![]() |
22.02.2009 16:20 | Juha Toivonen | ||
Lyhyttavaraa...? Muistelisin sen olevan ompelutarvikkeita, sekä naisten alusasuja, sekä muita pienempia vaatetarvikkeita. Siirtomaakaupasta muistan puolestani Tampereella sijainneen L.Ruoholan elintarvike & herkkuliikkeen, joka mainosti itseään siirtomaatavarakauppana. Taisi lopettaa toimintansa joskus 1970/80 - lukujen taitteessa. "Siirtomaatavara" käsite saattoi edustaa 1940 - 1970 lukujen välisen aikajakson, ehkä hieman eksoottisempia hedelmiä ym. elintarvikkeita. | ||||
![]() |
18.09.2008 18:40 | Juha Toivonen | ||
JUURI NÄIN ! | ||||
![]() |
18.09.2008 18:35 | Juha Toivonen | ||
...edelliseen kommenttiini lisäten; sarja 47, joka on uusi (re)build - versio alkuperäisestä 060E, tai 41-sarjasta. | ||||
![]() |
18.09.2008 18:21 | Juha Toivonen | ||
Olin jälleen Berliinissä, ja nyt pääsin jo museon ovelle asti... kunnes avosiippani vihelsi pelin poikki! En siis tälläkään kertaa päässyt tuohon museoon.... | ||||
![]() |
18.09.2008 18:19 | Juha Toivonen | ||
Move90:sta ei juurikaan tietoa... eikös niitä ole valmistettu kokonaiset 2 kpl? | ||||
![]() |
18.09.2008 18:13 | Juha Toivonen | ||
tarkemmin muistellessani, tasin juoda pari, kolme, ne... EI sentäs, J....kiuta! - siis sanotaanko muutaman. Yksi niistä oli juuri linkistä esiintyvässä kuvassa oleva olut. Kylmänä se toki oli ok, mutta ei erityisen mainittava. Muistaakseni join sen juuri HSB:n ravintolavaunussa; tarkemmin; matkalla Brockenista alas... | ||||
![]() |
18.09.2008 18:09 | Juha Toivonen | ||
Aiot saada BR38:n ja Ukkopekan samalle asemalle vertailtavaksi...? Mikäli onnistut aikeissasi, pistän sulle muutamat pitkät... | ||||
![]() |
16.09.2008 19:55 | Juha Toivonen | ||
Jaa tuoda, tuoda... Tästä asiasta mulla ei juurikaan ole tietoa.... sillä join kyllä yhden nollakolmekolmosen paikallista, mutta en havainnut sen olevan mautonta. ko. oluen nimeä en kyllä muista, mutta jos on parempaa tietoa niin.... palautetta otan vastaan. | ||||
![]() |
12.09.2008 17:54 | Juha Toivonen | ||
KooPee; Ei ollut havaittavissa, ainakaan ko. yksilöiden osallla päivittäistä liikennekäyttöä;... seisoivat tukevasti jonossa, jonka purkaminen olisi vaatinut aikaa... ps; olen järjestämässä v. 2009 matkaa, jonka tarkoituksena on tutustua paitsi Harz:in rataan, niin myös, Meiningeniin, Deutsche Dampflokmuseumiin, kuin ed. lisäksi; Mahd; Wolstztyn-Puola, Hermeskeil-Saksa...joku muu kohde. E H D O T A R O H K E A S T I ! ! ! Matkan kesto arv. 7-8 vrk, hinta: niin alhainen kuin mahdollista. Mukaan kelpuutetaan; PARAS MAHDOLLINEN ASIASTA KIINNOSTUNUT SUPER-A RYHMÄ. Kiinnostaako? (Käyttäjä muokannut 12.09.2008 17:54) Palautetta mahdollisen kiinnostuneisuuden johdosta; mail.juha@gmail.com (Käyttäjä muokannut 12.09.2008 17:56) (Käyttäjä muokannut 12.09.2008 17:58) |
||||
![]() |
12.09.2008 17:46 | Juha Toivonen | ||
aika kova! Meiningenin vuotuiset höyryveturipäivät ovat eräs suurimmista saksalaisista "alan" tapahtumista. Parhaan käsityksen asian laajuudesta saa olemalla itse paikalla ko. tapahtumassa. | ||||
![]() |
12.09.2008 17:27 | Juha Toivonen | ||
Ei sun tarvii... Ainahan on Matku!!!! | ||||
![]() |
12.09.2008 17:15 | Juha Toivonen | ||
Zittaussa raideleveys on 750 mm. | ||||
![]() |
12.09.2008 17:14 | Juha Toivonen | ||
Juuu; Jyhkeä on peli, ainakin 750mm:n raideleveydelle... | ||||
![]() |
12.09.2008 17:13 | Juha Toivonen | ||
... ja tätä ja tämän eri variaatioita riittää romaniassa kymmeniä, jos ei satoja kilometrejä... | ||||
![]() |
12.09.2008 17:10 | Juha Toivonen | ||
Muotoilun Ranskalaiset ovat aina osanneet toteuttaa kiitettävästi; - Nykyaikaista, ajoittain jopa suoranaisen Futuurista ... mutta teknisten ratkaisujen osalta on ehkä ollut hieman toivomisen varaa, ainakin ko. ratkaisujen merkityksen, käyttövarmuuden suhteen. | ||||
![]() |
12.09.2008 17:05 | Juha Toivonen | ||
Kiitokset Eljakselle selvennyksistä. Olet ilm. perehtynyt aiheeseen, - siis Alsthomiin. | ||||
![]() |
12.09.2008 17:02 | Juha Toivonen | ||
...ed. lisättäköön vielä; ko. (kuvassa oleva) naishlö on n. 30-35vee, kaikinpuolin mukava, itsestään huolta pitävä, ehkäpä hieeeman (sopivasti) ulospäinsuuntautunut, aito saksalaisnainen. | ||||
![]() |
12.09.2008 17:00 | Juha Toivonen | ||
Nå, jaa; - ei voi sanoa... | ||||
![]() |
08.09.2008 19:01 | Juha Toivonen | ||
Oik. puolellani näkyvä misu ei valitettavasti kuulunut/kuulu tuttavapiiriini:) | ||||
![]() |
08.09.2008 18:59 | Juha Toivonen | ||
Kyllä; Harz:n radoilla on tasan 1000 mm. raideleveys. | ||||
![]() |
10.05.2008 22:05 | Juha Toivonen | ||
Kyllä kävin, - tälläkin kertaa. Tosin tällä kertaa otin myös anopin mukaan...:) (Käyttäjä muokannut 10.05.2008 22:13) | ||||
![]() |
10.05.2008 10:40 | Juha Toivonen | ||
Braniewossa käydessäni en valitettavasti havainnut minkäänlaista rajaliikennettä; sekä asema, että tavaraliikennepuoli olivat lähes elottomia. Tavararatapihalla seisoi kyllä lukuisia pitkiä vaunuroikkia, mutta liikettä ei ollut havaittavissa. | ||||
![]() |
10.05.2008 10:37 | Juha Toivonen | ||
Kiitos, kiitos. Itse koen ottamani kuvat ennemminkin satunnaiseksi kameralla räiskinnäksi. | ||||
![]() |
09.05.2008 21:27 | Juha Toivonen | ||
Juu en; sillä vuokraamani auton vienti on ehdottomasti kielletty to russland, ja siellähän tuo Mamonowo sijaitsee. Onko ko. paikassa edelleen varastoituna vetureita...? | ||||
![]() |
15.09.2007 09:23 | Juha Toivonen | ||
Veturit on toimitettu 1960-luvun puolivälissä Kameruniin (Cameroun). Myös Peruun on toimitettu ulkoisesti CC2400 kaltaisia vetureita, mutta tarkempaa tietoa jälkimmäisten tekniikasta ei ainakaan allekirjottaneella ole. Saattaa olla, että myös senegaliin on toimitettu vastaavia koneita. | ||||
![]() |
14.09.2007 19:38 | Juha Toivonen | ||
Edellisestä ensimmäinen "Se on" pois. Pahoitteluni. (Käyttäjä muokannut 14.09.2007 19:39) | ||||
![]() |
14.09.2007 19:25 | Juha Toivonen | ||
Otetaanpa pieni lisäys: Ari Julku mainitsee teoksessaan Dr13-käyttöhistoria 1963-1987(6.10.1987 - Helsinki), erään mielenkiintoisen yksityiskohdan, jolla sinänsä ei em. teoksen sisällön kannalta ole juurikaan merkitystä. Suora lainaus esipuheesta; "Jo pelkkänä luomuksena Dr13 on ainutlaatuinen. Se on Se on Alsthomin suomeen toimittama aikoinaan uuden tyyppinen veturi jota sittemmin ei ole enää valmistettu täysin samanlaisena ainakaan ranskan rautateille. Huhut tosin kertovat matkailijoiden nähneen jossakin Afrikan maassa aivan Dr13:n tyyppisiä, mustiksi maalattuja vetureita. Ehkäpä tuossa samaisessa Afrikan maassa pidetään eriskummallisena ajatusta, että samoja vetureita liikkuu kermanpunaisina jossain jääkylmässä Pohjolan valtiossa". (Juha Toivonen 14.9.2007;- on erittäin todennäköistä, että em. mustat Afrikkalaiset Asthom-veturit ovat juuri tyyppiä CC2400). Mikäli todella näin on, ei original-Dr13-tyyppistä veturia löytyne muualta kuin suomesta - Haapamäeltä! (Käyttäjä muokannut 14.09.2007 19:29) (Käyttäjä muokannut 14.09.2007 19:29) |
||||
![]() |
14.09.2007 19:03 | Juha Toivonen | ||
Jaa-a. Aika paha veto. Minulla ei ole tietoa, millä perusteilla ko. "le moteur diesel" on päätynyt museoon. (Käyttäjä muokannut 14.09.2007 19:05) | ||||
![]() |
14.09.2007 19:02 | Juha Toivonen | ||
Idea sama, mutta itse kytkin kai ei... | ||||
![]() |
14.09.2007 18:20 | Juha Toivonen | ||
Todellista 70-luvun nostalgiaa; ajalta, jolloin presidentit olivat kekkosia..., ajolangat pienimuotoinen harvinaisuus, ja höyryveturit; parin seuraavan vuoden aikana täyttä totta. | ||||
![]() |
14.09.2007 18:18 | Juha Toivonen | ||
Made in MaK (Germany) | ||||
![]() |
14.09.2007 18:05 | Juha Toivonen | ||
Locomotivé C'C' Finlandé! | ||||
![]() |
14.09.2007 18:01 | Juha Toivonen | ||
Tuolloin talvet olivat todella talvia, ja veturitkin nautiskelivat eväikseen aitoa hiiltä, sekä antoivat kuulua itsestään. Toisin on nykyään; Vaimea suhina sähköhärvelin suhahtaessa ohitse, ja kaikenmaailman järviluomuekosähköä. (ed. kommenttini kuitenkin; syvästi ympäristöarvot ymmärtäen) | ||||
![]() |
14.09.2007 17:56 | Juha Toivonen | ||
Aika aistikas kuva! | ||||
![]() |
14.09.2007 17:55 | Juha Toivonen | ||
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mitkä ovat sirkusvaunut? Entä mikä banderolli on ripustettu tonniysin keulaan? | ||||
![]() |
14.09.2007 15:46 | Juha Toivonen | ||
Näitä seisoi romutusta odottavina Haapamäellä vielä 1990-luvun alkupuoliskolla. | ||||
![]() |
14.09.2007 15:24 | Juha Toivonen | ||
Kiitokset Suuret Vek89!!! Tämä oli tasan ainoa suurempi esine/komponentti, jonka saattoi kuvata Mulhousen museossa siedettävässä valaistuksessa. (Käyttäjä muokannut 14.09.2007 15:25) | ||||
![]() |
14.09.2007 15:08 | Juha Toivonen | ||
Veturityypin vuosimalli on 1965, mutta varsinaisesta luksuksesta en tiedä... toisaalta molemmissa päätyohjaamoissa on ovet kummallakin sivulla. Dieselmoottoreita on todellakin vain yksi, mutta sen teho vastaa lähes Dr13:n kahden MGO:n yhteistehoa. | ||||
![]() |
14.09.2007 14:32 | Juha Toivonen | ||
AGO V-12 DSHR (1980 KW) | ||||
![]() |
14.09.2007 00:22 | Juha Toivonen | ||
Kiitokset vihjeestä, mutta valitettavasti emme ehtineet tutustua ko. museoon. Harmillista sinänsä. Osa lomasta oli julistettu rautatievapaaksi, ja nämä sattuivat olemaan juuri ne päivät, jolloin olimme Berliinissä. Aina ei voi voittaa. Yritän uudelleen hieman myöhemmin. | ||||
![]() |
14.09.2007 00:14 | Juha Toivonen | ||
Muistaakseni Wolsztynin semafoorit olivat saksalaista alkuperää, samoin ainakin itäinen asetinlaitetorni. (ko. alueen edellinen liikennöitsijä oli Deutshe Reichsbahn) (Käyttäjä muokannut 14.09.2007 00:14) | ||||
![]() |
13.09.2007 10:01 | Juha Toivonen | ||
Näkevät oikein; juna oli todellakin IC-vaunustoinen pikajuna. Se ei ole tiedossa, ajettiinko ko. juna todella IC:nä, vai oliko se vaunuston kokoonpanosta huolimatta henkilöjuna. Totta on, etteivät ilmat oikein suosineet, eli aurinko ei polttanut, mutta onneksi Skoda tarjosi suojan ja kohtuullisen kyydin ylös Kotkanpesään (siis informaatiokeskukselle). | ||||
![]() |
11.09.2007 23:31 | Juha Toivonen | ||
Kyllä se on. Vastaavia vetureita paikalla oli (8.9.2007) ainakin 4 kahden veturin nippua. | ||||
![]() |
02.07.2007 23:07 | Juha Toivonen | ||
Todellinen Täyskäsi: Pekka pari ja kolme jätkää... | ||||
![]() |
02.07.2007 23:04 | Juha Toivonen | ||
Kuvassa kaikki on aitoa ja eksoottista: Humppila 1968 - Dv15 20 02(tai siis tuolloin Vv15) ja henkilöjuna - Mikälie Vanaja??? Kuva on mustavalkoisenakin kerrassaan upea otos! | ||||
![]() |
02.07.2007 22:59 | Juha Toivonen | ||
kuvan kuvauspvm. pitäisi olla 27.6.2005 | ||||
![]() |
30.06.2007 13:15 | Juha Toivonen | ||
Lisäys edelliseen kommenttiini; Edellinen koskee vain Romaniassa valmistettuja vetureita. 2000-luvun veturituonti on vielä hieman epäselvää... Mitä on hankittu ja mille operaattorille. Operaattoreita romaniassa on (3/2007) vähintään 16. CFR-Calatoria (henkilöliikenne)lukuunottamatta muut ovat etupäässä tavaraliikenneoperaattoreita. | ||||
![]() |
30.06.2007 13:01 | Juha Toivonen | ||
Joo, Hyvää huomenta vaan kaikille! Pieni täsmennys romanian veturisarjoihin; Sähkökoneita on todellakin vain pari päätyyppiä, nimittäin 6-akseliset (Co Co) ruotsalaisperäiset (NSB El-15) lisenssivalmisteveturit ASEA - (Electroputere – Craiova) 41-, 42-, 45-sarjat, sekä vielä vanhalla sarjamerkinnällä olevat 060 EA – yksilöt. Toisena päätyyppinä on niin ikään ruotsalaisperäinen (Rb-perusteinen) (Bo Bo)mutta entisessä jugoslaviassa (Rade Koncar) myöskin ASEA:n-lisenssivalmistetut 43-, 44-, sekä 46-sarjat. Näiden lisänä lienee edelleenkin olemassa se yksi ja ainoa Sähkö-ALCo, eli siis yksi 4000hv:n ALCo-dieseli (ex 70, tai 71), josta kannettiin diesel-hilut ulos, ja sähköromppeet sisään. Viimeksi mainittua lukuun ottamatta vetureita saneerataan parhaillaan, jolloin em. päätyyppeihin tulee lisää keskinäisiä eroja. Dieseleistä mainittakoon kuusiakselinen (Co Co) 60-sarja, jota on valmistettu lisenssillä (Electroputere) vaatimattomat 2407 yksilöä + 6 originaalia by SLM. Näitä vetureita on alunperin valmistettu sarjoihin 60 ja 62. Nyttemmin niitä on uudelleen rakentamisen myötä numeroitu 60-, 62-, 63(rebuild) ja 65(rebuild) sarjoihin. Kahdessa viimeisimmässä koko veturi on lähestulkoon rakennettu uudelleen, joten ne eivät muistuta enää ulkoisesti alkuperäistä 60-sarjaa. Toinen suurempi pääsarja lienee neliakselinen (Bo Bo) keskiohjaamoinen yleisveturi (mm. FAUR). Kuitenkin viimeksi mainittu jakaantuu teknisesti jo alun perin kahteen niin erilaiseen sarjaan, että niitä ei voi mitenkään pitää samana sarjana; toisessa voimansiirto on toteutettu hydraulisesti ja toisessa sähköisesti. Lisäksi ovat LDH 70 ja LDH 45 vaihtoveturit, jotka ovat niin teknisesti kuin fyysisestikin täysin poikkeavia suuremmista keskiohjaamoilla varustetuista diesel-hydraulisista vetureista. |
||||
![]() |
29.06.2007 12:42 | Juha Toivonen | ||
Ninnpä näkyykin. Itse en huomannut, tai oikeastaan huomioinut kuvassa näkyviä kulkukoiria, joita romaniassa riittää kiitettävästi... Niitä näkee silloin tällöin myös ratojen varsilla. Varsinkin kaupunkialueiden ratapihoilla koirat saattavat olla jopa suoranainen ongelma. Myös matkatoimistot varottavat asiakkaitaan varsin yleisesti näistä otuksista, mutta henkilökohtaisesti en ole koskaan kohdannut koirien taholta ongelmia. Rokotukset on hyvä saattaa ajan tasalle ennen matkaan lähtöä. | ||||
![]() |
27.06.2007 10:14 | Juha Toivonen | ||
Veturinmoottoreista Resita valmisti lisenssillä ainakin Sulzer- ja ALCo-moottorit. | ||||
![]() |
27.06.2007 10:07 | Juha Toivonen | ||
Kuvan kone on kieltämättä ulkoisesti siisteimmästä päästä, ainakin nk. vanhoilla väreillä olevista. En tiedä mitä mieltä muut ovat, mutta henkilökohtaisesti pidän tätä väritystä tyylikkäämpänä kuin uutta keskeltä valkoinen päädyistään punainen-väritystä. Muita vanhoja eurovetureita romaniassa on mm. joitakin DB:n ex BR 229, jotka muuten valmistettiin aikoinaan juuri siellä, eli muistaakseni FAUR:illa Brasovissa (Huom: oli silloin eriniminen tehdas). Samoin löytyy myös joitakin muita DB:n ex. dieselveturityyppejä. Jossakin kohdin (muutaman viime vuoden aikana) puhuttiin CFR:lle tulevan 40 kpl. Siemensin ER20-dieseleitä, joista ainakin osassa olisi noudatettu lisenssivalmistusmenetelmää. Kuitenkaan mitään konkreettista ei ole ollut havaittavissa tämän asian tiimoilta. |