Viime aikoina käytiin kiivasta keskustelua siitä pitäisikö valtiontaloutta paikata vähentämällä varustamoille maksettavia tukiaisia.
Siitä nousi vastalausemyrsky, että Suomen huoltovarmuus kärsii jos varustamot liputtavat laivansa ulkomaille.
Ilmeisesti on tärkeää että laivoissa joilla tuodaan välttämättömyyshyödykkeitä Suomeen kriisin aikana on Promenade -kävelykatu ja 10 ravintolaa.
Kyse on roro-aluksista eli sellaisista, joihin voi kumipyörillä ajaa sisään ja kumipyörillä ulos. Erittäin nopea kääntöaika satamassa ja soveltuvaa ajoneuvo kalustoa on liki loputtoman paljon. Nämä laivat siirtyisivät ajamaan länsirannikon satamista Ruotsiin, jolloin merimatkan pituus olisi vain joitakin tunteja ja vihollinen aiheuttama vaarakin olisi ilmeisen pieni, kunhan Ahvenanmaan tasolla on sulku.
Se, että näissä laivoissa on ravintolat ja kävelykadut on ehkä asia jonka kanssa voisimme silloin elää.
Irtokonttien pakkaaminen, kuljettaminen, laivaan nostaminen, laivasta nostaminen ja ylipäätään konttien riittävyys pohjaperillä on ongelma. Eikä niin, että satamissa purettaisiin nokkakärryjen kanssa junista kontteihin tai juuttisäkkeihin, joilla nostettaisiin laivaan.
Ilmeisesti on sovittu että rautatiekuljetuksia ei käytettäisi kriisi- tai sotatilassa missään vaihtoehdossa, vaan kaikki kynnelle kykenevät laivat valjastetaan siihen tehtävään?
Ei ole sovittu, mutta useampaan kertaan on Huoltovarmuuskeskuksen, puolustusvoimien ym. logistiikka-alan toimijoiden yhteisissä harjoituksissa simuloitu ja pelattu erilaisia skenaarioita.
Suomen huoltoa ja ulkomaankuljetuksia ei vaan pystytä toteuttamaan rautateiden voimin eikä edes rekkakuljetuksin pelkästään m/s Haparandan avulla. Varustamot tietävät tämän ja edunvalvonta on sen mukaista. Meille ei paljoa muuta mahdollisuutta jää kuin maksaa lunnaat..
Rautatiekuljetuksille on kyllä sijansa ja voitte uskoa veturimiesten palvelevan veturimiehinä ja kalustoa ajettavan laakerin punaisina.