![]() |
13.12.2024 18:50 | Juha Toivonen | ||
Taitaa olla niin, kuinka Sisu nykyään (=yksityisomisteinen) on vakaammalla pohjalla, kuin Nessling/Valtio-omistajuuksiensa aikakausina. Tuotevalikoimaa on supistettu ja asiakaskohderyhmiä näin karsittu, mutta tilauskirjat ovat erinomaisessa kunnossa. | ||||
![]() |
13.12.2024 18:37 | Juha Toivonen | ||
Tuon fuusion jälkeen Sisu alkoi myös kärsiä "englantilaiskomponenteista". Ei tosin toimitusvaikeuksien, vaan jatkuvien komponenttimuutosten vuoksi. Leyland, AEC, Rolls Royce, Kirkstall, jne... | ||||
![]() |
13.12.2024 18:33 | Juha Toivonen | ||
Vaan miksi tuo CEmt kukkii joko ruostetta, tai on ferrexoitu? Näyttäisi olevan pakkotuuletuskin käynnissä = pari ikkunaa puuttuu? | ||||
![]() |
13.12.2024 18:27 | Juha Toivonen | ||
Kirsikkana kakussa: Eikös Sr1 telit (Skoda) passaisi johonkin Tsekkiveturiin? | ||||
![]() |
13.12.2024 18:26 | Juha Toivonen | ||
Eikä mitään: - Dr14 telit käyvät suoraan saksalaiseen BR290:n. Mikä jottei tuollainenkin... | ||||
![]() |
13.12.2024 18:24 | Juha Toivonen | ||
Eikö vain Dv12 telit käy suoraan Saksalaiseen BR215:n? Näitäkin on myytävänä. Nyt heti tällainen harrasteveturi-suomiprojekti käyntiin. Vitsi, vitsi...tai josko muuttuisi todeksi? | ||||
![]() |
13.12.2024 18:20 | Juha Toivonen | ||
Kyllä Sr1 selviää vielä hyvin yöpikajunien vedosta. Matkanopeus 140 km/h ja aikataulut suhteellisen väljät. Ja jos oikein pitkää letkaa pukkaa, niin sudet keulille tuplana. | ||||
![]() |
12.12.2024 20:03 | Juha Toivonen | ||
VR:llä näkyy siis yhä edelleen olevan iso tai vieläkin isompi vaihde päällä, romuttamisessa. Bisnesapinat puhuvat. Nythän me elämme varsin inhottavia aikoja maailmantilanteessa. Itänaapuri pukkaa kestouhkaa päälle ja huoltovarmuuskuljetuksista paasataan mantran tavoin. Miten reservikaluston yltiöpäinen romuttaminen, parantaa Suomen huoltovarmuutta??? Iso kysymysmerkki? | ||||
![]() |
12.12.2024 19:58 | Juha Toivonen | ||
Viikko tuollaisessa, muun ikämies-kalsariporukan kanssa vuonna -76. Silloin se oli ehkä mahdollista, mutta ei enää. Asumisessa noissa olosuhteissa, kysyttiin jonkinverran asennetta. | ||||
![]() |
12.12.2024 19:51 | Juha Toivonen | ||
Pieksämäen hylkyveturipuisto! "Koe se nyt, sillä huomenna se on jo myöhäistä". Enemmän rautaa, kuin Haapamäellä, mutta kyseisen kaluston säilytysohjesääntö varsin yksiviivaisen tuhovoimainen: - Kaikki veturinraadot sulattoon ja Naulatehtaalle! | ||||
![]() |
12.12.2024 19:28 | Juha Toivonen | ||
Romua riittää... Mitä tulee tilalle? | ||||
![]() |
12.12.2024 19:26 | Juha Toivonen | ||
Tästä suunnasta näyttää siltä, ettei kaikki romu ole sittenkään riisuttua romua. Osa deevereistä vaikuttaa ulkoisesti olevan, well: "iskussaan". | ||||
Kuvasarja: Viimeiset HLV-junat |
12.12.2024 19:24 | Juha Toivonen | ||
Iisalmen ja Ylivieskan välillä on ilmeisesti sittenkin elämää! | ||||
![]() |
12.12.2024 19:20 | Juha Toivonen | ||
Deevereitä ollaan tappamassa sukupuuttoon. No...minkäs sille oikeastaan voi. | ||||
![]() |
12.12.2024 19:05 | Juha Toivonen | ||
Hienoa nähdä, että edes jokin järkevä kiskoliikennesuunnitelma etenee toteuttamiseen ja jatkototeuttamiseen. BTW: Miten on vastaava Tampereen henkilöratapihan remontin-, ja kaikkien siihen liittyvien siltaremonttien suhteen? Niidenhän piti alkaa jo? | ||||
![]() |
12.12.2024 19:03 | Juha Toivonen | ||
Tuo oli aikaa, jolloin rautatiet todella palvelivat koko Suomea. Valitettavasti nykyään täysin kadonnutta. | ||||
![]() |
12.12.2024 19:00 | Juha Toivonen | ||
Sisun nostoteli oli kylläkin yksin VANAJAN suunnittelema ja toteuttama. Juuri tästä yksityiskohdasta Vanajan edesmennyt pääsuunnittelija Veikko Muronen, oli hieman katkeroitunut. Vanaja suunnitteli, Vanaja toteutti, ja Sisu sai kaiken hyödyn fuusiossa. | ||||
![]() |
12.12.2024 18:57 | Juha Toivonen | ||
Tässä on sitä jotakin. Ruuvikytkimellinen Dv15 vetämässä tavarajunaa keskellä Helsinkiä. | ||||
![]() |
12.12.2024 18:54 | Juha Toivonen | ||
Tuo CZ väritys on aika tyylikäs. | ||||
Kuvasarja: Viimeiset HLV-junat |
12.12.2024 18:53 | Juha Toivonen | ||
Nyt on ihan pakko kysyä silkkaa uteliaisuuttani, jotta miksi nämä vaunut siirretään Ylivieskaan? Onko Y:stä kasvanut kaikessa hiljaisuudessa valtava metropoli, johon tarvitsee lähitulevaisuudessa suunnata oikein veturivetoista ruuhkajunaliikennettä? ...Vai ovatko kenties menossa säilöön, pahan päivän varalle? | ||||
![]() |
12.12.2024 18:29 | Juha Toivonen | ||
Näin joskus vuosikymmeniä sitten jonkun dokumentinpätkän noista vaunuista ja niiden asukeista. Vanhempi ukko keitteli "perunasoppaa" ja taustalla roikkui pyykkinarulla useammatkin miesten kalsarit. Sakean tupakansavun saattoi lähes aistia kotivastaanottimeen. Eli ilmeisesti oli ns. pysyvää elämää noissa vaunuissa? | ||||
![]() |
12.12.2024 18:25 | Juha Toivonen | ||
Tuhkakuppi lähes täynnä. Pisteet siitä. Kuvastaa aikaa, jolloin ihmiset saivat ihan itse tehdä omat valintansa, ilman "valtion marttojen" ylitsevuotavaa holhousta. | ||||
![]() |
12.12.2024 18:21 | Juha Toivonen | ||
Ei muuta kuin surutta sulattoon koko Pendolino! | ||||
![]() |
12.12.2024 16:44 | Juha Toivonen | ||
Enemmän ja vähemmän raadoiltahan nuo näyttävät. Ilmeisesti tekniikaltaan osittain purettuja kaikki tyynni? Jos näin on, niin sitten vain koko läjä paloitteluun... | ||||
![]() |
12.12.2024 11:58 | Juha Toivonen | ||
Kiinnostaisi tietää, kuinka pitkiä aikoja työkunnat ja niiden jäsenet näissä asuivat? Asuntovaunuja oli ilmeisesti myös muilla, kuin sähkötyökunnilla? Oliko kyseessä vain päivien tilapäismajoitus työkohteissa, vai oliko asuminen näissä vaunuissa kenties enemmänkin elämäntapa, eli pitkäaikaismajoitus? | ||||
Kuvasarja: Pääradan neliraiteistaminen välillä Kytömaa-Järvenpää |
25.10.2024 19:39 | Juha Toivonen | ||
Tuolla sitä kipeästi kaivattua tervettä rataverkon kehitystä on sentään havaittavissa. Laitetaan eurot sinne, minne ne kuuluvat, ja näin edesautetaan ja parannetaan KOKO SUOMEN rautatieliikennettä. | ||||
![]() |
23.10.2024 20:09 | Juha Toivonen | ||
Vaan...nyt jostakin syystä noita pesuvadinkokoisilla puskinlyhdyillä varustettuja ST43-vetureita on havaittu myös Romaniassa, eli Puolan PKP on todennäköisesti onnistunut myymään poistamansa veturisarjan yksilöitä takaisin synnyinsijoilleen, eli Romaniaan. | ||||
![]() |
23.10.2024 20:06 | Juha Toivonen | ||
Joku siellä teki kuvanottohetkellä töitä hiomakoneella/rälläkällä. | ||||
![]() |
23.10.2024 20:03 | Juha Toivonen | ||
Jos joskus menet Romaniaan Sinaiaan kuvausmatkalle, niin tätä majoitusta suosittelen vilpittömästi. Hinta kohdallaan, tenttulaitos kertoo etelästä tulevan junan lähestymisen, ja huone oli kliinisen siisti. 10/10. | ||||
![]() |
23.10.2024 19:59 | Juha Toivonen | ||
Esalla tuota tietämystä riittää. Kiitos siitä! | ||||
![]() |
23.10.2024 19:57 | Juha Toivonen | ||
Vaan katsokaapa Infran kuntoa. Matkustajalaituri aivan viimeisen päälle, eikä radassakaan ole juurikaan huomauttamista. | ||||
![]() |
23.10.2024 19:55 | Juha Toivonen | ||
Ensin mainittu lienee väsätty vanhasta tenderistä? | ||||
![]() |
23.10.2024 19:38 | Juha Toivonen | ||
Partolan ratikkaradan rakentamisen ymmärrän täysin. Härmälä - Partola alueella asutus on kasvanut melkoisesti, mutta tuo Niihaman tynkäosuus keskelle ei mitään hieman mietityttää. Pienellä lisäpanostuksella, olisi rata voitu rakentaa Linnainmaan/Koilliskeskuksen alueelle, jossa asukasmäärät ovat jo nyt riittävät kannattavan liikenteen hoitamiseen. | ||||
![]() |
23.10.2024 19:06 | Juha Toivonen | ||
No sitten. Tuo se varmaankin oli. Ainoa kerta kun olen nähnyt urkin livenä. Josko mitään olen menettänytkään... | ||||
![]() |
23.10.2024 19:02 | Juha Toivonen | ||
Kyllä UKK toimi myös Suomen hyväksi, mutta hänen vallassa pysymisensä keinot olivat todella luokattomia. 1961 Noottikriisi ja etenkin 1973 poikkeuslaki. Ensin mainitussa neuvostoliitto sekaantui Suomen sisäisiin asioihin, suomalaisten kätyreidensä avulla, ja jälkimmäinen olikin todella limainen räkäisy demokratiaa ja kansan vapaan tahdon toteutumista vastaan. | ||||
![]() |
23.10.2024 07:57 | Juha Toivonen | ||
En muista tarkkaa päivämäärää, enkä edes vuotta, kun Kekkonen ja joku neukkulan johtaja (mutta ei Brezhnev) vierailivat Tampereella 1970-luvun puolivälin tienoolla. Myös tuohon vierailuun liittyi erikoisjuna, useimpine vetureineen (Dv12). Jatkoivat Tampereelta pohjoisen suuntaan, mutta en muista minne asti siellä. Vierailijat kävivät Tampereen Lenin-museossa, ja meidät 1-6 lk Aleksanterin Koulun oppilaat käskytettiin heiluttamaan Suomen ja Neuvostoliiton lippuja Hallituskadun aidalle. Yli 500 ipanaa osallistumassa henkilöpalvontamenoihin... | ||||
![]() |
22.10.2024 18:24 | Juha Toivonen | ||
Tuotakaan ei enää ole. Kiitos joku vtun turha tilataksi ooyy. Roistot ovat roistoja! | ||||
![]() |
22.10.2024 17:50 | Juha Toivonen | ||
1956 kyseinen takinkääntäjä kuukuna ei saanut matkustaa lippunsa puitteissa muualla kuin makuuvaunuissa. Pääministerin alennetut oikeudet. Tasavallan presidenttinä ollessaan tuo sai kaikki ovet auki kaikkiin juniin. No Ok: - tavarajunat puuttuvat lipusta....vaikka siellähän tuon paikka juuri olisi ollutkin. Mielenkiintoista on sen sijaan, kuinka Kekkonen oli vapaalipussa 1979, nro 0001, mutta 1982 vain 0003. Väsynyt ja niin loppuun omaehtoisesti ajettu diktaattoriurho oli tullut tiensä päähän myös Suomen Valtion Rautateillä. | ||||
![]() |
22.10.2024 16:58 | Juha Toivonen | ||
Olen aikaisemmissa kommenteissani joidenkin veturisarjojen kohdalla arvostellut varsin kärkevästi VR-Yhtymää. Tässä kuvassa on jälleen nähtävissä ulkomainen ja suhteellisen tyylikäs veturin väritys, jonkun paikallisen Romanialaisen kuvalla. Huolestuisin todella, jos tuo naama olisi esim. Nicolae Ceausescun pärstä, mutta eipä onneksi ole. VR:n aneemiseen värimaailmaan toivoisin hieman enemmän mielikuvituksellisuutta. Luovuutta ja ennakkoluulottomuutta. Vihreä pötkö on sangen yksipuolisen vit**mainen kuvattava, - etenkin Suomalaisessa kesämaisemassa. By-the-way: Kyseinen veturi on CRF - henkilöliikenneyksikön vetokone, = Calatori | ||||
![]() |
22.10.2024 16:35 | Juha Toivonen | ||
Niin...Kekkosesta ollaan montaa mieltä. UKK ei ollut todellakaan mikään pulmusen oloinen maan isä. 1961 Nootti. CCCP "hieman avitti". Urkkia ja samalla itseään ja tarkoitusperiään Suomen suhteen. "= Kekkoslovakian diktatuurisen valtion" alkutahti. Kaikki niiasiavat ja syvään sittenkin. Jopa ne joilla vielä tuolloin oli nimellisesti todelliset äijä-munat housuissaan. 1974 poikkeuslaki kyseisen herran diktatuurisen valtakauden jatkamiselle, - täysin ohi kansan tahdon. Demokratiasta ei tietoakaan. Ja vielä 1978 tuo puolivihannes onnistui muitta mutkitta tilaamaan uskollisten politrukkiensa suosiollisella myötävaikutuksella, kaikessa itsekeskeisyydessään 4 kyseenalaistamatonta lisävuotta diktatuurilleen, kaikkien poliittisten puolueiden täysin munattomalla suostumuksella. | ||||
![]() |
22.10.2024 05:29 | Juha Toivonen | ||
Tuolla olisi matkailullisesti erittäin upeita vanhoja rataosia. Oikeastaan koko entinen Itä-Eurooppa tarjoaisi mahtavia rautatiematkailu puitteita turismiliikenteeseen. | ||||
![]() |
22.10.2024 05:23 | Juha Toivonen | ||
Kyseinen veturi lienee Romanialaisen Softronicin saneeraama, entinen 060 EA (Electroputeren lisenssillä valmistama, Ruotsalaisen Asean suunnittelema) veturi. Hieman vastaavia (Softronic Transmontana) toimitettiin jokunen vuosi taaksepäin Ruotsalaiselle Green Cargolle 22 kpl. Minkälaisia käyttökokemuksia näistä on Ruotsissa, eli miten ovat toimineet? Kaiken kaikkiaan todella upea kuva! | ||||
![]() |
21.10.2024 18:28 | Juha Toivonen | ||
Romaniaan kannattaa aina mennä, vaikka ei olisi mitään varsinaista asiaakaan. Rautateiltään se on osittain samassa kehitysasteessa, kuin mitä Suomi oli 1960-1970 luvuilla. Pätkäkiskoa, Semaforeja, mekaanisia tasoristeyksiä, romukalustoa, jne... Sähköistys ja perusparannukset takkuavat yhä, koska kyse on rahasta. Toisaalta olen lukenut parin vuoden takaisen rautatieartikkelin (uutisen) siitä, kuinka Romaniassa on mahdollisesti edessä jopa 20% lakkautus rataverkosta. Ei siis nyt viimeistään kannattaa suunnata Romaniaan ja taltioida se, mikä vielä on mahdollista. Hetken kuluttua se on todennäköisesti historiaa, eli saavuttamaton todellisuus. Matkailullisesti Romania on Suomalaisille erittäin edullinen matkailumaa, kunhan vältät Heinä-Elokuun huippusesonkeja. | ||||
![]() |
21.10.2024 18:19 | Juha Toivonen | ||
Romutusta pukkaa. Ilmeisesti Unkarilainen vaunukalusto ei omaa samaa jälleenmyyntiarvoa tai haluttavuutta, kuin esim SNCF, DB. BTW: - jostakin syystä kaikki DB:n kaukoliikenne 2.hand vaunut katosivat yhtäkkiä myyntilistoilta. Epäilen uusomistajaksi Romanian CFR:ä. | ||||
![]() |
21.10.2024 18:16 | Juha Toivonen | ||
Kyllä vain. Mielenkiintoista olisi tietää, katosivatko kyseisten vaunujen ikkunat "viehättäviksi" parvekelaseiksi joihinkin Unkarilaisiin apartementteihin, vai rakennettiinko niistä kenties kasvihuone? | ||||
![]() |
21.10.2024 16:48 | Juha Toivonen | ||
Jos vierailee Romaniassa rautateitä kuvailemassa, niin kannattaa ehdottomasti suunnata myös pohjoiseen Romaniaan, ja vieläpä sen länsiosiin. Nuo radat ovat pääsääntöisesti sähköistämättömiä, perinteisin pätkäkiskoin varustettuja ratoja, joilla lisänä paikoin huomattaviakin korkeuseroja. Dieselvoimaista henkilöliikennettä mukavasti, jopa veturivetoista sellaista. Tavaraliikenne oli ainakin alkukesästä 2024 varsin vilkasta, jopa yöaikaan. Tarjolla oli mm alkuperäisiä 6-akselisia lisenssi-sulzereita eli 060-062 DA, sekä niistä saneerattuja EMD-moottorisia 63/65 sarjan vetureita. Äänimaailma oli näin ollen varsin mielenkiintoinen vetureiden vetäessä (ja myös työntäessä) raskaita tavarajunia mäkisillä rataosuuksilla. | ||||
![]() |
25.09.2024 17:20 | Juha Toivonen | ||
Kuvan junassa ei ainakaan ollut yhtään hakevaunua. Muusta en tiedä. | ||||
![]() |
23.09.2024 21:58 | Juha Toivonen | ||
Kyllä. 58710 se on. | ||||
![]() |
25.08.2024 13:59 | Juha Toivonen | ||
Kertokaapa tietämättömälle, mistä nimi "Kalliovarasto" juontaa? | ||||
![]() |
24.07.2024 18:20 | Juha Toivonen | ||
Noissa istuimissa oli mukava istua. Vähän isompikin ruho sai kelvollisen istuma-asennon. Samaa ei voi sanoa nykyisten vaunujen istuimista. | ||||
![]() |
17.07.2024 17:00 | Juha Toivonen | ||
Eli siis: - ei ole tulossa mitään uutta modernia ja suurikapasiteettista junalauttaa Suomi - Viro välille(kö)? |