Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 34 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1906


« Vastaus #675 : Helmikuu 06, 2025, 17:35:46 »

Suomen varauduttava jättiurakkaan – Itämeren turvallisuusuhat edellyttävät uusia liikenneyh­teyksiä länteen ja maailmalle

"Yllä mainituilla selvityksillä tulee tähdätä siihen, että Suomi löytäisi kestäviä ratkaisuja isoon haavoittuvuuteensa: olemme logistinen pussinperä, jonka ulkomaankauppa perustuu nyt 95-prosenttisesti Itämeren merikuljetuksiin. Myös kotimarkkinayrityksillä on vahva riippuvuus Itämeren reiteistä ja lentoyhteyksistä.

Erityistä mielenkiintoa kohdistuu kiinteiden Itämeri-yhteyksien selvitykseen. Hallituksen tulee pureutua kolmeen uuteen vaihtoehtoiseen yhteysväliin: Helsinki–Tukholma (silta/ tunneli), Vaasa–Uumaja (silta/tunneli) ja Helsinki–Tallinna (tunneli). Näiden osalta on selvitettävä myös kumppanuusmahdollisuudet Pohjoismaiden ja Baltian kanssa sekä huomioitava EU:n tahtotila pääkaupunkien yhdistämisestä suurnopeusjunillla."

https://ek.fi/ajankohtaista/tiedotteet/suomen-varauduttava-jattiurakkaan-itameren-turvallisuusuhat-edellyttavat-uusia-liikenneyhteyksia-lanteen-ja-maailmalle/

raportti https://ek.fi/wp-content/uploads/2025/02/Suomen-kansainvaliset-yhteydet.pdf
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 819


« Vastaus #676 : Helmikuu 06, 2025, 19:27:31 »

EK:ssa on huomattava määrä svekomaanipapparoita, jotka kaikissa tilanteissa haluavat sitoa meidät Ruotsiin, siis myös silloin kun se ei ole Suomen tarpeiden ja etujen mukaista.
Tämä selittää EK:n möläyksen junayhteydestä Turusta Ruotsiin Tukholman sumpun lävitse!
Se sumppu ei ole liikenteelle järjellinen koskaan, mutta vähäisin vahinkohaitta siitä on, jos sumpun lävitse ajaa noin kello 2 aamuyöstä (kuten viime syyskuussa itse tein).

Luulisi EK:nkin ymmärtävän, että Suomen pitää saada menetettyä suhteellista kilpailuetua (Venäjän kauppa ja yhteydet) korvaamaan jotain muita suhteellisia kilpailuetuja pääkilpailijoihimme (kuten Ruotsiin) nähden.
Maantieteellemme emme voi mitään MUUTA kuin rakentaa suorat ja nopeat  yhteydet EU:n (ja NATOnkin) ydinalueelle.  
Siis rakennuttaa Tallinnan tunneli suurten EU-tukien auttamana.

Tuskin saamme ihan 85 prosenttia investointikustannuksesta EU:lta, niinkuin Rail Baltica sai ja saa.
Saamme kuitenkin tukea riittävän merkittävästi. Ja saamme merkittävää tukea VAIN JA NIMENOMAISESTI taloudellisesti ja puolustuksellisesti keskeiselle Tallinnan tunnelille.

Vasta Tallinnan tunneli tekee 1435 mm-hankkeet järjellisiksi muilta osin kuin Tornio-Raahe rinnakkaisratahankkeen osalta.

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1906


« Vastaus #677 : Helmikuu 07, 2025, 08:52:02 »


Italian pastat ja viinit voivat pian saapua Suomeen junalla

"Göteborgin satamassa lastattiin torstaina pitkää konttijunaa, jonka määränpäänä on Ruotsin ja Suomen rajan tuntumassa sijaitseva Haaparanta.

Perillä Haaparannassa juna on lauantaina aamupäivällä. Kyydissä on 30 merikonttia, jotka kuljetetaan kuorma-autoilla Suomeen.

– Junan koko lasti päätyy Suomeen. Tavarat tulevat Göteborgin satamaan ruotsalaisille asiakkaille ja ruotsalaiset asiakkaat toimittavat edelleen ne suomalaisille vastaanottajille, sanoo Nurminen Logisticsin rautatieliiketoiminnasta vastaava myyntijohtaja Marjut Linnajärvi."

siis rautatiekuljetuksia rekoilla Suomessa ?

https://yle.fi/a/74-20141686
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1906


« Vastaus #678 : Helmikuu 07, 2025, 16:15:33 »


Länsiradan ratasuunnitelma Salon ja Hajalan välille lainvoimaiseksi

"Länsirata Oy:n laatima ratasuunnitelma Salon ja Hajalan väliselle kaksoisraiteen rakentamiselle on saanut
lainvoiman. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom hyväksyi ratasuunnitelman 4.12.2024 ja kuulutti
hyväksymispäätöksen 18.12.2024. Hyväksymispäätös oli nähtävillä 24.1.2025 asti eikä siihen tullut
valituksia, joten päätös tuli lainvoimaiseksi."

https://lansirata.fi/lansiradan-ratasuunnitelma-salon-ja-hajalan-valille-lainvoimaiseksi/
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 313


« Vastaus #679 : Helmikuu 07, 2025, 17:35:45 »

EK:n haluama Turun ja Tukholman välinen tunneli on aika absurdi suunnitelma. Siellä on pitkälti 200m syvää Ahvenanmaan itäpuolella. Aikamoisen mutkan saisi tehdä jotta nuo saisi kierrettyä. Tai halvintahan olisi tehdä pinnassa Ahvenanmaalle ehkä Airisto alittaen mutta sitten mennä pidemmälti maan alle Ahvenanmaalta Ruotsiin. Mutta kustannukset olisivat enemmän kuin koko maan raideleveyden kaventamisessa.

Järkevin konsti yhdistää Suomi ja Ruotsi rautatiellä olisi Vaasasta Uumajaan.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1906


« Vastaus #680 : Helmikuu 07, 2025, 17:58:48 »


EK:n haluama Turun ja Tukholman välinen tunneli on aika absurdi suunnitelma. Siellä on pitkälti 200m syvää Ahvenanmaan itäpuolella. Aikamoisen mutkan saisi tehdä jotta nuo saisi kierrettyä. Tai halvintahan olisi tehdä pinnassa Ahvenanmaalle ehkä Airisto alittaen mutta sitten mennä pidemmälti maan alle Ahvenanmaalta Ruotsiin. Mutta kustannukset olisivat enemmän kuin koko maan raideleveyden kaventamisessa.

Järkevin konsti yhdistää Suomi ja Ruotsi rautatiellä olisi Vaasasta Uumajaan.

Turku-Tukholma väli olisi siltoja/tunneleita.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #681 : Helmikuu 07, 2025, 19:51:55 »


Italian pastat ja viinit voivat pian saapua Suomeen junalla


siis rautatiekuljetuksia rekoilla Suomessa ?

https://yle.fi/a/74-20141686

Ongelma kai on siinä että ei ole olemassa toimivaa konttinosturia jolla kontteja saisi siirrettyä ruotsalaisesta junanvaunusta suomalaiseen.
Tornion nosturi on ruostunut paikalleen, sen omistaa vR eikä VR ole halukas uusimaan sitä.

Nurmisen pitäisi hankkia oma nosturi ja omia konttivaunuja Suomen liikenteeseen. Irtotavara- tai säiliövaunut eivät sovellu siihen.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #682 : Helmikuu 07, 2025, 19:54:35 »


Järkevin konsti yhdistää Suomi ja Ruotsi rautatiellä olisi Vaasasta Uumajaan.
Näin on, tulisi halvemmaksikin kuin Tallinna-Helsinki tunneli.

Kaikki EK:n toivomat reitit merten yli voidaan aloittaa junalauttalliikenteellä, vaikka heti. Pitäisi vain Railship tai SeaRail tai Jit-Trans perustaa uudelleen.

Olisikohan EK:n "svekomaanisilla" herroilla varaa piistää fyffeä junalauttavarustamon perustamiseen kuten kultaisella 1970-80 luvulla oli?
tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 58


« Vastaus #683 : Helmikuu 07, 2025, 20:53:22 »

Rainer, katso netistä mikä on konttikurottaja.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 819


« Vastaus #684 : Helmikuu 07, 2025, 21:13:37 »

Toimenkuvamielessä junalautan järjestäminen Helsinki - Tallinna -välille sopinee Finnlinesin tehtäväksi.
Ehdolle osittain muunnettavaksi tulisi upea Finnsirius Hybrid (pituus 236 m), jolla matkasmökkini syksyllä liikkui Naantalin ja Kapellskärin väliä.
Osa sen nykyisistä korkeista autokansista sijaitsee alhaalla. Painoa säästyy kun junaraiteille laittaa alumiinikiskotuksen.

Finnlines toteutti aikanaan mullistavan Finnjetin. Nykyisellä varustamoyhtiöllä Grimaldilla lienee enemmän osaamista ja rohkeutta kuin Siljan ja Vikingin juoppokuljetusvarustamoilla..
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 313


« Vastaus #685 : Helmikuu 07, 2025, 22:02:32 »


EK:n haluama Turun ja Tukholman välinen tunneli on aika absurdi suunnitelma. Siellä on pitkälti 200m syvää Ahvenanmaan itäpuolella. Aikamoisen mutkan saisi tehdä jotta nuo saisi kierrettyä. Tai halvintahan olisi tehdä pinnassa Ahvenanmaalle ehkä Airisto alittaen mutta sitten mennä pidemmälti maan alle Ahvenanmaalta Ruotsiin. Mutta kustannukset olisivat enemmän kuin koko maan raideleveyden kaventamisessa.

Järkevin konsti yhdistää Suomi ja Ruotsi rautatiellä olisi Vaasasta Uumajaan.

Turku-Tukholma väli olisi siltoja/tunneleita.
Et sä rautatiesiltaakaan oikein helpolla rakenna kohtaan missä on leveälti syvää.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1906


« Vastaus #686 : Helmikuu 08, 2025, 09:29:12 »


Italian pastat ja viinit voivat pian saapua Suomeen junalla


siis rautatiekuljetuksia rekoilla Suomessa ?

https://yle.fi/a/74-20141686

Ongelma kai on siinä että ei ole olemassa toimivaa konttinosturia jolla kontteja saisi siirrettyä ruotsalaisesta junanvaunusta suomalaiseen.
Tornion nosturi on ruostunut paikalleen, sen omistaa vR eikä VR ole halukas uusimaan sitä.

Nurmisen pitäisi hankkia oma nosturi ja omia konttivaunuja Suomen liikenteeseen. Irtotavara- tai säiliövaunut eivät sovellu siihen.

Nurmisella ei konttinosturia ? nyt kyllä on heikkoselitys. Olisi tässäkin kyse rautatatiekalustojen tyyppihyväksynnästä joka vielä kesken ?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1906


« Vastaus #687 : Helmikuu 08, 2025, 09:45:05 »

Lausuntokierros muutoksista raideliikennesääntelyyn: lisäaikaa metsä- ja kemianteollisuuden vaunuhankintoihin

"Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi, jolla tehtäisiin muutoksia raideliikennettä koskevaan sääntelyyn. Lakimuutoksilla vahvistettaisiin kaupunkiraideliikenteen turvallisuutta ja annettaisiin metsä- ja kemianteollisuudelle lisäaikaa hankkia EU-vaatimukset täyttävää kuljetuskalustoa. Lausuntoja voi antaa 5.3.2025 saakka.

Lakimuutoksilla jatkettaisiin poikkeusta, jolla sallitaan EU-vaatimuksista poikkeavan itäisen kansainvälisen liikenteen kaluston (ns. OSJD/GOST-kaluston) käyttöä Suomen sisäisissä puutavara- ja kemikaalikuljetuksissa. Poikkeus jatkuisi vuoden 2028 loppuun saakka. Poikkeus otettiin käyttöön vuonna 2022, jotta Venäjän hyökkäyssodan alettua Ukrainassa voitiin turvata puutavara- ja kemikaalikuljetukset rautateitse Suomessa teollisuuden tarpeisiin.

Kahden vuoden pidennys kaluston käyttöön vuoden 2028 loppuun asti on siten pisin mahdollinen lisäaika ja komissio edellyttää, että tämän jälkeen Suomi palaa noudattamaan EU-lainsäädännön mukaisia kalustovaatimuksia."

https://lvm.fi/-/lausuntokierros-muutoksista-raideliikennesaantelyyn-lisaaikaa-metsa-ja-kemianteollisuuden-vaunuhankintoihin

Teollisuus saa lisäaikaa vaunuhankinnoilleen

"Suomella on ainoana EU:ssa poikkeus käyttää OSJD/GOST-kalustoa kansainvälisissä rautatiekuljetuksissa. Koska EU-vaatimusten mukaisen kaluston hankinta puutavara- ja kemikaalikuljetuksiin vie aiemmin arvioitua pidempään poikkeusta jatkettaisiin 2028 loppuun saakka. Kahden vuoden jatkoajasta on informoitu EU:n komissota.

Kahden vuoden pidennys kaluston käyttöön vuoden 2028 loppuun asti on pisin mahdollinen lisäaika. Sen jälkeen Suomen on noudatettava EU-lainsäädännön mukaisia kalustovaatimuksia."

https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/kuljetukset/teollisuus-saa-lisaaikaa-vaunuhankinnoilleen
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 313


« Vastaus #688 : Helmikuu 08, 2025, 13:48:36 »

Mitäs veikkaat, moniko teollisuusyritys hankkii sallittuja vaunuja vai siirtyykö nuo kontti/rekka-laiva -kuljetuksiin.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #689 : Helmikuu 08, 2025, 15:09:18 »

Teollisuus saa lisäaikaa vaunuhankinnoilleen

"Suomella on ainoana EU:ssa poikkeus käyttää OSJD/GOST-kalustoa kansainvälisissä rautatiekuljetuksissa. Koska EU-vaatimusten mukaisen kaluston hankinta puutavara- ja kemikaalikuljetuksiin vie aiemmin arvioitua pidempään poikkeusta jatkettaisiin 2028 loppuun saakka. Kahden vuoden jatkoajasta on informoitu EU:n komissota.

Kahden vuoden pidennys kaluston käyttöön vuoden 2028 loppuun asti on pisin mahdollinen lisäaika. Sen jälkeen Suomen on noudatettava EU-lainsäädännön mukaisia kalustovaatimuksia."

https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/kuljetukset/teollisuus-saa-lisaaikaa-vaunuhankinnoilleen

Eikö Baltian mailla ole poikkeuslupa käyttää GOST -kalustoa kanssa?
tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 58


« Vastaus #690 : Helmikuu 08, 2025, 18:59:58 »

Voidaanko tuo kalusto modifioida EU-vaatimukset täyttäviksi järkevillä kustannuksilla?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1906


« Vastaus #691 : Helmikuu 09, 2025, 09:04:20 »

Voidaanko tuo kalusto modifioida EU-vaatimukset täyttäviksi järkevillä kustannuksilla?

Jos tarkoitat GOST kalustoa niin vain terästehtaan sulatusuunin kautta.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 559


« Vastaus #692 : Helmikuu 09, 2025, 12:44:52 »

Lausuntokierros muutoksista raideliikennesääntelyyn: lisäaikaa metsä- ja kemianteollisuuden vaunuhankintoihin

"Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi, jolla tehtäisiin muutoksia raideliikennettä koskevaan sääntelyyn. Lakimuutoksilla vahvistettaisiin kaupunkiraideliikenteen turvallisuutta ja annettaisiin metsä- ja kemianteollisuudelle lisäaikaa hankkia EU-vaatimukset täyttävää kuljetuskalustoa. Lausuntoja voi antaa 5.3.2025 saakka.

Lakimuutoksilla jatkettaisiin poikkeusta, jolla sallitaan EU-vaatimuksista poikkeavan itäisen kansainvälisen liikenteen kaluston (ns. OSJD/GOST-kaluston) käyttöä Suomen sisäisissä puutavara- ja kemikaalikuljetuksissa. Poikkeus jatkuisi vuoden 2028 loppuun saakka. Poikkeus otettiin käyttöön vuonna 2022, jotta Venäjän hyökkäyssodan alettua Ukrainassa voitiin turvata puutavara- ja kemikaalikuljetukset rautateitse Suomessa teollisuuden tarpeisiin.

Kahden vuoden pidennys kaluston käyttöön vuoden 2028 loppuun asti on siten pisin mahdollinen lisäaika ja komissio edellyttää, että tämän jälkeen Suomi palaa noudattamaan EU-lainsäädännön mukaisia kalustovaatimuksia."

https://lvm.fi/-/lausuntokierros-muutoksista-raideliikennesaantelyyn-lisaaikaa-metsa-ja-kemianteollisuuden-vaunuhankintoihin

Teollisuus saa lisäaikaa vaunuhankinnoilleen

"Suomella on ainoana EU:ssa poikkeus käyttää OSJD/GOST-kalustoa kansainvälisissä rautatiekuljetuksissa. Koska EU-vaatimusten mukaisen kaluston hankinta puutavara- ja kemikaalikuljetuksiin vie aiemmin arvioitua pidempään poikkeusta jatkettaisiin 2028 loppuun saakka. Kahden vuoden jatkoajasta on informoitu EU:n komissota.

Kahden vuoden pidennys kaluston käyttöön vuoden 2028 loppuun asti on pisin mahdollinen lisäaika. Sen jälkeen Suomen on noudatettava EU-lainsäädännön mukaisia kalustovaatimuksia."

https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/kuljetukset/teollisuus-saa-lisaaikaa-vaunuhankinnoilleen

Uuden kaluston hankinnalla alkaa olla jo kiire. Onkohan vielä edes selvää, kuka vaunuja tilaa? "Teollisuus" on aika epämääräinen ilmaisu. Luulisi ainakin VR:n tarvitsevan uutta kuljetuskalustoa lähivuosina.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1906


« Vastaus #693 : Helmikuu 09, 2025, 16:38:39 »


Uuden kaluston hankinnalla alkaa olla jo kiire. Onkohan vielä edes selvää, kuka vaunuja tilaa? "Teollisuus" on aika epämääräinen ilmaisu. Luulisi ainakin VR:n tarvitsevan uutta kuljetuskalustoa lähivuosina.


VR:oma sivusto kertoo että VR:llä ei ole GOST kalustoa käytössään https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-transpoint/asiakkaan-opas/kalusto/

Ja onhan tässä 2028 vuoteen aikaa hankkia uutta kalustoa ja vaikka venäläistä Sggrs 80' joka on täyttänyt läntiset vaatimukset ja on normaalileveydellä Suomeenkin hyväksytty   https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/51-271-0002-1-001-001



tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1906


« Vastaus #694 : Helmikuu 10, 2025, 10:59:30 »


Valtion liikenne 12 aineistojen 2025 versio (LUONNOS)

Liikenne 12 –suunnitelmaluonnos vuosille 2026-2037

"s.29 Valtio arvioi ja selvittää raideleveyden muutosta erityisesti Pohjois-Suomessa sotilaallisen liikkuvuuden ja teollisuuden tarpeiden näkökulmasta. Valtio laatii TEN-T-asetuksen mukaiset selvitykset ja raideleveyden muutossuunnitelman.

Valtakunnallinen näkemys raideleveydestä vuonna 2026.

s. 32 Suomen painopisteet mahdolliselle CEF III-rahoitusohjelmalle ovat sotilaallisen liikkuvuuden
tarpeiden huomiointi, mahdollisten raideleveysmuutosten rahoitustarpeet, ERTMS:n, liikenteen
digitaalisaation ja jakeluinfran kehittäminen sekä talvimerenkulun rahoitustarpeiden huomiointi.

• Myös muita EU:n rahoitusinstrumentteja hyödynnetään laaja-alaisesti mm. liikenteen digitalisaatio- ja automaatiokehitykseen.
• Selvitetään Nato-rahoituksen hyödyntämismahdollisuuksia"

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/3a7c5cce-0ea2-40a1-aa6d-24122e14c018/LIITE_20250123084858.PDF
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1830


« Vastaus #695 : Helmikuu 10, 2025, 18:14:08 »

VR:oma sivusto kertoo että VR:llä ei ole GOST kalustoa käytössään https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-transpoint/asiakkaan-opas/kalusto/
En minä näe, että tuolla sanottaisiin, ettei sellaista kalustoa ole. Ei nyt ole kovinkaan kauan, kun tässä ihan kotinurkilla näkyi Sr1-vetoinen raakapuujuna GOST-kalustolla.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1906


« Vastaus #696 : Helmikuu 11, 2025, 08:49:52 »


En minä näe, että tuolla sanottaisiin, ettei sellaista kalustoa ole. Ei nyt ole kovinkaan kauan, kun tässä ihan kotinurkilla näkyi Sr1-vetoinen raakapuujuna GOST-kalustolla.


VR vetää muiden omistamia GOST vaunuja, joita lähinnä omistaa metsäteollisuus ? Fenniarail toisaalta kertoo kalustosivullaan että heillä on https://www.fenniarail.fi/kalusto
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1906


« Vastaus #697 : Helmikuu 11, 2025, 08:51:57 »


Näin Väylä kertoi keväällä

TEN-T-asetuksen uudistus tulossa – verkko laajenee

"Raideleveyden osalta meillä tulee olla suunnitelma uusien ratayhteyksien rakentamisesta eurooppalaiseen raideleveyteen ja arvio olemassa olevien ratojen leveyden vaihtamisesta. Raideleveyden osalta asetus mahdollistaa poikkeuksen hakemisen vaikutusarviointiin pohjautuen. Tämä tarkastelu ei sisälly mainittuun Väyläviraston selvitykseen."

https://vayla.fi/-/ten-t-asetuksen-uudistus-tulossa-verkko-laajenee
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1906


« Vastaus #698 : Helmikuu 14, 2025, 10:01:36 »


Digirata-hanke tuo rautatiealalle muutoksia, jotka vaativat uudenlaista osaamista

"Tampere-Pori/Rauma-välillä käyttöönotetaan vuonna 2027 Suomen ensimmäinen kaupallinen rataosuus, joka on varustettu eurooppalaisella junakulunvalvontajärjestelmällä ETCS (European Train Control System). Tämä tuo rautatiealalle suuria muutoksia, sillä ETCS-järjestelmä on uusi kokemus monille alan toimijoille. Jotta muutos onnistuu, operatiivinen henkilöstö tarvitsee kattavaa koulutusta uuteen järjestelmään"

https://digirata.fi/digirata-hanke-tuo-rautatiealalle-muutoksia-jotka-vaativat-uudenlaista-osaamista-nain-operatiivinen-henkilosto-koulutetaan/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1906


« Vastaus #699 : Helmikuu 16, 2025, 10:42:22 »


Liikenneyhteyksiä länteen parannetaan vauhdilla

"Laurila–Tornio–Haaparanta-radan sähköistys valmistui tammikuussa 2025. Hanke on yksi esimerkki rajat ylittävästä pohjoismaisesta yhteistyöstä. Väyläviraston logistiikka-toiminnon johtaja Pekka Rajala kertoo, mitä on seuraavaksi luvassa.

Parannettua Tornion ja Haaparannan junayhteyttä testattiin sotilaallisen liikkuvuuden kannalta jo viime vuonna Nato-harjoituksessa. Sotilaita kuljettanut juna kulki Norjan Narvikista Haaparantaan ja sieltä Suomen puolelle. Silloin sotilaat taittoivat osan matkasta vielä diesel-veturilla. Nyt he voisivat mennä tehokkaammin sähköveturilla.

”Yksi merkittävä asia on myös raideleveysselvitys, joka valmistuu kesällä 2025. Suomessa on eri raideleveys kuin suurimmassa osassa Euroopan maita. Selvitys tarjoaa vastauksia siihen, kannattaisiko joitakin yhteyksiä vaikkapa Pohjois-Suomessa toteuttaa eurooppalaisella raideleveydellä ja mitä hyötyjä siitä olisi”, Rajala kertoo."

https://vayla.fi/-/liikenneyhteyksia-lanteen-parannetaan-vauhdilla
tallennettu
Sivuja: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 34 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina