![]() |
23.10.2013 17:27 | Jarkko Korhonen | ||
Mikäs historia sillä oli, että näitä tuotiin Suomeen romutettavaksi? Kouvolassa seisoi ainakin viikkoja autojenlastausraiteella tai sen liepeillä yksi tällainen riisuttuna 1980/90-l taitteessa. Mulla on epämääräinen ja huono pokkarikuva aiheesta vailla vuosilukua. Tulipa kurkattua ovesta sisäänkin. Sen muistan, että ikkunat oli poistettu ja tilalle hitsattu peltilevyt. | ||||
![]() |
21.10.2013 23:17 | Jarkko Korhonen | ||
Sit kun joku vielä kertoisi, mitä tarkoittaa ETCS-koeajo. Hyvä kun tuli selvyys tällekin havainnolle, rantaradalla kun ei yksinäisiä vetureja juurikaan näy, yllättävää kyllä yleisin yksinäinen taitaa olla Dv12 Slo-Tku-välillä, kun käy tuomassa Saloon tyhjän pankkovaunuroikan raakapuun lastausta varten, aina ei ole mukaan otettavaa. | ||||
![]() |
21.10.2013 21:06 | Jarkko Korhonen | ||
Tai vanhat, koska toinen on vanha. | ||||
![]() |
21.10.2013 19:28 | Jarkko Korhonen | ||
Hmm.. olikohan se tämä, kun meni puolen päivän aikaan tänään yksikseen Hki-Tku. Kelloa ei ollut käsillä tarkempaan ajanmääritykseen. | ||||
![]() |
19.10.2013 00:27 | Jarkko Korhonen | ||
Sanoisin näin, että tämä on koko VR:n historian kaiken kaluston, sen mitä minä olen nähnyt ja mistä olen kuvia nähnyt, kamalin esitys. | ||||
![]() |
18.10.2013 19:03 | Jarkko Korhonen | ||
Eilen oli se IC-värityksellä oleva CEmt-makuuvaunun pohjalle tehty salonkivaunu 11 maissa jossakin Helsinkiin saapuneen IC:n viimeisenä vaununa. Näitä siis on liikkunut mukavasti lähipäivinä. | ||||
![]() |
18.10.2013 18:55 | Jarkko Korhonen | ||
Ja tarkemmat tutkimukset osoittavat, että Hannun lainaama juttu oli HS 22.3.2005, jos joku haluaa kaivaa originaalin. | ||||
![]() |
18.10.2013 18:00 | Jarkko Korhonen | ||
Hyvä ote liittyen näiden vaunujen historiaan, kiitos. Tästä mieleen juolahti seuraava ajatus, eli kun nyt rantaradan kaikki junat muuttuvat 27.10. alkaen IC2-tyyppisiksi, niin mihinkään niihin ei sitten voine kytkeä ainakaan tuon jutun perusteella enää tilausvaunuja. Tilausvaunujen käyttö tuntuu oman puhtaasti havaintohin perustuvan kokemuksen pohjalta vain vähentyneen. Tuskin 2-kerroksellisia tilausvaunuja enää edes tehdään. Mitenhän se salonkivaunun kanssa nyt oikeen on :)? Toisaalta, IC2-junissa Helsinki-Turku-välillä kyllä on siirtokalustoa säännöllisesti, joten ehkä tarvittaessa kuitenkin niihinkin voisi saada tilausvaunun. | ||||
![]() |
17.10.2013 10:16 | Jarkko Korhonen | ||
Tämähän oli yksityisessä myynnissä hiljattain. Liekö saanut uudet omistajat? Kerrassaan upea asemarakennus! | ||||
![]() |
16.10.2013 07:32 | Jarkko Korhonen | ||
Kyllä nykyinen henkilökunta on vielä Flirtin ovesta mahtunut kaikilta osin. Ovi ei kyllä ole ergonomisimmasta päästä Flirtissä. Kerran pääsin esittelytilaisuudessa käymään Edon ohjaamossa. Ovi oli auki, en melko keskikokoisena ihmisenä kuitenkaan edes pannut merkille, että aukko olisi ollut ahdas. Flirtin oven mittasuhteet tuosta tulevat mieleen mutta niin vain ovat melko kapeat ovet myös hyvin palvelleessa Sm1/2-kalustossa. Sm4:ssä ovi ainakin muistikuvien perusteella on kookkaampi edellämainittuja. Myös Pendolinon ohjaamoon pääsee hyvänkokoisesta ovesta. | ||||
![]() |
14.10.2013 21:21 | Jarkko Korhonen | ||
Nää olis voinu jättää lasitta liikenteen avaamiseen asti kaikki asemat... Todella tympeää. | ||||
![]() |
14.10.2013 18:12 | Jarkko Korhonen | ||
Joku tasalämpöinen siivekäs lienee lennähtänyt viimeiset siiveniskunsa 3222:n tuulilasin kulmaan. | ||||
![]() |
08.10.2013 05:30 | Jarkko Korhonen | ||
Kappas, Ari, voi ollakin. Tuo olisi mulle uusi tieto. Olen ollut aktiivisesti lähiliikenteen käyttäjä vasta v. 2006 alkaen eikä silloin enää ole näkynyt linjatunnuksissa mitään outoa. Kas kun en kuvaakaan muista nähneeni. Olisiko täällä? | ||||
![]() |
07.10.2013 21:44 | Jarkko Korhonen | ||
Ja kun oikein tarkkaan katsoo, niin huomaa, että K-tunnus näkyy pyöreästä aukosta (miksi ihmeessä pyöreä, kun kirjain ei edes näky kokonaan?). Tässä rungossa on kokeiltu sähköistä tunnuksen vaihtoa, on muuten erittäin epäergonominen (vaikea saada ihan kohdalleen) ja tunnuksia vaihtava moottori pitää kovaäänistä jurinaa. | ||||
![]() |
05.10.2013 09:36 | Jarkko Korhonen | ||
Yksi vaihtoehto on vaihtotyöliike pohjoisen kautta. En tunne Tampereen aseman vaihtotyökuvioita, joten tuo on puhdas arvaus. | ||||
![]() |
04.10.2013 18:45 | Jarkko Korhonen | ||
Minäkin jaksan ihmetellä tätä. Eivätkös nämä ole seisseet käytännössä koko elinkaarensa Helsingin varikolla 1500V lämmityspiuhassa. Miten ne silloin homehtuvat? Kuinkahan monta kilometriä näilläkään on takana? Ehkä liian vähän, jotta pysyvät hyvässä kunnossa. Olisi mukavaa, jos joku taho nämä saisi, mutta se tuskin on Kuusakoskea lukuunottamatta mahdotonta. | ||||
![]() |
30.09.2013 12:32 | Jarkko Korhonen | ||
Hevosista en tiedä mitään, mutta voiko se olla osa hevospuomia? Eli polle kiinni asemakäynnin ajaksi. | ||||
![]() |
29.09.2013 22:52 | Jarkko Korhonen | ||
Ehkä käytännössä voidaan alkaa puhua seuraavasta junannumerosta, kun saapuneen junan matkustajat ovat poistuneet, kuljettaja suorittanut omat toimensa junan saavuttua ja poistunut ohjaamosta ja konduktööri on suorittanut määräasematarkastuksen. Tämän jälkeen homma alkaa alusta. Tässä kuvassa lienee lähtevää matkustajaa ja henkilökuntaa, joten voitaisiin näillä perusteilla laittaa 974. | ||||
![]() |
27.09.2013 15:00 | Jarkko Korhonen | ||
Minä kun en usein edes viitsi ottaa selvää, minkä numeroisella junalla vapaa-aikana matkustan (nyt tiedän, että persien alla on IC2 955, 4 vaunua, Edo myyntinumerolla 1 viimeisenä. Usein tieto unohtuu yhtä nopeasti kun sen on laiturinäytöstä vilkaissut). Mutta joo, olen minä "tunnistelepsuilijana" silti Arin kanssa monesta asiasta samaa mieltä. Varsinkin siitä olen samaa mieltä, että tunnisteet luonnollisesti lisäävät kuvan käyttökelpoisuutta ja löydettävyyttä. Rautatieharrastus taasen on niin polveileva käsite, että toinen tykkää kuvata junia esteettisesti, ehkä erikoisessa valossa ja kauniissa maisemassa vähät välittäen, mikä on tarkka paikka, missä juna kulkee ja toinen taas asettelee kameransa yhdelle liikennepaikalle ja odottaa tietyn numeroista junaa tai tietyntyyppistä kalustoa. Siksi perusasioitakin on kuitenkin aika vaikea määritellä, kenties yksinkertaisimmin päivämäärä ja liikennepaikka tai yhteysväli. Ehkä Sampo Rapeli kiteytti yllä mielestäni parhaimmin ja notkeimmin tämän viestiketjun sielun. Kaikkein turhinta on eripura, joka tällaisesta asiasta voi syntyä. Joskus tulee itsekin kiihdyttyä (tätä nykyä kiihtyminen jää onneksi ehkä selaimen sammuttamisen asteelle eikä näy ulospäin), mutta sammakoitakin on suusta karannut, en kiellä. Harmittaa viimeistään jälkeenpäin, että tällainenkin hieno harrastus saa aikaan joskus negatiivisia tunteita, useimmiten onneksi ei. | ||||
![]() |
27.09.2013 08:18 | Jarkko Korhonen | ||
6007 on päässyt käymään Turussa kahden vuoden sisällä 2 kertaa, aika sattuma, kun nämä käynnit lähijunakalustolla Turussa ovat erittäin harvinaisia nykyisin. Minä satuin ihan vahingossa ja etukäteen tietämättä odottelemaan Salossa aamun ekaa Helsinkiin vievää junaa ja yllätys oli suuri, kun paikalle saapui kyseinen yksikkö. | ||||
![]() |
27.09.2013 08:11 | Jarkko Korhonen | ||
Juuri näin, Jorma. Luulen, että kuvanlisäyskynnys voi itse kullakin kohota, jos tunnisteiden pitää olla täydellisesti laitettuna. Ei vaan jaksa... Oleelliset näkyviin, mikä kuvaajan mielestä on ok, loput lisätköön muut, vaikka ylläpito. Tunnisteista on hirvittävä haitta, jos niiden takia porukka jättää kuvia laittamatta. Kieltämättä elo ennen tunnisteiden olemassaoloa oli helppoa, kuvateksti omalla persoonallisella tyylillä ja siinä kaikki oleellinen. Sopi mulle hyvin. Itse kuulun siihen ryhmään, jolle tunnisteet ovat pakollinen riesa ja usein teen niissä vielä tahattomia virheitä. Ja oma ikäni on 36 (vanha jo?). | ||||
![]() |
25.09.2013 21:42 | Jarkko Korhonen | ||
Uskoo, ei yksittäiset vaihtelut heilauta pitkäaikaisia tilastoja, joiden mukaan lämpö nousee. Se sitten onkin toinen asia, onko lämpeneminen ihmisen syytä, luonnollista vai molempia yhdessä. Eilen retkeilin Djurgårdenin tammi- ja pyökkimetsissä sienten perässä Tukholmassa. Keli oli raaka ja kurkkuhan siinä tuli kipeäksi ja sitä piti sitten laivalla illalla lääkitä. | ||||
![]() |
25.09.2013 17:05 | Jarkko Korhonen | ||
Juu, se edelleen "hätkähdyttää" varsinkin kun näkee linjalla ja vauhdissa kun veturi työntää. Edo:n kanssa ei käy tietääkseni kuin tietyt Sr2-yksilöt (korjatkaa jos olen väärässä), Sr1:tä ei Edo-junaan voi laittaa, paitsi vetoon toki, mutta ei työntöön Edosta ajettavaksi. | ||||
![]() |
21.09.2013 19:19 | Jarkko Korhonen | ||
Vas. henkilöauto on Lada Samara, joka tuli muistaakseni 1986. Kyllä oli ihmeellinen laite, kun Ladalla oli siihen asti vain ja ainoastaan Fiat 124-pohjaisia malleja. | ||||
![]() |
12.09.2013 20:22 | Jarkko Korhonen | ||
Äkkiä tulee mieleen taksin tilaus, tosin sekään ei ole konduktöörin omavaltainen päätös, mutta lupaa voi kysyä ja luvan saatuaan kortti kirjoitetaan ja tämäkin asiakas pääsee määränpäähänsä. Toki ei taksia kovin kevyin perusteluin laiteta liikkelle, mutta yllä kuvattu koirasessio voisi olla yksi. Toisaalta menisi se fillarikin tilataksiin. Autovaunun puuttuminen on jo hiukan kinkkisempi ongelma... | ||||
![]() |
12.09.2013 15:45 | Jarkko Korhonen | ||
Siinä mielessä konduktööri ei ole yksin, että hän voi soittaa asiasta neuvoja tiedustellakseen vaikka VR asiakaspalvelukeskukseen, joka ratkoo paitsi matkustajien palautetta, myös henkilökunnalta tulevia palvelupulmia. Sieltä saadaan vaikka polkupyörän valtaamat paikat pois myynnistä, tosin tässä tapauksessa mikään paikka ei ole etukäteen varattu, kun korvaavan kaluston paikkanumerointi ei vastaa IC-junan numerointia. Kyseistä tapausta tuntematta ja mitä siinä on tehty on vaikea sanoa enempää, mutta yllä halusin tuoda omia näkemyksiäni julki siitä, miksi matkustajan kannalta toki erittäin ikävästi oli evätty polkupyörän kuljetus. Emmehän myöskään tiedä (vai tietääkö Jimi?), oliko matkustajalla etukäteen hankittu polkupyörävaraus. Jos ei ollut, niin kyyneleet olivat aiheettomia. Nykyisissä IC2-junissa rantaradalla alkaa olla 5 fillaripaikkaa, joista toistaiseksi kahta ei voi etukäteen varata (Edon paikat), IC-junissa paikkoja on huimat 6 (kiitos röökikoppien poistamisen), mutta jos nämä kaikki ovat jo täynnä ja asiakas saapuu junalle fillarin kanssa ilman etukäteen varaamaansa fillaripaikkaa, niin fillaria ei voi kyytiin ottaa. Lippuasioissa jousto on turvallisuusasioita helpompaa ja ennen kaikkea vaarattomampaa. | ||||
![]() |
12.09.2013 13:14 | Jarkko Korhonen | ||
Samalla tässä mietin, miten helposti pääsee Sm1-junasta pakoon, kun eteisessä (ei pyörätelinettä, kaikki eteiset ns. normaalikokoisia) on sallitusti vaikka kolme polkupyörää, yhdet lastenvaunut, 7 henkilöä + pari isoa matkalaukkua... Toivotaan parasta ja pelätään pahinta :) | ||||
![]() |
12.09.2013 13:10 | Jarkko Korhonen | ||
En osaa sanoa kun en ole ripitettäväksi joutunut, mutta uskoisin, jos ohjeet sanovat, että Pendoon ei pyöriä saa ottaa, ja jos konnari sellaisen ottaa ja jotakin pahaa tapahtuu, niin pään silittelyä ei siitä seuraa ja varsin tarkasti selvitetään miksi ja millä edellytyksillä oli annettu lupa pyörä kyseiseen paikkaan roudata. Huonoa henkeä tai simputusta tai jotakin vastaavaa en ole nähnyt tai kuullut tai itse saanut kokea. Mutta ymmärrän täysin, jos työntekijälle huonoa palautetta onnettomuuden sattuessa ohjeiden vastaisesta toiminnasta tulee, ja jos niitä ei tule talon sisältä, niin viimeistään media lynkkaa. Lippuasioissa voi joustaa vaikka miten periaatteessa (hyvästä syystä), mutta turvallisuusasiat ovat niitä, jotka on usein joko/tai ja onneksi usein ilman tulkinnanvaraa. Mutta on niissäkin soveltamista vaikka tässä tilanteessa, kun huomioi poistumistiet ja riskit, kuten vaikka siinä, että ottaa sitten pyörät mukaan siten, että mitään hätäpoistumistietä ei suljeta. Liika sooloilu turvallisuusasioissa voi olla ison katastrofin siemen. Niinkin pienessä asiassa, kun pyörän tukkiessa eteisen, jos juuri silloin jotain käy. | ||||
![]() |
12.09.2013 08:39 | Jarkko Korhonen | ||
Niinpä, tätä juuri tarkoitin, että palvelualtis konduktööri on työn sankari ja kiva kaveri, kun joustaa omalla riskillään, ja kaiken mennessä muilta osin ongelmitta kaikilla on hyvä mieli, mutta jos jotakin poikkeavaa sattuu, niin konnari on nesteessä. Työohjeita pilkulleen noudattava on se ikävä ja niuho tyyppi ja kaikkein ikävintä on jos hän työn kunnollisesti tehdessään joutuu median tai vihaisen matkustajajoukon ryöpytettäväksi. Ps. itse olisin ehkä yrittänyt sijoittaa fillarit, jos mahtuvat vaunun 6 isojen koirien paikoille, jos olisivat olleet tyhjiä. | ||||
![]() |
11.09.2013 21:11 | Jarkko Korhonen | ||
Todettakoon omakohtainen havainto eräässä vararungollisessa Turun-Hki:n IC2-korvauksella muutama päivä sitten matkustaen: Perimmäisessä eteisessä oli 3 fillaria. Yritin nousta perimmäsestä ovesta kyytiin, mutta eipä tuo haitannut kävellä ulkokautta vaunuun toisen pään ovesta. Pendolinossa on se ongelma, että päädyissä ei ole ovea, eli osan matkustajista on aina pakko ohittaa fillarit tai "joutua niiden aiheuttamien vaarojen alttiiksi". Ohjaamon oven eteen niitä ei voi laittaa, paitsi joo, ehkä takaohjaamo vaunu 6 Hesaan päin, kun siellä ei ole extra-luokan neuvotteluosastoa. Minä olisin konnarina varmaan ottanut sen fillarin (olettaen, että lippu ja fillarivaraus olisi etukäteen ostettu) johonkin rakoon, mutta se olisi ollut oma riskini, siinä vaiheessa kun joku olisi rasvannut vaatteensa tai pyörä olisi kaatunut vaikka lapsen päälle, se olisi ollut juuri minä, joka olisin myös vastannut ko. vahingosta mahdollisesti raastuvassa asti. Mutta tämä olisi ollut silti oma ratkaisuni (jota minun ei tarvitse pohtia kuin täysin teoreettisesti lähijunissa työskentelevänä). En olisi myynyt fillarilippua+matkalippua tässä tilanteessa "uudelle" henkilölle, jos hän olisi laiturilla sitä tiedustellut. | ||||
![]() |
04.09.2013 00:37 | Jarkko Korhonen | ||
Noin 34 junaa per päivä, jos lasketaan Karjaalta Turkuun päin oleva rataosuus. Ei huono? | ||||
![]() |
03.09.2013 22:08 | Jarkko Korhonen | ||
Z-junissa ja Y-junissa useampiyksikköisen rungon osan yksikköjen miehittämättömyys on sikäli uutta, että muistaakseni 1.5.2013 alkaen tai joku muu päivämäärä sinnepäin avorahastusalue laajeni Kerava-Lahti ja Kirkkonummi-Karjaa-väleille. Nyt myös näillä yhteysväleillä liputtoman matkustajan on useamman yksikön junissa itse huolehdittava nousevansa lipunmyyntivaunuun. Iltaisin joka runko on miehitetty jokaisessa lähijunassa, samoin viikonloppuisin. Näin ainakin toistaiseksi. | ||||
![]() |
01.09.2013 15:31 | Jarkko Korhonen | ||
Helsingin lähiliikenteessä sama homma, yksi konnari per juna pääsääntöisesti. Tosin se on avorahastusaluetta toisin kuin kaukoliikenne ja HSL:n tarkastajat tekevät pistokoeluontoisia tarkastuksia. | ||||
![]() |
22.08.2013 14:09 | Jarkko Korhonen | ||
Muistaakseni yritin kerran jossakin Eifetissä rempoa penkkejä kääntymään. Olivat ainakin yhteen pirulaiset uusineet ne, uusi kangas ja oliko peräti muoviosa harmaata, eivät kääntyneet. En ole kaikissa Eifeteissä tätä kokeillut. | ||||
![]() |
21.08.2013 22:05 | Jarkko Korhonen | ||
t = sama kuin turha, eli tupakka ei enää pala VR:n junissa. | ||||
![]() |
21.08.2013 21:47 | Jarkko Korhonen | ||
Jos oikein muistan, niin oli myös penkkimalli, jossa oli pieni jalkavipu käytävän puolella alhaalla ja sillä kammettiin penkki käännettäväksi. Aivan loistavaa oli tuo penkkien kääntö. Minäkin muistan nämä kääntömahdollisuudet hyvin, vaikka aloitin aktiivisen junalla matkustamisen vasta 90-l alkupuolella. | ||||
![]() |
18.08.2013 20:08 | Jarkko Korhonen | ||
Siinä on ehkä K-logo laakeriseppelein tai vastaavin ympäröitynä sanojen välissä? Katos häiritsee erittäin pahasti junakuvausta asemalla ja luonnollisesti maisemaa, mutta purkamisesta lie turha edes uneksia. | ||||
![]() |
17.08.2013 10:44 | Jarkko Korhonen | ||
CEmtejä seisoo mielestäni aika paljon Ilmalassa sillä tavalla hajallaan, ettei ole valmiina runkoina, vaan muutaman pätkissä, ehkä 10-20 kpl. Tuskin odottavat vielä pataa, sillä ovat "lämpiminä". | ||||
![]() |
17.08.2013 08:12 | Jarkko Korhonen | ||
Sekin, ja se, että kovin paksua pakaasia ei ole aiemmin hattuhyllylle mahtunut. Tuo hyllyasia oli kuitenkin uusi mulle, en ole huomannut eroa "kenttäolosuhteissa". | ||||
![]() |
16.08.2013 18:54 | Jarkko Korhonen | ||
Ritavuoren murhasta on tehty aikanaan ohjelma sarjaan "Rikostarinoita historiasta" ja se löytyy tällä hakusanalla Ylen Elävästä arkistosta. Siellä on mielenkiintoisia rikostarinoita muutenkin, tosin ei yhtään rautateihin liippaavaa. | ||||
![]() |
16.08.2013 16:49 | Jarkko Korhonen | ||
Tunnustan. Olin mukana viime vuonna asematapahtumissa Tampereella, Porissa, Turussa ja Helsingissä sekä rautatiemuseopäivillä ja 150-vuoden päätapahtumissa rautatiemuseolla. Lisäksi oli henkilökunnan ja median ajelut Hesassa ja Turussa. Loppuvuonna pari tilauskeikkaa. Upein työymäristö tämä minulle osuneista on. Johtavana tässä ajossa oli vanhempi kollega Heikki Pynnönen tai itse asiassa en tarkkaan muista kumpi oli juuri tällä Harjavallan keikalla johtavana. Toinen ajelu oli Mäntyluotoon. | ||||
![]() |
16.08.2013 07:51 | Jarkko Korhonen | ||
Ei tosiaan ilmavoimissa Utin lentosääasemalla hiki päässyt tulemaan. Paitsi kesällä kun saattoi istua auringossa säähavaintokojun vieressä odottamassa yllättäviä sääilmiöitä. | ||||
![]() |
15.08.2013 05:07 | Jarkko Korhonen | ||
Täällä sivustolla on raportoitu yksittäisistä vartijoiden tekemistä kuvaajien poistoista laiturialueelta ja nekin Helsingissä. Nyt siis en tarkoita mitään varikkojen sisäisiä kekkulointeja, jossa liikutaan suljetulla alueella. Jos niitä onkin vuodessa (täysin perusteetta) vaikka muutama kappale, joista kaikista emme näe raporttia, niin kyllä se harvinaista on. Onko kukaan kuullut, että millään muulla asemalla on tullut kukaan poistetuksi kuin Helsingissä? Ja jos on, asiasta on syytä ilmoittaa VR:lle, joka on ainakin tällä Hesassa vartioinnin tilannut yritys. VR on järjestänyt lähihistoriassa ainakin jopa kaksi valokuvauskilpailus jossa on nimenomaan ollut tarkoituksena kuvata vihreävalkoinen juna, joten junakuvaukseen on suorastaan yllytetty... | ||||
![]() |
14.08.2013 19:12 | Jarkko Korhonen | ||
Ja kolmas juna eli Leenan Vk4 vetämä/työntämä 3. luokan kyyti tuossa vasemmalla museon raiteistolla. | ||||
![]() |
14.08.2013 17:16 | Jarkko Korhonen | ||
Olen aivan samaa mieltä - minä olisin ehdottomasti säilyttänyt kansallismaisenan näkyvänä. Matalat makasiinit, siinä olis ollu kulttuurihörhöille tapahtuma-areenaa, ehkä museojunille lähtöasemaa (ainiin, JKV-määräykset). Olisi saatu puistoa, avaruutta, merimaisemaa (merta se Töölönlahtikin on). Mutta kun makasiinit menivät ja musiikkitalo tuli, niin mielestäni nyt ala pilattu niin perusteellisesti ettei sitä kannata enää jättää rikkaruohokentäksi. Mitä turhaan, kun ei ole enää, mitä vaalia. | ||||
![]() |
14.08.2013 16:06 | Jarkko Korhonen | ||
Eilen satuin huomaamaan kun kävin safkaamassa Sanomatalossa, että tuo tylynnäköinen (en itsekään kovin tykkää) rakennusrivistö on toiselta puoleltaan paljon elävämpi ja tyylikkäämpi. Luulen, että kaikki mahdollinen neliösentti on täällä radan puolella käytetty rakentamiseen, kun ei tuohon mitään pihaa sais kuitenkaan tehtyä, vieressä laituri 19 tai ratapenkkaa. Minulla taas on näkemys, että nimenomaan tiivis ja korkea kaupunkirakentaminen on hyvä. Tämä Töölönlahden eteläosa oli Musiikkitalon rakennuspäätöksen ja makasiinien uhraamisen myötä menetetty, niin rakennettakoon sitten kunnolla täyteen. Sääli vähän Finlandia-taloa, joka ei enää näy kunnolla radalle. Toivottavasti järki voittaa ja Keski-Pasilaan saa rakentaa kunnon pilvenpiirtäjät. Tehoneliöt kaupungissa ovat oikein hyviä ja lisäksi ekologisia. | ||||
![]() |
13.08.2013 17:36 | Jarkko Korhonen | ||
Mukavaa oli silti, muistaakseni! :) | ||||
![]() |
10.08.2013 00:32 | Jarkko Korhonen | ||
Emma havaittuna 9.8. puolenpäivän maissa Linnunlaulussa. | ||||
Kuvasarja: Pakettikatko 6.8.2013 |
10.08.2013 00:26 | Jarkko Korhonen | ||
Ei tästä kenenkään kannata palkokasveja nenäänsä ottaa. Tuskin Ziggy tai kukaan muukaan on kuljettajan tehtäviä tai osuutta väheksynyt tässä. Yllä on mainittu, että matkustajajuna kulkee juuri niin sujuvasti, kuin konduktöörin ja kuljettajan yhteispeli toimii lähtöjen osalta. Loppu on kuljettajan omaa ammattitaitoa. Tuskin kukaan kuljettaja hermostuu myöskään konduktöörin ammattislangista "Haen junan Ilmalasta", tarkoittaen sitä, että konduktööri (=vaihtotyönjohtaja) menee Helsingin varikolle, tekee asiaan kuuluvat toimet junaa vastaanottaessaan ja kuljettajan kanssa yhdessä siirtää junan vaihtotyönä Helsinkiin. | ||||
Kuvasarja: Lahti-Loviisa-radan liikennettä kesällä 2013 |
09.08.2013 13:53 | Jarkko Korhonen | ||
Tänä vuonna myös yllättävän moni museojuna on "eksynyt" ja "eksyy" vielä Loviisan radalle! | ||||
Kuvasarja: Pakettikatko 6.8.2013 |
09.08.2013 13:48 | Jarkko Korhonen | ||
Tämä on jo kovin off-topic, mutta tuo Ziggyn maininta "konduktööri tuo junan laituriin" on konduktöörien vakituisesti käyttämää ammattislangia ja lähinnä liittyen vain vaihtotyöhön osuuksiin, jolloin konduktööri toimii kuljettajan silminä. Tyyli on vapaa, mutta pakollinen, liikenneturvallisuusmääräysten puitteissa. Matkaan-lehden yleisönosasto on usein kaukojunakeskeinen. Lähijunista saa lukea myös metron tekstaripalstalta. Sinänsä hämmäsyttävän harvoin. |