Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 39 40 [41] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2195


« Vastaus #1000 : Eilen kello 09:16:28 »


Kunnat sopivat Helsingin ja Turun välisen Länsiradan rahoituksesta

"Vuosien keskustelujen jälkeen kuusi Helsingin ja Turun välille suunnitellun Länsiradan varrella sijaitsevaa kuntaa ovat päässeet alustavaan sopimukseen rakennuskustannusten jakamisesta. Syyskuun alussa julkistettu ilmoitus on tärkeä askel eteenpäin yhdessä Suomen suurimmista rautatiehankkeista.

Yhteisen lehdistötiedotteen mukaan kuntien osuus rahoituksesta on 30,7 prosenttia. Tämä vastaa yhteensä 400 miljoonaa euroa. Valtion odotetaan osallistuvan saman verran, ja myös projektiyhtiö Länsirata Oy:llä on oikeus ottaa lainaa jopa 500 miljoonaa euroa. Ensimmäisen rakennusvaiheen kokonaiskustannusten arvioidaan olevan 1,3 miljardia euroa.

- Mielestämme kunnat haluavat tällä tavoin osoittaa, että niiden välillä on yhteisymmärrys rahoituksen jakamisesta. Kerta kaikkiaan ei voida enää sanoa, että kunnat ovat eri mieltä, sanoi Lohjan kaupunkisuunnittelujohtaja Pekka Puistosalo Ylen raportissa."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250905/17797/kommuner-enas-om-finansiering-vastbanan-mellan-helsingfors-och-abo

Länsirata etenee kuntien päätöksentekoon

"Länsirata Oy:n osakaskunnat Turku, Espoo, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi ovat saavuttaneet alustavan yhteisymmärryksen hankkeen rahoitusosuuksista ja osakassopimuksesta. Kuntien rahoitusosuus noudattaa kesällä 2024 sovittua esisopimusta ja on 30,7 prosenttia. Kunnat valmistautuvat nyt viemään virkajohdon neuvottelutuloksen päätöksentekoon syksyn aikana.

Länsirata, joka yhdistää Helsingin, Espoon, Veikkolan, Vihdin, Lohjan, Salon ja Turun, muodostaa lounaisen Suomen kestävän liikennejärjestelmän selkärangan ja on maan suurin infrahanke. Se parantaa raideliikenteen luotettavuutta ja kytkee Suomen tiiviimmin länteen ja Eurooppaan TEN-T-liikenneverkon asettamien vaatimusten mukaisesti."


https://varsinais-suomi.fi/lansirata-etenee-kuntien-paatoksentekoon/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2195


« Vastaus #1001 : Eilen kello 09:33:22 »


Ei tarvitse olla selvännäkijä nähdäkseen suomalaisten elämänlangan kulkevan jatkossakin Tukholman suuntaan. Sen rinnalla voi Baltia ja muut reitit kehittyä, mutta ei poista Turku-Tukholma -akselin merkitystä.


Kiinteä liikenneyhteys Turusta Tukholmaan täyttäisi hyvin EU-hankkeen vaatimukset, sanoo Turun yhteysjohtaja

"Turun kaupungin mielestä kiinteällä yhteydellä Turusta Tukholmaan on merkitystä sekä elinkeinoelämän että turvallisuuden kannalta. Ahvenanmaakin haluaa olla suunnittelussa mukana.

Kiinteästä yhteydestä Tukholmaan ei vielä ole tarkkoja tietoja, mutta raiteita on kaavailtu Turusta Vehmaan kautta Kustaviin ja sieltä syvemmälle saaristoon.

Ahvenanmaalla raiteet sukeltaisivat Itämeren alittavaan tunneliin, joka veisi Ruotsiin.

Ahvenanmaan elinkeinoministeri Jesper Josefsson vakuuttaa, että saarimaakunta haluaa olla mukana, jos näin suuri yhteys kulkisi Ahvenanmaan yli.

