![]() |
10.01.2006 09:35 | Tapio Muurinen | ||
Samaa katsoin minäkin, ennen kuin luin kuvatekstiä, että aamujunallahan tässä mennään. Telttaporukka nukkuu vielä eikä ketään näytä kiinnostavan ohi menevä pikajuna. Manaavat ehkä mielessään sillalta kuuluvaa kovaa jyminää. Eihän se "melu" enää ole läheskään samaa luokkaa kuin ennen pätkäkiskojen aikaan. | ||||
![]() |
10.01.2006 09:22 | Tapio Muurinen | ||
Kiitokset Juhanalle vinkistä, onkohan missään muualla Suomessa ollut veturien kääntämistä varten sekä kolmio, että kääntöpöytä? | ||||
![]() |
09.01.2006 16:04 | Tapio Muurinen | ||
Pari vertailua samaan paikkaan https://vaunut.org/kuvasivu.php/18211.html ja https://vaunut.org/kuvasivu.php/8107.html | ||||
![]() |
09.01.2006 15:55 | Tapio Muurinen | ||
Täältä ollaan tulossa https://vaunut.org/kuvasivu.php/19615.html?kuvaus=&paikka=hamina&tyyppi=0&kuvaaja=832&x=0 | ||||
![]() |
09.01.2006 15:51 | Tapio Muurinen | ||
Jos olisin kuulunut porukkaan 1.6.2005, niin olisinpa heti tunnistanut paikan, vaikka onkin vähän reunoiltaan pusikoitunut. Erittäinkin tuttu paikka lapsuusvuosilta. Monenlaista jännää täälläkin on koettu. Kolmeraiteinen ratapiha valmistui 1950-luvun puolivälissä, kun Summan paperitehdasta rakennettiin. Ratapiha on ollut aikoinaan päivittäisessä käytössä, kun puuta ja sellua saapui. Selluloosa vietiin tästä alakautta (katsojasta poispäin) ja puujunat kuorimolle, vasemmalla näkyvän metsikön takaa jyrkkää kaarrenousua. Vaihde sinne on tuolla ratapihan toisessa päässä. Nykyisin tehdas toimii kuumahierremenetelmällä, eikä tästä alakautta ole juuri mitään liikennettä. - Toimii niin kauan, kuin toimii. Stora-Enson hallitus on asettanut 50-vuotiaan tehtaansa "tarkkikselle" ja koko tehdas on uhanalainen. | ||||
![]() |
09.01.2006 13:31 | Tapio Muurinen | ||
Keuruu oli tuolloin vain kuntakeskus, jossa vielä edellisenä vuonna eivät kaikki pikajunat, kuten ei tämäkään, pysähtynyt. | ||||
![]() |
09.01.2006 12:41 | Tapio Muurinen | ||
Nyt tuli vanhan Haapamäen eteläpää selväksi. Jäin vähän ihmettelemään, että miksi kolmio, koska tallilla on kääntöpöytä. Toisaalta onhan se kolmio nopeampi. | ||||
![]() |
09.01.2006 12:32 | Tapio Muurinen | ||
Kimmo ennätti jo välillä vastata. Tuo kolmio jäi vielä käsittelemättä. | ||||
![]() |
09.01.2006 12:29 | Tapio Muurinen | ||
Jouni, samaa katselin minäkin, koska tämä suoraan ylös nouseva on aika vähä liikennöity. Oliko siellä kolmiokin? Mihin sitä käytettiin? Ajettiinko sieltä suoraan käymättä asemalla? | ||||
![]() |
09.01.2006 10:51 | Tapio Muurinen | ||
Keuruun suunnasta juna tuli suoraan tuon vaihdekojun ohi. Minua kai vaihdmies ihmettelee, kun seisoin vaunun portaalla kuvaamassa. Vauhti oli tässä jo hiljainen. Loivasti oikealle lähtevät suorat vievät Oriveden - Tampereen suuntaan. Osa Mas-sepelivaunuista oli vielä alkuperäisessä harmaassa maalissa. | ||||
![]() |
09.01.2006 09:21 | Tapio Muurinen | ||
Sain idean laittaa nämä Haapamäen kuvat vertailuksi nähdessäni Larin ottaman kuvan viime syksyltä https://vaunut.org/kuvasivu.php/16584.html - (Ja katolla ei näkynyt salamatkustajia). | ||||
![]() |
09.01.2006 09:10 | Tapio Muurinen | ||
Kyllä vahvasti siltä näyttää Kemijärvi-Rovaniemi väliltä, vaikka presidenttiehdokkaatkin ovat lupautuneet asian puolestapuhujiksi (keräämään äänestäjiä). | ||||
![]() |
09.01.2006 00:56 | Tapio Muurinen | ||
Petri muisteli noita yöjunia. Samoin muistelen minäkin, mutta tarkemmat tiedot ovat hakusessa. Joensuuhun olimme menossa. Oulusta lähti yöjuna Helsinkiin, joka kiersi Joensuun kautta. Se olikin ainoa reissu mennen tullen Kontiomäen - Joensuun välillä, mitä olen matkustanut. Vaikka olikin pikajuna, mentiin välillä hiljaa, mutta pätkäkiskot kolkkasivat tiheästi, sillä paikoitellen kiskot olivat erittäin lyhyitä. Jostain on jäänyt mieleen, että vain jotain 12 - 13 m pitkiä. | ||||
![]() |
08.01.2006 22:23 | Tapio Muurinen | ||
Kuvat ovat vähän epätarkkoja, koska kuvasin tähtäämättä vain yhdellä kädellä. Toinen käsi oli varattu porraskaiteelle. (Hyi! Vaarallista leikkiä, mutta tässä ei vauhti ollut vielä kova). | ||||
![]() |
08.01.2006 22:05 | Tapio Muurinen | ||
Mika ja kumppanit. Missä se UPM on, sellainenkin Keuruulla pitäisi jossain olla? | ||||
![]() |
08.01.2006 22:02 | Tapio Muurinen | ||
Tapio II vastaa. Aseman kello näyttää 18.15 | ||||
![]() |
08.01.2006 21:55 | Tapio Muurinen | ||
Aina menee nuo haavat sekaisin. Siis tämä on Haapamäki kuten edellisessäkin kommentissani. | ||||
![]() |
08.01.2006 21:53 | Tapio Muurinen | ||
Haapajärvi tuli kytketyksi Suomen rataverkkoon ensimmäisten joukossa, kun Vaasan rata valmistui 1882, ja risteysasema siitä tuli 1896, kun Jyväskylän rata valmistui. Haapajärvihän kuuluu Keuruun kaupunkiin, josta tuli kaupunki 20 v. sitten. | ||||
![]() |
08.01.2006 21:45 | Tapio Muurinen | ||
Kyllä, nykyinen höyryveturipuisto on vasemmassa yläreunassa. | ||||
![]() |
08.01.2006 21:26 | Tapio Muurinen | ||
Niimpä, ja 2000-luvulla on sellaisia tietokoneohjelmia, jotka eivät ymmärrä, että 1900-lukukin oli olemassa, ellei sitä käy kädestäpitäen käskemässä ;) | ||||
![]() |
08.01.2006 21:19 | Tapio Muurinen | ||
Joo, pikemminkin ajatusvirhe kuin näkövirhe ;-). Korjaan. | ||||
![]() |
08.01.2006 21:14 | Tapio Muurinen | ||
Kun kävin 4.1. kuvaamassa sitä Moskovan junaa Imarissa, niin vain ylikäytävä sekä vähän matkaa tietä oli putsattu, ja paripyoräjäljet olivat lumessa. Se oli tupsahtanut kuin ilmasta. Mitään tulojälkiä ei ollut. - Tässä taitaa olla syyllinen :-) | ||||
![]() |
08.01.2006 21:07 | Tapio Muurinen | ||
Paitsi, että täällä on palonsammutusjärjestelmä, niin on myös pohjaveden seurantakaivoja, koska aikoinaan naapurimaan säiliövaunut vuotivat niin paljon ja nesteitä imeytyi maaperään. Tosin tässä vaiheessa ei asialle enää voi tehdä muuta kuin seurata ja pumpata pahimpia paikkoja vietäväksi ongelmajätelaitokselle. Toinen vaihtoehto olisi suuret massojen vaihdot. | ||||
![]() |
08.01.2006 20:50 | Tapio Muurinen | ||
Tässä tuo keulapelti ylhällä on viistetty, siitä sen erottaa kauempaa parhaiten. | ||||
![]() |
