![]() |
17.12.2012 10:09 | Topi Lajunen | ||
No siellähän te nimitätte Sr2:stakin "käkikelloksi", joten ei tuo ole mikään pätevä argumentti... ;) | ||||
![]() |
17.12.2012 00:00 | Topi Lajunen | ||
Lättä on kieltämättä ainoa oikea Lättä, mutta ei tämä kyllä Viidakkopendolinokaan ole. Kyseinen vehjes kun ei mitenkään luontevasti assosioidu sen enempää viidakkoon kuin Pendolinoihinkaan. | ||||
![]() |
16.12.2012 01:33 | Topi Lajunen | ||
Jep, vasemmalta oikealle: leveän raiteen vasen kisko -> normaaliraiteen vasen kisko -> vasen suistumissuojakisko -> oikea suistumissuojakisko -> leveän raiteen oikea kisko -> normaaliraiteen oikea kisko. | ||||
![]() |
14.12.2012 15:11 | Topi Lajunen | ||
Juu, mutta jokin aikaa sitten ei ollut (kysytty erään hätäkeskuksen vuoromestarilta). | ||||
![]() |
14.12.2012 02:32 | Topi Lajunen | ||
Toivottavasti osaa. Vielä vähän aikaa (jokunen vuosi) sitten hätäkeskuksen järjestelmissä ei ollut ratakilometrejä merkitty. Kyselivät osoitetta, ja jos ei sellaista pystynyt antamaan, niin voi voi. | ||||
![]() |
13.12.2012 00:39 | Topi Lajunen | ||
Toisaalta, kun näiden uusien kuten vanhojenkin merkkien tarkoitus ei ole mitata etäisyyksiä vaan paikantaa, niin tästä mittavasta ja eittämättä kalliista (jokaisen ratalaitteen sijainti pitäisi päivittää järjestelmiin) muutoksesta ei olisi käytännössä juuri mitään hyötyä. Ja seuraavan oikaisun jälkeen merkit olisivat jälleen "väärissä" paikoissa. | ||||
![]() |
13.12.2012 00:26 | Topi Lajunen | ||
Kuva on otettu Poplarin aseman likeltä, taustalla näkyvä asema on West India Quay. Asemavälit tällä seudulla eivät montaa sataa metriä ole. | ||||
![]() |
13.12.2012 00:13 | Topi Lajunen | ||
Murphy elää. :) | ||||
![]() |
12.12.2012 18:53 | Topi Lajunen | ||
Lisäsaivarteluna mainittakoon, että kuvateksti ei suoranaisesti väitä, että aseman nimi olisi Akaa. Se vain kertoo, että asema on Akaan asema, kuten vaikkapa Tikkurila on Vantaan asema. Ja niinhän se on. | ||||
![]() |
12.12.2012 18:50 | Topi Lajunen | ||
Pääopastimen "aja 35" voi myös tarkoittaa varatun raiteen (juna)kulkutietä. Tällöin vaihteet voivat olla suorillekin. Esiopastimen "odota seis" (eli kuvan kaksi keltaista) voi tarkoittaa myös, että kulkutiellä ei ole pääopastinta, jota esiopastin voisi tarkoittaa. Siellä voi olla esimerkiksi päätepuskin, junakulkutien päätekohtamerkki raideopastimen yhteydessä tai yksinään, tai vaikkapa kulkutie on yhteen suuntaan suojastetun kaksiraiteisen radan vasemmalle raiteelle. Ei ole ihan kaikkein yksinkertaisimpia juttuja nämä aina. :) | ||||
![]() |
12.12.2012 18:46 | Topi Lajunen | ||
Raideopastin. Nykyisellään niiden tarkoitus on ilmaista vaihtokulkutien muodostuminen (kun vastaavasti suuremmilla tolpilla muodostetaan junakulkuteitä). Tosin, jos junakulkutielle sattuu raideopastin (kuten kuvassa), niin sen täytyy myös näyttää ajonsallivaa, sillä seis on aina seis. Opastimen merkitys siis tavallaan vaihtelee sen mukaan, toimitaanko junaliikennöinnin vai vaihtotyöliikennöinnin parissa. Vaihtotyöliikennöinnissä raiteella voi olla este, kun taas junaliikennöinnissä ei pitäisi olla. | ||||
![]() |
12.12.2012 16:05 | Topi Lajunen | ||
Helsingin aseman vaihteissa saatetaan myös ajaa suoraan, vaikka opastimessa olisi "aja 35". Toisaalta, on lukuisia paikkoja, joissa ajetaan poikkeavaan vaihteeseen, mutta edellinen pääopastin näyttääkin silkkaa "aja". | ||||
Kuvasarja: Toistaiseksi viimeistä kertaa junalla Kelloselkään |
11.12.2012 03:44 | Topi Lajunen | ||
Jos ja kun ihmisluonne on mikä on, niin isoa osaa kiinnostaa juurikin se porokolari. Kerrotaan siis, että löytyy kohdan 13:20 jälkeen. | ||||
![]() |
11.12.2012 03:41 | Topi Lajunen | ||
Ehkäpä kustannuskysymys, sillä kilometrijärjestelmä (jota ei siis ole mitenkään korvattu millään) on valkoisine merkkeineen ja xxx+yyy-merkintätapoineen edelleen käytössä. Täten kaikki ratatekniset sijainnit ovat edelleen vanhoilla paikoillaan kilometrijärjestelmässä, eikä mittavaa uudelleenmerkkausta ole tarvinnut tehdä. Tämä paikannusjärjestelmä on erillinen systeeminsä, mutta sen lukuarvot perustuvat kilometrijärjestelmän lukuarvoihin. | ||||
![]() |
10.12.2012 21:53 | Topi Lajunen | ||
Alun perin näiden nimitys oli "liikenteen kilometrimerkki", joskaan tällöinkään ne eivät korvanneet vanhoja valkoisia, eivätkä olleet täsmälleen oikealla kohdalla. Sittemmin ilmeisesti nimitys on muuttunut käyttötarkoitusta paremmin kuvaavaksi "paikantamismerkiksi". Kilometri 301 valkoisine merkkeineen lienee edelleen olemassa, mutta koska kilometriltä 300 kilometrille 302 on vain 1500 m, paikantamismerkeillä tämä ilmaistaan näin. Paikantamisessa käytettävä fraseologiakin on muuttunut. Enää ei puhuta, että oltaisiin jollain kilometrillä, vaan ollaan jostain paikantamismerkistä x matkaa suuntaan y. |
||||
![]() |
10.12.2012 06:20 | Topi Lajunen | ||
Sr1:n punavalot on siitä jännähkösti kytkimöity, että ainoa kytkin niiden ohjaukseen löytyy toisen pään ohjaamosta. | ||||
![]() |
09.12.2012 20:16 | Topi Lajunen | ||
...lisäksi veturissa on Webasto, joka lämmittää myös vesikiertoa tarvittaessa. | ||||
![]() |
09.12.2012 20:15 | Topi Lajunen | ||
Ulkosyötössä lämmitetään vain jäähdytysnestettä, mutta samalla pyöritetään myös kiertovesipumppua. Sisätilan vesipattereissa kiertää myös neste, lämpiää samalla periaatteella. Lisäksi varataan akustoa. | ||||
![]() |
09.12.2012 20:09 | Topi Lajunen | ||
Tässä näkyy eräs rataverkon lyhimmistä "linjaosuuksista", eli rataosasta liikennepaikkojen välisellä alueella. Taitaa tarkalleen ottaen olla jokusen sentin miinusmerkkinen... | ||||
![]() |
09.12.2012 20:05 | Topi Lajunen | ||
Tomi, on juuri niin. Tällainen ajopöytä niissä nykyään: https://vaunut.org/kuva/61639 | ||||
![]() |
09.12.2012 15:02 | Topi Lajunen | ||
Taitaa laiturikorkeus olla 1100 mm, joka kieltämättä on korkeampi kuin Helsingin metron vaatimaton 1050 mm. :) | ||||
![]() |
08.12.2012 14:54 | Topi Lajunen | ||
Juu, suuntaa vaihdettaessa pääsääntöisesti vaihdetaan myös veturi, sekä Tampereella että Kouvolassa. Säästyy aikaakin, kun ei tarvitse odotella veturin ajelua toiseen päähän, joka suurilla ratapihoilla voi kestää hyvänkin aikaa. | ||||
![]() |
08.12.2012 07:12 | Topi Lajunen | ||
Varmaankin siinä, että ovat pidempiä kuin ovat korkeampia tai leveämpiä. | ||||
![]() |
08.12.2012 07:10 | Topi Lajunen | ||
Keulalogon Sm-yksisyys. | ||||
![]() |
07.12.2012 05:10 | Topi Lajunen | ||
Valmis lähtöön -opaste taisi aikoinaan (ehkä lättäaikaankin?) olla kaksi lyhyttä. | ||||
![]() |
06.12.2012 21:52 | Topi Lajunen | ||
...ja vekottimen nimi on "raiteensulku". | ||||
![]() |
06.12.2012 21:52 | Topi Lajunen | ||
Se pyrkii pysäyttämään ja tarvittaessa jopa suistamaan (oikealle) kuvaajan suunnasta mahdollisesti karkuun päässeet vaunut. Parempi pudottaa kiskoilta kuin antaa valua pääraidetta kulkevan junan eteen. | ||||
![]() |
05.12.2012 23:30 | Topi Lajunen | ||
Rantarata kolmesti, jokaisen kehän kerran. Vantaankosken rata kerran. Päärata kahdesti ja Vuosaaren satamarata kaksi kertaa (olettaen, että Kehä III katsotaan kulkevan satamaan asti). Vastaan siis: 8 kertaa, ja lähivuosina kymmenen kertaa (+ Kehärata + Länsimetro). | ||||
![]() |
04.12.2012 17:30 | Topi Lajunen | ||
Nykyään taidetaan vastaavissa tilanteissa laittaa raideopastin. Tällöin voidaan huoletta sääntöjenmukaisesti ajella varmuuslukitsemattomiin vaihteisiin. | ||||
![]() |
04.12.2012 17:27 | Topi Lajunen | ||
Sama laitteisto suoraan edessä estäisi kuljettajan näkymää radalle. Toki ratkaisu olisi voinut olla toisenlainenkin varmasti. Pohjoisamerikkalainen veturisuunnittelu varsin pitkään ja osittain vieläkin tykkää laittaa kaikki kontrollit kuljettajan sivulle. | ||||
![]() |
02.12.2012 19:25 | Topi Lajunen | ||
Takana oleva metsä hämää, mutta voisikohan tämä juna silti olla jarruttelemassa Tolsaan? Junan perän kohdalla näkyy seisakkeen ennakkomerkki, tai mikä se nyt on nimeltään. Jotensakin en saa tätä mihinkään muuhun kohtaan rantarataa asettumaan sitten millään. Juna kulkee kuitenkin eteläistä raidetta Helsinkiä kohti. | ||||
![]() |
02.12.2012 19:13 | Topi Lajunen | ||
Vaunu on ainakin Osf. | ||||
![]() |
02.12.2012 19:10 | Topi Lajunen | ||
Veikkaus: Hiekkaharju pohjoiseen? | ||||
![]() |
02.12.2012 19:04 | Topi Lajunen | ||
Polttimoiden vaihto lienee helppoa, suoraan ohjaamon kautta. | ||||
![]() |
02.12.2012 18:09 | Topi Lajunen | ||
Ainakin siten, että täältä ohjataan myös tieajoneuvoja. Discovery Channelilta tuli jokin aika sitten pätkä, jossa näytettiin tieajoneuvojen tekniikkaa. Käytännössä etuakseliin oli kiinnitetty magneetti, joka seurasi tiepinnan alle jemmattua "rataa", eli tavallaan liikenteenohjauksellisesta näkökulmasta niitä ohjattaneen samalla tavoin kuin junia. Erojakin juniin löytyi, sillä ajoneuvot ovat akkukäyttöisiä. Akkujen huvetessa ne ohjautuvat itsestään katseilta piiloon latausasemalle ja latauksen jälkeen takaisin reitilleen. Oli vinkeä systeemi. |
||||
![]() |
02.12.2012 16:09 | Topi Lajunen | ||
Juu, taitavat ko. laivat vaihtaa paikkaa keskenään. | ||||
Kuvasarja: Miniatur Wunderland |
02.12.2012 16:06 | Topi Lajunen | ||
On tuo melko käsittämätön tekele. Paras löytämäni video tähän mennessä pienoismallista löytyy tästä: http://www.youtube.com/watch?v=ddh5WoHYBaE - Älkää katsoko, jos haluatte säilyttää kaikki detaljiyllätykset paikan päälle. | ||||
![]() |
02.12.2012 06:24 | Topi Lajunen | ||
En tiedä kuuluuko konduktöörien ohjeistukseen, mutta usein kuuluttavat. Mikä on tietysti varsin hyvä juttu. Itse olen aikoinaan kuitenkin onnistunut Keravalle mennessä eksymään tähän junavuoroon. Mikä onkin hyvä esimerkki siitä, että mikään informaatio ei ole riittävää jos asiakas ei ole kykenevä informaatiota vastaanottamaan. :) | ||||
![]() |
02.12.2012 04:38 | Topi Lajunen | ||
Jos saisi äänestää viikon kuvaa, niin äänestäisin. Dokumentaarikuvien aatelia tämä. | ||||
![]() |
02.12.2012 04:37 | Topi Lajunen | ||
En ole aivan satavarma, mutta käsittääkseni asemakuulutusvastuu on radanpitäjällä. Siitä en ole varma minkä firman heebo viimekädessä äänihuuliaan kuluttaa. | ||||
![]() |
02.12.2012 04:34 | Topi Lajunen | ||
Noniin! Voin ehkä hämärästi kuvitella tunteen, kun huomaa lopputuloksensa olevan tätä luokkaa. Vain hämärästi, koska itselleni ei ole moisia onnistumisia vielä elämän varrelle sattunut. :) | ||||
![]() |
01.12.2012 18:08 | Topi Lajunen | ||
Palautuksen tekisi luultavimmin huoltokuljettaja/varamies, joka liikkuu omalla työvuorokohtaisella tai vastaavalla numerollaan. Tuota tuplaveetä käytetään joissain dokumenteissa lähijunasiirtojen etukirjaimena, pendolinosiirroilla on samassa yhteydessä "PD". Yleensä pärjätään ilman kirjaimia, sillä siirron luonne näkyy numerossa. Veturisiirrot Hki-Ilr-Hki tosin käyttävät tätä samaa 61xxx/62xxx-numerologiikkaa. | ||||
![]() |
01.12.2012 18:00 | Topi Lajunen | ||
Alkuperäisiin väreihin vissiin palautettu vieläpä? | ||||
![]() |
30.11.2012 18:39 | Topi Lajunen | ||
Kaikki sähköveturit liikuskelevat vähän siellä ja täällä. :) | ||||
![]() |
30.11.2012 18:37 | Topi Lajunen | ||
61091. 62xxx menevät toiseen suuntaan. | ||||
![]() |
29.11.2012 13:27 | Topi Lajunen | ||
Tuukka, muistathan kuitenkin, että Ilmalan ja Helsingin päärautatieaseman väliset wedot kirjoitetaan kaksoisveellä - yksöisveellä kirjoitetaan lähiliikenteen tyhjävaunujunat. :) Noin muutoinkin olen eri mieltä, että tätä kutsuttaisiin [v|w]edoksi, sillä se on mielestäni enemmän lähiliikenteen juttu kokonansa. Mutta en nyt kyllä hahmota, mikä tämä nasevasti edes olisi. Ehkä "pendosiirto Ilmalasta". Jaa-a. Oli mikä oli, niin kuvateksti on täysin ymmärrettävä, eikä tässä sen ymmärrettävyydestä ollut edes kyse. :) | ||||
![]() |
29.11.2012 13:23 | Topi Lajunen | ||
Petri, no huh. :) Periaatteessa vieläkin vastaava olisi mahdollista, tosin ilman matkustajia, vaihtotyönopeudella ja Larin mainitsema vaihtotyönjohtaja kulkusuunnan ohjaamossa. | ||||
![]() |
29.11.2012 12:41 | Topi Lajunen | ||
Harrastajajargon voi ja saakin olla poikkeava alan varsinaisesta jargonista, mutta rohkenen huomauttaa silti, että saatoksi tupataan sanoa vain veturivetoisten siirtoja perä edellä - niissä kun on konduktööri saattajana saattamassa. | ||||
![]() |
28.11.2012 23:00 | Topi Lajunen | ||
Olisi mielenkiintoista joskus lukea koonnos kaikesta mikä on mennyt pieleen. Nyt näitä kertomuksia on ripolteltu ympäri vaunut.org'ia. Kiitos jo etukäteen. ;) | ||||
![]() |
27.11.2012 17:36 | Topi Lajunen | ||
Tukeeko kommentointisysteemi NBSP:tä? | ||||
![]() |
27.11.2012 17:34 | Topi Lajunen | ||
Sillalla 40, mutta vaunusto on luultavasti vielä vaihteissa, joissa 35. Mutta pointtiahan tämä ei muuta, kuhnan tarkensin. :) |