINA. |
||||
|
|
18.07.2025 08:29 | Esa J. Rintamäki | ||
| Olikohan se nyt 1970-luvun loppupuolella, kun Valtiorautatiet lanseerasi kehittelemäänsä tavarajunakonfiguraatiota. Siis siten, että edellisiltana lähtö - vaikkapa juuri Helsingistä - ja perillä seuraavana aamuna tai ennen puoltapäivää. Kappaletavara siinä sai vikkelyyttä. Ainakin Gb:t olivat silloin jo poissa kaupallisesta liikenteestä. Muistan maininnan 100 km/t kulkunopeudesta. Toinen maininnan arvoinen seikka on joidenkin kiitotavaravaunujen liittäminen mukaan yöjuniin. Kun makuuvaunumatkustajien kannalta katsottuna junan lähtö oli sopivaan aikaan ja perille tulo samoin sopivaan aikaan, niin kulkemiselle jäi aikaa. Eikä tarvinnut Dr12-hurulla kiskoa ratti pohjassa täysillä. |
||||
|
|
17.07.2025 21:09 | Esa J. Rintamäki | ||
| Sir John ja muutkin herrat läsnä olevat: - tulee tässä ajatuksiin Valtionrautateiden 100-vuotishistoriikissa ollut esitys Gb - vaunujen huonoista kulkuominaisuuksista vähänkään nopeammin ajettaessa, liittyen koeajoihin rantaradalls. Tarkistuksen vuoksi: mikä olikaan Gbk-sarjan ensimmäisten vaunujen valmistumis- ja käyttöönottovuosi? Itseltäni olisi helppoa tarkistaa asia, mutta nuoremmille harrastajakollegoille saisi tässä tiedon näkösälle. |
||||
|
|
16.07.2025 22:07 | Esa J. Rintamäki | ||
| Siinä on vaan se, että suomalaista ruoanhintaa on nostamassa aivan maan perusteellisen turhia väliportaita myös. Suoraan viljelijältä ei kukaan saa noin vain ostaa enää yhtään mitään. Tukkuporras rahastaa niin paljon kuin vain irti saa.. Lisäksi on tullut myös höpinöitä ruokaturvallisuudesta mm. siten, että myyjäisissäkään ei noin vain enää saa myydä kotona leivottuja leivonnaisia. Vaaditaan aivan perkeleelliset hygieniapassit sun muut. Ja tosiaan mielettömän Trump-epäjumalan mielettömät toilaukset! Toivottavasti porukat ympäri maailmaa oppivat ainakin sen, että kuuden konkurssin [lue: epärehellisestä] liikemiehestä ei ole edes politikoitsijaksi. |
||||
|
|
16.07.2025 10:38 | Esa J. Rintamäki | ||
| Juu vallan, roskapönttö onkin selvä indikaatio elämänmuotojen läsnäolosta... Bedford - kuormurin raatoko pöheikössä lymyilee? |
||||
|
|
16.07.2025 10:35 | Esa J. Rintamäki | ||
| Minä pikkukuvasta katsoin, että Juurikorpiko on kuvassa? | ||||
|
|
15.07.2025 08:27 | Esa J. Rintamäki | ||
| Eikös tuo "56" olekin pylvään käyttöönottovuoden tunnus? Ja alla oleva 4 - 1 pylvään numerointi? |
||||
|
|
15.07.2025 08:24 | Esa J. Rintamäki | ||
| Vaikka tulisi vanhoja mummuja parireen perässä! Tai Kauhavan puukkoja terät edellä. Herra Tapio on oikeassa. |
||||
|
|
15.07.2025 01:10 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Heikin kommentissa, osassa "Ja koska Venäjä..." esiintyvä puheen muuntuminen matkallaan ensimmäisestä korvasta viimeiseen korvaan on äärimmäisen yleinen vieläkin - ilmiön kutsumanimeksi on vakiintunut "rikkinäinen puhelin". Itselläni mainittu ilmiö on kiusallisen jokapäiväinen, syntymähuonon kuulon takia! Kuulemisen mekaniikka tervekorvaisilla perustuu siihen että korvaan tulevasta äänimyrskystä nimenomaan kyetään erottamaan se oikea ääniryhmä, johon keskittyä. Vieläkin nykyäänkin kuulolaitteisiin tuleva äänitulva on kiusallinen siksi, että laitteen sisäinen vahvistin korostaa ihan kaiken, mikä siihen "aparaattiin" kulloinkin tulee. Koeta siinä sitten tajuta, mitä tulikaan puheeksi! - Mi - täh? |
