![]() |
22.10.2012 08:29 | Jarkko Korhonen | ||
Toimiva virroitingiljotiini se nyt ainakin on. | ||||
![]() |
21.10.2012 11:13 | Jarkko Korhonen | ||
"tupperware" (noin pienellöä kirjoitettuna) taas on uudisslangisana, joka hyvin kuvaa muovista tai muovimaista ympäristöä. Mä kaipaisin vaunukalustoon vaalean muovin sijaan juurikin puuviilua ja reheviä värejä tekstiileihin. Vihreä on hyvä alku, mutta toimisi kivasti puuviilun kanssa. | ||||
![]() |
20.10.2012 22:39 | Jarkko Korhonen | ||
Joku muu on lisäillyt rungon numeron. Emmäätiärä sitä. | ||||
![]() |
19.10.2012 09:46 | Jarkko Korhonen | ||
Tulee ICE-junat mieleen näistä ravintolavaunun pään ja vessakäytävän kuvista. | ||||
![]() |
18.10.2012 23:31 | Jarkko Korhonen | ||
No jos se on moottoriajoneuvoilta kielletty, niin spårat saa ajaa ja fillarit. Kielletty ajosuunta tai ajoneuvolla ajo kielletty ehkäisisi fillarit merkityksensä puolesta. Ehkäpä järkevin tapa olisi vaivautua taluttamaan työmaan ohi, olletikin kuva-alan vas. puolella on riittävän leveä jalkakäytävä ja näkyy sellainen olevan myös oik. puolella kaivantoja. Mitä lie runsassanaisessa lisäkilvessä ollut sanomana. | ||||
![]() |
17.10.2012 19:37 | Jarkko Korhonen | ||
Ja onpahan Eifetin katto saanut kömyä päällensä. | ||||
![]() |
17.10.2012 19:37 | Jarkko Korhonen | ||
Ei niitä Pendolinossa ole ollut. Nuo ovat Venäjällä käytettävät loppuopasteet (ylhäällä 2 punaista, alaoikealla 1, kuten kuvassa). Näin Pendon koeajovaiheessa jo Kouvolassa 90-l alkupuolella, en ainakaan edes protoista noita muista eikä niille tarvetta Pendolinoissa olisikaan. | ||||
![]() |
14.10.2012 20:03 | Jarkko Korhonen | ||
Kilpailu on avautumassa aikanaan - siinä voisi olla hyvä kilpailusauma, Tku-Ukp! Asemat ja muu infra valmiina :) | ||||
![]() |
14.10.2012 17:14 | Jarkko Korhonen | ||
Mulla on kakkosasunto ulkoasultaan suojellussa Merihaan betonilähiössä. Ja on muuten vaikuttava paikka! | ||||
![]() |
13.10.2012 16:47 | Jarkko Korhonen | ||
Kuules, niitä tasakattoisia 70-luvun "essonbaari"-huoltsikoita ei juuri ole enää alkuperäisessä tarkoituksessaankaan, maatuvat sivuun jääneiden entisten valtateiden varsilla. Mitään ei pitäisi tuhopolttaa ikinä ja koskaan, kaikella on jollekulle merkitys. | ||||
![]() |
13.10.2012 16:43 | Jarkko Korhonen | ||
Kyllä näitä ilokseen katselee. Jos nämä kuvat ovat sinulla tyyliin ääriviivoja myöten leikattuja kappaleita, ilman mitään hajua mistä ne on irrotettu, ainahan voi edes kertoa vaikka että "isoisän jäämistöstä" tms., mistä ne sinulle onkin sitten joutunut. Tämäkin jo avaa asiaa jollakin lailla. Olen samaa mieltä edellisten puhujien kanssa siitä, että lähde olisi hyvä merkitä, jos se on tiedossa ja jos ei ole, niin edes joku tieto, mistä olet kuvat itse saanut. Odotan jatkokuvia! | ||||
![]() |
13.10.2012 11:57 | Jarkko Korhonen | ||
Tai lyijyvalkoista. Lyijy oli maalissa myrkkynä ennen sinkkiä, kunnes lyijy kiellettiin. Meinasin pudotan takapuolelleni, kun keväällä yritin ostaa Uula-tuotteelta sinkkivalkoista - sitä ei heidän mukaansa enää tehdä ympäristösyistä. Tilalla oli VESIohenteinen maali öljymaalin pohjamaaliksi. Sanomattakin on selvää, etten ostanut. Onnenkantamoinen kävi, että Rovaniemellä oli parikymmentä litraa sinkkivalkoista vielä hyllyssä, varmaan Suomen viimeiset. Ostin koko erän. Ja miten tämä jorina liittyy rautateihin? Kuluneena kesänä maalattiin Hajalan kaksoisvahtitupa pellavaöljymaalilla, jonka pohjamaali tuo sinkkivalkoinen on, | ||||
![]() |
12.10.2012 22:58 | Jarkko Korhonen | ||
Tai laiskana minä kuvaan numerot muistiin, jos vaikka koko rungon ehdin kävellä vierestä. Ei toimi toki, jos pimeässä junan näkee hetken laiturilla. Tosin mä olen jopa niin laiska etten jaksa vaunujen numeroita yleensä selvittää ensinkään kun jonkun IC junan numero N kuvaan :). Mutta palatakseni asiaan, on digikamera-aikana kamera varsin kätevä muistiinpanoväline, joka toki rapauttaa huolella tehtyjä perinteisiä mustia vahakansivihkomuistiinpanoja. | ||||
![]() |
12.10.2012 22:51 | Jarkko Korhonen | ||
Eteläsivua ja siis tarkemmin lounaiskulmaa rakennuksesta kannatan, koska tuollahan näkyy kansallismuseon torni. Sitten herää kysymys, mikä rakennus tuo mainostaulu onkaan (mainoksissa on ikkunoita), purettu jo tosikauan sitten pois, koska on City-Sokoksen ja asematalon välissä vai tekeekö optiikka tepposet ja tämä olisikin Seurahuoneen sivuseinää esimerkiksi? | ||||
![]() |
12.10.2012 15:11 | Jarkko Korhonen | ||
ICS-vaunu on "yläkäsite" kaksikerroksisille IC-vaunuille, siis litterat Ed, Edb, Eds, Edfs. Nyt en ole ihan satavarma, sisältääkö tämä käsite myös makuuvaunun Edm. | ||||
![]() |
08.10.2012 16:32 | Jarkko Korhonen | ||
Apropoo, eilen selasin firman sivustoa ja tämä löytyy vr.fi tuoreimmista uutisista, Tommi on hyvä ja katsoo http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20121005090610.html Ei sieltä tosin tuota kahta minuuttia selviä, kaukojunien tilastollinen myöhästyminen lasketaan viidestä minuutista. | ||||
![]() |
06.10.2012 09:59 | Jarkko Korhonen | ||
Just hinattiin Dv12:lla Pendoa rantaradalla, ihan paska juna kun näkee jopa syksyllä hinauksessa (no ei sentään, sehän oli vain Turussa riisuttavana ja maalauksen pohjatöitä varten, menee Hyvinkäälle vihertymään. Laitoin asiasta havainnon Havainnot-palstalle). | ||||
![]() |
05.10.2012 16:12 | Jarkko Korhonen | ||
Ne on noissa tunnisteissa ihan kohdallaan kaikki yllä mainitut. Tästä oli jo joku päivä sitten puhetta, että turha kuvatekstin pikku erikoisuuksia veivata tai kommentoida, sillä pitkän päälle saattaa ennemmin aiheuttaa hallaa, jos kommentoinnin kohde kypsyy ja päättää olla enää lisäämättä kuvia. | ||||
![]() |
04.10.2012 23:55 | Jarkko Korhonen | ||
Offtopic, mutta tarina näkemiseen liittyen. Olen 18-vuotisena ajokorttiaikanani saanut tasan yhden sakon. Se oli rikesakko, kun en ollut raapannut tuulilasia tarpeeksi. Lasissa oli pari milliä alijäähtynyttä vettä panssarijäänä pinnassa ja sellaisesta 15 cm leveästä puhdistetusta kaistaleesta kurkistelin ennen kuin lämmitin teki tehtäviään. Poliisi pysäytti ja totesi, etten näen ulos. Totesin siihen, että näin hyvin teidän pysäytysmerkin - ei riittänyt perusteeksi jäädä sakottamatta. Pummasin kuitenkin poliisiauton jääraapan mukaani, kun omani oli jäänpoistossa rikkouyunut. Ps. Kuski näkyy hyvin tuosta rakosesta tässäkin kuvassa. | ||||
![]() |
01.10.2012 23:09 | Jarkko Korhonen | ||
Bongaamaan & matkustamaan tällä, tottahan toki. Todella ilahduttava tieto! Tänäänkö oli eka liikennöintipäivä tällä kokoonpanolla? | ||||
![]() |
01.10.2012 18:27 | Jarkko Korhonen | ||
Huomatkaa myös KELTAINEN väri. | ||||
![]() |
24.09.2012 22:48 | Jarkko Korhonen | ||
Se Pariisi-Mulhouse-linja on muuten todella jalkaanmenevä linja. Villin näköistä puhelinlinjaviritystä ja vanhoja franskalaisittain patinoituneita asemia, rikkaruohoa, agraarimaisemaa. Suosittelen! Lisäksi tuollaisissa vaunuissa osuin 2 luokan hyttivaunuun (6 hlön hytit), jossa oli todella pehmeät penkit ja upottavat kokolattiamatot. Kuin olisi vanhemman polven Citroen CX:n penkkiin lösähtänyt. Unessahan sitä osa matkasta sujui sitten... | ||||
![]() |
23.09.2012 12:40 | Jarkko Korhonen | ||
Parasta palvelua on matkustajien kannalta toki kääntää yksikkö niin päin, kuten se aikatauluissa esitetyn painetun tiedon (esim. kaukoliikenneaikataulu s. 247) ja netissä esitetyn tiedon perusteella on :) Sinänsähän se on sama vaikka numerot alkaisivat Helsingissä laiturin päästä lukien kuudesta, mutta kun Helsinki on alkuasema useimmille junille, kuin mikään toinen asema maassamme niin mielestäni ykkösestä alkaminen laiturin päästä on vähintään loogista. | ||||
![]() |
23.09.2012 10:03 | Jarkko Korhonen | ||
Matkustajan näkökulmasta 1. lk sijainti ja siten "oikein" alkava numerointi eli Helsingin päästä lukien ykkösestä alkava vaunujen numerointi on hyvä syy. Myös lähiliikennekalusto on aina orjallisesti siten, että Sm1/2:n ohjausvaunu (62XX) ja Sm4:n M-vaunu (64XX) ovat Helsingin päässä, koska siellä on lipunmyyntiosasto. Flirteissä on B-pää Hesaan päin. Lipunmyynti on junan keskellä. Vankoista ei ole hajuakaan, miten päin kulkevat. | ||||
![]() |
22.09.2012 11:57 | Jarkko Korhonen | ||
Kyllä siinä kyljessä ihan selkeästi numero näkyy :) | ||||
![]() |
15.09.2012 08:34 | Jarkko Korhonen | ||
Menköön nyt offtopiccina vielä, lakka on yksi Suomen arvokkaimmista keruutuotteista nykyisin. Rakkalla lapsella on monta nimeä. 'Korpihilla' ja 'suohilla' ovat sama kasvi, 'korpihilla' vaan kasvaa varjossa, rehevämmässä ympäristössä, kypsyy hitaammin, suojautuu paremmin hallalta, kun taas 'suohilla' on karun avosuon lähes tauotonta aurinkoa (tai ainakin valoa) saava kasvi. Jos on kovat hallat olleet kukkimisaikaan, voi löytää vain 'korpihillaa'. Niin ja suurikaan kukkasato ei takaa marjasatoa, sillä moni suo on pääosin hede- eli uroskukkaa. | ||||
![]() |
14.09.2012 21:30 | Jarkko Korhonen | ||
Retkeilykasvio (Hämet-Ahti ym. 1998) muurain, hilla, lakka. Tässä järjestyksessä. Samaa mieltä on Suuri Pohjolan kasvio. Omalta murrealueeltani olen omaksunut vain lakan. | ||||
![]() |
05.09.2012 08:43 | Jarkko Korhonen | ||
Tämä S45 oli muutamia minuutteja myöhässä johtuen vastaantulevasta IC-junasta. Ei mullekaan ole sattunut yhtään ainutta pendoa jäämään myöhään johtuen kaluston vikaantumisesta. Toki olen nähnyt lukuisia kertoja rantaradalla myöhässä kulkevia pendoja, mutta siellä myöhästymiset missä tahansa junassa kertautuvat helposti ja "syyllistä" on vaikea hakea. | ||||
![]() |
04.09.2012 17:32 | Jarkko Korhonen | ||
No muutetaan :) Taitaa jälleen olla mun kaikki muut pendokuvat tällä ykkösformaatilla... | ||||
![]() |
03.09.2012 17:26 | Jarkko Korhonen | ||
Luulen, että suurin syy on tuulen lennättämien siemenmassojen kasaantuminen tuuliesteeseen eli kiskon tuntumaan. Kisko taas johtaa enemmän lämpöä, sääsuojaa ja vettä taimille. Varmaan pieniä yksittäisiä ravinnekuormiakin on lennellyt. | ||||
Kuvasarja: Lättähatulla Sallaan/Kelloselkään 30.7.2012 |
02.09.2012 15:47 | Jarkko Korhonen | ||
Mikäs perinnejuna juhannuksena liikkui? Nääh, en minä jaksaisi alkaa vaihtaa... Kuvia on jo kommentoitukin, joten antaisin olla täällä vaan. | ||||
![]() |
02.09.2012 15:14 | Jarkko Korhonen | ||
Veikkaisin, että on Eipt yksi noista sinisistä. | ||||
![]() |
02.09.2012 09:07 | Jarkko Korhonen | ||
Tuolla on varmaan kaikkea muuta paljon sähköä vaativaa härpälettä, joten pakko olla, voi toimia ajolangoista riippumatta. | ||||
![]() |
01.09.2012 14:13 | Jarkko Korhonen | ||
Ps. Mieluummin mä tällä matkustaisin kuin pendolla, (_harrastajan_ näkemys). | ||||
![]() |
01.09.2012 14:13 | Jarkko Korhonen | ||
Kyllä se Sr2:lla vedettiin. Mulla on omaa arkistoani varten kuvia, mutta pimeästä ajankohdasta yhdistettynä käsivaraan seurannut huono laatu ei ylitä julkaisukynnystäni :) | ||||
![]() |
01.09.2012 12:39 | Jarkko Korhonen | ||
Hyvä. Offtopiccia vielä, en siis ollut nähnyt unta, että teatterivaunu oli olemassa. Olikos se puukorinen vaunu, jossa oli kirjavaa koristelua? Ja nyt vaunujen taivaassa? | ||||
![]() |
01.09.2012 12:36 | Jarkko Korhonen | ||
Tämä runko oli eilen korvaamassa päivän viimeistä pendolino-vuoroa Helsingistä Turkuun, eli S967:aa (syytä en tiedä). | ||||
![]() |
01.09.2012 09:28 | Jarkko Korhonen | ||
Muistan pikkupoikana nähneeni tuollaisen koristellun puuvaunun Kouvolassa. Sama olletikin. Joku teatterivaunu, ehkä hatara mielikuva on väärä... | ||||
![]() |
31.08.2012 12:19 | Jarkko Korhonen | ||
Noo... peltosaunioita (ja ilmeisesti violettinuppuiset peltovalvatteja), mutta mitä pienistä :) Hämmästyttävän kesäinen kuva kuitenkin vuodenaikaan nähden. Tekisi mieli kauran vihreydestä päätellä, että oltaisiin paljon varhemmassa. | ||||
![]() |
29.08.2012 20:28 | Jarkko Korhonen | ||
Joo, no mä lähinnä sen termin nimen ajattelin lisätä siksi, että kyseessä on osa matkan hintaa ja voihan sen eräänlaisena palvelumaksuna aivan oikeutetusti ajatella. Verotusasia lienee niin, että lipun hinnaksi muodostuu junasta ostettaessa myyntilaitteella yksi ainoa erittelemätön summa, josta menee alv. Eli lippu on junasta ostettaessa kalliimpi ja uskoisin sen olevan, kuten yllä sanoin, kuluttajien ostokäyttäytymistä ohjaava hinta, jossa häviävät ne, joilla ei ole tietoteknistä kokemusta tai laitteistoa käytössään ja voittavat ne, jotka pystyvät tarttumaan lyhyille aikaväleille annettuihin tarjouksiin tai pystyvät varaamaan matkansa useita viikkoja etuajassa. Tekemistä se lippujen tarkastuskin on :) Konnarihan kuitenkin asioi jokaisen kaukoliikennematkustajan luona ja lähijunassa tarjoaa myytäviään kontaktia ottaville lipunmyyntiosaston asiakkaille. Ps. Eikö laskun maksaminen pankissa tiskiltä todellakin maksa enemmän (useita euroja?) kuin itse verkkopankissa sen maksamalla? Ja verkkopankin käytöstäkin peritään kuukausittainen palvelumaksu. Pankissa tuli käytyä viimeksi asuntokauppoja tehdessä ja satkunko ne siitä peri palvelumaksua... en muista. | ||||
![]() |
29.08.2012 20:10 | Jarkko Korhonen | ||
Ja kun pilkkua alan viilaamaan, niin tunnisteisiin voisi lisätä junannumeron. | ||||
![]() |
29.08.2012 20:07 | Jarkko Korhonen | ||
Sellaista ei kannata laittaa tunnisteisiin, mistä ei ole varma. Tai jättää pelkän litteran tasolle, kuten olet tehnytkin parin vaunun osalta. | ||||
![]() |
29.08.2012 19:58 | Jarkko Korhonen | ||
Löytyy. https://www.vaunut.org/kuva/49339?tag0=21%7CA%7C40 | ||||
![]() |
29.08.2012 13:29 | Jarkko Korhonen | ||
Lipuista vielä, että aitoa kaikille avointa lippua ei ole saatavana. Yrityksille on myytävänä avoin lippu. Sarjaliput 10/30kpl ovat avoimia halutulle yhteysvälille molempiin suuntiin pidemmälle ajanjaksolle. Ekstra-luokkaan oikeuttava Topin mainitsema joustava lippu toki on eräällä tavalla avoin lippu, sillä lähdön voi vaihtaa ennen/jälkeen tietyissä aikarajoissa ilmaiseksi uuteen. Peruslipun vaihto maksaa muistaakseni 10e. Perinteisen avoimen lipun puute VR:n valikoimista on mielestäni iso puute, mutta tämäkin johtunee siitä, että matkustajille pyritään takaamaan peffan mentävä tila. Toki avoimeen lippuun voisi velvoittaa esim. maksuttoman paikan varaamisen... Varmasti lippupuolessa on isolle evoluutiolle tarve! | ||||
![]() |
29.08.2012 13:11 | Jarkko Korhonen | ||
Termistöllinen huomio: Junassa ei ole palvelumaksua, vaan 2/5 euron maksu, joka lipun hintaan lisätään asemilta, joilta noustessa lippu on ollut mahdollista ostaa muin tavoin, on nimeltään JUNAMYYNNIN LISÄMAKSU. Uskoisin (henkilökohtaisia ajatuksiani) junamyynnin lisämaksun olevan puhtaasti kuluttajien ostokayttäytymistä ohjaava seikka. Jos edes puolet tai edes neljännes tyypillisen primetime-kaukojunan matkustajista ostaisi konduktööriltä lipun, jäisi hyvin merkittävä määrä lippuja myymättä. Lähiliikenteessä lisämaksua ei peritä (vyöhyke/seutu/sisäiset liput ovat monin verroin nopeampi myydä kuin kaukoliikenteen liput). Minkäänlainen järjestelmä ei ikinä voi olla oikeudenmukainen jokaista asiakasta kohtaan paitsi ehkä sellainen, jossa lippuja myytäisiin tasa-arvoisesti vain yhdestä myyntikanavasta. | ||||
![]() |
28.08.2012 08:50 | Jarkko Korhonen | ||
Ruotsissa pisti silmään, että PPP:n mainitsemaan pellon laitoihin kirkonkyliin noussutta kenkälaatikkomallia ei näkynyt. Moni kerrostalo oli sen sijaan peltikuorinen. Ja nyt karkas arkkitehtuuriin ja kylämaisemaan. Kuvassa Allegro luo mukavan kontrastiin ympäristöönsä. | ||||
![]() |
28.08.2012 08:35 | Jarkko Korhonen | ||
Taisi olla "tuulinen" lauantai kun liikennemerkitkin kaatuilee radalle. | ||||
![]() |
26.08.2012 21:37 | Jarkko Korhonen | ||
Olenko mä kokonaan pudonnut kärryltä, koska tuossa seisoo kuvassa Sm5 03... Viittaan siis kuvatekstiin ja tagiin, jossa mielestäni yksikkö nro 4 ilmoitettu. | ||||
![]() |
25.08.2012 07:58 | Jarkko Korhonen | ||
Uskon, että kuvatekstin kirjoittaja tarkoittaa, että periaatetta "paskaks vaan ja palamaan" ja kaikki uutta tilalle ei ole Sm1/2-kaluston ohjaamoille sovellettu (versus esim. matkustamon interiööri, jossa alkuperäistä pintaa taitaa olla ainoastaan kattoverhoilu vai onko sekään). | ||||
![]() |
20.08.2012 20:30 | Jarkko Korhonen | ||
Eikös 1970-80-luvuilla yritetty lanseerata tyyliä vvkkpp? Ei ottanut tulta alleen (onneksi). | ||||
![]() |
19.08.2012 22:53 | Jarkko Korhonen | ||
Enää ei sentään kirjoiteta sm (senttimetri). Sitäkin tapaa on näkynyt menneisyydessä. Mielestäni sn on silti kiva ja kotoisa. Taidan tänään olla hyvin angstinen kaikkea ulkomailta tulevaa kohtaan :) |