Puolustusvoimien lausunto 24.9.2024 "3.2.2 Rataverkko
• Kehittämisessä tulisi luoda edellytykset rahtiliikenteen mahdollistamiseksi
(1435mm raideleveys) Ruotsista Veitsiluotoon (-Ouluun), Rovaniemelle tai
Kemijärvelle. Länsimaisen raideleveyden laajentaminen tulisi tehdä ensimmäisessä vaiheessa TEN-T ydinverkolle ja toisessa vaiheessa TEN-T kattavalle verkolle.
• Puolustusvoimat puoltaa pohjoisen kehäradan rakentamista (Haaparanta -
Rovaniemi – Kemijärvi – Sodankylä – Kolari – Kiiruna tai vaihtoehtoisesti
Haaparanta – Rovaniemi – Sodankylä – Kolari – Kiiruna). Ratkaisu voisi olla
kaksoisraide (raideleveydet 1435 mm ja 1524 mm). Pohjoisen kehärata tukee Suomen huoltovarmuutta, sotilaallista liikkuvuutta ja elinkeinoelämän toimintoja.
• Mahdollinen poikkeusolojen materiaalivirran merkittävä kasvu aiheuttaa merkittävän purkukapasiteetin kasvun muuallekin kuin Tornion ja Haaparannan
alueelle. Elinkeinoelämän käytössä olevia kaksoiskäyttömahdollisuuksia ovat
esimerkiksi purkukapasiteetin lisääminen Kemin biotuotetehtaan yhteyteen.
Myös tulevaisuudessa mahdollisesti rakennettavan malmin kuljetuksiin tähtäävän radan rakentamisen yhteydessä on huomioitava purkualueet.
• Materiaalivirran merkittävä kasvattaminen lisää junien palauttamistarvetta ja
määrää Ruotsin ja Norjan suuntaan. Tämä vaatii ruuhkaisimmille osuuksille
kaksoisraiteen tai liikennepaikkojen lisäämisen ohittamisen mahdollistamiseksi"
https://lapitoy.sharepoint.com/sites/Lapinliittojulkiset/Tiedostot/Lapin%20liikennestrategia%202050/P%C3%A4%C3%A4esikunta%20Logistiikkaosasto.pdf?CT=1751806519594&OR=ItemsView