![]() |
07.02.2007 20:50 | Tapio Muurinen | ||
Jos toisista kuvista yrittää saada muistille tukea, niin kuva voisi olla vielä vähän matkaa tämän junan etupuolelta https://vaunut.org/kuvasivu/31013 Kuvaajan selän taakse jäävät Kupittaan liikennepaikkamerkki ja toisella puolella ollut AGA:n valoesiopastin. Lisäksi jo rispaantunut varuskunta-alueen aita on jo loppunut ja vasemmalla alanurkassa näkyvä polku oikaisee Arvidsoninkadun päähän PV:n vaihdetta en enää muista 1970-luvulla olleen, mutta heti Aurajoen sillan jälkeen lähti teollisuusalueelle l. vastakkaiselle puolelle (oikealla) raide, joka näkyy aidan ja veturin välissä. Siinä oli välillä vaunujakin. Vatselantien alikulkuun, josta tuolloin mentiin tasossa yli, on noin 150 m (sanoisinko ?). Tämä oli herkullinen kuvauspaikka, josta on useita kuvia. Ehkä niitä vielä näkyy lisää silloin tällöin. | ||||
![]() |
07.02.2007 11:57 | Tapio Muurinen | ||
Nöyränä otan oikaisut vastaa. Vuodet eivät ole vahvuuteni, jos en saa niitä jostain erityisestä tapahtumasta kiinni, hyvä jos edes oikealle kymmenelle sattuu :-) Samalla saan kuva-arkistoa ajantasalle. Säädetäänpä taas kerran. | ||||
![]() |
07.02.2007 11:16 | Tapio Muurinen | ||
Voi olla, että olen vielä vähän etusessa. Dian reunassa ei ollut merkintää kuvausajankohdasta. Päättelin näin eräistä asiosta. Joka kesä kävin tässä uskollisesti, niin kauan kuin se oli mahdollista. Esim. tämä kuva https://vaunut.org/kuvasivu/31223 on otettu taustalla näkyvällä laivapurkaamolla. | ||||
![]() |
06.02.2007 22:53 | Tapio Muurinen | ||
Tuli ikäänkuin vastapainoksi tuon sinun pakkaskuvasi kanssa (joka on hieno reaaliaikainen kuva). - Tarkemmin en osaa määritellä, mutta jostain näiltä paikkeilta nykyinen Helsingin tie sukeltaa radan ali. - Tämä kuva oli sikäli hankala tapaus, että Agfacolorin nega oli muuttanut pahoin värejä. Oikeastaan koko kuva piti "rakentaa" uudelleen. | ||||
![]() |
06.02.2007 22:00 | Tapio Muurinen | ||
Niin, se ensimmäinen tapaamisemme oli 1963. | ||||
![]() |
06.02.2007 21:56 | Tapio Muurinen | ||
Vaikka veturimiehet eivät näiden perään haikailekaan, niin sallittakoon se meille ikuisille "pikkupojille". Kun ensimmäisen kerran tällaisen näin uutuuttaan kiiltelevänä saapuvan tavarajunan keulassa Kouvolasta Haminaan, niin jättihän se ikuisen jäljen. Kaikki nämä tuli parin seuraavan vuoden aikana pongattua ja vihkoon merkittyä, useimmat kameran linssin eteenkin pääsivät vuosien kuluessa. - No, eipäs päästetä nostalgioita liikaa valloilleen... | ||||
![]() |
06.02.2007 21:36 | Tapio Muurinen | ||
Mukava nähdä kuvia konehuoneen puoleltakin. Se on varmaan aika ahdas, jos vertaa vaikka Dr12:een; ja melu ajon aikana huumaava. Eihän siellä ollut suotavaa edes olla, muuta kuin käydä pakkotilanteessa, ja hyvät kuulosuojaimet korvilla. Oliko se silloinkin rajoitettu muutamaan minuuttiin korkeintaan? | ||||
![]() |
06.02.2007 21:26 | Tapio Muurinen | ||
Kytkimiä alettiin muuttaa noin 1985, kun idän raskaita junaia alettiin vetää perivedolla. Aluksi muutetiin tätä varten 10 veturia. Samana vuonna valmistuivat sarjan viimeiset, jos 3111:tä ja 3112:ta ei huomioida. Viimeiset vaihdot tehtiin 1988. | ||||
![]() |
05.02.2007 20:39 | Tapio Muurinen | ||
Korjaus omaan kommeenttiini sikäli, että matkat tehtiin alkuvuodesta 1918, kuten Juhani mainitsi. Ensimmäisen, Helsingistä lähteneen junan veturina oli vasta edellisenä vuonna valmistunut tämä 609, joka otettiin matkaan Viipurista. Junan päällikkönä oli vek. Jaakko Rahja. Velimiehet, ensin Jukka, haavoittumiseensa saakka, sitten Eino olivat suuren asejunan päällikköinä Venäjältä Suomen punakaartilaisille. | ||||
![]() |
05.02.2007 20:13 | Tapio Muurinen | ||
Tässähän on paljon muitakin mielenkiintoisia elementtejä. Paitsi lapsen ihmettelevä poseeraus, Raunistulanmäen silhuetti on tutun näköinen vielä tänäänkin, kilometritolppa 198 keskellä siltaa ja tuttu sillan kansirakenne. Mutta itse silta on vielä vanhaa mallia. Alla olevat ristikkojänteet uusittiin levypalkeiksi kolme vuotta myöhemmin (1955). Ne ovat edelleen Suomen pisimmät levypalkit, 34 m. Suurena apuna sillan uusimisessa olivat vasta hankitut Ardelt-höyrynosturit. | ||||
![]() |
05.02.2007 11:48 | Tapio Muurinen | ||
.., mutta käytännöllistä :) | ||||
![]() |
05.02.2007 09:00 | Tapio Muurinen | ||
Historian lehtiä on kiinnostava selata, vaikkakin erillisinä tapahtumina - kytkentä tämän 609:n kautta. Kuten Juhani mainitsi, Venäjä myi Suomelle leipäviljaa, joka käytiin hakemassa kolmella junalla 1917-1918. Pisimmät matkat ulottuivat Uralin taakse. Lapsuudesta Haminassa muistan veturinkuljettaja Kalle Topias Laaksosen, "Kala-Kallen", joka kuului erään junan miehistöön. Erään toisen haminalaisen veturinkuljettajan poika kävi haastattelemassa kasettinauhurille Kalle Topiasta noilta matkoilta. Minulla oli siitä kopio vielä kymmenen vuotta sitten, mutta etsinnöistä huolimatta en ole sitä enää löytänyt, mitä nyt kovasti harmittelen. | ||||
![]() |
05.02.2007 08:30 | Tapio Muurinen | ||
Lämpimänä vuodenaikana oli hiljaisessa vauhdissa yleensä sivuikkuna auki, josta oli hyvä tähystää, esim. vaihtotyöt. Talvella ikkunan edessä käytettiin joskus "erkkeriä" suojana. Matka-ajossa harvemmin roikuttiin ikkunassa, sillä hytin etuseinässä, kattilan vieressä on kapea pystyikkuna, josta tähystettiin. Tosin ulkokaarteessa kattila esti näkyvyyttä kovin pitkälle, mutta myös lämmittäjä tähysti omalta puoleltaan, silloin kun omilta töiltään kerkesi. | ||||
![]() |
05.02.2007 08:19 | Tapio Muurinen | ||
"Matkaneuvojamme" O.K. antoi hyväksytystä ajonäytteestä diplomin allekirjoituksellaan. Se on edelleen tallessa :) | ||||
![]() |
05.02.2007 08:16 | Tapio Muurinen | ||
Olisin varmasti huomannut 1033:n (kurssijunamme paluuveturi Haminasta 1969), jos olisi ollut maisemissa sillä hetkellä. 776 oli tallilla lämpimänä. Olisiko juuri silloin ollut varoventtiilin säätö menossa tms? | ||||
![]() |
04.02.2007 11:31 | Tapio Muurinen | ||
Aina mukava nähdä kuvia "vanhasta" Kotkasta. Vielä tuolloin Kotkassa tuli käytyä harvemmin; meripäivät oli pakollinen, tai sitten piti olla muu tärkeä syy. Pelkkä kuvausreissu ei ollut riittävä, mitä nyt voi vain harmitella. Kuva taitaa olla Kantasataman itäpäästä, koska Miljoonamöljän nostureita näkyy taustalla. Hiiltä on purettu laivasta suoraan Hdk-vaunuihin, joita Kana siirtää/työtää ylemmäs. Tämä sataman osa on hiljentynyt jo kauan sitten, koska laiturisyvyys on aika matala eikä muutenkaa sovellu nykyisille lastausmenetelmille. Miljoonamöljässä on vielä toimintaa, mutta suurin osa tavarasta kulkee Mussalon ja Hietasen kautta. | ||||
![]() |
04.02.2007 10:59 | Tapio Muurinen | ||
Harvinaisempaa oli, että vaunun kylkeen maalattiin logo. Tämäkin oli sellainen pelkistetty malli. Kaikenkaikkiaan niitä on näkynyt kymmenkunta versiota eri paikoissa. Tässä aika hyvä valikoima http://www.junatoimisto.net/?sivu=vrlogojuttu | ||||
![]() |
03.02.2007 20:39 | Tapio Muurinen | ||
Nuo ensin mainitsemasi lähtöajat olivat oikeat. Lapponia lähti illalla Helsingistä ja aamulla Oulusta, Polaria toisinpäin. 1980-luvun loppupuolella, kun matka-aika oli vajaan tunnin lyhyempi, Oulusta lähdettiin myöhemmin ja saavuttiin Helsinkiin aikaisemmin. Tämän kuvan yhteydessä oli aika paljon juttua https://vaunut.org/kuvasivu/17900 | ||||
![]() |
03.02.2007 11:33 | Tapio Muurinen | ||
Noista suojalaseista tulee aina mieleen Renoirin elokuva "Ihmispeto": Jean Cabin hurjana veturinkuljettajana; hiilenpölynen naama ja valkoiset silmänympärykset. - Suojalaseja käytettiin mielellään myös kessu- l. turvevetureissa, kun ajettiin tenderi edellä - ymmärrettävistä syistä. | ||||
![]() |
02.02.2007 23:37 | Tapio Muurinen | ||
Rytmi-Riihi oli maalattu isoin valkoisin kirjaimin ladon seinään, joten junamatkustajillekaan ei jäänyt epäselväksi, mikä paikka oli kyseessä. - Kouvolan Risto on lähtenyt käymään kylässä ja päässyt sepelin vetoon. Vasta noihin aikoihin Riihimäen - Kouvolan välin peruskorjaus alkoi olla valmis, sekä sepelöity ja kiskotettu K54:lla. | ||||
![]() |
02.02.2007 23:18 | Tapio Muurinen | ||
Kiitokset Artolle ja Kimmolle. Noihin aikoihin tuli usein pyörittyä Kotkassa, mutta nuo Motit ja Lätät olivat niin tuttuja, ettei niihin kummemmin tullut kiinnitettyä huomiota. Nyt vasta asia kiinnostaa, ja sen takia kysyin. Jäi myös mieleen heikot iltayhteydet Kotkan ja Kouvolan välillä. Useimmiten oli käytettävä linja-autoa, niitäkin kulki harvoin tai sopimattomasti junien kanssa. Yöjunayhteydet Kouvolaan/-sta olivat tosi heikot. Ilmeisesti jo silloin huonoilla liityntäyhteyksillä oli tarkoitus ajaa paikallisliikenne vähitellen alas. Vuodet olivat henkilöautoliikenteen vahvaa nousukautta. | ||||
![]() |
02.02.2007 22:52 | Tapio Muurinen | ||
Pannaan nyt vaikka tähän - Aivan mielettömän hieno kuvasarja Riihimäeltä hyvien selostusten kera - Isot kiitokset. Samoihin aikoihin Ri tuli minullekin tutuksi kesäisillä junamatkoilla Turun puoleen, tosin useimmiten vaunun ikkunan läpi tai joskus junaa vaihdettaessa. Ri vaikutti silloin eläväiseltä ja monipuoliselta risteysasemalta, mitä se vielä silloin olikin. - Kerro vielä ensimmäisen kamerasi merkki, millä näin hienoja kuvadokumentteja olet taltioinut. | ||||
![]() |
02.02.2007 21:07 | Tapio Muurinen | ||
Tyypillistä, mutta varmaankin ajan kultaamia muistoja :) | ||||
![]() |
02.02.2007 20:51 | Tapio Muurinen | ||
Vieläköhän Dm4:lla ajettiin 1972 puolella? Olisi mielenkiintoista tietää? Ainakin 1971 oli vielä joku vuoro Kouvolasta Kotkaan. Tällä välillä ajettiin 1960-70-luvulla välillä kaikki vuorot Dm4:lla, ja välillä Dm7:n kanssa sekä että. Olisiko kenelläkään aikataulua esim. 1971/72, kuinka Kotkan vuorot oli merkitty? Tosin ne eivät välttämättä enää aina pitäneet paikkaansa. - Turkuun kai tämäkin 1620 oli matkalla, jonne lajikumppaneita jo aikaisemmin kerättiin, mutta romutettiinko nämä Dm4:t myös Turussa vai jossain lähialueella? (luultavasti ei Turussa). | ||||
![]() |
02.02.2007 20:36 | Tapio Muurinen | ||
Turkuun kerätiin näitä "Motteja" juuri noihin aikoihin, vai olisiko olleet muutenkin Turkuun sijoitettua vetokalustoa. Niitä oli 3-4? Omissa kuvissani on hylkyletkassa 1617:n lisäksi lisäksi ainakin 1614 ja 1601. Ei kestänyt kauaakaan, kun "pikku-pojat" keksivät nämä ja kivittivät ikkunat rikki. | ||||
![]() |
02.02.2007 20:29 | Tapio Muurinen | ||
Onkohan kuvassa nuori Herra "jtt"? Vieläkö Sinun aikanasi piti aloittaa ura konepajakoulun kautta? | ||||
![]() |
02.02.2007 11:36 | Tapio Muurinen | ||
Monet ristikkosillat jouduttiin muuttamaan sähköistyksen takia, eli yläpaarteet piti korottaa. | ||||
![]() |
02.02.2007 11:23 | Tapio Muurinen | ||
Omaa mielikuvitteluani: Juna vekslailee Matkaselässä, ottaa lisää vaunuja ja tulee Niiralaan. Puiden määränpäänä on Uimaharju. | ||||
![]() |
01.02.2007 20:27 | Tapio Muurinen | ||
Kiitos jälleen ajankohdan tarkennuksista. Olisin haarukoinut tämän 1968-70, mutta mitä todennäköisimmin -68 on oikea. Tuo iso puurakennus torneineen ja useine kattokolmioineen katosi joskus 1970-luvulla; taitaa ainakin tässä häämöttää Gb:n takaa https://vaunut.org/kuvasivu/28827 , mutta on jo 1980 kadonnut https://vaunut.org/kuvasivu/18424 Kaipa se sai väistyä keskusohjaamon tieltä, joka rakennettiin tontille 1976. - Simo kyseli tuosta matkatavaravaunun loppuopastelevystä; kyllä se sellainen on. | ||||
![]() |
01.02.2007 01:02 | Tapio Muurinen | ||
Tuttuja elementtejä kuvassa, kuten nuo suuret konepajarakennukset oikealla; Kalarannan Konepaja -> Wärtsilä -> Kotkan konepaja. Kuva näyttää vanhemmalta kuin 1931 jälkeen otetulta, jolloin Kotkantien silta ratapihan yli valmistui. Olisiko tuossa ollut aiemmin tällainen vanha silta, ehkä osittain puurakenteinen? Ei oikein saa selvää. Rautatieasema jäisi heti vasemmalle, kuvan ulkopuolelle, jos vuosiluku niin edellyttää. | ||||
![]() |
01.02.2007 00:37 | Tapio Muurinen | ||
Ajankohdan saisi jotenkin kiinni, koska Virastotaloa parhaillaan rakennetaan. Nuo vaunut olivat tuossa kauan, vuosia. Ne olivat "klapivaunuja", joissa säilytettiin polttopuita vaunujen kamiinoihin. Silloin niihen ei kummemmin tullut kiinnitettyä huomiota - Ja Moskovan juna onkin mieluummin raiteella 4. | ||||
![]() |
01.02.2007 00:25 | Tapio Muurinen | ||
Pannaan nyt vielä kertauksena. Tämä oli sen "rautakanavan" toinen pää, kun Saimaan kanava oli pois pelistä sotien jälkeen vuoteen 1968. Toinen pää oli Haminassa, Hillon Lakulahdessa. | ||||
![]() |
31.01.2007 19:35 | Tapio Muurinen | ||
Jo vain. | ||||
![]() |
31.01.2007 19:32 | Tapio Muurinen | ||
Lietmajärven - Kotskoman väli valmistui 2001 pitkällä aikataululla. Se lienee ollut alunperin jonkinlainen strateginen hanke, mutta sitten aika ajoi siitä ohi ja aikataulu venyi. Useita vuosia meni, ettei siellä tapahtunut juuri mitään. Rahoitusta ei tullut, välillä sotilaitakin oli lapiohommissa. NL:n hajottua Venäjän valtio ei myöskään ole pitänyt asian kanssa kiirettä. Omaakin yhtiötä siihen on ollut suunnitteilla. | ||||
![]() |
31.01.2007 19:18 | Tapio Muurinen | ||
Suuressa maassa ei ole oltu kovin tarkkoja. Jos lovipyörä lonksuttaa, niin antaa lonksuttaa, pahasti kuluneta pyöriä, tai jos jarruletku vuotaa, niin tehokas kompressori pystyy pitämään painetta, jne. On toki parannusta tapahtunut koko ajan sielläkin. | ||||
![]() |
31.01.2007 09:11 | Tapio Muurinen | ||
Tietäisikö Jorma tai joku muu, oliko näissä isoissa vesitorneissa omaa vedenlämmitystä, vai oliko vaihtuvuus niin suuri, ettei jäätymisvaaraa ollut kovillakaan pakkasilla? Pohjoisen pienemmissä vesitorneissa oli oma keskuslämmityskattila. | ||||
![]() |
31.01.2007 09:01 | Tapio Muurinen | ||
Pitäisiköhän tuohon laittaa käyttöohjeet: Kahva on tarkoitettu lähinnä miesasiakkaille istuinosan ylösnostamista varten. | ||||
![]() |
30.01.2007 23:56 | Tapio Muurinen | ||
Raahattiinkohan nämäkin ensin Hyvinkäälle odottelemaan lopullista tuomiota? 1970-luvun alussa näitä säilytettiin Kouvolassa käytästä poiston jälkeen. 1621 on jossain kuvassa yhdessä 1604:n ja 1606:n kanssa jo työnsä tehneenä Kv:n varikolla. | ||||
![]() |
30.01.2007 23:35 | Tapio Muurinen | ||
Mukavaa, että laitoit "Pulla-Hurusta" tämän sarjan, vaikkakin jo työnsä tehneenä. Eihän näitä liiemmälti kuvissa ole paistatellut. Jonkin matkan sain näidenkin vetämissä pikajunissa Helsingin - Turun välillä matkustaa. | ||||
![]() |
30.01.2007 23:28 | Tapio Muurinen | ||
En tiedä, mutta jos arvata saa, niin siitä lähti vivut tai vaijerit päävalonheittimelle, jota voitiin vähän säädellä. | ||||
![]() |
30.01.2007 10:16 | Tapio Muurinen | ||
Merkillisiä nuo liike-elämän lait. Miljoona tonnia jää kerralla pois. Sitten kun Kokkolan transitoliikennekin siirtyy vielä Muurmanskiin, niin avot. | ||||
![]() |
29.01.2007 23:36 | Tapio Muurinen | ||
Kaunis kuva. Puuttuu vain noin 8 matkustajaa, jotka nousevat pian saapuvaan henkilöjunaan, asemamies kärryineen ja Hajalan nimikyltti pääoven yläpuolelta. | ||||
![]() |
29.01.2007 22:19 | Tapio Muurinen | ||
Kovasti ollut liikennettä vielä tuolloin, koska kiskot ovat noin kiiltävät. Ajattelin jopa vielä aikaisempaa ajankohtaa henkilöliikenteen ajoilta, 1968 saakka. | ||||
![]() |
29.01.2007 22:03 | Tapio Muurinen | ||
Yleensä toimi; silloin läpi meni hyvin lompakot ja tekaritkin (=tekohampaat). Jos putkeen oli survottu WC-paperirulla tai Stetson, silloin toimi huonommin. | ||||
![]() |
29.01.2007 14:56 | Tapio Muurinen | ||
Vähän haikeaa, kuin vanha kaveri. - 1964-66 nuorena poikana pidin havaintokirjaa Haminassa kävijöistä. Tämä oli eräs useimmin siellä käyneistä. Monia muitakin mukavia muistoja 1082:een liittyy. | ||||
![]() |
29.01.2007 13:27 | Tapio Muurinen | ||
Lukemat ovat suuria, mutta näin on. Kaikki menee kerralla, mitä 2xSr1 tuo. Joskus voidaan ottaa vähän ylimääräisiäkin. Siirtomatkat eivät ole pitkiä, n. 2-3 km. Tämäkin kuljettajamme kertoi, että joskus on Mussalossa ollut 6000 t koukussa. | ||||
![]() |
29.01.2007 11:05 | Tapio Muurinen | ||
Pihtipudas on. Tuota pukkinosturia ei ole ollut yli 10 vuoteen. Vuodesta en mene sanomaan, mutta voisi olla 1970-luvulta. | ||||
![]() |
29.01.2007 09:47 | Tapio Muurinen | ||
Juu, on "kotkan poikii", mutta kotipesä oli tästä vajaan kilometrin päässä, kuten allekirjoittaneellakin :) | ||||
![]() |
28.01.2007 22:13 | Tapio Muurinen | ||
Pertti, tuollainen merkintä oli kaiketi harvinainen kokeilu tai "virhepainama". Heikko muistikuva on, että jossain Dr13:ssa olisi ollut samanlainen. Olisiko ollut sama maalari? | ||||
![]() |
28.01.2007 20:30 | Tapio Muurinen | ||
Kyllähän näillä liikutellaan vaihtotöissä paljon raskaampiakin reteleitä. | ||||
![]() |
28.01.2007 20:27 | Tapio Muurinen | ||
Tästä Poitsilasta on helppo lähteä näin päin, koska ratapiha viettää etelään. Joskus alkuaikoina (1950-luvulla) sattui junien karkaamisia "läpi länkien". Tämäkin juna lähti lähes itsestään liikkeelle, kun jarrut löysättiin. |