![]() |
24.02.2013 14:18 | Topi Lajunen | ||
(Tosin tiedän, että Kimmo tekee tuon tahallaan.) :) | ||||
![]() |
24.02.2013 14:17 | Topi Lajunen | ||
Lupaan jatkossakin kommentoida _aivan_joka_kerta_, kun joku nimittää Sr2:ia käkikelloiksi tai väittää niiden tulevan käkikellomaasta, näin: Käkikellot tulevat Saksan Schwarzwaldista, eivät mitenkään erityisesti Sveitsistä. Sveitsi tunnetaan toki kelloista ylipäätään, mutta ei käkikelloista. | ||||
![]() |
23.02.2013 18:01 | Topi Lajunen | ||
En tiennytkään, että Suomessa on saksalaisia vetureita... ;) | ||||
![]() |
22.02.2013 20:21 | Topi Lajunen | ||
Keulan edessä vissiin säästömuuntajia. 2*25 kV-järjestelmissä noiden avulla syötetään ajolankaan lisää tehoa vastajohtimesta. Tai jotain. | ||||
![]() |
22.02.2013 18:03 | Topi Lajunen | ||
Oikea tapa ei ole rikkoa lakia, vaan tehdä kansalaisalote lain muuttamiseksi omaa oikeustajua paremmin vastaavaksi. Sitten mitataan, vastaako muidenkin (edustuksellisen enemmistön) oikeustaju omaa. | ||||
![]() |
20.02.2013 11:54 | Topi Lajunen | ||
Saksalaisesta rappioromantiikasta: Kävelin eräällä reissullani Berliinissä Potsdamer Platzin suunnalta kohti etelää ja Deutches Technikmuseumia. Saavuin villiintyneen puiston näköiselle alueelle, jonka läpi kävellessä huomasin yht'äkkiä, että siellä täällä kulkee pitkänomaisia kivisiä korokkeita. Jälkikäteen minulle vasta valkeni, että perskeles, siinähän oli http://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Anhalter_Bahnhof |
||||
![]() |
20.02.2013 11:15 | Topi Lajunen | ||
Luin joskus jostain, että stereonäöllä on kohtalaisen pieni osa etäisyyksien hahmottamisessa, etenkin vähänkään pidemmillä matkoilla. Silmät kun ovat kuitenkin melko lähellä toisiaan. Paljon suurempi vaikutus on geometrialla (kauempana linjat lähenevät toisiaan, samankokoisiksi tulkitut asiat näyttävät pienemmiltä, yms.) ja sivuttaisliikkeellä (pään liikkuessa sivuttain, kaukana olevat kohteet näyttävät liikkuvan vain vähän). | ||||
![]() |
19.02.2013 23:53 | Topi Lajunen | ||
Modulaarisuus tarkoittanee tämän veturin tapauksessa sitä, että eri komponentit, kuten vaikkapa paineilmakompressori, ajomoottori tai invertteri on erillinen modulinsa, joka voidaan vaihtaa toisenlaiseen muuttamatta muuta veturia lainkaan. Näin valmistaja pystyy tarjoamaan laajemman skaalan ominaisuuksia samaan perusrakenteeseen, kenties halvemmalla. ...tai sitten kyseessä on vain mainospuhe, eikä veturi todellisuudessa eroa kilpailijoistaan tuolta osin mitenkään. :) Luulisi, että veturiin saa euroilla sivuikkunatkin. Ne olisivat ehdottomasti plussaa, mutta ilmankin pärjää. (Kun on pakko pärjätä.) |
||||
![]() |
19.02.2013 16:12 | Topi Lajunen | ||
Otto mainitsi, että aiemmin on kuljetettu Dv12:n telejä ja moottoreita erikseen konepajalta/-lle, ja nykyään näitä ei näe. Tähän arvailtiin syyksi kumipyöräkuljetuksia. Kuulin juuri tutulta v.orgia seuraavalta kuljettajalta varsin järkevän selityksen tähän: nimittäin, Dv12:n teli- ja moottorivaihtoja ei enää juurikaan tehdä muualla, vaan niitä on keskitetty Hyvinkäälle. Vaihtoon menevät telit ja moottorit kulkevat edelleen ihan kiskoja pitkin, mutta niissä on veturi päällä ja ympärillä. Eivät siis ole siirtyneet kumipyörille, vaan menevät ovelasti piilotettuna vetureiden alle ja sisälle. :) |
||||
![]() |
19.02.2013 14:49 | Topi Lajunen | ||
Toisaalta, yksittäinen Pendolino-yksikkö jossain seisomassa voi olla ihan vain "yksi Pendo(lino)". Vähän samaan tyyliin, kuin taloyhtiön parkkipaikalta voi löytyä yksi Opel. :) Ja kyllä jotkut "alallakin" edellen puhuvat vain "junasta", kun tarkoittavat junayksikköä tai vaikkapa veturia+vaunustoa, vaikka sitä ei mihinkään aikataulutettuun junaan olisikaan vielä sidottu. Mutta tämä lienee harvenevaan päin, koska nykyään tosiaan sanalla "juna" (siis yksinään, ei yhdyssanan osana) on tarkka virallinen määritelmä. Jos mennyttä voisi muuttaa, niin ehkäpä tuohon tarkkaan tarkoitukseen olisi kannattanut keksiä jokin muu sana. (Junavuoro?) (Sama disclaimer kuin edelliseen viestiin.) |
||||
![]() |
19.02.2013 14:42 | Topi Lajunen | ||
Varikolla seisova Pendolino on junayksikkö, ja halutessaan eteen voi liittää lisämääreitä. Käytetään myös nimitystä "runko", joka voi tarkoittaa junayksikön lisäksi myös vaunustoa (ilman veturia). Käyttöesimerkkejä: "Juna S 59 koostui kahdesta rungosta", "IC-junassa 5 oli tyypillinen kuusivaunuinen runko", "ruuhka-ajan K-junat ajetaan joko kolmella vanhalla rungolla tai kahdella Sm5-rungolla". Junayksikkö on näistä korrektimpi sana, kun taas runko on puhekielisempi. (Ylläoleva perustuu kehittyneeseen käsitykseeni, eikä välttämättä aivan sataprosenttisesti vastaa enemmistön käsitystä.) |
||||
![]() |
19.02.2013 12:38 | Topi Lajunen | ||
Heikki, täsmällisessä kielenkäytössä rautateillä "juna" tarkoittaa kalustoa, joka on asetettu kulkuun "junana", eli sillä on aikataulu (ja paljon muutakin). Kun taas yleiskielessä "juna" on paljon laveampi, esimerkiksi varikolla seisova Pendolino-yksikkö on yleiskielellä aivan taatusti juna, kun taas täsmällisessä rautatiekielenkäytössä se ei sitä missään tapauksessa ole. | ||||
![]() |
19.02.2013 11:49 | Topi Lajunen | ||
Sanan "juna" yleiskielen merkitys ja alan jargonin merkitys ovat toisistaan poikkeavat. Tavallaan siis kaksi eri sanaa, jotka näyttävät samalta ja ovat sukua toisilleen, mutta merkitys on eri. :) | ||||
![]() |
18.02.2013 05:02 | Topi Lajunen | ||
Ilmailussa on vielä imperiaaliset mitat kohtalaisen tukevasti käytössä. Tuumakoot on yleisesti käytössä esim. seuraavissa esineissä: pyörien vanteet, näytöt/televisiot ja lyömäsoittimet. :) | ||||
![]() |
17.02.2013 19:49 | Topi Lajunen | ||
Eteläisimpien vaihteiden pohjoispuolista aluetta, jonka raiteiden numerointi on 22x-sarjassa, kutsutaan ainakin joissain yhteyksissä "mäeksi". | ||||
![]() |
17.02.2013 19:45 | Topi Lajunen | ||
Käy. :) | ||||
![]() |
17.02.2013 19:44 | Topi Lajunen | ||
Junalaudalta löytyi tällainen: http://www.junalauta.net/ratapiha/displayimage.php?album=118&pos=0 | ||||
![]() |
17.02.2013 18:13 | Topi Lajunen | ||
Kutonen? | ||||
![]() |
17.02.2013 17:28 | Topi Lajunen | ||
Mitäs te nyt sekoilette - kyllähän noissa on kaksi porokuvioviistoraitaa per vaunu per puoli. ;) | ||||
![]() |
16.02.2013 13:04 | Topi Lajunen | ||
Joskus tuollaisten "puolikiinteiden" parien syynä voi olla se, että toisen veturin (tai molempien) toisesta päästä ei syystä tai toisesta voi ajaa. Korjausaikaa tai varaosia odotellessa voi kaluston laittaa näin hyötykäyttöön. | ||||
![]() |
16.02.2013 12:03 | Topi Lajunen | ||
Kuriositeettina mainittakoon, että VR:n Junablogi väittää tämän olevan litteraltaan "Hccm". Liekö jokin väärinkäsitys tai vanhentunut aikomus. | ||||
![]() |
15.02.2013 23:33 | Topi Lajunen | ||
Näinköhän pelkkä vaihteiston vaihto riittäisi... | ||||
![]() |
15.02.2013 23:30 | Topi Lajunen | ||
Pyörien halkaisijat liian poikkeavat eri pyöräkerroissa? Akselitakometrin piuha poikki? | ||||
![]() |
15.02.2013 23:26 | Topi Lajunen | ||
Ei löydy UIC-avaimesta tuollaista yhdistelmämahdollisuutta. Ilmeisesti on tulkittu, että tämän onkin henkilöliikennevaunu, joissa kansalliset tunnukset ovat käytäntö edelleen. | ||||
![]() |
14.02.2013 21:27 | Topi Lajunen | ||
Ne jäykistävät kylkeä. | ||||
![]() |
14.02.2013 08:28 | Topi Lajunen | ||
Samaa mieltä, kunhan nimiksi ei valita henkilöiden nimiä. Henkilönpalvonta ei oikein sovi suomalaiseen pirtaan. | ||||
![]() |
14.02.2013 08:25 | Topi Lajunen | ||
Hccmqqr. Helpompi muistaa kuin moni puhelinnumero. | ||||
![]() |
13.02.2013 18:59 | Topi Lajunen | ||
Syyttävä sormi täytynee suunnata UIC:n suuntaan: http://en.wikipedia.org/wiki/UIC_classification_of_goods_wagons | ||||
![]() |
13.02.2013 00:43 | Topi Lajunen | ||
Dv15 osuu meikäläisellekin, kuten varmasti monelle muullekin vuosivehkeeksi. Päivämäärään sen sijaan sattuu ehta Dr13. | ||||
![]() |
13.02.2013 00:38 | Topi Lajunen | ||
Yksi hieman harkitsematon yhtiönimi: Transuotila. Liekö perustajana ollut Uotila, vai ehkä kuitenkin erään visailutuomarin sukunimikaima... | ||||
![]() |
11.02.2013 10:55 | Topi Lajunen | ||
JT-ilmoituksia (suullisesti) tulee edelleenkin asioista, jotka eivät ole ehtineet ETJ-tulosteisiin (se päivittäinen paperi). Paperia säästyy usein sillä, ettei tulosta paperia mukaan (jos siinä ei ole mitään muistettavaa). | ||||
![]() |
10.02.2013 20:49 | Topi Lajunen | ||
Veronmaksajilta sitä investointirahaa kerätään osin edelleen, yhteiskunnan tukemien junavuorojen muodossa. Sama koskee myös mahdollisia uusia liikennöitsijöitä. | ||||
![]() |
10.02.2013 13:14 | Topi Lajunen | ||
Robert, hymiössä on ikään kuin peruslukemilla olevat kasvot kuvattuna edestä päin, sekä toinen käsi (joka jostain käsittämättömästä syystä on kiinni olkapään sijaan suoraan päässä...), jossa peukalo osoittaa ylöspäin. Tuo on minun tapani ilmaista, että kuva on poikkeuksellisen loistava. Olen käyttänyt sitä hyvin harkitusti muutaman kerran sivustolla. :) | ||||
![]() |
10.02.2013 02:09 | Topi Lajunen | ||
Jotain kuitenkin on peitetty tuossa lähempänä raidetta. Nykyäänhän tässä ei ole mitään merkkejä lainkaan, vaikka 80 km/h rajoitus on edelleen olemassa. Se on kuitenkin pysyvä, joten sitä ei - ollessaan vähintään tuon 80km/h - merkitä. | ||||
![]() |
10.02.2013 01:58 | Topi Lajunen | ||
('_')-b | ||||
![]() |
10.02.2013 01:47 | Topi Lajunen | ||
Toinen sillalta-alastuloverme taitaa olla ennallaan yhä. Ainakin jossain muodossaan. | ||||
![]() |
09.02.2013 07:22 | Topi Lajunen | ||
"Turvaketju wc:n ovessa on hätävarjelun liioittelua." :) | ||||
![]() |
07.02.2013 18:42 | Topi Lajunen | ||
Jos oikein tarkkoja ollaan, niin Leo ei kuvatekstissä väitä, että pendeliliikenne johtuisi ylemmän raiteen suljettuisuudesta. :) | ||||
![]() |
07.02.2013 18:39 | Topi Lajunen | ||
Viranomaiset määräsivät käytettäväksi täysiä valoja, mutta kyllä niitä ihan järkisyistä käytettiin ennen määräystäkin. | ||||
![]() |
07.02.2013 18:32 | Topi Lajunen | ||
Löytyy, tosin muistaakseni vain yksi kappale, ja on poikkeuksellisesti(?) keskellä ratapihaa. | ||||
![]() |
06.02.2013 04:47 | Topi Lajunen | ||
Jos minuuttiluvun edessä on tilde "~", aika on arvio ja perustuu aikatauluun. Tämä tapahtuu silloin, jos jostain syystä reaaliakaista tietoa ei ole saatavilla. Mikäli näytössä on pelkkä luku, niin sen pitäisi olla suurinpiirtein reaaliaikainen, koska järjestelmä tietää tällöin raitiovaunun sijainnin. Se ei tietenkään osaa arvata täsmälleen miten pitkään vaunulla kestää, mutta arvaus on tyhjää parempi. :) | ||||
![]() |
05.02.2013 19:10 | Topi Lajunen | ||
Muualla en havainnut tuollaista, esim. Helsingissä, Pasilassa ja Tikkurilassa loimotti entiset versiot. | ||||
![]() |
05.02.2013 18:20 | Topi Lajunen | ||
Vantaankosken linjan keltainen tunnusväri on näissä vaihtunut entistäkin oranssimpaan suuntaan, mikä ei ehkä ole omiaan selkeyttämään vieraspaikkakuntalaisille (tai -maalaisille) sitä, että M-juna (VR) ja M-juna (HKL) ovat eri junia. :) | ||||
![]() |
05.02.2013 18:18 | Topi Lajunen | ||
Juu, oli positiivinen yllätys, kun en tiennyt tällaista olevan edes suunnitteilla. Neljä seuraavaa asemaa tuntuu vähän turhalta infolta, ne voisi mielestäni korvata (maksimissaan) neljällä seuraavalla merkittävällä vaihtoasemalla. Tai sitten käyttää vapautuva tila vaikkapa kolmen seuraavan junan näyttämiseen. | ||||
![]() |
05.02.2013 18:13 | Topi Lajunen | ||
Väärä kuva vaihtuu oikeaan, kun tyhjentää välimuistin. | ||||
![]() |
05.02.2013 18:12 | Topi Lajunen | ||
Ja Virrat. :) | ||||
![]() |
04.02.2013 18:14 | Topi Lajunen | ||
SA3-kytkimillä kytkeydytty. Sana "ystävyys" kytkinten yhteydessä viittaa alan jargonissa kaksoislenkkikytkimeen. | ||||
![]() |
04.02.2013 14:16 | Topi Lajunen | ||
Sen vähän mukaan mitä höyryvetureista ymmärrän, niin etukulman kapistus voisi olla paineilmakompura. | ||||
![]() |
04.02.2013 14:12 | Topi Lajunen | ||
Varmaan samalla tavoin kuin suomalaisilta ei-moottoripäästä. :) | ||||
![]() |
04.02.2013 08:05 | Topi Lajunen | ||
Saksan sijaan englantia osaaville on kattavaa selitystä täällä: http://sh1.org/eisenbahn/shks.htm - Sivusto sisältää tietoa myös muista Saksan rautateiden opastinjärjestelmistä. Kuvan opastin näyttää ilmeisesti Zs 7 -opasteen (kolme keltaista v-muodossa) erikoisesti tuolla numero-opastimella, eikä normaaliin tapaan itse opastinevyn valoaukoilla. Alemmalla vehkeellä siis näytetään opasteet Zs 3v, Zs 7, Zp 9 ja Zp 10. Kätevää kun kaikelle on koodinsa... :) |
||||
![]() |
04.02.2013 03:00 | Topi Lajunen | ||
Ellen väärin muista, niin tämä vanhempi pendokytkin on itse asiassa Dellnerin valmistama - toki samaa Schaku-standardia. Uusi kumituttimalli sen sijaan taitaa olla aito Scharfenberg. |