Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 30.12.2009 19:30 Topi Lajunen  
  Koostuiko kuvaustiiminne kahdesta henkilöstä, joista toisella ei ollut kameraa kaulassa mutta oli pitkä tukka, ja toisella puuttui se tukka mutta oli kaulassa kamera?
kuva 30.12.2009 05:59 Topi Lajunen  
  Hmm? Ledejähän on ollut käytössä jo vuosia, jotkut jälkiasennettu vanhojen suojastusopastimienkin raameihin. Myös ainakin Lahti-Kouvola-välin kaikki uudet pää- ja esiopastimet on toteutettu ledein. Nämä kuvan testiopastimet taasen liittyvät kokonaan uuteen opastinjärjestelmään (Opastinjärjestelmä 2010) joka ehkä jossain vaiheessa ja muodossa korvaa nykyjärjestelmät.
kuva 29.12.2009 14:12 Topi Lajunen  
  Onpas jänskästi ensiöjousituksessa "sarjaan" kytkettynä lehtijouset ja kierrejouset. Ja toisiojousitus poikittaisilla lehtijousilla.
kuva 29.12.2009 14:04 Topi Lajunen  
  Mikäs opastin tuo tasoristeyksen jälkeen oleva on?
kuva 28.12.2009 11:01 Topi Lajunen  
  Onko tämän kuvan ottaja jo selvinnyt?
kuva 28.12.2009 10:45 Topi Lajunen  
  "Saattaen vaihdettava" tarkoittaa, että vaihtotöitä tehtäessä vaunut pitää veturilla saattaa haluttuun paikkaan, eli niitä ei saa heittää (eli tönäistä rullaamaan, jolloin jarruttaminen hoidetaan käsijarrulla tai jarrukengillä) eikä pudottaa laskumäestä. Liikkuvien vaunujen pitää siis olla aina kiinni vetokalustossa. Aiemmin tämä sama teksti oli muodossa "ei saa heittää".
kuva 28.12.2009 10:32 Topi Lajunen  
  Aleksandr Nevski, eli Aleksanteri Nevalainen.
kuva 26.12.2009 15:38 Topi Lajunen  
  Hehe! Pienen hetken ajan erehdyin luulemaan Pertun olevan tosissaan. Huumoriveikko :)
kuva 26.12.2009 15:32 Topi Lajunen  
  Antti taitaa viitata siihen, että Vaunut.orgin ohjesivu on muuttunut kuolleeksi kirjaimeksi. Homma lähti siitä, kun pysyväisarkistoon lisättiin raiteistokaavio ohjesivun ohjeiden vastaisesti. Kaavio sitten poistettiin, ja siitä nousi kova poru. Ylläpito ilmoitti sallivansa kaaviot, ja kertoi, että ohjeet ovat täten tältä osin vanhentuneet ja virheelliset, ja että ohjeet päivitetään kunhan keritään. Noh, joku sitten vissiin tulkitsi, että ohjeissa kielletyt joulukorttikuvatkin ovat jälleen sallittuja (tai oikeammin vetosi epäuskottavasti siihen, että joulukortit putoavat postilaatikkoon, eikä ohjeen kohta koskenut valokuvia, joihin on läntätty punaisella tekstillä latteuksia). Ylläpito ei kuitenkaan reagoinut tähän kuvaan, joten joulukorttikuvia alkoi sitten ilmaantumaan läjäpäin, ylläpidon hiljaisella hyväksynnällä. Näin ollen harmaalla alueella tarkoitettaneen tässä tätä tilannetta, että joulukorttikuvat ovat ilmeisen sallittuja, vaikka ohjeet ne kieltävät, eikä ylläpito ole nimenomaisesti tätä ohjeen kohtaa kumonnutkaan. Tällä hetkellä ohjeet eivät ilmeisesti päde siis lainkaan. Lepposia välipäiviä kaikille :)
kuva 25.12.2009 17:44 Topi Lajunen  
  Railfaneurope.net'istä katselin, että nämä on entisiä ETR.500-yksiköiden ensimmäisen erän (vuodelta 1992) moottorivaunuja, liitettynä perinteisempiin matkustajavaunuihin. Alkuperäisessä kokoonpanossaan sn oli 300, mutta nykymuodossaan vain 200. Copypastea englanniksi: "E.414: Original power-cars (404.1) of ETR.500/92 sets, downgraded to 200 km/h (2005/2008), now used in fixed-formations with refurbished (ETR.500-style) Z1/GC cars (E.414 + 10 cars + E.414), on Torino-Milano-Venezia-Trieste, Torino/Milano-Ancona-Bari-Lecce/Taranto and Torino-Pisa-Roma-Napoli (ES City)."
kuva 23.12.2009 21:24 Topi Lajunen  
  Hieno ajankuva.
kuva 23.12.2009 21:23 Topi Lajunen  
  Ymmärtääkseni kestivät viime talven talvitestit hyvin. Mutta ainahan voi jotain uutta ja ihmeellistä ilmaantua.
kuva 23.12.2009 13:33 Topi Lajunen  
  SA-3:lta näyttää, Unilinkissä roikkuu ruuvikytkinosa koukussa SA-3-osan alla, tässä kuvassa ei.
kuva 21.12.2009 19:36 Topi Lajunen  
  Morjes vaan, Pälkkis. Kerrotko vielä, missä vaiheessa olen ollut joulukorttikuvia kieltämässä.
kuva 21.12.2009 13:46 Topi Lajunen  
  Ikävää, Santeri, että toivot toisille pahaa. Oma hyväntahtoinen luonteeni ei kyllä tuollaiseen kykenisi. Mikähän tekee ihmisistä noin ilkeämielisiä etenkin joulun alla, ehkä pimeys ja stressi? Puolatielle tiedoksi, että ohjeiden tarkoittamat "joulukortit" ovat juuri tällaisia, joihin on valokuvan päälle editoitu jouluntoivotuksia.
kuva 21.12.2009 12:26 Topi Lajunen  
  https://vaunut.org/ohjeet kertoo: "Myöskään käyttäjien lähettämiä joulukortteja ei Vaunut.orgissa julkaista."
kuva 20.12.2009 12:09 Topi Lajunen  
  Näin se varmasti sitten on. Eli aiempi väitteeni kiinnitysalustasta ei pidä paikkaansa, vaan VAPITI on tosiaan koko paketti, sisältäen vaihtotyösangan ja SA-3-yhteensopivan osan. Mutta tuo aiemmin mainittu selitys ei silti ole sen loogisempi. :) (Ja tosiaan, myös Unilink tarkoittaa koko pakettia, joka sisältää ruuvikytkintyyppisen osan ja SA-3-yhteensopivan osan.)
kuva 20.12.2009 11:53 Topi Lajunen  
  Tässä tarrassa on kyse siitä, että noin yleensä ottaen Vapitilla voidaan ajaa myös irrotusasennossa kiinni koukkuun. Kaksikerrosvaunuissa sen sijaan niin tehden Vapiti kolahtaisi ylikulun rakenteisiin.
kuva 20.12.2009 11:45 Topi Lajunen  
  Onko Sr2:ssäkin sitten Vapiti? Siinähän on myös venäläisen automaattikytkimen paineilmatoiminen irroitus. Oikeasti tuossa selityksessä lienee kyse bakronyymistä, sillä Vapitilla ei oikeasti ole mitään muuta tekemistä SA3:n kanssa, kuin että edellinen käyttää jälkimmäistä kiinnitysalustanaan.
kuva 20.12.2009 04:25 Topi Lajunen  
  Ei ole.
kuva 20.12.2009 04:21 Topi Lajunen  
  Kyllä vain, Vapiti 2000 siinä nakottaa yläasennossa lepokiinnikkeessään.
kuva 19.12.2009 06:04 Topi Lajunen  
  Totta. Se ei kuitenkaan ole rautatieliikennepaikka, joten ei heti kellot soineet. :)
kuva 18.12.2009 16:22 Topi Lajunen  
  Myös Savion tunnelista löytyy yksi.
kuva 18.12.2009 05:26 Topi Lajunen  
  Juuri näin. Hl tarkoittaa Hämeenlinnan liikennepaikkaa, kun taas Myllyniemi puhuu Hämeenlinnan asemasta, ei "Hämeenlinnan liikennepaikan asemasta".
kuva 17.12.2009 07:05 Topi Lajunen  
  Keravalaisena on siinä ja siinä, etten loukkaannu edellisestä kommentista.
kuva 17.12.2009 05:35 Topi Lajunen  
  Listauksistanne voisi vetää yli kaksi kuljettajaa (harjoitteluajot) ja dieselin käryn (autovaunujen siirrot).
kuva 14.12.2009 23:26 Topi Lajunen  
  ...ja tässä tilanteessa se paloi luultavimmin siksi, koska tuulettimet eivät ole päällä.
kuva 14.12.2009 23:25 Topi Lajunen  
  Kyllä löytyy kaikista, joskin Sm1:ssä se löytyy moottorivaunun ohjaamon vierestä. Kyseinen lamppu palaa, mikäli yksikössä on jokin vika, joka sytyttää aktiivisessa ajopöydässä vikavalon. Helpottaa näin vianetsintää.
kuva 14.12.2009 12:35 Topi Lajunen  
  Ei samaa mieltä pakko ole olla. Vaihteiden asento katsotaan ensisijaisesti vaihteen kielistä. Pimeällä ja lumen alta kielet eivät kuitenkaan näy, jolloin turvaudutaan sitten näihin kyltteihin. Pimeällä kaluston valoissa nämä uudet heijastavasta materiaalista tehdyt kyltit suorastaan loistavat silmään, etenkin poikkeavassa asennossaan. Sama juttu lunta vasten, mainiosti erottuu.
kuva 14.12.2009 05:34 Topi Lajunen  
  Kuten kuvasta näkyy, uudenmallisten kylttien kertoma erottuu varsin mainiosti. Toista se olisi vanhoilla kylteillä, häviäisivät mokomien näyttämät maastoon. Onneksi joitain asioita uskalletaan parantaakin.
kuva 12.12.2009 10:36 Topi Lajunen  
  Nykyään piippaus ei riitä, vaan yhteyden olemassaolevuus varmistetaan puhumalla riittävän usein. GSM-R ei ole ainakaan vielä käytössä saattotoiminnassa.
kuva 09.12.2009 23:38 Topi Lajunen  
  IKEA:n? :)
kuva 09.12.2009 19:44 Topi Lajunen  
  En nyt sanoisi. Ei ne autot tasoristeyksessä laituritasolla ajele, vaan ihan kiskojen tasolla. Hyvin menee keula helmapellinkin alle.
kuva 09.12.2009 19:42 Topi Lajunen  
  Ja kelkkana ei saa perässä tulla, kun pitää olla jarrullinen.
kuva 08.12.2009 21:47 Topi Lajunen  
  En kyllä edelleenkään usko, että Kouvolasta pohjoiseen ajettaisiin Sr2:lla.
kuva 05.12.2009 17:04 Topi Lajunen  
  Muistaakseni ykkösessä ja kakkosessa nuo kilkkeet ovat hieman eri asennossa. Taustalla näkyvässä yksikössä näyttäisi olevan samalla tavoin kuin tässä etualan vehkeessä, ja se taas näyttäisi ehkä olevan Sm1.
kuva 05.12.2009 02:27 Topi Lajunen  
  http://fi.wikipedia.org/wiki/Granaatti
kuva 03.12.2009 11:33 Topi Lajunen  
  Sähkö saadaan veturin (tai aggregaattivaunun) syöttämästä 1500 V syötöstä. Sopivasti sitten muuntajaa väliin.
kuva 02.12.2009 18:42 Topi Lajunen  
  Sillä merkitään yksikön etupää. Kun kalusto kehittyi, ja muuttui ulkonäöllisestikin kaksisuuntaiseksi, piti kaluston etupää merkitä havaittavasti. Silloisessa Junaturvallisuussäännössä kun oli asialla väliä (Ilmeisesti liittyi työntö- ja vetoliikkeen määrittelemiseen, tarkentajaa joku?). Nykyään epäselvissä tilanteissa liikkeen suunta ilmaistaan toisin, eikä etupäätä tarvitse määritellä.
kuva 02.12.2009 18:31 Topi Lajunen  
  Opastimienhan tarkoitus on näkyä, ei valaista. Ja ne näkyvät silloin, kun ne ovat riittävästi ympäristöään kirkkaammat. Näin ollen valoisan aikaan niiden on oltava kirkkaampia, jotta erottuvat valoistasta ympäristöstään. Pimeällä riittää hieman vaisumpikin kirkkaus, josta seuraa myös se lisähyöty, etteivät ne sokaise ja pilaa pimeänäköä.
Kuvasarja:
Sm5
 
02.12.2009 17:44 Topi Lajunen  
  Nillin-nillin. :)
kuva 02.12.2009 15:43 Topi Lajunen  
  Olen ymmärtänyt, että Sp tulee sanasta "sulkupuomi".
kuva 02.12.2009 15:39 Topi Lajunen  
  Toisto-opastin, tarkemmin sanoen kaksi sellaista vierekkäin. Opastimessa palaa vihreä valo, kun ko. raiteen pääopastimessa on ajonsalliva opaste (Aja 35).
kuva 02.12.2009 01:50 Topi Lajunen  
  Se raide taisi mennä koko hallin sivustan läpi. oli siis ilmeisesti lastausraide tehtaan ajoilta. Huvipuiston aikaan siinä oli "kummitusjuna", eli jonkin vaunun sisälle rakennettu pliisu säikäytysyritelmä.
kuva 30.11.2009 17:01 Topi Lajunen  
  Psst, katso kuvasarjan muut kuvat...
kuva 29.11.2009 21:02 Topi Lajunen  
  AM 70A. Ks. http://www.railfaneurope.net/list/belgium/belgium_sncb_mu.html
kuva 29.11.2009 21:01 Topi Lajunen  
  AM 73CR. http://www.railfaneurope.net/list/belgium/belgium_sncb_mu.html
kuva 29.11.2009 20:59 Topi Lajunen  
  Taitaapi olla AM 66, ulkonäkö ja numerohaarukka täsmää. Ks. http://www.railfaneurope.net/list/belgium/belgium_sncb_mu.html
kuva 29.11.2009 16:18 Topi Lajunen  
  Ja sitten autoja tunnistamaan...
kuva 29.11.2009 16:10 Topi Lajunen  
  Olisiko tuo aurausmerkki kuitenkin tuon vaihteen vuoksi tuossa?
kuva 28.11.2009 10:35 Topi Lajunen  
  Tuo "kioskihalli" on rakennettu myöhemmin.