– Mekin pääsisimme hyötymään hankkeesta, jos tieyhteys tai rautatie ei kulkisi vain Ahvenanmaan ohi. Haluamme, että myös Ahvenanmaalla voidaan nousta kyytiin ja kyydistä pois."

https://yle.fi/a/74-20181319
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 857


« Vastaus #1002 : Eilen kello 12:58:35 »

Meritunnelit ovat iso ja hankalampi juttu kuin joen toiselle puolelle meno, joka jo sujuu Turussa.
Maamme on köyhtynyt ja lahtiemme silta/tunnelien hintataso on 20...50 Miljardia euroa.
Kuitenkin maamme saarimaisuudesta täytyy vapautua turvallisuuden, talouden ja ihmisten liikkuvuuden edistämiseksi.

Tämän vuoksi pitää selväpäisesti tunnustaa mikä kuvitelluista vaihtoehdoista tarjoaa tärkeimpiä etuja ja mihin todennäköisesti pystytään neuvottelemaan riittävä JÄREÄ rahoitus.
Tallinnan tunneli tuo ylivoimaisesti merkittävämmät hyödyt maallemme verrattuna Tukholman tai Merenkurkun silta/tunneliin. Sen aloitusvaiheisiin olisimme ilman onnettomasti tyrinyttä Harakkaa saaneet jo EU:n elvytyspaketista 4...6 miljardia euroa.  Tukholman tai Merenkurkun ratkaisuille emme tule koskaan saamaan merkittävää EU-rahoitusta.

Mitä tulee Tukholman silta/tunneliin, ei edes Tukholma halua ottaa sitä vastaan. Koittakaa uskoa (käykää itsekin toteamassa) että Tukholma on SUMPPU, joka VAIVOIN toimii liikennerajoitustensa sekä tehtyjen ja tehtävien valtavien tunnelitöiden avulla.
Tukholma on täyteen rakennettu ja maanmuodoltaan hankala (ja suojeltu).  Se ei halua sumppuunsa lisää finnjävelien kuorma-, linja- ja henkilöautojen läpikulkuliikennettä.

Olen testannut Tukholman sumppua kymmeniä kertoja kaikkkina kellonaikoina.
Vain klo 2 aikoihin aamuyöstä sumppu tyhjentyy. Testauksia en ole tehnyt ministeri- tai safööriauton takapenkillä.
Kyseessä on inhottavin osuus Suomen ja Saksan välisellä matkalla. Se on hankalimmin väistettävissä, koska Ruotsi ei ole vielä edes aloittanut Tukholman riittävän etäältä väistävän kehätien tekemistä.

Tukholman silta/tunnelin tarjoaminen on yksiselitteisesti typeryyttä ja haitallistakin. Esimerkiksi EU ei  sitä ymmärretä lainkaan: Miksi kummassa suomalainen tunkee sinne - Ruotsin kohtuun, kun pitäisi kilpailla Euroopassa ja edistää yhteyksiä EU:n kuluttajakeskittymän suuntaan!

Alueen talouden ja turvallisuuden edistämiseksi EU maksaa parhaillaan 85% RailBaltikasta.
Mekin siis maksamme merkittävästi sitä, koska sitä tehdään  meitäkin varten.
Siksikin RailBaltika odottaa jatkoa meille asti.  Jokaisen pitäisi jo tajuta tämä.  
Kaikki ponnistuksemme tulee kohdistaa tähän!





tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2195


« Vastaus #1003 : Eilen kello 15:53:47 »


Ei vieläkään henkilöjunaliikennettä Haaparantaan – Torniossa petyttiin budjettiriihen päätökseen

7.9.2025

"Torniossa otettiin tyrmistyksellä vastaan tieto siitä, että länsirajan ylittävään henkilöjunaliikenteeseen ei tullutkaan budjettiriihestä rahoja.

– Se oli täysi tyrmäys meille. Kaikki, mitä on luvattu ja mistä on keskusteltu, on yhtäkkiä vetäistykin pois. Taas kerran, sanoo Tornion kaupungin kehitysjohtaja Sampo Kangastalo.

Kangastalon mukaan nyt on palattu nollapisteeseen.

– Nyt lähdetään jälleen kerran keskustelemaan, millä edellytyksillä saamme avattua Suomen ja Ruotsin välisen henkilöjunayhteyden uudelleen.

Henkilöliikenne raideosuudessa Laurila-Tornio-Haaparanta tarvitsee valtion tukea 1,4–2,1 miljoonaa euroa vuodessa. Arvio on VR:n tekemä.

Kangastalon mukaan epävirallisten keskustelujen perusteella kuntarahoituksen osuus voisi olla noin kymmenen prosenttia. Tornio on sitoutunut jo viiteen prosenttiin, ja loppuosan kattavasta rahoituksesta on neuvoteltu Meri-Lapin kuntien ja Oulun kaupungin kanssa.

Virallista kuntarahoitusosuutta liikenne- ja viestintäministeriö ei ole esittänyt.

Rataosuuden sähköistyminen valmistui aiemmin tänä vuonna. Se maksoi kaikkiaan 37 miljoonaa euroa."

https://yle.fi/a/74-20181501
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2195


« Vastaus #1004 : Tänään kello 13:25:58 »

Väylävirasto selvitti eurooppalaista raideleveyttä Pohjois-Suomessa

8.9.2025

"Eurooppalaiseen raideleveyden ratojen ulottaminen Suomeen eri yhteyksillä vaikuttaisi positiivisesti saavutettavuuteen, liikennejärjestelmän turvallisuuteen ja yhteiskunnan kokonaisturvallisuuteen.

Eurooppalaisen raideleveyden myötä Suomi yhdistyisi paremmin Eurooppaan ja eurooppalaiseen rautatieverkkoon. Nykytilanteessa rahdin ja matkustajien olisi vaihdettava junaa Ruotsin rajalla.

Sotilaallisen liikkuvuuden suhteen edut olisivat kuitenkin siviililiikennettä selkeämmät. Sotilaallinen liikkuvuus NATO-maiden välillä helpottuisi. Yhteinen raideleveys parantaisi myös huoltovarmuutta, kun yhteydet länteen olisivat toimivammat."

https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/kuljetukset/vaylavirasto-selvitti-eurooppalaista-raideleveytta-pohjois-suomessa
tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #1005 : Tänään kello 13:28:52 »

Mitä tulee Tukholman silta/tunneliin, ei edes Tukholma halua ottaa sitä vastaan. Koittakaa uskoa (käykää itsekin toteamassa) että Tukholma on SUMPPU, joka VAIVOIN toimii liikennerajoitustensa sekä tehtyjen ja tehtävien valtavien tunnelitöiden avulla.
Tukholma on täyteen rakennettu ja maanmuodoltaan hankala (ja suojeltu).  Se ei halua sumppuunsa lisää finnjävelien kuorma-, linja- ja henkilöautojen läpikulkuliikennettä.

Olen testannut Tukholman sumppua kymmeniä kertoja kaikkkina kellonaikoina.
Vain klo 2 aikoihin aamuyöstä sumppu tyhjentyy. Testauksia en ole tehnyt ministeri- tai safööriauton takapenkillä.
Kyseessä on inhottavin osuus Suomen ja Saksan välisellä matkalla. Se on hankalimmin väistettävissä, koska Ruotsi ei ole vielä edes aloittanut Tukholman riittävän etäältä väistävän kehätien tekemistä.

Tukholman silta/tunnelin tarjoaminen on yksiselitteisesti typeryyttä ja haitallistakin. Esimerkiksi EU ei  sitä ymmärretä lainkaan: Miksi kummassa suomalainen tunkee sinne - Ruotsin kohtuun, kun pitäisi kilpailla Euroopassa ja edistää yhteyksiä EU:n kuluttajakeskittymän suuntaan!
Järkeä ja kartanlukutaitoa saa käyttää. Vaikka mediassa puhutaankin Tukholman yhteydestä, ei tunnelin pää tule Sergelin torille tai lähellekään Drottingsgatania. Ahvenanrauman alitus tulisi noin 100 kilometriä länsinaapurin pääkaupungista pohjoiseen, ja todennäköisesti liittyisi Ruotsin nykyiseen rataverkkoon Hallstavikin radan varrella. Tavaraliikenne pääsisi tuosta varsin vapaasti levittäytymään Ruotsin rataverkolle, eikä siitä tarvitsisi yhtäkään vaunukuormaa työntää tuonne Tukholman sumppuun. Ne muutamat päivittäiset turistivuorot, joille ehkä riittäisi kysyntää alkuinnostuksen jälkeen, voisivat toki joutua tyytymään vähemmän haluttuihin aikatauluslotteihin - mutta sittenpähän tyytyvät.

Jos mietit autoliikennettä, niin minun puolestani tunneliin saakin tulla pelkät kiskot. Ne joiden on pakko saada auto mukaan voivat ajaa sen junakyytiin. Toimii hyvin Englannin kanaalin tunnelissakin. Autolla sumppuun änkeytyminen olkoon jokaisen oma henkilökohtainen valinta ja älykkyysosamäärän mittari.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1841


« Vastaus #1006 : Tänään kello 15:05:44 »

Tukholma on täyteen rakennettu ja maanmuodoltaan hankala (ja suojeltu).  Se ei halua sumppuunsa lisää finnjävelien kuorma-, linja- ja henkilöautojen läpikulkuliikennettä.

Mistä sitä sinne lisää tulisi? Johan nyt meidän kumipyörillä kulkevasta rahdista suurin osa kulkee Tukholman satamien kautta, eikä Kapelskärin kautta kulkeva rahti sen paremmin Tukholmaa kierrä.

Lähes kaikki meidän ulkoa tuotavista päivittäistavaroista kulkee Jönköpinginseudun jättivarastojen kautta. Sieltä jaetaan niin Norjaan, Ruotsiin kuin Suomeenkin.

Samat rekat vievät mennessään vientituotteita ja Ruotsi on edelleen Suomen suurin vientimaa. Ei auta rahdin kierrättäminen Baltian kautta.

Ei Baltiassa mitään sellaista infrastruktuuria ole eli olisimme sitten Puolan varassa. Sieltä jaettava tavara ei ole sitä pohjoismaista jota suomalaiset haluavat kaupasta ostaa.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1145


« Vastaus #1007 : Tänään kello 16:05:28 »


Ei vieläkään henkilöjunaliikennettä Haaparantaan – Torniossa petyttiin budjettiriihen päätökseen

7.9.2025

"Torniossa otettiin tyrmistyksellä vastaan tieto siitä, että länsirajan ylittävään henkilöjunaliikenteeseen ei tullutkaan budjettiriihestä rahoja.

– Se oli täysi tyrmäys meille. Kaikki, mitä on luvattu ja mistä on keskusteltu, on yhtäkkiä vetäistykin pois. Taas kerran, sanoo Tornion kaupungin kehitysjohtaja Sampo Kangastalo.

Kangastalon mukaan nyt on palattu nollapisteeseen.

– Nyt lähdetään jälleen kerran keskustelemaan, millä edellytyksillä saamme avattua Suomen ja Ruotsin välisen henkilöjunayhteyden uudelleen.

Henkilöliikenne raideosuudessa Laurila-Tornio-Haaparanta tarvitsee valtion tukea 1,4–2,1 miljoonaa euroa vuodessa. Arvio on VR:n tekemä.

Kangastalon mukaan epävirallisten keskustelujen perusteella kuntarahoituksen osuus voisi olla noin kymmenen prosenttia. Tornio on sitoutunut jo viiteen prosenttiin, ja loppuosan kattavasta rahoituksesta on neuvoteltu Meri-Lapin kuntien ja Oulun kaupungin kanssa.

Virallista kuntarahoitusosuutta liikenne- ja viestintäministeriö ei ole esittänyt.

Rataosuuden sähköistyminen valmistui aiemmin tänä vuonna. Se maksoi kaikkiaan 37 miljoonaa euroa."

https://yle.fi/a/74-20181501

Tämä on todella nolo juttu Suomelle. Rata seissyt jo yli vuoden valmiina eikä junia kulje. Ruotsi on aloittanut yhteiskunnan tukeman junaliikenteen Haaparantaan jo yli 10 vuotta sitten mutta junia ja  matkustajia Suomesta ja Suomeen ei kulje.

Kyse on vain VVM:n piheydestä ja ilkeilystä ruotsalasille ja "vihervasemmistolle".

Artikkelissa on linkki Rauman  henkilöliikenteelle myönnetyistä määrärahoista: https://yle.fi/a/74-20157760

Jos vertaa Tornion ja Rauman tapausta niin Rauma lienee valmistautuneen paremmin. He ovat satsanneet suurempaan kuntaosuuteen ja ovat valmiit tilaamaan junavuorot itse.  Tornio on odottanut vain että valtio maksaa 90%.

Silti ihmettelen miten Oulu-Tornio liikenne, 2 edestakaista vuoroa päivässä, voi maksaa lähes yhtä paljon kuin Tampere -Rauma, 2 edestakaista vuoroa + lisäksi vuorot Raumalta Kokemäelle? Kuseeko VR muruihin?

Tornion liikenne ei edellyttäisi investointia uuteen kalustoon vaan voitaneen ajaa joko Sm2 -yksiköilllä tai Eil -lähiliikennevaunuilla ja Sr1 vetureilla. Ouluunhan on sijoitettu kaiki käyttökelpoiset Eil-vaunut ja vain pari niistä tarvitaan hoitamaan Ylivieskan-Iisalmen liikennettä.

Tornion, Kemin ja Oulun kaupunkien on nyt terävöitettävä ja suunniteltava oman ostoliikenteen tilaamisen.
Oululaisillekin siitä olisi hyötyä kun avautuu mahdollisuus päästä nopeammin esim Tukholmaan ilman että tarvitsee ensin mennä Turkuun ja sieltä laivalla ja halvemmalla kuin lentämällä.

VR voisi myös kokeilla ajaa junia markkinaehtoisesti esim viikonloppuina houkutelemalla ihmisiä matkustamaan. Samaan tyyliin kuin Hyvinkää-Hanko junat viime kesänä jotka tulivat täyteen.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1145


« Vastaus #1008 : Tänään kello 16:07:46 »

Tukholma on täyteen rakennettu ja maanmuodoltaan hankala (ja suojeltu).  Se ei halua sumppuunsa lisää finnjävelien kuorma-, linja- ja henkilöautojen läpikulkuliikennettä.

Mistä sitä sinne lisää tulisi? Johan nyt meidän kumipyörillä kulkevasta rahdista suurin osa kulkee Tukholman satamien kautta, eikä Kapelskärin kautta kulkeva rahti sen paremmin Tukholmaa kierrä.

Lähes kaikki meidän ulkoa tuotavista päivittäistavaroista kulkee Jönköpinginseudun jättivarastojen kautta. Sieltä jaetaan niin Norjaan, Ruotsiin kuin Suomeenkin.

Samat rekat vievät mennessään vientituotteita ja Ruotsi on edelleen Suomen suurin vientimaa. Ei auta rahdin kierrättäminen Baltian kautta.

Ei Baltiassa mitään sellaista infrastruktuuria ole eli olisimme sitten Puolan varassa. Sieltä jaettava tavara ei ole sitä pohjoismaista jota suomalaiset haluavat kaupasta ostaa.

Kiinteästä yhteydestä olisi se hyöty kanssa että ajoneuvot eivät saapuisi Tukholman ympäroistön satamiin pahimpaan aamuruuhka-aikaan klo 07-09 vaan tulisivat siltoja ja tunnelia pitkin Ruotsiin pitkin päivää.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 39 40 [41] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina