![]() |
03.09.2006 09:20 | Kimmo Säteri | ||
Minä taas olin kuvaamassa Nuppulinnassa. :) | ||||
![]() |
01.09.2006 20:31 | Kimmo Säteri | ||
Vastahan näin viime viikonloppuna 6x16:n Turussa. Onkohan käynyt huollossa pelkästään tätä tilaisuutta varten? ;) | ||||
![]() |
31.08.2006 21:46 | Kimmo Säteri | ||
Simo Toikkanen: Sm2 6061 saneerattiin jo vuoden 2002 puolella, joten se oli se viideskymmenes Sm2. | ||||
![]() |
26.08.2006 14:34 | Kimmo Säteri | ||
Kuvassa ei ole vasemmalla SNCB:n/NMBS:n AM80 -junaa ("Break") vaan sekä hollantilaisesta että belgialaisesta kalustosta koostuva IC -juna. ...Mitäs se muuten tekee Antwerpen Centraal -aseman ylätasolla? Jahka läpiajettavat alatason raiteet ja Antwerpenin keskustan alittava tunneli valmistuvat, niin silloin näitäkin junia pitäisi näkyä tällä asemalla, mutta ei sentään ihan vielä - ainakaan ylätason päättyvillä raiteilla... | ||||
![]() |
26.08.2006 14:23 | Kimmo Säteri | ||
Näitä 181.2 sarjan vetureita tehtiin numerot 181201-181225, joten niitä on ollut 25 kpl. Nyt on tuosta sarjasta parikin kappaletta jo poistettu. Kuvanottohetkellä tuo sini-musta -väritys on ollut jo todella harvinainen. | ||||
![]() |
23.08.2006 08:48 | Kimmo Säteri | ||
Joo, nopeammin olisi pitänyt varmaankin ajaa ja sitten kun jotain vaurioita olisi synytynyt kalustoon liian nopean ajamisen takia, niin olisi saanut kuulla kunniansa, kun oli ajanut liian kovaa. SA-INT -tyyli ei petä koskaan.:D | ||||
![]() |
21.08.2006 07:02 | Kimmo Säteri | ||
Tuskin näitä Hr11 -vetureita liikkui kevään 1972 jälkeen missään muuallakaan: tämä sarjahan poistettiin käytöstä 1972. | ||||
![]() |
16.08.2006 12:07 | Kimmo Säteri | ||
Matkustajavaunut näyttävät olevan melko siivottomassa kunnossa. Tuttua MAVia... | ||||
![]() |
10.08.2006 08:29 | Kimmo Säteri | ||
Jollain tavalla tästä asemasta tulee mieleen Limburg Südin asema Köln-Frankfurt -suurnopeusradalla. Samanlainen kliininen ympäristö ja kaksi läpiajettavaa raidetta laiturien välissä. No, siihen ne yhtäläisyydet taitavatkin loppua...:D | ||||
![]() |
07.08.2006 15:25 | Kimmo Säteri | ||
Ylhäällähän virroittimet näyttävät olevan: Ristihuuli tarkkailee ympäristöään korvat ylhäällä. | ||||
![]() |
04.08.2006 21:19 | Kimmo Säteri | ||
Onkos tuo tosiaan Sm2 6x66? Minusta se näyttäisi pikemminkin 6x68:lta - ja onkos 6x66 valmistunut jo täyskorjauksesta? | ||||
![]() |
02.08.2006 06:48 | Kimmo Säteri | ||
En minäkään väittäisi Itävaltaa vanhoilliseksi maaksi. Enkä varsinkaan kiskoliikenteeseen liittyvissä asioissa. | ||||
![]() |
02.08.2006 06:47 | Kimmo Säteri | ||
Taisi "Myymäläautojen" liikenteessäolon loppuvaiheessa veturien luotettavuus olla liian heikkoa. | ||||
![]() |
01.08.2006 12:45 | Kimmo Säteri | ||
(Allekirjoittanutkin taitaa olla laittanut tänne sivustolle enemmän kuvia ulkomailta kuin koto-Suomesta.) Ehkä kuvia Deevereistä ja Marsuista tulee tänne muutenkin ihan riittävästi, joten olen sen takia laittanut tänne kuvia muualtakin Euroopasta. Kun näkee, millaista kalustoa on muualla, niin onpahan jotain mihin vertailla suomalaista kalustoa. | ||||
![]() |
31.07.2006 10:59 | Kimmo Säteri | ||
Helpottaako tavarajunan numeroimista, jos kerron nähneeni tuon Sr1 3060:n ja tuon toisen Kaalihäkin pe 28.07.2006 noin klo 18:50 Riihimäellä. Tosin silloin Susi -pari humisi ja ulisi vielä ilman noita pönttöjä. | ||||
![]() |
27.07.2006 10:31 | Kimmo Säteri | ||
Tai itse asiassa tässähän on Lätsyn "edeltäjän" eli Dm5:n väritys (valkoisia ikkunanpokia lukuun ottamatta). :D | ||||
![]() |
27.07.2006 08:39 | Kimmo Säteri | ||
Kyllä tosiaan Keski-Euroopassa tulee joskus kylmiä väreitä junan pysähtyessä jollekin asemalle. Näin kävi ainakin minulle, kun käyttämäni ÖBB:n juna pysähtyi Mauthausenin asemalle. | ||||
![]() |
19.07.2006 16:32 | Kimmo Säteri | ||
Kielikysymykseen vielä: Olisiko sitten Belgian malli parempi? Tällaista on sattunut omalle kohdalle: Nousin ranskankielisessä Liegessä IC -junan kyytiin, matkani määränpäänä flaaminkielinen Leuven, eli seuraava asema. Ihmetys oli suuri, kun junan sisällä oleva näyttötaulu näytti ranskaksi seuraavan pysähdyspaikan olevan "Louvain". ...Mikä ihmeen Louvain, kun ei sellaista meinannut löytyä kartaltakaan? No, sain selville kanssamatkustajalta että Leuven on ranskaksi Louvain. Niinpä uskaltauduin junan kyytiin ja Leuveniin tultaessa junan näyttötaulu kertoi "De trein komst aan in Leuven" tjsp., siis pelkästään flaamiksi. Eli ehkä selvyyden vuoksi on hyvä kertoa molemmilla maan virallisilla kielillä pysähdyspaikkojen nimet. | ||||
![]() |
19.07.2006 15:24 | Kimmo Säteri | ||
Kotiseudullani Itä-Vantaalla ei tosiaan hallita ruåtsin kieltä: Pari kilometriä Koivukylän asemasta sijaitsee Päiväkummuntie eli Päiväkumpuvägen. Vai olisiko "Lövkullavägen" lähempänä totuutta, kun kerran Päiväkummulle on annettu sellainen nimi toisella kotimaisella. | ||||
![]() |
18.07.2006 08:26 | Kimmo Säteri | ||
Viperazzi: Olivatkos nämä niitä sähköurkuja? :D Muistaakseni myös Tauruksen (ÖBB:n sarja 1016/1116, DB:n BR182, MAV:n 1047 jne.) kiihdytys kuullostaa sekin ihan syntetisaattorilta. | ||||
![]() |
17.07.2006 06:26 | Kimmo Säteri | ||
Lari Nylund: Olet oikeassa. Tuntuu vain, että Tikkurilassa tuntuu se vähäinen kolmen minuutin I-junan odottelu kuluvan todella nopeasti, kun on jotain tekemistä - siis kävelyä.;) | ||||
![]() |
17.07.2006 06:25 | Kimmo Säteri | ||
Hieno kuva! Vaihteleva näkö-/kuvakulma rautateiden kuvaamiseen. | ||||
![]() |
17.07.2006 06:24 | Kimmo Säteri | ||
Koska Köln Hbf on tosiaan läpiajettava asema, niin junia saattaa olla kaksikin kappaletta samalla raiteella, kun raiteet on jaettu A- ja B-osiin. Myös ainakin Hampurissa on nähtävissä parikin junaa samalla raiteella. | ||||
![]() |
17.07.2006 06:22 | Kimmo Säteri | ||
Thalyksella matkustaminen vaatii tosiaan vaivannäön lisäksi myös ison läjän euroja. Taitaa olla vielä niin, ettei Thalyksessa kelpaa EuroDomino liput edes minkään maan sisäisellä matkalla. InterRail -lipusta puhumattakaan... | ||||
![]() |
17.07.2006 06:20 | Kimmo Säteri | ||
Kaimani Kotimäki: Hyvä tarkennus. Ehkä olisi pitänyt tosiaan tarkentaa, että silloin kun samalla radalla kulkee sekä S-Bahn että RB, niin valitsee ensimmäisen jos haluaa kaikilla asemilla pysähtyvän junan kyytiin. | ||||
![]() |
16.07.2006 21:55 | Kimmo Säteri | ||
