Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 28 29 [30] 31 32 | Siirry alas Tulostusversio
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1059


« Vastaus #725 : Maaliskuu 08, 2025, 16:54:47 »

Lisäyksenä onnettomaan linjaukseen päätynyttä Tornion ja Haaparannan yhdysrataa koskeneeseen kommenttiini tässä sanomaketjussa 22.5.24 klo 14.32 viittaan Uuden Suomettaren 21.4.1915  s.7  uutiseen Ruotsin ja Venäjän välinen yhdysliikenne : https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1197820?page=7 .

Taustatiedoksi oudommille todettakoon, että Uusi Suometar oli vanhasuomalainen, Venäjään myötäilevästi suhtautunut lehti - myötäily oli tosin tuolloin valtaosin jo päättynyt (oli todettu hyödyttömäksi tänä sortovuosien synkkänä aikana).
Keisari-Venäjä oli vielä voimiensa tunnossa ja maatamme hallitsi Sapeli-senaatti kenraalikuvernööri Seynin johdolla.

Suomen, suomalaisten ja etenkin torniolaisten nöyryyttävää kohtelua (Venäjän ja Ruotsin taholta) yhdysradan linjausjuhlissa viittauksessani 22.5.24 muistellut tunnettu naiskansanedustaja, tohtori Tekla Hultin oli puolestaan nuorsuomalainen aktivisti

Tuota Uuden Suomettaren artikkelia kun lukaisin niin pisti silmään että :
"Ratojen yhdistämisen vastustajat Ruotsissa eivät ole politikot vaan kauppiaat. Ennen kaikkea kärsivät yhdistämisestä höyrylaivayhtiöiden edut"

Siis vuonna 1915, kuulostaa tutulta jotenkin.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 340


« Vastaus #726 : Maaliskuu 08, 2025, 21:06:48 »


Helsinki ei aio rahoittaa länsirataa – kaupunki priorisoi Turun sijasta Tampereen suuntaa

"Pääministeri linjasi viime elokuussa, että kuluvalla hallituskaudella länsiradasta rakennetaan vain radan molemmat päät. Oikorata Lohjalta Saloon jää tuleville hallituksille."

https://yle.fi/a/74-20145305

Tuota en ymmärrä ollenkaan miksi Helsinki ei halua rahoittaa länsirataa. Kyllä helsinkiläisiä matkustaa joka päivä paljon Turkuun, näkyyhän se junissa ja moottoritien automärässä.

Tampereelle on ihan riittävän nopeat yhteydet, 1,5 tuntia, kun se on Turkuun yli 2 tuntia.

Lentoradasta ei Helsinki hyödy juuri ollenkaan koska lähijunia ei sille tule. Ennemmin kannattaisi saada aikaan se Pisara-rata joka hyllytettiin ja tekisi lähijunista käytännössä kantakaupungin toisen metrolinjan.




Tässä taloustilanteessamme, ei kenelläkään ole varaa rahoittaa länsirataa. Nyt priorisointi päälle ihan oikeasti. Rataverkkoamme rapistuu ympäri Suomea ja varsin rankasti. Huoltovarmuus- ja Nato-logistiikastakin on ollut varsin kovia mielipiteitä-, sekä vaatimuksia. Miten jonkun Turun tunnin juna - projektin edesauttaminen pienentää jo valmiiksi suunnatonta korjausvelkaa, saati parantaa strategisia huoltovarmuuskuljetuksiamme tiukassa tilanteessa?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #727 : Maaliskuu 09, 2025, 08:55:21 »


Tässä taloustilanteessamme, ei kenelläkään ole varaa rahoittaa länsirataa. Nyt priorisointi päälle ihan oikeasti. Rataverkkoamme rapistuu ympäri Suomea ja varsin rankasti. Huoltovarmuus- ja Nato-logistiikastakin on ollut varsin kovia mielipiteitä-, sekä vaatimuksia. Miten jonkun Turun tunnin juna - projektin edesauttaminen pienentää jo valmiiksi suunnatonta korjausvelkaa, saati parantaa strategisia huoltovarmuuskuljetuksiamme tiukassa tilanteessa?


Ei kaikkea tarvitse rakentaa valtion budjetista.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #728 : Maaliskuu 11, 2025, 09:01:55 »

Suomen varauduttava jättiurakkaan – Itämeren turvallisuusuhat edellyttävät uusia liikenneyh­teyksiä länteen ja maailmalle

"Yllä mainituilla selvityksillä tulee tähdätä siihen, että Suomi löytäisi kestäviä ratkaisuja isoon haavoittuvuuteensa: olemme logistinen pussinperä, jonka ulkomaankauppa perustuu nyt 95-prosenttisesti Itämeren merikuljetuksiin. Myös kotimarkkinayrityksillä on vahva riippuvuus Itämeren reiteistä ja lentoyhteyksistä.

Erityistä mielenkiintoa kohdistuu kiinteiden Itämeri-yhteyksien selvitykseen. Hallituksen tulee pureutua kolmeen uuteen vaihtoehtoiseen yhteysväliin: Helsinki–Tukholma (silta/ tunneli), Vaasa–Uumaja (silta/tunneli) ja Helsinki–Tallinna (tunneli). Näiden osalta on selvitettävä myös kumppanuusmahdollisuudet Pohjoismaiden ja Baltian kanssa sekä huomioitava EU:n tahtotila pääkaupunkien yhdistämisestä suurnopeusjunillla."

https://ek.fi/ajankohtaista/tiedotteet/suomen-varauduttava-jattiurakkaan-itameren-turvallisuusuhat-edellyttavat-uusia-liikenneyhteyksia-lanteen-ja-maailmalle/

raportti https://ek.fi/wp-content/uploads/2025/02/Suomen-kansainvaliset-yhteydet.pdf

EU kannattaa Helsinki-Tukholma-välin megahankkeen selvittämistä – ”En voi olla eri mieltä”

"Euroopan komissiossa suhtaudutaan myönteisesti Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) ehdottamien jättimäisten liikennehankkeiden selvittämiseen.

EK julkaisi helmikuussa raportin uusista logistiikkareiteistä, jotka turvaisivat liikenneyhteyksiä Suomesta muualle Eurooppaan.

Ruijters pitää raportissa ehdotettuja liikennehankeselvityksiä loogisina. Komissiossakin tiedetään, että Suomi on liikenteellisesti lähes saari ja maayhteys manner-Eurooppaan kulkee pitkän matkan Ruotsin Haaparannan kautta."

https://www.hs.fi/talous/art-2000011065698.html
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 340


« Vastaus #729 : Maaliskuu 11, 2025, 20:16:56 »


Tässä taloustilanteessamme, ei kenelläkään ole varaa rahoittaa länsirataa. Nyt priorisointi päälle ihan oikeasti. Rataverkkoamme rapistuu ympäri Suomea ja varsin rankasti. Huoltovarmuus- ja Nato-logistiikastakin on ollut varsin kovia mielipiteitä-, sekä vaatimuksia. Miten jonkun Turun tunnin juna - projektin edesauttaminen pienentää jo valmiiksi suunnatonta korjausvelkaa, saati parantaa strategisia huoltovarmuuskuljetuksiamme tiukassa tilanteessa?


Ei kaikkea tarvitse rakentaa valtion budjetista.

Ei sitten muuta, kuin lompakko leveelleen! Paljonko ajattelit sijoittaa? Minimi 100 miljoonan alkupanostukset ja sen jälkeen 50 miljoonan korotukset ovat sallittuja. Surkeaa sarkasmia, mutta tuo länsiratahanke ei todellakaan ole listan kärkipäässä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #730 : Maaliskuu 12, 2025, 09:09:06 »


Ei sitten muuta, kuin lompakko leveelleen! Paljonko ajattelit sijoittaa? Minimi 100 miljoonan alkupanostukset ja sen jälkeen 50 miljoonan korotukset ovat sallittuja. Surkeaa sarkasmia, mutta tuo länsiratahanke ei todellakaan ole listan kärkipäässä.


Kansainväliset sijoittajat voivat olla kiinnostuneita rahoittamaan jos rata rakennetaan eurooppalaisella standardileveydellä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #731 : Maaliskuu 14, 2025, 17:05:36 »

Vuoden 2024 vastuullisuusraportti julkaistu

"Länsiradan vastuullisuustyö keskittyy tulevaan. Kaikki suunnitteluvaiheessa tehdyt selvitykset ja toimenpiteet tähtäävät siihen, että Länsirata voidaan rakentaa vastuullisesti ja rataa voidaan käyttää kestävällä ja yhteiskuntaa hyödyttävällä tavalla.

Länsiradalla vastuullisuus on konkreettisella tavalla mukana arkipäivän tekemisessä. Vastuullisuustyön tavoitteena on strategian ja johtamisen tukeminen, sidosryhmien vaatimuksiin vastaaminen ja vaikuttavuuden varmistaminen. Länsiradalla keskitytään olennaisiin asioihin ja vastuullisuustyön sisältöä syvennetään sidosryhmiltä saadun palautteen pohjalta ja dialogin kautta."

https://lansirata.fi/vuoden-2024-vastuullisuusraportti-julkaistu/
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 14, 2025, 18:32:15 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #732 : Maaliskuu 15, 2025, 09:36:56 »


Itäradan linjaukset, lunastukset ja kulkuyhteydet puhuttavat maanomistajia –avoin vuorovaikutus tärkeää

"Keskustelu on käynyt vilkkaana etenkin yhteistyöryhmässä, johon Itärata kutsui radan suunnittelualueen yhdistykset ja yhteisöt. Alueen laajuuden vuoksi ensimmäiset tapaamiset järjestettiin tammikuun 2025 lopussa alueellisissa ryhmissä Sipoossa, Porvoossa ja Lapinjärvellä. Kokoontumisiin osallistui edustajia yli 70 sidosryhmästä. Riistanhoitoyhdistyksille ja metsästysseuroille järjestetään oma, metsästysaiheinen työpaja.

Eniten kysymyksiä maanomistajissa ovat herättäneet Itäradan linjausvaihtoehtojen tarkentumisen aikataulu, lunastettavien alueiden korvaukset, uusien kulkuyhteyksien järjestäminen ja asukkaiden vaikutusmahdollisuudet suunnitteluun. "

https://www.itarata.fi/itaradan-linjaukset-lunastukset-ja-kulkuyhteydet-puhuttavat-maanomistajia-avoin-vuorovaikutus-tarkeaa/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #733 : Maaliskuu 18, 2025, 08:25:54 »


Sotilaallinen liikkuvuus esillä epävirallisessa liikenneministerikokouksessa – Ministeri Ranne: ”Toimiva liikenneinfra on turvallisuuskysymys”

"Kokouksen aiheena on liikennesektorin toimintavarmuus ja kyberturvallisuus. Kokouksessa keskustellaan muun muassa Euroopan sotilaallisen liikkuvuuden vahvistamisesta ja liikenneinfrastruktuurin käytöstä sekä siviili- että sotilasliikenteessä.

– Toimiva liikenneinfra on myös turvallisuuskysymys. Suomi on tässäkin etulinjassa, EU:n ja Naton rajavaltiona. Jos Suomen infra sakkaa tai romahtaa, kärsii siitä koko Eurooppa. Siviili- ja sotilasliikkuvuuden on kuljettava käsi kädessä ja kiireellisimpien turvallisuusinfrakohteiden rahoitusta on priorisoitava EU-tasolla, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoo."

https://lvm.fi/-/sotilaallinen-liikkuvuus-esilla-epavirallisessa-liikenneministerikokouksessa-ministeri-ranne-toimiva-liikenneinfra-on-turvallisuuskysymys-
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #734 : Maaliskuu 19, 2025, 06:52:30 »


Kestävä kasvu ei synny itsestään – Sitä on tehtävä pitkäjänteisesti ja alueen hyvällä yhteistyöllä

"Nyt jos koskaan on paikka kehittää raideyhteyttä Helsingistä Tampereen kautta pohjoiseen. Se on ehdottoman välttämätöntä elinkeinoelämän, huoltovarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden kannalta. Samalla on rohkeasti lähdettävä suunnittelemaan toteutusta eurooppalaisella raideleveydellä. Se on todellinen tulevaisuusinvestointi. EU:n suunnasta on selkeästi viestitetty, että se on edellytys sen osallistumiselle rahoitukseen. Sen saaminen on välttämätön edellytys toteutukselle. Meidän kuntapäättäjien tulee vakuuttaa valtakunnantason ja EU-tason päättäjät asiasta."

