Ei vieläkään henkilöjunaliikennettä Haaparantaan – Torniossa petyttiin budjettiriihen päätökseen7.9.2025
"Torniossa otettiin tyrmistyksellä vastaan tieto siitä, että länsirajan ylittävään henkilöjunaliikenteeseen ei tullutkaan budjettiriihestä rahoja.
– Se oli täysi tyrmäys meille. Kaikki, mitä on luvattu ja mistä on keskusteltu, on yhtäkkiä vetäistykin pois. Taas kerran, sanoo Tornion kaupungin kehitysjohtaja Sampo Kangastalo.
Kangastalon mukaan nyt on palattu nollapisteeseen.
– Nyt lähdetään jälleen kerran keskustelemaan, millä edellytyksillä saamme avattua Suomen ja Ruotsin välisen henkilöjunayhteyden uudelleen.
Henkilöliikenne raideosuudessa Laurila-Tornio-Haaparanta tarvitsee valtion tukea 1,4–2,1 miljoonaa euroa vuodessa. Arvio on VR:n tekemä.
Kangastalon mukaan epävirallisten keskustelujen perusteella kuntarahoituksen osuus voisi olla noin kymmenen prosenttia. Tornio on sitoutunut jo viiteen prosenttiin, ja loppuosan kattavasta rahoituksesta on neuvoteltu Meri-Lapin kuntien ja Oulun kaupungin kanssa.
Virallista kuntarahoitusosuutta liikenne- ja viestintäministeriö ei ole esittänyt.
Rataosuuden sähköistyminen valmistui aiemmin tänä vuonna. Se maksoi kaikkiaan 37 miljoonaa euroa."
https://yle.fi/a/74-20181501 Tämä on todella nolo juttu Suomelle. Rata seissyt jo yli vuoden valmiina eikä junia kulje. Ruotsi on aloittanut yhteiskunnan tukeman junaliikenteen Haaparantaan jo yli 10 vuotta sitten mutta junia ja matkustajia Suomesta ja Suomeen ei kulje.
Kyse on vain VVM:n piheydestä ja ilkeilystä ruotsalasille ja "vihervasemmistolle".
Artikkelissa on linkki Rauman henkilöliikenteelle myönnetyistä määrärahoista:
https://yle.fi/a/74-20157760Jos vertaa Tornion ja Rauman tapausta niin Rauma lienee valmistautuneen paremmin. He ovat satsanneet suurempaan kuntaosuuteen ja ovat valmiit tilaamaan junavuorot itse. Tornio on odottanut vain että valtio maksaa 90%.
Silti ihmettelen miten Oulu-Tornio liikenne, 2 edestakaista vuoroa päivässä, voi maksaa lähes yhtä paljon kuin Tampere -Rauma, 2 edestakaista vuoroa + lisäksi vuorot Raumalta Kokemäelle? Kuseeko VR muruihin?
Tornion liikenne ei edellyttäisi investointia uuteen kalustoon vaan voitaneen ajaa joko Sm2 -yksiköilllä tai Eil -lähiliikennevaunuilla ja Sr1 vetureilla. Ouluunhan on sijoitettu kaiki käyttökelpoiset Eil-vaunut ja vain pari niistä tarvitaan hoitamaan Ylivieskan-Iisalmen liikennettä.
Tornion, Kemin ja Oulun kaupunkien on nyt terävöitettävä ja suunniteltava oman ostoliikenteen tilaamisen.
Oululaisillekin siitä olisi hyötyä kun avautuu mahdollisuus päästä nopeammin esim Tukholmaan ilman että tarvitsee ensin mennä Turkuun ja sieltä laivalla ja halvemmalla kuin lentämällä.
VR voisi myös kokeilla ajaa junia markkinaehtoisesti esim viikonloppuina houkutelemalla ihmisiä matkustamaan. Samaan tyyliin kuin Hyvinkää-Hanko junat viime kesänä jotka tulivat täyteen.