Väylän mukaan Euroopan pitää sopeutua Suomen rataverkon kummallisuuksiin erikoisvirroittimineen eikä toistepäin ?
"Eurooppalainen raideleveys on esitetty toteutettavaksi Haaparannasta Suomeen osittain rinnakkais- ja
limittäisraiteella. Suurin osa matkasta olisi rinnakkaisraidetta, mutta erityisesti maankäytön näkökulmasta ahtaisiin paikkoihin on esitetty limittäisraidetta. Kaikissa hankevaihtoehdoissa sähköistys limittäisraideosuuksilla on toteutettu Suomen raideleveydellä (1 524 mm) siten, että se mahdollistaa Suomen raideleveydellä operoinnin olemassa olevalla kalustolla ja vain eurooppalaisella raideleveydellä (1 435 mm)
liikennöinti vaatii erikoisvirroittimen. Ruotsin ja Suomen välisissä kuljetuksissa peruslaskelma on tehty
erikoisvirroittimella varustetuilla kaksijännitevetureilla, jotka voivat liikennöidä sähköistetyllä radalla
sekä Ruotsin että Suomen puolella."
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/193170/vj_2025-84_978-952-405-309-9.pdf?sequence=1&isAllowed=yTuoreessa Panssari -lehdessä 3/2025 on (s. 5-18) kokonaisuuden ja olennaisia yksityiskohtia kuvaava tarkastelu drooneista Venäjän ja Ukrainan välisessä kulutussodasta. Puolustajasta ja hyökkääjästä on tullut droonisodan parhaat osaajat Näistä se meille vaarallinen osaaja nojaa rajalinjaamme yli tuhannen kilometrin matkalla.
Kirjoittaja Olli Dahl oli ensi upseeritehtävänään komppaniamme III/Psvp:n päällikkö vuonna 1972, kun edeltäjänsä siirtyi muodostamaan RUK:n Panssarilinjan Parolaan. Sinne sitten pääsinkin komppaniasta.
Viitaten edellä olevaan otteeseen eivät Väylän ratalinjaajat (Haaparanta - Tornio) ole puolustusasioista kuulleetkaan, eli ovat tehneet rataselvityksensä vain rauhanomaisia olosuhteita varten. Siis jopa tämän osuuden, jonka tulee varmistaa maamme sotilaallinen ja taloudellinen huoltovarmuus poikkeusolosuhteissa.
Väylä rikkoo kehittämisen pakollisia lähtökohtia vastaan. Lähtökohdista on tyystin sivuutettu 1435 mm:n raideyhteyden tehokas suojattavuus ja erittäin nopea korjattavuus.
Kelvollinen suunnitelma tulee nyt tehdä työryhmässä, jossa suojattavuusvaatimukset asettaa pätevä sotilasasiantuntija.
Hakekaa jo vihdoin ruotsalaiskumppanierne kanssa EU:lta rahoitusta suojaukseltaan esikuvaksi käyvän Tornionjoen sillan ja Tornion kaupunginsaaren läpäisevän 1435 mm:n raideyhteyden suunnittelulle ja toteutukselle
Yllä olevan otteen toteutusehdotus ei ole kelvollinen. Siitä puuttuu ajatus. Outoa että tuollaista on kehdattu edes esittää.