Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 36 37 [38] | Siirry alas Tulostusversio
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1104


« Vastaus #925 : Heinäkuu 04, 2025, 14:38:26 »

Länsiradalle ei lisärahaa ministeri Lulu Ranne(Helsingin Sanomat)

Näiden rakentaminen on Eduskunnan käsissä eli nopeiden henkilöraiteiden eurooppalaisella leveydellä. Länsirata, Itärata sekä Suomi-radan.

Käytännössä Ranne on keskeyttänyt länsiradan jatkoneuvottelut kuntien ja valtion välillä ja rakentamiseen ei tulla myöntämään määrärahoja tämän hallituskauden aikana.
Tosin sillä radalla ei ole vielä mikään hirveä kiire ja jos suunnitelmat menevät uusiksi esim raideleveysvaatimusten takia niin seuraava hallitus saa sitten ryhtyä perkamaan niitä. Tietysti olisi järkevä jatkaa uuden radan rakentamista eteenpäin Espoosta kun kaupunkirata valmistuu, mutta jos hallitus on päättänyt että ei rakenneta niin ei.

En usko että nykyinen rautatievihamielinen hallitus lähde myöskään toteuttamaan mitään raideleveysmuutoksia tai uusia ratoja pohjoiseenkaan, suunnitella voi, mutta ne ovat muuttuneet yhä suppeammiksi, enää ei lasketa että kaupallista liikennettä varten tarvittaisiin 1435 mm raiteita Suomeen vaan ainoastaan sotilaskuljetuksia varten. Se on aika sääli koska Tornion-Haaparannan yhteydellä olisi potentiaalia hoitaa sekä tavara- että matkustajaliikennettä Suomen pohjois- ja keskiosista Ruotsiin ja Eurooppaan, niomenomaan rauhan aikana, ja vaikka olisi eri raideleveys.


tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2016


« Vastaus #926 : Heinäkuu 04, 2025, 14:53:11 »

Länsiradalle ei lisärahaa ministeri Lulu Ranne(Helsingin Sanomat)

Näiden rakentaminen on Eduskunnan käsissä eli nopeiden henkilöraiteiden eurooppalaisella leveydellä. Länsirata, Itärata sekä Suomi-radan.

Käytännössä Ranne on keskeyttänyt länsiradan jatkoneuvottelut kuntien ja valtion välillä ja rakentamiseen ei tulla myöntämään määrärahoja tämän hallituskauden aikana.
Tosin sillä radalla ei ole vielä mikään hirveä kiire ja jos suunnitelmat menevät uusiksi esim raideleveysvaatimusten takia niin seuraava hallitus saa sitten ryhtyä perkamaan niitä. Tietysti olisi järkevä jatkaa uuden radan rakentamista eteenpäin Espoosta kun kaupunkirata valmistuu, mutta jos hallitus on päättänyt että ei rakenneta niin ei.

En usko että nykyinen rautatievihamielinen hallitus lähde myöskään toteuttamaan mitään raideleveysmuutoksia tai uusia ratoja pohjoiseenkaan, suunnitella voi, mutta ne ovat muuttuneet yhä suppeammiksi, enää ei lasketa että kaupallista liikennettä varten tarvittaisiin 1435 mm raiteita Suomeen vaan ainoastaan sotilaskuljetuksia varten. Se on aika sääli koska Tornion-Haaparannan yhteydellä olisi potentiaalia hoitaa sekä tavara- että matkustajaliikennettä Suomen pohjois- ja keskiosista Ruotsiin ja Eurooppaan, niomenomaan rauhan aikana, ja vaikka olisi eri raideleveys.


Orpo on asiassa eri mieltä ja PM vastaa hallituksen esityksista Eduskunnalle. Ja Eduskunta avasi jo pelin 20 miljoonan euron suunnitelurahoilla.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2016


« Vastaus #927 : Eilen kello 15:20:40 »

Lapin liiton euroopparaide suunnitelmat

- Edistää eurooppalaisraideleveyden omaavan Tunturiradan suunnittelua Kolarista Kittilään, Sodankylään, Kemijärvelle ja Rovaniemelle.
- Toteuttaa eurooppalaisraideleveyden omaava rautatie Torniosta Haaparantaan Rovaniemelle sekä Tornion Röyttän ja Kemi Ajoksen satamiin.
- Edistää rautatieyhteyden toteutumista Kolarista Tromssan satamaan, jos kansallinen turvallisuus sitä vaatii.

https://www.lapinliitto.fi/wp-content/uploads/2024/12/Lapin-liikennestrategia-2050-esitysdiat-hyvaksytty-0212024-mkh.pdf


* Screenshot 2025-07-06 15.33.59.png (483.18 kilotavua, 704x573 - tarkasteltu 22 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Eilen kello 15:34:50 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2016


« Vastaus #928 : Eilen kello 15:59:21 »

Lapin liiton euroopparaide suunnitelmat

- Edistää eurooppalaisraideleveyden omaavan Tunturiradan suunnittelua Kolarista Kittilään, Sodankylään, Kemijärvelle ja Rovaniemelle.
- Toteuttaa eurooppalaisraideleveyden omaava rautatie Torniosta Haaparantaan Rovaniemelle sekä Tornion Röyttän ja Kemi Ajoksen satamiin.
- Edistää rautatieyhteyden toteutumista Kolarista Tromssan satamaan, jos kansallinen turvallisuus sitä vaatii.

https://www.lapinliitto.fi/wp-content/uploads/2024/12/Lapin-liikennestrategia-2050-esitysdiat-hyvaksytty-0212024-mkh.pdf

Puolustusvoimien lausunto 24.9.2024

"3.2.2 Rataverkko
• Kehittämisessä tulisi luoda edellytykset rahtiliikenteen mahdollistamiseksi
(1435mm raideleveys) Ruotsista Veitsiluotoon (-Ouluun), Rovaniemelle tai
Kemijärvelle. Länsimaisen raideleveyden laajentaminen tulisi tehdä ensimmäisessä vaiheessa TEN-T ydinverkolle ja toisessa vaiheessa TEN-T kattavalle verkolle.
• Puolustusvoimat puoltaa pohjoisen kehäradan rakentamista (Haaparanta -
Rovaniemi – Kemijärvi – Sodankylä – Kolari – Kiiruna tai vaihtoehtoisesti
Haaparanta – Rovaniemi – Sodankylä – Kolari – Kiiruna). Ratkaisu voisi olla
kaksoisraide (raideleveydet 1435 mm ja 1524 mm). Pohjoisen kehärata tukee Suomen huoltovarmuutta, sotilaallista liikkuvuutta ja elinkeinoelämän toimintoja.
• Mahdollinen poikkeusolojen materiaalivirran merkittävä kasvu aiheuttaa merkittävän purkukapasiteetin kasvun muuallekin kuin Tornion ja Haaparannan
alueelle. Elinkeinoelämän käytössä olevia kaksoiskäyttömahdollisuuksia ovat
esimerkiksi purkukapasiteetin lisääminen Kemin biotuotetehtaan yhteyteen.
Myös tulevaisuudessa mahdollisesti rakennettavan malmin kuljetuksiin tähtäävän radan rakentamisen yhteydessä on huomioitava purkualueet.
• Materiaalivirran merkittävä kasvattaminen lisää junien palauttamistarvetta ja
määrää Ruotsin ja Norjan suuntaan. Tämä vaatii ruuhkaisimmille osuuksille
kaksoisraiteen tai liikennepaikkojen lisäämisen ohittamisen mahdollistamiseksi"

https://lapitoy.sharepoint.com/sites/Lapinliittojulkiset/Tiedostot/Lapin%20liikennestrategia%202050/P%C3%A4%C3%A4esikunta%20Logistiikkaosasto.pdf?CT=1751806519594&OR=ItemsView
« Viimeksi muokattu: Eilen kello 16:37:38 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2016


« Vastaus #929 : Eilen kello 16:12:12 »

Lapin liiton euroopparaide suunnitelmat

- Edistää eurooppalaisraideleveyden omaavan Tunturiradan suunnittelua Kolarista Kittilään, Sodankylään, Kemijärvelle ja Rovaniemelle.
- Toteuttaa eurooppalaisraideleveyden omaava rautatie Torniosta Haaparantaan Rovaniemelle sekä Tornion Röyttän ja Kemi Ajoksen satamiin.
- Edistää rautatieyhteyden toteutumista Kolarista Tromssan satamaan, jos kansallinen turvallisuus sitä vaatii.

https://www.lapinliitto.fi/wp-content/uploads/2024/12/Lapin-liikennestrategia-2050-esitysdiat-hyvaksytty-0212024-mkh.pdf

VR:n lausunto 24.9.2024

"Toisessa vaiheessa: Yleiseurooppalainen raideleveys Torniosta Kemin kautta Ouluun

Rinnakkainen ratayhteys on rakennettu vaiheittain yleiseurooppalaisella raideleveydellä
Torniosta Kemin kautta Ouluun Väyläviraston tekemän raideleveysselvityksen johtopäätökset
huomioiden. Tavaraliikennettä palveleva multimodaalinen siirtokuormaushubi on perustettu
ensivaiheessa Tornio-Haaparantaan ja myöhemmin laajemmassa mittakaavassa Ouluun.
Yleiseurooppalaisella raideleveydellä rakennettu yhteys palvelee tavara- ja
henkilöliikennettä, huoltovarmuustarpeita sekä Puolustusvoimien ja Nato-partnerimaiden
tarpeita. Mahdollisuus ajaa suomalaisen raideleveyden sähköjunia päärataa Oulun ja Kemin
kautta etelästä pohjoiseen on säilytetty.

Kolmannessa vaiheessa: Raideliikenneyhteyksien kehittäminen Ruotsin ja Norjan satamiin

Huoltovarmuuden ja kansainvälisen saavutettavuuden turvaamiseksi on kehitetty
vaihtoehtoisia reittejä ja yhteyksiä länteen Norjan ja Ruotsin satamiin sekä Jäämerelle.
Potentiaalisia rautatiesatamia Suomen kuljetuksille Norjassa ovat esimerkiksi Narvik ja
Tromssa. Toimivat kansainväliset yhteydet mahdollistavat myös konttiliikenteen
käynnistämisen. "

https://lapitoy.sharepoint.com/sites/Lapinliittojulkiset/Tiedostot/Lapin%20liikennestrategia%202050/VR-Yhtym%C3%A4%20Oyj.pdf?CT=1751807291825&OR=ItemsView
« Viimeksi muokattu: Eilen kello 16:38:01 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Sivuja: 1 ... 36 37 [38] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina