![]() |
19.03.2008 11:21 | Tapio Muurinen | ||
Tähän kuvaan sopinee seuraava tarina. - 1920-luvulla tuli paljon työväkeä Savosta Kymijoen varren tehtaille etsimään töitä. Eräskin mies oli sellaisella työnhakumatkalla. Rahat riittivät vain junalippuun Myllykoskelle. Hän meni tehtaan konttorilta nöyränä kysymään josko töitä löytyisi (Myllykoski kuullui tuolloin patruuna Rudolf Waldenin laitoksiin). Ensimmäiseksi mieheltä kysyttiin, kuulutteko suojeluskuntaan. Rehellisenä hän vastasi, "en kuulu". - "No menkääpä Inkeroisiin kysymään, josko siellä ottaisivat teidät töihin". - Mies käveli rataa pitkin n. 10 km Inkeroisiin Tampellan tehtaan konttoriin, jossa samanlaiset kysymykset. Nyt mies vastasi "kyllä kuulun". - No menkäähän sitten tuonne Myllykoskelle kysymään, siellä ottavat teidät varmaan töihin. | ||||
![]() |
17.03.2008 21:34 | Tapio Muurinen | ||
Onkohan kuvalla ja kuvalla https://vaunut.org/kuvasivu.php/31483 jotain yhteistä? | ||||
![]() |
16.03.2008 23:22 | Tapio Muurinen | ||
"Hiekkamyrskyä" katsellessa ajattelin samaa. Tässä on kuitenkin lämmin kevätilta, ja kaikki ikkunat ovat kiinni (tarkoituksella?); vai onko yksi auki, vai roskako lienee? Rungon seisakkeella vielä Lättähatut pysähtelivät. Rungon kautta kulki vanha tie Viipuriin, eli Suuri Rantatie, eli Kuninkaantie. Jos ei aivan tuosta ylikäytävän kohdasta? | ||||
![]() |
16.03.2008 20:35 | Tapio Muurinen | ||
Vuokralainen oli täällä vajaan vuoden, mistä suurimman osan Kouvolassa. 1959 lopulla se oli Tampereella kuukauden verran ns. vetureiden kolmimaaottelussa. Tätä käytettiin pääasiassa tavarajunissa, koska höyrunantoa ei ollut. Lienee ollut aika epätaloudellinen, tarkkoja tietoja ei annettu. Kai tietoisesti siitä syystä konstruktio oli halpa. Muutaman kerran se oli sellaisessa junassa Kv-Pm välillä, jossa oli paljon pysähdyksiä ja odotuksia. Kulutus oli kaksinkertainen vertailtaviin. Vuoro muutettiin takaisin höyryvetoiseksi. Lisäksi heikko jousitus ei sopinut silloisille radoillemme. Varsinkin keväällä roudan sulaessa tuli paljon seisontapäiviä. Myöskään hydraulisen vaihteiston öljypumppu ei kestänyt - Veturi oli tosin protomalli. Veturin mukana tuli insinööri ja neljä asentajaa, josta yksi asentaja oli koko ajan "lähettyvillä". Veturihan oli tehokas ja nopea, 2x1000 hv, 140 km/t. Tuskin näitä kaikkia ominaisuuksia päästiin käyttämään. Minua "kaivellee", kävikö tämä kertaakaan esimerkiksi Kotkassa tai Haminassa? | ||||
![]() |
16.03.2008 19:54 | Tapio Muurinen | ||
Kv:n veturimies (eläk.) H.Mattila muisteli 60-lukua, että tuntui suorastaan "taivaalta", kun sai dieselveturin (Hr13) vaikkapa Kotkan reissulle. Kahvit keitettiin tietenkin mennen tullen, vaikka vatsa ei sitä olisi aina sietänytkään. | ||||
![]() |
15.03.2008 20:02 | Tapio Muurinen | ||
Juna-/luontohavainnoista pitävänä, voin todistaa rautatiekyistä itsekin. Lämmin soratukikerros on niille mieluisa köllöttelypaikka, jos vaikka junia bongailisivat samalla. | ||||
![]() |
15.03.2008 19:48 | Tapio Muurinen | ||
Tässäpä mainio työkuva. Salistakin näyttäisi jo olevan. | ||||
![]() |
15.03.2008 19:42 | Tapio Muurinen | ||
Tähän mainioon otokseen on hyvä palata. - Juna on radan tiukimmassa mutkassa, kaarresäde 500 m. Kun rataa suunniteltiin, tuota lähtöä Kotkan radasta pidettiin epäonnistuneena; tiukka kaarre ja sen jälkeen alkaa pitkä nousu, joka voi olla liukaskin ajoittain. Tämä oli jonkinlainen suunnittelukompromissi; jostain se lähtö oli tehtävä pienimmillä "vahingoilla". Muistaakseni vain kolme rakennusta jouduttiin purkamaan Ylänummelta ja sopukaupoilla pärjättiin, vaikka laulajapoika T.Kansan isä (varmaan eräät muutkin) sanoivat jämerän mielipiteensä. Oikeastaan tässä on jo tultu omaa rataa pari kilometriä. Haminan rata on rinnan Kotkan radan kanssa n. 1,5 km Juurikorvesta, jonka jälkeen Kotkan rata kääntyy Tavastilaan ja Hamina jatkaa tähän kaarteeseen jne. Kuvaan on käytännössä mahdotonta saada koko junaa. Aina jää piiloon 15-20 vaunua, sillä alkupää sukeltaa jo Tavastilantien sillan alle. Seuraava vaihe sillalta voisi näyttää tällaiselta https://vaunut.org/kuvasivu.php/20862 | ||||
![]() |
14.03.2008 22:33 | Tapio Muurinen | ||
Se ei ole tyhmä, joka kysyy, enkä minä ole viisas, mutta ensimmäiset Sr12:t sijoitettiin Helsinkiin 1965-66 nimenomaan henkilöjunien vetotehtäviin; paikallisjunat ja kevyet pikajunat. Vuosista en mene täsmälleen sanomaan, mutta idän suunnalla veturia näkyi noihin aikoihin esim. H15/16 (Hk-Kv), ja P13/14 (Hk-Kta). Miten lie Tampere ja Pori? (Käyttäjä muokannut 14.03.2008 22:34) | ||||
![]() |
14.03.2008 20:06 | Tapio Muurinen | ||
Auts! Kolahti, mutta ei käynyt kipiää. Tällaisessa maisemassa voisi odotella junaa vaikka tuntikausia. | ||||
![]() |
14.03.2008 20:03 | Tapio Muurinen | ||
Näyttää vanha satama jo kovin hiljaiselta. Kymmenkunta vuotta aikaisemmin olisi möljä ollut täynnä laivoja; laiturilla vaunuja ja ulos menevää tavaraa. - Tästä sai aina näyttäviä kuvia https://vaunut.org/kuvasivu.php/31985 | ||||
![]() |
14.03.2008 13:45 | Tapio Muurinen | ||
Milloin lienee se Nummen soraraide (lähtö Kupittaa It. jälkeen Turkuun päin) jo purettu. Penkkaa oli vielä 1970-luvulla jäljellä, mutta se katkesi viimeistään Pispalantiehen. Parhaiten sen muistan muutamasta romuautosta, jotka oli pukattu siitä alas, l. "asia hoidettu". Se oli myös yleinen polunpohja. Varmaankin se raiteenpätkä, n. 0,5 km, on ollut aktiivikäytössä 1900-luvun alkukymmeninä. Tuskin tänäpäivänä saisi ympäristölupaa soranottoon kirkkoharjusta. - Kuvaan https://vaunut.org/kuvasivu.php/31013 taustan rakennusten eteen sen vanhan ratapohjan sijoittaisin. | ||||
![]() |
14.03.2008 10:13 | Tapio Muurinen | ||
Samaa mieltä, hyviä dokumenttejä KSR:n kulmilta. Vaikka paljon tuli maisemissa liikuttuakin ensin riiuureissuilla, sittemmin anoppilassa, ei junien kanssa tullut kohtaamisia esimerkiksi tuossa takana Karhunsalmen yhdistetyllä rautatie-/maantiesilla kuin muutaman harvan kerran. Saati, että kamera olisi ollut mukana. | ||||
![]() |
14.03.2008 10:00 | Tapio Muurinen | ||
Ja junastakin on tullut meluhaitta! Vaikka eihan ne enää edes metelöi. (Käyttäjä muokannut 14.03.2008 10:01) | ||||
![]() |
14.03.2008 09:58 | Tapio Muurinen | ||
"Lievästi" on maisema muuttunut. Vain horisontti, talojen kulmat vasemmalla ja ratalinja ovat paikoillaan. | ||||
![]() |
14.03.2008 09:53 | Tapio Muurinen | ||
Muistaakseni tuossa vielä 1970-luvun alkupuolella ajettiin 70:ä. Tuota taulua ei silloin ollut https://vaunut.org/kuvasivu.php/23219 Sen takia se hyppäsi silmille. Muutamia muitakin samanlaisia kuvia on noilta ajoilta. | ||||
![]() |
14.03.2008 09:42 | Tapio Muurinen | ||
Niitä KymItR:n junakuljetuksia alkaen Haminan satamasta ei tainnut olla kovin montaa. Nuorempi Muurinen muistaa yhden, kun hän oli kuskina Riihimäkeen. | ||||
![]() |
13.03.2008 14:11 | Tapio Muurinen | ||
Aivan niin, ratahan oli olemassa jo paljon ennen noita taloja. Joku vieras saattoi kysyä isäntäväeltä, että eikö teitä häiritse, kun astiat kaapissa kilisee. Silloin isäntä/emäntä vastasi, ettei ensinkään. Vasta sitten alettaisiin huolestua, jos ne ei kilise. - Tuolta junan peräpäästä lähti kaartamaan vielä soraraide oikealle siihen monttuun Kaarinan kirkonmäen juureen, johon 1970-luvulla Ikituuri-Center pystytettiin. | ||||
![]() |
13.03.2008 09:32 | Tapio Muurinen | ||
Tuota Sn 50 rajoitusta katselen. Olikohan se tilapäinen rajoitus, vai tuliko esim. lähiasutuksen vaatimuksesta? | ||||
![]() |
12.03.2008 21:19 | Tapio Muurinen | ||
Tuttu polku, jota myös tuli paljon käytettyä. Sitä vahtitupaa näkyy tuossa oikeassa reunassa https://vaunut.org/kuvasivu.php/22751 Olisiko säilynyt niinkin myöhään? | ||||
![]() |
12.03.2008 13:42 | Tapio Muurinen | ||
Kun raskas rautamato vääntäytyy tiukkaan mutkaan, on se vaikuttavan näköistä; tässä tapauksessa myös kuuloista, kun Sr1-pari taistelee kitkavoimia ja maan imua vastaa. Jännä ajatella, että ollaan vasta maaliskuun alussa. Kesäkelillä tällaista kuvaa ei saisikaan. Varmaan tuo radanvarsi on jo aika peitteinen verrattuna aikaan parikymmentä vuotta sitten https://vaunut.org/kuvasivu.php/20861 Kaikenkaikkiaan komea kuva, johon vielä subjektiivinen + henk.kohtaisista syistä. | ||||
![]() |
11.03.2008 21:56 | Tapio Muurinen | ||
Tämäkin kuva on tuttua F-laatua, jossa yksityiskohtien tarkkailua voi miten kuten harrastaa vain kuvan keskialueella. Laidat ovat mukavan pehmytpiirtoisia. Noin kaksi vuotta myöhemmin T7514 samalla ylikäytävällä hieman eri kulmasta https://vaunut.org/kuvasivu.php/41709 Sieltä löytyy myös jatkolinkki koko maisemaan. (Käyttäjä muokannut 11.03.2008 21:57) (Käyttäjä muokannut 11.03.2008 21:59) | ||||
![]() |
11.03.2008 21:42 | Tapio Muurinen | ||
Heeii poijjaat, pois turha sarkasmi! Tämähän on Kiinassa uutena veturina. 2306 tuli minulle erityisen, hm, miten sen nyt sanoisi... Edellisenä syksynä poljin koulusta kotiin, jouduin ajamaan kilpaa tämän kanssa ehtiäkseni Poitsilan sillan alle, mutta en ehtinyt, koska T7511 tuli liian kovaa (Riston kanssa olisi ollut toisin). Se olikin tästä ensimmäinen havaintoni. Kevättalvella 1964, kun illat alkoivat valostua, ja Felicalla saattoi yrittää kuvata, on 2306 ensimmäisessä Hr13-kuvassani https://vaunut.org/kuvasivu.php/42411 Viimeisen kerran tapasimme vielä Tampereella joskus 1990-luvun lopulla. Sanoin kuljettajalle, että tällä ajetaan vielä ensi vuosituhannellakin. Jotenkin tuntui, että minua katsottiin vähän omituisesti :) | ||||
![]() |
11.03.2008 13:42 | Tapio Muurinen | ||
Suurilla "savupiipputeollisuuspaikkakunnilla" nuo hajut menivät suloisesti sekaisin. Tuli ainakin pikantti lisäaromi. Sopivalla tuulella Haminassakin sanottiin, että kylläpäs Kotka taas haisee. Haminassa oli omasta takaa vain kivihiilisavun, kreosootin, dieselin, KY5:n ja öljysataman katkut. Nuo kaikki olivat hyvin tuttuja. | ||||
![]() |
10.03.2008 19:59 | Tapio Muurinen | ||
Höötaalari soon meän kielessä. | ||||
![]() |
09.03.2008 23:58 | Tapio Muurinen | ||
Valaisinpylvään nokassa näkyy "kovapuhuja". Niitä oli joka toisessa pylväässä. Hurun taakse jää vesiviskuri 1.- ja 2.- raiteen välissä. | ||||
![]() |
09.03.2008 21:39 | Tapio Muurinen | ||
Tuo Valtterin kuvahan on melkein kohillaan. Hiukan Huru punottaa liikaa. Minun täytyy kovasti vielä opetella. - Oli nämä hiekkapintaiset laiturit vielä noihin aikohin https://vaunut.org/kuvasivu.php/44867. Kun jaksaisi muistaa, miten näitä päälystettiin. Tuo kakkoslaituri oli hiekalla vielä pitkälle 80-luvun puolelle. | ||||
![]() |
09.03.2008 11:58 | Tapio Muurinen | ||
Pitää jälleen säätää kuvausvuotta. Todennäköisesti tämä ei ole 1980-luvulta, vaan aikaisemmin, johon kalusto: pitkät helmat, puuvaunut sekä laituriauto, ynnä hiekkalaiturin jatkaminen viittaisivat. - Lisäksi tässä diassa on perin "kummalliset" värit. Kokeilin joskus Tetenalin diakehitettä, ja jonkun virheen takia n. 100 kuvaa (3 rll.) meni "pilalle". Parempi olisikin muuttaa nämä harmaasävyiksi. (Käyttäjä muokannut 09.03.2008 11:59) | ||||
![]() |
09.03.2008 11:18 | Tapio Muurinen | ||
