![]() |
16.02.2005 09:34 | Kimmo Pyrhönen | ||
Eikös tuon ilmoituksen voi antaa vaikka Ylivieska? Tuo kommenttini oli ajatusleikkiä. Onhan siitä kuitenkin etukäteen varoitettava, että Keitelepohjassa mennään sivuraiteen kautta. Voidaan myös leikkiä ajatuksella, ettei esimerkiksi Haapajärven (en tiedä onko sielläkään enää henkilöä) suorittaja tiedä mitä raidetta Ktp:ssä mennään, joten hän voi hyvin todeta, että käyrien kautta mennään, jolloin sn muodostuu varsin luonnollisestikin. | ||||
![]() |
16.02.2005 08:48 | Jorma Rauhala | ||
Kyllä Parkanossa on vielä vaaka raiteella 6, ehkä ei kylläkään enää käytössä. | ||||
![]() |
16.02.2005 08:37 | Perttu Karttunen | ||
Vielä haasteellisempaa (joillekin) naisille tuntuu olevan IC -junan oven aukaisu :) Kesällä Joensuun asemalla seurasin kun joku tätu-ihminen nyki kahvasta IC-vaunujen ovia ja ihmetteli suureen ääneen miksi kaikki rungon ovet on lukossa :) Minä sitten painoin kyseiselle täti-ihmiselle sitä ovenavausnappia ja kun ovet aukeni, täti katteli suu auki tapahtumaa ja ovi ehti mennä jo kiinni. No, täti-ihminen sitten asjansa oppineena alkaa jälleen nykimään ovenkahvaa ja junan lähtöaika lähenee, yritin siinä kyllä selittää että se aukee napista mutta ei siinä muu auttanut kuin avata ovi napistau uudelleen ja taluttaa se täti sinne junaan :P | ||||
![]() |
16.02.2005 08:32 | Perttu Karttunen | ||
Tyhmä kysymys mutta eikai hinauksessakaan olevat veturit saa olla jarruttomia, tietty eikait apukoneen päälläolo vaikuta siihen ettei hinauksessa oleva jarruta kun johtoveturista niin tehdään. Pitäisi taas netti-Jt kaivaa esiin ja tarkistaa kunpalkauhiasti vaunuja sai ola jotta piti olla venakoilla kolme Deeveriä keulilla juurikin Anssin mainitseman asian takia, jarruletkun täyttämisen nopeuttamiseksi. Uskoisin kyllä että siinä kuudenkin koneen nipussa on ollut ainakin päämoottorit tyhjäkäynnillä, tuskin pelkkä apumoottori jaksaa pitää yllä tavittavaa lämpötilaa päämoottoreille... | ||||
![]() |
16.02.2005 00:39 | Harri Häyrinen | ||
Ja Keitelepohjassa suorittaja...??? | ||||
![]() |
15.02.2005 23:53 | Mikko Mäntymäki | ||
Anssi jos kaikki koneet ovat käynnissä niin Vetokaluston ilmaisu pitäisi ilmoitaa jota kuinkin tähän tyyliin Dv12+Dv12+Dv12-(Dv12+Dv12+Dv12)+vaunut. Mutta epailen että kaikissa koneissa on käynnissä apumoottorit. | ||||
![]() |
15.02.2005 23:18 | Jorma Rauhala | ||
Tämä raide on jätetty nimikkeellä "vetotie" jäljelle. Horisontissa näkyy pätemättömyysristitty tulo-opastinkin. Liekö turvalaitetekniikkaa, että Ristonahon kaivosrata on tästä katkaistu. Yhtäkaikki, tästä on hyvä aloittaa Pohjanmaan kaksoisraiteen laajennustyöt, kun on pelit ja vehkeet jo kaapeloitu. Tähän vain vaihde niin olisi taas kaksaria vähän valmiina! | ||||
![]() |
15.02.2005 23:12 | Jorma Rauhala | ||
VTad-hoppereita on aina mukava nähdä. Niin itäamerikkalaisia vaunuja että.. | ||||
![]() |
15.02.2005 23:01 | Jorma Rauhala | ||
Ennenhän ne olivat kaikki käsikäyttöisiä. Muovitetuilla kettingeillä oli varmistettu junan sisällä olleet ovet aukiasentoon ja päädyissä olevat oli kolmioavaimella kiinnilukittuja. Kuvassa näkyy hyvin pienet lukitusluukut ovipuoliskojen alaosissa. Vastahan nuo muutettiin nappikäyttöisiksi ja perusasennoltaan kiinnioleviksi :) | ||||
![]() |
15.02.2005 22:42 | Tuukka Ryyppö | ||
Varsin tyylikkään saa tuollaisestakin junasta, kun vaan valitsee maalit kivasti :) | ||||
![]() |
15.02.2005 22:28 | Otto Vesterinen | ||
Minä onneton en ole edes tiennyt, että käsinavattavia päätyovia on ollut olemassa. Ja tosiaan, minne tällainen vempujuna on oikein ollut menossa? Jyväskylään? | ||||
![]() |
15.02.2005 22:11 | Jorma Rauhala | ||
Väittäisin, että jos tuosta nyt Olisi Oikeasti annettu Jt-ilmoitus, niin Sn ei olisi ollut 35. Tuo nopeushan koskee vain tätä käyrille johtavaa tulovaihdetta. Se mitä tuolla loitonpana on, etenkin tukkipinojen takana olevilla sulkupuomien takana olevilla raiteilla, on kyllä max Sn20. Kiskot ovat K30, koiranpäänauloilla kiinni alkuperäisissä vuoden 1960 kreosoottimäntypölkyissä. Kuljettaja varmasti "hurautti" oikeasti alle 20:ä. Se vain tuntuu "hurjalta", tiedän sen. | ||||
![]() |
15.02.2005 21:39 | Anssi Manninen | ||
Tuo ovien kiinnilaitto tuntuu olevan naispuolisilta matkustailta hyvinkin haastelijas ja "hikinen"homma. Kyse tässä siis sinisistä vaunuista. Ic:n nyt on vähän helpommin avattavissa,ihan sormella painamalla. | ||||
![]() |
15.02.2005 21:37 | Mikko Herpman | ||
Näin oli todellakin, taitaa olla vähäliikenteisten ratojen erikoisuuksia. Läpiajoraiden oli osittain myös suhteellisen paksun sahanpurun peitossa, eli hieman hirvitti, että mahtaako lättä pysyä kiskoilla. Kylmähermoinen kuljettaja vaan hurautti läpi, eikä "tuntunut missään". | ||||
![]() |
15.02.2005 21:36 | Anssi Manninen | ||
Hieno kuva muutenkin! | ||||
![]() |
15.02.2005 21:33 | Kimmo Pyrhönen | ||
Hmm, mielenkiintoinen ratkaisu. "Ja jt-ilmoitus, Keitelepohjassa raidetta neljä, sn 35!" | ||||
![]() |
15.02.2005 21:31 | Mikko Herpman | ||
Hyviä veikauksia mutta Dm7 vaunu on oikein. Tarkemmin ottaen Keitele-Museon 4200 vaunun B-ohjaamo. Tällä reissulla vietiin Ouluun Porhalle lahjoitetut 4204,4142 ja 11637, apuvaunuina olivat 4200+4135. Kuva on paluumatkalla otettu ja johtuen puunkuormauksesta, kaikki läpikulkeva liikenne oli ohjattu kolmos tai nelos (ulommaisimman) raiteen kautta. Raiteella kasvoi jo kohtuu paksua pajua ja ne kolisivat vaunun kylkiin läpiajettaessa. | ||||
![]() |
15.02.2005 21:24 | Sami Matthews | ||
Mahtava kuva. | ||||
![]() |
15.02.2005 21:10 | Anssi Manninen | ||
6Dv12 vetoisessa junassa Niiralaan kaikki konet käynnissä paineilman syötön nopeuttamiseksi,mutta 3Dv12 vain veti. | ||||
![]() |
15.02.2005 21:04 | Kimmo Pyrhönen | ||
Ei, kun se on 23004! :D | ||||
![]() |
15.02.2005 21:03 | Kimmo Pyrhönen | ||
JR:lle vielä sen verran, että ruuhkaratikka on saanut katoksen suojakseen. | ||||
![]() |
15.02.2005 21:02 | Ilari Eskelinen | ||
Eikös vaunu oo 23054? | ||||
![]() |
15.02.2005 21:02 | Kimmo Pyrhönen | ||
Veturi on 1974 ja vaunu 23004 on ihan tavallisessa matkustajajunassa. | ||||
![]() |
15.02.2005 21:00 | Juha Vuorinen | ||
4x910mm asjallisuutta! | ||||
![]() |
15.02.2005 21:00 | Mika Hirvonen | ||
Rantakujan kevyenliikenten tasoristeyshän tuolla aurausmerkin kohdalla pilkottaa... HP:n kameroista vielä sen verran, että kyllähän tuolla ihan ok kuvia pystyy ottamaan, mutta viimeiseksi HP:n kamerakseni se tulee jäämään... suuria korjauksia kuviin tarvitsee harvoin tehdä, mutta värit sitten saakin aina säätää jokaisesta kuvasta kohdalleen | ||||
![]() |
15.02.2005 20:59 | Jorma Rauhala | ||
Lienee Kaipio Oy:n valmistama taitto-ovi? Kaipio tekee nykyään vain kassakaappeja jne., mutta ennen myös turvaovia, raitiovaunuja ja linja-autoja. Tamperelaisen yhtiön valmistama ratikka on muuten yleisölle esillä Sara Hildenin taidemuseon pihassa http://www.nettilinja.fi/~ahellman/ratikat/ruuhkara/rushtram.htm | ||||
![]() |
15.02.2005 20:55 | Eero Heinonen | ||
Se on ollut ainakin Pieksämäkinen. | ||||
![]() |
15.02.2005 20:53 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Se on kyllä pakko saada. Ainakin kaksin kappalein, maksoi mitä maksoi! :) | ||||
![]() |
15.02.2005 20:47 | Timo Hirvonen | ||
1994? | ||||
![]() |
15.02.2005 20:35 | Eero Heinonen | ||
Joo, se on kiva asia. :) | ||||
![]() |
15.02.2005 20:34 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Kiva että rakennussarjakin on tulossa! ==)) | ||||
![]() |
15.02.2005 20:34 | Eero Heinonen | ||
Kiva kuva, mikäs Vemputin mahtaa olla kyseessä? (Perhana kun yksi numero on piilossa) | ||||
![]() |
15.02.2005 20:33 | Olli Keski-Rahkonen | ||
Vempusta on uudempi rakennussarjakin tulossa. | ||||
![]() |
15.02.2005 20:32 | Eero Heinonen | ||
Teppo muistais sen veturinsa tyypin, joka on muistaakseni vara-alustana (vai miten se nyt oli?), mutta olikohan se Italialainen...? Ei muista, mutta käsittääkseni Vemppu ei ole niitä koneita, joihin on valmiina oikein sopiva alusta, ja joka on helppo rakentaa, kuten esim Seepra, jolle pitää rakentaa vain koppa päälle ja nyppiä teleistä hiekkasäiliöt pois. Tietysti se helppous riippuu mallarin taidoista, minulle se ainakin on vaikea rakennetava...;) | ||||
![]() |
15.02.2005 20:32 | Olli Keski-Rahkonen | ||
Mukavaa, en olekaan nähnyt täällä vielä sisäkuvaa käsinavattavasta päätyovesta :) Minne vempu on vetämässä junaa? | ||||
![]() |
15.02.2005 20:27 | Eero Heinonen | ||
Eli siis 2806:n kunnossapidosta on vastuussa Oulun varikko, joka käyttää koneitaan aluellaan "miten huvittaa", aivan kuten esmes Tampere käyttää Seepraa Raumalla tai Kouvola esim. Haminassa. Ylivieskan tallin pilttuuta ei voi sanoa sen kotipiltuuksi (kai?), koska se tuskin kovin pitkään siellä on, huollettavanahan sen pitää käydä ja sillä keikalla se voi eksyä muualle ja tilalle voi tulla Deeveriä. Mutta saa nähdä kuinka pitkään se viihtyy Ylivieskassa. | ||||
![]() |
15.02.2005 20:24 | Pyry Entonen | ||
Vaihtotöitähän tuossa tehdään, koska raudat ovat sahalle, kuten KooPee jo mainitsi ja lisäksi myös tuolla suoralla raiteella on vaunuja. Veikkaisin, että Deeveri on piilossa noiden vaunujen takana ja kuvaaja on seissyt radalla kuvan ottohetkellä. | ||||
![]() |
15.02.2005 20:21 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Selvä... Mikä veturityyppi, vaikka saksalainen tai joku, vastaa eniten suomen vemppua HO:ssa? Siis ovet suoraan käyntisillalle, neljä akselia jne... ? :) | ||||
![]() |
15.02.2005 20:19 | Eero Heinonen | ||
Uusi rata joka ei ole valmis... | ||||
![]() |
15.02.2005 20:18 | Eero Heinonen | ||
Oon ajanu itse rakennetuilla malleilla, jotka ovat todella tyylikkäitä, mielstäni tyylikkäämpiä kuin sarjasta tehdyt, vaikka olisi hyvä mallari. Vempusta on tainnut olla joskus sarja ja vissiin ehkä uusi on tulossa... | ||||
![]() |
15.02.2005 20:15 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Jollekkin, joka ei sitten tiedä, HO= 1:87... Niistä pienoisvempuista vielä sen verran että onko niitä sitte kanssa kolmevirtajärjestelmällä (vai mikä se nyt sitten olikaan... ;)) ? | ||||
![]() |
15.02.2005 20:13 | Lari Åhman | ||
Mahdollisesti se ylimääräinen on ollut säännöllisen epäsäännöllinen T4925. En ole varma siitä, koska sillä saattaa kirjanpidon mukaan olla kaksikin eri junavaihtoehtoa... | ||||
![]() |
15.02.2005 20:04 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Onko noita Vempun HO- mittakaavan malleja saatavissa jossain hintaan mikä? Vai pitääkö rakentaa ihan itse? =) | ||||
![]() |
15.02.2005 20:00 | Jorma Rauhala | ||
Senioreista en tiedä, mutta minulla olisi malmijuna kaivoksella tupla-deeveen vetämänä. Kestää kuitenkin oman aikansa kun nekin diat jostain pelmahtavat. Säilytys ei nimittäin perustu mihinkään "järjestykseen". | ||||
![]() |
15.02.2005 19:20 | Joni Kontio | ||
K.Y on täsmälleen oikeassa. | ||||
![]() |
15.02.2005 19:19 | Joni Kontio | ||
Tietoa löytyy yllättävän nopeasti... Ajattelin tuossa, että onkohan kellään senioriharrastajalla kuvamateriaalia "muinaisista" Lampinsaaren malmijunista. | ||||
![]() |
15.02.2005 19:14 | Lari Nylund | ||
Ei, kyllä tää on Tonin puuhia... | ||||
![]() |
15.02.2005 19:11 | Lasse Härkönen | ||
Kyllähän tuo kovasti samalta näyttäisi: https://vaunut.org/kuvasivu.php/8680.html | ||||
![]() |
15.02.2005 18:57 | Kimmo Pyrhönen | ||
Vihantia minäkin veikkaan, oikeanpuoleinen ura voisi olla Ristonahon radan jäänne. | ||||
![]() |
15.02.2005 18:39 | Tunnus poistettu | ||
Seis-levy uudelle radalle???? | ||||
![]() |
15.02.2005 18:36 | Tunnus poistettu | ||
Tai sitten se oli S.E Mentti. |