08.01.2006 20:44 | Tapio Muurinen | ||
Taisi olla 8-9 vaunua, joista kaksi viimeistä puuvaunua. | ||||
![]() |
08.01.2006 20:42 | Tapio Muurinen | ||
Aseman kello näyttää vähän yli 13, joten tämä juna on aikaisempi eli P104. Suorittaja kävelee pian kaarteeseen antamaan lähtölupaa. | ||||
![]() |
08.01.2006 14:28 | Tapio Muurinen | ||
Olin huomaavinani ikäänkuin piikin tuossa Jpl:n kommentissa. Jos joku vilpittömästi haluaa jotain sanoa, sanoa, niin tuollainen ärsyttää. | ||||
![]() |
08.01.2006 13:25 | Tapio Muurinen | ||
Lari on näköjään uskaltanut kiivetä valomastoon. | ||||
![]() |
08.01.2006 13:16 | Tapio Muurinen | ||
Hyvä Lari! Oikea positiivinen ote vaan kaikille. Mitä uskaltamiseen tulee, niin ei täällä kukaan joudu häpeäpaaluun, jos ei kommentti aivan kohdalleen satukaan. Sitä kauttahan tietokin lisääntyy, sillä on tämä niin laaja kenttä, ettei kukaan voi tietää kaikkea. | ||||
![]() |
08.01.2006 11:14 | Tapio Muurinen | ||
Aikataulussa on kaksi käyntiä viikossa, mutta lastauksissa voi olla pitempiäkin taukoja. Riippuu tämän suunnan hakkuista. | ||||
![]() |
08.01.2006 11:11 | Tapio Muurinen | ||
Pitää vastata kysymysmerkin takaa, lienevät saksalaisia olleet -44 syksyllä? | ||||
![]() |
08.01.2006 11:06 | Tapio Muurinen | ||
Isokylältähän tulee arkipäivisin, sellutehtaan junat. | ||||
![]() |
08.01.2006 10:58 | Tapio Muurinen | ||
Näin yleensä on, ei ole Dr16:ta näkynyt Rovaniemen tasalle enää pitkään aikaan. | ||||
![]() |
08.01.2006 10:54 | Tapio Muurinen | ||
Tietääkö Eero tai joku muu, kuinka kauan yhden saneeraus kesti, viikkoja, kuukausia? | ||||
![]() |
07.01.2006 21:46 | Tapio Muurinen | ||
Niinpä, eihän tietenkään turvallisuutta voi riskeerata. Kuvassa vain näyttää, että laipatkin ovat kuluneet. Kuva saattaa vähän narrata. Eihän se laippa muuten kulu, kuin vähän ohenee, profiili muuttuu ja pyörän kehä pienenee. | ||||
![]() |
07.01.2006 20:24 | Tapio Muurinen | ||
Muistaako Anssi mikä numero on tässä alla. Joko kohta pääsee saneeraukseen? | ||||
![]() |
07.01.2006 20:14 | Tapio Muurinen | ||
Tällä ratapihalla oli tuttuja miehiä töissä. Muistan, kuinka koulupoikana sain kerran ajaa tuon kääntöpöydän ympäri. Ja jos lukitsematon resiina löytyi, niin sitähän piti kokeilla (ilman lupaa). Palautettiin kyllä aina samaan paikkaan. | ||||
![]() |
07.01.2006 20:04 | Tapio Muurinen | ||
Ai, ai, juuri tuollainen! Mielessä läikkyi lämpimästi. | ||||
![]() |
07.01.2006 19:54 | Tapio Muurinen | ||
Ne maisemat ovat hurjasti muuttuneet parissakymmenessä vuodessa ja muuttuvat edelleenkin. Kohta siellä on portteja, puomeja ja valvontakameroita joka paikassa. Jos ei tunne paikkoja, niin eihän siellä osaisi liikkua, vaikka vain rehellisin aikein olisi kuvailemassa. | ||||
![]() |
07.01.2006 11:02 | Tapio Muurinen | ||
Höyryvetureissa voidaan käyttää kaikkea, mikä palaa. Paitsi hiiltä ja halkoja, Suomessa on käytetty sahajauhoa ja turvetta (varsinkin sodan aikana ja sen jälkeen), sysiä (hiillettyä puuta) ja öljyä. Öljyä käytettiin 1940-50 -lukujen taitteessa Pr1-2 ja Hr1 sarjoissa Helsingissä. Sekin oli lähinnä kokeilua. | ||||
![]() |
07.01.2006 10:43 | Tapio Muurinen | ||
Se on öljypolttoinen. | ||||
![]() |
07.01.2006 10:41 | Tapio Muurinen | ||
Tuntuu kovasti kiinnostavan tuo valonheitinten/hehkujen määrä. En tiedä onko tästä täällä ennen keskusteltu. Sehän on vain käytännöllinen asia ja turvallisuuskysymys. Jos vaikka päävalonheitin on "yksisilmäinen", niin jos sen hehku paloi, niinkuin usein tapahtui, niin sitten ajelit pimeänä. Aina ei ollut aikaa vaihtaa tilalle uutta hehkua. Noihin vanhoihin koneisiin, jotka pääasiassa tekevät vain päivystyksiä ja menevät pian hylkyyn ei tarvita tuplia. | ||||
![]() |
07.01.2006 00:52 | Tapio Muurinen | ||
Niin, eikös nämä ota saman verran tehoja kuin pikkusaunan kiuas. | ||||
![]() |
07.01.2006 00:47 | Tapio Muurinen | ||
Kiitos Juha, skannasin kymmenkunta kuvaa vanhoista negoista. sitten ajatteli, että kohtuus sentään ja laitoin vain puolet tähän erään. Negathan säilyvät vaikka sata vuotta oikein kiinnitettyinä ja huuhdeltuina. Onneksi näistä lähes kaikki ovat vielä tallella. | ||||
![]() |
07.01.2006 00:39 | Tapio Muurinen | ||
Erikseen kiitos Mikolle oikeasta asenteesta. Valitettavasti vain minulla ei ole kaitafilmejä eikä liioin videoita. On vain näitä kuolleita kuvia "elävistä" veturista ja junista. | ||||
![]() |
07.01.2006 00:36 | Tapio Muurinen | ||
Kiitokset kaikille palautteesta. Ymmärrän myös sellaisia (nuoria), jotka eivät ole höyryveturien aikaa kokeneet. Eihän sellainen voi kiinnostaa, mistä ei tietoa. Reijolle: En ole sen parempi asiantuntija kuin sinäkään. Lämpimän Riston hytissä olen käynyt, Pikku-Jumbolla ja Kanalla ajanut Haapamäellä” opettajan” ollessa vieressä. Tunnen muutamia vanhoja kuljettajia, joita arvostan suuresti. Heidän lukunsa vain vähenee eksponentiaalisesti. Kaikki tieto kyllä kiinnostaa minuakin. Kirjoista oikea herkkupala on Tapani Mehtosen Veturimiesten ammattikuva 1920-1960. Ivalon Höytyveturit ja niiden on myös hyvä, mutta tavalliselle harrastajalle ehkä liian tekninen. Maailmalta varmaan löytyisi vaikka kuinka paljon, mutta ne eivät ehkä kosketa suomalaisia. | ||||
![]() |
06.01.2006 20:29 | Tapio Muurinen | ||
Ja vielä; tuosta Riston alta menee maantietunneli ratapihan ali. | ||||
![]() |
06.01.2006 20:24 | Tapio Muurinen | ||
Nyt en tohdi jyrkästi sanoa on tai ei, luultavasti ei, koska siinä eikä Nivavaarassakaan ollut niille mitään tarvetta. Nivavaarassa ei ainakaan ole. Uusi kiskotus ja sepelöinti poisti kaikki tarpeettoman. | ||||
![]() |
06.01.2006 20:09 | Tapio Muurinen | ||
Juuri siinä se on. Noita kalliota hieman muotoiltiin ja asemarakennus nousee osittain kallion päälle. Ja veturisuoja on tästä katsottuna suoraan Riston takana. | ||||
![]() |
06.01.2006 11:01 | Tapio Muurinen | ||
Tämä on Kemijärven kaupunginosa, seuraava Rovaniemen kaupunginosa Misi :-) | ||||
![]() |
06.01.2006 10:55 | Tapio Muurinen | ||
Linkitys ei näytä olevan aktiivinen. Toimisikohan tämä https://vaunut.org/kuvasivu.php/17249.html?kuvaus=&paikka=Riihim%E4ki&tyyppi=0&kuvaaja=701&x= |