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000011104022.html
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 810


« Vastaus #735 : Maaliskuu 19, 2025, 18:12:34 »

Omaa kuntavaaliehdokkuuttaan palvelevan kirjoituksensa lehteen saanut Lauri Lyly on juuri se poliitikko, joka liikenneministeri Harakan kaudella viivytti LiVi-ministeriön valmistelutyötä Hki-Tre -pikaratatuputuksen muodossa.

LiVi-ministeriö ei suurelta osin tämän johdosta tehnyt määräajassa oleellisia hanke-esityksiä EU:n elvytyspakettiin.
Siitä seurasi, että Suomi käytännössä lahjoitti EU:lle 4,3 miljardia euroa (maksoimme pakettiin noin 7,2 miljardia ja saimme omille hankkeillemme siitä vain noin 1,9 miljardia).

Onnemme oli, että näin lahjoittamallamme 4,3 miljardilla eurolla ei tehty italialaisten ikkunaremontteja, vaan sen sijaan sillä rakennetaan parhaillaan lähes puolet Rail Baltikasta.

tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #736 : Maaliskuu 19, 2025, 21:21:33 »

On se jotenkin kumma kun ihminen keksii mitä tahansa toisia tappaakseen, mutta on heti tumput suorina jos raideleveys ei täsmää...
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #737 : Maaliskuu 20, 2025, 08:26:26 »

Omaa kuntavaaliehdokkuuttaan palvelevan kirjoituksensa lehteen saanut Lauri Lyly on juuri se poliitikko, joka liikenneministeri Harakan kaudella viivytti LiVi-ministeriön valmistelutyötä Hki-Tre -pikaratatuputuksen muodossa.

LiVi-ministeriö ei suurelta osin tämän johdosta tehnyt määräajassa oleellisia hanke-esityksiä EU:n elvytyspakettiin.
Siitä seurasi, että Suomi käytännössä lahjoitti EU:lle 4,3 miljardia euroa (maksoimme pakettiin noin 7,2 miljardia ja saimme omille hankkeillemme siitä vain noin 1,9 miljardia).

Onnemme oli, että näin lahjoittamallamme 4,3 miljardilla eurolla ei tehty italialaisten ikkunaremontteja, vaan sen sijaan sillä rakennetaan parhaillaan lähes puolet Rail Baltikasta.


Näin kuitenkin VM:n sanoo eli CEF rahat joilla Rail Baltikaa osittain rakennetaan ei tule elpymisvälineestä.

"Suomen maksuosuus elpymisvälineen avustusmuotoisesta tuesta (421,1 miljardia euroa) on noin 7,2 miljardia euroa. Tämä osuus lisättynä koroilla tulee maksettavaksi vuosina 2028–2058"
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #738 : Maaliskuu 20, 2025, 08:27:57 »

On se jotenkin kumma kun ihminen keksii mitä tahansa toisia tappaakseen, mutta on heti tumput suorina jos raideleveys ei täsmää...

Rautatiet ovat osa sisämarkkinoista ja niiden kuljetusjärjestelmää. Onko se kumma että Ukraina on asian käsittänyt. 
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 810


« Vastaus #739 : Maaliskuu 20, 2025, 10:49:09 »

Jarin edelläolevasta sanomasta:
"Näin kuitenkin VM:n sanoo eli CEF rahat joilla Rail Baltikaa osittain rakennetaan ei tule elpymisvälineestä".

Ehkä Suomen EU:n elpymisvälineeseen lahjoittama noin 4,2 miljardia euroa (netto) siten sittenkin kulutettiin italialaisten ikkunaremontteihin ja muuhun kivaan ja Rail Baltikan miljardit otettiin joltain muulta EU-tilikirjan riviltä.
Miltä riviltä on herttaisen merkityksetöntä meille.

Meille todellisuutta on vain se, että Suomi köyhtyi tässä jaossa valtavasti (noin 4,2 miljardia euroa) Harakan ja tåtå säestäneiden (kuten Lyly) riittämättömän ymmärryksen seurauksena.
Harakalle tärkeää on se, että 4,2 miljardin euron menettäminen ymmärryksen puutteen vuoksi ei ollut virkarikos.
Myöskään tässä asiassa virattomien (kuten Lyly) harjoittama Harakkaan vaikuttaminen ei ollut rikos.

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #740 : Maaliskuu 20, 2025, 20:58:15 »

Jarin edelläolevasta sanomasta:
"Näin kuitenkin VM:n sanoo eli CEF rahat joilla Rail Baltikaa osittain rakennetaan ei tule elpymisvälineestä".

Ehkä Suomen EU:n elpymisvälineeseen lahjoittama noin 4,2 miljardia euroa (netto) siten sittenkin kulutettiin italialaisten ikkunaremontteihin ja muuhun kivaan ja Rail Baltikan miljardit otettiin joltain muulta EU-tilikirjan riviltä.
Miltä riviltä on herttaisen merkityksetöntä meille.

Meille todellisuutta on vain se, että Suomi köyhtyi tässä jaossa valtavasti (noin 4,2 miljardia euroa) Harakan ja tåtå säestäneiden (kuten Lyly) riittämättömän ymmärryksen seurauksena.
Harakalle tärkeää on se, että 4,2 miljardin euron menettäminen ymmärryksen puutteen vuoksi ei ollut virkarikos.
Myöskään tässä asiassa virattomien (kuten Lyly) harjoittama Harakkaan vaikuttaminen ei ollut rikos.



Olet edelleen pihalla kuin lumiukko EU rahoituksesta
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #741 : Maaliskuu 20, 2025, 21:34:50 »


Selvitys: Liittyminen eurooppalaiseen rataverkkoon lisäisi Suomen kilpailukykyä

"Suomella on käsissään ainutlaatuinen tilaisuus parantaa kilpailukykyään ja huoltovarmuuttaan liittymällä osaksi eurooppalaista rataverkkoa. Rail Baltican kautta Suomenkin logistiikkayhteydet saataisiin eurooppalaisen raideleveyden piiriin, kertoo Itärata Oy:n teettämä tavaraliikenneselvitys."

https://www.itarata.fi/selvitys-liittyminen-eurooppalaiseen-rataverkkoon-lisaisi-suomen-kilpailukykya/


https://yle.fi/a/74-20150787


tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 810


« Vastaus #742 : Maaliskuu 20, 2025, 22:11:25 »

Tehtäviini eivät kuulu EU-rahoitusasiat. Minun ei onneksi tarvitse tietääkään ja sieltä hakea rahoitusta tuotehankkeelleni sen liikahtaessa toteutukseen.
Sensijaan Harakan olisi kuulunut tietää ja ennenkaikkea ymmärtää, koska paljolti hänellä on moraalinen vastuu Suomen noin 4.2 miljardin euron menetyksestä.
Olisi mielestäni ollut lohdullista, jos 4.2 miljardilla eurollamme olisi rahoitettu Rail Baltikaa, eikä ties mitä meille täysin hyödytöntä toimintaa..
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #743 : Maaliskuu 21, 2025, 09:18:27 »

Tehtäviini eivät kuulu EU-rahoitusasiat. Minun ei onneksi tarvitse tietääkään ja sieltä hakea rahoitusta tuotehankkeelleni sen liikahtaessa toteutukseen.
Sensijaan Harakan olisi kuulunut tietää ja ennenkaikkea ymmärtää, koska paljolti hänellä on moraalinen vastuu Suomen noin 4.2 miljardin euron menetyksestä.
Olisi mielestäni ollut lohdullista, jos 4.2 miljardilla eurollamme olisi rahoitettu Rail Baltikaa, eikä ties mitä meille täysin hyödytöntä toimintaa..

tässä on toistamiseen linkki vm:n sivuille, jossa kerrotaan Suomen maksuista jotka liittyvät elpymisvälineeseen

https://vm.fi/elpymisvaline
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 21, 2025, 16:24:44 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #744 : Maaliskuu 21, 2025, 09:31:11 »


Pohjoismaisella yhteistyöllä tukea ja turvaa

"Olemme saaneet liikenneministereiltä tehtävän laatia pohjoismainen liikennejärjestelmästrategia. Tavoitteena on kehittää tietopohjaa valmiuden, varautumisen, sotilaallisen liikkuvuuden ja huoltovarmuuden tarpeista pohjoismaisessa liikennejärjestelmässä. Työhön osallistuu liikenteen ja puolustuksen hallinnonalojen edustajia. Myös pohjoismainen puolustusyhteistyö on kytketty tiiviisti mukaan sotilaallisen liikkuvuuden osalta."

https://lvm.fi/-/pohjoismaisella-yhteistyolla-tukea-ja-turvaa
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #745 : Maaliskuu 23, 2025, 10:01:55 »


Selvitys: Liittyminen eurooppalaiseen rataverkkoon lisäisi Suomen kilpailukykyä

"Suomella on käsissään ainutlaatuinen tilaisuus parantaa kilpailukykyään ja huoltovarmuuttaan liittymällä osaksi eurooppalaista rataverkkoa. Rail Baltican kautta Suomenkin logistiikkayhteydet saataisiin eurooppalaisen raideleveyden piiriin, kertoo Itärata Oy:n teettämä tavaraliikenneselvitys."

https://www.itarata.fi/selvitys-liittyminen-eurooppalaiseen-rataverkkoon-lisaisi-suomen-kilpailukykya/

https://yle.fi/a/74-20150787


itse selvitys "Nyt on oikea hetki viestiä Suomen kytkemisestä EU:n
rataverkkoon ja hankkia Suomelle suurta EUrahoitusta infrahankkeisiin"

https://www.itarata.fi/wp-content/uploads/2025/03/Baltian-kaytava-ja-Itarata_raportti_20251.pdf
(Korjattu url)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2025, 10:52:52 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #746 : Maaliskuu 31, 2025, 07:05:51 »


Itäradan lausunto Liikenne12 suunnitelmasta vuosille 2026-2037

"Vallitsevassa turvallisuustilanteessa liikenneinfrastruktuuria on kehitettävä osana syventyvää
integroitumista koko Euroopan kattavaan liikennejärjestelmään siten, että se huomioi myös Naton
kumppanuusmaiden erityistarpeet ja täten mahdollistaa nopeasti laajamittaisetkin joukkojen ja
materiaalin rajan ylittävät siirrot maiden välillä. Suunnitelmassa on onnistuneesti esitetty
selvitettäväksi, miten Rail Baltica -yhteyttä hyödynnetään osana kansainvälistä henkilö- ja
tavaraliikennettä, sillä Suomen kilpailukyvyn ja logistiikan kannalta luontainen suunta on
Eurooppaan. Suomen rataverkon kytkemistä Eurooppaan Tallinnan tunnelin ja Rail Baltican kautta
tulee edistää.

Merikuljetusten osuus Suomen ulkomaan kaupan kuljetuksista on 96 %. Suomen huoltovarmuuden
turvaamiseksi merikuljetusten rinnalle tulee etsiä raideyhteysvaihtoehtoja, sillä merikuljetusten
estyessä rautatiekuljetukset ovat ensisijainen merikuljetusten korvaaja."

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/593bbba2-efb6-4064-9aba-06b887289e00/LAUSUNTO_20250304213146.PDF
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #747 : Maaliskuu 31, 2025, 17:20:38 »


Suomen Lähijunat Oy :n lausunto Liikenne12 suunnitelmista

Raideleveys

"Suomessa on historiallisista syistä käytössä venäläinen raideleveys, 1524 mm. Muutamia entisen
Neuvostoliiton maita lukuun ottamatta venäläinen raideleveys ei ole Euroopassa käytössä.

Raideleveyskysymys on noussut julkisuuteen Venäjän turvallisuusuhan ja NATO-jäsenyyden
yhteydessä. Venäläinen raideleveys on myös merkittävä ongelma siinä, että Suomi ei voi olla osa
Euroopan rautatiealan markkinoita, koska täällä ei voi käyttää samaa junakalustoa kuin muualla
Euroopassa. Eikä suomalaisella kalustolla ole myöskään markkinoita missään muualla. EU ehdotti
Suomelle pari vuotta sitten tukea raideleveyden muuttamiseksi Suomessa.
Valtiovallan Liikenne 12 -suunnitelmaa kirjattavia toimia ovat

• Suomessa tehdään kiireellisesti suunnitelma venäläisestä raideleveydestä luopumisesta
• Suunnitelman tulee sisältää tiedot, joita kaluston omistajat tarvitsevat kalustohankintojen ja
niiden rahoitusjärjestelyiden toteuttamiseen sekä raideleveysmuutosten tekemiseksi
• Suunnitelmassa muutos on toteutettava sellaisissa kokonaisuuksissa ja sellaisessa
järjestyksessä, alan toimijoiden on mahdollista tuottaa palveluita kokonaisuuksina, jossa raideleveys
on sama
• Muutosvaiheen aikana tullaan tarvittaessa hyödyntämään myös vaihtuvan raideleveyden
kalustoa"

Antero Alku

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/5bdba9b8-afe6-437a-bbd7-a9ec0cf660bf/LAUSUNTO_20250306231236.PDF
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #748 : Huhtikuu 01, 2025, 07:56:36 »


VR-Yhtymä Oy lausunto liikenne12 suunnitelmiin

"VR pitää hyvänä, että suunnitelmassa korostuu voimakkaasti huoltovarmuus, jota tuetaan
parantamalla Suomen kansainvälistä saavutettavuutta ja liikenneyhteyksiä länteen. VR kannattaa
rinnakkaiseen eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymisen selvittämistä ensisijaisesti Torniosta
Kemin kautta Ouluun. Toimivat kansainväliset yhteydet edellyttävät nykyistä parempaa
multimodaalista siirtokuormausterminaalia ensivaiheessa Tornio-Haaparantaan ja myöhemmin
kokonaan uutta terminaalia Ouluun, kun 1435 mm raideleveys ulottuu sinne."

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/3d04f3b2-e99d-41db-81f7-db010654b340/LAUSUNTO_20250305212402.PDF
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #749 : Huhtikuu 02, 2025, 07:41:25 »


Länsirata Oy:n lausunto Liikenne12 suunnitelmasta

"Näkemyksemme mukaan ei ole järkevää, että Suomi omalla ohjeistuksellaan heikentää
mahdollisuuksiaan kilpailla eurooppalaisesta hankerahoituksesta. Siksi samalla, kun on järkevää
noudattaa yhtenäistä arviointimenettelyä, olisi tarkoituksenmukaista yhtenäistää ohjeistusta
vastaamaan yleistä eurooppalaista menettelyä. Joka tapauksessa hankeyhtiöllä tulee aina olla
keskeinen rooli hankkeidensa vaikutusarvioinneissa, ja sen vastuulla tulee olla myös arvioinnin
parhaalla mahdollisella tavalla toteuttaminen.

Suunnitelmaluonnoksen mukaan valtakunnallinen näkemys raideleveyden kehittämisestä
muodostetaan vuonna 2026. Tämä on erittäin strategisen tason linjaus, jossa on myös huomioitava
ja etsittävä mahdollisuudet hyödyntää poikkeuksellisen merkittävää EU-rahoitusta. Haluamme tuoda
esiin, että Länsirata on parhaillaan vaiheessa, jolloin on mahdollista tehdä ratkaisuja raideleveyden
suhteen."

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/f55e110a-b42f-4877-9888-3ff62ecc296c/LAUSUNTO_20250305224754.PDF
tallennettu
Sivuja: 1 ... 28 29 [30] 31 32 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina