![]() |
02.02.2005 06:06 | Topi Lajunen | ||
Ainoa "kuva", mikä löytyy Korson tasoristeyksestä, on hatara muistikuva joltain 80-luvun ehkä alkupuolelta. Kertoo paljon silloisista kiinnostuksen kohteista; siltä ajalta ei ole montaa muuta muistikuvaa. Syntynythän olen vuonna 1978. | ||||
![]() |
02.02.2005 00:27 | Mikko Mäntymäki | ||
Pyry, pieni vinkki jos haluat ottaa tavarajunien kokoonpanoja ylös niin anna jokaiselle vaunutyypille koodi parittomat vaunukuormassa ja parilliset vaunutyhjä. tämä koodi järjestelmä helpottaa kummasti juna tietojen ottamista. tämän vaunun numerokoodi on tietokannassa 811/812. | ||||
![]() |
01.02.2005 23:54 | Joni Leskinen | ||
Harmi, mutta kiitos Jorma kuitenkin. Jos tosiaan jostain löytyy kuvia Korson tasoristeyksestä mielellään 60-70-luvuilta niin olisin todella onnesta soikeana! :) | ||||
![]() |
01.02.2005 23:30 | Olli Keski-Rahkonen | ||
Kyllä vain, juuri tuossa kävin sorastamassa kyseisen H0-mallin ratapihaa :) | ||||
![]() |
01.02.2005 23:26 | Jorma Rauhala | ||
Sorry Joni. Mutta pannaan kysely eteenpäin. Korso on varmaankin yksi kiinnostavimmista ja kysellyimmistä asemamiljöistä PKS:lla. Asiasta toiseen: tätä Granin asemaa tehdään par"aikaa H0-pienoismalliksi, Espoon Tapiolassa. | ||||
![]() |
01.02.2005 23:06 | Joni Leskinen | ||
Jorma oisko sulla vastaavia kuvia Korsosta? Sellasia, joissa näkyy se vanha Korson tasoristeys varotuslaitteineen? Oisin todella kiitollinen sellaisesta kuvasta... | ||||
![]() |
01.02.2005 22:20 | Jorma Rauhala | ||
Kun ryhtyy katsomaan yksityiskohtia, taitaa olla ratatyöt käynnissä tästä eteenpäin lännelle. Mitenkäs kaksoisraideosuus olikaan tuohon aikaan? Kirkolle astihan ei vielä ollut suoraa kaksaria Stadista. Juna höyryää raiteella yksi. Engelsmannin päällä (vasemmalla) on seislevy, raiteella 2 on "vaarallisen raideosuuden alkumerkki", päättymismuodossaan. Tuo neliskanttinen, jossa on tänne päin vihreää, eli rajoitus loppuu siihen. Toisella puolella on punakeltaisella (= sanotaan nykyään oranssiksi) pohjalla kirjain A eli tarkoittaa Sn 15 km/t. Sitten tuo kaikkein tärkein junaturvallisuusopastin eli rajamerkki. Se suorastaan huutaa sijoituspaikaltaan. | ||||
![]() |
01.02.2005 22:16 | Anssi Manninen | ||
Missäs kohtaa asut? Minä nimittäin asun tässä aivan lähellä myös. Kirjoita vaikka sähköpostia minulle,jos et tässä kerro. | ||||
![]() |
01.02.2005 22:12 | Pyry Entonen | ||
Raakapuuvaunu SppWggrxm-z. Helpottaa kummasti tarkkojen kalustotietojen merkitsemistä muistiin! | ||||
![]() |
01.02.2005 22:08 | Jari Kuusinen | ||
Todella mukavan oloinen kuva ruskansävyisestä asemarakennuksesta! (Pikkusen vaan liian tiukkaan rajattu... :p) Härköskylällä, samoin kuin myös Kotalalla, on mainiot sivut, joilta löytää myös rautatieviitteistä asjaa: http://www.virrat.fi/harkonen/kylatoimikunta.htm Ja ehkä härköskyläläiset itse osaavat kertoa rakennusten historiasta enemmänkin - rohkeasti vaan kysymään! | ||||
![]() |
01.02.2005 21:59 | Juha Kutvonen | ||
Alikuku = alikulku. Kommenttien editointimahdollisuus olisi joskus ihan kiva juttu... | ||||
![]() |
01.02.2005 21:57 | Jari Kuusinen | ||
Kyseistä mallia "sillä silmällä" tarkkailtuani väitän edelleen etenemisen tapahtuvan etutassujen välityksellä! Isompien sisarusten vetotavassa onkin sitten tasan kaksi mahdollisuutta, joko etu- tai takatassut. Näihin uuden sukupolven Ransuihin pitäisi lisätä tikkarit kertomaan vetävästä päästä! :) | ||||
![]() |
01.02.2005 21:56 | Juha Kutvonen | ||
Hienoa nähdä näin vanhoja värikuvia. Sähköistys ja alikuku lienee myöhemmin hävittänyt tuon sillan. Minulla oli kunnia asua Heikin naapurissa 80-luvulla. Sain häneltä ensimmäisen Turistini (3/1980) ja siitä heräsi kiinnostus aikatauluihin ja junamatkustukseen. | ||||
![]() |
01.02.2005 21:47 | Anssi Manninen | ||
Kun aattelee miten isosta tehtaasta on kyse,niin kyllä siihen vähän ratapihaakin tarvitaan. Heh,ei sentäs vielä saneerattu Dr14-veturi täällä päivystä. | ||||
![]() |
01.02.2005 21:43 | |||
Niin, tasavirtamoottorit (samoin kuin Sr1) jonka seurauksena tulee helposti maavuotoja. Onneksi Sameissa (yhdessä yksikössä) on sentään neljä ajomoottoria ja jos yhdessä ilmenee maavuotoa, voidaan se tilapäisesti erottaa pois käytöstä jolloin matkaa voidaan jatkaa. | ||||
![]() |
01.02.2005 21:41 | Anssi Manninen | ||
Tehtaan ratapiha on tuolla kauempana,tuolla Vok-vaunujen takana. Tähän päivystäjä tuo vaunut jotka ovat jo käyneet tehtaalla ja vie ne jotka ovat sinne menossa. Vaihdemiehen villarihan se tossa nojailee ja lepäilee. | ||||
![]() |
01.02.2005 21:38 | Tero Korkeakoski | ||
Onkos tämä pelkästään Uimaharjun ratapiha vai onko tehtaan ratapiha tässä kiinni? Aika isolta nimittäin näyttää. | ||||
![]() |
01.02.2005 21:34 | Sebastian Helenius | ||
Totuushan on se, että Sm1:kin kärsii talvi ongelmista, joiden parantamista jokavuotinen työryhmä pohtii. Ja junilla on ikää yli 30 vuotta... Elektroniikka ja kosteus kun eivät vain sovi yhteen. |
||||
![]() |
01.02.2005 21:32 | Jyri Javanainen | ||
pelottavaa katsella kotini läheistä tasoristeystä | ||||
![]() |
01.02.2005 21:23 | Olavi Huotari | ||
Kuvassa on isoja deevereitä ja paljon vaunuja, mutta silmä kuitenkin helposti poimii tästä tuon pylvästä vasten nojaavan polkupyörän. Oikeastaan aika hyvin sommiteltu kuva ja muutenkin hyvä asemakuva. | ||||
![]() |
01.02.2005 21:18 | Jorma Rauhala | ||
Muistakaa kuvata oikeille materiaaleille, niin kuvat säilyvät "isältä pojalle" ilman huolen häivää... | ||||
![]() |
01.02.2005 21:17 | Simo Toikkanen | ||
VR on ruvennut harrastamaan näitä lyhyitä litteroita oikein urakalla, edellinen esimerkki on rekkavaunu Sdggnqss-w. Odotamme kauhulla seuraavaa... | ||||
![]() |
01.02.2005 21:16 | Kimmo Pyrhönen | ||
Eikös trolleyt kategorioida väljästi katsottuna kiskoliikenteeksi, sitoohan niitä 600 mm "ilmakisko". | ||||
![]() |
01.02.2005 21:14 | Sebastian Helenius | ||
Junan teho/paino suhde kohdallaan :) | ||||
![]() |
01.02.2005 21:12 | Kimmo Pyrhönen | ||
Paikkuhan siinä tutussa puuhassaan. Arvokas värikuva! | ||||
![]() |
01.02.2005 20:11 | Jorma Rauhala | ||
Johdinauto tarvitsee myös toisen ajojohtimen, eli ei muutos siis olisi noin vain onnistunut. Rauta/raitioteillä sähkön toisena kulkutienä toimivat kiskot, siksi trollikat tarvitsevat kaksi lankaa. Helsingissä, Tampereella ja muuallakin on/oli muuten johdinautojen "raideleveytenä" yläilmoissa 600 mm! Mielileveyteni :) Johdinautojen ajojohdinjännite on ollut meillä sama kuin raitioteilläkin eli 600 -V, eli virran "lisäyskään" ei tässä olisi auttanut. Saiskohan tänne laittaa yhden trolleykuvan piruuttaan! | ||||
![]() |
01.02.2005 19:43 | Pyry Entonen | ||
Täytyypä ottaa ylös nuo kulkuajat. Hyvin tuo tuntuu aikatauluaan noudattavan, ainakin 27.1 juna oli jokseenkin tasan klo 9:00 Joroisilla, tuolla kertaa veturina vain yksi ässävee (2540) ja koukussa parikymmentä tyhjää tukkivaunua. | ||||
![]() |
01.02.2005 19:41 | Jorma Rauhala | ||
Skodan? Oliko siellä kilpailevan firman miehiä mukana? | ||||
![]() |
01.02.2005 19:32 | Lari Åhman | ||
Ja Skodalta on myös joitakin äijiä mukana, oli tavaraa mukana sen verran tuossa, että voisi kuvitella heideän olleen lomamatkalla :) Tietokoneitakin näytti olevan ihan riittämiin. | ||||
![]() |
01.02.2005 19:27 | Lari Åhman | ||
Nyt oli sitten tänäänkin P73 15min myöhässä. Mikähän lie, jotta se juna on lähes aina myöhässä, ainakin viikonlopusta lähtien on ollut joka päivä jonkun verran myöhässä. | ||||
![]() |
01.02.2005 19:19 | Lari Åhman | ||
Heh, entäs jos tää etenikin takatassujen avulla? ;) | ||||
![]() |
01.02.2005 19:16 | Pyry Entonen | ||
Onneksi on lyhyt ja helppo littera | ||||
![]() |
01.02.2005 18:03 | Tunnus poistettu | ||
Kas John Deereltä on tullu uus malli. | ||||
![]() |
01.02.2005 17:52 | Tunnus poistettu | ||
Ja vähän lisää virtaa. | ||||
![]() |
01.02.2005 17:52 | Tunnus poistettu | ||
Ja vähän lisää virtaa. | ||||
![]() |
01.02.2005 17:51 | Tunnus poistettu | ||
Oispa sähköt jätetty paikoilleen ja kiskot pois, ja johdinautot kulkemaan. | ||||
![]() |
01.02.2005 17:44 | Matti Latva-Hirvelä | ||
https://vaunut.org/kuvasivu.php/11441.html Tuossa kuitenkin linkki. | ||||
![]() |
01.02.2005 17:42 | Matti Latva-Hirvelä | ||
Aha aha,jos asia on siis näin niin korjaan tuon kuvatekstin. | ||||
![]() |
01.02.2005 16:16 | Juhani Pirttilahti | ||
Se vaan näyttää siltä, että pendolino nopeasti "käväisee" Turussa, sillä se voidaan ottaa suoraan korjattavaksi ja laittaa tilalle toinen juna. Korjattavana ne on päivästä muutamaan vuoteen. | ||||
![]() |
01.02.2005 16:09 | Olli Keski-Rahkonen | ||
Hccmqqr | ||||
![]() |
01.02.2005 15:54 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Juu, nyt selvisi :) | ||||
![]() |
01.02.2005 15:46 | Teppo Niemi | ||
tks:lle: Kyseinen vaihtotyöyksikkö oli tulossa Kauniaisista Algol Oy:n raiteille. Tehtyään tarvittavat vaihtotyöt se palaa takaisin Kauniaisiin. (Ja junahan on taas kulussa Pasila T - Kauniainen - Pasila T (=Pasilan päivystäjä)).Tämä teolliuusraidehan on Kauniaisten ratapihan itäpään ja Keran seisakkeen välillä rantaradan pääraiteiden vieressä. Aikoinaan myös AGA Oy:lle meni raideyhteys, mutta se on jo muutaman vuoden ollut purettuna. | ||||
![]() |
01.02.2005 15:35 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Öh, olen vähän pihalla... Siis mistä tämä juna tuli ja minne menossa? :l | ||||
![]() |
01.02.2005 13:42 | Olli Keski-Rahkonen | ||
Itse apukytkin näyttää tältä: http://makasiiniraide.fi/img/real/sm3_dellner_apukytkin.jpg | ||||
![]() |
01.02.2005 12:37 | Eija Mari | ||
Minustakin tuntuu että ainakin rantaradalla Pendo-ongelma on seuraavassa Turun sanomassa, mutta sunnuntainen Sr1:n hajoaminen linjalle taisi jäädä kokonaan uutisoimatta. Turussa kyllä uutiskynnyksen yleensä ylittää melkein mikä tahansa rantaradan ongelma oli kyse radasta tai junista. | ||||
![]() |
01.02.2005 12:31 | Juhana Konttinen | ||
Deeverin ja Pendolinon yhteennaittaminen tapahtuu SA-3:n kitaan heitettävällä apukykimellä, joka sopii Pendolinon Dellner-automaattikytkimeen. Kykin on muuten valmistettu Ruotsissa Vika-nimisellä paikkakunnalla. Sm1/Sm2-junissa käytetään periaatteessa samantyyppistä, mutta yhteensopimatonta Sécheron GF -kytkintä. Sm4:ssä on puolestaan Scharfenberg-kytkin. | ||||
![]() |
01.02.2005 12:23 | Juhana Konttinen | ||
Surullinen totuus on että sarjapendolinot ovat olleet varsin vikurantteja tapauksia. Proto-junat saatiin toimimaan varsin luotettavasti, mutta näissä myöhemmissä junissa on ongelmaa jos jonkunlaista. Lastentauteja uudessa kalustossa aina tuppaa olemaan, mutta kuinka kauan pitää odottaa, että kalusto alkaa toimia onkin toinen juttu. Kehittämiseen on ollut aikaa kymmenen vuotta, mutta vieläkään ei olla selvillä vesillä. Se on totta että, pendolinojen viat ylittvät uutiskynnyksen helpommin kuin muu kalusto, mutta totta on myös, että vikojakin on muuta kalustoa enemmän. | ||||
![]() |
01.02.2005 12:12 | Mikko Mäntymäki | ||
Mitenkä tuo Dv:n ja pendon yhteen kytkeminen on mahdollista? Dv:ssä on SA-3 kytkimet ja pendossa on samantyyppiset kytkimet kuin muissa Sm-sarjojen junissa. | ||||
![]() |
01.02.2005 11:59 | Sauli Vähäkoski | ||
Ovatkohan pendolinot joutuneet vain suuremman suurennuslasin alle? Jos vaikka esim. sr1-vetoinen pikajuna on myöhässä tai jää teknisen vian vuoksi välille, niin harvemmin se tieto ylittää uutiskynnyksen ja pääsee televisioon, sanomalehtiin ja nettipalstoille. | ||||
![]() |
01.02.2005 11:14 | Kimmo Pyrhönen | ||
Kukin herää aikanaan, osa ei koskaan! | ||||
![]() |
01.02.2005 10:50 | Kimmo Pyrhönen | ||
Ja selvennykseksi, etten ole niin taitava, että ajaisin useampia ajoneuvoja yhtäaikaa... (tekstilapsus) |