![]() |
06.07.2007 16:31 | Tauno Hermola | ||
Jos se onkin veturi! :) | ||||
![]() |
05.07.2007 17:09 | Tauno Hermola | ||
Ööh, onko ETCS sama asia kuin verkkoselostuksen infrastruktuurirekisterissä oleva 'ERTMS'? Vielä vuoden 2008 selostuksessakin ko. sarake sisältää pelkkiä viivoja, onko tietoa tai veikkauksia, milloin ja minkä rataosuuden kohdalle siihen ilmestyy 'On'? | ||||
![]() |
03.07.2007 15:40 | Tauno Hermola | ||
... ja jos täällä olisi kommenttien editointimahdollisuus, voisi vielä korjatakin jälkeenpäin! :) | ||||
![]() |
03.07.2007 10:51 | Tauno Hermola | ||
Kööpenhaminan paikallisjunissa on vastaava näyttö, jossa punainen piste (LED) osoittaa matkan etenemistä reitillä. Minusta se reittikartta vaan oli kiinteä, en ole tullut edes ajatelleeksi, miten se vaihdetaan, kun/jos juna siirtyy toiselle reitille. Ei taida olla kuvaakaan vorgissa eikä nyt Köpiksen reissuakaan tiedossa lähiaikoina ;-) | ||||
![]() |
02.07.2007 16:07 | Tauno Hermola | ||
Yksi edestakainen vuoro päivittäin näyttää http://jpl.yi.org/taulut/index.php?id=22 60-luvun lopulla olleen, ei liikenne mitenkään hirveän tiheää ole ollut. Onkohan Kontiomäeltä ollut yhteys yöjuniin, muuten nuo vuorot eivät vaikuta kovinkaan käyttökelpoisilta. | ||||
![]() |
01.07.2007 22:15 | Tauno Hermola | ||
Kaarevat helmatkin näyttäisi olevan, lienee tosiaan melko wanha. | ||||
![]() |
01.07.2007 15:00 | Tauno Hermola | ||
Katos suojaa sateelta matkatavaratoimiston laituriautoa, matkatavarakärryjä ja matkatavaroiden käsitelyä. Tai ainakin joskus suojasi :) | ||||
![]() |
29.06.2007 14:14 | Tauno Hermola | ||
Kotaladon vahtituvassakin valvotaan vielä, valot palaa ikkunassa ;) | ||||
![]() |
27.06.2007 19:29 | Tauno Hermola | ||
Tuntui minusta ensin tuo "Yucca" Korpelan määrittely http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/siv/sanatb.html#bongata vähän oudolta, mutta näkyy Pertti olevan samoilla linjoilla. | ||||
![]() |
26.06.2007 11:02 | Tauno Hermola | ||
Vaikuttaa hyvältä Pendonkorvaajalta! :) | ||||
![]() |
24.06.2007 15:38 | Tauno Hermola | ||
Museoviraston julkaisusta http://www.museovirasto.fi/tiedostot/c8679fa0.pdf löytyy mm. vahtitupien ja niiden ulkorakennusten piirustuksia, tämä tupa näyttää olevan "Tyyppi 2" mukainen. | ||||
![]() |
24.06.2007 00:26 | Tauno Hermola | ||
Mutta onkos tästä jossain vaiheessa raivattu puustoa ympäriltä, ei se minusta näin näkyvillä aikaisemmin ollut? | ||||
![]() |
22.06.2007 22:56 | Tauno Hermola | ||
Vertaa https://vaunut.org/kuvasivu/23620 | ||||
![]() |
20.06.2007 22:17 | Tauno Hermola | ||
Hmm, yksi vaunu tulessa? Jos ei kuitenkaan, mistä tuokin on tullut? | ||||
![]() |
20.06.2007 16:59 | Tauno Hermola | ||
Vastakuva https://kuvat.vaunut.org/32684.jpg ;-) | ||||
![]() |
19.06.2007 22:14 | Tauno Hermola | ||
Vertailun vuoksi 'vähän' vanhemmat aikataulut http://jpl.yi.org/taulut/index.php?id=353 ja http://jpl.yi.org/taulut/index.php?id=352 joissa näkynee lähes kaikki Karjaa-Turku välillä olleet seisakkeet, vasta myöhemmin avattua Kelkkalaa lukuunottamatta. | ||||
![]() |
18.06.2007 18:59 | Tauno Hermola | ||
Mikä mahtaa olla vasemman laidan mystinen valo-ilmiö? ;) | ||||
![]() |
15.06.2007 23:24 | Tauno Hermola | ||
Jos pieni pilkunviilaus sallitaan, niin Salo-Uskelan seurakunnalla on kuvassa näkyvä Uskelan kirkko ja keskustassa oleva Salon kirkko, Salo-Uskelan kirkkoa ei ole. | ||||
![]() |
15.06.2007 23:14 | Tauno Hermola | ||
Salon Sähkö- ja Konetehtaan historia on varsin pitkä. Osakeyhtiö on perustettu 1908, mutta toiminta on alkanut jo 1891. Fiskars Oy sai yhtiön osake-enemmistön 1943. Tuotevalikoima on vuosien mittaan ollut laaja, yksi päätuotteista ovat pitkään olleet teräksiset suurjännitepylväät, 1960 luvulla siltanostureista muodostui tärkeä tuote. Rautatievaunujakin on tehty sotakorvaustuotantona. Lisäksi yritys oli sähkölaitos aina 1970-luvulle saakka. Vuonna 1977 keskityttiin kokonaan puutavaranostureihin ja siltanosturit siirtyivät Finox:lle, joka siis tosiaan on edelleen olemassa. Vuonna 1988 Fiskarsin toiminta tuossa loppui ja puutavaranostureiden valmistusta jatkoi Partek yhtymän Loglif Oy. Jossain vaiheessa sitten Loglift on siirtynyt Jonseredille. Tiedot pääasiassa kirjasta "Salon ja Uskelan Historia 1869-1990". | ||||
![]() |
15.06.2007 15:17 | Tauno Hermola | ||
Niin, ja tosiaan Salon ja Halikon välillä vanhalla ratalinjalla on ilmeisesti ollut vahtitupa, aivan nykyisen Nokian tontin länsipuolella. Vanhassa kartassa näkyy tässä 'Ratav.' niminen rakennus radan varressa ja vähän uudemmissakin rakennuksen paikka vanhan rata-alueen varressa. | ||||
![]() |
15.06.2007 14:57 | Tauno Hermola | ||
Teppo ehtikin jo väliin. Kyllä, Ylhäisissä on ollut vahtitupa https://vaunut.org/kuvasivu/35377 , mutta tuskin laiturivaihdetta, seisakekin siinä oli hyvin lyhyen aikaa. | ||||
![]() |
15.06.2007 14:53 | Tauno Hermola | ||
Lisätään Ylhäinen ja Sirkkula (vai onko Tottola Sirkkula?). Tuo 37 on tietysti hiukan tulkinnanvarainen, kun ei tiedä, miten asemilla olevat rakennukset on laskettu mukaan. | ||||
![]() |
15.06.2007 14:11 | Tauno Hermola | ||
Paikka lienee se, jossa aikanaan on ollut Talolan seisake http://jpl.yi.org/taulut/index.php?id=353 . Valtionrautateiden historian mukaan Karjaa-Turku linjalle "rakennettiin 37 yksinkertaista ratavartijan asuntoa", kukas viitsiisi kaivaa niiden nimet ja paikat esille? : ) | ||||
![]() |
15.06.2007 11:19 | Tauno Hermola | ||
Nojuu, oma viikottainen tai päivittäinen kulkeminen rantaradalla loppui kesällä 1989, joten 90-luvun alun kalustosta ei niinkään ole muistikuvia :) | ||||
![]() |
15.06.2007 10:54 | Tauno Hermola | ||
Rantaradalla taas muistaakseni kehitys meni päinvastoin eli Hr11, Hr12 ja Hr13 jälkeen tulivat Dv12 ja Dv12-parit, jotka sitten olivat käytössä aina sähköistyksen valmistumiseen saakka. | ||||
![]() |
14.06.2007 23:45 | Tauno Hermola | ||
Itse asiassa tuo nosturissa näkyvä kursiivilla kirjoitettu 'Salo' taitaa olla Salon Sähkö- ja Konetehtaan tuotemerkki. | ||||
![]() |
14.06.2007 23:25 | Tauno Hermola | ||
Puutavarakuormaajia pääasiassa Fiskars kai teki ja niitä tuolla käsittääkseni Jonsered Loglift valmistaa vieläkin. Ennen Fiskarsia tuossa oli Salon Sähkö- ja Konetehdas, joka valmisti ainakin, jollen väärin muista, tuommoisia pukkinostureita. Tuo nosturikin saattaa siis olla Salon Sähkö- ja Konetehtaan valmistama. Niidenkin tuotantoa Salossa joku jatkoi, mutta tainnut jo sekin firma lopettaa. | ||||
![]() |
14.06.2007 21:50 | Tauno Hermola | ||
Larin kuva https://vaunut.org/kuvasivu/37997 samasta tilanteesta vähän toisesta kulmasta. | ||||
![]() |
14.06.2007 16:17 | Tauno Hermola | ||
Sittenhän Salon veturit onkin hyvin tallessa, kun Sokeritehtaan Move5 on Toijalassa http://www.yhdistykset.toijala.fi/veturimuseo/move5.html :) | ||||
![]() |
14.06.2007 13:51 | Tauno Hermola | ||
Täälläkö https://vaunut.org/kuvasivu/38066 vai oliko siellä vielä kauenpana Turun suunnassa jotain raiteita? En kyllä muista sellaista nosturia. | ||||
![]() |
14.06.2007 12:47 | Tauno Hermola | ||
Saattoi olla juu Fiskars'in, tai kuka siinä nyt kulloinkin oli, oma nosturi. Mutta Salossa on kyllä Tehdaskatu eikä Tehtaankatu, siinä ainakin muistat väärin ;-) | ||||
![]() |
14.06.2007 12:24 | Tauno Hermola | ||
Niin, ja tässähän on nosturikin vaihtunut isompaan tuohon vanhempaan kuvaan https://vaunut.org/kuvasivu/38059 verrattuna. Ja mites se nyt oli, aikaisemmin oli nosturi joen ja vielä Tehdaskadunkin toisella puolella, lyhyellä sivuraiteella, siirtyikö se sieltä joskus tähän asemalle vai oliko siellä toinen nosturi? | ||||
![]() |
13.06.2007 22:34 | Tauno Hermola | ||
Mites 'ranskatar' nyt Jormalle oikkuili? | ||||
![]() |
13.06.2007 22:01 | Tauno Hermola | ||
Tuota ennen Salossa oli pitkään joku Saalastin veturi, Tve1 tai Tve2? | ||||
![]() |
13.06.2007 21:58 | Tauno Hermola | ||
"VARO MAASSA LIIKKUVAA TERÄSKÖYTTÄ"? Joku kuormattavien vaunujen vetolaite? | ||||
![]() |
13.06.2007 20:22 | Tauno Hermola | ||
Kiitos Tapio, kuvahan on todella hieno! | ||||
![]() |
13.06.2007 12:52 | Tauno Hermola | ||
Unohtamatta 2xHr11 (Resiinassa on ollut Martti Pimiän kuvakin Hr11 parivedosta Rantaradalla), Larille haastetta järjestää sellainen ;-) | ||||
![]() |
12.06.2007 16:33 | Tauno Hermola | ||
Déjà-vu https://vaunut.org/kuvasivu/4855 | ||||
![]() |
11.06.2007 17:31 | Tauno Hermola | ||
Hautakivi vai muistokivi? Ei ainakaan kiven teksti minusta anna ymmärtää, että J.E.Rihko olisi tähän haudattu. | ||||
![]() |
07.06.2007 12:24 | Tauno Hermola | ||
Onkos sauna käyttökunnossa? :) | ||||
![]() |
06.06.2007 13:41 | Tauno Hermola | ||
Nii'in https://vaunut.org/kuvasivu/33019 :( | ||||
![]() |
06.06.2007 12:51 | Tauno Hermola | ||
Näenkö oikein, lasimestariakin kaivattaisiin HMVY:n aktiiviseen jäsenkuntaan :) | ||||
![]() |
06.06.2007 12:48 | Tauno Hermola | ||
Vielä toinenkin kuva ja lisää keskustelua https://vaunut.org/kuvasivu/3918 motista. | ||||
![]() |
01.06.2007 18:31 | Tauno Hermola | ||
siis 'liittyen' :( | ||||
![]() |
01.06.2007 18:28 | Tauno Hermola | ||
Vielä linkki aiheeseen liityen: http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1057 | ||||
![]() |
01.06.2007 18:25 | Tauno Hermola | ||
Eikös ne junailijoita ole eikä mitään konduktöörejä, vai eikö suomenkielinen virkanimike kelpaa VR:n tirehtööreille ;) | ||||
![]() |
01.06.2007 12:22 | Tauno Hermola | ||
Ehkä paras Juhanin 'pönttökuvista', kesäyön maisema näkyy tässä tosi hienosti. | ||||
![]() |
28.05.2007 12:21 | Tauno Hermola | ||
Olisin taipuvainen uskomaan, ettei tässä ole ainakaan kurveja käytetty, ei oikein eikä väärin, tuskin edes tasoja, vaan ihan keväinen sadesää naturel! | ||||
![]() |
27.05.2007 22:38 | Tauno Hermola | ||
Mitähän Juhani tarkoittaa väreillä ja kontrastilla? ;) Minusta värit on normaalit. Tummat sävyt kuvasta puuttuvat kokonaan, se ainakin on fakta, eikä makuasia! Pitäisikö olla, on tietysti makuasia, mutta lainataan taas kerran Norman Koren:ia http://www.normankoren.com/ "The closest thing I have to a hard and fast rule for fine photographic printmaking is that some portion of the print must contain deep, rich black tones. These areas shouldn't be too large or they become lifeless. If you have a well exposed negative, this is easy to accomplish. As with all "rules" there are exceptions, but you'd better know what you're doing if you violate this one." | ||||
![]() |
26.05.2007 17:54 | Tauno Hermola | ||
No eikös sen voisi ajaa sinisillä? | ||||
![]() |
24.05.2007 18:31 | Tauno Hermola | ||
Vai näin https://vaunut.org/kuvasivu/32738 ? |