Matkustin viime huhtikuussa tällaisella ICE3 -junalla Frankfurtista Kölniin ja suurin nopeus, jonka bongasin junan näyttötaululta taisi olla 278 km/h. | ||||
![]() |
16.07.2006 21:54 | Kimmo Säteri | ||
Joo, itseäkin v**uttaa Tikkurilassa, kun vaihdan K -junasta I- junaan. K -junasta poistuminen on välillä melkoista sompailua, kun ovien edusta on tukittu melko tehokkaasti laiturilla. Eikä viitsisi alkaa murisemaankaan heti aamutuimaan... | ||||
![]() |
16.07.2006 21:51 | Kimmo Säteri | ||
Tuolla Nordrhein-Westfalenin osavaltiossa nyt vaan sattuu kulkemaan niin monta erilaista junaa, että niille on ollut pakko keksiä linjatunnukset. Vai olisiko parempi, että noita RegionalExpress -linjojakaan ei olisi numeroitu ollenkaan? Joissain Saksan osavaltioissa näin ei ole näet tehty. Jos matkustaja ei ole varma siitä, pysähtyykö RE -juna juuri jollain tietyllä asemalla, niin kannattanee hypätä S-Bahn- tai RegionalBahn -junan kyytiin. Ne kun pysähtyvät aivan jokaisella asemalla. | ||||
![]() |
16.07.2006 10:08 | Kimmo Säteri | ||
Tämä juna on töherryksistään melko siistissä kunnossa ollakseen Kölnin suunnalla liikenteessä. Tuntui siltä, että Kölnin seudulla kalusto on kyllä likaisinta ja töherretyintä koko Saksassa. :( | ||||
![]() |
16.07.2006 10:07 | Kimmo Säteri | ||
Kölnin rautatieasema lienee Saksan vilkkaimpia, ellei vilkkain. Eipä tuolla asemalla ole millään junalla mahdollisuutta jäädä seisoskelemaan kovin pitkäksi aikaa, kun seuraava juna jo änkeää samalle raiteelle. | ||||
![]() |
16.07.2006 10:04 | Kimmo Säteri | ||
Toinen juna on 644-sarjan dieselmoottorijuna. | ||||
![]() |
15.07.2006 10:55 | Kimmo Säteri | ||
Kah, JR on siirtynyt reilun viidenkymmenen vuoden päähän tulevaisuuteen...:D | ||||
![]() |
15.07.2006 10:49 | Kimmo Säteri | ||
Hiljainen asema näyttää kuitenkin olevan: Vain Brysseliin lähdössä oleva IC -juna näkyy kuvassa. | ||||
![]() |
12.07.2006 19:48 | Kimmo Säteri | ||
Porkkanathan ovat valmistuneet 1964-66...:) | ||||
![]() |
11.07.2006 19:16 | Kimmo Säteri | ||
Et n e ä väärin. ICE3:ia ne ovat. | ||||
![]() |
30.06.2006 13:22 | Kimmo Säteri | ||
Näyttäisi vahvasti siltä, että ainakin osa matkustajavaunuista olisi veli venäläisen tekemiä. | ||||
![]() |
06.06.2006 18:56 | Kimmo Säteri | ||
Tanska on tosiaan "Kuminaamojen" luvattu maa. Sähkövetoisia ER -junia on 44 yksikköä ja ET -junia 24 yksikköä. Dieselvetoisia MF -junia taasen on 92 yksikköä + 4 SJ:ltä ostettua yksikköä. Yhteensä Kuminaamoja siis 164 yksikköä. Belgia tulee hyvänä kakkosena, siellä sähkökäyttöisiä Kuminaamoja on 120 yksikköä. Belgian Kuminaamoissa ei tietääkseni voi siirtää ohjaamoa sivuun, jotta monesta yksiköstä koostuvassa junassa voisi liikkua yksiköstä toiseen. Tanskan Kuminaamat ovat muuten matkustusmukavuudeltaan parhaimpia junia Euroopassa. | ||||
![]() |
04.06.2006 18:29 | Kimmo Säteri | ||
No onhan tuolla nykyisen Tsekin tasavallan alueella ennenkin otettu mallia Itävallasta. Joskus jopa pakon sanelemana... Onneksi tuolla Tsekinmaalla pidetään kalusto hyvässä kuosissa, siellä on ilo matkustaa junalla. |
||||
![]() |
04.06.2006 18:26 | Kimmo Säteri | ||
No onpa kaksikielisessä Belgiassakin sikäläinen rautatiepulju ottanut neutraalin linjan kielikysymyksessä. Logossa kun on pelkkä "B" -kirjain - lyhenteitä SNCB ja NMBS ei juurikaan käytetä. Sen sijaan aikataulukirjoista on olemassa sekä ranskan- että flaaminkielinen versio. Internetin maailmassa www.sncb.be vie virallisen sivuston www.b-rail.be ranskankieliseen osaan ja www.nmbs.be taasen flaaminkieliseen osaan... | ||||
![]() |
04.06.2006 11:28 | Kimmo Säteri | ||
Hieno kuva! Pitkä säiliövaunuletka selventää radan profiilia. | ||||
![]() |
04.06.2006 11:25 | Kimmo Säteri | ||
Aah. Mikä virtaviivainen keula.:) | ||||
![]() |
28.05.2006 12:30 | Kimmo Säteri | ||
Turvallisuuteen on panostettu ehkä liikaakin. Käydessäni tammikuussa 2005 Epsanjassa, junien kuvaaminen oli toisinaan kiellettyä: asemahenkilökunta teki eleillään selväksi, ettei junien kuvaaminen ole suotavaa. Kun sitten vihdoin ja viimein kohdalle englantia taitava RENFEn työntekijä, joka oli myös kieltänyt valokuvaamisen, kysyin häneltä miksi junien valokuvaaminen on kiellettyä. Syyksi selvisi vajaata vuotta aikaisemmin tapahtunut Madridin pommi-isku... | ||||
![]() |
20.05.2006 10:28 | Kimmo Säteri | ||
Ettei vain taustalla olisi S-Bahn -junia? U-Bahn eli metro kulkee Hampurin päärautatieasemalla hieman piilossa. Sen sijaan päärautatieasemalta itään menevät S-Bahn -junat pysähtyvät tuolla kauimmaisilla raiteilla. Länteen menevät S-Bahn -junat kulkevat tuon tiilimuurin takana. | ||||
![]() |
14.05.2006 09:09 | Kimmo Säteri | ||
Ehkä rungon numero on kuitenkin 402038 ohjausvaunun numeron mukaan...?;) 806338 on yksi sarjan 402-juniin kuuluvista välivaunuista. | ||||
![]() |
07.05.2006 19:34 | Kimmo Säteri | ||
Kyllä tässä tosiaan tulee nostalginen tippa linssiin, kun katselee tuota satakolmosta. On se vaan elegantti veturi! | ||||
![]() |
25.04.2006 18:23 | Kimmo Säteri | ||
Keinonahkapenkillisyys (ei näy kuvassa). | ||||
![]() |
24.04.2006 06:32 | Kimmo Säteri | ||
Edellyttääkö siellä Moresnetin viaduktin luona käyminen oman auton käyttöä? Tuolla radallahan ei kulje henkilöjunia enkä oikein tiedä, kuinka lähelle matkustajajunalla pääsee tuota Moresnetin viaduktia. | ||||
![]() |
24.04.2006 06:29 | Kimmo Säteri | ||
On mahtanut olla matkustajilla hauskaa Sm1 6002:n kyydissä, kun kaikki rantaradan epätasaisuudet on tullut koettua. Jopa liioitellusti.:) | ||||
![]() |
23.04.2006 19:13 | Kimmo Säteri | ||
Aika sekava rakennustyömaa oli koko Aachen Hbf edustansa kera. | ||||
![]() |
23.04.2006 10:21 | Kimmo Säteri | ||
En suoranaisesti kirjoittanutkaan, että (lähi)ympäristö(n asukkaat) olisivat noita dieselvetureita vastaan. Tarkoitin sitä, että nuo vanhat dieselveturit eivät ole kovinkaan ystävällisiä ympäristölle - siis luonnolle. lare: Olitko monen aikaan tuolla Aachenissa? Itse saavuin sinne kello 18 jälkeen ja pyörin illalla pari tuntia päärautatieaseman ja Aachen Westin välillä. | ||||
![]() |
22.04.2006 21:20 | Kimmo Säteri | ||
Olkaatten hyvä vaan näistä kuvista. Valitettavasti minusta tuntui tuon Saksan reissuni aikana, että silmänruoka on (taas) valitettavasti vähentynyt. Mutta onneksi korvamagiaa kuuli edelleenkin - kuvassa olevat veturit tuottivat ainakin iloa korville! :) |