![]() |
04.06.2014 04:07 | Topi Lajunen | ||
Markku B, on siinä kolmosvaihteen nestekytkimen jälkeen vielä suunnanvaihdon rattaisto ja tosiaan akseleilla lisäksi akselinkäyttölaitteet, joista molemmissa voidaan välitystä muuttaa. Näppärä kaveri laskisi Dv12-veturin pyöränkehän ympärysmitasta, pyöräkerran kierrosnopeudesta ja moottorin kierrosluvusta arvion, että voisiko kolmosvaihde olla 1:1 suora pyörälle asti. Tuleeko järkeviä arvoja ulos. |
||||
![]() |
04.06.2014 04:02 | Topi Lajunen | ||
Sr1, kaikella todennäköisyydellä. | ||||
![]() |
04.06.2014 03:48 | Topi Lajunen | ||
Itse asiassa teoriassa voi olla, sillä vain numerolla on merkitystä ajon luonteeseen. Mutta _käytännössä_ eivät ole. | ||||
![]() |
03.06.2014 01:21 | Topi Lajunen | ||
Sormet lievästi harallaan, kämmen käännettynä kohti keskilinjaa, käsivarren nousukulma varsin reipas ja kyynerpääkin lienee hieman taitettuna. Sanoisin, että varsin letkeä kädennostoheilautus, eikä mikään "roomalaistervehdys". | ||||
![]() |
02.06.2014 15:04 | Topi Lajunen | ||
Eivät alun perin ainakaan noin paljoa. Kyllä tuossa on helmapelti ottanut hittiä. | ||||
![]() |
01.06.2014 18:16 | Topi Lajunen | ||
Helmapeltiä saattoi tarkoittaa. | ||||
![]() |
01.06.2014 18:12 | Topi Lajunen | ||
Ja mahdollisesti myös kuormaulottumasta kiinni. Rekkajunathan ylittävät normaalin kuormaulottuman, josta syystä ne liikkuivat rataosakohtaisella erityisluvalla. | ||||
![]() |
01.06.2014 17:58 | Topi Lajunen | ||
"Railway splitter". | ||||
![]() |
31.05.2014 17:57 | Topi Lajunen | ||
Ruotsin-laiva kirjoitetaan ilman muuta yhdysviivalla, mutta että myös sanaosien "laiva" ja "termi" väliin sellainen kuuluisi... Hmm. | ||||
![]() |
31.05.2014 17:54 | Topi Lajunen | ||
Sanoisin, ettei kiihdy lainkaan. Mitäs raati veikkaa, mistä kohtaa tulee savut ensin ulos? :) | ||||
![]() |
31.05.2014 17:53 | Topi Lajunen | ||
Hehee! Sen siitä saa kun luottaa muiden näkökykyyn. :) | ||||
![]() |
29.05.2014 23:16 | Topi Lajunen | ||
Tänään bongattu iltapäivällä Riihimäellä, matkalla pohjoisen suuntaan. Ehtiväistä sorttia on. | ||||
![]() |
29.05.2014 23:15 | Topi Lajunen | ||
Hintojen nousu euron takia on myytti. Asiaa on sitkeiden väitteiden vuoksi tutkittu, mutta havaintoja siitä ei ole saatu. Näennäinen hintojen nousu on ollut inflaation aiheuttamaa, joka on saattanut euron myötä jopa olla maltillisempaa kuin olisi markan kanssa ollut. Oikea mittari on mitata keskimääräisen palkan ostovoimaa, ja se ei euroon siirtyessä heikentynyt. Myöhemmin toki näin on tainnut käydä, koska palkankorotukset ovat olleet inflaatiotasoakin maltillisempia. | ||||
![]() |
29.05.2014 23:11 | Topi Lajunen | ||
Ei niitä ollut enää 2009 tapana vaihtaa saattoihin, joten joko etuvirroitin on unohtunut jo lähtöpäässä ylös, takavirroitin on ollut rikki, tai junassa oli tuplaveto. | ||||
![]() |
29.05.2014 11:06 | Topi Lajunen | ||
Ruotsin EBICAB 700 -järjestelmässä baliisi pystyy lähettämään vain 12 bittiä per baliisi. Suomessa on käytössä EBICAB 900, joka lähettää 180 bittiä per baliisi, 15-kertaisen määrän. Arvaan siis, että Ruotsissa tarvitaan paikoin kolme baliisia kaiken tarvittavan tiedon lähettämiseen. | ||||
![]() |
28.05.2014 00:47 | Topi Lajunen | ||
Sama vaatimus ohjaamon "tähystäjästä" on toki voimassa kaikelle museoliikennöinnille myös ilman poikkeuslupaa. Se ei siis voinut olla erityisedellytys poikkeusluvan saamiseen. | ||||
![]() |
28.05.2014 00:43 | Topi Lajunen | ||
Eikä ne yhdistelmäopastimen "odota"-alkuiset opasteet ole täysin pimeäksi menevää vilkuntaa, vaan sellaista himmeä–kirkassykintää. Rohkenen väittää, että sankassa sumussa näkyvät paremmin kuljettajan silmään, etenkin kun ovat fyysisesti lähempänä kuljettajan katselinjaa. Led-tekniikan terävä intensiteettimuutoskin auttaa havaitsemisessa. Toki huonompia puoliakin varmasti on: vikantilanteessa saattaa yhdistelmäopastinkin mennä täysin pimeäksi. Etsipä tuollaista kapeaa pimeää puikkoa sitten maisemasta, jossa vilisee muutakin pystysuuntaista rakennetta... Mitä tulee rahan tuhlaamiseen, niin halvempia nuo puikot on valmistaa ja ylläpitää kuin minkään vanhemman opastinjärjestelmän opastimet. Ja joka tapauksessahan tuonne tarvitsee iso määrä uusia opastimia, ja vanhojen paikkoja siirrellään. Ja onhan se nyt varsin harrastaja-asiallista, että sama opaste ("seis" junaliikennöinnille) voidaan näyttää viidellä erinäköisellä opastimella. Tai että "aja, odota seis" voidaan näyttää neljällä erinäköisellä valoaukkoyhdistelmällä. Liekö missään muualla vastaavaa kirjavuutta saman radanhaltijan alueella? |
||||
![]() |
28.05.2014 00:31 | Topi Lajunen | ||
Kalustosiirto havaittu Tuusulanväylän sillan alla ja tervehditty asianmukaisesti äänimerkillä. | ||||
![]() |
27.05.2014 00:09 | Topi Lajunen | ||
Strömbergin invertteritekniikkaa, oikosulkumoottoreilla (vaihtovirtamoottorit). | ||||
![]() |
26.05.2014 18:27 | Topi Lajunen | ||
Rataosan suurin sallittu nopeus on 200 km/h. Se ei ota kantaa kalustotyyppiin tai kallisteluihin. | ||||
![]() |
26.05.2014 14:45 | Topi Lajunen | ||
En näe radassa Raimon mainitsemaa juoksukusisuutta. Varsin hyvälaatuiselta vaikuttaa. | ||||
![]() |
25.05.2014 15:17 | Topi Lajunen | ||
Otinpa aiheesta taannoin videonkin. Suojakansi toimii näin: https://www.youtube.com/watch?v=NQdcybdr-TQ | ||||
![]() |
25.05.2014 15:14 | Topi Lajunen | ||
Tarkennuksena: 50 Hz vaihtojännitteessä virran suunta muuttuu toki 100 kertaa sekunnissa. | ||||
![]() |
25.05.2014 15:10 | Topi Lajunen | ||
IC². :P | ||||
![]() |
25.05.2014 15:09 | Topi Lajunen | ||
Se suojakansi osaa ihan itse siirtää itsensä säilytyspaikkaansa. :) | ||||
![]() |
24.05.2014 12:30 | Topi Lajunen | ||
Kas, Rbkt:ssakin. Hyvä tietää. :) | ||||
![]() |
24.05.2014 11:09 | Topi Lajunen | ||
Otitko fiilistelyissä huomioon ilmastoinnilliset näkökohdat? | ||||
![]() |
24.05.2014 01:48 | Topi Lajunen | ||
Eljas, käsittääkseni se on päiväsaikaan auki ihan raitiovaunumuseona, tai ainakin sellaisena sitä markkinoivat. Paikalla on henkilökuntaa, jolta saa esitteitä, ja vaunujen vieressä on infotaulut. Toisella sivustalla toimii sushi-ravintola, mutta käsittääkseni "museovieraat" saavat silläkin puolella ihmetellä raitiovaunuja, ostamatta ravintolasta mitään. Iltaisin tiloissa järjestetään esimerkiksi musiikkikeikkoja, jolloin museo ei ole avoinna. | ||||
![]() |
24.05.2014 01:07 | Topi Lajunen | ||
Osa on tuolla Töölössä raitiovaunumuseossa, osa Koskelassa ja osa ilmeisesti Tuusulassa varastohallissa(?). | ||||
![]() |
24.05.2014 01:05 | Topi Lajunen | ||
Juuri tänään talsin maahanlasketun (ja maadoitetun) ajolangan yli, eikä se mielestäni ole kuin yhden sormen paksuinen, noin suurin piirtein. Muodoltaan se on tällainen: http://i01.i.aliimg.com/photo/v2/800054665/Copper_Trolley_Wire.jpg Siksakillakin on merkitystä. Mitä leveämpi, sitä laajemmalta alueelta se kuluttaa virroittimen hiiltä - eli sitä hitaammin se kuluu loppuun. Toisaalta taas leveämpi siksak aiheuttaa enemmän poikittaissuuntaista voimaa sekä virroittimeen että lankaan, mikä korostuu vauhdin kasvaessa. Ilmeisesti tästä syystä Lahden oikoradalle tehtiin muuta Suomea kapeampi siksak. |
||||
![]() |
23.05.2014 00:48 | Topi Lajunen | ||
SA-3-kytkimen käyttö ei rajoita vetovoimaa 450 kN:iin. Sr1-vetureiden kaksinajossa SA-3-kytkimellä vedettäessä saa vetää täydet n. 600 kN. Samoin Sr2-vetureiden kolminajossa saa SA-3-kytkimellä vetää täydet n. 900 kN. | ||||
![]() |
23.05.2014 00:45 | Topi Lajunen | ||
Aiemmin on merkinnöissä ollut epäjohdonmukaisuutta. Ihan virallisluonteisissakin papereissa on käytetty väliviivaa, välilyöntiä ja jopa isoa R-kirjainta. Nykyään on kuitenkin "kaikkein" oikeinta kirjoittaa sarjamerkki muodossa "Sr1". Se on sitten sivuston käyttäjien päätännässä, noudattaako kuvateksteissään nykyistä kirjoitustapaa. Tietenkin ylläpito voisi ohjeistaa sarjamerkkien käytön, jolloin ohjeiden vastainen jatkuva ja tahallinen merkintätapa voitaisiin sanktioida. En ota kantaa, onko tämän kuvan kuvatekstissä kyse tahallisuudesta. |
||||
![]() |
23.05.2014 00:40 | Topi Lajunen | ||
Mutta mihin tarvitaan 6-akselista, jos 4-akselisenkin ominaisuudet riittävät 95 % tarpeesta? | ||||
![]() |
21.05.2014 19:45 | Topi Lajunen | ||
Ja ehkä myös laitium, kylium ja ylium. :) | ||||
![]() |
21.05.2014 19:41 | Topi Lajunen | ||
E3 on palomestarin johtoyksikkö. | ||||
![]() |
21.05.2014 19:40 | Topi Lajunen | ||
Neljällä Dv12-veturilla on ajettu nipussa siten, että vain johtoveturissa oli yksi kuljettaja. | ||||
![]() |
21.05.2014 19:32 | Topi Lajunen | ||
Kuvassa ei näy ainoatakaan ambulanssia. | ||||
![]() |
20.05.2014 16:38 | Topi Lajunen | ||
Mikko, mikähän arvailu tuo nyt taas oli? Kolme veturia "asetetaan" johtoveturi+apuveturi+apuveturi, kun taas neljä asetettaisiin johtoveturi+apuveturi+apuveturi+apuveturi, mikäli niin olisi tapana tehdä. (Joo, on niin tehty, mutta ei tehdä normaalisti.) | ||||
![]() |
17.05.2014 13:59 | Topi Lajunen | ||
Miksi ei mieluummin lisää Flirttejä... | ||||
![]() |
16.05.2014 22:14 | Topi Lajunen | ||
300:een meni käsittääkseni samanlaiset kasetit. Ainakin sellainen mielikuva on. | ||||
![]() |
16.05.2014 20:34 | Topi Lajunen | ||
Meikäläinen on satunnaisen junakuvailuhistoriani luultavimmin aloittanut tällaisella: http://www.collection-appareils.fr/agfa/images/agfamatic300.jpg EDIT: Olikin 300 eikä 100. |
||||
![]() |
16.05.2014 20:32 | Topi Lajunen | ||
Rikun "tarkennus" tarkoittanee kuitenkin ns. digitaalista zoomia, joka ei tietysti ole mikään oikea zoomi, vaan pelkkä kuvan esirajaus + skaalaus. Se on kuitenkin pelkkä markkinamiesten keksintö, sillä rajauksen voi jälkikäteen tehdä paljon joustavammin, ja ehkä jopa laadukkaammin. Ja tosiaan kuten ylläkin viitattu, megapikselit eivät vaikuta tällaisissa kameroissa kuvan laatuun tietyn rajan jälkeen käytännössä mitenkään. Kasvattavat tiedostokokoa vain turhaan. Teknisesti liioista pikselestä voi käsittääkseni olla haittaakin, ne jotenkin herkemmin "vuotavat" viereisiin pikseleihin... tietävämmät tarkentakoot. Se sen sijaan mikä on olennaista, on optiikka ja sen laatu. Ja jossain määrin kamerasofta algoritmeineen. |
||||
![]() |
16.05.2014 16:32 | Topi Lajunen | ||
Pystyruuvijarrun muoto on jäänyt elämään rautatiemaailmaan: monessa modernissa kalustostyypissä käsijarrun ohjauspainikkeissa on tuontyyppisen ruuvijarrun kuvake, vaikka teknisesti jarru olisikin paineilma-/jousitoiminen, tai millainen sitten ikinä onkaan. | ||||
![]() |
15.05.2014 01:02 | Topi Lajunen | ||
Yksityisviestissä kuvan lisääjälle on tässä tapauksessa myös se huonoa, että ne eivät Reijon kuvien tapauksessa tehoa. Ylläpito korjailee tunnisteita kun ehtii ja huomaa, joten pitäisi tietää kuka ylläpitäjä on "päivystysvuorossa", jotta yksityisviesti löytäisi perille. Siksi Reijon kuvissa on tehokkainta esittää korjausehdotukset kuvakommenttina. | ||||
![]() |
15.05.2014 00:52 | Topi Lajunen | ||
Juu, nykyään kuljettajien eläkeikä on sama kuin yleisestikin. Saa tosin nähdä, kuinka moni on ajokunnossa enää yli kuusikymppisenä. Työskentelyergonomia on toki parantunut, mutta vastaavasti työtahti ja terveysvaatimukset kiristyneet. | ||||
![]() |
15.05.2014 00:46 | Topi Lajunen | ||
Varmaankin noudattivat ohjeistettua prioriteettijärjestystä. | ||||
![]() |
14.05.2014 15:00 | Topi Lajunen | ||
Tässä tapauksessa kyseessä toki ei ole kirjoitus- tai kielioppivirheasia. | ||||
![]() |
13.05.2014 21:35 | Topi Lajunen | ||
Näyttäisi olevan virroittimen ja pääkatkaisijan välissä. Siinä välissä on ainakin "ukkossuojat" ja virroittimen jännitettä haisteleva jännitemittaus. | ||||
![]() |
13.05.2014 18:32 | Topi Lajunen | ||
Kyllä, eli että suurin sallittu nopeus on (toistaiseksi noudatettavien sääntöjen mukaan) 70 km/h. Lisäksi, mikäli JKV-veturilaite ei anna tietoa suurimmasta sallitusta nopeudesta (eikä kyseessä ole museokalusto), sn 80, ellei muu seikka rajaa rajoitusta alemmaksi. | ||||
![]() |
13.05.2014 13:45 | Topi Lajunen | ||
Olenko ymmärtänyt oikein, että jonkinlaisen lakimuutoksen jälkeen tämä on ollut mahdollista? Aiemminhan ei saanut radanvarren "tonttinaapureiden" puihin koskea ilman lupaa, eikä kellään ollut resursseja selvittää kuka minkäkin puun omisti. Nyt kun tämä raivaus on kaikesta päätellen sallittu, niin sitä tehdään vimmatusti, jotta vältyttäisiin mahdollisimman kattavasti menneiden vuosien sähköratavaurioilta. |
||||
![]() |
13.05.2014 13:40 | Topi Lajunen | ||
Arvaus: kuormajarru? |