||||
|
|
15.07.2025 00:54 | Esa J. Rintamäki | ||
| Olen samaa mieltä herra Jyrkin kanssa, siitä huolimatta että Lättään korostetusti liittyy sen sininen väri. | ||||
|
|
13.07.2025 16:59 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Antti kirjoitti: - "Esimerkiksi Raumalle ei tule henkilöliikenteen tenderöintiä, koska..." Siis että tankkivetureillako Rauman paanalla ajettaisiin...? Niissä kun tenderiä harvemmin näkee. Kunhan nykyisen liikenne- ja viestintäministerin pesti loppuu ennen seuraavia eduskuntavaaleja, niin hänellähän olisi loistava tilaisuus jatkaa työuraansa esim. stripparina erinomaisen hyvin valitun etunimensä perusteella...? Voisi siten hänen suosionsa kohota vieläkin korkeammalle nykyisestä, aivan uusiin sfääreihin? |
||||
|
|
13.07.2025 03:19 | Esa J. Rintamäki | ||
| Hieno kertomus, mutkikas ja tapahtumarikas, kuin elämä itse... Kiitos. |
||||
|
|
11.07.2025 18:08 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Jimi, "Suomen lastenortopedinen yhdistys"... Täh...? Hallituksen jäsenten arvonimityksenä Dos. Ei tarkoittane Microsoftin "Disk Operation Systemsiä" eli MS-DOS:ia? |
||||
|
|
10.07.2025 15:06 | Esa J. Rintamäki | ||
| Oma varhaiskamerani oli vaarivainaan iankaikkisen vanha Dacora Digna. (Tallessa, ihme kyllä.) Sen filmi oli puurullalla oleva 6 x 6 - negafilmi. Huvittavuutta lisäsi moisen "klonksuttimen" filmirullan tasan kaksitoista (12!) kuvaa ja sen aikainen sellutehdaskauppalalaisen oppikoulupojan senaikainen statukseni ja sijoittuminen siten tyypilliseen tulodesiiliryhmään. Suunnaton huvittuneisuus kirposi myös sen aikaisesta salamalaitteesta - sinisiä kertakäyttöisiä ja helvetinkuumia lamppuja! 9voltin patterilla sentään. Mustavalkoisia kuvia tai värikuvia, laatu oli taatusti olemassa (se huonompikin!). Harmittaa vieläkin, etten Kouvolassa, aikana ennen sähköistyksen tuloa, kyennyt kuvaamaan siellä seisonutta vaunua A 22!!! Ja vielä proosallisesta syystä: - ei ollut ruutua nro 13!!! Tämän kuvan voimallisuus ei suinkaan ole turmeltunut mustavalkoisuudella, ei lainkaan. Kirvoitti vasn muistelemaan... |
||||
|
|
08.07.2025 05:35 | Esa J. Rintamäki | ||
| PAH, PAH, PECTOPAH! | ||||
|
|
08.07.2025 05:34 | Esa J. Rintamäki | ||
| On komea kuva tämä, ei voi kuin kehua! | ||||
|
|
08.07.2025 05:30 | Esa J. Rintamäki | ||
| Aivan kaunista muuraustyötä, ihan kuin tiilitapetissa. | ||||
|
|
08.07.2025 05:27 | Esa J. Rintamäki | ||
| Millä tuo puutavara lähtee tuolta [paskapaperitehtaalle]...? Rekalla. Siinäpä esimerkki "tahtotilasta ja dynaamisesta" puuhastelusta, kiskojen ruostuessa, ruostuessa, ruostuessa... |
||||
|
|
07.07.2025 22:15 | Esa J. Rintamäki | ||
| Siinä oli vaan se vekkuli ilmiö, mikä rasitti laitos-VeeÄrrän tulosta, eli se että ainoana liikennöitsijänä maksoi täysiä hintoja ratojensa kunnossapidosta. Rekkafirmathan ja muutkin liikennöitsijät (mm. bussi-) välttyivät tältä ja tämän kokoluokan rokottamiselta. Menetelmänä oli niin suuresti kiitelty ja ylistelty verotus. Eikä senkään tuottoja mitenkään korvamerkitty sataprosenttisesti teiden kunnossapitoihin. Väännän ratakiskosta: summa esim. 15 milj. oravannahkaa joka otettiin VR:ltä viimeistä karvatupsua myöten ja vastaavasta 15 milj. oravannahkakimpusta jokainen "trafikidkare" (= liikenteenharjoittaja) maksoi oman osuutensa, siis toistettuna: - oman osuutensa yhteiseen oravannahkakasaan. Helpottiko Ratahallintokeskuksen perustaminen tilannetta sitten ollenkaan...? Tilanne nyt ainakin on sekaista, kuin savutuvan seinäkellolla! |
||||
|
|
07.07.2025 13:38 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Petri S.: "Rautateiden tavaraliikenne ei siis kykene palvelemaan pienen ja keskisuuren teollisuuden kuljetuspalveluita - etenkään kappaletavarakuljetuksissa." Minun mielestäni kyse ei ole niinkään kykenemisestä - vaan pikemminkin haluamisesta ja osaamattomuudesta. Esimerkki 1. Vilppulan sahan kuljetuksia siirretään rekka-autoille. Esimerkki 2. Mäntän tavaraliikenteen kohtalo. Nämä eivät tietenkään ole lähelläkään kappaletavaraliikennettä. Vilppulan sahan rekkaliiikenne kulkee "sopivasti" koulun vierestä, joten vaaralliseksi menee, koululasten kannalta. Ja vain siksi, kun kovasti hehkutetaan homeisten kolikoiden ja repaleisten setelien määrillä. Nyky - VR:n ylin johto ovat pelkkiä taitamattomia kehityksen jarruja. Työntekijät ratapenkkatasolla kiristelevät hampaitaan sadatellen moisten fyyrereiden touhuja. Taitamattomuus näkyi selvästi taannoisessa ajolankavikatilanteessa: 12 junaa seisoi tuntikausia katkon takana!!! Miten tavaraliikenne sitten onnistui vanhalta laitos-VR:ltä? Mutta nyt se "onkin" tyystin mahdotonta? Tyhmyyden edessä joutuu itse Isä Jumalakin nostamaan kätensä pystyyn...! |
||||
|
|
07.07.2025 02:29 | Esa J. Rintamäki | ||
| Itse olin ollut siinä harhaluulossa, että Kuurilan rysäyksen (kevättalvella 1957) tiimoilta alettiin veturiradiopuhelinten kehittely. Se johti sitten tärkeäksi ja hyväksi osoittautuneeksi linjaradiosysteemiin. Edelleen kehitelmänä oli sitten tullut tosiaankin NMT-puhelimet. Ja edelleen GSM:t ja siitä sitten lyhyt kukonaskel nykyvimpaimiin. Suomalaisen teollisuuden kirouksena ja vitsauksena on huonot ja mistään mitään ymmärtämättömät ylimmät johtajat, joiden keskeiset johtamismenetelmät ovat: a) huutaminen. b) rankaiseva tavoitejohtaminen, versiona syyllistävä tavoitejohtaminen. c) management by PERKELE. d) megalomaaninen pelkuruus. Viimeinen kohta tarkoittaa, ettei edes riittävän järkevistä syistäkään ole yhtään mitään apua uutta toimintoa, tuotetta tai ideaa esiteltäessä. Johtaja pistää aina, toistan: - AINA neliraajalukkojarrutuksen päälle. Että ei tasan käy. Yleisesti alumiinissakin toteltiin liiallisessa määrin ekonomeja, vaikka näiden teknisen tietämyksen taso oli nollassa. Eikä näille edes saanut selittää konetekniikan kolmen vuoden kurssia viidessä minuutissa. Kiire oli, kuulemma. Ole siinä sitten innovatiivinen ja motivoitunut