|
|
03.09.2012 01:18 | Jorma Toivonen | ||
| Älä Toni lannistu, Niilankin (sorry Niila) kuvat olivat alkujaan pienehköt https://vaunut.org/kuva/360 , mutta vuosien saatossa hänenkin kuvansa ovat kehittyneet ylivertaisiksi https://vaunut.org/kuva/76892 näille sivustoille (liian hyviä mielestäni). Monen muunkin kuvasato on parantunut huomattavasti ajan kuluessa. Minulla (ei hääviä kuvia) on pää-asia tapahtumista, ei kuvan täydellisyydestä. Mielestäni ei kannata vaihtaa tapahtuman kuvia - minkä julkaisin, se on mielestäni oikein, muiden kommenteista huolimatta (taisi mennä nuo välimerkit taas kertaalleen päin he.....tiä) | ||||
|
|
29.08.2012 01:07 | Jorma Toivonen | ||
| Vielä taisi olla tavarajunien sn60 Hy-Kr välillä, radan kunnosta päätellen? Kuvaajan suunnasta lasketeltiin alamäkeä kohti Nummelaa - nopeus saattoi olla "mitä vain" Vv15-parilla (ei nopeuden rekisteröintiä), 30-vaunuinen (1500tn) Silk-runko tuuppasi vauhtia lisää - toki vauhtia hillittiin ennakoiden jo alamäessä paljon ennen sn:n ylitystä - edessä oleva pieni nousu ennen Nummelaa laski nopeuden tulovaihteelle sopivaksi (sn50 (?) poikkeavalle, "suoralle" sn35), vasta paljon jälkeen Nummelan lisättiin vasta ruiskutusta MAN:iin - höyryajasta opittua ammattitaitoa. Vastakkaiseen suuntaan 1500tn:n junalla kerättiin nopeutta "isolla MAN:lla" (Hr12), tai pienillä MAN:eilla (2xVv15) sen minkä rahkeista löytyi jotta selvittäisiin edessä olevasta "Muijalan mäestä". Mutta yleensä tasoristeys ylitettiin max.(+) nopeudella ongelmitta, ongelmat autoilijoiden kanssa alkoivat vasta Lo-Kr välillä (yksi henk.koht. tapaaminen Volvon ja Dv12:n kanssa tasoristeyksessä). | ||||
|
|
29.08.2012 00:21 | Jorma Toivonen | ||
| Väheksymättä lainkaan Pertun muita mainioita kuvia. Vaikka kuvassa näkyy vain häivähdys Dr16-veturista niin,,, niin tämä kuitenkin vaatii poikkeuksellisen pitkän tauon kuvien selailussa ja kommentin lausunnon oikeahkon sanamuodon luomisessa - eipä taida onnistua. No, jotenkin tämä pysäyttää... | ||||
|
|
23.08.2012 19:31 | Jorma Toivonen | ||
| https://vaunut.org/kuvat/?paik=Oberwiesenthal,%20Saksa , samoilta seuduilta muutama kuva vuodelta 2006. | ||||
|
|
19.08.2012 00:41 | Jorma Toivonen | ||
| Kyllähän tämä taisi olla ainutkertainen tapahtuma. Idea siirrolle syntyi tavallisen "rivityöläisen" oivalluksesta - lyödään peräti kolme kärpästä (Dr16 siirto, -koeajo, Valtterin siirto) yhdellä iskulla. Säästetään konsernin kuluja ja raskaan koneiston suunnittelu-aikaa 2807:n koeajojen aikatauluille, sekä hinauksen toteuttamiselle Hyvinkäältä Ouluun (mitäs luulette huomioitiinko tätä millään taholla). | ||||
|
|
14.08.2012 18:54 | Jorma Toivonen | ||
| Jos nyt kuitenkin lättäjuna olisikin Lohjalla. | ||||
|
|
13.08.2012 22:50 | Jorma Toivonen | ||
| 1021:lle sattui pienehkö koneistovaurio lauantaina, jonka miehistö korjasi Riihimäen tauon aikana. Sen johdosta myös "höyrykoneen jako" sekosi ja tästä johtui ontuva käynti, sekä voimakas nykiminen. Tuo "höyrykoneen jakaminen" onkin sitten aivan oma lukunsa, harva sen taidon taitaa nykyään, ei löytyne kirjoista lukemalla, vaan se kokemus... | ||||
|
|
13.08.2012 01:14 | Jorma Toivonen | ||
| Oliko noita suojalevyjä koskaan keltaisina? Toki rusentuneita löytyi useimmiten - enemmän tai vähemmän. "Paineilman karkailuun johdoista" yleisin syy oli vaurioituneen suojalevyn - ohjeiden mukainen - "lukitseminen" paikalleen, tuon vian havannoinnin (ns. kantapään kautta) jälkeen onnistui matkan taittaminen taasen (joskus saattoi tiivistekin puuttua kokonaan), mutta aina pääsin Dm7-kalustolla omin voimin perille... | ||||
|
|
13.08.2012 00:40 | Jorma Toivonen | ||
| Ainakin vuonna 1986 näyttäisi olleen jo keltanokkainen ( https://vaunut.org/kuva/20502 ). Tämän lätän ajelut VR:llä lopahtivat vuoden 1988 kesän alettua. SRHS ry bongasi tämän ja 4207:n Oulusta suunnitellessaan yleisöajeluita Porvooseen, niinpä vaunut siirrettiin Ilmalaan 20.04.1991. Samassa kuussa suoritettiin jo ensimmäinen tilauskeikka. Liikennöinti Hki-Prv-Hki aloitettiin 11.06.1991 näillä kahdella vetovaunulla, sekä Toijalasta vuokratulla liitevaunulla 11655. Kesän 1993 alusta liikennöinti siirtyi SRHS ry:ltä juuri perustetulle Porvoon Museorautatieyhdistys ry:lle. 4211 on pysynyt keltanokkaisena käsittääkseni koko ajan, muista yhdistyksen vaunuista huomioväri on poistettu. Niin... noiden esteenraivaajien värityksestä voinee tietenkin olla kahtakin eri mieltä (kolhujen sattuessa tilalle vaihdettiin mitä varastosta satuttiin löytämään, eipä ehditty (viitsitty) vaihdokkia sutia aina keltaiseksi). | ||||
|
|
12.08.2012 00:25 | Jorma Toivonen | ||
| Mikähän lienee tuon "välikiskon" "painoluokka"? Mutta aloitetaan summittainen arvailu 700mm:stä. | ||||
|
|
10.08.2012 01:01 | Jorma Toivonen | ||
| Kiitokset pojat, hieman kavennettu rata-osuutta (alunperin Lh-Kv), eihän tuommoisia paikkoja ennen ollu tiedossakaan (Kausala, Koria, Viittamäessä "asemarakennuksessa" nimikyltti - ihailtiin vastapäisiä "taimikoita"). | ||||
|
|
06.08.2012 23:25 | Jorma Toivonen | ||
| Näpsäilen kuvia Panasonicilla (DMC-TZ1), kuvan käsittelytaitoni ovat olemattomat, ainoastaan IrfanView-ohjelman avulla olen pienentänyt kuvat sivuston suvaitsemalle tasolle. | ||||
|
|
04.08.2012 01:24 | Jorma Toivonen | ||
| Hei mutta missä on Tk3 1136???, senhän piti hoidella nuo Heinolan keikat http://www.topparoikka.net/tayttahoyrya/ . | ||||
|
|
03.08.2012 01:07 | Jorma Toivonen | ||
| Mieleeni tulvahtaa ajatus rauhaisesta lauantai-illasta (mikälie pvm:n mukaan). Valkokylkiset koivut (lehdet taustan puissa?), kaverukset viettävät hiljaista hetkeä vieretysten - ei ole kerrottavaa toisilleen edelliseltä matkalta. Pienet naksahdukset kertovat, että hengissä ollaan - huoltolämmittäjä kiipeilee kierroksellaan tarkistamaan "moppaa" ja veden riittävyyttä... | ||||
|
|
01.08.2012 19:31 | Jorma Toivonen | ||
| Vankivaunun entiselle sijaintipaikalle on rakennettu pätkä kolmikiskorataa, nähtäneenkö raiteella joskus tulevaisuudessa kapearaiteista kalustoa? | ||||
|
|
01.08.2012 19:29 | Jorma Toivonen | ||
| Kiitokset tiedoista, lisäilin ne tunnisteisiin. | ||||
|
|
30.07.2012 01:13 | Jorma Toivonen | ||
| Niilan kanssa samaa mieltä mainiosta kuvasta (nuo muut maininnat menevät hieman ohi alkeelliselta kameraharrastajalta). Mutta, mutta mieleen tulvahtavat muistot kiireettömistä "lättävuoroista", lämmin kesäinen ilta, ehtii hieman katsella maisemiakin (pari vetoa mukana - tarvittaessa onnistuu vauhdin kiristäminenkin), sivuikkuna auki, josta leppoisa ilma tulvii ohjaamoon... nautitaan kerrankin työnteosta ja seurataan viljan kypsymistä. "Tuommoinen kuuskymppiä pidetään nopeutena - hyvin ehditään (jos "S-paikoilta" tulee matkustajia hieman kiristetään, muutoin löysäillään, tarvittaessa yhteysjuna odottanee muutaman minuutin)". Tuolloin kuljettajan aikataulussa oli merkitty liikennepaikkojen välimatkat sadan metrin tarkkuudella (aiemmin jopa ajoajat minuutin tarkkudella), 5km ajoaika 8min - pari "ässää" välillä - hyvin riitää 60km/h, seuraavassa hieman kiristetään 8,5km ja 9min (75km/h), mutta seuraava etappi 9,5km:ä ja ajoaikaa annettu 14min:a, eipähän hätäillä... (eräs juna Ri-Lh). | ||||
|
|
28.07.2012 16:41 | Jorma Toivonen | ||
| Kiitokset Petri, hieman korjailtu tekstiä. | ||||
|
|
28.07.2012 01:35 | Jorma Toivonen | ||
| Tuskin löytyy kuviani videolta, olen "heikoin lenkki" Valtterin kulku-kuvissa (en kuulu lainkaan "kalustoon"). Yritän tuoda julki kiireisen kuljettajan näpsäisyjä matkan varrelta arvuutellen usein milloin missäkin kuva on napsaistu - mikäli katsojille sopinee moinen käytäntö? Ketjun viimeisenä tietenkin kuljettajan kamera, mutta ellei olisi paria Dr13:a saloihin perehtynyttä ahkeraa asentajaa olisi kuljettajan kameran investointikin turha, tuskin saisitte iloita Valtterin kulussa-olon seurannasta. Myös kiitokset Hyvinkään konepajalle, joka on järjestelyillään suonut tilat aikoinaan Dr13 2349:n kunnostukselle ja nykyiselle kunnossapidolle. Pitkä ja moninainen on ketju näilläkin kuvilla. | ||||
|
|
28.07.2012 00:45 | Jorma Toivonen | ||
| Vuonna 2008 taisi olla jalkapallon EM-kisat Itävallassa. Kisojen kunniaksi ÖBB graffitoi Taurus vetureitaan eri osallistujamaiden kunniaksi. Tämä veturi edusti Tsekkiä, 1116-sarjan veturi edusti Kroatiaa https://vaunut.org/kuva/48457 | ||||
|
|
22.07.2012 14:31 | Jorma Toivonen | ||
| Oikeassa Topi olet, noissa sarjoissa myös oli aikoinaan Hasler. Vain toisessa ohjaamossa oli kellolla ja piirturilla varustettu mittari, ja pi-i-i-itkä oli kellossa vieteri. | ||||
|
|
22.07.2012 01:16 | Jorma Toivonen | ||
| Ei taida olla aivan "aito" Hasler ( https://vaunut.org/kuva/60329 ), mutta naksahtelee rauhoittavasti kuten aito (Hr12, Sr1, Dm8-9, missähän muussa kalustossa?). | ||||
|
|
22.07.2012 00:59 | Jorma Toivonen | ||
| Nyt on osunut melkein koko kirjo Dv12-vetureita Hr1 1021:n korvaajiksi, Kouvolassa radio-ohjaus (!) reeveri 2758 ( https://vaunut.org/kuva/75631 ), Jyväskylässä radio-ohjaus (!) deeveri 2626 ( https://vaunut.org/kuva/75825 ), Oulussa vihertynyt radio-ohjaus (!) deeveri 2648 ( https://vaunut.org/kuva/76046 ) ja nyt tämä radio-ohjaus (!) deeveri 2555. Olisin olettanut, että moiseen tärkeään tapahtumaan olisi "tilattu" lähes alkuperäisen oloinen 27-sarjan "ruotsin laiva", niitähän taitanee vielä olla useampiakin liikenteessä? No, yleisöä on petetty jo kerran (kunnossa olevan Ukko-Pekan poisjäänti tapahtumista), samahan se minkälainen vetopeli Valtterin nykäisee (vaikka vihertynyt Sr2) tuon lyhyen matkan. VR:n mukaan immeiset tulevat matkustamaan ja katsastamaan ennemmin vanhoja vaunuja, kuin vaunuston vetäjää (nyt en löydä Otto Lehtipuun kommenttia Hr1:n poisjäännistä). Mitähän aikakautta tuo Dr13 2349:n edustanee Valtterin kalustossa ja miksiköhän turhanpäitten matkustelee tärkeiden vaunujen mukana? | ||||
|
|
16.07.2012 23:51 | Jorma Toivonen | ||
| Jaaha... mitähän venttiiliä noista käänneltiin? Ensin "generaattori" päälle - varovasti, etteivät mahdollisesti päällä olevat valaisimet "kärähtäneet". "Sutarin" avaus kuljettajan rullauksen ilmoituksen jälkeen..., mitähän muuta? 40-vuotta muutaman harjoittelun jälkeen, ken voisi auttaa? | ||||
|
|
16.07.2012 23:03 | Jorma Toivonen | ||
| "Haimoon laskut" on lasketeltu, Korven jälkeen hieman lisää ruiskutusta (tai jo Tyrysojan jälkeen), jotta selvitään Röykästä Kiljavalle... näinhän se muistaakseni taisi mennä? Mukava kuva Antilta vanhoista maisemista. Muuten tuolla edeltävällä Haimoon aukealla saattoi joskus sopivilla pakkasilmalla kuvitella näkevänsä heikohkoja revontulia taivaanrannalla... | ||||
|
|
16.07.2012 22:32 | Jorma Toivonen | ||
| Valtteri: oppikirjoja, jotka juuri sait. No joo, tarkemmin katsoen jotain värivirhettä saattaa löytyä, mutta ei haittaa aikoinaan monen kertaan värikarttaa tutkaillutta, vai menivätköhän nekin testit vanhasta muistista (ulkoahan saattoi senkin testikuvaston kuvat opiskella - ei montaa sivua). Saattaapi tulla vielä Valtterille Valtterista kuvia, mikäli G jaksaa juoksennella kameransa kanssa ja Kimmo huolehtia koneiden kunnosta (jotain huolestuttavaa saattaa olla odotettavissa). | ||||
|
|
16.07.2012 21:42 | Jorma Toivonen | ||
| Toki, toki Valtteri, kyllä koivun tunnistan. Mutta mitähän erikoista noissa oksissa on? Harjaantumattoman, vanhan silmäni aistimuksena ne todellakin näyttävät koivun oksilta??? Minulle tärkeintä on kuvan sanoma ja kokonaisuus - ei pikkutarkkojen yksityiskohtien suurennuslasilla etsiminen. Btw oletko opiskellut? | ||||
|
|
16.07.2012 21:18 | Jorma Toivonen | ||
| Vai niin... näin tarkkoja havaintoja pystytään tekemään kameran mallista (ja hintaluokasta) jo kuvan perusteella (-mitkä hel...in koivunoksat?). Ensimmäinen plussa Valtterille, että uskaltautuu ulos tuolla ilmalla (itse pysyttelisin sisätiloissa), toinen plussa matkustelusta Minkiölle, kolmas ja suurin plussa, että saa taltioitua tapahtuman (sade-ilmiö) näin oivallisesti (vaikkakin vain vajavaisella (?) kalustolla). Täytyneeköhän hieman harkita omien (ja Gunnarin) tavallisella, halvalla pokkarilla otettujen kuvien lisäilemistä enää sivustolle? Minusta täällä on suurempi merkitys tapahtumalla, kuin kuvan täydellisellä laadulla - saatan olla väärässäkin. Toki sivustolta löytyy myös muutaman kuvaajan "ammatillisiakin" kuvia, joita katsellessa ajan kulku häviää. | ||||
|
|
15.07.2012 01:21 | Jorma Toivonen | ||
| Tämä kalustonsiirto pälkähti "tavallisen asentajan" päähän - Valtteri on matkalla Hyvinkäältä Ouluun, miksei mukana voitaisi samalla kuljettaa konepajalta valmistunut Dr16. Matka toimisi osaltaan myös 2807:n koe-ajona - viimeiset säädöt jne., mikäli ongelmia matkalla ilmenisi, olisi Dr13-veturi turvaamassa kulkua. Hienot, uudet VR:n luomat organisaatiot varmaan vieläkin pähkäilisivät millähän junalla moinen yksilö voitaisiin hinailla Ouluun. Ei tainnut VR:n parasta ajatteleva asentaja saada montaakaan "plussa-pistettä" tililleen?? Muistaakseni jo vet.mieskurssin alkuajoilta ins. Peltonen antoi luvan ajatella omilla aivoilla tarvittaessa... | ||||
|
|
14.07.2012 01:23 | Jorma Toivonen | ||
| Vaikka tuossa onkin tuo "Raja-kyltti", niin "vanhaan hyvään aikaan", hinauksessa tuodut, vaurioituneet veturit olisi työnnelty konepajan alueelle asti (= porttien sisäpuolelle), eikä jätetty heitteille "linjalle". Kauanhkohan pariskunta olisi odotellut, ymmärtääkseni konepajalla vietetään hiljaiseloa heinäkuun ajan. Ennen ei veturimiehen kunnialle sopinut jättää tehtäviään puolitiehen - soiteltiin... odoteltiin... ellei onnistunut, tuotiin kalusto takaisin odottelemaan parempia aikoja pois mahdollisten muiden kulkijoiden tieltä (oliko tieto esteestä edes kantautunut "Kaukon" korviin - ainakaan maininta ei välittynyt Valtterin vaihtotyöyksikölle). | ||||
|
|
11.07.2012 01:44 | Jorma Toivonen | ||
| Olisikohan tuo kuormuri kuitenkin VAIN 50-luvun GAZ. Varsin yleinen tuolla vuosikymmenellä. | ||||
|
|
09.07.2012 01:10 | Jorma Toivonen | ||
| Mielestäni viher-reeveri sopii hyvin Valtterin vetäjäksi. mennään kunnolla nykyaikaan, eikä jäädä arveluttavaan puolitiehen kuten Kouvolassa https://vaunut.org/kuva/75631 tai Jyväskylässä https://vaunut.org/kuva/75825 (vanha väritys, mutta selvästi erottuvat radio-ohjaus elementit). Olisiko Oulussa ollut käyttökuntoista Dr16-sarjan veturia tähän käyttöön? Tokihan tuo Harrin mainitsema Dr12 olisi varmaan nostalgisuudellaan paljon pelastanut Oulussa pettyneen yleisön mielialaa (olisiko voittanut Hr1:n?). Mutta, mutta..., senhän omistaa nykyään täysin eri operaattori - ei sopine VR:n imagoon (tuskin suuri yleisö olisi tuota omistus-suhdetta erottelemaan - ennen VR:n veturi, aina VR:n veturi). | ||||
|
|
06.07.2012 00:53 | Jorma Toivonen | ||
| Jounia mukaellen: kauan ovat umpinaiset päätyovet olleet tässä ainoassa yksilössä. Ainakin vuonna 1988 vielä olivat normaalit ovet ( https://vaunut.org/kuva/4390 ). Lieneekö jokin kokeilu (?), varsinkin talvella saatta ajoviima jäähdyttää liiaksi paineilman tuotantolaitteita, mutta ilmeisesti ei liikaa, koska ei muita vastaavia muutostöitä ole ilmaantunut. | ||||
|
|
04.07.2012 09:41 | Jorma Toivonen | ||
| En ollut mukana, mutta jospa "vetäisin välistä", junan numero 10819. | ||||
|
|
01.07.2012 11:03 | Jorma Toivonen | ||
| Moni varmaan muistaa ensikohtaamisensa aikoinaan höyryhevon kanssa. Lapsukaisen pienen kouran ote kiristyi kiristymistään isän sormen ympärillä, tai tuli yllättävä halu piiloutua äidin liehuvien helmojen taakse. Julmetun suuri, musta, hiljaa sihisevä hirviö herätti pelonsekaista kunnioitusta pienokaisen silmissä - entäs sitten kun kuljettaja päästi tuon hevon suitset irti, koko maailman täytti mahtava jylinä sankan, kaiken alleen peittävän savupilven kera. Ehkäpä moneen osui piipusta karannut kipinä ja sytytti poltteen rautateitä kohtaan. Suuret linja-dieselit (Hr12, Hr13) vielä hieman pelottivat suurella koollaan ja jyminällään. Nykyiset sähkärit tuskin ovat huomiota herättäviä hiljaa suristessaan (saattavat jotkut yksilöt ulvahdellakin). Tämä kaikki jää uupumaan suurelta osalta nykyajan lapsia, valitettavasti. | ||||
|
|
01.07.2012 00:14 | Jorma Toivonen | ||
| Perinteiden mukaisesti noudatettiin vanhaa väritystä, mutta kuitenkin valittiin NYKYAIKAISELLA radio-ohjauksella varusteltu veturi (samoin Kouvolassa https://vaunut.org/kuva/75631 ). Varmaan olisi löytynyt 27-sarjalainen ilman tuota leveää puskinpalkkia ja lisäiltyjä kaiteita yms. - nehän matkustajajunia vetelivät 1960-luvulla (ja myöhemmin). Jos olisi nostalgiaa haluttu myös tähänkin junaan, vuokrauskohteita olisi ollut lähistöllä runsaasti: Haapamäeltä Dv15/Dv16/Tk3, Suolahdesta Tk3/Hv3. Mutta toisaalta tämähän on VR:n oma juhlajuna - ei sekoiteta muita operaattoreita toimintaan. Tuskin SUURI yleisö pystyy nykyään erottelemaan kenelle mikäkin vetopeli kuuluu (mm. lätissä usein kuulin ihastelua VR:n toiminnasta ajeluun vanhalla, kaikille tutulla sinisellä kalustolla). Voin vain kuvitella tuon 26-sarjalaisen alistuneisuutta - tuskin tulivat minua katsomaan, täällähän pyörin päivittäin. No, hoidellaan homma kotiin määräysten mukaan ja kadotaan hiljaisesti sivummalle ennenkuin "kananmunan heittely" pettyneen yleisön joukossa käynnistyy. Kimmo - älä tee vielä hätiköityjä johtopäätöksiä... |
||||
|
|
30.06.2012 23:30 | Jorma Toivonen | ||
| Muun työnsä ohessa hoiteli myös lippujen myynnin verhojen takana odottaville asiakkaille (pienillä asemilla) jne... Aikoinaan taisi olla ilmoitus tuossa lippuluukun vierellä, että myynti lopetaan xxmin:a ennen junan saapumista (varmaan kuvakin näillä sivuilla). | ||||
|
|
28.06.2012 17:34 | Jorma Toivonen | ||
| Vastaava tilanne Riihimäellä kuukautta aiemmin https://vaunut.org/kuva/75167 | ||||
|
|
25.06.2012 00:16 | Jorma Toivonen | ||
| Marraskuun sijoutuslistoista ( https://vaunut.org/kuva/43293 , https://vaunut.org/kuva/43294 , https://vaunut.org/kuva/43295 ) mm. ilmenee: 1851-1855 Hki (1851 ja 1852 Ri), 1856-1861 Kv, 1862 Sk, 1863 ja 1864 Pm, 1865 ja 1867-1870 Tpe, 1866 Ol. 1871-1874:lle ei vielä tuossa vaiheessa taidettu keksiä sijoituspaikkaa (valmitumisajankohta?). Viimeisimmät, 1873 ja 1874, olivat varustettu kaksinajolaittein - käytettiinkö tuota mahdollisuutta koskaan "tositoimissa"? Kahdessa ensimmäisessä, vuonna 1968 valmistuneessa, protosarjan veturissa miehistön havaitsema suurin puute oli nopeusaluevaihteen merkkivalon puuttuminen sähkökaapin ylä-osasta - ei edes ohjaamon sisällä olevassa "vaihteen" kääntötapissa ollut minkäänlaista osoitinta ilmaisemassa valittuna olevaa nopeusaluetta... kokeilemalla pärjäiltiin. | ||||
|
|
23.06.2012 12:32 | Jorma Toivonen | ||
| Sivuuttanee Oulun klo16;00 tietämillä kaartaen kohti itää. | ||||
|
|
22.06.2012 17:41 | Jorma Toivonen | ||
| Tällä matkalla Hr1:n ei pitänytkään olla mukana, mutta parin viikon kuluttua tapahtuvasta Oulun tapahtumasta taitanee valitettavasti puuttua... ja Jyväskylästä,,, ja Tampereelta,,, ja Turusta,,, ajaneeko edes 150-vuotisjuhlissa elokuussa Hyvinkäällä? Vanhoja perinteitä vaalien alstomin nokalle on jostain taiteltu koivun oksia - hienoa, että tapoja vielä ehditään kunnioittamaan. |
||||
|
|
21.06.2012 01:03 | Jorma Toivonen | ||
| Vaikka "paniikkitilanne" (Hr1 1021:n peruminen juhlatilaisuuksista) olikin konsernin johtoryhmällä päällä, ei kenenkään päähän pälkähtänyt määrätä vihertynyttä 26-sarjan Dv12:a vetämään nostalgiajunaa (hieman erikoisuutta tavallisen tallaajan silmiin)? Aikaahan harkintaan olisi ollut (tulihan tuo 1021:n liikennöintikieltokin varsin nopeasti "ylipäälliköltä"). Ehkä tulevaisuudessa osataan käyttää jo hyväksi VR:n vihertyneitä arvoja poikkeustilanteissa (Dv12, Dr16) - hieman harkintaa myös konsernin yläpäähän... | ||||
|
|
20.06.2012 14:38 | Jorma Toivonen | ||
| Hyvin piti pyörä muutaman vaunun kera, toki kiskon liukkaus ennakoitiin, josta johtuen "varoivaiset" liikkeet (tosin muutaman vaunun kuntokaan ei mahdollistanut riuskoja otteita). | ||||
|
|
20.06.2012 01:07 | Jorma Toivonen | ||
| Hienosti osunut Robertin kameran linssiin kaksi "uusinta" vihertynyttä Iso-haaleeta (ilmeisesti juuri konepajan laajennetusta huollosta palannut 2809 toimi Robertin käsissä moitteetta - näin oletan?). | ||||
|
|
19.06.2012 01:20 | Jorma Toivonen | ||
| Todella alentavaa, että "Valtteria" siirrellään tavallisella "reeverillä". Mahtoivatko VR:n "johtajat" pelästyä muutamasta pienestä maastopalosta ja Ukko-Pekka on "ulkona" kaikista kesän tapahtumista - senhän SUURI YLEISÖ juuri haluaisi nähtäville. Tuon kiiltävän "haisulin" kaikki vielä muistavat. Hr1 1021:n tuhkalaatikko on kuulemma paikkailtu tiiviiksi. Liikennevirasto/Trafi (mitä näitä virkaportaita onkaan) ei ole mitenkään ottanut kantaa höyryliikenteen sujumiselle tulevaisuudessa, mutta VR:n "nuorukais-johtajat" ovat viisaudessaan peruneet 1021:n liikennöinnin toistaiseksi kaikissa kesän asematapahtumissa - valitettavasti. | ||||
|
|
19.06.2012 00:59 | Jorma Toivonen | ||
| Hienoa, että "nuorukaisilla" on hallussaan nuo eri nimikkeet. Mutta aiemmin, kauan, todella kauan ennen..., vaihtotyöllä ymmärrettiin vaunujen vetelyä, työntelyä, jopa "heittoja", joilla toimenpiteillä yritettiin muuttaa junan kokoonpanoa. Mutta mitenkähän moiset toimenpiteet onnistuvat yksiraiteisella liikeenepaikalla? Vaihtoliikennettähän voitiin tarvittaessa suorittaa jopa liikennepaikkojen välillä - niin ne ajat muuttuvat... Tuo "vinoviiva" on mielestäni todella asiallinen useampi raiteisilla ratapihoilla (rajoitettiin liikettä ennenkin), mutta tässä... | ||||
|
|
08.06.2012 23:51 | Jorma Toivonen | ||
| Ei tasoristeyksestä varoittava merkki ennen ollut noin "kirjavan" tolpan nokassa. Mutta kuitenkin - Suomen sateinen suvi, peltotie, kuljettajan asusteet auton iän mukaiset, vanha aurausmerkki, melkein voisi kuvitella "sammuneen Klubin" (tai vihreän Nortin) kuljettajan sormien välissä... Ei voi muuta kuin yhtyä edellisiin kommentteihin. Erittäin onnistunut otos, kiitokset Niilalle. | ||||
|
|
07.06.2012 00:10 | Jorma Toivonen | ||
| Missä lienee, ennen veturisarjalle ominainen, kitkerä, silmiä kirvelevä sinertävä pakokaasupilvi (jonka johdosta joku harrastelija on antanut omaperäisen lempinimen näille vetureille)? Tuollaisella junan tumpilla tuskin moottoreita vielä saadaan "käyntilämpöisiksi" alkumatkasta - ei loppumatkastakaan. Mikäli asiaan perehdytään ja hieman säätöjäkin asennellaan kohdilleen, saadaan MGO:stakin näköjään vähemmän saastuttava voimalaite. | ||||
|
|
06.06.2012 23:59 | Jorma Toivonen | ||
| Jo viimevuoden joulukuussa Dr16-pari testaili keskeneräisen laiturin toimivuutta epävirallisesti, illan pimeydessä ( https://vaunut.org/kuva/72885 ) ja jo tuolloin hyväksi havattiin (ehkä hieman pidempi...). | ||||
|
|
04.06.2012 17:47 | Jorma Toivonen | ||
| Erittäin hienoja kuvia taaskin kuvaajalta, mutta toisaalta Niilalta ei voine muuta odottaakaan. Hieno Jyry-Sisu on myös "yllättäen" ilmestynyt paikalle - kaksi omanaikansa voimanpesää. | ||||
|
|
02.06.2012 01:18 | Jorma Toivonen | ||
| Ei ollut jäähdytystä parantavia (?) ilmanohjaimia. Kuulemma lähes koko matkan Lh-Ri (n.60km) Pielstick ärjyi täysillä 1500r/min:n kierroksilla, nopeusalueilla 30km/h - 140km/h Sr1:n jarruttamana, lämpöjen nousematta hälyyttäviin lukemiin (moottorin pää-/sivukierto, taitaa näytöistä havaita myös päägeneraattorin ja ajomoottoreiden lämmöt) - turhakkeita taitavat olla nuo siivekkeet konehuoneen etukulmissa, mikäli vain huolehditaan jäähdytyskennostojen hyvistä läpäisykyvyistä. | ||||