![]() |
21.02.2006 14:25 | Johannes Erra | ||
Et ole ainoa. | ||||
![]() |
21.02.2006 14:14 | Johannes Erra | ||
Kyllä. Ei ole muita jäljellä. Talgo tietysti tarvittaessa toimii kokoonpanijana. | ||||
![]() |
20.02.2006 21:35 | Johannes Erra | ||
Joo, ei ole tähtiä sensuroitu ensimmäisestäkään tuon sarjan veturista, jos oikein tiedän. | ||||
![]() |
20.02.2006 19:28 | Johannes Erra | ||
Tyylikäs kyllä, viehättävä ei. | ||||
![]() |
20.02.2006 13:17 | Johannes Erra | ||
Ei ole enää. Näitä kaksiohjaamoisia vaunujahan oli radalla kaksi, tyyppimerkinnällä C16. Poistuivat vuosina 2000-2001. | ||||
![]() |
19.02.2006 23:38 | Johannes Erra | ||
Entinen raja-asema. | ||||
![]() |
17.02.2006 16:10 | Johannes Erra | ||
Minun pienoismallini rajoittuu toistaiseksi vain asemaan ja ratapihaan. Esikuva on juuri tuolta Garmischin radalta, ja tuo kuvan junakin niin pienoismallimainen. Tämä kuva laittaa mielen vaeltamaan! | ||||
![]() |
17.02.2006 12:36 | Johannes Erra | ||
Tavaraliikenne on kiistatta aina ollut tärkein käyttökohde. Mutta vielä 1980-luvulla henkilöliikenteen puolellakin oli töitä nimenomaan Schwarzwaldin ja Alppien mäkisillä radoilla. Eli tarkoitin sanoa, ettei kuva välttämättä esitä poikkeustilannetta. | ||||
![]() |
17.02.2006 11:50 | Johannes Erra | ||
Oberammergaun rata vai München-Garmisch -päärata? | ||||
![]() |
17.02.2006 11:48 | Johannes Erra | ||
Niin. Siinähän on asemaksi merkittynä pienoisrautatievalmistaja Märklinin kotikaupunki Göppingen. Onko nimi siis väärä jos kerran tarkoitus on arvuutella? BR 151 ei nähdäkseni ole pelkäksi tavarajunaveturiksi suunniteltu. Sellainen siitä tosin on viime vuosina tullut, 120 km/h huippunopeus on useimmille henkilöjunille liian vähän. | ||||
![]() |
16.02.2006 13:19 | Johannes Erra | ||
Entinen ASEA:n tehdas Västeråsissa lienee edelleen Bombardierin tärkein tuotantolaitos Pohjois-Euroopassa. Sieltä ovat tosiaan nämäkin. | ||||
![]() |
14.02.2006 18:20 | Johannes Erra | ||
Vohoo mikä kuva! Ei tajua! Aivan loistava kontrasti. Jos tätä olisi pantannut aprillipäivään, olisi ollut taattua laatua. Onkos murinamyllyllä paljonkin hommia? | ||||
![]() |
14.02.2006 11:37 | Johannes Erra | ||
Tuo palvelu taisi päättyä vuonna 1997. Silloin veturivetoinen liikenne (El 11-kalustolla) Flåmiin loppui. Nykyisin ajetaan taas veturijunin, mutta paikallisen tahon NSB:ltä ostamana ja ilman makuuvaunua. | ||||
![]() |
12.02.2006 15:31 | Johannes Erra | ||
Tässä muuten nähdään yksi vitsikäs ilmiö taas kerran: kun kuvataan historiallista elokuvaa, niin pukujen kaiken maailman pikku detaljit tarkistetaan satojen ihmisten asiantuntijakaartin kanssa tuhanteen kertaan läpi. Rakennusten ja niiden sisustusten oikeellisuus samoin varmistetaan tuhannella tempulla. Mutta entäs liikenneasiat? Kuva puhukoon puolestaan. | ||||
![]() |
09.02.2006 16:52 | Johannes Erra | ||
Kyllä, yksityisiä ovat. Yhtiö on RHB eli Rorschach-Heiden-Bergbahn. | ||||
![]() |
07.02.2006 01:38 | Johannes Erra | ||
Miten muuten on, ovatko Fots ja ravinteli edelleen Kemijärvelle asti junassa vai jäävätkö tätä nykyä Rovaniemelle? | ||||
![]() |
06.02.2006 21:39 | Johannes Erra | ||
Todettakoon vielä, että hylkääminen tarkoittaa poistamista VR:n kalustokirjanpidosta, johon puolestaan on kirjattuna ainoastaan VR:n oma kalusto. VR:n hylkäämää kalustoa lienee tehdaskäytössä monilla muillakin kuin UPM:llä. | ||||
![]() |
02.02.2006 18:59 | Johannes Erra | ||
2022 taisi olla viimeinen vemputin Turussa, ehkä siellä ei enää ollut sarjalle tarvetta. Sitä en tiedä onko veturi hylätty vai säästetäänkö sitä vielä johonkin. | ||||
![]() |
01.02.2006 18:01 | Johannes Erra | ||
Harmi ettei ollut lottorivi :) | ||||
![]() |
01.02.2006 17:45 | Johannes Erra | ||
Neljä raatoa... 2019, 2022, 2028, 2040? Menikö joku väärin? | ||||
![]() |
01.02.2006 00:47 | Johannes Erra | ||
Kiitän tietopaketista. Oulun ja Porin veturit ovat näköjään melko kaukana lajitovereistaan. Onko muuten tosiasiassa poistettuja koneita (Kouvolan 2040 esimerkiksi) yhä muodollisesti hylkäämättä? | ||||
![]() |
01.02.2006 00:21 | Johannes Erra | ||
Kiitokset asian valaisusta. Vaikuttaa siltä että Edamiin on satsattu melkoisesti. | ||||
![]() |
31.01.2006 19:42 | Johannes Erra | ||
Taas täytyy kysyä, kuinka monta näitä on ajossa? Ja millä asemilla? Helsingissä on ainakin useita jäljellä. | ||||
![]() |
31.01.2006 19:39 | Johannes Erra | ||
Sehän on jo selvinnyt että Edm tarvitsee Fots-vaunua avukseen. Mutta mitä tehtävää varten varsinaisesti? "Ohjausta" varten? | ||||
![]() |
30.01.2006 18:55 | Johannes Erra | ||
Joo, kyllä tuli muistoja mieleen näistä kuvista. Tosiaan veturitallikysymys teki Imatra T:stä helpon veturinvaihtopaikan, jopa siinä määrin että Joensuun sähköistyksen valmistuttua VR ilmeisesti ajoittain pohti Helsinki-Savonlinna -junien veturinvaihtoja siirrettäväksi Parikkalasta takaisin Imatra T:lle. Näin ei kuitenkaan toimittu. | ||||
![]() |
30.01.2006 12:07 | Johannes Erra | ||
"Juna pysähtyy Imatran tavara-asemalla veturinvaihdon vuoksi" -kuulutus jäi mieleen. Tässä kuvassa kiintoisaa on myös ykkösluokka junan pohjoispäässä. | ||||
![]() |
29.01.2006 19:46 | Johannes Erra | ||
Täsmälleen, ei tuollaisia siltoja niin monia ole, edes Sveitsissä. | ||||
![]() |
29.01.2006 18:39 | Johannes Erra | ||
Tuossa toisessa kuvassa on ainakin mainitsemani paikka. Kiistämättä käsittämätön tämä mittakaava! | ||||
![]() |
29.01.2006 16:39 | Johannes Erra | ||
Onko tuo se tunneli hiukan ennen Filisuria Thusisista tultaessa? Se sama silta ja tunneli joka toisessa Sveitsi-postikortissa... toki matkassa silti on jotain tunnelmaa joka Suomen junista puuttuu. | ||||
![]() |
29.01.2006 00:33 | Johannes Erra | ||
Kuva olisi kiva nähdä tuosta kokeesta. :) | ||||
![]() |
29.01.2006 00:30 | Johannes Erra | ||
Testattavana oli siis varsinaisesti vain väliosa, joka moottorittomana tarvitsi avukseen päät entisestä Bernin nivelvaunusta 401. Lopullinen tuote Helsingissä olisi näyttänyt tältä: http://www.railfaneurope.net/pix/ch/trams/Zuerich/Cobra/pix.html . Cobra-vaunu oli tuolloin kuitenkin vasta protoasteella, ehkä siksi ei ostettu. | ||||
![]() |
20.01.2006 13:58 | Johannes Erra | ||
Kyllähän nuo puupylväät loppujen lopuksi useamman vuosikymmenen olivat. Koskahan viimeiset katosivat? Joskus 1990-luvun alussa? | ||||
![]() |
18.01.2006 23:50 | Johannes Erra | ||
Riippuu tietysti veturikierrosta, ja varmaan siitäkin, tuleeko Sibeliukseen todella se IC-vaunusto. | ||||
![]() |
18.01.2006 15:50 | Johannes Erra | ||
Eikös se ollut yksi ajo päivässä (aamupäivällä) idän suuntaan? Eli Sibeliuksen vienti rajalle ja Repinin tuonti paluuna? | ||||
![]() |
18.01.2006 12:01 | Johannes Erra | ||
SBB:llä numerosarjat aloitetaan nykyisin aina 000:sta, erona lähes kaikkiin muihin rautateihin. Näin on numeroitu ainakin Re 450, Re 460, Re 474, Re 482, Re 484 ja muutama dieselveturisarjakin. | ||||
![]() |
16.01.2006 22:16 | Johannes Erra | ||
Kyllä tuollekin lelulle käyttöä löytyy, 1.1.2007 viimeistään, ellen nyt ihan harhaan osu. | ||||
![]() |
06.01.2006 21:48 | Johannes Erra | ||
Ruotsissa ja Norjassa on jopa kokonaisia rataosuuksia, jotka on sähköistetty mutta myöhemmin lakkautettu. Mm. Malmköpingin museoraitiotie Tukholman läheisyydessä käsittääkseni hyödyntää osaksi tällaista rataa. | ||||
![]() |
03.01.2006 19:30 | Johannes Erra | ||
1042 on ÖBB:n vanhin yhä käytössä oleva sähköveturisarja (ellei Mariazellin kalustoa lasketa), ovat jostain 1960-luvulta. Viimeiset sarjan veturit aiotaan käsittääkseni poistaa vuonna 2010. | ||||
![]() |
02.01.2006 19:32 | Johannes Erra | ||
Niin, nykyinen SJ AB on valtion omistama yhtiö, jolla on hallussaan osa SJ-liikelaitoksen entisistä toiminnoista maan eteläisemmissä osissa. "Rikstrafikenin yöjunarunko" olisi kaupallisesti neutraali ilmaisu, koska ko. viranomainen vastaa liikenteen suunnittelusta ja kilpailuttamisesta. | ||||
![]() |
19.12.2005 12:51 | Johannes Erra | ||
BK-Tågista meni nurin vain henkilöliikennepuoli. Tavaraliikenne jatkuu ennallaan eikä siten ole tuokaan veturi myynnissä. | ||||
![]() |
13.12.2005 19:43 | Johannes Erra | ||
Tuo kuullostaa jo paremmalta. Onkohan tietoa, mikä vaunu meni minnekin? | ||||
![]() |
12.12.2005 20:11 | Johannes Erra | ||
OK. These are in any case in a different situation than wooden Ei/EFi coaches that have also been in Pasila. | ||||
![]() |
12.12.2005 17:51 | Johannes Erra | ||
Hienoahan se olis jos edes muutama vaunu sarjasta säilyisi. | ||||
![]() |
12.12.2005 15:28 | Johannes Erra | ||
Do you mean that all the other Em coaches are already scrapped? The disappearance of these waggons is understandable from the VR's point of view, but to prevent heritage use by scrapping is still a mistake in any case. | ||||
![]() |
11.12.2005 20:33 | Johannes Erra | ||
Yksi veikkaus olisi tietysti syyskuu 1971, sen leiman perusteella. Vanhempikin kuva saattaisi olla, siihen suuntaan vihjaisee sähköistyksen vähyys ja höyrykaluston läsnäolo. | ||||
![]() |
11.12.2005 20:28 | Johannes Erra | ||
Tuo tietysti muuttuisi jos vuorot Seinäjoki-Vaasa Vankoitettaisiin IC:tä lukuun ottamatta. Järkevämpi ostos taitaisi kuitenkin olla kevyt parin vaunun sähkömoottorijuna (läpikulkumahdollisuus vaunujen välillä), joka kelpaisi esim. Kotkan tai Porin radoille. | ||||
![]() |
11.12.2005 20:25 | Johannes Erra | ||
Ainakaan Dv12 ja Dm12 eivät taida olla moniajokelpoisia keskenään. Tuo siirtoajohan ei olisi ongelma, jos se yöjuna säilyisi. | ||||
![]() |
11.12.2005 20:22 | Johannes Erra | ||
Retretin liikenteessä tuo laite oli siis kahteen otteeseen, ensi kerran vuonna 1995. Kysymys kuuluu, onko vaunu yhä kirjoilla? Kunnon perusteella joku voisi arvioida että ei. | ||||
![]() |
09.12.2005 22:47 | Johannes Erra | ||
Kohta historiallinen kuva? Nuo P-sarjan raitiojunat korvataan Münchenissä lähivuosina uusilla ja luotettavilla Variotram-vaunuilla. | ||||
![]() |
07.12.2005 16:04 | Johannes Erra | ||
Onko tämä sama rata joka nykyisin on yksityinen Rügensche Kleinbahn? | ||||
![]() |
06.12.2005 22:59 | Johannes Erra | ||
Joo, Turussa tosiaan XOe eikä XOek. En kuvatekstistä edes litteraa katsonut kun näytti niin samalta. |