tuotekehittelijä! Itse olin kokenut em. johtamisen kukoistavimpia ilmiöitä myös (liian yksilöllinen, kun en osallistunut juopotteluiltoihin). Mm. herra DI Saalasti kerran löi minua työaikana, työpaikalla, työasioista puhuttaessa. Sen firman osastopäällikkö mutisi jotain paksunahkaisuudesta... (Että kiitelläkö pitäisi ?) Luottamusmiehenä ollessani kuulin yhdestäkin toimihenkilöstä, joka oli ollut mukana sateenkaariporukan toiminnoissa. Tälle joku pomoista, eestulematon DI oli mennyt karjumaan että "häivy ja etsi uusi työpaikka itselles jai heti!". Oli vielä jatkanut että "osakkeenomistajat eivät sitten saa tietää sinusta mitään". Sama DI oli jäljestäpäin sanonut että "marssikoon hintti nyt sen sateenkaarilippunsa kanssa vaikka maailman perseeseen". Omana aikanani Pikkalassa oli ollut kaksi DI:tä osastonjohtajina. Tousen sanottiin olleen fiksu ja häikäilemätön ja toinen oli ollut pelkästään häikäilemätön. Sen fiksun kanssa tulin loistavasti toimeen, mutta hän ei ollutkaan supisuomalaista syntyperää (oli inkeriläinen). Suomalaiset johtajat ovat hyvin tehokkaasti onnistuneet operaatio "Saublöder Arschissaan". Monta hyvää ideaa on nitistetty arvovaltaspedeilyllä heti alkuunsa. Ja mitäpä johtajisto sitten muuta: joko miettii kuinka kostaa arvovaltaansa epäilleelle piruparalle. Tai tärkeänä tuijottaa työtietokoneensa ruudulta kuinka alaston Jenna Jameson silikoni-ihmeineen ottaa suuhunsa joltain kasvottomalta ukolta jolla on "jäsen kuin aasilla ja vuoto kuin orhilla". Näitä valioyksilöitä (yleensä RUK:n käyneitä), on työelämässä myriadeittain soveltamassa omaa yksilöllistä ja yleensä huonoa johtamistapaansa. Jos firmojen johdon ainoana mieleen tulevana keinona parantaa viivan alle tullutta tulosta on se klassisen viheliäinen riistäminen, niin sellainen firma saa minun puolestani mennä konkkaan vaikka heti. Innovatiivisuus EI TARKOITA juuri tällaista vilpistelyä. Sillä ei pitkälle pötkitä. |
||||
|
|
04.07.2025 00:41 | Esa J. Rintamäki | ||
| Sir John, totta on myös sekin, kun jumalaksi itsensä korottanut "vuorineuvos" sanoo jotain ("jyrisee?") niin me, rahvas omassa alitajunnassamme muutamme käyttäytymistapojamme "vuorineuvosjumalan" käskemään tyyliin. Miksi sitten? Silkasta pelosta!!! Tällaiseen mielenjohdattamistyyliin vetoavat myös horoskoopit. Kun kerran jonkun skorpionin merkeissä syntyneen piruparan käytös muuttuu, niin onko ihme, että jotkut ihmisistä iloissaan kiljuu riemusta: - ihan kuin minä, tai just kuin minulle tehty!" |
||||
|
|
03.07.2025 18:11 | Esa J. Rintamäki | ||
| Ei kyse ole mistään rahasummasta, herra Erkki, vaan nykyisen hallituksen raa'asta epäinhimillisyydestä ja tolkuttomasta epäpätevyydestä. Kokoomuksen mielestä ihmiset ovat taloutta varten ja persuille riittää vain se, että pääsevät "näkereitä" kiusaamaan. Kumpikaan näistä "teemoista" ei vaadi minkäänlaista osaamista, kun kerran "empatia ei kuulu politiikkaan". Kummankin puolueen edesottamusten takia joutuu kerta toisensa jälkeen suomalaisena häpeämään silmät päästään!!! Ihmisillä ei näiden kahden mielestä ole edes Jumalan antamaa elämisen oikeutta. |
||||