Tuosta kuvalinkistä "sama paikka nykyään" en olisi tunnistanut paikkaa, on tämä niin muuttunut. Eikä tästä suunnsta muutoinkaan tullut maisemaia katseltua, vaikka taustan tietä lukuisia kertoja kuljinkin. Tämä on kuvattu juhannuksen aatonattona iltapuolella, joten luultavasti samana päivänä on tullut käytyä Tiutisessa. Tiepuomi näkyy olevan pystyssä, junaa ei tule vähään aikaan. Luultavsti sahallakin ollaan jo valmistauduttu junannuksen viettoon. - Tai meninhan kerran tästä yli suksilla, kun käväisin Haminasta jäätä pitkin hiihtoloman aikaan. | ||||
![]() |
07.03.2008 13:42 | Tapio Muurinen | ||
Ennen puhuttiin "onnistuneista" kuvista. Tämä on eräs niistä. Valotus sattui nappiin. Ei tainnut olla vielä valotusmittariakaan matkassa. Filmi oli joku Ilfordin hidas ja hienorakeinen, muistaakseni 100 ASA:aa tai vain 50 (näkyisi negan reunasta). Itse kehitetty Rodinalilla. Skannasin "hyvälla" filmiskannerilla. Varmaan vähän on kurvia pitänyt säätää. Mutta esimerkiksi vedostettaessa vaikkapa normaalisävyiselle paperille, kuva on sävykäs ja täyteläinen. Pidän itsekin kuvasta hyvin paljon. | ||||
![]() |
07.03.2008 10:52 | Tapio Muurinen | ||
Tällaiset vanhat kuvat palauttavat tapahtumia mukavasti mieleen. Toisena pääsiäispäivänä päätin lähteä Kouvolaan kuvailemaan noin vuoden vanhalla kinofilmipokkarillani, Minolta A5:lla. Nousin Haminassa aamupäivän Lättähatun kyytiin. Kouvolan varikolla oli pääsiäisen takia "melkein kaikki kotona". Nuoresta poikasesta tuntui jännittävältä ja juhlalliselta kierrellä varikkoalueella. Veturit pihisivät ja tussahtelivat, ne elivät. Tallipäivystäjän kanssa oli jotain juttua kuvaamisesta. Ei hän ainakaan mitenkään kielteisesti suhtautunut. Vasemmalla näkyvä Hv3 781 oli yksi niistä Haminan tallille varastoiduista noin kymmenestä veturista, jotka viettivät siellä pari talvea ja välikesän 1965-1966. Tämä otettiin vielä ajoon keväällä 1966, kuten viisi muutakin. Loput poistettiin liikenteestä, ja niitä alettiin purkaa jo Haminassa. | ||||
![]() |
06.03.2008 23:48 | Tapio Muurinen | ||
Tuo on kyllä joku poikkeustilanne, että Kymen Huru on joutunut laskumäkeen. On varmaan varaveturitkin olleet käytössä tai remontissa. Joskus 1960-luvulla Kotkassa oli kiireaikana jopa 9 veturia kahdessa vuorossa. Onkohan tuossa kouvolan miehet "päässeet" Kotkaan päivystämään, ja ovat mielissään. Vaikka taisi joillakin kotkalaisillakin olla Huru-kortti. Antsa "virolahtelainen" varmaan tietäisi. | ||||
![]() |
06.03.2008 23:36 | Tapio Muurinen | ||
Kyllä, routaheittoa korjaavat kiilaamalla. Tuo oli sellainen väliaikainen toimenpide. Kesällä sitten uudelleen ja paremmin. | ||||
![]() |
06.03.2008 09:51 | Tapio Muurinen | ||
Samaa nimiperintöä, mutta vielä aikaisempi oli Alfan sokeritehdas, johon kutomo muutti. Seisake oli tästä https://vaunut.org/kuvasivu.php/45293 hieman oikealle. Seisake oli ainakin 1974 voimassa. | ||||
![]() |
05.03.2008 20:02 | Tapio Muurinen | ||
Mukavia tunnelmapläytyksiä Kotkasta. Heitän yhden kuvan vertailuksi https://vaunut.org/kuvasivu.php/36314 | ||||
![]() |
05.03.2008 19:56 | Tapio Muurinen | ||
Kotkan-Haminan seudulla oli ennen tapana sanoa "sehän menee niin kuin Hallaan tilipäivänä". Tämä oli 1920-30-luvulla suuri teollisuusyhdyskunta, jossa on enimmillään ollut yli 1000 ihmistä töissä. Itsekin liikuin näillä nurkilla "tietystä syystä". Eipä vain tullut juuri kuvia otettua. Moven näin kyllä usein, mutta sen "pesäpaikkaa" ei tullut selvitettyä. Nämä vanhat sellutehtaan rakennukset näkyivät kauas merelle. Tämä tiilirakennus oikealla oli kai jossain vaiheessa Kymi-yhtiön glaubersuolavarastona. Meinasin kysyä, että vieläköhän ovat olemassa. - Vastaus näkyy yllä. | ||||
![]() |
05.03.2008 10:28 | Tapio Muurinen | ||
Toinen kuva samasta paikasta laajemmalla näkymällä https://vaunut.org/kuvasivu.php/31011 | ||||
![]() |
04.03.2008 17:26 | Tapio Muurinen | ||
Matkustin keväällä ja kesällä 1980 usein tätä väliä Kouvolaan. Onkamossa pysähtyivät "kaikki" junat, myös EP:t. Mutta olipa sellainen kummajainen kun P4, jota tavallisesti käytin. Se ei pysähtynytkään. Kerran seurasin vaunun ikkunasta lairurilla odottanutta matkaseuruetta, jolla oli ilmeinen pyrky päästä kyytiin. Juna pyyhkäisikin ohi. - Äkkiä saattomiehen autoon ja ajamaan kilpaa junan kanssa Kiteelle tai Kesälahdelle. Dr13 pisteli 120-130 km/t:ssa, no eihän auto pysynyt vauhdissa. Mainitsin asiasta konduktöörillekin, että Onkamosta näytti lähtevän auto junan perään. Mielenkiinnolla seurasin ehtisivätkö, eivät. -Saattaa olla osittain omaa mielikuvitustakin, mutta tällaiselta tilanne minusta vaikutti. | ||||
![]() |
03.03.2008 09:18 | Tapio Muurinen | ||
Olihan siinä alunperin sama ajatus, junat yläpaarteelle ja autot alas. Lieneekö ollut sitten kiire, sota painoi päälle vai raha, ehkä molemmat, että autot ja junat pantiin samaan tasoon. Tämä jäi kokonaan tiesillaksi 1945 alussa, kun kiskot vietiin muualle. | ||||
![]() |
02.03.2008 11:19 | Tapio Muurinen | ||
Löytyi kuvalle oikea päiväys vanhasta "sinikantisesta". | ||||
![]() |
01.03.2008 10:54 | Tapio Muurinen | ||
Sama paikka tänä päivänä https://vaunut.org/kuvasivu.php/45521 - Olin tässä hieman ylempänä pullonpohjatötteröni kanssa. | ||||
![]() |
28.02.2008 22:17 | Tapio Muurinen | ||
Vielä sattuu silmään Misi-Raahe rautarikastejuna, joka ajoi suoraan päästä päähän. Taytyy olla 2xSr/Sv12. Vielä poimin listalta tuon 2051/2052 Raahen koksijunan, jonka muutaman kerran näin, ja varsinkin kuulin, kun se ulvoi (Hr13) ja jytisi ohi 20 m sängyn päädystä. | ||||
![]() |
28.02.2008 22:03 | Tapio Muurinen | ||
Mukava katsella tällaisia talvisia höyrykuvia. Kevään merkkejä jo havaittavissa :) | ||||
![]() |
28.02.2008 21:56 | Tapio Muurinen | ||
Eikös tuo Masa Yardsin työmaajuna ajanut vain Piikkiön ja Pernon telakan väliä 1986-87. | ||||
![]() |
28.02.2008 21:26 | Tapio Muurinen | ||
Tämähän on se letka, jolla oli tarkoitus alkaa kuljettaa öljytuotteita naapurin puolelta. Sen takia ainakin päihin muutettiin SA3-kytkimet (muutettiinko kaikkiin, ei ole tietoa). Ensin asiasta sovittiin, sitten naapuri "ystävällisesti" kielsi näillä liikennöimisen, ja vaunut vedettiin tähän lojumaan toimettomina, kunnes ne päätettiin romuttaa. | ||||
![]() |
28.02.2008 18:54 | Tapio Muurinen | ||
Milläköhän voimalla tuota kelajunaa, ilmeisesti 5012, vedettiin? | ||||
![]() |
26.02.2008 21:32 | Tapio Muurinen | ||
Onkohan tälle Kaipiaisten jäänteelle, joka sinällään on historiallisesti arvokas rakennus, tarkoitus tehdä jotain, vai annetaanko ajan hoitaa? Jo muistaakseni 1980, kun kävin viimeisen kerran paikalla, oli noita varoituksia "ylhäältä" tippuvista tiilistä. | ||||
![]() |
24.02.2008 13:20 | Tapio Muurinen | ||
Heh, heh, hyvin ymmärtää, ettei uskaltanut. Sen meno oli sellaista ees-taas vatkaamista muutenkin. Usein Summan tehtaan radalla tuntui, että se päälle hyppää. | ||||
![]() |
24.02.2008 11:16 | Tapio Muurinen | ||
Kyllä taas tuntuu vähän "yliammutulta", jos tähän maisemaan pitää suoja-aidat rakentaa. Missä on ihmisten oma järki ja harkinta. Siirtävätkö vanhemmat kasvattajanvastuun taas yhteiskunnalle, etteivät lapset mene radalle leikkimään ja jää junan alle. Tosin oikealla puolella on jo melko suuri ja kasvava omakotialue. Eikä kenelläkään ole mitään syytä oikoa toisten viljapeltojen poikki vanhalle Ykköstielle. Selän takana on tunneli ja tuosta Ohikulkutien sillasta pääsee yli. Ymmärrän hyvin tilanomista-laivanvarustaja-ym. H:n kannan asiaan. | ||||
![]() |
24.02.2008 10:57 | Tapio Muurinen | ||
Tommi: Minulla ei ole näistä "linjakuvia". Ei kai näitä linjalle pantu muun liikenteen tukkeeksi, kuin syystä. Jotain järjestelyjunia varmaan jossain päin on ajettu Vv13:lla lyhyillä väleillä. Esimerkkinä muistelen vaikkapa Pietarsaari-Pännäinen makuuvaunujunaa 1960-luvun lopulla. Varmaan Haminankin suunnalla Vv14:llä on vaunuja perässä vedetty Hamina (kpi) - Salmenkylä - Hillo (eli linjalla n. 10 km), mutta omia havaintoja minulla ei ole. - Erikoisuutena voisi mainita pitkistä linja-ajoista virkamieslakon aikana maaliskuussa 1963, kun Kaipolasta Hilloon ja Myllykoskelta Kotkaan ajettiin paperijunat tehtaitten omilla Move:lla, eli näillä samoilla vehkeillä. | ||||
![]() |
24.02.2008 10:41 | Tapio Muurinen | ||
Simo: Tämä Hamina-Inkeroinen oli vain yhdysjuna Kotka-Kouvola -henkilöjunille. Niitä kulki muutama vuoro enemmänkin, kuin Haminan välillä. Vain yksi vuoropari päivässä ajettiin edestakaisin Kouvolasta Haminaan. Samalla kalusto vaihdettiin. (Näin 1960-luvulla, kun Lätillä Haminaan ajettiin) |